„Visser is geen
haar veranderd"
Suus van der Linden
schiet nog te kort
■eusder krant
Welkome hernieuwde kennismaking
met Leusdense saxofonist Fiévez
Tal van activiteiten niet-clubgebonden sporter
Geslaagd optreden Haanstra-kwartet in Swartesteegh
SSD presenteert nieuwe folder
Kaarttoernooi
Joop Visser trad op in De Korf
Cabaretvoorstelling Vrouwenraad
DINSDAG 18 OKTOBER 1988
plaatselijk nieuws
LEUSDEN - Te weinigen eigenlijk hebben de afgelopen week
de gelegenheid aangegrepen om in café-restaurant De Swar
testeegh het concert te beluisteren van het Jan Verwey/Wiebe
Haanstra-kwartet onder auspiciën van de Stichting Jazzpo-
Jan Verwey ontvangt uit handen van Wiebe Haanstra het eerste exemplaar van de CD, die Verwey heeft
volgespeeld.
dium. Als gast was uitgenodigd de Leusdense saxofonist Peter
Fiévez, die al eerder met het kwartet heeft gewerkt en duidelijk
niet veel moeite bleek te hebben zich bij de techniek en muzi
kaliteit van de vier routiniers aan te passen.
Fiévez via de Stichting Jazzpodium
in kontakt gekomen en hij vindt
het een uitdagmg met de groep te
musiceren Zelf is hij een fervent
fan van Collin Hawkins en plaatst
zich dus persoonlijk terug in de
stijl van de zestig- tot zeventigjan-
gen in deze tot uitgesproken, al
weer senu-klassieke categorie.
Een nadrukkelijke stijl, waarvan
Fiévez deelgenoot is. "Een vol
strekt andere stijl", aldus de gast-
saxofonist, "dan waarvan deze
avond weer met Haanstra en Ver
wey sprake is. Ik moet me dan ook
enorm concentreren. Het reper
toire is per defimtie niet mijn re
pertoire en ik moet dus constant
opletten. De overgangen zijn
steeds anders dan normaal. Maar
ht is wel een uitdaging en ik vind
het geweldig om met deze meer
dan voortreffelijke musici te mo
gen optreden".
Hoe belangrijk de jazzconcerten
in De Swartesteegh in de loop der
tijden zijn geworden is ook geble
ken tijdens de aanbieding van de
eerste compect disc, die door de
grammofoonplatenmaatschappij
CNR werd vervaardigd van de
jazz-mondharmorticaspeler Jan
Verwey. Namens CNR werd deze
ceremonie vericht door de man,
met wie hij nu al weer geruime tijd
een kwartet heeft weten te forme
ren, Leusdenaar Wiebe Haanstra.
De laatste voerde deze avond in
De Swartesteegh bij Ab en Truus
van Maanen een fraai begelei
dend betoog. Hij stelde vast, dat
het kwartet met deze CD een
kroon op zijn eigen werk heeft ge
zet, omdat het met alledaags is, dat
eenlid van dit kwartet het zover
brengt in het nationale jazz-circuit.
Bovendien hoopt Wiebe met Jan
nog veel jaren te kunnen en mo
gen doorgaan
IDOOL
Beroepsmusicus Jan Verwey mag
zich rekenen tot een van de weini
gen in dit land, die de jazz-mond-
harmonica bespeelt, wellicht zelfs
de enige. Zijn grote idool was en is
uitereaard nog steeds de Belg
Toots Tielemans.
Verwey is in zijn genre een artiest
van allure. Een veelzijdig musicus,
die zijn muzikaliteit en techniek
ten toon spreidt in tal van verrich
tingen, maar ook open staat voor
nieuwe compositorische muziek
vormen. Daarvan getuigt zijn CS,
waarover binnekort meer in deze
kolommen.
Dan Jan Verwey. de 52-jarige Soes-
tenaar, regelmatig deel uitmaakt
van het Metropole Orkest en van
diverse andere Hüversumse stu
dio-orkesten. waaronder de Sky-
masters, geeft extra dimensie aan
de kwaliteiten en capaciteiten van
een man, die een enthousiaste
schare toehoorders in de Leus
dense Swartesteegh nog graag er
veel zullen terugzien.
door
Gerard Trebert
In de steeds betere en sfeervol
lere ambiance van het domein van
het echtpaar Van Maanen, dat als
jazzcafé ook voor de niet-liefheb-
bers-pur-sang gelegenheid biedt
tot een aantal uurtjes van onge
dwongen muzikale ontspanning,
blijkt het kwartet met zijn heerlijke
swingende easy listening zonder
al te veel pretentieuze intenties
van maand tot maand sterker tot
zijn recht te komen. De kracht van
Verwey en Haanstra energiek bij
gestaan door Willem Meyboom
(gelukkig weer hersteld en als
vanouds "going strong") en drum
mer Ab van den Berg, ligt nog al
tijd in de grote variatie van de re
pertoirekeuze. Daann kan het pu
bliek zich klaarblijkelijk goed vin
den; de elck-wat-wils-formule
blijkt ook op de dag van vandaag
nog altijd hanteerbaar.
Peter Fiévez op de saxofoon was
geen verrassing, maar wel een
welkome hernieuwde kennisma
king met een getalenteerde musi
cus. Een man, die zonder meer
kan worden gekwalificeerd als
een natuurtalent. Geen uur heeft
hij ooit muziekles gehad, maar
elke noot en ieder akkoord is tref
zeker. Tenorsax is het favoriete in
strument van deze Leusdense ko
lonel der mariniers, die op de mid
delbare school, als zovelen in een
schoolbandje begonnen, met de
klannet is gestart en vervolgens in
een dumpzaak een sopraansax op
de kop tikte en samen met een
buurjongen het muzikale pad ging
betreden.
"Chris Hirize was éen van de jon
gens, met wie ik in Den Haag in
die vijftiger jaren in mijn schooltijd
heb gespeeld. Ik heb daarna in
mijn diensttijd bij de mariniers op
tal van plaatsen in de wereld ge
speeld, in Israël en in de Ver
enigde Staten. Nu speel ik nog vnj
regelmatig met een dixieland-
band in het Gooi, de "Blue One
Day Seven".
UITDAGING
Met Wiebe Haanstra is Peter Mondharmonica-virtuoos Jan Verwey in een karakteristieke pose
LEUSDEN- Sinds 1986, als een voortzetting van Sport Over
dag, werd de commissie Stimulering Sport Deelname in het
leven geroepen. De commissie stelde zich vooral ten doel
het beoefenen van sport in minder gestructureerd verband
te promoten. Daarbij zou vooral de doelgroep moeten
worden bereikt, die zich om wat voor reden dan ook niet
geroepen voelt zich bij georganiseerde sportverenigingen
aan te sluiten, maar die wel incidenteel aan sport wil doen.
De commissie, bestaande uit voorzitter Wout van Kooy,
Gerard Voskuilen, Roy Robbemond, Theo Hendriks en
Frank Roggenkamp, wil de weg effenen voor die mensen,
waarbij men verenigingen benadert om hun medewerking
te verlenen.
De commissie Stimulering Sport
Deelname (SSD), heeft thans een
meuwe activiteitenfolder samen
gesteld, die inzicht geeft in de plan
nen van de commissie voor de ko
mende tijd. SSD biedt de Leusde
naar de mogelijkheid om zowel
overdag, als 's avonds, allerlei tak
ken van sport te beoefenen.
De folder, die deze week huis-
aan-huis wordt verspreid, bevat
informatie over onder andere de
wekelijkse sportactiviteiten en de
daaraan verbonden (bescheiden)
kosten. SSD kent geen lidmaat
schap. Deelnemers aan een activi
teit betalen per keer.
Het activiteitenprogramma om
vat momenteel de sporten grond-
gymnastiek, badminton, bowlen,
sportinstuif met onder meer volley
bal en tafeltennis, jeugdsportin-
stuif, recreatief handbal, zwem
men, fitness en joggen.
Aan de vooravond van het win
terseizoen organiseert de commis
sie tevens een drietal sportinfor-
matie-avonden. Deze zijn bedoeld
om meer informatie te geven over
specifieke onderdelen, die van
De commissie Stimulering Sport Deelname (SSD) presenteert wekelijks een breed scala van aktiviteiten.
belang zijn bij het beoefenen van
een bepaalde tak van sport. Op
maandag 31 oktober wordt de cy
clus gestart met een informatie
avond over skiën, onder leiding
van de heer Van Empelen, trainer/
docent bij de Nederlandse Ski Ver
eniging.
De tweede avond gaat over
schaatsen. Die staat gepland op
dinsdag 15 november. Spreker op
deze avond is de heer Hop, trai
ner/begeleider van de Amersfoort-
se Ijsvereniging. Onderwerpen die
aan bod komen zijn onder andere
ACHTERVELD - Het kaarttour-
nooi voor het komende seizoen van
de sportvereniging SVA gaat deze
week van start. Tijdens een be
spreking tussen het bestuur en de
activiteiten commissie werd be
sloten de kaartavonden dit seizoen
LEUSDEN - Vrijdagavond trad liedjeszanger Joop Visser op
in de achterste helft van de zaak in aktiviteiten centrum de
Korf. Per ingeving kiezend uit zijn repertoire vulde hij tweemaal
drie kwartier met satire, cynische vrolijkheden en scherpe
analyses, waarbij alleen in het Amnesty-lied respect te bespeu
ren viel. Het meest opmerkelijke van zijn optreden was de
spontane felle reaktie op de binnenkomst van een fotograaf.
Deze werd resoluut de deur gewezen omdat hij, volgens Joop
Visser, „halverwege de voorstelling binnenkwam en onbe
schoft voorlangs liep, hetgeen stoorde". De fotograaf vertrok.
Een enkeling in het publiek applaudiseerde. De rest vroeg zich
verrast af of het incident bij het optreden hoorde. Geen foto bij
deze recensie, derhalve.
Het gedeelte van de Korfzaal was
niet tot de laatste stoel bezet. Het
publiek, bestaan uit een kleine
honderd mensen waaronder een
tiental jongeren, was bij voorbaat
enthousiast. Joop Visser bleek al
snel volgens de toeschouwers
„geen haar veranderd noch aan
scherpte verloren te hebben. Daar
naast steeds was hij nog steeds een
groot woordenkunstenaar". Na
drie liedjes begreep Joop Visser
waar m Leusden het meest prijs op
werd gesteld: geen meezmgers,
maar meedenkers. De bezongen
politieke zaken kwamen het best
aan. Scherpe beschrijvingen van
de regio vielen eveneens m de
smaak. Joop Visser koos, zoals ge
woonlijk, ter plekke uit de ruim
honderd nummers van zijn repetoi-
re. Deze zijn gerubriceerd naar on
derwerp. Zoals bijvoorbeeld lied
jes met een „aardrijkskundige" in
houd, politieke liedjes, romanti
sche of liedjes waann bekende Ne
derlanders genoemd worden. De
intuïtieve keuze heeft als voordeel
een onverwacht programma. Het
nadeel was dat het evenwicht soms
een beetje zoek was.
Joop Visser wisselde vrolijke,
cynische nummers met bijtende
satire in balladevorm, maar gaf
mmder aandacht aan zijn (positie
ve) visie op kleine dingen. Dat
werd gelukkig grotendeels goed
gemaakt door de verzoeknummers
van het publiek.
ONMISKENBAAR
Joop Visser was onmiskenbaar
Joop Visser, ondanks een nieuwe
naam en een nieuw repetoire. De
aard van het beestje blijft hetzelfde.
Joop Visser haalde veel van zijn
vehijnig bijtende stokpaarden
van stal. Zijn cynische verwachting
voor de wereld, politici en hoge
heren, zijn aversies tegen „Huilver-
sum", rechtse bekrompenheid en
zijn twijfel aan de oprechtheid van
linkse idealen. Ze werden allemaal
aan de kaak gesteld in ballades,
een enkele meezinger zonder
meezingers, marsen, protestsongs
en blues, compleet met prachtige
vibraties. Het programma kende
vele hoogtepunten. De actualiteit
werd hoog gewaardeerd door het
pubhek, zoals „de dronken hoe
renloper, die een burgemeester
bleek te zijn". Veel van zijn teksten
bleken het waard om ze vaak terug
te horen. De bedoeling was duide
lijk, maar of alle woordgrappen in
één keer opgevangen zijn, waag ik
te betwijfelen. Een paar mooie:
„waar koeien paarden in de wei",
„Geen yoghurt meer toe, het is
meer ba dan boe", „VPubeR" „Jo
ke met haar vrouwenhoerclub".
Om het allemaal nog eens rustig
terug te kunnen horen verkocht
Joop Visser tijdens de pauze zijn
laatste plaat „Daar komt de vuilnis
man", geheel in stijl „Twintig gul
den voor uitkenngstrekkers, vijf
tien gulden voor niet-uitkenngs-
trekkers".
VERZOEKING
Na de pauze zong hij vooral ver
zoeknummers. Natuurlijk na de
voor Joop Visser gebruikelijke
leg dat hij beslist geen Jaap fisi
nummers zong ,,'t Is niet dat ik
met meer aardig vind, maar ik
een nieuw repertoire. Daarom
ik mijn naam veranderd". Doo
verzoeknummers kwamen
paar tot dan toe onderbeli
kanten van het Joop Visser rept
re naar voren onder andere het
van de „platonische liefde" u
stille winkel waarbij de span
onstuitbaar werd opgevoerd ei
Amnestylied waarbij zijn resj
bleek voor deze organisatie e
die brieven bleven schrijven.
Van wie een programma
Joop Visser beslmt bij te wo:
zou je verwachten dat bekend r
zijn dat hij zijn mening m duidi
Nederlands aan de orde stelt.
een vijftal bezoekers bleek
taalgebruik of mogelijk de om
werpen toch teveel. Was het or
Heineken rondmt een moordei
en een hard-drugsdealer werd
noemd, of was het de beschnji
van de Paus als „Gods eigen o
vaar" of kwam de beschrijving
het christelijke klimaat op de V
we te hard aan? Misschien stoc
iemand uit Veenendaal zich aai
lokale omschrijving door Joop
ser, die daar „gelukkig" nooit h
moest of Rotterdam, waar „het
lijk zo Rotterdams was" of Utr<
„waar het perzische tapijt scheef
van bekrompenheid". Of voelde
mand uit het gemeentehuis
aangesproken door de opmerk
dat het daar stonk „en dat het
toevallig is dat gemeente ambte
ren op net iets mooiere plekjes
nen. De afloop kwam toch i
o'verwacht. De duidelijke afk
van Joop Visser ten aanzien
sterrendom en „mannetjesma
rij" bracht de vertegenwoordi
van de Culturele Raad, de orgi
serende instantie van deze avo
even in verlegenheid. Moest hij
bloemen nou geven of met? Na
ge aarzeling liet hij de ruiker m
achter op de gitaarkist. Joop Vis
raapte haar op, voor hij van
toneel afging. Kortom zoals hij
gezegd had „Als je je eisen me
hoog stelt, valt het allemaal i
mee".
LEUSDEN - Het Cabaret Suus van der Linden dat op donderdag
13 oktober door de Vrouwenraad naar Leusden was gehaald is
eigenlijk niet rijp om tussen de schuifdeuren vandaan te ko
men. Wat in huiselijke kring amusant klinkt - Suus zingt aardig
en heeft in aanleg de mogelijkheid om een liedje of gesproken
tekst met bijbehorende bewegingen en gebaren te brengen -
kan niet zonder meer op het podium van een cultureel centrum
worden gebracht. Daartoe moet het aanwezig talent gecoached
worden, moet het basismateriaal - zusje Pien speelt aardig key
boards, maar kan totaal niet acteren - technisch getraind wor
den. Talenten moeten onder meer van professionals leren zich
met flair over het toneel te bewegen: het verslepen van de mi
crofoon en het maken van wat danspasjes is een te mager ex
pressie-idioom om te kunnen boeien. Een goede regisseur zou
het menslijk en het tekstmateriaal in een pittig kader moeten
plaatsn.
wens niet noemen. Wat ze bren
gen is een weinig variërend scala
van liedjes, waarvan tekst en mu
ziek door Suus zijn geschreven.
De inhoud van de teksten zou om
Bühnenjp te zijn moeten worden
toegespitst door een geroutineerd
tekstschrijver. Ook zouden de tek-
Een cabaretvoorstelling kun je het
zingen van liedjes door de zusjes
Suus en Pien van der Linden trou-
sten bijvoorbeeld in de geest v
Brigitte Kaandorp vooral de t
handige manier van over het
neel bewegen van zusje Pien kt
nen aanzetten, waarover Suus d
badinerend zou kunnen roddelt
Er zaten leuke ideetjes in het pi
gramma van de zusjes Van der li
den: de vrouwen in duster, de W
gelijking van de babyboeken vi
de beide zusjes, de dameskra
Maar geen tekst blonk uit dc
geestigheid, onverwacht pointe
rake inhoud. Het was een breiv
liedjes waarvan de inhoud weu
te bieden had. Het deel over
politici was ronduit smakeloos
beneden het peil dat aan politie
satire kan worden gesteld. Pt
tjek cabaret is zo'n moeilijk tem
dat de zusjes zich daar beter n
aan kunnen wagen.
Het zit er vooral bij Suus zeker i
in. maar er is nog een lange wee
aan naar een voorstelling die
toets der kritiek zal kunnen do
trainingsopbouw, kleding en het
slijpen van schaatsen. De informa
tie-avond over lnaglaufen wordt,
onder voorbehoud, gehouden op
dinsdag 22 november.
De avonden starten om 20.00 uur
en vinden plaats m de vergaderzaal
van sportzaal Groenhouten, De
Meent 44. De entree is gratis.
Geïnteresseerden kunnen met
vragen over de folder en de infor
matie-avonden van SSD terecht bij
de afdeling Sportzaken op het ge
meentehuis, telefoon: 941247 (toe
stel 223 of 242).
op de vrijdagavonden te houden.
De eerste kaartavond zal plaats vin
den a.s. vnjdag 21 oktober in de
kantine op het Kerstenssportpark
en aanvangen om 20.00 uur. In
schrijven vanaf 19.30 uur. Er kan
zowel geschut als geklaverjast
worden. Aan dit kaarttournooi kan
alleen worden deelgenomen door
de leden, donateurs en ovenge me
dewerkers.
Het cabaret Suus van der Linden in De Korf.