„Het gebeurde regelmatig, dat iemand na drie tonen werd weggepiept" kunstenaarsvereniging De Ring exposeert in 't Claeverenblad leustien k Uniek concert voor Unicef na maanden voorbereiding Dat dit mogelijk is, komt door het enorme toeval dat de tekstschrijver, de componist en de dirigente zo dicht bij elkaar wonen. Vluziek heeft mij altijd aangetrokken.' Tot het laatste moment zijn we bezig geweest kleine dingen te schrappen en te wijzigen. plaatselijk nieuws i DONDERDAG 20 OKTOBER 1988 LEUSDEN - Op vrijdagavond 21 oktober en op zondagmiddag 23 oktober vindt in de Flint in Amersfoort, een in Nederland unieke manifestatie plaats. Huisartsen, fysiotherapeuten, spe cialisten, psychologen, verpleegkundigen en andere werkers uit de gezondheidszorg in deze regio zingen in een groot koor, begeleidt door een groot orkest waarin collegae spelen, aange vuld door een kinderkoor. Het koor bestaat uit ruim honderd volwassenen en vijftig kinderen, het orkest is ongeveer veertig man sterk. Sinds ruim een half jaar oefenen de werkers in de gezondheidszorg op de speciaal voor deze gelegenheid ge schreven en gecomponeerde uitvoering. dacht, geschreven en gecompo neerd. De eerste keer was in 1985 toen in Amersfoort een landelijk medisch congres van de KNMG plaatsvond. Zoals gebruikelijk werd de regio waarin het congres plaats zou vinden gevraagd de bij eenkomst „ergens mee aan te kle den" Het driemanschap bedacht de „Kei-cantate", geïnspireerd op de muziek van Bach, uitgevoerd door een koor bestaande uit veer tig werkers uit de gezondheids zorg. „De reakties waren bijzonder positief," volgens Marja Kuipers. „De aanwezigen waren behoorlijk onder de indruk, Dit was nog niet eerder vertoond en uit veel reak ties was op te maken dat dit in andere regio's niet snel mogelijk zal zijn. Waarom met? Ach, waar schijnlijk het enorme toeval dat een tekstschrijver, een componist en een dirigente zo dicht bij elkaar wonen en het leuk vmden om op deze manier samen te werken." De tweede maal was in 1987 ter gelegenheid van het honderdvijf- entwintig jaar bestaan van zieken fonds A O te Amersfoort. Hier voor ontstond de „PHOENIX-can- tate", genoemd naar het gebouw van het ziekenfonds. Ditmaal was de cantate geïnspireerd door de muziek van Mozart Marja Kuipers laat een stukje horen uit deze can tate. Het klinkt schitterend en het is bijna ongelooflijk dat het koor toer bestond uit „amateurs" die in veel gevallen geen noot kunnen lezen en voor dit avontuur nog nooit in een koor gezongen dan wel in een orkest gespeeld hadden. De twee de maal was het koor al uitge groeid tot tachtig leden. Jan Schoo, gynaecoloog schreef de teksten, Henk Thiadens bleek J wederom behalve huisarts een uit stekende componist. Marja Kui pers, consultatiebureauarts en en thousiast koordingente maakte zijn composities uitvoerbaar voor het koor en orkest dat zij op vrijdag avond en zondagmiddag zal leiden. Marja Kuipers is een van de onge- jveer twintig Leusdenaren die bij de uitvoering van deze speciale can tate betrokken zijn Drie uit Leus den afkomstige huisartsen zingen mee, net als een psycholoog, fysio therapeute, bacterioloog en enkele verpleegkundigen. Ook m het or kest zitten Leusdenaren, hoewel met allemaal direkt werkzaam in de gezondheidszorg, bij elkaar ongeveer zes, zodat Leusden voor ongeveer 20% in deze manifestatie ter bate van Unicef, deelneemt. Marja Kuipers (38) is consultatie bureauarts en koordingente onder andere van haar eigen kinderkoor Jong Toonkunst in Utrecht. Het kin derkoor, voor het eerst onder lei ding van Marja Kuipers, zal samen met het grote koor en orkest optre den in de Flint. „Kinderen moeten er ditmaal bij, vinden wij, omdat de opbrengst van de uitvoering ten goede komt aan Unicef. Unicef is tenslotte een organisatie waarbij kinderen de allergrootste rol spe len. Daarom mochten kinderen bij leze manifestatie niet ontbreken," algens Marja Marja Kuipers, die de koren tijdens het Unicef-concert in De Flint dirigeertVoordat het eerste wijsje op papier stond, is er al een enorm voorwerk gedaan. DERDE MAAL Het is derde keer dat het medi sche trio Jan Schoo, Henk Thiadens ;n Marja Kuipers een dergelijk .spektakelstuk" hebben uitge- PREMIERE Op vrijdagavond 21 oktober vindt de première plaats van de derde cantate. „Ditmaal geheel in Henk Thiadens-stijl", volgens Mar ja Kuipers. „Dat betekent van alles wat, maar steeds geïnspireerd door klasèieké muziek. Zo is bij voorbeeld een persiflage van de vlooienmars te horen Henk Thia dens, d^ componerende huisarts, of voor deze gelegenheid de als huisarts werkende componist, houdt van muziek. Hij speelt, vol gens Marja Kuipers „zeer verdien stelijk piano", maar „is muziek technisch niet perfect." Marja Kui pers weet daar meer van af „Mu ziek heeft mij altijd aangetrokken. Na mijn artsen-studie volgde ik de opleiding tot koordirektie voor een klein orkest." Vandaar dat zij in staat was de composities ge bruiksklaar te maken. „Henk Thia dens schreef soms veel te volle partijen, die door dit koor en dit orkest, trouwens door geen enkel koor en orkest uit te voeren waren. Daarom heb ik hier en daar wat gestreept of vereenvoudigdZe toont de partituur, een dik losbla dig systeem, keurig uitgewerkt. „Wat ik gedaan heb is niet zozeer corrigeren, maar schrappen Trou wens tot het laatste moment zijn we bezig met kleine dingen te schrap pen of te wijzigenDe „Unicef' cantate bevat voor de pauze enige stukken over „Kleine mensjes en kleine beestjes, onder andere tor ren en de reeds genoemde vlooi en," na de pauze wordt het sprook je van Klein Duimpje voorgedra gen, muzikaal omlijst door tien in termezzo's. De tekst, geschreven door Jan Schoo, zal worden voorge dragen door kinderarts Hein Scholten, samen met de in Leusden wonende Barbara van Kregten. De teksten van het koor zullen voor de uitvoering worden uitgereikt, zodat geen woord gemist behoeft te wor den ENTHOUSIASME Dit maal meldden zich ruim hon derdtwintig gezondheidswerkers voor het koor aan. Marja Kuipers: „Wij selecteren niet. Het enthou siasme is, zeker na de vorige twee cantates, groot Dat niet alle huis artsen uit de regio, om maar een voorbeeld te noemen, zich hebben aangemeld, komt onder andere doordat zij onderlmg hebben afge sproken dat wanneer de eén mee doet, de ander op die avond dienst heeft. Bovendien moeten we na tuurlijk publiek blijven houden." Vanaf vorig jaar augustus heeft het trio gedacht en gewerkt aan deze nieuwe cantate „Voordat het eerste wijsje op papier staat is al een enorm voorwerk gedaan. De organisatie er omheen is gigan tisch. Eer alle partijen zijn uiteen gedreven ben je maanden verder." Vanaf januari kreeg de cantate vorm. Vanaf april begonnen de eerste koorrepetities. „De eerste oefeningen betroffen bijna uitslui tend stemvorming Het koor toon- zuiver knjgen was een enorm werk Koren die vals klinken vmd ik echt geen gehoor. Een zuivere koortoon was voor mij een absolute voorwaarde. Nu zijn we eindelijk zover dat het een bestaand koor zou kunnen zijn." Het aantal koorle den dat bij de wekelijkse repetities aanwezig was, was bovendien bij zonder wisselend. „Met deze men sen weet je nooit wie aanwezig kan zijn en wie niet. Het gebeurde re gelmatig dat iemand na drie noten werd weggepiept." Marja Kuipers is beslist tevreden over het niveau dat zij in de repeti ties met het koor heeft weten te bereiken. „Natuurlijk kan niet ie dereen even goed zingen, maar toch zitten er volgens mij ook onge schoolde natuurtalenten tussen." Als voorbeeld noemt ze een fysio therapeute uit ziekenhuis de Lich tenberg. Een zelfde loftrompet klinkt over de prestaties van het orkest. In het orkest spelen naast specialisten, verpleegkundigen en andere gezondheidswerkers, kin deren van mensen die werken in de gezondheidszorg. Het jongste orkest-lid is elf jaar. Het orkest heeft een volledige bezetting. Dat wil zeggen; eerste viool, tweede, alt viool, cello, contrabas, piccolo, fluit, alt en gewone hobo. twee kla rinetten, basklarinet, fargot, hoorn, trompetten, trombone, tuba, slag werk en harp. Marja Kuipers. „We hebben echt geprobeerd eruit te halen wat erin zat. En dat bleek heel veel te zijn Ook voor haar is het een hele ervaring om voor een dergelijk groot orkest en koor te staan „Het is het grootste orkest, waarmee ik ooit gewerkt heb. Meestal sta ik voor het kinderkoor. Soms aangevuld door een klein kerkkoor met volwassenen. Waar bij bij sommige feesten in de kerk weieens een fluitje, een orgeltje en wat viooltjes bijgevoegd zijn." Maar ze heeft alle vertrouwen in een goe de afloop; „De basis van sukses is vertrouwen, dat bouw je op vanaf de eerste repetities." De eerste ge- zamelijke repetities zijn achter de rug. Dat wil zeggen koor samen met kinderkoor en orkest. „Het gmg beter dan ik verwacht had Ik was met name bang dat het kinder koor zich zou laten wegzingen. Niets bleek minder waar. Het bleek de meest betrouwbare groep van het gezelschap. Voor de andere leden was het even wennen Met name door het feit dat de afstand tussen mij en het koor een stuk groter was dan bij de repetities gebruikelijk was. Het orkest zat er voor de eerste maal tussen. Dan mis je elkaar een beetje, maar dat is een kwestie van wennen Aan de voorbereidingen heeft het met gelegen. Aanstaande vrij dag en zondagmiddag zullen de mensen werkzaam in de gezond heidszorg als nooit tevoren hopen op de komst van velen Het is de bedoeling dat de grote zaal in de Flint twee maal vol komt Marja Kuipers benadrukt „De uitvoering is in het bijzonder geschikt om kin deren op deze manier eens met een concert te laten kennismaken. Bovendien lijkt het ons een gezon de zaak artsen en specialisten eens op een andere manier bezig te zien. We hopen dan ook op veel patiën ten m de zaal." De opbrengst van de kaarten- verkoop gaat voor de volle hon derd procent naar Unicef. „We hebben een aantal sponsors bereid gevonden de bijkomende kosten te betalen, zoals zaalhuur en dergelij ke Uiteraard werkt verder ieder een belangenloos mee1 „Kon er de laatste tijd extra goed geoefend worden omdat de spe cialisten dankzij hun aktie toch wat meer tijd hadden." Marja Kuipers moet hartelijk la chen om de vraag of er de laatste tijd extra goed geoefend kon wor den vanwege de specialistenac- ties. „Integendeel, bij de repetities van vorige week donderdag ont braken vele leden omdat ze beslist naar de vergadering van specialis ten in Utrecht moesten." Op vrijdagavond 21 oktober en zondagmiddag 23 oktober in de Flint in Amersfoort ten bate van Unicef. Kaartenverkoop bij de Flint, vrijdagavond 25,- en zon dagmiddag 15,- voor volwasse nen en 10,- voor kinderen. Vrij dagavond begint de voorstelling om 20.15 uur, zondagmiddag om 14.30 uur. duinen. Vervaardigd vanuit een subtiel gevoel voor de sfeer der eenzaamheid, der verlatenheid van de dood, en voor een balancerend overwicht tussen donker en licht. Wilma Luigjes werkte met kleur schakeringen in stille en felle tin ten. Van Yvonne Mijnhout zijn beel den, te zien waarvan de massa lijkt te zijn gelaten zoals zij die aantrof. De massa was voor haar een gege ven op zich, een stilte die niet m beweging gezet moest worden naar een figuratief gegeven toe. In de benedenzaal laat Niki de Groote zeer bewogen en fel ge kleurde doeken zien waarvan ik de stilte niet af kan lezen. Een stilte die juist bij Rein Kamphorst door zijn materiaal gebruik en gedempte kleurstelling, in grote terughou dendheid van elke beweging of abruptheid van overgangen m de compositie, tot in elke vezel aanwe zig is. Huib Spee werkt met geschil derde flarden ritselend opwaaiend papier tegen een kosmische ach tergrond, terwijl Roel van Eerden een zeer bewogen stilte in grote golvende partijen benadert. Her man Klaasen tenslotte beeldt de stilte uit door met geometrische vormen interieurs op te bouwen zonder perspectief, waardoor een verstilde continuïteit van motieven onstaat. Galerie 't Claeverenblad is open op zaterdag, zondag en maandag van 14.00 tot 17.00 uur. Werk van Noud Nova met geen enkele lijnsuggestie een horizon of een perspectivische aanduiding gegeven, waardoor de objecten iets geheimzinnigs krij gen. Zweven ze? Horen ze bij een kosmisch ritueel9 Er valt alleen een zachte schaduw naast hen, en ook die is nauwelijks realistisch te noe men. In nuancen van grijze wolkachti ge formaties heeft Harry van der Wee de stilte gevangen. De wijds heid van het luchtruim vertolkt voor hem het begrip stilte. Op teksten van Ben Bos maakte Jan de Valk zijn emailschilderingen in een abstract lijnenspel; Je bent weggegaan, het huis staat leeg zonder jou, de roos is verwelkt. Bart van Oijen komt ook met wolkenformaties die witter en abstracter zijn aangegeven dan die van Harry van der Wee, maar in zijn stilteschilderijen komt meer te genstelling voor. Uit het wit doe men kleuren op alsof Bart van Oijen de stilte doorvoelt als tegenstelling van de actie, als wit tegenover fel lere kleuren. Van Niek Woudenberg zijn er fraaie zwart/wit foto's te zien van een dode zeemeeuw, een verlaten huis, nevel rond het station Soest- De leden van de nieuwe kunstenaarsvereniging Rmg Randenbroek. De groep heeft deze maand voor het eerst een expositie in 't Claeverenblad. LEUSDEN - Tot 14 november is in Cees Vials galerie 't Claeverenblad, De Brink 16, een tentoonstelling te zien van werk van leden van de nieuwe kunstenaarsvereniging De Ring Randenbroek. Het is een thematentoonstelling en het thema is: stilte. Twaalf kunstenaars tonen hoe zij stilte ervaren en hoe zij dat abstrakte begrip in hun werk heb ben weergegeven. De Ring ontstond uit onvrede over het gebrek aan een ontmoetingsplaats èn over het huidige expositiebeleid binnen de Kunstenaarsvereniging AKG De Ploegh. Roel van Eerden sprong daarop in en organi seerde in zijn atelier in Park Randenbroek werkbesprekin gen en discussieavonden. Uit het verlangen om niet alleen maar lid van een kunstenaarsvereniging te zijn om werk te exposeren en te verkopen werd De Ring Randenbroek opgericht. De groep die expositie mogelijkheid in het con ferentiecentrum van Onze Lieve Vrouw ter Eem heeft gekregen, treedt in 't Claeverenblad voor de eerste maal naar buiten. erk van „De Rmg" m 't Claeverenblad 1 Noud Nova toont in de bovenzaal en viertal stillevens. Hij is een ty- ische fijnschilder met een intens evoel voor sfeer en verstilling. Stilte is m al zijn werk een essen tieel element. Stille aandacht voor de schoonheid van een emaille kannetje met een teer verkleurde het kleme gegeven. In de stillevens m 't Claeverenblad wordt de stilte nog eens extra benadrukt omdat er geen achtergrond is geschilderd: de objecten staan in de ruimte. Er is N.N& hortensia, een schaaltje met een ei, een knoflookje, geschilderd met een fijn afgestemd gevoel voor stofuitdrukkina. kleurnuancen en

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1988 | | pagina 5