spelen in de Hakhorst
)e Jazz-sociëteit moet een gezellige club blijven
Berkhout's Swingmates
Ledenvergadering
EHBO Achterveld
leusder krant
Jamsessie in
De Hakhorst
.xieland, Mainstream, Swing en Bebop m de Hakhorst
Zwanger
schap-
cursus
plaatselijk nieuws
SDEN - De Jazz-Sociëteit Leusden in de "Hakhorst" heeft
r dan alleen goede voornemens in petto voor dit nieuwe
Het oorspronkelijke plan van een tweede Mid-Holland
ival moet vanwege de kosten in de ijskast blijven. De ge-
e programmering in het nieuwe jaar ondervind echter geen
er van het gebrek aan middelen. Onze muziekmedewerker
e Bunt blikt met de voorzitter van de Jazz-sociëteit, Kees
depool, vooruit en praat met hem over diens passie. Kees
depool heeft de jazz-wereld vanaf 1945 als zakenman en
muzikant gevolgd en meegemaakt. Hij heeft dus recht van
ken over dit onderwerp. De genres die het komende jaar
de orde komen zijn Dixieland, Mainstream, Swing en Be-
door
Anne Bmït'
Hundepool roept in eerste
tie het beeld op van een za
an. Hij noemt zich journalist
;cialiseerd in vliegreizen en
geeft onder meer het blad "Zaken
reis" uit. Hij kent echter ook per
soonlijk een deel van de naoor
logse generaüe internationale
jazz-musici. Talloze foto's, die voor
Kees Hundepool zo dierbaar zijn,
dat de intonatie van zijn stem^ver-
andert, maken zijn passie Con
creet.
AMERIKA
Kees werd in 1929 in Haarlem ge
boren Op twee mameren ging hij
actief bezig met jazz-muziek. Hij
leerde bas spelen en zingen. Op
16-jange leeftijd richtte hij onder
meer met Paultje Ruys een orkest
op, dat nog heeft gespeeld voor
de Amerikaanse bevrijders. En
drie jaar na de oorlog speelde hij
met John Vis en Cees Smal de jazz
van die tijd.
Zijn vader, die graag wilde, dat hij
een goed zakenman werd, vond
dat allemaal maar niks. Die
stuurde hem naar General Motors
in Parijs. Maar omdat na de oorlog
de jazz-muziek, behalve m Zwe
den, ook in het Franse metropool
op een hoog peil stond, had Kees
het slechter kunnen treffen.
WOENSDAG 4 JANUARI 1989
Willem Duys voor radio en TV is
gepromoot. Willem Duys achtte
vibraforust Fnts Landesberger
zelfs van wereldklasse Deze in
middels veel gevraagde artiesten
gedragen zich ondanks hoge on
derscheidingen niet uit de
hoogte. Ze voelen zich geen Big
Stars en waren dan ook bereid wa
ter bij de wijn te doen bij het vast
stellen van het honorarium."
"Het zijn jonge mensen met een
eigen, wat studentikoze stijl. Ze
komen in smoking op, wat tame
lijk ongebruikelijk is in de jazz-we
reld. Ze beschikken over een
enorme techniek en muzikaliteit
en stralen een enorme power en
energie uit En ze blijven zichzelf.
Zo gaven ze eens tijdens een
Nieuwjaarsbijeenkomst van de
Franse luchtvaartmaatschappij
UTA met overgave een concert
voor een publiek, dat niet geïnte
resseerd was in hun muziek.
Umeke zelfdiscipline."
"Bij het optreden van 29 januari
kan de "Hakhorst" wel eens vollo
pen. De "Hakhorst" wordt echt te
klein, als iedereen mensen mee
neemt. Sommigen hebben nu al te
•kennen gegeven 11 personen
mee te nemen. De belangstellen
den moeten er dus vroeg bij zijn.
We rekenen erop te moeten slui
ten. We willen namelijk de "Hak
horst" met passeren, door naar el
ders te wijken Want we hebben
plezierige ervaringen met dit be
drijf met een overigens uiterst ge
zellige ruimte."
TOEKOMST
"Omdat we diep in onze beurs
moesten tasten, zou steun van de
gemeente voor de hand hebben
gelegen. Maar we hebben het al
opgegeven geld uit de culturele
kas van de gemeente nog wat te
mogen verwachten. De interesse
van de gemeente is beperkt ge
bleven tot een beleefdheidsbe
zoek van oud-burgemeester Rade
maker. We regelen het echt zelf
wel. Bijvoorbeeld, voor orkesten
uit de regio hoeven we geen be
lasting te betalen en voor de
"Swing mates" springen we ge
woon zelfbij."
"Ons streven is een sociëteit met
200 leden, waarvan dan zo'n 90
onze sessies geregeld bezoeken.
We zien in de regio de belangstel
ling al toenemen. Zelfs leden uit
Soest, Scherpenzeel, Wouden
berg, Hoevelaken, Amersfoort ko
men bij ons op bezoek. Dat komt
ook door een betere samenwer
king tussen de verschillende jazz-
sociëteiten. Ik heb daaraan mee
gedaan door het blad "Jazzpress"
mee helpen uit te geven, waar
door er zo weimg mogelijk over
lap bestaat tussen de verschil
lende programma's Al met al gaat
het minder amateuristisch. En om
die reden kunnen we ons nieuwe
Mid-Holland Festival-plan vroeg of
laat ook weer uit de ijskast halen."
STIJL
"Verder bracht Henk Enkelaar
ons op het idee om jazz met poëzie
te gaan combineren. Hij heeft op
dat gebied de nodige contacten.
We gaan dat voorlopig eens twee
keer proberen. In het algemeen
moeten we ons wel de vraag stel
len, waar we met de jazz-societeit
naar toe gaan. We blijven een
brede scoop houden, omdat een
deel van het publiek een middag
uit wil en een ander deel luistert
naar niet te progressieve jazz. We
beginnen dan ook niet aan "free
jazz" of avant garde jazz. We blij
ven programma's presenteren
met Dixieland, Mainstream, Swing
en Bebop, opdat zoveel mogelijk
leden aan hun trekken komen.
Leusden is met gediend bij een
stricte luister functie."
Kees Hundepool vervolgt: "Van
daar ook, dat we elkaar op 8 ja
nuari ongedwongen ontmoeten
en het programma laten afhangen
van de binnenkomende mensen.
Die begroeten we ook persoon
lijk. Het moet een echte gezellige
jazz-club blijven. Onze leden, nu
105, krijgen de ruimte om hun be
hoefte tot uitdrukking te brengen.
Reeds vele clubs gingen ter ziele,
zoals Hoevelaken en Wouden
berg. Die werden afgeslacht door
's Rijks Schatkist na te voortva
rende plannen van enkelingen.
We willen graag 200 leden halen
met geschikte plannen."
"Tenslotte wil ik graag duidelijk
stellen, dat wij het Jazz-podium
met Wiebe Haanstra en gasten m
de Zwarte Steeg met als concur
rent zien. Ik begrijp niet, hoe som
migen op die gedachte komen.
Wiebe Haanstra en anderen vol
gen onze oude formules voor het
derde jaar met succes. Wij waar
deren dat, wat ook al blijkt uit de
uitnodiging aan hen om in februari
in de jazz-sociëteit te spelen En
omdat verder de Brouwerij even
eens actief is op jazz-gebied. mo
gen we in de gemeente Leusden
m dezen van een toenemende be
langstelling spreken. Al met al
een verheugende ontwikkeling."
jEUSDEN - Wie zijn de
Bernhard Berkhout's Swing-
dates", die op 29 januari in
le Jazz-Sociëteit Leusden in
le "Hakhorst" gaan spelen?
jer kennismaking enkele
rapenfeiten van deze jazz-
ombo in opkomst en een
:ort interview met de vibra-
Dnist Frits Landesberger
'Jaqnettist Bernard Berkhout
p vibrafonist Frits Landes-
ferger werden in 1986 uitge-
idigd om tijdens een AVRO-
levisie-opname voor het
irst gezamenlijk op te tre-
Dat initiatief van Pirn Ja
bs leidde niet alleen tot hun
ccesvol gezamenlijk de-
p-ut. Binnen een week werd
i- een kwintet gevormd met
ooral Leidenaren, die de
yeneens in Leiden wonende
emard Berkhout reeds
ënde. Allemaal geschoolde
izzmusici. Dit jazzcombo met
assist Frans Bouwmeester,
Ibrafonist Frits Landesber-
r, klarinettist Bernard Berk-
ut, drummer Bob Dekker
gitarist Jeroen Komng
aakte in enkele jaren furore.
"Bernhard Berkhout's Swing-
mates" traden geregeld op
voor de televisie en namen
deel aan vele Nederlandse
jazzfestivals. Tijdens het North
Sea Jazz Festival werd het
combo uitgeroepen tot de
meest veelbelovende Neder
landse jazzformatie. Verder
won Frits Landesberger in
1986 de Wessel Ilckenprijs en
in 1987 de Pall Mall Swing-
award. Bernard won al in 1985
solistenprijzen op de festivals
van Breda en Gouda en was in
dat jaar finalist voor de Pall
Mall Swing Award Samen
met Pirn Jacobs maakten Ber
nard Berkhout en Fnts Lan
desberger in 1987 een cd ge
titeld "Ode aan Benny Good
man". En in datzelfde jaar ont
stond ook de eerste cd/lp van
de Swingmates met de titel
"Fascinating Rhythm".
Het repertoire van "Bernard
Berkhout's Swingmates" is
duideljk geënt op het Benny
Goodman/Lionel Hampton
concept, maar dan met een
ander geluid. Frits Landesber
ger daarover: "Het vroegere
duo Benny Goodman (klari
net) en Lionel Hampton (vibra
foon) is ons grote voorbeeld.
In plaats van begeleiding met
piano, doen we dat met vibra
foon en gitaar, wat lichter
klinkt. Vooral na het beluiste
ren van onze cd is me opge
vallen, dat onze 'sound' ka
mermuziekachtig is en
daarom bijzonder geschikt als
achtergrondmuziek. Dat wil
len we ook. Maar ik wist dat
eerst niet zo zeker, omdat ik
nooit meteen naar eigen op
names durf te luisteren. Er
moet altijd wat tijd overheen
gaan."
En over het programma in
Leusen: „We maken een
keuze uit stukken, zoals 'Air
Mail Special', 'Avallon' en
'Django', eerder gespeeld
door het Modem Jazz Quartet
Vele van die 50 tot 60 stukken
staanop onze eerste cd. Ver
der verheugen we ons na het
gezellige Mid-Holland Festi
val van 1987 zeker op dit
tweede of derde concert in
Leusden. En als Leusdenaren
ons tevoren nog willen horen,
dan kunnen zij op 5 januari om
23.00 uur op radio 3 afstem
men. We spelen dan een uur
lang in het programma 'Ses-
jun' van de TROS", aldus de in
Hoorn wonende vibrafonist
Fnts Landesberger, die oven-
gens ook geregeld als solist
voor de radio optreedt.
iiiiMiiiiiiiMiiiiiMMiiMMMMiiMiiMiiMMMiiMiiiiiiiiiiiiiMMMiiiiMiiMiiiiMiiMMMMMMMMMiiMiiMMMiiiiiiiiiMiiiiiiMMiiiiiMiiMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMiMiMMMMMiMMiMiMMiiMiMMMMMMMMMMiMMiMMMiMMiMMMMMMMiMMMMiiiMiiMiiMiMMMiiMiiiiiiiMiiiiiiiiiiiMiiiMMMiMMMiMiiiMMiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiim
ACHTERVELD - De afdeling Ach
terveld van de EHBO houdt op
dinsdag 10 januari de jaarlijkse al
gemene ledenvergadering. De
avond wordt gehouden in Ons Ge
bouw en begint om 20.00 uur.
Naast de gebruikelijke agenda
punten, staat onder meer een be
stuursverkiezing op het porgram-
ma. Statutair aftredend zijn Bart
Smink, Ria Vos en Truus Houtveen.
De laatste twee zijn niet herkies
baar.
LEUSDEN - De Jazzsociéteit Leus
den houdt op zondag 8 januan een
nieuwjaarsinstuif, waarop een
groot aantal jazz-muzikanten acte
de presence zal geven. Zeker
achttien lokaal en regionaal beken
de muzikanten uit combo's als de
Swingprofs, het Wiebe Haanstra/
Jan Verwey kwartet, de Wantenaar
Brothers, Djespeeration, de Temp
ting Seven en de Middleton Jazz
Set. Er zullen uit de muzikanten ze
ker vijf combo's worden samenge
steld, die zondag ieder een 'set'
zullen spelen. De middag wordt
besloten met een jamsession,
waarin alle muzikanten een groot
orkest zullen vormen.
De instuif wordt gehouden in
bar-bistro De Hakhorst en begint
om 14.30 uur. Donateurs van de
jazzsociëteit hebben gratis toë-
gang, anderen betalen vijf gulden.
LEUSDEN/ACHTERVELD - De re
gionale kruisvereniging .Leusden/
Achterveld' organiseert een cursus
zwangerschapgymnastiek in het
wijkgebouw Walter van Amers-
foortstraat 38. In de cursus wordtr
aandacht besteedt aan het onder
houden en verbeteren van de licha
melijke conditie en voorbereiding
op de bevalling. De cursus begint
op woensdag 11 januari en wordt in
10 wekelijkse lessen gegeven van
19.30 uur tot 20.30 uur. Het is be
stemd voor vrouwen die in de
maanden maart, april en mei 1989
zullen bevallen. Aanmelding kan
tijdens het spreekuur van de wijk
verpleegkundige van maandag
tot en met vrijdag van 13.30 uur tot
13.30 uur of telefonisch 03425 L
1333. Inlichtingen bij Anja Buurma,
telefoon 03495 - 36159.
illMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMIMMMMMMMMIMIMIIIIIMMMMMMMMIMMMMMMMMMMMMMMMMMMIMMMMMMMMMMIiyj
Daar ontmoette hij vele Amerika
nen en ook Django (Jean Baptiste)
Reinhardt. Deze in 1910 in België
geboren en in 1953 in Franknjk ge
storven gitarist met zigeunerbloed
in de aderen, werd door de Ame
rikanen zelfs in die mate erkend,
dat zij zich door hem lieten beïn
vloeden. Het was dan ook een
hele eer voor bassist en zanger
Kees, tenorsaxofonist John Vis en
gitanst Folkert Mol door Django
Reinhardt te worden uitgenodigd.
Hoewel de zaken in werktijd niet
slecht gingen, hij verkocht in 1949
een kantine-uitrusting aan de
KLM, liet hij zich door Plesman
overhalen om het letterlijk en fi
guurlijk hoger op te zoeken. Kees
werd vliegemer. In zes jaar
maakte hij 7000 vlieguren. Natuur
lijk bleef hij jazz-muziek maken.
Gedurende de jaren, dat hij was
gestationeerd op Curagao, liep hij
toevallig gaan tegen Jan Doedel,
een oude bekende van het "Miller
Sixtet". Samen verwierven ze en
kele muzikale contracten. Nadien
ging hij vanwege de bezuinigin
gen bij de KLM vast op New York
vliegen en maakte onder anderen
kennis met bassist en cellist Oscar
Pettiford (1922-1960) en klarinettist
en saxofonist Tony Scott (geboren
1921). Deze jazz-musici hadden
weer contacten met Duke Elling
ton, Coleman Hawkins, Earl Hines,
Lionel Hampton en Thelonius
Monk Kees vertelde, dat hij voor
sommige negermusici nog wel in
kopen heeft gedaan in Ameri
kaanse windels, waar zij in de pe
riode van de officiële rassenschei
ding met binnen mochten.
Even belangrijk werden zijn za
kelijke contacten met platenmaat
schappijen als Riverside, Bethle
hem, en RCA. Eind 1956 werd
Kees namelijk afgekeurd voor de
vliegerij Dankzij een contact met
Pete Felleman, de captain bij het
toen bekende platenmerk Capi
tol, kreeg hij de functie van verte
genwoordiger bij de Nederlandse
platenmaatschappij NV Bovema -
Heemstede. Bovema EMY, RCA
en Fonogram waren de drie groot
ste maatschappijen van na de oor
log.
Na dne jaar werd hij de opvolger
van Pete Felleman. Ze brachten
met alleen platen van Frank Sina
tra en Peggy Lee op de Europese
markt, maar hadden ook een ei
gen studio, die werd geleid door
Jan Mol. Kees Hundepool heeft
daar van nabij de ontdekking van
de buurtzangers Johny Jordaan,
Tante Leen, jazz-zangeres Shirley
Swerus en anderen meegemaakt.
"De platen van Johny liepen zo
goed, dat we alleen al naar de Jor
daan karrevrachten platen heb
ben moeten verslepen Dat was
een hele nieuwe ervaring in de
platenverkoop. Maar de verhou
dingen toen waren wel anders",
voegt hij er onmiddellijk aan toe
"In die tijd werden 1000 platen
van Frank Sinatra per jaar verkocht
tegen nu 1000 stuks van een tophit
per dag. En terwijl vroeger een
kritische jury nog wel invloed had,
is het nu de diskjockey, die meer
de lakens uitdeelt. Ook nam de in
vloed van de mechanisering vanaf
de zestiger jaren toe, zoals van
jukeboxen. Hoewel ik commer
cieel ben mgesteld, loop ik niet
warm voor dergelijke ontwikke
lingen. De tijd daarvoor was veel
leuker. Zo ben ik bijvoorbeeld
even ingevallen als vocalist in het
"Miller Sixtet". Mijn stem lijkt ove
rigens wat op die van de oudere
Eddy Dorenbos."
"Ook sinds ik een eigen zaak heb
en al weer bijna 14 jaar met mijn
gezin in Leusden woon, liet de
jazz-muziek mij met los. Op dit mo
ment ben ik bassist en vooral vo
calist van de "Swing profs". Die
groep bestaat verder uit Pardi
Leopold klarinet, Andy Lewis gi
taar, vader Wim van Hoorn piano
en zoon Niels van Hoorn drums
Pardi is inmiddels 70 jaar, Andy 66,
Wim 47 en zijn zoon Niels 20 en ik
59 jaar. We zitten met de "Swing
profs" - profs niet te verwarren
met professoren - bepaald niet
stil."
"Zo hebben we in 1987 in het
Berghotel te Amersfoort de vroe
ger zeer bekende Greetje Kauf-
feld begeleid. Ook werken we
wel samen met zangeres Ria Joy.
Omdat we soms vier tot vijf keer
per maand en soms ook met spe
len, zitten we gemiddeld goed.
Dat komt vooral door onze fan
club, die de "oude baasjes" graag
willen blijven horen en zien."
"Ik heb grote bewondering voor
de tegenwoordige professionele
jazz-opleiding. De jeugd begint al
op technisch hoog niveau aan de
loopbaan. Het is vandaag de dag
niet meer de vraag of zij jazz-mu
ziek kunnen maken. Eerder draait
het erom of iemand daar geld voor
over heeft. Overigens stimuleert
deze ontwikkeling in de jazz-oplei-
ding me sterk. Ik ben zelf weer
baslessen gaan nemen", aldus
Kees, die zich vervolgens buigt
over de vraag naar het verleden
en de toekomst van de Jazz-Socië-
teit Leusden.
SOOS
"De jazz-soos is door een toevals
treffer geboren. Ik zat in de Lions
Club en we orgamseerden "Leus
den aardig vaardig" We wilden,
dat Leusdenaren met alle moge
lijke hobbies en ambachten elkaar
ontmoetten en hun activiteiten aan
anderen demonstreerden. En op
zaterdag hadden we de jazz-mu
ziek gepland. De eerste keer liep
het financieel goed. Maar de
tweede keer niet."
"Mijn ervaring met het spelen in
jazz-orkesten kwam me toen goed
van pas. Ik wilde zelf wat gaan
oprichten Ik vroeg advies aan
Pardy Leopold, die ik nog kende
van een goed orkest in Houtrust,
Den Haag. We hebben toen dat
eerder genoemde orkest, de
"Swing profs", samengesteld."
"Ik was inmiddels "zone chair
man" in de regio Amersfoort,
Hoogland. Hoevelaken en Leus
den van de Lions en kende het
draaiboek van een project van de
Rotary voor mensen met spierdy-
strophie, zoals bekend een spier
ziekte, die mensen minder ambu
lant maakt. Wat we wilden, was
jazz-sessies, waarvan de opbreng
sten ten goede kwamen aan die
mensen. Met gasten erbij leverde
dat geld op voor de Lions Club."
De belangstelling van de Leusde
naren bleek groot te zijn. Er was
toen namelijk nog niets op zon
dag. Er werd een hiaat op zondag
middag gevuld En nadat die
spierdystrophie-dagen voorbij
waren, wilden we wat meer vas
tigheid In 1983 was de tijd dan
ook rijp voor een jazz-sociëteit, die
Peer Hartjesveld en ik samen heb
ben opgericht. In die soos wilden
we maandelijks orkesten uit de re
gio uitnodigen. Het zijn orkesten,
die alle lid van ons zijn."
"De opzet was een groeiende
soos voor donateurs, die per gezin
40,- of als vrijgezel 25,- beta
len voor 10 concerten per jaar. De
rest van het geld moest bijeen
worden gebracht door zes of ze
ven Leusdertse sponsors. Die be
talen 300, - tot 500, - per jaar.
Die concerten beginnen inmid
dels te lopen."
FESTIVAL
"Zomer 1987 hebben we in sa
menwerking met de Lions het
Mid-Holland Fesüval willen orga
niseren. Maar de Lioris Club liet
het ter elfder ure afweten. Ze
dachten, dat het Jazz-Festival finan
cieel niet haalbaar was. Ik was
daar zeer teleurgesteld en boos
over. We moesten dat nu alleen
organiseren. En ondanks mijn
Gouverneursfunctie bij de Lions
heb ik mijn lidmaatschap onmid
dellijk opgezegd."
"Dat geslaagde Festival had weer
een goed nevendoel Een deel
van de opbrengsten was bestemd
voor enkele ziekenhuizen in Tan
zania. Het ging om transportmid
delen voor ziekenhuizen, zoals
aangepaste fietsen. Dat werden er
uiteindelijk zes, omdat Batavus
van het geld drie fietsen leverde
en er zelf drie extra aan toe
voegde. De Tanzanianen waren in
hun bedankbrief zeer blij met ons
gebaar."
"Dat concert nu wilden we graag
om de twee jaar organiseren.
Maar dat plan laten we voorlopig
wel in de ijskast zitten om de finan
ciële druk met alleen op de soos
te laten rusten. Niettemin willen
we meteen al in het begin van
1989 met Bernhard Berkhout, zijn
"swing mates" en Frits Landesber
ger bezoekers een schitterend al
ternatief bieden. We moeten daar
toe diep in onze beurs tasten."
"Het gaat om een groep, die door