'De essentie van mijn werk is, niet snel te willen toegeven dat iets verloren is gegaan' Succesvol muziek concours DWS I Ie—silen krant Scholie ren kiezen 'het ruime sop' r Achtervelder Ed de Vaal, hoofdopzichter restauratie Utrechtse bmnenstadkerken: ook restauratie is aan allerlei inzichten onderhevig. '...ik zou de Koningin wel bij de hand willen nemen. je kunt je idealen hebben, maar het is geen romantisch vak. natuursteen is mijn aller grootste liefde in dit vak.1 Feestprogramma De Holm Tienerdisco Rommelmarkt De Hobbit Weer subsidie voor duiventoren DONDERDAG 30 JUNI 1988 plaatselijk nieuws 5 ACHTERVELD/UTRECHT - Woensdagavond 16 juni j.l., tus sen acht en tien uur. Een mooie lenteavond, in de schemering. Honderden, voornamelijk blauwe, glas-in-loodruitjes kleuren nog even op. We stonden in de grote, gerestaureerde Domkerk in Utrecht. De cantorij oefent voor vrijdag 18 juni. De dag waarop de afronding van de restauratie plaatsvindt van deze en nog vier andere Utrechtse kerken in de binnenstad, in aanwezigheid van Hare Majesteit Koningin Beatrix. En van Ed de Vaal. Ed de Vaal, de man die in belangrijke mate medeverantwoordelijk is, voor de schoonheid zoals die avond te zien was; binnen en rondom de Domkerk, de binnen tuin, de kloostergang. Daar vertelde hij enthousiast, vakkundig en met liefde voor zijn vak, hoe het zo gekomen is. Marianne de Valck, luisterde en raakte steeds dieper onder de indruk van wat zij zag en hoorde. Ed de Vaal moet wel een schaap met vijf poten zijn. Hij is hoofdopzichter bij het architectenbureau T. van Hoogevest. Het bureau voor restauratie en rehabiliteit, dat de opdracht van de vijf Utrechtse kerken uitvoerde. Ed de Vaal woont in Achterveld. Net als zijn vader, over wie we het beslist ook moeten hebben. door Marianne de Valck Rond het beroep van opzichter leven misverstanden. Het beeld van een man waarvoor het werk zo fascinerend is, dat hij er uren naar kan kijken. Met de handen op de rug wippend op zijn voeten, zijn mannen aanmoedigend om vooral door te blijven werken. De werke lijkheid is iets anders. aan het graven is, mag niet automa tisch denken bi) iedere steen die hij tegen komt „Oude troep, weg er mee". Een kei kan belangrijk zijn. Verrassingen zitten in zijn werk ingebakken. „Je weet nooit precies van te voren wat je tegen komt. We werken met met een gedetaillieerd bestek. We hebben alleen richtlij nen. De rest wordt al werkend op gelost. Dat is juist het unieke van dit soort werk." ren. We zijn er nog met helemaal uit." Maar de eerste resultaten kan hij in de kloostergang laten zien. Het lijkt daar net alsof ze bi) de restau ratie een stukje vergeten zijn. Maar de orginele materialen zitten weer keihard en stevig bevestigd, hoe brokkelig ze er ook uitzien. Waar mee aangetoond is dat restauratie niet per definitie herstel in de oude orde betekent. BEELDENSTORM Daarvan bewijzen ook de blij vend zichtbare gevolgen van de beeldenstorm. Een aantal prachtig gerestaureerde beeldreliëfs blijft zonder gezicht. „Restauratie is ook onderhevig aan allerlei inzichten. In de jaren zestig en zeventig wilde men nog alles vernieuwen. Alles m de oorspronkelijke vorm terug brengen en alle sporen, aanbouw sels en veranderingen die m de tijd waren aangebracht, weghalen. Nu willen we alles houden, hoewel dat eigenlijk niet mogelijk is." afsluiten van de steen. Het water kon er niet meer in, maar ook niet uit. Daardoor werd de muur van binnenuit leeggevreten. „Natuur steen is mijn allergrootste liefde m dit vak" bekent hij. Hij reist zelf naar de steengroe ven in Frankrijk, Duitsland en Italië om de geschikte kleur, kwaliteit en sterkte uit te zoeken. Hij verhaalt met plezier, hoe hij daarover ooit eens een toelichting voor de EO-ra- dio mocht geven. Want aan belang stelling voor zijn werk heeft hij niet te klagen. NIEUWSGIERIG „Mensen willen altijd graag ho ren waarmee je bezig bent. Restau reren maakt meuwsgieng. Soms halen mensen levensgevaarlijke toeren uit om achter hekken en op steigers te komen." Trouwens, zijn bouwvakkers kunnen er ook wat van „Het is regel dat er geen graf geopend wordt zonder dat de heer Hoekstra, de stadsarcheoloog, of ik daarbij ben. Maar voordat je het graf echt openmaakt is toch wel een kijkgaatje gemaakt GRAVEN Hij benadrukt direkt dat restau reren geen grafschennerij mag zijn. „We komen er alleen als er een reden voor is", verklaart hij. Het graf dat hem het meeste bij staat is een vloergraf m de Smt Janskerk. Het graf van David van Mollem. „Helemaal betegeld, het was net een badkamer." Ed de Vaal vertelt, zeker tiental len graven geruimd te hebben. „Alleen de eerste keren voel je je „Al moeten boeken soms aange vuld of herschreven worden, op basis van wat wij gevonden heb ben" vult hij er lachend aan toe. Het vertrouwen dat bijvoorbeeld de stadsarcheoloog in hem stelt bete kent dat hij beslist „tot zover gra ven en niet verder. Het moment moeten weten waarop ik hem erbij moet halen." Het vertrouwen is ge baseerd op onderlinge waardering voor het vakmanschap. „We werken met veel mensen al jaren. Vele bedrijven zijn betrok ken bij de restauratie van alle vijf de kerken. Een goede leidekker, loodgieter, koperslager of beeld houwer, die koester je". Echt gerust op de toekomst is hij niet. Veel vakmensen vallen weg, terwijl daar weinig aanwas tegen over staat „Want hoe gaat dat. Goede mensen worden op een be paalde leeftijd chef. Hun prakti sche vaardigheid valt weg." Er is wel interesse bij jonge mensen om dit vak te leren, hetgeen onder an dere blijkt uit de grote belangstel ling voor stageplaatsen, maar „slechts een klem aantal hebben het". Bovendien komt er steeds minder geld beschikbaar voor der gelijke grote projecten. „Ik ken goede steenhouwers die uit oogpunt van zekerheid, postbo de zijn geworden". Jonge mensen die „hét" hebben, herkent Ed de Vaal overigens al tijdens rondlei dingen die hij af en toe voor leerlin gen van technische scholen ver zorgt. „In een groepje zit er soms maar één, die het ziet en de goede vragen stelt. De meesten lopen maar mee en hebben slechts op pervlakkige interesse." VOORTGANG JACOBIKERK Ed de Vaal (42): „Het is veel meer dan toezicht houden. Je draagt de dagelijkse verantwoor ding voor de voortgang van het project, zowel technisch als admi nistratief. Je bent de rechterhand van de architect. In rrujn geval inge- Zeventien jaar geleden begon de restauratie van de Jacobikerk in Utrecht. Op 11 november 1974 werd Ed de Vaal daar bij hoofdop zichter. Een datum om nooit te ver geten. Hij volgde m die functie zijn vader op, die sinds 1947 bij hetzelf- nieur T. van Hoogenvest. Je hebt de eindverantwoording onder de ar chitect over alle mensen die aan het project werken: opperman, tim merman, glazenier, beeldhouwer en wie er maar bij betrokken is. Hetgeen betekent dat je verstand moet hebben van alle technieken die bij een restauratie te pas ko men. Van natuursteen, tot electro- nica". „Je kunt het zo gek niet verzinnen of ik heb er mee te maken. Van het openen van een graftombe tot aan het uitzoeken van de closetpapier houders". Zijn werk loopt van de allereerste voorbereidingen, zoals het maken van herstelbeschrijvin gen, begrotingen, het klaarmaken van de subsidie-aanvragen tot aan de financiële afwikkeling en de laatste klemmende deur na de res tauratie. DRIE KANTEN Het werk van een opzichter bij het restaureren en rehabiliteren kent dne kanten: Het organiseren de regiewerk, het bouwkundige- technische werk en een deel ar cheologische verantwoording. „Wat betreft dat laatste doe ik uiteraard niet het onderzoek. Maar ik moet wel het een en ander kun nen herkennen. De stadarcheoloog doet veel voorwerk. Maar je kunt ieder moment op iets onverwachts stuiten. Je moet de mensen die aan het werk zijn, zowel kunnen in strueren als motiveren. De man die ergens een sleuf voor een kabel de architectenbureau aan het werk was. Ed de Vaal kreeg de interesse van huis uit mee. Al lang voor hij op 16 augustus 1966 in dienst trad bij Hoogenvest had hij in zijn vakantie meegeholpen. Hij volgde de LTS, de MTS en het Hoger Technisch Instituut. Nog altijd vindt hij dat de beste weg om af te leggen. Je moet het vak m alle aspecten, van onderaf leren. Alleen aan theo rie heb je niets. Je moet het in je handen voelen". Met zijn vader als baas had hij het gevoel alles twee maal zo goed als een ander te moeten doen. WAARDERING Zijn vader was kritisch. „Ik leer de enorm veel van hem, heb en had een enorme bewondering en waar dering voor hem. Dat mag hij best eens op deze wijze horen". In 1974 kwam veel geld beschikbaar voor restauraties. Zijn vader was op zichter bij de restauratie van de Nicolaikerk en op zijn voorspraak werd de beslissing genomen om Ed de Vaal hoofdopzichter bij de restauratie van de Jacobikerk te maken. „Ineens moest ik het hele maal zelf doen. Een grote klus. De Jacobikerk neemt in mijn denken nog altijd een aparte plaats in." „Ik had bijna een kater toen hij klaar was. Zolang je aan een kerk beziq bent. is die kerk van jou. Jij hebt het voor het zeggen. Jij hebt de sleutels. Zodra hij klaar is, draag je hem over. Gevoelsmatig verandert Achtervelder Ed de Vaal was nauw betrokken bij de restauratie van Utrechtse binnenstadskerken. er dan wat. 't Is je kerk met meer. Bij de Jacobikerk kostte die verande ring van gevoel mij de meeste moeite. De vier kerken die daarop volgden gaven me dezelfde bin ding, maar ik kon ze gemakkelijk loslaten. Bij elkaar is het een fan tastisch project, dat zich niet snel zal herhalen. Ruim 83 miljoen is er in op gegaan, zeventien jaar inten sief werk. Het resultaat kan weer jaren mee." ESSENTIE De essentie van zijn werk om schrijft hij als „niet snel willen toe geven dat iets verloren is gegaan". Om zaken te behouden, wordt in overleg met deskundigen uitput tend gezocht naar oplossmgen. Een voorbeeld daarvan is te vinden m de kloostergang bij de Domkerk. Overigens, de Domtoren valt niet onder de restauratie. Smds de stormramp het grote middenge deelte heeft weggevaagd, staat de Domkerk los van de toren. De toren staat onder verantwoording van de Gemeente. De kerk onder de Her vormde Gemeenten en Monumen tenzorg. De restauratie van de klooster gang is nog in volle gang. Gedeel ten van „het tufsteen" waren zo slecht dat Ed de Vaal ze omschreef als „van bladerdeeg" en ze voor goed verloren leken. Toch is het plan de situatie zoals het nu is te conserveren. In Duitsland wordt daar momenteel een procédé voor ontwikkelt, waarbij de tufsteen met hars geïmpregneerd wordt. „Dit is een meuwe ontwikkeling, waar we nog niet eerder mee te maken kregen. Op aandrang van Monumentenzorg, van wie de op dracht tot restauratie komt, ben ik op zoek gegaan naar deskundigen en firma's die dit willen uitprobe Daarbij dient men wel rekening te houden met de bouwkundige staat van de kerken. Met als gevolg dat m de meeste van de vijf Utrecht se kerken het oorspronkelijke aantal steunpilaren, binnen en bui ten de kerk, weer is aangebracht. „Na de reformatie wilde men graag een groot en ruim schip in de kerk hebben. Met als gevolg dat men veel steunpilaren in de kerk weg haalde, omdat deze het uitzicht op het spreekgestoelte tegenhielden. Met als gevolg dat de daken van die kerk ongesteund bleven han gen." Hij beaamt dat het eigenlijk een wonder mag heten, dat zoveel da ken het nog zoveel eeuwen wankel hangend hebben vol weten te hou den. Bij de Domkerk m Utrecht kwam daar nog bij dat de zoge naamde streefpijlers, aan de bui tenkant, met bekroning, groten deels verdwenen waren. Deze streefpijlers houden het verband m de grote kerk, aan de buitenkant. De bekroningen werken als ge wichten („contre-forts"). In het to taal werden zes steefpijlers, met bekroning, waarvan twee met nieu we luchtschaagbogen en veel beeldhouwwerk, opnieuw aange bracht. Wie de Domkerk in zijn gerestaureerde staat gaat bekij ken, moet maar eens extra naar het exterieur kijken waar rond het koor van de kerk „de kleine toren tjes" met bogen verbonden aan het schip, duidelijk aanwezig zijn. NATUURSTEEN Ed de Vaal kan enthousiast en veel vertellen over verrassingen, avonturen en gevonden oplossin gen. Op tafel voor hem, in de uit valsbasis" van het architectenbu reau „Achter de Dom 10", het adres dat een begrip is voor kerkrestau raties" volgens Ed de Vaal, ligt een stuk steen. Hij vertelt dat het stuk ongeveer zes- tot zevenhonderd jaar oud is, en voor een interessant probleem had gezorgd. Door het stuk steen onder de kraan te hou den, maakt hij duidelijk wat de ge volgen waren van het waterdicht daar wat eigenaardig bij", alhoewel hij beeldend vertelt hoe hij eens bij het afdalen in een grafkamer on verwachts wegzakte en zijn lamp verloor. „Dat is toch wel even raar, als je daar in het donker hulpeloos zit." Overigens kan hij zich niet meer heugen hoe vaak hij al per ongeluk opgesloten is geraakt in torens en gangen. Hij wijst me een hoog raam in de Domkerk. 150 m2 hardglas, met tweehonderd ruitjes. Helemaal bovenaan is een smalle oversteek te zien. „Toen we daar nog aan moesten beginnen, liepen we al dagelijks vele malen over de wan kele verbinding van zo'n dertig centimeter breed, met allerlei ka bels erover." Ach, bij zoiets denkt hij niet zoveel na. „Je kunt je idealen hebben, maar het is geen romatisch vak. Het is hard werken en soms vies. Bedenk maar dat je, om een kerkomgang op het dak te moeten inspecteren, regelmatig op zo'n dertig meter hoogte door een halve meter dui- venmest moet waden." SLEUTELWOORD Het sleutelwoord om tot een goe de restauratie te kunnen komen, noemt Ed de Vaal „vertrouwen". Zowel naar de kant van de archi tect, Monumentenzorg en de ar cheoloog als naar de ingeschakel de vakmensen. Met aanduiding van zijn grenzen zegt hij „Ik ben geen estheet, dat is de architect. Ik ben praktisch bouwkundige. Mijn werk bestaat vooral uit kijken. Kij ken hoe het is, kijken hoe het moet en kijken hoe het geworden is. Ik heb praktische kennis. Geen boe kenwijsheid." KONINGIN Ed de Vaal is alweer bezig met zijn volgende project, de Gertruda kerk. Afgelopen vnjdag was de officiële overdracht van de Dom kerk, in aanwezigheid van de Ko ningin. Ed de Vaal heeft meer van dergelijke officiële bijeenkomsten meegemaakt en kan wel voorzien hoe het ongeveer zal gaan verlo pen. Hij zal opnieuw aan de Konin gin worden voorgesteld bij de overhandiging van een boekje over de restauratie van de vijf bin nenstadskerken. De Koningin zal rondgeleid worden en het een en ander te horen krijgen van de he ren die daartoe de functie hebben. Eigenlijk vindt Ed de Vaal dat wel jammer. „Ik zou haar graag bij de hand willen nemen, om haar alles aan te wijzen. Ik weet dat ze daar belang stelling voor heeft en ik zou het haar graag vertellen." Terwijl hij ondergetekende de Domkerk laat zien, bekruipt mij de stiekeme voldoening, dat mij iets ten deel valt, van hetgeen zelfs de Koningin niet zal krijgen, terwijl ze dat ongetwijfelt wel zou willen. Ik bekijk op die mooie lenteavond de Domkerk, gestuurd door de man die ieder hoekje van voor, tijdens en na de restauratie kent en daar boeiend over weet te vertellen. Een voorrecht. Toch jammer voor de koningin. ACHTERVELD - Zondag hield muziekvereniging Door Wilskracht Sterk in de Moes pot een solistenconcours. Het werd een goed georganiseerd en gezellig concours. Het hoogste puntental werd be haald door Theo Steenbeek, samen met zijn dochter Dka. Bij de solisten werd Fred Spruyt uit Harderwijk eerste, tweede Joris van Dijk (15 jaar), derde Jos Hoefkens en vierde Willem Wouters, allen uit Achter veld. De deelnemers werden beoor deeld door de heer A. Niemeyer uit Hoogeveen. De deelnemers wer den aan de piano begeleid door Henk van Loo en mevrouw R. van Hattum. Overige medewerkers wa ren Hendry van Loo, Theo Steen beek, Fred Spruyt en Jolanda Hey- ne die op charmante wijze de op tredens aankondigde Het werd voor de deelnemers wel een zware dag, maar beslist ook een gezellige muziekdag die duurde van 11,00- 19.00 uur. Na afloop van de optredens wer den de behaalde punten bekend gemaakt. Het hoogste aantal pun ten werd behaald door Theo Steen beek met zijn dochter Dka met de uitvoering van „Divertimenti" van W. A. Mozart. Zij behaalden 52Vz punt. Bij de solisten was het Fred Spruyt, die het hoogste aantal pun ten behaalde. Hij werd eerste met 52 punten, tweede werd de 15 jan- ge Jons van Dijk met 51V2 punt, de derde plaats was voor Jos Hoef kens met 50V2 punt. De voorzitter van DWS Willem Wouters wist op de zware bas met 50 punten de vierde plaats te behalen, vijfde werden J. Heyne en P. Philipse elk met 49 V2 punt, zesde met 49 punten werden Willem van Bekkum en Henk Schouten, een halve punt daarachter volgden K. Huppel- schoten, M. van Doornik en C. Blom. Door K. Janssen, S. van Wie- ringen en W. Eggenkamp werden 48 punten behaald. LEUSDEN - Na al eerder een toe zegging te hebben gekregen voor Duokampioen werden T. en I. Steenbeek met 52Vz punt, 2e wer den M. Eggenkamp en J. Hilverts met 48 V2 punt en derde W. van Bekkum en F. v.d. Hengel met 48 punten. Bij de tambours was het Mark van Doornik die de eerste plaats behaalde met 48V2 punt. Hij kreeg tevens de aanmoedigingsprijs. De tweede plaats werd behaald door Ronny Tolboom en Jos Kerkhof. Zij behaalden elk 48 punten. Door Marja Bakker werd het A- diploma muziek behaald. Het Ach- terveldse muziekkorps trekt vol gende maand voor enkele dagen naar Oostenrijk waar door hen meerdere optredens zullen wor den verzorgd. een subsidie van vijfduizend gul den, heeft nu ook de K.F. Hein- Stichting vijfduizend gulden subsi die toegezegd voor restauratie van de duiventoren de Heiligenberg. Het bedrag wordt ter beschikking gesteld van de Historische Kring Leusden. Zoals bekend beijvert de Histori sche Knng zich, ook de medewer king van de gemeente te krijgen voor de beoogde restauratie. LEUSDEN- De Leusdense liefheb ber van kindermusicals kan deze week ruimschoots aan zijn trek ken komen. Op donderdag en vrijdag nemen liefst drie groepen afscheid van hun scholen ('t Ron de, De Wegwijzer en 't Palet) met een musical. Toeval of niet, twee klassen studeerden dezelfde mu sical in. Zowel De Wegwijzer, als 't Palet brengen vrijdagavond 'Raadsels rond het ruime sop'. ACHTERVELD- Het seizoen van de tieneractiviteiten m De Moespot m Achterveld wordt vrijdag 1 juli af- Groep 8 van de openbare basis school 't Palet, Willem de Zwijger laan 1 in Leusden-Zuid, neemt op vrijdag 1 juli afscheid van de school met voornoemde musical. Van 20.00 uur tot 22.00 uur zullen de leerlingen op het toneel hun beste beentjes vorzetten. Na de voorstel ling worden de diploma's uitge reikt. Groep 8 van de openbare basis school De Wegwijzer, De Biezen- kamp 39, neemt op vrijdag 1 juli eveneens afscheid van de school met een musical. Van 20.00 uur tot 22.00 uur zullen de leerlingen de musical 'Raadsels rond het ruime sop' ten beste geven. De voorstel ling wordt in De Korf gegeven. De hoogste groep van montesso rischool 't Ronde presenteert don derdag ook een musical. De voor stelling, die om 20.00 uur begint, wordt vnjdagsmorgens herhaald. gesloten met een tienercusco. L»n- ve-in discotheek Xennon zal deze avond de muziek verzorgen. De avond begint om 19.30 uur en de toegang kost fl. 2,50. De prijzen van de consumpties zijn aan de portemonnee van de tiener aangepast. LEUSDEN- Komende week viert basisschool De Holm, Lingewijk 13, het feit dat men tien jaar be staat. Er zijn allerlei activiteiten op touw gezet om het feest gestal te te geven. Maandag 4 juli wordt de feestweek tussen 19.00 uur en 20.00 uur geopend met een op tocht doort de wijk en een ballo nenwedstrijd. Dinsdag 5 juli is er 's avonds (vanaf acht uur) een spellencircuit voor de onder- en bovenbouw, en een slotavond met feest voor ou ders en belangstellenden. Woensdag 6 juli voeren de leer lingen van groep 8 een musical op. Om 12.00 uur vindt de trekking van de loterij plaats, 's Avonds van 20.00 uur tot 22.00 uur is er een reünie voor oud-leerlingen en leer krachten, waar de musical weder om ten gehore zal worden ge bracht. Donderdag 7 juli wordt het spel- circuit vervolgd, terwijl vnjdag 8 juli het feest wordt afgesloten. LEUSDEN- Om de vienng van een groot kinderfeest, ter gelegenheid van het vijftienjarig bestaan van de school te bekostigen, houdt basis school De Hobbit zaterdag 2 juli een rommelmarkt. Naast kramen met spelletjes, speelgoed, boeken, huishoudelijke artikelen en wat dies meer zij, is er een gezellig terras ingericht. De rommelmarkt wordt gehou den op het schoolplein (in de wijk Groenhouten) en duurt van 12.00 uur tot 15.00 uur.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1988 | | pagina 5