Emeritus-pastoor B. A.M. van der Steen viert vijftig jaar priesterschap h P Zon of regen: Weikoop heeft alles voor uw tuin wclko$|» wHkeop De Grote Groene Vakwinke! 6,75 39,95 Voor: 5,95 "r" DONDERDAG 23 JULI 1987 interview eeduizend jaar rooms-katho- ie is een gegevenheid waar de wereld vertrouwd is. Met ook in Nederland heeft de R. rk een wezenlijke invloed ge- iie heden ten dage nog altijd eurhaar is. Sinds het Eerste Vaticaanse Concihe (1869/1870) kan er gesproken worden van een verheviging van het echte rooms- katholicisme. Daardoor is het beeld van een centraal geleide machtsinstantie zeer versterkt. Geschiedenis kenmerkt zich door op- en neergaande hjnen; door golfbewegingen. Ten tijde van paus Johannes XXIII was er een sterk streven waarneembaar om de R. K.-kerk meer „bij de tijd" te brengen, kernachtig aangeduid met het woord aggiornamento Het Tweede Vaticaans Concihe (196%1965) brak met allerlei verou derde inzichten: de umeke positie van het Latijn als kerktaal werd verlaten; het accent kwam te liggen op lokale kerken; bisschoppelijke collegialiteit werd een nieuw tover woord. Revolutionaire bewegmgen kwamen op gang teneinde de La tijnse hturgie en de klerikale kerk orde zeker te stellen. In de kerk- dialoog werd meer dan ooit ge sproken over de toelating van ge huwde mannen en vrouwen tot het priesterambt; het democratisch kunnen functioneren van het cen trale en het bisschoppehjke gezag werd gespreksonderwerp. Aandacht werd ook gegeven aan de intercommunie met andere kerken. Mogehjke kerkehjke steun aan emancipatorische bewegingen kwam ter sprake. Met grote open heid werd gesproken over onder werpen als anticonceptiemidde len, abortus, euthanasie en homo- seksuahteit. Ter gelegenheid van zijn vijftig jarig priesterjubileum op zaterdag 25 juh sprak onze medewerker Jaap Riewald met de Leusdense emeritus-pastoor B. A. M. van der Steen over verschillende aspecten van deze zich veranderende kerk. ^tXU! ^■vorr Bftbc Tie ikl SDEN - „Een geweten van een priester moet goed irmd zijn. Tot die goede vorming behoort natuurlijk zeker het leergezag, dat met allerlei uitspraken de n in goede banen tracht te leiden. Je kunt als priester botweg zeggen: „Mijn eigen geweten is anders, dus ik het ook maar anders. Iedereen moet wel zelf verant- >ording nemen voor zijn eigen geweten." De vraag is of geweten, dat zich helemaal niet wil richten naar itlijnen die van bovenaf gegeven worden, goed is... Ik heus wel het standpunt van een ander eerbiedigen, eer iemand er andere ideeën op nahoudt, dan is dat eigen verantwoordelijkheid. Het betreft ook vaak n die niet over één nacht ijs zijn gegaan. Wanneer n echter naar eikaars argumenten willen luisteren, al veel gewonnen. Bedachtzame woorden van emeri- toor Van der Steen. Hij is in Leusden waarnemend >r geweest na het overlijden van pastoor Kitselaar, als zodanig bij veel Rooms-katholieken bekend. Inmid- is hij opgevolgd door de pastores B. ter Bekke en H. irom. tap Riewald Van der Steen is geboren 1909 te Utrecht. Hij vertelt „Ik ben net zo oud als de iningin!" Daarna mijme- ,Wij zijn met ons vijven opge- vader moeder en dne kin- Nog twee andere kinderen j jong gestorven. Mijn twee leven nog allebei. Mijn va- een zaak, een groentehan- een zijstraat van de Bilt- ■fko; l'H li: va V A jsTEl aroiT; T legev -Ties: «erSte jttWOO! yï fes is g Kfer sic - bewoi Tst. D; __LO Herij) :iule> odsd neemt een jongen op iven ogenblik het besluit :er te worden? Pastoor Steen is heel eenvoudig m >rd: „Gegroeid. Hoe het is gegaan, kan ik niet zeg- slot van rekening ben ik 'oon op de lagere school Daarna heb ik een paar gedaan. In die tijd is het jpt om priester te worden, serd door het voorbeeld ;ers in je buurt. Ik kan met dat er door de priesters odsdienstlessen gaven, erg ruk werd uitgeoefend om al priester te worden. De mo- teid van het priesterschap tatuurlijk wel genoemd bij de Op het besluit om priester te wil len worden doorfilosoferend, merkt de emeritus op: „Het was natuurlijk een godsdienstig gezin, waar ik ben opgegroeid. Dat is iets dat me wel heeft getroffen. Ik ben toen naar het Klein Seminarie in Culemborg gegaan." BESLIST Heel beslist is pastoor Van der Steen wanneer ik hem vraag, waar om hij nu juist niet heeft gekozen voor het bedrijfsleven. Er was de mogelijkheid om het bedrijf van zijn ouders over te nemen. „Nee, daar had ik niet zoveel idee in, omdat ik zag hoe enorm gebonden zo'n leven eigenlijk is. Mijn vader kon wel eens een vrije dag nemen, maar hij is nooit met vakantie ge weest, behalve dan die drie dagen, toen hij trouwde. Dat had je in die tijd..." Pastoor Van der Steen begint hartelijk te lachen wanneer ik hem vraag, of de mogelijkheid voor een priester om op vakantie te gaan hem heeft aangetrokken. Hij zegt: „Nee, dat had er helemaal niets mee te maken! Het was eenvoudig, omdat ik veel te veel thuis had ge zien. Wanneer het avond was, moest alles niet alleen nog worden opgeruimd, maar ook worden ver- frisd. Tijdens het eten was mijn va der boven. Verder was hij nooit eerder klaar dan 's avonds een uur of tien." Hoewel het natuurlijk vijftig jaar geleden is dat de jubilaris tot priester werd gewijd en het besluit om priester te worden nog vroeger m de geschiedenis moet worden geplaatst, kan hij zich goed herin neren wat de verwachtingen waren van hem als wat oudere jongen. Hij vertelt:Je zag het leven en werken van de priesters in die tijd. Op een of andere manier werd je daardoor getrokken. Het gelovige voorbeeld sprak boekdelen. Dienst doen in de kerk en klaar staan voor de CONCILIE Zoals hiervoor al aangegeven werd, kenmerkte de tijd na het Tweede Vaticaanse Concihe zich door grote veranderingen, die niet door een ieder in dank zijn afgeno men. Zorgvuldig zijn woorden af- wegtend, zegt pastoor Van der Steen: „Er zijn natuurlijk verande ringen die je wèl en die je niet zo goed kimt appreciëren. De in spraak die er is gekomen, is op zich natuurlijk goed. Maar zich niet kunnen of willen neerleggen bij besluiten die door de kerkehjke overheid in het belang van het ge heel worden genomen, kan ik niet waarderen. In de jaren zestig en zeventig is dat natuurlijk op ver schillende plaatsen op een ver schrikkelijke manier gebeurd. Het gevolg daarvan is geweest, dat veel mensen hebben afgehaakt. Voor sommigen werd de kerk on geloofwaardig. Anderen noemden zich nog wel katholiek, maar leef den er nog heel weinig naar." LATIJN Eeuwenlang is het Latijn dè litur gische taal bij uitstek geweest in de kathoheke kerk. Daarmee werd onder meer de grote eenheid van het Rooms Kathohcisme waar ook ter wereld, tot uiting gebracht. Vrij plotseling kwam tijdens het Twee de Vaticaanse Concihe groen hcht voor de invoering van de volkstaal in de hturgie. Pastoor Van der Steen heeft dat op zich als positief ervaren. Hij merkt op: „Alleen vraag ik mij wel af waarom de overgang zo abrupt is geschied, van vroeger uitsluitend Latijn tot tegenwoordig uitsluitend volkstaal, terwijl het Latijn in het verdomhoekje staat. Laten we maar precies zeggen, zoals het is! Volgens mij zijn ze samen heel wel mogehjk. In de Latijnse hturgie heb je een rijke schoonheid en luister. Het is zonde als dat helemaal aan de kant zou gaan!" KLEDING Een opvallende verandering na Vaticanum II is ook, dat steeds meer religieuzen zich met meer tra ditioneel staken in de voor velen zo herkenbare kledij. Priesters, pa ters, zusters en broeders leken niet meer te bestaan. Schijn natuurlijk, want ze gingen meer en meer als andere burgers gekleed. Pastoor Van der Steen geeft rui terlijk toe, dat hij met bij de eersten hoorde die de priesterkleding ruil de voor burgerkleding. Hij legt uit: „Toen ik in een grote stad werkte waar het eigenlijk niet meer geac cepteerd werd dat je als herken baar priester rond liep, moest ik mij natuurlijk aanpassen. Op zich heeft de veranderde kledij zowel voor- als nadelen. De voor ieder een duidelijk herkenbare kleding bracht altijd met zich mee, dat je wat meer beschermd was. Het voordeel van de burgerkleding is, dat je niet meer zo opvallend hoeft te verschijnen." BEDEVAART „Als ik met een bedevaart mee ga, bijvoorbeeld naar Kevelaer, dan reis ik gewoon in burger", ver telt de emeritus. Hij gaat verder: „Als ik dan meeloop in een proces sie, dan trek ik wel een toog aan; het meest priesterlijke gewaad." Wanneer bedevaarten goed worden geleid, spreken ze pastoor Van der Steen zeer aan. Hij vertelt: „Mijn eerste buiten landse reis vond plaats in het begin van de vijftiger jaren, wegens ge zondheidsredenen, en had Mallor- ca als reisdoel. Ik moest een paar weken in een zonnig klimaat ver toeven, het hefst aan zee. Die reis heb ik toen gemaakt via Lourdes. Daar ben ik drie dagen geweest, niet alleen om te kijken, maar om het echt te beleven, om mee te doen." AANVAARDEN Een priester had vroeger een aantal dingen gewoon maar te aan vaarden. De afgelopen decennia (advertentie) Houtskool Optima Grill Zak van 4 kg. Van: 8,95 Voor: Barbecue Rond model met pijp. I loogte 1,20 meter, 0 40 cm. Rooster ver stelbaar in 4 standen. Van 52,50 Voor Regenmeter Plastic uitvoering, inkt grondpën. Van: 7,95 Gardena zwenksproeier Traploos instelbaar. Sproeiopper- vlakte max. 160 m2 O 7 CA Van 36,50 Voor .Z/ ,UU Regenton Inhoud 168 liter Hoogwaardige, groene kunststot: zr\ rr\ Van: 87,50 Voor O/,OU Tuinfakkels Set van 3 stuks. 1,95 Van: 3- Voöf: Prijzen zijn inclusiel liTW en geldig zolang de voorraad strekt. BARNEVELD, Van Zuylen van Nievcltlaan 75, tel. 15177 ACHTERVELD, Hessenweg 206, tel. 1604 WOUDENBERG, Parallelweg 4, tel. 2314 begon het „eigen geweten" een steeds centralere plaats te krijgen. Gehoorzaamheid werd steeds meer „gelovig zoeken", door som migen ervaren als ongehoorzaam heid, door anderen als twijfel. Pas toor Van der Steen daarover: „Ik geloof dat dat meer als twijfel werd ervaren, tenzij men natuurlijk ge woon niet wilde luisteren. Gelovig zoeken naar de verantwoording en de redenen is goed. We hoeven niet zo maar voetstoots aan te ne men wat een ander zegt. Je moet daarentegen niet een houding aan nemen van: ze zeggen het daar zo, maar wat heb ik daar mee te ma ken? Je moet juist wèl naar de be weegredenen zoeken." Even later zegt hij daarover: „Bo vendien moet je je ook realiseren, dat zowel de paus als de bisschop pen mensen zijn die godsdienstig zijn grootgebracht, en in dat op zicht met veel meer mensen heb ben gesproken dan jij." TRAGISCH Door veranderingen na het Tweede Vaticaans Concilie heb ben allerlei elkaar bestrijdende meningen post gevat bij priesters en het „gelovig volk". Binnen de ene R. K.-kerk ontstonden diverse groeperingen: van extreem moder nistisch tot extreem orthodox. Door pessimisten werd gesproken van een kerkelijk schisma, wat ande ren weer tot iedere pnjs ontken den. Als priester wordt je onge twijfeld geconfronteerd met de verschillen. Je hebt te maken met collega's en gelovigen die stand punten huldigen die lijnrecht in druisen tegen alles wat jij voor het enig juiste hebt gehouden en nog houdt. Emeritus Van der Steen steekt dat niet onder stoelen of banken: „Het is natuurlijk tragisch, wanneer collega's over principiële dingen heel anders denken. Het doet je soms veel pijn. Je gaat er ook wel eens tegen in; soms ook wel met succes..." Wel constateert hij: „Maar ik heb heb het gevoel, dat we de periode van de allerergste scherpslijperij achter ons hebben." DAGTAAK In de loop van vijftig jaar is niet alleen de taak van een pnester ver anderd. Men is er ook anders te genaan gaan kijken. Pastoor Van der Steen diept op uit zijn herinne ringen van een halve eeuw gele den: „De gewonen dagtaak van een priester begon met de heilige mis. Avond- en middagmissen wa ren toen nog totaal onbekend. Daarna had je het breviergebed, dat heel wat langer duurde dan het tegenwoordige. Priesters die nu nog hun breviergebeden bidden, weten dat. Er zijn natuurlijk colle gae die het met meer doen, maar dat moeten ze zelf weten. De ver plichting bestaat officieel nog wèl altijd." Starend vertelt hij verder. Hij zegt: „Na de heilige mis had je dan meestal een paar uur lessen op de scholen. In Laren bijvoorbeeld wa ren dat vier ochtenden m de week. De twee andere ochtenden was je zogenaamd vnj. Maar die vnjheid werd vaak in beslag genomen door rouw- en trouwmissen. In één van de parochies had je iedere maand een zogenaamde ziekenweek. Dan moest je elke morgen de communie rondbren gen aan zieke parochianen die op grote afstand van elkaar woonden, soms wel twintig kilometer. En daar was je dan echt hele morgens mee bezig..." HUISBEZOEK Pastoor B. A. M. van der Steen „Het huisbezoek was trouwens een van de allerbelangrijkste ta ken", gaat hij voort. Van der Steen: „Toen ik in Purmerend zogenaamd bouwpastoor was, had ik het zo druk, dat ik onmogelijk iedereen meer ieder jaar kon bezoeken. Maar ik heb toch getracht om ie dere parochiaan eens m de drie a vier jaar te bezoeken. Purmerend was een plaats met veel jonge gezinnen. Toen ik daar begon, had ik vijfhonderd paro chianen. Toen ik wegging, was dat aantal tot tweeènveertighonderd gestegen. En dat in acht jaar tijd..." Hij vertelt verder: „Ik vind het wel jammer, dat er tegenwoordig van het huisbezoek steeds minder terecht komt. Ik heb er wel begrip voor, dat het heel moeilijk is. Een moeilijkheid die in twee dingen zit: enerzijds het tekort aan priesters, anderzijds dat de mensen veel meer bezet zijn geworden. Een huisbezoek wordt nog wel eens gezien als een inbreuk op het ge zinsleven; „want dan kunnen we vanavond geen tv kijken." Niet iedereen laat het natuurlijk merken. In de tijd dat ik bouwpas toor was, was je over het algemeen nog welkom. In Wijk aan Zee had den mijn twee voorgangers om ge zondheidsredenen geen huisbe zoeken kunnen doen. Toen werd het toch gewaardeerd, dat ik de mensen kwam bezoeken." „Ook hier in Leusden ben ik op huisbezoek geweest, hoewel dat natuurlijk onbegonnen werk was. Je wist dat het maar voor een paar maanden zou zijn. Dan zou er een nieuwe pastoor benoemd worden. Voor de emeritus staat één ding vast: je moet niet wachten, totdat de mensen je vragen voor een huisbe zoek. Eigen initiatieven van een priester op dat gebied werken soms veel zegenrijker. KAPELAAN De allereerste parochie van pastoor Van der Steen was Rossum bij Oldenzaal. Via deze parochie is hij m diverse andere parochies als kapelaan werkzaam geweest. Hij zegt daarover: „Van Rossum ben ik in Kijenborg gekomen. Die plaats ligt midden in de driehoek Henge lo, Hummelo en Zelhem: het was mijn meest uitgestrekte parochie. Ik kan me nog heel goed een be diening op zaterdagmiddag herin neren. Het was in de winter en er lag een dik pak sneeuw. Heel erg koud was het ook m de winter van 1939/1940. Het adres waar ik moest zijn, lag op ongeveer vier kilometer afstand. Ik kon tweehonderd meter fietsen. Toen moest ik mijn fiets maar ergens tegen een hek aan zetten en verder gaan lopen, 's Avonds om half negen was ik pas thuis..." Zijn volgende parochei was in Bemmel. Daar maakte hij naar zijn zeggen het volle oorlogsge weld meer. „Een grote overgang" was naar Laren m februarie 1946. „Daar heb ik de mooiste tijd ge had", vertelt Van der Steen, Hij ver voegt: „Bijna vijftien jaar ben ik daar gebleven. Daarna ben ik bouwpastoor geworden in Purme rend. Van Purmerend ben ik naar een parochie in Amsterdam ge gaan, de Watergraafsmeerparo- chie. Toen volgde nog Wijk aan Zee." LEUSDEN Pastoor Van der Steen is uitein delijk in het Leusdense terecht ge komen. Dat heeft ertoe geleid, dat pastoor Van der Steen zich bezig ging houden met de geestelijke be geleiding van de bewoners van „Huize 't Hamersveld" en „Lisidu- nahof'. Daarnaast is de emeritus nog verdienstelijk als contactper soon voor zijn collegae-emeriti in het bisdom Utrecht, terwijl hij in Achterveld het koor van „Huize Sint Josefdirigeert. VIERINGEN Voor diverse groepen van vrien den en bekenden had en heeft de emeritus recepties op het pro gramma staan. Zo werd er afgelo pen zaterdag 18 juli een feestelijk eucharistieviering gevierd in de zaal van „Lisidunahof', ter ere van de jubilaris was de zaal feestelijk versierd.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1987 | | pagina 5