Elzinga en Verheijden geven goed concert in Claeverenblad iW ervelend solistenconcert ibij Muziekschool Leusden Fotopon gevarieerd en verzorgd *$111mé l:;t 1 llSiiiHË nr^-'CK Ëf/iiHU M 1 8^ ©e gesloten beurs jj nel; Woning brand Ledenvergadering JLWEERLAND sfil agenda VERGROTEN? LEUSDER KRANT LEUSDER KRANT Heggemus plaatselijk nieuws i van de uitvoerenden tijdens het solistenconcours van de Muziekschool Leusden. e'jEUSDEN - Op vrijdag 15 januari jl. vond in de Leusdense Mu ziekschool een zeer gevarieerd solistenconcert plaats. Muziek- ichooldirecteur Henk de Ridder zei tot een groot aantal aanwe- dgen dat het begeleiden van die individuele leerlingen die uit blinken in aanleg en ambitie door allerlei bezuinigingen tegen- voordig niet meer die aandacht kunnen krijgen, die de Mu- aekschool graag zou willen geven. Toch was hij erg blij dat er -Ftog altijd jonge mensen zijn die met meer dan gewone muzi kale begaafdheid de muzieklessen van de school volgen. Het ervoord 'solistenconcert' was derhalve zeker op zijn plaats, arneende Henk de Ridder. —let programma dat een negental Onderdelen en maar liefst vijftien le'tolisten telde, werd in een vlot erempo probleemloos afgewerkt. aa)e organisatie van dit concert was voortreffelijk te noemen. Het mbliek, zo'n kleine tweehonderd in alle leeftijden, kon ge- eiieten van een zeer gevarieerde )f{;euze aan uit te voeren werkjes. J2US eerste was het Michiel Boel- bouwer die met zeer veel tech nisch gemak de cello bespeelde ijdens een vertolking van de 'Eer- _te Suite' van J.S. Bach. Opval- kenmerken bij dit spel wa- Efen onder andere: een redelijk muzikaliteit, een vlot grote concentratie en wei- storende fouten. Qua dyna stiek had ex iets meer afwisseling raai de uitvoering kunnen worden teangebracht. Een prestatie echter uiie ruim voldoende te noemen ïn$ras. zeker gezien het feit dat uit en et hoofd gespeeld werd. Inder begeleiding van Marry l9eouw speelde blokfluitiste Saskia Berkel de 'Sonate in F' van e!.F. Telemann. Een plezierige af- Mcrisseling na het cellospel. Over et algemeen werd de blokfluit- met veel muzikaliteit ge speeld, terwijl de techniek van het pelen alleszins bevredigend was, p7oewel bij de hogere tonen de 3nJiverheid niet helemaal goed an/as. De begeleiding van Marry "ouw was zoals het hoort voor een begeleider: gedecideerd, vol gend en op de achtergrond blij vend. Elsbeth van Haselen bespeelde de klarinet met begeleiding van Ineke Kiers tijdens hun uitvoering van een gedeelte uit de 'Sonate in Bes' van F. Danzi. Het publiek was meteen razend enthousiast over het subliem muzikale pianospel van Ineke Kiers. De klarmettiste speelde met veel gevoel en raffi nement dat beter tot goed werd, naarmate het eind in zicht kwam. Een luid applaus was dan ook op zijn plaats. Van F Chopin werd op piano een wals vertolkt door Jacqueline de Rijke die blijk gaf van veel muzi kaal gevoel dat uitstekend op het publiek werd overgedragen: het luisterde doodstil naar briljant en helder pianospel dat met veel overtuiging werd gebracht. Voor mij een van de hoogtepunten van dit concert. Gitarist Juan Manuel Parres speelde vervolgens 'Prelude nr. 2' van H. Villa Lobos en 'Pavane' van Fr. Tarrega. Vrolijk en volkomen boven het instrument staand bracht Juan Manuel deze num mers alsof hij zijn hele leven al gi taar gespeeld had. Goede dyna miek, sprankelende helderheid en goede zuiverheid zorgden voor een uiterst boeiende vertolking van begin tot eind van dit aandeel. Van Debussy speelde Jacobien Smit op haar dwarsfluit de compo sitie 'Syrinx'. Door haar betove rende eenvoud wist zij met veel muzikale diepgang en uiterste concentratie het publiek in haar ban te krijgen. 'Doctor Gradus ad Pamassum' werd eveneens door Debussy ge componeerd. De vertolking ge schiedde door Juerd Stevens op de piano. Het werd een mee slepende, heldere uitvoering, ge bracht met zeer veel gevoel en muzikaliteit die als resultaat een zeer grote spanningsopbouw had den Ook dit werd een waar hoog tepunt in het Solistenconcert. Wouter Verschuren bleek ook ui terst muzikaal te zijn, niet alleen in het op zijn blokfluit voortgebracht geluid: zijn hele lichaam straalde zeer veel muzikale expressie uit. Met begeleiding van pianiste Tilly van der Spel speelde hij een vijf delige 'Suite' van A. Bonsel. Het uiterst knappe blokfluitspel ge tuigde van een zeer grote vaardig heid. Jammer dat al dat schoons I toch wat al te veel werd over- stemd door een te luid spelende I Tilly van der Spek. Als slotstuk werd van F. F ar kas 'Regi magyar tancok' uitgevoerd in een vijfstemmige zetting. Uit voerenden waren Henk Agter, dwarsfluit; Johan van Dijk, hobo; Elsbeth van Haselen, klarinet; Harry Volwaard, hoorn en Karei v.d. Heijden, fagot. Goed samen spel en over het algemeen een goed uitgekiende onderlinge ver houding zorgden voor grappige, goed in het gehoor liggende mu ziek. Bij nadere analyse van de verschillende instrumenten kon worden vastgesteld dat ieder in strument eigenlijk een kostbaar muzikaal kleinood vormde: zon der meer een waardige afsluiting van een goed geslaagd concert Jaap Riewald LEUSDEN - Op donderdag 14 januari j.l. vond in Galerie 't Claverenblad een kamercon cert plaats met als uitvoe renden Nelleke Elzinga (viool) en Dorien Verheijden (piano). Het aanwezige pub lik, klein in getal, kon in de wandelgan gen foto's van de fotoclub PON en textiele werkvormen van Annie van de Zande be wonderen. PROGRAMMA Op het programma stonden wer ken vermeld van Igor Stravinsky, Leos Janacek, Antonin Dvorak en van de Nederlanders Willem F. Bon, Ton de Leeuw en Hans Kox. Een concert derhalve van het meer moderne klassieke reper toire en voor sommigen aanlei ding tot het nodige inlevingsver mogen in deze muziek. Ongetwijfeld mag als algemeen aanvaard worden, dat een compo nist van emge klasse de bedoeling heeft om zijn muzikaal verwoorde gevoelens deelachtig te doen worden aan de luisteraar. Wan neer uitvoerenden erin slagen om die gevoelens inderdaad over te brengen - en wat nog interessan ter vaak is, de vertolking van de eigen doorleving (die a priori niet dezelfde hoeft te zijn als die van de componist) - kan men spreken van een ware muzikale beleving. Dorien Verheijden kreeg aanvan kelijk piano- en zangles bij Anne de Dadelsen en later bij Lissy San- den in Zwitserland, waarna zij haar studie voltooide aan het Maas trichtse Conservatorium. Tegen woordig treedt zij veel op als be geleidster voor zangers en vormt sinds enige jaren een hecht duo met violiste Nelleke Elzinga. De laatste begon op tienjarige leeftijd met vioolspelen en hoopt binnen kort haar vioolstudie te voltooien aan het Utrechts Conservatorium, waar zij bij Emmy Verhij studeert. Het publiek raaide meteen onder de indruk van een krachtig en ge decideerd spelende Dorien Ver heijden die het concert opende met een in 1940 gecomponeerde tango van Stravinsky. Een geraffi neerd pianospel en een goed uit gekiende afwisseling in dynamiek en tempo zorgden voor een dood stil luisterend publiek. Van Janacek werd een compositie daterend uit 1912 uitgevoerd, te weten 'In den Nebeln' Met name bij de vertolking van dit nummer wist Dorien Verheijden die span ning bij het publiek op te roepen die wezenlijk is voor een goede vertolking, derhalve uitermate be vredigend gezien de hiervoor be schreven kunstdoelstellingDe spanningsopbouw was zo geraffi neerd, dat je een speld kon horen vallen en je jezelf ging afvragen waarom maar zo weimg Leusdena- ren de moeite nemen om van dit soon kunstuitingen getuigen te zijn. Van dezelfde componiste Ja nacek werd de sonate voor viool en piano ten gehore gebracht, LEUSDEN - In de woning van me vrouw T. op de Reehof is donder dag brand ontstaan, omdat er een kaars te dichtbij een gordijn stond. Er onstond rookschade en op de benedenverdieping was er brand schade. De brandweer was het vuur snel meester. ACHTERVELD - De Automobiel en Bromfietsclub uit Achterveld houdt vanavond een ledenverga dering. De bijeenkomst is m D'Ou- we Peerdestal en begint om 20.00 uur. Tandprothetische praktijk Kunstgebitten en reparaties. Behandeling volgens afspraak. Spoedreparaties 2 uur). Gratis advies. Telefoon 033-632567 Utrechtseweg 50 (nabij station) A'foort EUSDEN - Tot het eind van de maand is in de benedenruimte Cees Vials cultureel en creatiefcentrum 't Claeverenblad' LEui de Brink 16 een foto-expositie te zien ter gelegenheid van ret tienjarig bestaan van Fotoclub Pon. is een mooie homogene expositie van fotografisch werk in vart wit, verzorgd afgedrukt en ingelijst. Een grote variëteit °Y§t onderwerpen heeft de amateurfotografen geïnspireerd, zo- bel in de registerende als in de geënsceneerde sector. zijn fraaie landschappen vast- ilegd, met gevoel voor stem- mbg. afwisseling m licht en scha- (Hw- en zonlicht dat m banen tus- bomen doorbreekt. Tijdens n strandwandehng onder een erk met dreigend wolkendek .Tenen zich twee silhouetjes ,0«n en broos tegen de grote struimte af. In Zuid-Frankrijk is of bijzonder wijds vastgelegd in een ruim bemeten vogelperspectief dat ook aan de hemel boven de brug en de omgeving een juiste mate van aandacht schenkt. In diezelfde registrerende sector zijn diverse woonvormen op de gevoelige plaat overgebracht: mo derne met witte bolvormen en ga ten, wat meer conventionele hui zen met tuintjes ervoor èn gezich ten in straatjes met oude Amers- foortse woonhuizen. Fraai is ook de foto, die als titel meekreeg 'Het juiste spoor' Het is een kikkerperspectief van een treinstel. Doordat de fotograaf een lage posiüe innam valt het bewust gewilde accent op het impone rende machtige van het rollende materieel. Van veel aandacht voor structuren getuigen de opnamen van zand, beton en hout die de ge stolde beweging daarvan met grote scherpte hebben vastge legd. Enkele leden van Fotoclub Pon hebben zich gewaagd op het ter rein van de geënsceneerde foto grafie. Twee prenten laten dopjes zien met een ei enn Tegen het dopje staat een laddertje. Op de ene prent die 'Alleen op zoek' is getiteld zijn twee witte kuiken pootjes te zien. De andere, geti teld 'Samen weggeweest' laat vier van die witte kuikenvoetjes zien. Suggestief en heel expressief is de foto 'De brief. Twee mannen lezen gespannen een brief en kun nen elk moment in gejuich of in grote droefheid uitbarsten. Er gaat van deze foto grote geladenheid uit. Op de bovenverdieping tonen Annie van de Zande en Wicky No bels textiele vormen en keramiek. Beiden werkten zo'n vijftien jaar bij de werkgroep 'Het Wervelrad onder leiding van Wil Stikkers. Het werk wordt gekenmerkt door gedegen vakvrouwschap en is be halve in de grote vazen pastelach tig van kleurstelling. Galerie 't Claeverenblad is open: op zaterdag en zondag van 14.00 tot 17.00 uur. Irs" beroemde brug van Avignon ele Dra: VERKLEINEN? talB Op A3- of A4-formaat? 20c. qj Het kan allemaal bij de 1 Een snelle fotokopieer- mv service tegen redell/ke prijzen. Asschatterweg 19 (Bij de Biezenkamp) Kantoor geopend van maandag tot en met vrijdag r van 9 uur tot 12 uur, van 14 uur tot 17 uur. Bezoekers kijken aandachtig naar foto 's van leden van Fotopon. Tot 29 januan hangen deze werkstukken in 't Claeverenblad. Samen vormen ze de jubileumtentoonstelling van Fotopon, die uit werknemers van Pon bestaat. 21 t/m 27 januari 1988 EURO, Stadsring 32, 033-633655 Fatal Attraction 12 do. t/m wo.: 1.30-6.45-9.30. zo. te vens 4.00. CORSO, Westsingel, 033-16572 Stakeout a.l. do. ma. di.: 6.45-9.15. vr. wo.: 1.30- 6.45-9.15. za. zo.: 1.30-4.00-6.45-9.15. Dirty Dancing a.l. do. ma di.: 7.00-9.30. vr wo.:. 2.00- 7.00-9.30. za. zo.: 1.45-4.15-7.00-9 30. LET OP! ook op vr.mi. voorst. CINEMA, Stadsring 30, 033- 18900 The last emperor a.l. do. vr. za. ma. di. wo.: 8.45. zo. 4.30-8.00. Innerspace a.l do. vr. za. ma di. wo: 1.30-6.30. zo.: 1.30. De reddertjes a.l. za. wo.: 1.45. zo.: 1.45-4.15. Urbanus is: Hector al. do. vr. ma.: 1.30-6.45-9.15. za. zo. wo.: 6.45-9.15 MOVIE CYCLUS OP DINSDAG De aanslag di.: 8.00. een werk uit 1922. In verhouding tot het vioolgeluid overheerste het pianogeluid dermate, dat diverse kleine tokkelgeluidjes op de viool nauwelijks hoorbaar waren. Het onderlinge samenspel was uiterst correct en resulteerde in een goede muzikale vertolking Zeer zangerige vioolpassages zorgden voor intens veel diepgang, terwijl de zuiverheid over het algemeen goed was. Bij beide uitvoerenden viel met alleen op het muzikale ter rein veel te gemeten. Evenzeer viel bij analyse van het spel een grote techmsche vaardigheid op zowel bij Donen Verheijden als Nelleke Elzinga. Een zeer vergeeflijk tekort zorgde ervoor dat de Romance voor viool en piano van Antonin Dvorak niet helemaal uit de verf kwam. De vio liste die met haar subliem gevoe lige spel zeer veel muzikaal ge voel wist over te dragen op de aanwezigen, raakte jammerlijk ge noeg uit de muziektekst. Tot dat moment had zij de compositie uit haar hoofd gespeeld. Met bewon derenswaardige grote kalmte nam zij de muziek als steun erbij en ging door met haar spel. Binnen korte tijd lag het pubhek weer vol komen aan haar lippen. Een schoonheidsfout waar datzelfde pubhek zeer veel begrip voor wist op te brengen. AFWISSELING Na de pauze speelde Dorien Ver heijden van Stravinsky de 'Sere nade en La' uit 1926. Een goede afwisseling in dynamiek, een wel kome afwisseling van snellere en langzamere passages en intense concentratie gaven blijk van een uitstekende interpretatie. Het ge luid was uitstekend aangepast aan het intieme kleine karakter van 't Claeverenblad'. Rustig en ontspannen aan de ene kant, gedecideerd aan de andere kant, werden vervolgens vijf ir 1966 gecomponeerde miniatuur tjes ten gehore gebracht van Wil lem F. Bon. Ook de vertolking van dit nummer gaf de aanwezigen een zeer grote mogelijkheid om zich volkomen in de compositie m te leven. Voor viool en piano was de Sona tine van Ton de Leeuw, een com positie uit 1955. Violiste Nelleke Elzinga - haar hebben in de pauze ongetwijfeld zenuwen parten gespeeld - kwam groots terug: Grote helderheid in haar vioolspel, grote instrument techniek, voortreffelijke zuiver heid en perfect samenspel met Donen Verheijden maakten deze vertolking tot een groot moment. Wanneer er dan toch al over te kortkomingen gesproken moet worden, dan volsta ik slechts met de vermelding van een klei nigheid. Met name bij die passa ges, waarbij het vioolgeluid een piano-karakter had, werd de stok- druk te genng, waardoor er een wat hesig geluid ontstond. Over het algemeen echter werd onge merkt gecorrigeerd, zodat dit kleine tekort geen noemenswaar dig effect had op het overigens voortreffelijke spel. Van Hans Kox werd een in 1975 geschreven stuk gespeeld: 'The jealoks-guy plays his time'. Grap pige muzikale effecten, zoals zeer veel afwisseling in de dynamiek en in de duur van de noten, zorg den voor een zeer tevreden ap- plaudiserend publiek. Bloemen en een gezellig samenzijn volgden na afloop van het concert. Jaap Riewald De Gesloten beurs bemiddelt tussen mensen en instellingen die om spullen verlegen zitten en zij die spullen over hebben zon der dat er een cent aan te pas komt. Heeft u misschien nog bruikbare spullen staan op zolder of in de schuur, maar weet u niet wat u er mee moet doen? Dan kunt u deze 'Gesloten Beurs' rubriek pnma ge bruiken. Al geruime tijd verschijnt eens per twee weken deze rubriek in de re gionale kranten. Op deze manier bemiddelen wij tussen verschil lende mensen; de ene die iets over heeft en de ander die het pnma kan gebruiken! En zeg nou zelf, wat is er fijner dan te weten dat je iemand op deze manier even kan helpen? Er is de afgelopen tijd al heel veel van eigenaar verwisseld, maar na tuurlijk blijft er 'vraag' bestaan, soms meer dan aanbod. Als u iets aan te bieden heeft, bedenk dan wel dat er geen geld aan te pas komt, en dat het soms even kan duren voordat wij iemand hebben gevonden die uw spulletjes pnma kan gebruiken. Wij beschikken niet over opslagruimte, dus de spullen blijven dan nog even bij u staan. Is dit alles geen bezwaar, dan kunt u altijd contact met ons opnemen, voor zowel 'vraag'- als 'aanbod' spullen. Aangeboden: Elec. fornuis Gaskachel Damesschoenen mt. 38 Draaistoel (manou) Gevraagd: Babykleding Babyspullen Bank Bed 2 persoons Matras 2 persoons Bestek Borden Centrifuge Fiets (meisjes) Fiets (dames) Gasfornuis Gasstel Gordijnen Gordijnen, mm. 265 lang Gordijnrails Kast voor T. V. Hang- legkasten keukenspullen Kinderbox Koelkasten Kussens T.V. Tafel Wasmachines Theekopjes Schrijf/naaitafeltje Salontafel Lakens slopen Plafondlamp Ledikanten Ledikant 2 pers. matras Linnengoed dekens 6 één persoonsmatrassen waar van 3 met binnenvenng Overhemden Pannen, Rijstkoker Radio, T.V. Serviesgoed Stofzuiger. Spiralen 4 stoelen (eiken) voor huiskamer. y/ HtCCtMOS Cï VAIlL Als in onze wintertuin een troep Huismussen drukdoe- nerig in de weer is, vliegen ze soms, zonder aanwijsbare oorzaak, allen tegelijk weg. Het is of er één het teken heeft gegeven. Maar het ge beurt ook wel dat er dan één blijft zitten. Die heeft dat te ken zeker niet gehoord of niet begrepen. Bij nadere be schouwing blijkt dan dat die mus er ook iets anders uitziet dan die andere mussen. De bovenzijde van de vleugels hebben wel ongeveer de zelfde kleur, maar zijn wat fijner getekend. De kop en de borst zijn fraai blauwgrijs, in plaats van het vuil grauw van de huismus. Maar het meest opvallende verschil is het spitse priemsnaveltje, wat kenmerkend is voor insek- teneters. De Huismus heeft de kegelsnavel van de zaad eter. De eenling is de Hegge mus. 's Zomers krijgen we hem maar zelden te zien, omdat hij zich heimelijk ophoudt in heggen en dicht struikgewas, waarin hij ook zijn nestje bouwt. Dat nestje ligt meestal even boven de grond tot an derhalve meter hoogte. Het wijfje, in gezelschap van het mannetje, bouwt uit halmen en twijgen een stevig nestje en bekleedt het met mos en veren. Maar al zien we hem niet, we kunnen hem wel horen. Het hele jaar door klinkt zijn zui vere liedje en men kan hem vaak ook zelfs 's nachts ho ren. Zijn bijnaam is dan ook niet voor niets Bastaard nachtegaal. In februari en maart zingt hij dat het een lieve lust is. Dan begint namelijk zijn broed- seizoen, dat duurt tot in au gustus. In die tijd worden, als alles goed gaat, drie keer een legsel van drie tot zes groen achtig blauwe eieren in twaalf a dertien dagen uitge broed. Het gebeurt alles zo onopvallend en heimelijk, dat we het nestje maar zelden zullen vinden. Maar wat wij niet kunnen dat kan de koekoek wel. Die heeft namelijk een voorliefde voor heggemussen als pleeg ouders voor zijn kroost en het komt dan ook herhaaldelijk voor dat het tweede legsel, wat meestal begin juli plaats heeft, wordt vervangen door een koekoeksjong. Maar daarover maakt de Hegge mus zich geen zorgen, het derde legsel is weer voor hem. Ofschoon we ze zo zelden te zien krijgen zijn ze toch niet echt zeldzaam. Men schet het aantal broedparen in Neder land op honderdvijftigdui zend. G. van Leeuwen

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1988 | | pagina 5