I leusder Icnnnt; Loes van den Akker bespeelt zelfgemaakte blokfluit Indringende confrontatie met opgesloten gevoelsleven Eerste concert Veluws Vocaal Ensemble in Leusden Circus Holiday in Amersfoort Geslaagd vakantieproject ,,De Aanklager" over macht multinationals bij Filmliga Zon in de schoorsteen VERGROTEN? VERKLEINEN? LEUSDER KRANT LEUSDER KRANT DINSDAG 25 OKTOBER 1988 plaatselijk nieuws LEUSDEN - Op 29 oktober aanstaande geeft het Veluws Vocaal Ensemble een concert in de Nederlandse Hervormde Kerk te Leusden-Zuid. Onder leiding van dirigent Paul Mirck brengt dit 15 jaar oude gemengd koor van 24 personen voor de pauze wereldlijke en na de pauze geestelijke oude muziek ten gehore. Vijf instrumentalisten, waaronder de Leusdense blokfluitiste Loes van den Akker, die verder ook in het koor zingt, wisselen de zang af. Hij vertelt het een en ander over dit koor, de diri gent, haar vak en haar bijdrage aan het concert. blokfluit gestudeerd en in 1979 staatsexamen A en B gedaan. Ik werkte twee verschillende exa menprogramma's af. Het A-exa men in Hilversum en het B-exa- men in Den Haag. Achteraf vind ik het nog steeds ongelooflijk, dat ik op een sopraanfluit toelatings examen deed en op een fabneks- instrument, een Moeck, staats examen. De Coolsma-fluit, tegen woordig alleen nog geschikt voor moderne muziek, maar toen je van het, was te duur voor me. In die tijd waren de oude instrumenten nog nauwelijks in de mode Dat kan tegenwoordig niet meer. Dat is primitief. Sindsdien heb ik geen les meer. Maar ik bezocht wel veel concer ten en las veel op mijn vakgebied, waaronder blokfluitbouw. Ik kan bijvoorbeeld instrumenten repa reren. Verder maakte ik me de nieuwe blokfluitmethode van Wal ter van Hauwe eigen. Het aardige van die methode is. dat het niet om noten lezen gaat, maar om be langrijker dingen als de houding, de toon en dergelijke Vooral nu het vak zo in opkomst is, er meer geschikte instrumenten worden gebouwd, heb ik zin in les nemen en uitvoeringen. Ik wil niet wor den gezien als puur muziek schooldocente, maar ook als "free lance'-blokfluitiste Begrijp me goed. ik geef graag les Ik beleef zelfs heel veel aan het les geven aan volwassenen Voor mij staat het lesgeven aan volwassenen op een lijn met ten- russen, ponynjden of voetballen. Leuk vind ik die leerlingen welke mij genchte vragen stellen, als hoe moet ik dit of dat aanpakken? In zes of zeven lessen help ik ze daar dan mee. Blokfluit spelen gaat over het maken van korte tot brede tonen Die kun je met je tong, vingers en adem regelen. Afhankelijk van de vragen, zoek ik dan de juiste oefenstukken voor de leerlingen. Van het allergroot ste belang blijft verder, dat zij hun ,,Ik ben via mijn zus bij het koor gekomen. Die studeert viool en schnabbelde er wat bij, door deel te nemen aan concerten van het koor. Het bijzondere van dit koor van 24 amateur-zangers is, dat we ons verdiepen in meerdere zang stijlen. Alleen de periode 1750- 1850 komt er bekaaid af Een ama teuristisch koor kun je het dan ook niet noemen. Om te mogen zingen in het koor moet iedereen voorzin gen, noten kunnen lezen en zang oefeningen doen. Iedereen houdt zich verder zoveel mogelijk aan het thuis instuderen van de par tijen. En, met te vergeten, elke koorrepetitie beginnen we met een kwartier inzingen. Dat we m 15 jaar zover gekomen zijn, is voor een groot deel het werk van onze dirigent Paul Mirck Hij geeft sinds kort ook nog les in stemvorming. Paul Mirck uit Baam heeft gezon gen in koren, die gespecialiseerd zijn in het zingen van oude mu ziek. In de Capella Amsterdam van Jan Boeke, in het Utrechts Ba rok Consort van Jos ven Veldho ven en in het Collegium Musicum van Gustav Leonhardt. Verder stu deerde Paul eerst koordirectie bij Jan Pasveer aan het Sweelinck- Conservatorium en deed daarna koor- en orkestdirectie-examens bij Jan Eelkema. Evenals ik, is hij ook blokfluitist. Hij studeerde bij Walter van Hauwe. een bekende leerling van Frans Bruggen. Maar Paul speelt momenteel vrijwel geen blokfluit meer. Alleen nog bij zijn blokfluitlessen in Midde- loo, tegenwoordig Hogeschool Midden-Nederlanu BLOKFLUITBOUW Wat mijzelf betreft, heb ik in Hil versum bij Nelly Brandenburg LEUSDEN - Op 21 oktober werd in 't Claeverenblad de tweede film van de serie macht en onmacht van multinationals ver toond. In "De aanklager" van Jean-Louis Bertucelli uit 1977 beleeft de hoofdpersoon, een Human Relations Manager, de keerzijde van zijn multinational, terwijl hij langzamerhand uit een coma komt. Aangezien die toestand pas aan het einde werd onthuld, werden de 25 bezoekers aan het denken gezet. Was het nu een droom of werkelijkheid of van beide wat? Door Anne Bunt Het bekijken van films in het 't Claeverenblad is onvergelijkbaar met een bezoek aan de bioscoop. De onbekende film. de eenvou dige apparatuur, het beperkte aantal plaatsen en de direct te leg gen contacten tussen bezoekers werken interesse in films en ge sprekken daarover in de hand. Ze ker bij een met eenvoudige film als "L'emprecateur" ("De aankla ger") is samenspraak geboden. VERHAAL "De aanklager" begint met een auto-ongeluk, waarbij een mede werker van de Franse dochteron derneming van de Amerikaanse multinational R S het leven laat. De Human Relations Manager van de Franse R S wil dan voor deze harde werker een bednjfsbegra- ferus regelen. De directie vindt dat bedreigend voor de eigen po sitie, maar laat zich door de vlotte menselijke manager overtuigen. Na enige hangen en wurgen waakt vervolgens de staf over het stoffelijke overschot, dat in het wit verpakt op de bank bij de we duwe thuis zit. De financieel florerende multina tional raakt daarna in rep en roer door een pamflet, dat allereerst de Human Relations Manager op zijn bureau aantreft. In dat pamflet wordt de multinational op een subtiele wijze belachelijk ge maakt. Bijvoorbeeld, zoiets als "de derde wereld en R S gaan voor uit dankzij de producten van R S". Binnen de kortste keren regent het in het bedrijf van pamfletten. Zelfs de hoogste baas in Des Moi nes in Amerika raakt verontrust. Vrijwel tegelijkertijd doen er zich fikse barsten voor in de fundering van de wolkenkrabber van de Franse R S Men denkt aan sabo tage van binnen de Franse R S. Wie saboteert? De Human Rela tions Manager? Een Amerikaanse manager vindt zijn spel in ieder geval zo slim, dat deze hem naar Amenka wil halen voor het mani puleren van de vakbond aldaar Maar zover komt het niet. Juist van wege de problemen met de fun dering zoeken de directie en staf de dader onder de grond van het gebouw. Daar gebeuren rare dingen. Een staflid, dat angstig blijft reageren in de watenge catacomben, wordt voorgoed tot zwijgen gebracht En wel door een persoon, die daar voor in de gauwigheid promotie is beloofd. Verder gaan fakkels dra gende stafleden een pamflet voor lezen, dat de Franse algemene di recteur al uit het hoofd blijkt te kennen. Hij spreekt die zonder pamflet op een verhoging gelijktij dig. Het wordt geloofwaardig, dat hij dan uiteindelijk de onruststoker is. Met name de reden, die hij daar voor geeft, spreekt tot de verbeel ding Zijn toppositie wordt be dreigd door de adjunct-directeur. Nadat die eerst alleen en later met de staf de directeur stevig de les wil lezen, volgt er echter een ramp. Het plafond van de cata comben stort in en er stroomt wa ter naar beneden, waardoor alle aanwezigen worden meegevoerd in een draaikolk. Op wonderbaarlijke wijze over leeft de Human Relations Manager deze ramp. Hoe dan ook ziet hij kans naar boven te klauteren en onder een grafsteen van de be graafplaats tevoorschijn te komen. Opnieuw verongelukt de daar be graven medewerker aan het be gin van het verhaal En dan ont waakt de Human Relations Mana ger na twee dagen uit een coma, na een ernstige val. De directie en de staf staan om zijn bed. Hij mag algemeen directeur worden, wordt er nog gefluisterd. Deze film over macht en onmacht van multinationals zette de bezoe kers aan het denken. Sugge reerde Jean-Louis Bertucelli, dat zijn film de werkelijkheid weer spiegelde9 Hoe kon een multina tional zo onzinnig naar binnen ge richt opereren, alsof er geen om geving met klanten was? Talloze njk gedetailleerde scenes met on der anderen melige vergaderin gen, een geheimzinnig informeel kroegenoverleg, komische bras partijen, een smakeloze moord en een onwerelds catacombenge- richt hielden de vervreemding bij de bezoekers immers zo lang mo gelijk vast. Pas toen dat gencht tegelijkertijd rampzalig en bevrijdend werd af gebroken, bleek het verhaal te be rusten op een soort angstdroom van de Human Relations manager. Hij was overgeleverd aan zijn emotionele leven. En aangezien hij zich vereenzelvigde met de multinational, gingen zijn onver werkte gevoelens over wat er bin nen zijn organisatie gebeurde. Die werden in de film een niet meer door het verstand geleide aan klacht tegen R S. Zeker bezoe kers. die de ontknoping nog moesten verwerken, spraken dan ook van een vertekende wer kelijkheid. De indringende confrontatie met het opgesloten gevoelsleven bracht twee vertekende wer kelijkheden aan het licht. Hoe dan eigen gevoelens tot uitdrukking kunnen brengen op dat ene instru ment. Vanwege die gerichte vra gen moet je die lessen zelf altijd heel goed voorbereiden. Na ze ven jaar Muziekschool Leusden doe ik dit werk al meer dan vijf jaar in mijn Blokfluitschool Wat het aanstaande concert be treft, is het leuk iets te zeggen over enkele familierelaties en verplich tingen. De broer van Paul Mirck, Michiel Mirck speelt clavecimbel Ook hoboïst Age Hoekstra en cel list Martin Hoekstra zijn brors Ver der zingen Gemt Klop, de clave- cimbelmaker en orgelbouwer, en zijn zoon Henk Klop mee in het koor We maken voor de bloeiende zaak van Klop uit Gar deren reclame door iedere week in zijn toonzaal te zingen. Boven dien verstrekken de gemeentes Bameveld en Ermelo ons su- bisdies, die ons weer verplichten daar geregeld te zingen. Laatst zongen we bijvoorbeeld op 25 juni in Ermelo. Het was voetbaldag en de dag, dat de TT-bezoekers uit Assen terug kwamen Hoewel Er melo op zijn kop stond, hadden we gelukkig toch nog veel pu bliek en konden rustig zingen en spelen. SOLO Ik speel voor de pauze een solo stuk van jonkheer Jacob van Eyck, een zeventiende-eeuwse blinde beiaardier, blokfluitist en compo- ook moet een angstdroom iets te maken hebben met dagelijkse on gerechtigheden. Tegenover el kaar staan dan een te ingehouden dagelijks leven en te emotioneel vrij droomleven. Dat droomleven is verder symbolisch te duiden. Zo staat de fundering van het gebouw voor de kwaliteit van de onderne ming en van het leven Terwijl niet slapende mensen de kwaliteit van hun onderneming wel eens be trekkelijk willen vinden, overdrij ven dromende mensen die be trekkelijkheid soms tot in het ab surde. Zinvol zaken doen wordt dan, alleen en in het donker, zin loos leven Onzinnig was het verhalen van de gevolgen van een val op de macht en onmacht van multinationals. Het twee keer vertoonde dode lijke ongeval van een medewer ker duidt simpel op echte doods angst van de Human Relations Ma nager zelf. Afgezien hiervan be leefden de bezoekers een boeiende film van het type, dat overigens met dnjft op rolbezettin gen, waarmee iedereen zich spon taan identificeert Volgende film: "L'important c'est d'aimer" ("liefhebben is belang rijk") van regisseur Andrzej Zu- lawski en met filmster Romy Schneider, 17 november 1988. mst, die elke zondag in de open lucht op het St. Janskerkhof in Utrecht speelde. Het waren varia ties op bekende melodieën, die hij zich overigens niet altijd pre cies meer herinnerde. Er ontston den zo meerdere bundels varia ties, uit 'Der Fluyten Lusthof, waarvan dne bewaard zijn geble ven. Of de blinde jonkheer de bundels zelf schreef, dat weten we niet. Dat solostuk, 'Amarilh Mia Bella' ('Amarilli, mijn schone') uit 1646, doe ik op een copie van een so praan uit 1535. Het is een Ganassi sopraan, die ik zelf onder leiding van de Nieuw Zeelander Alec Lo re tto heb gebouwd". Loes laat met gepaste trots het instrument zien ,,De naam Ganassi is afkomstig van een auteur van een oude blok- fluitmethode, vermoedelijk niet van een bouwer. Ik gebruik juist dat instrument, omdat Van Eyck in de open lucht wel over een instru ment moet hebben beschikt met een brede klank. En de omvang, het verschil tussen laag en hoog, moet groter geweest zijn dan dat van een Renaissance-instrument. Omdat ik niet eenn Van Eyck-in- strument met lage Barokstemming gebruik, wat Frans Brüggen wel doet, moeten anderen een halve toon omhoog. Want voor mijn solo zingt het koor dezelfde melodie in een madrigaal van een anomeme componist En na mij speelt Mi chiel Mirck op clavecimbel de va riaties op weer dezelfde melodie van Peter Philips, uit het 'Fitzwil- liams Virginal Book' (virginaal klein clavecimbel). Daarom kom er zelfs een clavecimbel in hogt stemming mee. Verder speel ik na de pauze di blokfluitpartij in de Triosonate in< van Telemann op een prachtigi Barokalt Die is door Peter van di Poel uit Nieuwegein met de hanc gemaakt. Hij bouwt ongeveer 3j fluiten per jaar, wat met weinig is PROGRAMMA Adrian W illaert 1490-1562) Madonn'io non lo so Zoia zentil Un giomo mi prego (koor) Domenico Mazzochi (1592-1665) Uscite a mille Pian Piano (kooi continuo) Anoniem (1644) Amarilli rrua bella (koor) Jacob van Eyck (1590-1657) idem, variaties (blokfluit) Peter Philip (1560-1643) idem, variaties (clavecimbel) Claudio Monteverdi (1567-1643) Lamento d'Arianne (koor) J. Chnstoph Bach (1642-1703) Fürchte dich mcht (koor, cont nuo). Georg Ph Telemann (1681-1767) Tnosonate (blokfluit, hobo, conti nuo). J. Sebastian Bach (1685-1750) Jesu meine Freude (koor, conti nuo). Het concert begint om 20.00 uur Sinds 1946 organiseert de Natio nale Vereniging De Zonnebloem nu al voor de 43e keer in samen werking met de KRO-radio en tele visie onder het motto „Zon in de schoorsteen" een jaarlijkse Sint Ni- colaascadeau-actie. De actie is bedoeld voor langdu rig zieken, lichamelijk gehandi capten en hulpbehoevende oude ren en met name zij, die door hun ziekte of handicap dreigen te ver eenzamen. De Zonnebloem hoopt dat weer vele duizenden gezonde Nederlan ders in de komende weken voor hen een Sinterklaaspakje zullen maken. Het gaat hierbij dan beslist niet om een duur cadeau, maar om een aardige en nuttige attentie, feestelijk verpakt en zo mogelijk voorzien van een gedichtje, een bnefje of een tekening. (advertentie) Iedereen, van welke gezindte dan ook, kan aan de actie mee doen. De Zonnebloem vraagt slechts aan gezonde mensen: Maak ook eens een pakje voor een zieke! Als U één van hen wilt verrassen met een pakje vol „zon en vriende lijkheid", dan kunt u schriftelijk contact opnemen met de Central Post van De Zonnebloem, Postbn 300, 3730 AH De Bilt. Sluit u a.u.l ten behoeve van het antwoótd ee postzegel van 75 cent los bij (du niet opplakken!). U ontvangt da na 15 november de nodige geg( vens. Op A3- of A4-formaat? Het kan allemaal bij de Een snelle fotokopieerservice 'egen redeh/ke prijzen Asschatlerweg 19 (Bi] de Biezenkamp) Kantoor geopend van maandag toten met vrijdag van 9 uur tot 12 uur, van 14 üur tot 17 uur. Clowns-tno Ron Ronnell and Company Op dinsdag 25 en woensdag 26 oktober slaat Circus Holiday zijn tenten op bij de Paladijnenweg- hoek Kattenbroekerweg. Dinsdag zijn er voorstellingen om 16.15 uur en om 19.00 uur. woensdag om 15.00 en 19.00 uur De voorverkoop vmdt plaats bij de VW, Stations plein 28, telefoon 635151. Nederlands grootste tentcircus onder directie van Hans Mariens brengt verrassende clown-entrees, luchtattracties en diernummers waaronder een primeur m de Ne- derlanse circuspiste: de 2500 kilo zware Afrikaanse neushoorn Ra- vicki, die in volle vaart wordt bere den door meester-dresseur Albe to Althoff. Alberto Althoff is de vr. naar van de Oscar Carre Trofe Behalve de neushoorn krijgen bezoekers ook olifanten, een n paard, watoessi's, Tibethaar. Yaks en Siberische kamelen zien. De Westduitse hoogdraadkuns naar zorgt voor een adembes mend programma-onderdeel de tien meter hoog gespann strakke kabel. Zeventig intemaD nale artiesten en medewerkt staan borg voor tweeeneenhalfu puur circusplezier. LEUSDEN - In de herfstvakantie was er in De Til een vakantieproject voor de leerlingen van de basisscholen. De werkgroep De Koningshof, die bestaat uit leden van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt in Leusden. kan terugzien op een drukke, maar zeer geslaagde week Na een voorzichtig begin bezochten gemideld 40 tot 50 kinderen de bijeenkomsten, waann verhalen uit de bijbel centraal stonden. Na de bijbelvertelling konden de kinderen hun creativiteit botvieren. Dit gebeurde dan ook met groot enthousiasme. Na een vertelling over het kerstfeest werkten ze hard aan een dorp rfl allerlei typen fraaie huizen van closetrollen, of aan kerstkaarten. De jongste kinderen waren op hun eige niveau bezig Op de laatste dag was er een extra verrassing: Op een beschuit maakten de kinderen een 'zelfportret' m suiker, hagelslag, dropsleutels, tum-tummetjes, dropveters en andere lekkernijen De positieve reacties van zowel de kinderen als de ouders hebben ertoe geleid, dat de werkgroep Koningshof overweegt volgend jaar iets dergelijks opnieuw te organiseren. Tot zolang zijn de landen welkom op de kinderclubs die op woensdagmiddag worden gehouden in De Heerd (vanaf 14 uur) ene zaterdagmorgen in De Til (vanaf 10.30 uur). Loes van den Akker.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1988 | | pagina 6