0 Evenwichtig programma van Wout en Gerard van Andel DWS in het nieuw Twee jubilarissen 80 jaar bij vereniging Kees van Kooten in De Hamershof lezers. schrijven- Pakkend slot van zomerserie orgelconcerten: Valpartij Feestavond DWS: e-jvoe.T Geen speel toestellen Bijvoet Avond voor alleenstaanden DINSDAG 20 SEPTEMBER 1988 plaatselijk ni Door Anne Bunt Hij studeerde in 1977 af bij Nico van Hoven te Utrecht en ging daarna nog even door bij Ewald Kooiman te Amsterdam. In 1978 haalde hij een eerste pnjs van het tweejaarlijkse internationale Rijn streek orgelconcours te Nijme gen. Uit zijn levensbeschrijving bleek ook, dat hij even graag solist als begeleider op het orgel of cla- vercimbel is Daarom was de aan wezigheid van zijn jonge neef, de nog studerende hoboïst Gerard van Andel, ruet verwonderlijk. Programma Maar omdat "gigues" nog steeds veel sneller worden gespeeld dan volgens de Franse pendulevoor- schnften uit de Barokperiode, is uiteindelijk de keuze van een ge matigd tempo wellicht onont koombaar. In de praktijk komt dat neer op een tempo, waarbij die klassieke norm en het temperament van een hedendaagse speler beide aan hun trekken komen. Welnu, het lukte Wout van Andel bij een ge matigd tempo de tijd stil te zetten met een ontroerende voordracht Zeker aan het begin van een "life"-uitvoering lukt dat lang met altijd. En daarmee was het concert al meteen geslaagd. Wolfgang Amadeus Mozart schreef in zijn sterfjaar 1791 drie ACHTERVELD - Woensdagavond maakte de muziekvereniging Door Wilskracht Sterk een muzikale rond gang door het dorp. Tijdens deze ronde werden d o nieuwe uniformen an de bevolking getoond. Het is eer: mooi uniform, goed van kwaliteit en duurzaam. Mei' deze rondgang bracht DSW dank aan de bevolking, die het dor sponsoring en giften mede mogelijk heeft gemaakt, de uniformen aan te schaffen. De tekst op het meegedragen spandoek sprak wat dat betreft voor zichzelf heer Van de Fliek namens de Aartsdiocesane Bond 'St. Willi- brord' van harte gefeliciteerd. Na een kort woord reikte hij de gou den speld met de daarbij beho rende oorkonde aan de jubilaris sen uit. Vervolgens werden zij toegespro ken door de voorzitter van de ver eniging Willem Wouters. Hij ken schetste een paar specifieke ei genschappen en dankte hen voor de trouwe inzet. Joop van Bekkum werd tevens ge feliciteerd vanwege het feit dat hij ook 25 jaar bestuurslid is Namens de leden van de vereniging kre gen beiden kado's aangeboden en hun huisgenoten werden in de bloemen gezet voor het feit dat zij vele avonduren alleen hadden moeten doorbrengen. Na dit officiële gedeelte werden er ook nog diverse personen in het zonnetje gezet, voor hun inzet in het belang van de vereniging Dit waren de mensen van de kle- dingcommissie, de feestcommis sie, de mensen van de rommel markt en de donateurscollecte. Hiema werd de opbrengst van de twee laatst gehouden activiteiten bekend gemaakt. Deze bleken een geweldig succes te zijn ge weest, wat de versterking van de kas ten goede kwam Tijdens dit gezellig samenzijn werd er ook nog een toneelstukje opgevoerd. Vervolgens werd het feest voort- get met een goed verzorgde bar becue - op eigen kosten van de leden - die tot in de kleine uurtjes duurde in een gezellige en ont- spannen sfeer. LEUSDEN- Een inwoonster van Amersfoort heeft zaterdag op de jaarmarkt in winkelcentrum De Ha- mershof een arm gebroken bij een valpartij. De 54-jange mevrouw B. struikelde over een stuk ijzer- draad. Hoewel Bijvoet een van de algemeenste planten is uit onze flora, zijn er maar wei nig mensen die hem kennen. Niet omdat ze zo klein zijn dat ze over het hoofd worden gezien, integendeel, het zijn planten die tot lVi meter hoog worden. Het zijn meer de weinig contrastrijke kleuren groen, bruin en grijs die de plant zo onopvallend maakt. We vinden hem op afval- plaatsen, bouwgronden en braakliggende terreinen. Aan een zandige, stikstof- rijke bodem geeft hij wel de voorkeur. De bladeren zijn aan de bovenzijde donker groen en kaal, aan de onder zijde wit en viltig. De kantige en gegroefde stengels heb ben vaak een roodachtige zweem. Bijvoet is een overblijvende plant. Elk jaar schieten een stuk of wat lenige stengels uit de vlezige, vingerdikke wor tel van een meter of meer. Ze bloeit van juli tot september met hoofdjes die slechts en kele millimeters groot zijn, maar die in reusachtige aan tallen voorkomen. In het bo venste deel van de plant vor men ze rijkvertakte, bebla- derde pluimen. De kleur van de bloem is bruinachtig geel en het stuifmeel wordt in hoofdzaak door de wind overgebracht. De versprei ding van het zaad gebeurt doordat de vruchtjes verslij- men als ze vochtig worden en aan de vacht van de dieren blijven vastkleven. Omtrent de afleiding van de wetenschappelijke naam ar temisia is men het niet eens. Er bestaan verschillende op vattingen over. Het meest waarschijnlijk is dat de naam is afgeleid van artemis, het Griekse woord voor gezond, fris. Dit vanwege het genees kundig gebruik. De Neder landse naam Bijvoet zal waarschijnlijk te maken heb ben met het gebruik dat vroe ger van de plant werd ge maakt. Bijvoet in de schoe nen gedaan of aan de voeten gebonden zou het moe wor den voorkomen. We vinden dit gebruik al vermeld bij Pli- nius (23-79 na Chr.) en ook Dodoneus 17e eeuw) maakt daar melding van. Buiten het gebruik van de plant voor het voorkomen van vermoeide voeten werd deze voor nog meer doel einden toegepast. Men spij kerde onder andere de wortel van de plant tegen de muur om het huis voor alle moge lijke onheilen te vrijwaren. Door de plant om de len denen te binden zouden len- depijnen verdwijnen, maar men moest die plant wel met de linkerhand uit de grond trekken om er het volle pro fijt van te hebben. In de ho meopathie gebruikt men de plant om maag- en darmsap- produktie te stimuleren. Als keukenkruid maakt Bij voet voor lekkerbekken een gebraden gans of een vette eend tot een aromatische heerlijkheid. Bijvoet is dan ook een kruid voor vette en zware spijzen. De aromati sche bitterstof prikkelt de eetlust en stimuleert de klie ren die de verteringssappen produceren. Het verteren van het zware eten wordt daardoor bevorderd. G.v.L. Naar aanleiding van het artikel „Gemeente kan hulpen bieden bij schuldsaneringen" d.d. 15 sept. jl. willen de gezamenlijke maatschap pelijk werk(st)ers reageren. In het artikel wordt gesteld dat in enkele gevallen de maatschappe lijk werk(st)er, die aan de afdeling sociale zaken is verbonden, kan helpen. Dit is echter onjuiste infor matie, daar alle maatschappelijk werk(st)ers (van F'.S.CTM.D.E ge meente Leusden) hierin hulp kun nen bieden. Voor de goede orde willen we erop wi jzen dat mensen die betalingsproblemen hebben hier mee terecht kunne n op de spreek uren van het maatschappelijk werk, te weten mai t/m vr. ochtend van 9-10 uur en i maandagmiddag van 14.00-15.00 uur Met vriendelijke groeten, Het maatschappelijk werk team Leusden Hamorsveldseweg 2 tel. 945618 AMERSFOORT- De NVSH-afdeli» AmersfoortA Gooi houdt op zate dag 24 september een avond voc alleenstaanden. De bijeenkom wordt gehouden in het gebouw va de vereniging aan de Curagaolaa 49 in Amersfoort. De avond begi: om 21.00 uur. Voor meer informati kunnen geïnteresseerden belle met nummer 622217 ('s avonds r acht uur). Tempo Het programma nam een aanvang met een muzikaal eenvoudige, maar een technische en mentaal moeilijke "fuga" in G van Johann Sebastiaan Bach De organist moet over de maten met telkens vier groepen van drie noten heen kun nen spelen, terwijl elke eerste noot een nadrukkelijke binding met elke tweede noot nodig heeft En dat op de toetsen en zelfs ook op de pedalen. Bovendien zit hij ervoor om muziek te maken, wat sterk lijkt op het laatste deel van een Franse suite, een "gigue" sen de muzikale zinnen en een re gelmatige weergave van zestien den leverden nog teveel onzeker heden op. Dat die onzekerheden voor een niet gering deel het gevolg waren van nog ruet helemaal samen los komen, bleek uit de vertokingen van de twee laatste werken. De "Cantilene pastorale" van de ne gentiende eeuwse compomst Guümant en het "Scherzo" van cte twintigste eeuwse componist Ver4 schraegen overtuigden vrijwel volledig. In beide gevallen verras send goed in het gehoor liggende muziek. Besluit Wout van Andel speelde nog meer dan werken van Johann Se bastiaan Bach en Wolfgang Ama deus Mozart. Het vierde pro gramma-onderdeel bestond uit twee delen van een "Voluntary" in D van de achttiende eeuwse componist Stanley. Met name het tweede deel met een fraai contras terende echo - en trompetstem lukte beter dan het eerste. Het "adagio"-tempo was misschien iets te hoog voor de rijke versie ringen. Verder bleek het achtste pro gramma-onderdeel, het nogal pre tentieloos klinkende "Noël: L'em- pereur Auguste" van Albert de Klerk veel minder interessant en groots te zijn dan het laatste werk. Bij dat zeker geschikte slot met een "Sonate"-deel van de negen tiende eeuwse componist Jan van Eyken toonde Wout van Andel nog eens zijn grote mogelijkhe den als organist. De ruim 70 bezoekers beloonden hem en neef Gerard van Andel dan ook met een hartelijk applaus. En de koster van de kerk, Rob Doesburg, beloofde op zijn beurt het publiek meer van deze con certen in een acoustisch zeer ge schikte ruimte ACHTERVELD - Zaterdag 17 september hield de muziekver eniging Door Wilskracht Sterk de jaarlijkse feestavond. Aller eerst werd er een puzzelrit gehouden met de auto. De start was bij de Moespot. Via de uitgezette route arriveerde men bij het eindpunt waar de feestavond zou worden gehouden. Tot ieders verrassing was het eindpunt bij de Moespot. De feestcommis sie had de zaal omgetoverd in een gezellige feestzaal. Tijdens deze feestavond werden er twee jubilarissen van de ver eniging gehuldigd. Dit waren Joop van Bekkum en Henk Schou ten. Beiden zijn 40 jaar lid van DWS, dus samen 80 jaar lid van de vereniging. De jubilarissen werden door de De twee jubilarissen Joop van Bekkum en Wim Schouten werden afgelopen zaterdag bij en door DWS in het zonnetje gezet. orgelwerken voor 'Flötenuhr" een klok met gemechaniseerde orgelmuziek). Het eerste ervan, een "adagio, allegro, adagio", KV 594, bestaat uit een problematise rend begin en eind f en een bijna uitbundig virtuoos middendeel in F. Hoewel het "adagio" op je gemak) de nodige eisen stelt aan het vasthouden van lange noten, draait het vooral om dat midden deel Dat zit vol met soms zelfs ver dubbelde tertsengangen, die het kunnen en zelfvertrouwen van de speler tarten. Die virtuositeit wordt ingeleid en afgesloten mei enkele ritmische maten met tel kens een kwart, een achtste rusl en twee zestienden. Al die tertsengangen lukten bij Wout van Andels vertolking van dit zesde werk van het programma feilloos. De lang met eenvoudige muzikale lijn bleef telkens ge handhaafd. Maar hij zal weirug steun hebben gehad van met name de inleidende maten Want wat na enig metronoomwerk kan functioneren als tempo-en ritme- bepalende voorbereiding op alle latere technische complicaties, werd niet in de maat gespeeld De muzikale lijn van dit virtuoze mid dendeel werd daardoor iets min der compleet dan deze organist de bezoekers ongetijfeld zal kun nen voortoveren. Samenspel Tijdens het concert bleken Wout en Gerard van Andel steeds beter op elkaar ingespeeld te raken. Bij het "Wer nur den lieben Gott lasst walten" van Bachs leerling Home- lius, de "Sonate" in c van Handel en ook bij de verrukkelijke "So nate" in G van Carl Philip Emanuel Bach werd weliswaar het luister- plezier niet bedorven. Natuurlijk bleef het bijzonder om bij de "empfindsame" (=gevoehge) Bach de althobo eens te beluiste ren. Bovendien wekte Gerard van An del bij de bezoekers enige lach- tlust op, door vooraf te vertellen dat hij vanwege de omvang van het instrument op een verhoging moest spelen. Dat houdt een dorpsconcet levendig Maar de in zetten van de (alt)hobo, gezamen lijke versieringen, komma's tus- LEUSDEN- Boekhandel Hamershof beleefde vrijdagavond een primeur: Kees van Kooten signeerde 's avonds zijn jongste pennevrucht, getiteld 'Zeven sloten', dat dezelfde dag nog bij uitgeverij De Bezige Bij verscheen. De komst van Van Kooten naar Leusden was voor veel plaatsgenoten aanleiding om de boekhandel te bezoeken en een eerste exemplaar van het boekwerk aan te schaffen, waar dan uiteraard een persoonlijke opdracht, danwel de handtekening van de populaire televisiepersoonhjkheid en schrijver niet m mocht ontbreken. Bovendien kunnen degenen die vnjdag naar de boekhandel togen, zich nu in goed gezelschap schier achteloos laten ontvallen „Ik sprak laatst Kees van Kooten nog en die zei....", waarna het aan de fantasie van de spreker is om de zm van een passend en indrukwekkend vervolg te voorzien. In ieder geval leek het van boekhandel Hamershof, gezien de belangstelling, een goed idee om Van Kooten uit te nodigen. LEUSDEN- Het college van B&W heeft besloten geen speeltoestel len te plaatsen aan de Snoek baars. Daarmee gaan B&W voor bij aan de verlangens van een aantal bewoners, die daarom had gevraagd. Naar de mening van het college zijn er in dit gedeelte van Langen- beek voldoende speelmogelijkhe- den reeds aanwezig. Gezien het budget voor uitbreiding van speel- voorzieningen kan slechts de helft van de aanvragen worden gehono reerd. LEUSDEN - Op zaterdag 17 september 1988 eindigde in de Her vormde Kerk van Leusden-Zuid de zomersere orgelconcerten. Organist Wout van Andel en hoboïst Gerard van Andel presen teerden aan meer dan 70 bezoekers een zeer gevarieerd pro gramma. Een deel van de bezoekers zal Wout van Andel ongetwijfeld kennen als organist van de Gereformeerde Kerk in Driebergen en van de Marcuskerk te Leusden-Centrum. Wout van Andel begon beneden in zal het programma toe te lich ten. Hij vertelde, dat het in de achttiende eeuw gebruikelijk was om partijen door verschillende in strumenten te laten spelen. Bij voorbeeld, in de "cantilene pasto rale" van Guilmant kon de hoog ste partij op een groot orgel met een derde klavier en hoboregister worden gespeeld. Of dit kleine or gel aanvullen met een aparte hobo. Ook maakte hij de bezoekers nieuwsgierig met een pro gramma-wijziging. In plaats van een werk van vader Bachs leerling Johann Krebs zouden zij een werk van Bachs meest vernieuwende zoon Carl Philip Emanuel ten ge hore brengen Niet de gewone hobo, maar de althobo werd in dat geval door Gerard van Andel be speeld. Zoals Louis Metz heeft uit gelegd. is dat wat lager klinkende instrument een verbeterde versie van de achttiende eeuwse "oboe da caccia" jachthoorn). Inder daad werd die wel te paard be speeld Wat verder wel voor zich zelf sprak, was een interessant en evenwichtig ogend programma

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1988 | | pagina 4