IN DE NEVELEN ROND LEUSDEN Hij kon de wind draaien „Doar heurden ze altied een afgrijselijke gil" leustler k Wereld-Jamboree in 1995 Voorzitter Kamer van Koophandel vindt 1994 jaar van de waarheid in Eemland mogelijk Materiële schade bij aanrijdingen Onstaan Leusden thema PCOB-lezing Kluis leeggehaald bij woninginbraak Verkeers controle Fietsen gestolen Omzetten gedaald m 1988, maar optimisme blijft plaatselijk nieuws WOENSDAG 18 JANUARI 1989 Dwaallichten, heksen, lijkstaties, doodsvoorspellingen, tienurenhonden, erfluis, weerwolven en ijzeren veulens. Het zijn verswchijnselen die je niet verwacht in de nieuw bouwwijken van Leusden. Toch zijn ze in deze omgeving ooit eens waargenomen. Leusden was minder dan vijftig jaar geleden nog platteland. Zonder televisie en video en met niet meer literatuur dan de bijbel. De mensen zagen in hun omgeving meer dan wij nu om ons heen zien. Dingen om nooit te vergeten. Op stille heiden, in mistige weilan den, op slapende dijken en in donkere bossen. In Leusden en in de plaatsen er omheen. De mensen vertelden erover. En zo ontstonden de verhalen, die zich in de nevelen rond Leusden afspeelden. Spookverhalen zouden wij ze nu noe men. i Tussen 1972 en 1977 verzamelde de heer W.E. Heupers in opdracht van het Amsterdams Instituut voor Dialectolo gie Volks- en naamkunde deze vertellingen. De Leusder Krant heeft toestemming een aantal van deze verhalen te publiceren. Zij werden door Marianne de Valck bewerkt. De plaatsen die in de verhalen voorkomen, werden met behulp van onze medewerker Goos van Leeuwen door onze fotograaf vastgelegd. Elke week wordt in deze krant iets van de sfeer teruggeroepen die hier vijftig jaar gele den nog heerste en misschien nog niet helemaal verdwe nen is. Pastoors en kapelaans, die de wind konden laten draaien bij brand waren van die bijzondere dingen die een halve eeuw gelden hier voorkwamen. En de Zwarte Steeg was een plek waar je beter niet kon zijn. Was het de pastoor van Hamers- veld. van Achterveld of Hoevela ken9 De meeste oude volksverha len houden het op hier in de buurt, maar de vertellers van Hamersveld en Stoutenburg waren er zeker van; de pastoor van Hamersveld kon de wind draaien. Alleen bij brand, of hoogwater en alleen wanneer door het draaien van de wind een ge deelte van de opstallen te redden was, bij uiteraard gelovige boeren Hermanus van de Pol, geboren en getogen in Hamersveld, was daar van overtuigd: „Geestelijken alleen hebben het in heur macht de wmd te laten droaien. Alleen bie hoge nood. Bie braand en bie hoog woater. Bie braand werd direkt ook een geestelijke gehoald as de wmd verkeerd zat en er liep een huus of een hooibarg gevoar Dan liet die geestelijke de wmd draaien en 't huus wier behouden en braandde niet af." Werkte de pastoor daaraan mee9 Volgens Peel van de Hengel uit Stoutenburg wel, „Zo zeker als een huus. Geestelijken kunnen de wmd loaten draaien. Als er brand was wier gauw de pastoor gehaald en die sting dan bie de brand te bidden om het gevoar te keren. Als het nodig was keerde de pastoor de wind Moar die kon het alleen. Andere mensen konden dit nooit." Z'n broer Jan vulde aan: ,,'t Stond er toen ook zo veur een keer. Er sting een felle wmd en dat huus moar branden. De pastoor die kwam en die het de wind omgedraaid en toen was de brand gauw geblust." Het geloof m deze bijzondere macht van een katholiek geestelijke was algemeen, ook bij de protestanten Vanuit het motto bij nood moet je alles proberen, riep ook een pro testante boer bij brand om de pas toor, volgens Cornells van de Hen gel uit Hamersveld. Als er een gro te brand was op een boerderij of een hooiberg dan werd altied gauw een geestelijke gehaald. Als er ge vaar dreigde dat het vuur over zou sloan op de wonmg, de stal woar het veel stond of noar een andere hooiberg dan kwam er een geeste lijke aan te pas. Het werd aan hem overgelaten. De brand was dan gauw geblust of de wmd keerde en 't gevaar was over. De geestelijke alleen kon de wmd laten draaien. De dommee met. Hier had je zelfs protestantse boeren die de pastoor bij een brand haalden. Want ook de protestanten wisten hoe groot de macht van de geestelijke was Logisch, dat een gewone burger ook wel eens probeerde of hij het zelfde gedaan kon knjgen door veel en mtens af te bidden. Gemt van Leeuwen bijvoorbeeld „die noar Amersfoort fietste en de wind tegen had. Hij was goed rooms en onderweg bad hij dat de wmd zou draaien, net als bij de pastoor. Hij had er zo'n hinder van. Toen hij terugreed uut Amersfoort had hij de wind weer tegen Z'n gebed was verhoord geworden. Maar met een pastoor is het heel wat anders. Dan vraagt het een pnester in z'n gebed en dan is er nood. Dat begreep Gemt van Leeuwen toen wel." Maar welke pastoor was in het bezit van deze bijzondere macht? De pastoor van Hamersveld, vol gens Gijs de Kruijff uit Stoutenburg, „Ik heb 't zeluf horen verteilen, meer of 't woar is weet ik met, want ik bm met rooms. Meer vroeger wier het veul verteld deur roomse mensen Heel veul hoofde je het. De pastoor van Hamersveld, die bezat grote kracht en macht. Als hij wilde, alleen dan, dan kon hij de wind loaten draaien noar de goede hoek. Meer hij kon dat allenig als 't hoog nodig was As er brand was of zo". Welnee, 't was de pastoor van Achterveld, volgens Lambertus Rutten in 1877 geboren m Achter veld en Nederlands Hervormd; „Geestelijke heren hadden vroe ger een groter macht dan op dit ogenblik, de dag van vandaag, 't Is eens in Achterveld gebeurd dat er een geestelijke, een pastoor of ka pelaan, was die de wind liet draai en. Meer alleen als 't hoognodig was. 't Is veurgekommen dat er bie een huus alleen een hooibarg m brand stond. De wmd was noar "t huus toe. De mensen haalden de Willem Houtveen was een Hooglander, maar hij kwam als los-landarbeider „overal'. Het was een goed verteller, vooral van grie zelverhalen. Z'n voorraad moet re gelmatig zijn aangevuld door het geen hij hier en daar hoorde. „Op de Ruif op Hamersveld doar had je een bosje. Doar heurden ze altied een afgrijselijk gegil, 't Ging je deur merg en been heen. Hel, heel vroe ger moet doar een mens vermoord zijn en één keer in 't joar kon je die gil goed horen. „Moet wel woar zijn." ZWARTE STEEG Bijgaande foto is genomen op de Zwarte Steeg. Zo zagen alle wegen rond Stoutenburg, richting Achter veld en Hoevelaken er vijftig jaar en langer geleden uit. Veel verha len werden genoteerd over ge heimzinnige gebeurtenissen die zich op deze donkere lanen af speelden. Veel lijkstaaties, witte juffrouwen zonder hoofd of met een boerenkoolstronk m plaats daar van dwaallichtjes en on verklaarbare wmden. Vandaag de laatste verhalen die zich voigens de vertellers op of rond de Steeg af speelden; Cornelis van den Engel in 1880 geboren in Hamersveld, rooms- katholiek boer wist; „Hier op de Lange Steeg stond een hete boom. Als je er onderdoor ging werd je heel warm, zo warm dat je er onder vandaan moest. Je kon het er niet geestelijke erbij. Hij liep gewoon tussen 't huus en de barg hooi en de wmd draaide onmiddellijk en de boerderie bleef gespoard Dat de den alleen geestelijken." In Gijsbertha (Giepje) van Tweel-Westerlaak zat een goed journaliste of in ieder geval iemand die na jaren een brand kan doen herleven: „Er sting hier uns een huus m brand en de wmd zat ver keerd en toen moet 't ebeurd we zen Ze hebben toen gau een poater ehoald en toe die er bie kwam, hie an 't bejen. De tussendeur was al open, zo ver was 't al en toen draai de de wind. Ineens! Nog is ebejen en toen zat de wmd in de goeie hoek. 't Volk hier zei met zo'n knoop (vloek mdv) d'r op; Kiek noe is, 't gebeurt ok nog ook. ,Ja die poater die kon dat". Zouden de huidige geestelijken in Leusden en Achterveld eigenlijk wel lid van de vrijwillige brand weer zijn? Zouden we ze daartoe kunnen verplichten? Neen. de mensen gmgen vroeger niet graag door die Steeg, langs het bosje woar die hete boom stond." Boerden) „De Ruif'. Elk jaar werd vanuit een bosje vlakbij een afgrijselijke gil gehoord. onder uithouden. In die zelfde steeg liep Warnekke, een boer die zich te kort had gedaan, zelfmoord had gepleegd. Hij liep altied m de buurt van de hete boom. Na zijn sterven was hij weerom gekom- men, weer terug in Hamersveld waar hij altied had gewoond en waar hij 't kwaad had bestoken. Jan van de Pol had positievere ervaringen met een boom aan de Zwarte Steeg. „Als je met een don- derbu onder een hoazelaar goat stoan dan kan de bliksem je niet raken. Je wordt wel nat. moar het onweer treft je niet. Ik zelf heb meegemaakt op de Zwarteste< op Hamersveld. Er kwam een weer opzetten, net toe wullie op land waren. Ik met nog een pa kropen onder de hoazeloars doar stmgen en er gebeurde ni met ons. We waren wullie drijfni Maar of dat zo eigenaardig w waagde ik te betwijfelen. LEUSDEN/STOUTENBURG Twee auto's raakten vorige week woensdag beschadigd bij een aanrijding op de kruising Mid denweg/Noorderinslag. Automo bilist J. van L. uit Leusden, die op de Noorderinslag reed, verleen de geen voorrang aan P.S. uit Leusden. Er deden zich geen per soonlijke ongelukken voor. Op de Hessenweg m Stouten burg raakten twee automobilisten betrokken bij een aanrijding, stuurder J.E.M. uit Barneveld ha de een personenauto in, op ej moment dat uit de andere richt; een tegenligger naderde, frontale botsing kon juist voort men worden, maar de auto's raj, ten elkaar nog wel. Lichte mater le schade was het gevolg. Er dedsr zich geen persoonlijke ongelukk voor. Beide voertuigen konden weg op eigen kracht vervolgen.;j "Iz eri' V LEUSDEN - De Leusdense afde ling van de Protestants Christe lijke Ouderenbond heeft woens dagmiddag 18 januari haar vol gende bijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst spreekt de heer G. van Leeuwen over het ontstaan en de ontwikkeling van Leusden. Hoe zit het met de namen Leus den, Hamersveld. Leusbroek en wat hebben Stoutenburg en Ach terveld met Leusden te maken? Op deze en vele andere vragen, die zowel bij nieuwe als oude in woners van Leusden leven, zal de bekende Leusdense historicus Goos van Leeuwen ingaan tijde: de PCOB-bijeenkomst. De PCC vraagt zich ook af: zijn er ond ons nog echte Leusdenaren of z we allemaal import? En wat bel kent Leusden dan voor ons? Soi migen herinneren zich nog grootste feesten rond 'Leusdt 1200'. Zowel leden als met-leden ziji welkom woensdagmiddag 18 nuan m de zaal van verzorgingsu huis 't Hamersveld. Albert Bni ninggaarde om 14.30 uur. Voor n dere inlichtingen over de PCO en over deze middag kan men be len: tel. 940816 en 942300. Beeld van de Wereld Jamboree uit 1937, die toen plaatsvond in Vogelenzang Er deden toen 27.000 scouts aa' mee. (van de redactie) LEUSDEN/AMERSFOORT - „In Leusden is het winkelcentrum De Hamershof nu compleet. De feestelijke opening van het laatste gedeelte, genaamd H2, zal velen nog lang blijven heu gen. Alle winkels gaven 25 procent korting die dag en het was een gekkenhuis. Leusden heeft er overigens toch weer veel nieuwe inwoners bijgekregen, die werken op het in 1990 in gebruik gestelde bedrijfsterrein De Horst. Daar zijn ook nogal wat mensen bij, die graag hun boodschappen doen in het geheel vernieuwde centrum ,De Biezenkamp'." Dit citaat lijkt op een reclame tekst ter gelegenheid van de her en nieuwbouw van de Leusdense winkelcentra, zoals die bij de vol tooiing van de werkzaamheden ter zijner tijd door de winkeliers ver spreid zal worden. Het is echter een passage uit de nieuwjaarstoe spraak van de voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrie ken voor Eemland, de heer Chr. Karelse. Zijn toespraak is een voor uitblik op de economische ontwik kelingen in de regio Eemland de komende jaren. Hij koos 1994 als het jaar waarin het allemaal moet gebeuren Zijn koffiedik-kijkerij gold overigens niet alleen voor Leusden. maar had betrekking op alle gemeenten m Eemland. Karelse koos 1994 als punt waar op hij zijn blik heeft gencht, omdat de andere mogelijkheden al door anderen was opgeeist: 1992 is het jaar van de Europese eenwording. 2000 is het jaar van de eeuwwisse ling, 2010 is het jaar van mevrouw Smit-Kroes met haar Structuursche ma Verkeer en Vervoer en het jaar 2015 werd door minister Nijpels gebruikt in zijn Vierde Nota over de Ruimtelijke ordening. Volgens Karelse bleef voor hem alleen 1994 over, maar niet zomaar. Hij heeft daar vijf redenen voor: het is het jaar, waann de groeistadtaak van Amersfoort is afgelopen, de ont wikkeling van het centraal stads gebied in Amersfoort al flink is gevorderd, de 250.000 ste inwoner van Eeemland wordt verwelkomd, de Europese eenwordmg die twee jaar daarvoor al tot stand had moe ten komen een realiteit wordt en de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordemng tot stand komt. Karelse schetste een beeld van zijn visiejaar', waarin de middel grote gewesten met pakweg 250.000 tot 350.000 inwoners favo riet zijn. De bereikbaarheidspro- blemen elders in de randstad zijn zo groot, dat de grote steden het moeilijk hebben hun positie te handhaven. In de middelgrote ge westen kunnen de mensen nog werken, slapen, recreeren, eten en drinken en hun auto parkeren zon der forse afstanden te overbrug gen. Eemland is de noordoostelijke punt van de Big City Holland (rand stad) en knooppunt van belangrij ke assen Amersfoort, als grootste stad in de regio kan het met alleen. Baarn, Leusden, Soest, Wouden berg, Renswoude, Bunschoten en Eemnes vervullen ook hun taak in de regio. In 1994 is volgens Karelse de infrastructurele positie van Eemland ideaal, de aansluiting op de A12 via de A30 is dan namelijk net geopend. De economische groei zal voor die tijd (gerekend vanaf 1988 de komende vijf jaar) behoorlijk zijn. Dat betekent wel dat er vanaf dit jaar een verbetering zal moeten plaatsvmden. In 1988 bleef de om zetgroei in Eemland achter bij het landelijk gemiddelde 2 procent ten opzichte van 4 procent lande lijk). Dit teleurstellende resultaat wordt veroorzaakt door de omze- tafname bij de groothandel. Het aantal exporterende bedrijven in Eemland wijkt nauwelijks af van het landelijk gemiddelde De hoe veelheden blijven echter sterk achter (7 procent ten opzichte van 23 procent landelijk) Het aantal be drijven dat verhes leed is echter weer lager dan het landelijke ge middelde, te weten 7 procent in Eemland en 11 procent landelijk. Het bedrijfsleven ziet volgens Ka relse echter 1989 met vertrouwen tegemoet. De groothandel heeft het vertrouwen nog met geheel terug, maar de dienstensector is erg opti mistisch. nacht van zondag op maandag een benzinestation aan de Doornse- weg. Er werd een ruitje mgeslagen, waarna men het interieur van het tankstation aan een onderzoek on derwierp. De kassa werd vermeld, maar die bleek inhoudsloos. De dieven stelden zich daarna tevre den met snoep. LEUSDEN - Bij een verkeerscon trole, die de politie woensdagmor gen op de Noorderinslag hield, zijn in totaal elf bekeuringen uitge deeld. De politie controleerde met name het uitzicht van de voertui gen, m verband met bevroren voorruiten, en de verlichting. Er zijn ook bekeuringen uitgedeeld voor het njden door rood licht. Het gewest Eemland heeft zich offi cieel kandidaat gesteld voor de 18e Wereld Jamboree in 1995 Als locatie wordt het gebied Vlasakkers genoemd. De Wereld Jamboree is het grootste internationale Scoutingevenement, waaraan minimaal 30.000 jongeren uit circa 100 landen zullen deelnemen. Scouting is een wereldwijde or ganisatie met 24 miljoen leden m 120 leden. De Wereld Jamboree vindt eens in de 4 jaar plaats. Ne derland was al eens eerder organi- I sator in 1937, toen 27.000 jongeren uit de hele wereld kampeerden m Vogelenzang De Wereld Jambo ree in 1995 zal honderdduizenden bezoekers trekken. Scouting Nederland zal de ko mende weken alle aanbiedingen zorgvuldig bestuderen. De uitein delijk te kiezen locatie zal moeten voldoen aan een groot aantal eisen. Het bestuur van Scoutmg Neder land zal op 30 maart de definitieve keuze maken. Omd§t watersport tot één uur van de activiteiten zal behoren, moet in de directe nabij heid van het terrein bevaarbaar water gelegen zijn. De vereiste ojl pervlakte voor het Jamboreetd rem bedraagt 300 tot 360 hectart Belangrijk doel van de Jamboref is om jongeren vanuit de hele wt reld met elkaar yi contact te brev gen. Door een aantal dagen ml elkaar op te trekken ontstaat 4 verbondenheid en wederzijds b4 grip, dat hoe dan ook een bijdrad levert aan een betere (intemati nale) verstandhouding, ook op lat! re leeftijd. De Jamboree staat op< voor jongens en meisjes van 14 t 18 jaar. LEUSDEN - Bij een inbraak in een woning aan de Dodeweg ver dween in de nacht van vrijdag op zaterdag de inhoud van een kluis. De dief verschafte zich toegang tot het pand, door met behulp van een ladder de slaapkamer van de woning binnen te gaan. Wat er precies vermist wordt is nog niet bekend. In het weekeinde werden twee auto's opengebroken en leegge haald. Uit een auto. die geparkeerd stond aan de Van Hardenbroek- laan, verdween een radio/cassette recorder met booster. Uit een auto, die geparkeerd stond op een parkeerplaats aan de Paradijsweg in Den Treek, werd een tas met waardepapieren, sleu tels en 110,- aan contanten weg genomen. Onbekenden bezochten m de LEUSDEN- Uit een schuur bij een wonmg aan het Arebos, m 't Ruige Veld, zijn in de nacht van donder dag op vnjdag twee fietsen wegge nomen. De deur van het schuurtje werd daarbij geforceerd.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1989 | | pagina 10