Ruim honderd jaar aandacht voor jongeren prijs 2 (usden, Nederlands centrale plaats voor Don Bosco viering Opeens ben je een gezin. Wij hebben een passende hypotheek voor je nieuwe situatie. of minder panterhuis te DIVERSE TOPMERKEN DAMESSCHOENEN De Bondsspaarbank doet meer. HOf DONDERDAG 28 JANUARI 1988 plaatselijk nieuws Dit jaar wordt over de hele wereld aandacht geschon- ten aan het feit dat honderd jaar geleden, op 31 januari 1888, in Turijn, Giovanni Bosco (73 jaar) overleed. Het werk van deze Italiaanse boerenzoon die priester werd, was tijdens zijn leven al tot ver over zijn landsgrenzen litgegroeid. Sindsdien zijn de aktiviteiten in zijn naam loorgegaan. De Salesianen, zoals de werkers naar zijn litgangspunten zich noemen, hebben overal ter wereld ,huizen" waarvan uit zij jongeren benaderen met onder wijs, vakopleidingen en niet in de laatste plaats geloof. De Kerkprovincie Nederland is belangrijk voor de orde van de Salesianen. In Nederland staan vijf huizen. Men spreekt n nadrukkelijk niet over kloosters. Sinds 1937 staat op het terrein van Don Bosco aan de Dodeweg 6 in Leusden het ,.nlmis dat sinds 1983 het provinciaal bestuur van de kerk provincie Nederland herbergt. Van hieruit worden aktiviteiten ontplooid en begelei- iing gegeven aan tientallen Don Bosco organisaties, zoals icholen, jeugd en jongerenwerk, parochies en derde we- lirreld projecten gericht op jongeren. Het startsein van de seuwfeestviering van de honderdste sterfdag van Don Bosco werd hier op 15 januari jl. gegeven. Aanstaande EOndag zal de televisie-uitzending plaatsvinden van de iucharistie viering vanuit de Martinusparochie in Hoog land. Aanleiding genoeg om nader kennis te malen met het huis van Don Bosco in Leusden, dat veel meer omvat dan ie school op het terrein waar de jongeren duidelijk aanwe zig zijn. Pater W. van Luyn, voorzitter van de jubileum commissie voor het Don Boscojaar, laatste overste van het Internaat en sinds 1983 lid van het provinciaal bestuur beantwoordde de vragen. iHM BOSCO et levensverhaal van sommige isen lijkt te vol om slechts eén n te vullen. Bijvoorbeeld dat Don Bosco. Het is bijna niet te rijpen hoe een man tjdens zijn n, op zoveel terreinen, zoveel it kunnen verwezelijken. Het f7' een boerenjongen, geboren in aai} in een klein plaatsje, ongeveer ig kilometer van Turijn. Zijn va- stierf toen hij twee jaar oud Zijn moeder bleef haar hele n voor hem zorgen. Dankzij goed stel hersens werd hij met tulp van plaatselijke pastoors, ster. In die tijd dikwijls een Ensvervullmg waarbij men zich i verzorgd wist, zonder daar n( inspaningen voor te moeten ,a~ ren. Zo'n priester werd Don m :o niet. aNe 'kei iWIJ orr idens zijn opleidng volgde hij, nu zouden noemen, stages ïkenhuizen, gevangenissen en [jwijken. Jongeren, zonder veel om met hun mogelijkheden /ak te leren of een opleiding te en, trokken hem aan. Spoedig k dat hij het vermogen had jongeren te boeien. Volgens •levenng „ving" hij zijn eer- fere door hem te vragen of 'ie bij de H. Mis met zingen kon, tenminste kon fluiten. De jon- blijft komen en meent zijn iden mee. Het eerste „Orato- een bijeenkomst waarop ge- mlijk gsproken, geleerd, ge in en na afloop gegeten wordt, n feit. Het zal zich als een lo- l vuurtje uitbreiden over Tu- Binnen een ongelooflijk korte ide komen honderden jon- len van hen worden onderge- tit in een aantal zich steeds uitbreidende gebouwen ze een opleiding knjgen, die t begin dikwijls door Don Bos- •lf wordt gegeven. De boeren- >n was van alle markten thuis. ,e gebouwen horen kerken, m vijftien jaar heeft hij dne i kerken laten bouwen. Behal- tedagoog met geen andere ie dan dat iedere jongere wel n zich had om te werken aan ier „Vs" (vertrouwen, ver- 1, vnjheid en vroomheid). Hij ook organisator, bouwer, in- erder. Hij verwierf nationale ndheid door zijn inzamelings- s en zijn geschriften. Nog voor voord was uitgevonden, be- hij op een doordachte wijze c Relations. Hij kocht een cerij en begon door hem zelf ivoudige taal geschreven bro chures, uit te geven. Deze ge schriften werden enorm populair FRANS VAN SALES Zijn „organisatie" behoorde, naar de gewoonte van zijn tijd, al snel een „patroon", een bescherm heilige te hebben. Don Bosco koos voor Frans van Sales. Frans van Sales was m de zeventiende eeuw bisschop véin Génève. In Tunjn en omgeving werd hij als nationale heilige beschouwd omdat hij zijn zaligverklaring te danken had aan de zachtmoedige wijze waarop hij zijn geloof beleed tegen het opruk kende calvinisme. Zijn „motto" was „De weg naar de volmaaktheid is een weg voor iedereen". Uit de geschriften van Don Bosco (De bibliotheek van de orde in Leusden is er grotendeels mee gevuld) valt volgens pater van Luyn achteraf te concluderen dat Don Bosco de werken van zijn pa troon niet al te zorgvuldig als lei draad of inspiratiebron genomen heeft. Hij was meer een man van de praktijk die zijn eigen weg zocht. Voor die praktijk had hij een pa troon nodig, wiens naam in zijn om geving aansprak. In Turijn stond een naar Frans van Sales genoem de kerk, maar verder bleeek de naam van de alom gewaardeerde heilige nog nergens aan verbon den. De medewerkers van Don Bosco werden daarom genoemd naar Frans van Sales, de Salesia nen. Later werd de groep, op verzoek van de Paus en na veel moeilijkhe den, een kloosterorde. Echter te gen de zin van Don Boscö en dat blijkt nog steeds uit de ogenschijn lijk kleine dingen die de sfeer van de orde der Salesianen zijn blijven bepalen. OPGESTROOPTE MOUWEN Don Bosco was geen hervormer. Hij deed niet aan politiek. In de regels die hij zijn medewerkers voorschreef stond aanvankelijk uit drukkelijk vermeld dat het zich be zig houden met politiek verboden was. Deze regel werd geschrapt. Don Bosco gaf geen aanzet tot so ciale omwentelingen. Hij was er van overtuigd dat door scholing de jeugd zou kunnen opgroeien tot goede christenen en waardevolle leden van de samenleving. Niet meer, maar vooral met mmder dan dat wilde hij. Don Bosco was een werker die de regels alleen volgde wanneer hij ze kon gebruiken of naar zijn hand kon zetten. Toen het oratorium m Tunjn was uitgegroeid tot een complex met vele opleidin gen, wilde hij hetzelfde in meer plaatsen doen. Daarvoor was toestemming van de Curie nodig. De Paus steunde hem, onder een aantal voorwaar den. Deze lijken te bestaan uit een compromis van wensen van de Paus en Don Bosco. Zo moesten de volgelingen van Don Bosco de priester-gelofte afleggen, waar door ze voor de kerk religieuzen werden. Maar ze mochten voor de staat gewone burgers blijven. Don Bosco bepleitte zelfs de mogelijk heid om Salesianen te laten trou wen en zelfstandig te laten wonen en toch volwaardig Salesiaan te la ten zijn. Niet zozeer een progres sief idee, maar een meer praktisch idee. Hij wilde geen trouwe en goe de medewerkers missen. Die toe stemming daarvoor kwam pas bij na een eeuw later. De gebouwen van de orde heten geen klooster maar huis. Ze ston den en staan onder leiding van een directeur. In het huis wonen naast pnester, „ingeschrevenen" (in plaats van novicen) en medewer kers (m plaats van broeders). De Salesianen dragen geen ordekle ding. „Men herkent de Salesianen aan hun opgestroopte mouwen." Het uiteindelijke compromis was dat men zich kleedde in de „pries terkleding van het land'. Jarenlang was dat de lange zwarte toog, ech ter zonder rijen kleine knoopjes maar met een overslag „Zodat het mogelijk was met de jongens te ravotten" volgens pater van Luyn. Zijn laatste zwarte toog is hij tot zijn spijt kwijtgeraakt. Zoals de meeste Salesianen m Nederland, loopt hij in burger, slechts herkenbaar als Salesiaan door de speld op zijn re vers die afkomtig is van de orde in Zaire. WERELDWIJD Zodra de congregatie een feit was ontstonden m heel Italië, maar ook in Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland Don Bosco instellingen. Langzaam maar zeker werd het on derwijs geven belangrijker dan het oratorium. Na opnieuw een droom startte Don Bosco activiteiten in Zuid-Amenka. Hij zond Salesianen naar Argentinië, Chili, Uruguay, Brazilië en Equador. De orde der Salesianen werd een belangrijke missieorde waar het werken met jongeren en het beleiden van het geloof centraal bleven staan. En passant had Don Bosco een vrou wencongregatie opgericht. Don Bosco bespeelde vele snaren. Zijn naam werd wereldwijd bekend. Door overal zijn gezicht te laten zien, door m alle activiteiten een aanzet te geven maar zeker niet in de laatste plaats door veel te publi ceren. Toen hij stierf liet hij 773 pnester Salesianen achter, gehuis vest m 64 huizen m zes landen. Zijn werk werd voortgezet en bleef zich uitbreiden. DON BOSCO IN NEDER LAND In 1937 knjgt de Orde der Sale sianen in Nederland vaste grond onder de voeten. Een eerste vesti ging vanuit Belgie, in de Limburgse mijnstreek, (1938) komt niet goed van de grond. De belangstelling van de orde, vanuit Duitsland, voor Nederland is te danken aan het grote aantal mensen dat zich hier beschikbaar stelde voor het werken in derde wereld landen (de Missie). Na Ierland, de Ver enigde Staten leverde Nederland de meeste missionarissen. Er komt een opleidingshuis ui Leusden. Op de oorlogsjaren na, waann men zijn toevlucht moest zoeken m Uchelen, bleven de activiteiten zich van hier uit uitbreiden. Daarbij kende de Eén van de bijgebouwen van Don Bosco m Leusden. De technische school werd in 1981 zelfstandig, maar de salesianen zijn er nog steeds actief. Don Bosco organisatie haar bloei en minder goede periodes. Begin jaren twintig, m de tijd van de zaligverklaring van Don Bosco en het enthousiaste begin van „de eeuw van de jeugd" werden veel lagere scholen naar Don Bosco ver noemd, naast bijvoorbeeld padvin derclubs en kerkkoren voor jonge ren. Na de oorlog werd de opbouw belangrijk en werd hernieuwde aandacht geschonken aan de jon geren die door de oorlog een stuk vorming gemist hadden. Het resul taat was een groot aantal jeugd- en jongerenorganisaties die zich ver want voelden met de werkwijze van Don Bosco. In deze samenle ving in opbouw past de aandacht voor vooral technisch onderwijs. Veel technische scholen dragen de naam van Don Bosco, onder andere de school op het terrein aan de Dodeweg m Leusden. SCHOLEN De orde der Salesianen is de laatste jaren klein geworden. Met als gevolg dat de scholen en ande re Don Bosco organisaties in steeds mindere mate uitsluitend bevolkt worden door Salesianen. De tech nische school op het terrein van Don Bosco in Leusden bijvoor beeld is sinds 1981 zelfstandig. Het bestuur van de school, waar wel Salesianen in zitten, huurt de grond van de orde. Dit werd bovendien noodzakelijk door de eisen die de overheid aan het onderwijs stelt om voor subsidie in aanmerking te ko men. Daarmee is de invloed van de Salesianen misschien minder im pliciet aanwezig. Expliciet wordt in Don Bosco scholen gewerkt in de geest van de ideeen van Don Bos co. Pater van Luyn geeft bijvoor beeld op deze school godsdienst en besteed hieraan aandacht. De school biedt ruimte aan de werk wijze en de activiteiten van de Sale sianen, bijvoorbeeld door tentoon stellingen over het werk in Ethio pië, of de actie voor zwerfkinderen in Zuid-Amenka. Het teruglopend aantal Salesianen is in de eerste plaats het gevolg van weinig toetre dingen en veel uittredingen. Veel Salesianen zochten „buiten het huis" hun eigen weg. Trouwden. „Dikwijls blijken ze dan later toch in het onderwijs of in het jongeren werk terecht gekomen," volgens pater van Luyn. De geringe aanwas verklaart hij, behalve door een zekere ontker kelijking, door de strengere eisen die gesteld worden om tot de orde te mogen toetreden. „Vroeger wa ren we wel eens te snel met het herkennen van een roeping". De laatste tijd lijkt de belangstelling weer een beetje te groeien, maar de eisen zijn streng. Alleen mannen die een beroep hebben, of daartoe een opleiding willen volgen, waar mee zij zich in kunnen zetten voor jongeren kunnen na een introduc tieperiode van ongeveer drie jaar, in de orde worden opgenomen. Dit jaar staat, in juli, éën inwijding op het programma. Anderzijds zijn de mogelijkheden verruimd waardoor ook getrouwde mensen, zelfstan dig wonend, bij de activiteiten van de Salesianen betrokken kunnen raken. creatieve manier om te inspireren" volgens pater van Luyn. „We richten ons op jongeren die diepere lagen aandurven, die zich met conformeren en met willen on dergaan in onze consumptiemaat schappij, maar die na willen en dur ven denken over hun plaats op aar de." De actie Jongeren op tocht bijvoorbeeld, speciaal gestan in dit jubileumjaar „wil jongeren met el kaar in contact brengen om steun te vinden bij elkaar in hun zoeken naar zinvolle wegen van leven." Een wat vaag geformuleerde uitda ging, waarvan het de bedoeling is dat jongeren „vanuit hun eigen ge loofsbeleving" bezig kunnen zijn met onderwerpen als dromen, ge loven in de toekomst, je geroepen voelen, kiezen voor armen of op nieuw geloven. Het is een uitnodi ging voor gastoudergespreksgroe pen, jongerenpastoraat, jongeren koren, scholen, en parochiegroe- pen die de thema's aangereikt knj gen door de Salesianen, maar zo zelfstandig dienen uit te werken. Behalve van de vorming van de jongeren zelf, wordt veel georgani seerd om jongeren bewust te ma ken van hun situatie als medemens op deze wereld. RANDGROEPERINGEN Op de vraag of het met meer ut de geest van Don Bosco zou zijn om de straatjeugd in Nederland op te vangen, verklaart pater van Luyn; „Daann gebeurt ook heel veel. Achter veel initiatieven op dit ge bied schuilt een eerste aanzet die door, zeg maar, de geestelijkheid is gegeven." Het huiskamerproject voor heroïne hoertjes m Amster dam bijvoorbeeld. „Door het be leid van de Nederlandse overheid is men echter met handen en voe ten gebonden aan regels. Men loopt steeds stuk op de noodzaak véin subsidieverlening, hierdoor is dit werk voor ons in de praktijk gemargineerd „Hetgeen met weg neemt dat zeker 70 tot 80% van de activiteiten voor randgroeperin- gen, drop-outs en directe nood- hulporganisaties door kerken is geïnitieerd en draaiende wordt ge houden door begeleiding op de achtergrond." „Wij richten ons steeds meer in Nederland op de geestelijke hon ger, die minstens zo groot is als de matenele honger. Wij vechten te gen het doemdenken en nchten ons op de diepere waarden." „Daarbij mogen we bedenken dat Don Bosco zich nooit specifiek heeft gencht op de jongeren die over de rand zijn gevallen. Hij nchtte zich op jongeren aan de rand." Die jongeren worden vooral in de lagere vormen van voortgezet onderwijs gevonden „waar de leerlingen zich soms somber afvra gen of er voor hen nog een toe komst is weggelegd." Behalve dat de Salesianen zich inspannen om de jongeren in onze westerse landen bewust te maken van hun waarden als mens, en daarbij hun geloofsovertuiging centraal laten staan, schenkt men nadrukkelijk aandacht aan de si tuatie van mensen m derde wereld landen waar de materiële nood, inhoudelijke vragen naar een twee de plan schuift Ook in „dit ouder wetse missiewerk' zijn meuwe in valshoeken gevonden, waarbij niet alleen het geven van „blanke wes terse hulp" geboden wordt maar de betreffende blanke zelf verrijkt dient terug te komen. MISSIEWERK Onvermoeibaar blijven de Sale sianen geld inzamelen, bijvoor beeld door de verkoop van loten om missionarissen te kunnen uit zenden, dan wel te ondersteunen. In het jubileumnummer van Don Bosco Nu staat te lezen dat in 1987 tien missionarissen aan een nieuw vervoermiddel geholpen zijn (een minstens een even groot aantal moet nog wachten). Missionarissen die traditiegetrouw diep in Afnka, Zuid-Amenka of India werken. Die de jongeren daar van de straat pro beren te halen. 1988 is het jaar van de speciale Don Bosco-actie voor de papierprikkers van Madras en Bangalore Salesianen die ook daar met jongeren spelen, ze onderwijs geven, een vakopleiding waar ze in hun land wat aan hebben en ge loofsonderricht. Maar ook dit mis siewerk heeft grote veranderingen ondergaan. Pater van Luyn zet zich sterk af tegen de blanke westerse man die wel even aan de onwetenden kwam vertellen wat ze moesten doen en geloven. „Wij werken naar een multiraciale samenwerking toe, waann blank en zwart op gelij ke noemer samen leven en werken." „De missiegedachte krijgt een nieuw elan." Dit jaar bij voorbeeld gaat een groep jonge ren dankzij Don Bosco als vrijwilli gers naar Zaire. Van deze tocht is het niet in de eerste plaats de be doeling dat de Nederlandse jonge ren daar hun kunnen en kennen laten zien, maar „dat zij hun hou ding toetsen aan elkaar. Dat zij zich afvragen welke waarden zij van daar mee terug» kunnen nemen". „Voorwaarde die wij gesteld heb ben is dan ook dat de vrijwilligers bereid zijn hun ervaringen na te rugkomst met andere te delen." Het oude zieltjes winnen is veranderd „in een zoeken naar de godsdien stige waarden. Dat zijn met altijd de waarden zoals we ze kennen, of die wij in hun gedrag herkennen. We moeten echter bij elkaar werken naar een bewustmaken van het ge loof. Vanuit de overtuiging dat godsdienst, sociale of medische factoren ons niet van elkaar kunnen scheiden. Wanneer we een waar devolle geloofsbeleving bij hin- doestanen zien, dienen we daar respect voor te hebben." LEUSDEN Het Don Bosco huis in Leusden is geen gesloten klooster waar je als leek maar moeilijk binnenkomt. Pater van Luyn nodigt alle mwoners van Leusden uit om de activiteiten van de komende maanden bij te wonen. De grote gebouwen op het grote terrein zullen de komende maanden goed gevuld zijn. En toch.als je zo 's avonds zit te praten in de statige oude villa mid den in een stik bos waarbij vooral oude Salesianen voorbij komen, bekruipt je het gevoel.werkt het hier in deze tijd nog wel? VORMINGSWERK Pater van Luyn vertelt dat binnen de Orde der Salesianen in 1988 de overweging centraal staat „Hoe kunnen we m deze tijd bezig zijn op een Don Bosco manier. Hoe kunnen wij, nu de meeste Salesianen boven de vijftig zijn, contact houden met jonge mensen. Hoe kunnen we voorkomen dat Don Bosco Leus den, binnen twaalf jaar een geslo ten club wordt, waarin de leden rustig leven van hun pensioen en AOW?" Zover zal het waarschijnlijk niet komen, gezien de meuwe ini tiatieven die nu al op stapel zijn gezet, terwijl de evaluatie van de bovengenoemde overwegingen emd dit jaar zal plaatsvinden. „En dat komt mooi uit, want volgend jaar hebben we hier weer een pro vinciaal kapittel, waar het beleid moet worden uitgestippeld." Streven blijft het aantrekken van jongeren. Rond het Pausbezoek werd bijvoorbeeld een jeugddag georganiseerd, waar 1200 mensen op af kwamen. Op de jaarlijkse Don Bosco marktdagen, waarop aan dacht wordt besteed aan de diver se activiteiten hier en m de derde wereld komen meestal zo'n dui zend mensen. Men zoekt naar „een (advertentie) (advertentie) voor ie nieuwe situatie. spaarbank Als je ineens met z'n drieën bent en daarom anders wilt gaan wonen, helpen wij met een hypotheek die precies past bij je nieuwe situatie. Onze hypotheek adviseurs helpen je bij de keuze, zodat je de vorm krijgt die voor jou het meest aantrekkelijk is. Neem onze Spaarhypotheek. Een ideale combinatie van lenen en belas tingvrij sparen, waarmee je duizenden guldens per jaar voordeliger uit kunt zijn. Ook als je een hypotheek zoekt waarmee je zelf kunt inspelen op renteschom melingen, ben je bij ons aan het goede adres. Onze Schakelhypotheek geeft je de zekerheid van een rentevaste periode van minimaal 5 en maximaal 7 jaar, waarbij je in de tussenliggende periode zelf het tijdstip van verlenging mag bepalen. En zo zijn er nog tal van interessante mogelijkheden. Loop even langs bij een van onze kantoren want daar ligt boven dien het Woonmagazine voor je klaar. Het is speciaal bedoeld Jongens wachten op vrachtjes ergens op een markt m de DerSde Wereld. De paters salesianen werken veel met longeren in de ontwikkelingslanden. SCHOENMODE - „inkelcentrum Hamershof Ma.ndagmiddog geopend. V Vrijdag koopavond Ï3meni| 4 - LEUSDEN Tel. 033-944119

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1988 | | pagina 5