Komend weekeinde Amersfoortse jazzdriedaagse Uitgebalanceerde filmkomedie van hoog niveau Caravaggio in Filmhuis leusfler krant PAUL HOGAN ALS .CROCODILE' DUNDEE DONDERDAG 14 MEI 1987 Amersfoortse pleinen het no dige „leven in de brouwerij" zal zijn. Overigens zullen zo wel op zaterdag als zondag ook in veel café's weer bands optreden. De Amersfoortse Jazz Drie daagse wordt volwassen, heeft m de afgelopen jaren landelijke be kendheid gekregen. Met name door de inhoud besteden de grote landelijke dagbladen er veel meer aandacht aan dan aan andere jazz festivals. „We zijn niet uniek," zeggen Pe ter van Zeist en Gieljan de Backer, „maar wel gratis". En daarmee komt het gesprek op de problematiek die in de afge lopen maanden heeft gespeeld en op zeker moment deed vrezen dat aan dit jaarlijks weerkerende Amersfoortse jazzfestijn om finan ciële redenen een eind zou komen. Dank zij een nieuwe hoofdsponsor - de naam van de Jazz Driedaagse luidt voortaan Oranjeboom Jazz in Amersfoort - die aan de stichting een belangrijke bijdrage verleent, die voor drie jaar heeft gegaran deerd, maar ook daarna voor lan gere termijn wil voortzetten, is de toekomst echter verzekerd. Die sponsoring èn de sponsoring en medewerking van lokale en re gionale bedrijven, die bijvoorbeeld gratis stickers, een auto, foto-af drukken ter beschikking stellen, hebben de Amersfoortse Jazz Dnedaagse gered. Die Jazz Drie daagse is een goede promotie van Amersfoort, een „trekker" voor de stad, menen de bestuursleden van de stichting Keistad Jazz, die ver tellen dat het jazzgebeuren niet al leen mensen uit stad en regio naar de binnenstad doet trekken, ma?ir ook uit den lande. Zo komt er al jaren een bus uit Groningen. „We hopen het zover te krijgen, dat toeroperators het derde week end in mei voortaan m hun pro gramma gaan opnemen. Qua in houdt heeft onze Jazz Driedaagse al een landelijke naam, vooral omdat we meer dan dixie-land brengen. Het feit, dat de AVRO dit jaar van Ook zaterdagavond zal het op de Groenmarkt, het O.L. Vrouwekerk hof, op de Varkensmarkt, op de Hof, in de Koestraat en op het Mooi- erplein al jazz zijn wat er klinkt. Als de donker invalt en heerst kan men zich van het ene plein naar het an dere begeven. Een van de aders zal de Langestraat zijn. ENKELE FORMATIES AMERSFOORT - Op 15, 16 ii 17 mei wordt voor de acht te maal in successie de mersfoortse Jazz Drie- aagse gehouden, die - ver dien bij afwezigheid van oorzitter Math Meester be- uursleden P. van Zeist en E. A. M. de Backer van de ichting Keistad Jazz - groter, )wel in kwantitatief als kwalitatief opzicht, wordt dan ooit. Op vrijdagavond 15 mei zal in 38 cafe's en restaurant jazz muziek klinken, op zaterdag 16 mei worden 's middags en 's avonds op verschillende plaatsen en pleinen in de Amersfoortse binnenstad in totaal veertien jazzconcerten gegeven, terwijl op zondag middag 17 mei er op zes (Teeuwisse) Teawhistle die op een geheel eigen wijze zijn optieden ïngrt. Tijdens de komende Jazz Drie daagse zullen ruim tachtig forma ties in Amersfoort optreden. Aan enkele willekeurig gekozen bands hier emge aandacht. De Prowizorka Dzez Band is een Poolse groep met een zeer bij zondere instrumentatie. Prowi zorka in een dixieland-orkest, dat is opgezet rond de zanger en gobophoonspeler Thomasz Sacha. De gobophoon is eenvoudigweg een bierglas, voorzien van een klem mondstuk, waarin wordt ge zongen en zo de meest virtuoze en knappe improvisaties geleverd van bijvoorbeeld trombone en trompet, gevolgd door scatvocals. Sinds de oprichting in 1983 is deze formatie op veel jazzfestivals opgetreden, zoals m Lissabon, Praag, Duinkerken, Utrecht, Arn hem en Hoorn. Nu komt dit orkest dus ook m Amersfoort, waar het zaterdag 16 mei om 16.00 uur op de Groenmarkt, zondag 17 mei - van 10.30 tot 12.30 uur - m het Sportfond- senbad optreedt. Een andere, bijna legendari sche, groep is Diamond Five, die recentelijk nog op tv en radio te horen was en op zondag 17 mei De Legendarischegroep Diamond Five, voor het eerst in tien jaar weer samen. De AVRO-televisie maakt opnamen van het optreden in Amersfoort. vanaf 14.30 uur op de Hof zal optre den. De groep bestaat uit Cees Slin ger, piano; Cees Smal, trompet; Harry Verbeke, tenorsax; Jacques Schols, bas en John Engels, slag werk. Stuk voor stuk Nederlandse jazz-prommenten, die dit jaar voor het eerst sinds bijna tien jaar weer in eén formatie optreden. Zondag 17 mei - om 15.00 uur - treedt het sextet Silk Stockings op het Mooi- erplein op. Deze uit Amsterdam afkomstige formatie brengt au thentieke rhytm en blues sound, vermengd met een funky soulbeat. Vrijdagavond 15 mei is er een op treden van Max Teawhistle and his Friends of Bop in café Marktzicht op het O.L. Vrouwekerkhof. De kleurrijke Max Teeuwisse brengt op gehel eigen wijze zijn perfor mance, ondersteund door zijn al even eigenwijze Fnends of Bop, die pnma ingespeeld zijn op de „gim micks and gacks" van Max Teaw histle. In Long John op de Hof treedt 15 mei het Klaus Flenter Trio op met zang van Jenny Gordee. Het trio - Klaus Flenter, gitaar, Henk Haver- hoek, contrabs en Arnoud Gerritse, drums - etaleert duidelijk virtuosi teit van topiormaat, resulterend in uiterst boeiende muziek, die va rieert van subtiel naar romantisch tot zeer spectaculair. Samen met zangeres Jenny Gor dee belicht het tno de jazz weer op een andere wijze. veel optredens opnamen komt ma ken benadrukt de kwaliteit." OOK OP ZATERDAGMID DAG Vorig jaar was er 's zaterdags middags m de stad niets te doen. Dit jaar zal dat anders zijn. Om 13.30 uur treedt de Amersfoortse Politie Bigband op op de Groenmarkt, om 16.00 uur de Poolse formatie Prowi zorka Dzez Bed Op het O.L. Vrou wekerkhof is om 14.30 uur het Ruud Bnnk/Ray Kaart Quintet te horen, op het Mooierplein - om 14.00 uur - de vijf mansformatie Central Fuse, om half drie op de Varkensmarkt het Dutch Jazz Orchestra, in de Koe straat vanaf 14.00 uur het kwintet Rush Hour. Niet alleen op die plei nen, maar ook m de Langestraat - op de hoek van de Kortegracht en voor café De Grote Slock op de hoek van de Zevenhuizen - zal jazz te horen zijn. Daar treden vanaf 14.00 uur de Ellen Helmus Band, respectievelijk het tno Intrioduc- tion op. Op die zaterdagmiddag zullen hostesses van Jolly Good m de bin nenstad aanwezig zijn om informa tie te verstrekken over de groepen, die die dag en op zondag in de buitenlucht en de cafés zullen op treden. Hoe het Amersfoortse jazz gebeuren om zich heen grijpt blijkt ook uit het feit, dat in Cinema 2 de jazzfilm „Round Midnight" wordt vertoond, dat op zondagmiddag 17 mei in The Cardinal op de Appel markt van 17.00 tot 19.00 uur een Happy Jazz Hour wordt gehouden met gezellige swingende muziek van Peer Hartjesveld's Jazz Peere- ment. En voor 1988 staan op het ver langlijstje een nachtconcert en een tentoonstelling van kunstwerken, waarbij de kunstenaar zich door de jazz heeft laten inspireren. CROCODILE DUNDEE- orso). „Crocodile Dundee" is het haal van een Australische inke) jager, die - opgegroeid udden van een Australische original-stam - door een Ameri- inse journaliste wordt meegno- naar New York. Niet alleen om een echte stad te laten zien, ook omdat Dundee vol- mde nieuwswaarde heeft om de satie van New York te worden, icodile Dundee wordt vertolkt de in Australië befaamde ac- Paul Hogan. Hij maakt er een «terende creatie van, waardoor film een sprankelende komedie jeworden. Regisseur Peter Fai- is er zonder meer in geslaagd het op zich tamelijk eenvoudige jeven uit te werken tot een ko- die, die zo niet konstant een aterlach, wel steeds de glim- ti op de lippen houdt. Prima ont- nning voor mensen, die van s in dit onuitputtelijke genre iden. De moeite waard om er te gaan kijken! PLATOON Cinema) De met Oscars bekroonde Vietnam- van regisseur en Vietnam- raan) Oliver Stone met Tom enger, Willem Dafoe en Charlie De film is vakkundig ge- ikt en geeft een realistisch ld van de gruwelijke oorlog, :er zonder dat het de toeschou- echt raakt. Daartoe is de film te indelij k en zijn de karakters net Ie oppervlakkig. Wellicht komt ook, omdat het een typisch irikaanse film is over een ty- h Amerikaans trauma: de ver- n Vietnam-oorlog. „Platoon" is derhalve een niet slecht gemaakte oorlogsfilm, die niets wezenlijks toevoegt aan hetgeen andere, emotionelere, Vietnam-films ons te vertellen hadden. ONCE UPON A TIME IN AMERICA (Dinsdag Movie Cyclus, Cinema). De Italiaanse regisseur Sergio Leone werd wereldwijd be kend met zijn inmiddels klassiek geworden western „Once upon a time in the west", met de muziek van de al even beroemde compo nist Ennio Morricone. Beiden teke nen eveneens voor „Once upon a time in America", een epos, dat in geen enkel opzicht als een direct vervolg op de eerder genoemde film moet worden gezien, maar wellicht wel in historisch opzicht. De film speelt zich af in het New York, Brooklyn van de twintiger en dertiger jaren en vertelt het verhaal van vijf Joodse jongeren, die samen een jeugdbende vormen. De vijf groeien succesvol op in de mis daad. Regisseur Leone heeft met deze film een gangster-epos ge maakt van maar liefst 220 minuten, dne uur en veertig minuten, waarin hij het verhaal vertelt van een ge compliceerde vriendschap tussen mensen met sterk uiteenlopende karakters, geplaatst tegen de ach tergrond van de Veremgde Staten uit de twintiger en dertiger jaren. Een sfeervol tijdsbeeld, perfect in beeld gebracht met Robert de Niro, James Woods, Elizabeth McGovern, Treat Williams, Tues day Weld, Burt Young Darlanne Fluegel e.v.a.De muziek van Ennio Morricone is opnieuw filmmuziek van allure, die perfect aansluit bij de beelden. ROUND MIDNIGHT (Cinema 2). De Franse regisseur Bernard Tavernier vertelt in „Round Mid night" het verhaal van een 63-jarige Amerikaanse tenor-saxofonist le vend en spelend in het Parijs van de jaren vijftig. Het verhaal werd geinspireerd op de levens van de legendarische zwarte Ameri kaanse jazzmusici Bud Powell en Lester Young, die in dezelfde pe riode in Parijs in de befaamde jazz club Blue Note' speelden. Hun le ven was vol dramatiek, die in de film is samengebracht m de figuur Dale Turner Dexter Gordon), werd door Tavernier op sfeervolle wijze in beeld gebracht, waarbij hij het Parijs van de vijftiger jaren op nieuw tot leven brengt. Een film over de verloedering van ont heemde musici, die gevangenen zijn geworden van hun eigen leven en in leven blijven door de muziek: jazz. „Round Midnight" is een ras echte jazzfilm voor de rasechte lief hebbers. Liefhebbers, die de ietwat trage filmstijl van Tavernier op de koop toe moeten nemen. DE TROETELBEERTJES. Ci nema). Voor de kinderen is er de nieuwste film over en met 'De Troetelbeertjes'. Wie van de eerste film heeft genoten, moet zeker ook deze gaan zien! door onverlaten is ontvoerd. Regisseur Michael Ritchie is er in geslaagd om van dit op zich sim pele thema een voortdurend amu sante komedie te maken, waarbij de special effects van de Industrial Light and Magic van George Lu cas) voor de nodige, soms verba zingwekkende, accenten zorgt. Een film, waarin het nuchter Amen- kanisme de filosofie van het Oosten ontmoet. Althans, misschien, wel licht, ongetwijfeld als....Eddie Mur phy een klein beetje seneus zou zijn geweest. CHILDREN OF A LESSER GOD (Euro). Succesvolle, integere verfilming van het gelijknamige to neelstuk van Mark Medoff door re gisseuse Randa Haines. „Children of a lesser God" is het verhaal van een intieme verhou ding tussen een doofstom meisje Marlee Matlin) op een Doverunsti- tuut en haar leraar gespeeld door William Hurt). Matlin kreeg voor haar filmdebuut de Golden Globe en de Oscar als beste actnce. BAMBI (Euro). Opmeuw m de bioscoop: een van de meest fa meuze tekenfilms van Walt Disney, „Bambi". Het verhaal van het kleine hertje in dat donkere dierenbos, met als hoogtepunt de grote bos brand. Voor de jonge kinderen een waar filmfeest, temeer omdat de tekst in het Nederlands nagesynch roniseerd is. Aanbevolen. Bert Vos. (van de fïlmxedaktie) AMERSFOORT - Van vrij dag tot en met dinsdag draait in het Filmhuis Appelmarkt de film 'Caravaggio' van re gisseur Derek Jarman. Deze eeuw is Caravaggio opnieuw ontdekt en populair geworden bij kunstenaars van verschil lende disciplines. De Italiaanse schilder, die leefde van 1573 tot 1610, was een uiterst onaangenaam mens. een non-con formist die iedereen tegen zich m het harnas joeg. Regisseur Jarman werd getroffen door twee aspec ten: de schilderijen en het feit dat Caravaggio een jongeman had ver moord. In de film zien we vanuit het sterfbed van de schilder, aan het strand van Porto Ercole, een terug blik op zijn leven. De film werd gedraaid in een pakhuis dat tijdelijk tot studio was omgebouwd. Jarman jongleert als het ware met zijn onderwerp en 'treitert' zijn bronnen. Zo lopen de acteurs rond in hedendaagse kledij en ook zak-rekenmachientjes zijn van de partij Het is dus geen histo rische film; het is een inventieve, zeer persoonlijke, grillige fantasie over geweld, liefde en Italië, opge hangen aan de mythe van de ba rokschilder. In februari 1986 kreeg Derek Jar man, voormalig schilder en theate racteur die sinds 1970 filmt, op het filmfestival van Berlijn de Zilveren Beer voor deze film. In de hoofrol- len spelen Nigel Terry, Sean Bean, Tilda Swmton en Michael Cough. Muziek is van Richard Preston. Aanvang op alle dagen 21.00 uur. THE GOLDEN CHILD. (Corso) Eddie Murphy als free lance so ciale werker, geloof het of niet. In de Chinese wijk van Los Angeles. En dezelfde Eddie wordt tot zijn eigen verbazing de grote Uitverko rene om in het verre Tibet 'Het Gouden Kind' te gaan zoeken, dat „Crocodile Dundee", Austr./USA 1986. Regie: Peter Faiman; produktie John Cornell; scenario. Paul Hogan, Ken Shadie John Cornell camena; Rus sell Boyd; muziek" Peter Best; met Paul Hogan, Linda Kozlowski, John Meillon, David Gulpüil e.a. Keunng: alle leeftij den; genre: komedie (Door Bert Vos) Niets is zo moeilijk dan het ma ken van een goede filmkomedie. We zien dan ook zelden een film in dit veelbeproefde genre, die ons echt van het begin tot het einde blijft boeien en de glimlach permanent aanwezig houdt. De laatste tijd worden we echter wat dat betreft wel verwend. Na „Ruthless People" met Bette Midler, worden we vergast op schitterende komedies als „Jum- pin' Jack Flash" met de onnavolg bare Whoopie Goldberg (uit „The Color Purple") en „Crocodile Dundee", Australische import van klasse, met een al even onna volgbare Paul Hogan als een Au stralische woudloper, die zijn hele leven in de rimboe heeft doorgebracht, in een Aborigi nal-stam werd opgevoed en door een aardige en doortastende Amerikaanse verslaggeefster met het „buitenaardse stadse le ven" van New York anno 1986 wordt gekonfronteerd. Michael „Crocodile" Dundee (Paul Hogan) is als geen ander vertrouwd met de gevaren van de Australische nmboe. Michael is een vent, een echte vent. Een kerel in hart en meren. Hij drinkt soms teveel, hij stroopt krokodillen en hij heeft de neiging om te pochen over zijn heldendaden, maar niettemin een erg aardige kerel, die ui een klein Austra lisch dorpje, aan de rand van de „be schaving", een safari-bednjfje runt. „Crocodile" Dundee noemen zijn vrienden hem, omdat iedereen weet. dat menige krokodil dankzij klandes- tien optreden van Michael het loodje heeft gelegd. Het meest opzienbarende verhaal maakte een levende legende van hem. hij werd door een krokodil ernstig gewond, maar wist zich deson danks wekenlang door de rimboe te slepen terug naar de „beschaving" en wist te overleven. Verslaggeefster Sue Charlton (Linda Kazlowski) van het Amerikaanse tijdschrift „Newsday" hoort dat verhaal en besluit een cover story over deze woudloper te maken. Sue ontmoet een aardige, charmante man, die graag overdrijft, met voor een kleintje vervaard is en ook andere on verwachte kwaliteiten heeft. Zij gaat een weekje met hem op avontuur de nmboe in. „Crocodile" Dundee is dui delijk land aan huis bij Aboriginals en heeft van hen de nodige erg handige „trucs" geleerd om te overleven Zoals bijvoorbeeld het „praten" met dieren. Hij laat buffels slapen, vangt slangen met zijn handen en slaagt er moeiteloos in de mooie journaliste voor zich tn te nemen. Als Sue er achter komt, dat Crocodile Dundee nog nooit in een stadje is ge weest, vindt zij het een aardig idee om hem mee te nemen naar de Verenigde Staten en hem te konfronteren met een echte stad- New York.Een konfron- taüe, die wellicht een erg aardig ver haal kan opleveren voor haar blad. Michael ..Crocodile" Dundee stemt in met dit idee. Niet zozeer uit nieuwsgie righeid naar New York als wel omdat hij zich inmiddels meer aan de jonge vrouw heeft gehecht, dan hij ooit zou willen toegeven. Ziet „Crocodile Dundee" er op pa pier al veelbelovend uit, in werkelijk heid werd het een schitterende kome die, waarin Paul Hogan, in eigen land een veelgevraagd film- en TV-acteur, excelleert met uitgebalanceerd spel, vakkundig bijgestaan door de char mante Linda Kozlowski als Sue Charlton. „Crocodile Dundee is een filmkomedie, die het niet direkt moet hebben van spektakulaire aktie'- ook Paul Hogan als CrocodileDundee in de gelijknamige filmkomedie van Peter Faiman. al ontbreekt het niet aan deze ele menten - maar veeleer aan de grap pige, verrassende situaties, zowel in de Australische rimboe als in de New Yorkse stadsjungle. De wijze, waarop regisseur Peter Faiman en Paul Ho gan die onwezenlijke konfrontatie tussen deze twee uitersten in beeld weten te brengen, munt uit door een flitsende dialoog en een subtiliteit, waaraan veel komedie-regisseurs een voorbeeld kunnen nemen. Het in gehouden, volstrekt natuurlijke spel van Paul Hogan draagt de hele film. Met een bewonderenswaardig ge voel voor smaak wordt het op zich erg grappige en tot uitbundigheid uitno digende thema beheerst en met een ijzeren logica uitgewerkt, zonder dat men uit de ban springt. Het resultaat is een film van hoog niveau. Een filmko medie van klasse.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1987 | | pagina 7