ten club om wat bij op te Iteken, niet om te leuteren' Balanceren op de rand' interview o donder Provincie wil korten op subsidie Scouting Utrecht Qederlandse Christelijke Vrouwen Bond kwart eeuw in Leusden Cursussen voor plaatselijke groepen komen in gevaar dichtbundel van Leusdense Inge Argot is verkoopsucces DONDERDAG 5 NOVEMBER 1987 interview Door Jaap Riewald door Marianne de Valck iEUSDEN - Op vijf november 1962 kreeg Leusden (toen log Hamersveld geheten) haar eigen afdeling van de Ne- erlandse Christelijke Vrouwen Bond (NCVB). Wie daar- oe toen het initiatief nam, en hoeveel mensen daarbij aan rezig waren, weten de huidige bestuursleden en de leden an de "jubileum" comissie, waarmee de medewerkster an de Leusder Krant sprak, niet. Waarom het initiatief enomen werd wèl. In Leusden wilden de Christelijke rouwen hetzelfde als de landelijke NCVB, die in 1919 uerd opgericht: christelijke vrouwen informeren op taatschappelijk, staatskundig en cultureel gebied", at willen de dames van de NCVB Leusden vandaag de ag nog steeds, al is de benadering van de onderwerpen u wat anders dan toen. Clark DOMINEES Nederlandse Christelijke iwenbond Leusden wil graag [zinnige, gezellige vereniging Zinrug in de eerste plaats de [gen, die eens per maand wor- gegeven, gezellig door het ^Je contact van de vrouwen tiling. "De meeste mensen [d zijn van de NCVB. zijn dat m jerste plaats om er wat van op :ken, niet om koffie te leute- zoals een van de aanwezigen krachtig omschrijft. Die be ing heeft alles te maken met pzet van de NCVB in 1919. De toen had weer van alles te n met het (vrouwen)kies- dat dat jaar van kracht werd. Voor moesten vrouwen mon- lemaakt worden. De kerk was bij het bindende element, een van daaruit georgani- 6 werd. was toegankelijk voor nemer^ren die in die tijd zonder ien met vaak ergens naar toe 'n De Nederlandse Christe- 'rouwen Bond was in opzet, dat het woord gebruikt I b een progressieve ver- I I Progressief willen de vrouwen hun vereniging van van daag liever niet noemen. Behalve dat progressief "zo'n beladen woord is", erkennen ze dat het "vroeger voor moeders met vaak veel jonge kinderen veel meer een daad was om uit te breken" dan nu het geval is. Liever om schrijven zij zich als een ver eniging "van roldoorbrekende moderne vrouwen, met een chris telijke levensovertuiging". De wens om. net als in het begin, de leden te informeren over actuele zaken, problemen en normen be spreekbaar te maken en mondig heid en ontwikkeling te bevorde ren, is nog steeds het richtsnoer bij het samenstellen van het pro gramma Vrouwen die al twintig jaar of langer lid zijn van de bond, met gemiddeld zo'n zeven lezin gen per jaar, hoorden een aantal onderwerpen meerdere malen, "maar" zeggen ze "steeds op een andere, eigentijdse, manier bena derd" "Vroeger hadden we on derwerp als omgaan met leven en dood, nu over euthanasie" Vroeger verzorgde de dominee veel vaker een inleiding dan te genwoordig, regel was zelfs "om de week". De dominee "deed het immers voor niets" en "dominees hadden toen overal verstand van" Tegenwoordig zijn er steeds meer vrouwen die 'ergens" verstand van hebben en daarover komen vertellen. Kwamen vroeger veel bijbelse onderwerpen aan de orde, naast bijvoorbeeld "de toe komst van Israël", kindermishan deling" en "Vrouw in de poli tiek". Tegenwoordig kunnen deze onderwerpen nog steeds naast: "Vrouw en werk, de ethiek in de gezondheidszorg en uitko men met het inkomen". De dames zijn allemaal enthousiast over de lezingen "Juist wanneer de kinde ren naar de middelbare school gaan is het leuk te ontdekken met ze mee te kunnen praten. Want waar ze mee thuis komen, wist ik ook, via de NCVB" Natuurlijk is niet iedereen over iedere lezing even enthousiast. Dat kan behalve aan het onderwerp ook aan het ni veau liggen. Af en toe hebben de vrouwen het gevoel door de spre ker te laag te zijn ingeschat "Dan ontstaat er een soort giechelstem ming". SOCIAAL CONTACT Hoewel de waardering voor de in formatievoorziening groot is, blijkt dit voor de meeste vrouwen niet de aanleiding om lid te worden van de NCVB In de beginperiode luidde het meest gebruikte argu ment "Er was niets in Leusden" Hamersveld was grotendeels ka tholieke en de christelijke vrou wen voelden de behoefte zich aaneen te sluiten. Tegenwoordig zoekt men bij de bond contact. Het sociale contact leeft vooral tij dens de nevenaktiviteiten van de bond: de reisjes, de koffieochten den en leeskring. De reisjes zijn vooral dagtrips naar bijvoorbeeld de Heilige Land Stichting. Paleis het Loo. het Poppenmuseum in Amersfoort of het Singermuseum te Laren. De koffieochtenden zijn er vooral om nieuwe leden ver trouwd te maken met de bond LEESKRING De leeskring staat "onder leiding van iemand die verstand van heeft" Sinds een jaar is dat me vrouw M de Meyer Zij behandelt dit jaar, eenmaal per maand, de vrouwenliteratuur. ,,Van Saartje Burgerhart naar Sprotje" "Een soort Nederlandse literatuurles, waar ze tegenwoordig op de mid delbare school zelfs geen tijd voor hebben" De plaatselijke afdeling werkt zefstandig maar voor de le den bestaat de mogelijkheid om cursussen en/of themadagen bij te wonen die georganiseerd wor den door "het gewest" of de lan delijke vereniging. Samenwerking De Leusdense NCVB afdeling telt ongeveer zeventig leden Het ver loop is groot, vooral door verhui zingen vallen steeds mensen af en komen er weer bij. Hoewel het ar gument "er is niets anders in Leus den" met meer op gaat en het lid worden van de bond op chnste- lijke grondslag, slechts een van de vele mogelijkheden is, blijft de Bond op sterkte, groeit zelfs iets De samenwerking met de andere vrouwenbewegingen in Leusden kenmerkt zich vooral door inter kerkelijke contacten. "Wij zijn vrouwen die al jaren over de kerk muren heenkijken". "Wereldge bedsdag is een initiatief van de NCVB die daarmee in de jaren twintig begon als Vrouwen-we reld-gebedsdag". Door de coördi natie van de vrouwenraad kunnen lezingen soms met elkaar gecom bineerd worden. De NCVB be stuursleden blijven een zelfstan dig NCVB voortstaan. "Wij heb ben toch iets eigens. Het is toch anders als je eigen dominee het vertelt". Afgevaardigden van de andere vrouwenverenigingen zijn na tuurlijk van harte welkom op het feest dat door de feestcommis sie, die zich liever jubileumcom missie laat noemen wordt voor bereid. Maandag 9 november in het Dienstencentrum aan de Beuafortweg. Bestuursleden en leden van de jubileumcommissie van de Nederlandse Christen Vrouwen Bond. (Van de redaktie) LEUSDEN/UTRECHT - Het gewest Utrecht van Scouting Nederland is erg ongerust over de beslissing die de Pro vinciale Staten (PS) van de provincie Utrecht nog dit jaar zullen nemen over hun subsidie. In een persbericht schrijft de organisatie, dat iedere korting daarop leidt tot 'ver zwakking' van het team dat momenteel bestaat uit vier beroepskrachten, die vrijwilligers trainen in het geven van cursussen. Ook de Leusdense Scoutinggroep 'Manito ba' zal op deze wijze te maken krijgen met de eventuele korting. PS zijn van plan om subsidiering van zogenaamde identiteitsgebon den jeugd- en jongerenorganisa ties 'af te bouwen'. Dat blijkt uit het jongste plan betreffende het So ciaal Cultureel Beleid van de pro vincie. Ook Scouting gewest Utrecht valt onder deze groep or ganisaties. Het Scoutingbestuur van het gewest schrijft in een brief aan de leden van PS, dat de conse quenties van deze voornemens zijn: het wegvallen van de waarbor gen voor kwaliteit en continuïteit van de begeleiding, - het wegval len van de administratie en organi satorische ondersteuning; - als ge volg daarvan het m gevaar brengen van de vrijetijdsbesteding van vele vrijwilligers; - het wegvallen van arbeidsplaatsen.' Aan het emde van de brief staat: 'Wij vragen u: Is het werkelijk uw bedoeling deze organisatie en haar beroepskrachten met twee regels uit uw provinciaal beleid te schrij ven9' Dit jaar kreeg de Scouting Utrecht nog een subsidie van 260.000,-. Volgend jaar wordt dat al minder als gevolg van een kor ting Met onder meer de bnef aan PS probeert de Utrechtse tak van Scouting Nederland te voorkomen, dat de provinciale geldkraan hele maal wordt dichtgedraaid. Rob Blans, penningmeester van de Utrechtse Scouts, vertelt over de eventuele gevolgen voor de Leus dense Scoutinggroep 'Manitoba': 'De groep zal merken, dat het moeilijker wordt om leiders op cur sus te sturen. De deskundigheid op het gebied van bijvoorbeeld het houden van kampen of een vaar tocht, zal moeilijk of met op het huidige niveau kunnen worden ge houden, met alle gevolgen van dien.' /dens de avondjaarmarkt die op 19 september in en om winkelcentrum e Hamershof werd gehouden, gebeurde er iets, dat nagenoeg verloren ing in het geluid van muziek en ander 'feestgedruis'. De Leusdense chteres Inge Argot presenteerde namelijk een dichtbundel aan het igen' publiek. Nu idles in Leusden weer in rustiger vaarwater is terecht v pkomen. ging onze correspondent Jaap Riewald bij haar op bezoek Hij >raJc met haar onder meer over het gezin waaruit ze komt, haar levens- b op én haar dichtbundel. u LEUSDEN - 'Balanceren op de rand'. Zo heet de dichtbun del van Leusdenares Inge Argot, waarvan de eerste druk op 5 september van dit jaar het licht zag. De bundel bleek een succes te zijn. De eerste druk was snel uitverkocht, de tweede verscheen twee weken na de eerste, en de derde lde vorige maand van de persen. Voor de dichteres komt dit heel onverwacht. Ze heeft hier beslist niet op gerekend. )e reden waarom Inge Argot gedichten schrijft, is volgens laar zelf 'steeds weerkerende depressiviteit'.] noemde plaats en gingen zij wonen in Heemskerk (NH). In 1968 werd een zoon geboren en in 1971 een dochter. Beiden zitten thans in hun eindexamenjaar. In 1974 kreeg haar man het beheer over een ben zinestation aan Rijksweg 28. de ver huizing naar Leusden-Centrum werd een feit. Op aanraden van een maat schappelijk werker begon zij, zoals dat heet, de dingen van haar af te schrijven. Het was inmiddels 1979. Toen al had zij verschillende ge dachten op papier gezet. Maar tot een boekuitgave was het toen nog met gekomen. Inge Argot vertelt ons tijdens het gesprek dat de eigenlijke aanlei ding tot het publiceren van haar werk een steeds weerkerende de pressiviteit is. Het overlijden van haar stiefvader m 1979 en dat van haar oudste zusje op negenender- tigjarige leeftijd in 1980 hebben de depressies verhevigd. Aangespoord door haar psy chotherapeute en zich gesteund wetend door een goede vnendin, besloot Inge Argot onlangs om de Als jongste m een gezin werd zij Rotterdam geboren op 19 mei 13 tijdens een bombardement eds enkele weken na haar ge- arte gingen haar ouders uit el- ir: moeder bleef alleen achter t vijf kinderen. De vader her- uvvde na de oorlog en emigreer- naar Canada. Hij woont daar nog eds - als weduwnaar - en is 77 r oud. Moeder hertrouwde toen e zeven jaar oud was. Uit dit velijk werd een dochter gebo- Haar moeder is thans dneen- entig jaar oud, sinds 1979 wedu- en nog altijd woonachtig te Rot- dam. Nat de eigen levensloop van e Argot betreft: na de lagere looi volgde zij een vierjarige lo-opleiding. Avondschool waar |o.a. steno, handelscorrespon- itie en conversatie-vreemde- n volgde Op zestienjarige leef- stapte Inge haar eerste baan ten als aankomend stenotypis- Vanaf haar achttiende jaar was .verkzaam als direktiesekreta- ;e bij voornamelijk buitenland- ledrijven, o.a. uit India en Ame- Haar arbeidsplaatsen waren Rotterdam, Den Haag en Am- dam. >p een-en-twintigjarige leeftijd huisde Inge Argot naar Scheve- jen, waar zij haar man ontmoet- Na onder andere gewoond te ben in Den Haag en Haarlem, wden zij m 1967 in laatstge- Het woord 'pennevruchtengaat niet op voor de gedichten van Inge Argot. Zij maakt ze namehjk op een elektromsche schrijfmachine met een printer. De aanduiding 'printervruchten' zou dus meer op haar plaats zijn. Opvallend in de lay-out van de gedichtenbundel is het gebruik van een computerprinter. Het leestekengebruik is uiterst mini maal. In slechts een klem aantal gedichten wordt er gebruik ge maakt van leestekens. Bij navraag blijkt er niet direct een reden voor te noemen: „de emge verklaring zou kunnen zijn dat ik probeer een ntme, een melodie aan te brengen in mijn gedichten: iets essentieels voor een gedicht. Er moet een be paalde cadans aanwezig zijn.Bij het gedicht „Kerstgedachte" vindt men heel nadrukkelijk een vraag teken aan het eind: KERSTGEDACHTE mijn huis getooid de boom versierd warm en behaaghjk binnen zoveel wensen gekregen zoveel wensen verstuurd wanneer zal het feest echt beginnen Kennelijk plaatst Inge Argot leestekens, wanneer ze echt van belang zijn. In alle andere gevallen heeft de lezer de vrijheid de tekst in gedachten van dergelijke tekens te voorzien. De dichtbundel doorlezend, ont kom je met aan de gedachte, dat je te doen hebt met een autobiogra fisch werk. Inge Argot bevestigt dat: „De volgorde van de gedich ten. zoals die zijn opgenomen, stemt ook precies overeen met de chronologische volgorde, waarm ik ze heb geschreven. In 1979 ben ik begonnen met dichten in school schriften. Het eerste schrift heb ik genoemd „Spuit-1". Ik dacht toen bij mezelf: Als ik bij „Spuit-11" ben, dan lukt het misschien wel. Inmid dels ben ik aangeland bij „Spuit- 16". Samen met mijn vriendin heb ik uit die „spuiten" een selectie ge stap naar publiciteit te zetten: Niet zonder succes. De dichtbundel van Inge Argot heet „Balanceren op de rand". Een eerste druk verscheen op 5 september 1987, een tweede druk reeds twee weken nadien, terwijl in oktober 1987 de derde druk van de persen rolde. De bun del is verkrijgbaar bij „De vrou wenboekhandel" in Utrecht, de Al gemene Boekhandel in Amersfoort en bij 't Laeckmannetje te Hoevela ken. In Leusden is de bundel ver krijgbaar bij Boekhandel „De Ha mershof'. Inge Argot is druk bezig met haar tweede en derde gedichten bundel, waarvan zij hoopt dat zij achtereenvolgens in maart en sep tember 1988 het licht zullen zien. LEESTEKENS Dichteres Inge Argot met haar dochter Marjolein. De laatste ontwierp onder de pseudoniem 'Micc' de omslag van de bundel. maakt van gedichten die voor pu- bhkatie in aanmerking konden ko men. De uiteindelijke vorm van de gedichten, zoals ze zijn afgedrukt, is een gecomprimeerde: sommige gedichten waren in eerste aanzet pagina's lang. Hoe meer gecompri meerd je je gedachten kunt weer geven, hoe meer ze aan kracht win nen. Bovendien biedt dat de lezer het voordeel om zelf te gaan denken. INCIDENTEEL Zoals hierboven al werd opge merkt, heeft Inge Argot reeds eer der de pen ter hand genomen: „Toen ik veel verdriet had, heb ik gedichten geschreven. Die ge dichten waren echter incidenteel. Ik heb de scripts verscheurd. Wel ben ik altijd passief bezig geweest met dichten. Reeds als klein meisje had ik al een enorme leeshonger Ik woonde als het ware vroeger als klein ukkie op de gemeentelijke bibliotheek van Rotterdam. Ik las alles wat los en vast zat. In die tijd had ik weimg of geen geld om boe ken te kopen. Alles„ wat nuj trof, mooie passages en gedichten, schreef üc toen over. Die citaten las ik over en over, zodat ik ze alle uit mijn hoofd kende „Toch denk ik niet dat ik me laat leiden door mijn eruditie Veel meer laat ik mij leiden door mijn gevoel. In de eerste periode dat wij in Leusden woonden, werd mij het schrijven van gedichten aanbevo len. Toen dacht ik: „je kunt me wat1" Maar vanaf 1979, toen mijn stiefvader en mijn oudste zusje overleden, zat ik goed in de put. Ik verkeerde in een impasse: veel verdriet had ik innerlijk niet ver werkt. Mijn man en ik zijn toen samen m psychotherapie gagaan. Het feit, dat ik mijn vader nog nooit ontmoet heb, bleek heel zwaar te wegen Een positief gevolg van de psychotherapie is geweest, dat ik op zoek ben gegaan naar mijn „wortels". Wanneer je eenmaal veertig jaar bent, moet je niet al te lang meer wachten om op zoek te gaan naar je herkomst. Ik heb con tact gezocht met mijn vader. Op tweeënveertigjarige leeftijd heb ik hem voor het eerst aan de telefoon gehad. Daarvoor had ik al enkele brieven gestuurd. Wanneer alles zicht positief ontwikkelt, hoop ik mijn vader volgend jaar te zien. Het is voor mij een grote stap geweest om te besluiten hem op te gaan zoeken. Tot voor kort kon ik niet zover komen Daarbij komt het feit, dat ik en panische angst heb om in een vliegtuig te stappen. Dat komt waarschijnlijk door de angst ge confronteerd te worden met mijn vader. WORTELS. ONTWORTELD stromen van tranen angst en spijt over de verloren tijd zoveel jaren gingen voorbij voor mij zonder jou voor jou zonder mij hoe moet je 't herstellen hoe kan je vertellen verlangen, verdriet waarom kreeg ik het leven liet je me bestaan terwijl je me verliet Inge Argot vertelt, dat zij volko men van haar depressieve gevoe lens is bevrijd, sinds zij de pen ter hand heeft genomen, een heel bij zondere pen, zoals blijkt uit het vol gende gedicht: MIJN PEN ik heb een heel bijzond're pen in de patronen zit geen inkt maar tranenvocht en hartebloed soms gal pikzwart het stinkt ik heb een heel bijzond're pen Het karakter van „Balanceren op de rand" is dat van een katharsis. Het werk verdient bewondering vanwege de simpele, goed leesba re verwoordingen van een mense lijk verdriet, dat veel herkennings- en aangrijpingspunten heeft. Het unieke van dit werk is ongetwijfeld, dat het een kijk geeft in menselijk leed, zoals dat door velen wordt meegemaakt. De meeste mensen zullen echter nooit schrijven over dit soort problemen Moeilijkheden worden liever doodgezwegen. In ge Argot heeft door haar publicatie een nieuw genre toegevoegd aan de nederlandstahge poezie. De bundel is opgedragen aan „Anne ke", die als therapeute heeft ge functioneerd voor Inge Argot Haar dochter Marjolein heeft onder de naam „Micc" voor het omslagont werp gezorgd De uitgave is van Publicatie Collectief „Stromboh" te Utrecht. SCHUILNAAM De naam „Inge Argot" is een schuilnaam Inge Argot hierover: „Dat is typerend voor de verhou ding tussen mijn ouders. Ik zou moeten heten naar mijn moeders moeder, gevolgd door de naam van mijn vaders moeder. Mijn moeders moeder heette Ingetje Pietertje en mijn vaders moeder Pietertje Wil- helmma. Mijn naam zou derhalve moeten worden Ingetje Pietertje Wilhelmina. Mijn vader is met het trouwboekje naar het gemeente huis in Rotterdam gegaan, waarna hij het thuis in een kast heeft ge legd. Mijn moeder voelde zich toen „unheimisch". Toen zij uit het kraambed opstond, keek zij in het trouwboekje en kwam tot de ont dekking. dat mijn naam geworden was tot Pietertje Wilhelmina. Ik ben dus niet naar mijn moeders moeder genoemd. Toen ik ging nadenken over een schuilnaam, stond het voor mij vast, dat de voornaam Inge zou zijn. De achternaam heeft te ma ken met het feit, dat ik jaren gele den van mijn koorvnendinnen een bargoens woordenboek heb ge kregen bij gelegenheid van een verjaardag. Dialectologie is een van mijn hobby's. Het Franse woord voor „bargoens" is „argot". Toen ik dat zag, wist ik wat mijn pseudo niem zou worden.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1987 | | pagina 7