'Christelijk geloof in China is springlevend' leusilen Itrnnt Leusdense dr. A. Kruyswijk woonde opening bijbeldrukkerij bij: het moest uit zij n met westerse invloeden. '...drie miljoen bijbels gedrukt.., DONDERDAG 21 APRIL 1988 jllllllllllllllllllllllllllltlllIIIlllIIIMIIIIIIIIIIIIIMIIIIIll lllllllllllllIllllllIllll1111111111111II111II111111111111M11111111II1111111111111II11111II11 IM111M1111111111111Illl flIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIUllIIIIIII Illllll lllllllllllll III IMIIIIIIIII Illl IIIHIIIIIII Illl III II III llllllll Illl Illll IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIHIIIIIIIIIII Illl Mill III Illl Mill Illllll Illl Illl Mill III IIII lllllllllllll Mil Illl Illllll Illl Illl lllllllllllll III lllllllllllll III IIIIIIIIIIIIIMIIIIIH fflllllll? LEUSDEN - Op maandag 24 december j.l. gaf de in Leusden- Centrum werkzame Dr. A. Kruyswijk een persconferentie over eén van de vele hoogtepunten in de geschiedenis van de bijbel genootschappen. Hij vertelde onder andere over de oprichting van een bijbeldrukkerij in China door de Vriendschapsstich ting en met behulp van de UBS door de levering van drukmachi- nes. De Vriendschapsstichting werd in 1985 opgericht; een ker kelijke instelling die zich als doelstelling voor ogen houdt het onderhouden van vriendschappelijke betrekkingen tussen de gelovigen onderling alsook ten opzichte van het Chinese volk. ken in China was hiermee voor goed voorbij. Merkwaardig overi gens is. dat de Rooms Katholieke kerk buiten deze nieuwe regelge ving viel. Dat had te maken onder andere met het feit, dat in de Rooms Katholieke Chinese bijbelvertaling het woord „God" met een andere helpen, terwijl er helemaal mets meer was." UITBREIDING „In 1949 waren er in China 700.000 protestanten. Na de Cultu- De Leusder Krant berichtte op 31 maart 1988 over een lezing die door de heer Kruyswijk werd gehouden voor de Leusdense Afdeling van Protestants Christelijke Ouderen en die handelde over „De Kerk in China". GENOOTSCHAP Dr. Kruyswijk is niet alleen in het Leusdense een bekende persoon lijkheid: hij heeft een studievertrek VERVAL „Het keizerrijk Chrna raakte in verval onder andere door grote druk vanuit de westerse mogend heden. De invloed van westerse landen is bijzonder groot aeweecf Je had bijvoorbeeld in Shanghai een domein waar alleen maar Duit sers woonden, waar de Duitse wetten van toepassmg waren. Zo konden de zendingsgenootschap term werd omschreven dan in de protestantse. Er was voor de Chi nezen derhalve sprake van een heel andere godsdienst „Bovendien zouden de Chinese Katholieken zich volstrekt los moeten maken van Rome. Wan neer de Chmes kerk loyaal zou meewerken aan het Chinese in zicht - los van alle vreemde invloe den - mocht zij blijven voortbe- rele Revolutie waren het er vier miljoen. Ondanks de verdrukking hebben de Chmese Christenen dus een enorme uitbreiding meege maakt. Op het ogenbliek zijn er zo'n vierduizend kerkgebouwen; het aantal predikanten echter is maar drieduizend. Er zijn dus veel te wei nig predikanten. Belangrijk om te weten is. dat er naast die vierdui zend kerken nog officieel zeven- Sinds 1981 zijn er op officiële Chmese persen dne miljoen bij bels gedrukt. Deze bedrijven had den het echter te druk met andere activiteiten, zodat langzamerhand behoefte ontstond aan een speciale bijbeldrukkerij. VRIENDSCHAP De hiervoor genoemde Vriend schapsstichting is meteen begon nen met het aantrekken van men sen uit heel de wereld om als do centen Engels aan de universitei ten te fungeren. Dr Kruyswijk: „Binnen de kort ste keren hebben ze die bijbel drukkerij uit de grond gestampt. Financiële toezeggingen werden gedaan door de United Bible So cieties, zodat men in november 1986 kon beginnen met de bouw. Zeven maanden later werd het ge bouw opgeleverd, terwijl weer dne maanden later de persen geïnstal leerd waren. In december 1987 wa ren de eerste honderdduizend ex emplaren gereed. De afzet van bij bels loopt inmiddels als een trein." „Het is ongelooflijk wat men in zes jaar tijds heeft gerealiseerd. De vele meeting-points, die niet door predikanten of pnesters bediend worden, knjgen informatiemate riaal toegezonden, dat door de bij beldrukkerij verzorgd is." SMOKKEL „Een groep conservatieve christenen die wars is van de idea len van de Chinese Volksrepu bliek, laat zich lange smokkelwe- gen bijbels aanreiken via Hong Kong. Ook in Nederland zijn orga nisaties die mensen proberen te enthousiasmeren om geld te stop pen in deze smokkelpraktijken en niet zonder succes. Een betreu renswaardige zaak. Toch gebiedt de realiteit me natuurlijk om vast te stellen, dat bepaalde buitenge westen in dat immens grote China nauwelijks op de hoogte zijn van de nieuwe Chmese idealen; dat daar nog allerlei oude, strenge regels van kracht zijn. In die gebieden zijn gesmokkelde bijbels voor de Christenen natuurlijk meer dan welkom. Wat het Nederlands Bijbel Genootschap betreft, kan ik zeg gen, dat het zich nooit met smokkel heeft ingelaten. Dat wil het ook niet, omdat je dan immers de lokale kerk tegenwerkt." Meetings worden bezocht door honderden mensen, die daarvoor van heinde en ver komen iinnen de muren van het Gerefor meerd Dienstencentrum alhier, 'en instelling waar rond honderd- ichtig mensen al dan niet in een olledige baan werkzaam zijn. De eer Kruyswijk gemet landelijke en mlernationale bekendheid vanwe- e het feit, dat hij voorzitter is van et Nederlands Bijbel Genoot- chap. In deze functie bezocht hij :hina en gaf daarna een perscon- srentie. Daarnaast is hij secretaris ecumene-buitenland van de ge- eformeerde kerken, hetgeen hij elf als zijn hoofdtaak omschrijft. In eze functie houdt hij zich bezig iet de contacten die de gerefor- eerden naar het buitenland heb- Een en ander varieert van mtacten met de Wereldraad van erken tot een klein kerkje bij- x>rbeeld ergens in Indonesië. De heer Kruyswijk: „Het Neder- ids Bijbelgenootschap is opge- >men m de United Bible Societies IBS). De UBS heeft belangstelling niii! gevat voor de bouw van een bij- ddrukkenj in de Volksrepubliek hina Namens het Nederlands Bij- ilgenootschap ben ik aanwezig weest bij de opening van deze j ukkerij" CHTERGRONDEN Voor het goede begnp is het r.Licht nuttig iets meer te weten r de achtergronden en ontwik- ilingen met betrekking tot reli- :uze aspecten in China. De heer jyswijk vertelt: „Het is eigenlijk n tamelijk ingewikkeld verhaal. Chinese Volksrepubliek heeft de Kerk in China toestemming geven om een bijbeldrukkerij te zetten: iets zeer bijzonders, a de Chinese Kerk betreft, is het 'kngnjk om vast te stellen, dat er nouds een grote verscheiden- 'd aan godsdienstige denomina- s bestond. Kerken die m hoofd- k voet aan wal hadden gekregen or zending en missie van m voor gelijk Europese en Amerikaan- kerken. Er zaten zonder meer ordelige kanten aan het feit dat kerken daar in de vonge eeuw tegenheid kregen om hun zen- 'gswerk te bedrijven. De nadeli- effecten overschaduwden ech- de positieve, vanwege het feit de politiek op allerlei manieren invloeden deed gelden." iiiiii1 pen onder de rook en bescherming van hun eigen mogendheden hun eigen gang gaan, zodat zij vaste voet kregen m China." VOLKSREPUBLIEK „Toen in 1949 de Chinese Volks republiek gesticht werd, ging Chi na zich met alleen afzetten tegen alles wat Europese en Amerikaan se politiek betrof; men zette zich ook af tegen alles wat met „kerk" te doen had. Immers, het betrof de kerken van de onderdrukkers, zo als dat door de Chinezen gevoeld werd. In 1949 kwam er eveneens een emd aan de langdurige strijd tussen Mao-Tse-Toeng en Tjiang ICai-Sjek. Het nationalisme van Tjiang K'ai-Sjek - die Chnsten was - werd eveneens als anti-Chinees beschouwd." „Een aantal dingen werd van meet af aan duidelijk gesteld. Zo moest het uit zijn met alle buiten landse invloed. De kerken moch ten blijven bestaan, echter zonder door het westen gedomineerd te worden, op welke wijze dan ook. OORLOG „Spoedig hierna brak de Kore aanse oorlog uit, waarbij China de kant koos van Noord-Korea en Amerika steunde de Zuid-Koreaan- se ideeen. Door Amenka werden onmiddellijk alle Chinese eigen dommen geconfisceerd. Het Chi nese antwoord bestond uit een confisceren van Amerikaanse ei gendommen. Voor de Chinese ker ken was dat rampzalig. Vrijwel alle kerkgebouwen waren door de Amerikanen gebouwd. Vanaf dat ogenblik waren de Chmese Chris tenen dus vrijwel al hun kerkge bouwen kwijt. De Chmese publie ke opinie was volledig tegen de kerken gericht." WEGEN „De Chmese Christenen hebben mgezien, dat het mderdaad uit moest zijn met de westerse invloe den. Onder invloed van Tsjoe-en- Lai werden alle protestantse ker ken tot éen Chinese Kerk verbon den. De tijd van verschillende ker- staan. Deze ontwikkelingen heb ben voor de Chmese Kerk geleid tot de oprichting van de zogenaam de „Dne maal zelf beweging": vrij van westerse financien, een eigen bestuur en eigen geloofsprocla- matie. Op het eerste gezicht klinkt zo'n stap erg negatief, maar tegelij kertijd hield het een enorme kracht in waardoor de kerk zich kon hand haven." REVOLUTIE „De Culturele Revolutie was, goed beschouwd, een brok fanatis me Genadeloos werd gebroken met alles wat ook maar enige ver bintenis had met niet-Chinese ge dachten. Miljoenen Chinezen zijn daar volstrekt onder door gegaan; niet allen Christenen. Maar voor de laatsten was de klap erg gevoelig. Alle bijbels moesten worden inge leverd om vervolgens verbrand te worden. De Christenen mochten geen kerkdiensten meer houden. Kerkgebouwen werden vermaakt tot onder andere fabrieksgebou wen. De Christenen konden met meer bij elkaar komen, zelfs werd het verboden over godsdienst te spreken met elkaar." tienduizend „meeting points" zijn. Dat zijn samenkomstplaatsen voor christenen waar men van heinde en ver komt om een godsdienstoefe ning mee te maken." BIJBELS „Omdat het aantal kerkgangers zo enorm is gestegen, is er ook sprake van een sterk groeiende vraag naar bijbels. Wanneer kerkgangers zich solidariseren met de „Drie Maal Zelf Beweging", kunnen ze van de Chinese overheid toestemming krijgen om een meeting-point op te richten. Je vraagt je af, hoe het mogelijk is, dat een kerk die zo zwaar heeft geleden onder de onderdrukking, zo'n sterke oplevmg doormaakt Dr Kruyswijk stelde die vraag aan de secretaris van de „Drie Maal Zelf Beweging" „Het antwoord is gele gen m drie dingen. Wij preken in de kerk; zoveel als wij kunnen, voorzien wij de mensen van bijbels, en we hebben ons voorbeeld. Dne dingen die ten nauwste samenhan gen met elkaar. De Chinese bevol king heeft bijzonder slechte tijden gehad, bittere armoede gelden, oorlogen achter de rug; de gezin- „Er waren twee gevolgen waar neembaar: zo leek de kerk achter uit te gaan, terwijl ondergronds de kerk begon te leven. In het grootste geheim en ontwetend van elkaar kwamen kleine groepjes mensen meerdere malen per week bijeen om hun godsdienst te belijden Deze mensen speelden met hun leven: de christenen werden enorm vervolgd, evenals de Chine zen die het „rode boekje" van Mao niet als hun bijbel wensten te be schouwen. Na het overlijden van Mao-Tse-Toeng in 1978 kwam er langzamerhand wat meer lucht voor de kerken er was inmiddels een emd gekomen aan de Culture le Revolutie. In 1981 werd er weer voor het eerst een kerkgebouw ge opend in Shanghai. Men moest toen proberen de kerk weer op gang te nen mogen maar éen kind hebben. Dus het is een bikkelharde maat schappij, waarin ouders gekon- fronteerd worden met bijvoorbeeld de vraag, wat je moet doen met een meisje, wanneer je liever een jon gen gehad zou hebben als kind Moet je dat meisje ruwweg doden5 Ouders die toch meer dan een kind hebben, worden gekonfronteerd met boetes." AANDACHT De sekretaris van de „Drie Maal Zelf Beweging" merkte voorts op, dat de Chinezen geboeid zijn door de Christelijke levenshouding ook begrip te hebben voor de naaste De mensen raken hierdoor zo ge boeid, dat zij vanzelf naar de ker ken komen. DRUKKERIJ Emge zakelijke gegevens over de nieuwe bijbeldrukkenj zijn te lezen in het verslag van de hierbo ven genoemde persconferentie d.d. 24 november 1987. Onder an dere kan men in dit document le zen: „De machmes met een totale waarde van 7 miljoen zijn door de Wereldbond van Bijbelgenoot schappen geleverd. De fundraising hiervoor is in januan 1986 gestart. De bijbelgenootschappen is ge vraagd de Christenen in China aan een drukkerij te helpen." „De Wereldbond heeft de ma chmes overdragen aan de vnend- schapsstichtmg. De gebouwen van de drukkerij zijn het eigendom van de Jiangiung Industrial Corporation en worden verhuurd aan de Vriendschapsstichting." „De Vriendschapsstichting is met een echte uitgeverij, maar drukt bijbels op bestelling voor ie dereen die daar serieus om vraagt. Belangrijk is dat de dnikkenj niet Dr. A. Kruyswijk. gekoppeld is aan de protestantse kerk, zodat de R.K. Kerk ook druk opdrachten kan plaatsen „De overheid bemoeit zich niet met de drukkenj Het is een zaak van de Vnendschapsstichtmg zelf wat er gedrukt wordt. Door een gebrekkige mfra-structuur is de verspreiding van o.a. bijbels erg moeilijk." VERTALING In de westerse wereld is men er aan gewend, dat er verschillende vertalingen zijn van de bijbel. Inte ressant is het om te weten, of men in Chrna gekozen heeft voor een spe cifieke vertaling. Het antwoord erop is eenvoudig: „Sinds 1919 is de United Version in gebruik geno men, natuurlijk m onze ogen een oude vertaling. Gezien de diverse theologisch problemen enerzijds en de enorme vraag naar bijbels anderzijds, ziet men in dit stadium nog geen kans een nieuwe verta ling samen te stellen." „In 1949 is het meuwe schnft in gevoerd, m tegenstelling tot het oude schrift horizontaal. De ver mengeling van de twee schriften brengt met zich mee, dat er, bij voorbeeld in kranten, zowel hori zontaal, vertikaal als diagonaal wordt gedrukt. Vandaar ook, dat letterlijk ieder plekje m een Chme se krant bedrukt is Het meuwe schrift is wel vereenvoudigd: van ieder letterteken is in principe de bovenste helft gehandhaafd." „De bijbel die nu uitgegeven is, is nog m het oude schrift gedrukt en derhalve meer op het oudere publiek gericht Wat niet betekent, dat de jongeren dit schnft niet zou den kunnen lezen." De Chinese kerken hebben een drukopdracht verstrekt aan de meuwe bijbeldrukkenj voor maar liefst 600.000 bijbels m 1988 volgens het laatste meuws m „Colofon", een uitgave van de Provinciale Persver- emging voor Friesland. Deze druk opdracht is twee maal zo groot als vong jaar Bovendien zullen dit jaar ook nog 20 000 testamenten wor den gedrukt in het vereenvoudigde karakterschrift dat nu op de Chine se scholen wordt geleerd. In de drukkenj is mmiddels een begm gemaakt met het computer- zetten van het Oude testament in het vereenvoudigde Chinese schnft. Voor deze enorme oplage is de Wereldbond van Bijbelgenoot schappen gevraagd extra papier te leveren ter waarde van miljoen gul den. Na het 'meetmg Point' keren de mensen weer naar huis terug

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1988 | | pagina 7