Daverend concert bij jazzsociëteit Leusden Boeiend hobo-spel tijdens jeslaagd optreden 'Kunst Veredelt' Veel publiek bij uitstekend concert drie koren leusder krant feel te weinig belangstelling bij goed concert: nbraak 3emengd Koor terecht trots op aandeel in concert: Komende zondag afsluiting voorjaarsseizoen: Veldzuring plaatselijk nieuws DINSDAG 26 MEI 1987 LEUSDEN - In 'De Hakhorst' vindt a.s. zondagmiddag 31 mei de afsluiting plaats van het voorjaarsseizoen van de Leusdense Jazzsociëteit. De organisatoren verwachten en hopen op een supergezellig jazzfestijn: bij goed weer zal er ook buiten worden gemusiceerd. Bekende combo's zullen van de partij zijn: Het kwartet van Wiebe Haanstra, de 'Swing profs' met Kees Hundepool, het kwintet 'Kunstlicht' en de combo 'Djespeeration'. Tevens zal een aantal andere bekende jazzmusici die regel matig in de Hakhorst spelen, zijn medewerking verlenen, onder wie basguitanst Joop de Man, slagwerker Peter Verschoor en de hot-violist Michael Gustorff. Een en ander zal plaatsvinden zondagmiddag a.s. vanaf 14.30 uur. Er zal een toegangs prijs van 5,0- gevraagd wor den, terwijl leden van de Leusdense jazzsociëteit gratis toegang hebben. Het combo 'Djespeerement' treedt komende zondagmiddag ook op. EUSDEN - Op woensdag 27 mei vond het jaarlijks concert laats van de Christelijk Gemengde Zangvereniging 'Kunst Veredelt' onder leiding van dirigent Pieter Leebeek met bege- ïiding van pianist Alex van Harten, organist Albert Brink en oboist Han Kap aan. Wee gastkoren, eveneens onder leiding van Pieter Leebeek, raden op, te weten 'De Lofstem' en 'The Living Song', beide uit eersum. Het concert vond plaats in de Dorpskerk te Leusden- uid. ladat de voorzitster van 'Kunst eredelt' de weinig aanwezigen - [echts zevenenvijftig - had ver- elkomd en een plezierige avond ad toegewenst, werd het pro- ramma begonnen met een sa- enzang van drie koren. In een ewerking van Magda Evertse erd 'Eens zlz de bazuinen klin- an' uitgevoerd. In verhouding tot e massaliteit van drie koren onk het zeer muzikale hoboge- id wat mager, terwijl het orgel ehoorlijk forte gaf. a dit openingsnummer speelde organist Albert Brink het 'Andante in F' van Mozart, KV 116. Het ge heel kwam naar mijn smaak enigs zins mat over: er werd te weinig gebruik gemaakt van registraties. Toch werd dat weer voldoende gecompenseerd door uiterst mu zikale trillers en andere romanti sche 'versieringen'. Terecht dat het aanwezige publiek aandachtig luisterde naar een goed uitge kiende spanningsopbouw die weer verstoord werd door typi sche orgelgeluiden: de diverse aanslagen op klavier en pedaal zorgden voor een ongewenst maar wel duidelijk waarneembaar bijgeluid. De Christelijk Gemengde Zang vereniging 'Kunst Veredelt' voerde hierna een vijftal Lederen uit. De repertoirekeuze was uitste kend te noemen: composities uit de gouden eeuw waren aanwezig, uit de achttiende eeuw en uit de meer moderne tijd. Gezongen werd in het Duits, Engels en Ne derland. Het koor volgde de aan wijzingen van dirigent Leebeek nauwgezet, hetgeen resulteerde in een uitvoering van ruim vol doende kwaliteit. Over het alge meen kon redelijk goed gevolgd worden wat gezongen werd. De zuiverheid was meestal goed. Een verbetering ten opzichte van vorige jaren was het grotere ge voel voor de afwisselingen tussen harde en zachte passages. Zwelto- nen werden mooi neergezet, piani werden intens vol gebracht, waar bij het jammer was dat er een on balans aanwezig was tussen orga nist en koor: met name bij de zachte delen was het orgelgeluid te fors. Op zichzelf was de muzi kale prestatie van organist Albert Brink aoed te noemen. SAMENSPEL Bij een aantal nummers bege leidde pianist Alex van Harten al dan niet samen met hoboïst en or ganist. Van Harten speelde zijn be geleiding bijzonder boeiend en glashelder. Het samenspel met or ganist en hoboïst was voortref felijk geslaagd. Van Alexandre Guilmant werd vervolgens de 'Cantilène Pastoral' vertolkt tijdens een zeer mooi sa menspel van een bnljant spelende Han Kapaan en Hans Brink. Uiterst gevoelig, zeer muzikaal en door spekt met muziektechnische hoogstandjes werd dit een hoog tepunt van deze avond. DE LOFSTEM et concert werd geopend met en toespraak van Kees van Woer- in, voorzitter van Gemengd Koor lusden. Hij heette de aanwezi- n van harte welkom en was om de uitstekende sa- nwerkingsverbanden tijdens voorbereiding van dit concert. Verstaanbaar (ervolgens trad het Rodense oudklank' aan onder leiding H. Meulenbelt. Het aandeel dit koor bestond uit een ne- rntal composities van diverse d met als bekende hoogtepun- in: 'Komm holder Lenz' uit de Jah- :eiten van Haydn en het 'Hir- chor' uit Rosamunde van Schu it. Maar alvorens dit koor aan eze negen composities begon, et het eerst zijn eigen koorlied oren, hetgeen tegen de verwach- ig in toch meer aan het Neder- nds deed denken dan aan het rentse. iermee is eigenlijk meteen al de erste lof verwoord voor dit koor: en uitstekende verstaanbaarheid erd verwezenlijkt. Een zeer rus- j en beslist aangevende dirigent ïst een voortreffelijke dynamiek de totaliteit van de uitvoering te rengen: naast de zeer goede ver- aanbaarheid de sterkste eigen- :hap van dit koor. Uitermate te etreuren was toch een te groot mtal onzuivere momenten, ter ijl ook een aantal inzetten niet iheel volgens plan liepen. De ankkleur van het koor was enigs- ns mat te noemen. Met het zesde ummer uit 'Die Jahreszeiten' leek het koor toch wat te hoog igrepen te hebben: zo werd het bitterende mannenkoorge- eelte zeer gebrekkig en zelfs ut ten gehore gebracht, terwijl eerste tenoren niet hoorbaar aren. e pianobegeleiding was in han en van mevrouw J. Alkema die 'ertuigd haar koor de nodige on- ersteuning gaf. et combo van het 'Jongerenkoor tusden' zorgde vervolgens voor en muzikaal intermezzo, tijdens elke de koorleden van het eer- e en tweede koor de mogelijk- eid hadden om van plaats te wis- ilen. agwerker Joop van Schip >eelde overtuigd en ontspannen tet Sander Borghuis (guitaar), arcel Schievmg (basguitaar), Re- iUSDEN - Vrijdagavond laat is gebroken in een kledingzaak m liücelcentrum 'Hamershof. Toe ing tot het pand werd verschaft >or een glazen deur te forceren, i de winkel werden 45 t-shirts en pantalons gestolen. De politie sh een onderzoek in. née Adriolo (dwarsfluit) en Tom Koekoek (keyboards). Met name hulde voor het fijn muzikale dwarsfluitspel is op zijn plaats. Goed Het 'Jongerenkoor Leusden' wist bij het publiek het predicaat 'goed' te bewerkstelligen: niet ge heel ten onrechte Op de eerste plaats gaf dirigent Jan Beckers zeer duidelijk en correct iedere partij aan. Grote concentratie en oplettendheid was waar te nemen bij de koorleden. Over het alge meen werd glaszuiver gezongen met een ruim voldoende dyna miek. Zeer snelle passages wer den zonder problemen volkomen ondubbelzinnig gebracht, perfect begeleid door het combo. Of de ritmiek nu erg moeilijk of erg een voudig was: het vormde allemaal geen probleem voor dit koor, dat de aanwijzingen van zijn dirigent exact opvolgde. Waardering was ook aanwezig voor de diverse mu zikale interpretaties Overtuigend Hierna was het aan dirigent John van Hoek om te laten zien tot welke muzikale prestaties hij zijn koor heeft weten te brengen. Hij mag zichzelf feliciteren met de zeer positieve ontwikkeling bij de tenorensectie die over het alge meen overtuigd en duidelijk zijn partij zong. Over het algemeen waren de mannen trouwens in een goede onderlinge balans met het damesgedeelte. Van zowel sopra nen als alten kan gezegd worden dat zij met veel verve en overtui ging hun partijen zongen. De to taalklank van het koor is erg mooi en warm. Twee nummers gaven wel een ui termate goede mogelijkheid om het koor op zijn zuiverheid te toet sen: namelijk het 'Ave Verum' van Mozart en de 'Cantique de Jean Racine' van Gabriël Fauré. Het zijn beide zeer mooie en gevoelige werkjes, prachtig om te horen, maar verraderlijk moeilijk. Voor de meeste koren te hoog gegre pen. 'Gemengd Koor Leusden' zong bij het 'Ave Verum' niet ge heel zuiver, soms gewoon fout. Maar dat werd goed gemaakt bij de compositie van Faurè die schit terend en vrij zuiver ten gehore werd gebracht. Bij dit werk viel ook de prachtig sprankelende be geleiding op van pianiste Clau- dine Bierens die voortreffelijk werk deed door op zeer muzikale wijze speelde wat in de partituur stond. Veel bewondering was er voor het sonore mannengeluid bij de uitvoering van 'Mana': zeer verhe ven en voornaam gebracht als één stem op meer dan voortreffelijke wijze geaccordeerd door een ui termate beschaafd en met groot en vol piano neunënd dameskoor. Trots Heerlijke afwisseling tussen man- De Christelijk Gemengde Zang vereniging 'De Lofstem' zong ver volgens onder leiding van Pieter Leebeek een vijftal composiües in het Engels en het Nederlands. Qua zuiverheid, dynamiek en maatvastheid waren de leden van dit koor ongeveer even sterk als hun voorgangers. De pianobege leiding die door Pieter Leebeek werd vemcht, was goed en krach tig. Hij wist het koor uitstekend te dirigeren ondanks de dubbelfunc tie véin begeleider en dirigent. Re gelmatig kwamen de dames van dit koor erg goed en zuiver naar voren. Het geoefende oor nam echter ook onzuivere momenten waar, terwijl met name het teno raal geluid nogal eens aan de erg zwakke kant was Bij de 'Koraal fantasie over gezang 429' van Jan de Haan viel de uitstekende ver staanbaarheid van het vrouwenge Te weinig publiek bij een goed concert. deelte op. Voor de sopranen was de partij voor mijn gevoel te laag getoonzet, hetgeen tot gevolg had dat de balans tussen de rest van het koor niet optimaal was. Ook bij dit koor speelde Han Kap aan zeer briljant de begeleidende partij in een voortreffelijk samen spel met het koor en de orgarust NIVEAU Hoewel het koor 'The Living Song' uit Leersum met wat erg weinig mannen gekomen was, werd evenals dit jaar het optreden door dit gospelkoor weer als hoog tepunt van de avond ervaren. Enorme hulde is er op zijn plaats voor de wel zeer weinige mannen die de tenor- en baspartijen moes ten realiseren. Slechts een dnetal tenoren en dne bassen leverden muzikaal werk van hoog niveau, waardoor de afwezigheid van een groot mannendeel met opviel. Bij alle door dit koor ten gehore gebrachte nummers gold de zelfde kwalificatie: goed tot uitste kend voor de aspecten dynamiek, maatvastheid, toonzuiverheid, ver staanbaarheid, onderling samen spel en volgzaamheid Tot slot traden de drie koren nog eenmaal gezamenlijk op in een vertolking van 'God zij met ons' van Ralph Vaughan Williams. Hierna werd een bloemenhulde gebracht aan de diverse solisten en de dirigent. Ö-H.) eens op het vlak van ritme en maatvastheid. Gemengd Koor Leusden heeft er alle recht op om trots te zijn op een uitstekend ge slaagd concertaandeel Hierna waren de diverse dirigen ten en begeleiders in de bloemen gezet.Het Rodense koor vergastte zijn gastheer op een hoeveelheid Drentse Bollen. Groot Gemengd Koor Leusden gaat binnenkort naar Roden om de Drentenaren te laten gemeten van het mooie dat Leusden te bieden heeft J.R. EUSDEN - Op zaterdag 23 mei jl. vond in de Koningshof aan e Hamersveldseweg een samenwerkingsconcert plaats van rie koren: 'Gemengd Koor Leusden' o.l.v. John van de Hoek; et 'Jongerenkoor Leusden' onder leiding van dirigent Jan Bec- ers en het Noorddrentse 'Woudklank' onder leiding van H. leulenbelt. nenkoor en dameskoor werden gerealiseerd bij het laatste num mer van 'Seventy-Six Trombones', die vergezeld gingen van een prachtige spanningsopbouw. Goed waren de koorleden even- Zuring hebben we in ver schillende soorten en sma ken. Zo kennen we Ridder-, Schapen-, Veld- en Krulzu- ring, om er maar een paar te noemen. We bepalen ons nu bij Veldzuring, een soort die we hier veel in de bermen zien staan. Sommige zuringsoorten zijn éénhuizig, maar de Veldzu ring is een tweehuizige plant, wat zeggen wil dat er manne lijke en vrouwelijke planten zijn. De vrouwelijke planten zijn talrijker dan de manne lijke. Ze hebben een hoogte van dertig tot zestig centimeter. De stengel is bovenaan groen en onderaan roodachtig. De bloemen zijn onbeduidend en staan in kransen die samen een slanke pluim vormen. De hele plant heeft een zure smaak. Ze bevat, net als ra barber, spinazie en poste lein, oxaalzuur dat de zure smaak veroorzaakt. In grote hoeveelheden is dat oxaal zuur nadelig voor gewer velde dieren, dus ook voor de mens, omdat het calcium aan het lichaam onttrekt en zo de groei van de beenderen be nadeelt. In gekookte toestand is dat gevaar minder groot, omdat bij het koken een aan zienlijk gedeelte van het oxaalzuur verdwijnt. Vroeger werd zuring veel toegepast en zelfs gekweekt om als groente gegeten te worden of om te dienen als toekruid, bijvoorbeeld bij spinazie. Het spa dronk men bij koorts, want het leste de dorst. In oude geschriften wordt het genoemd als mid del tegen "inwendige, vu rige en verterende koort sen". De plant bezat ook de kracht om wapens met feilloze ze kerheid hun doel te laten tref fen. Dat geloof zal wel voort gekomen zijn uit de vorm van de bladeren. Ook geloofde men dat het vee vlooien zou krijgen wanneer ze de zaden van de zuring aten. Het kau wen op de stengel was een probaat middel tegen dorst. Het oxaalzuur ontwikkelt de plant als afweermiddel tegen consumenten en is daar wel in geslaagd. Toch zijn er ver schillende insekten die ge heel op de plant zijn aangwe- zen. Enige vlindersoorten, waaronder het Kleine groentje en verschillende vuurvlinders brengen het rupsstadium er op door. Ook een paar snuittorsoorten en haantjes zijn voor hun voed sel van de plant afhankelijk. Het sap uit de plant is een uit stekend middel om roest- en bloedvlekken uit kleding te verwijderen. G. van L.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1987 | | pagina 5