Elize de Broekert
overtuigt met Satie
Plezier in het schilderen
blijkt uit werk van Loysden
Triangel op herhaling
bij de Culturele Raad
leusilen krone
op herhaling in
De Swartesteegh
Zeven Leusdenaren met koor
'Dutch Voices' op toernee
Colette Wickenhagen
Ondanks tegenvallende pianosolo's van Huib Doyer
'V' de eerste set de omvangrijke scha-
Dia-avorid
Historische
Kring
'Barefeet'
in De Geut
Poppentheater in 't Ros Beyaart
Postzegelbeurs
WOf
WOENSDAG 18 JANUARI 1989
plaatselijk nieuws
LEUSDEN - Op de vroege zondagmiddag hebben de sopraan
Elise de Broekert en haar begeleider en pianist Huib Doyer
roor een uitverkocht huis in 't Claeverenblad gespeeld. Op het
programma stonden acht pianosoli en op eén na alle liederen
?an Eric Satie. Ondanks dat de pianosoli nog niet speelrijp
mraren, overtuigden de zangeres en de begeleider bij de liede-
Huib Doyer aan de vleugel in 't Claeverenblad. Zijn pianospel bleef onder
de maat
In het weer uitverkochte Claeve
renblad werden de bezoekers in
de geschikte sfeer gebracht. De
ruimte zag er niet al te serieus uit
Die was even zwak verlicht, als een
wat frivool cafe. Op de half open
staande vleugelklep lag een hoed
met bloemen om meer dan alleen
muziek te suggereren. De man van
de sopraan Elise de Broekert be
diende de projector met dia's van
en over Ene Satie, de bijna twee uur
Centraal staande Franse compo
nist. En de ene hoofdpersoon, de
sopraan Elise de Broekert, kwam
niet verder omlaag dan de laagste
trede van de trap naar de koffieka
mer. De andere hoofdpersoon, de
pianist Huib Doyer, zat toen al ach
ter de vleugel voor zijn eerste pia
nosolo.
SATIE
Wie was Eric Alfred-Leslie Satie
(1866-1925)° Op 17-jarige leeftijd
hield hij voorlopig op met zijn muzi
kale opleiding en werd gemeente
ambtenaar in Arcueil bij Panjs.
Omstreeks 1890 trof de iets oudere
Debussy (1862-1918) hem als pia
nist in cabarets in Montmartre aan.
Hoewel zij sindsdien vrienden ble
ven, koos Satie spoedig voor iets
anders dan het impressionisme,
die wat meer bij Debussy passende
stijl met telkens wisselende klank
beelden.
door
Anne Bunt
Zonder de invloed van zijn ver
dere vakstudie tussen 1905 en 1908
bij de met-impressionisten Vincent
d'Indy en Albert Roussel te peilen,
raakte Satie m de ban van het neo-
klassicisme. Hij gaf een eigen uit
leg aan deze stijl, die als evenwich
tig alternatief werd gezien voor de
academische atonale stijl, veel re
kenwerk zonder houvastgevende
melodieen Voor hem moest die
stijl eenvoudig, naïef en zuimg zijn.
Elke overdaad wees hij met „se
rieuze muziek" af
In de door hem beïnvloede
School van Arcueil heette die stijl
„concrete muziek" De toendertijd
bekende tekstschrijver Jean Coc-
teau sprak verder van: „Assez de
nuages il nous fout une musique
de la terre (Genoeg wolken, we
missen de muziek van de begane
grond)." Onder meer kntiek op De
bussy, die immers het bekende or
kestwerk „Nuages" (Wolken) com
poneerde. De kntiek van Satie op
Debussy was echter satinscher
Toen deze hem erop wees, dat hij
op de vorm moest blijven letten,
componeerde Satie „Trois pieces
en forme de Poire". Terwijl Debus
sy het had over de muzikale vorm,
volstond Satie met een grapje over
het belang van de buitenmuzikale
vorm.
Zijn echt met grote levenswerk
omvat orkestmuziek, werken voor
piano, zang, piano en viool, ballet
ten, kameroratoria, pantomime en
toneel- en filmmuziek. Satie zal De
bussy dan ook ongetwijfeld als pro
ductievere componist hebben
waargenomen. Maar zijn ideeen
stimuleerden wel vele m Frankrijk
levende componisten, die naar een
antwoord zochten in een tijd, dat
dat land de oorlog van 1870 had
verloren en de eerste wereldoor
log de landkaart van Midden-Euro
pa ingrijpend veranderde. Aan de
sopraan Elise de Broekert en pia
nist Huib Doyer de niet geringe
opgave de tamelijk tijdsgebonden
Ene Satie opnieuw actueel te ma
ken.
CONTRASTEN
Een van de voorbeelden, die de
zangeres en haar begeleider van
„concrete muziek" gaven, was „Lu-
dions". Elise lichtte toe, dat dat een
duikertje, een oude wetenschap
pelijke techniek, was om het soort
gelijk gewicht van iets te bepalen
Hoewel dit buitenmuzikale gege
ven volstrekte helderheid sugge
reerde, waren Leon-Paul Farge's
teksten van de vijf „Ludions" ple
zierig quasi-naief en absurd, waar
door de vertaling niet meevalt. Zo
luidt de tekst van de vijfde „Lu
dions", de „Air du Poete" (Lied van
de dichter): „Au pays de Papouasie
j'ai caresse la Pouasie La grace
que je souhaite, c'est de n'étre pas
Papouète" (In het land van „Pa
pouasie" heb ik de „Pouasie" ge
streeld. De gunst, waarnaar ik ver
lang, is geen „Papouete" te zijn).
Blijkt uit de tekst een tedere ken
nismaking m een onbekend land,
waar de dichter geen deel van wil
uitmaken? Drijft hij daar met het
geestig werkende „pas Papouète"
zelfs de spot mee om vnj te blijven''
Temeer daar Elise vertelde, dat
Ene Satie zich in het dagelijks leven
niet bond, mogen lezers een betere
uitleg bedenken bij deze boeiend
vertolkte „Ludions".
Dat voorbeeld contrasteerde
sterk met de meer aan Debussy
herinnerende twee delen uit de
„Trois Melodies de 1886". Elise de
Broeken zorgde met Huib Doyer
voor een fijne dramatische sfeer in
de „Elégie" (klaaglied). En in „Syl-
vie" zong zij heel mooi strak, met
warme stem en, zoals ovengens
altijd, met een duidelijke uitspraak.
Temeer daar de zangeres op deze
zondagmiddag reeds alle liederen
met pianobegeleiding van Satie te
voorschijn toverde, is haar niet te
verwijten verder wat te weinig
contrasten te hebben laten horen
Andere contrasten hadden op
rekening moeten komen van Huib
Doyer. Zonder zijn mogelijkheden
als begeleider te ontkennen, bleek
hij nog met toe te zijn aan de acht
pianosolo's. Zo waren onder meer
de stiltes in de langzame „Gymno-
pedie" (Grieks dansfeest) veront
rustend, vanwege de onzekere
vertolking, de „Sonatine Bureau-
cratique" verre van klaar voor de
uitvoermg en de schitterende wals
„Poudre d'or (goudpoeder) zeker
aan het emd geen wals meer. Zo
wel de echte „concrete" - als de
cabaretesque muziek zaten nog
niet in zijn vingers. Daarbij kwam
een houterige toonvorming, zonder
duidelijke speelvreugde. Waarom
niet alleen zo goed mogelijk bege
leiden?
Niettegenstaande deze nog
amateuristische soli maakte het
weer uitverkochte Claeverenblad
vooral na de pauze een pakkend
concert mee met ludieke dia's van
en over die fascinerende Franse
eenling. De gezongen wals „Je te
veux", „j'ai compris ta detresse" (Ik
wil jou. Ik heb je angst begrepen)
werd door de zangeres en de be
geleider met zoveel mogelijk flair
voorgedragen. En „La Diva de
l'empire", „sous le grand chapeau
Greenaway" (de diva van de kei
zer, onder de grote Greenaway
hoed) maakte bij de bezoekers nog
meer los. Elise de Broekert zond dat
lekker gekke lied over de frivole
Picadilly-cultuur met een opvallend
grote chapeau op. Haar cabaretes
que optreden viel zo zeer m de
smaak, dat een deel ervan de toe
gift werd. Het was dan ook een
geslaagde actualisering van al
thans de liederen van Ene Satie
Volgende concert in 't Claeveren
blad zondagmiddag 12.00 uur 19
februari met Hester van Vliet
(hobo) en Ineke Kiers (piano).
Elize de Broeken bracht de liederen van Satie me: flair.
LEUSDEN - Tot en met 27 januari hangt in de hal van het
gemeentehuis een tentoonstelling van werk van leden van de
amateurschildersvereniging Loysden. De expositie bevat een
keuze uit het recente werk van negen van de elf leden en is vrij
te bezichtigen op werkdagen van 8.30 tot 12.30 uur, op vrijdag
ook nog van 19.00 tot 20.00 uur.
door
Anco Mali
men. De wijdsheid en eenzaam
heid van het landschap zijn goed
getroffen. Er is spanning tussen de
lichte en donkere partijen De
aquarel van de vroege visser geeft
een sereen stemmmgsbeeld.
Van B. van Vuuren komen gea
quarelleerde stillevens van een bij
enkorf, een fles met glazen, een
kruik die levendig zijn gepenseeld
in grote vlakken. De aquarel van
Toulouse is kleung en speels. B.
Eising laat aquarelletjes zien van
bloemen en een vennetje met bo
men en Annemanetje Nanninga
toont rake tekeningetjes en een
aquarelletje van jonge paarden.
Klaasje Visser laat een aardig
landschapje zien, wat bloemetjes
en een vrolijk portret van de clown
Pipo Alex Zuiderwijk tenslotte
kant met gemengde techniekteke
ningen vervaardigd met zwarte
inkt en vnj stevig ingekleurd Een
Tessmerstraatje, een ingang en
een poortje doen het heel plezierig.
Het gnlhg fantasierijke vogel
beeld „De zwarte Maagd" van de
keramist Nicolaas van Os komt
door de opstelling van de expositie
misschien wat in het gedrang, maar
is zo sterk van vorm dat het nadruk
kelijk aanwezig blijft.
Wickenhagen, begaafde vocaliste
en wederom voortreffelijk aanslui- M
tend bij de steeds sterker gepro-1 -
nonceerde sound van het kwartet,
dat van maand tot maand aan eigen i
identiteit blijkt toe te nemen, werd j
gehandicapt door verkoudheid,
maar sloeg zich daar gaandeweg
steeds beter doorheen.
Colette stal eveneens vonge f;
keer wederom glansrijk de show
toen zij alle registers opentrok met
stukken als „Misty" - sterk duet
met Wiebe! - „The Lady is a
tramp", „Too close for comfort" en 1
een swingend „My baby don't
care"
Het Jazz-Podium maakte in het
meuwe jaar een start, die er weer
mocht zijn. Velen waren daarvan
dankbare getuigen.
G. T
V Y i 4 v ffv BI In deze eerste sessie in Leus-
mf. /jgfiim k. V y i dens jazz-café De Swartesteegh
SS?. V, was het meer dan gezellig druk Zo
'R« druk zelfs dat „master" Wiebe na
mm/- 7 re toehoorders moest vragen om
1 f tEZL*«-JhStJ wat meer aandacht voor het optre-
Tot en met 27januari is dit schilderij te bewonderen in de hal van het gemeentehuis. Het is gemaakt door een van ^en van de zangeres en wat minder
de leden van de schildersclub Loysden. voor de gesprekspartners. Colette
LEUSDEN - Zeven Leusdenaren gaan dit jaar met het gelegen
heidskoor The Dutch Voices op toernee over de wereld. De
heer en mevrouw Van Tuyl, mevrouw Mantel, de heer en
mevrouw Van der Jagt en de heer en mevrouw De Grauw
brengen in de maand augustus een bezoek aan voornamelijk
Nederlandse emigranten in Australië en Nieuw-Zeeland.
The Dutch Voices is een gele
genheidskoor. dat vier jaar gele
den op initiatief van enkele enthou
siaste mensen werd opgericht. De
Stichting Dutch Voices stelt zich ten
doel om emigranten in den vreem
de iets van het vaderland te laten
beleven „En daarnaast willen we
met het koor ook iets van het evan
gelie uitdragen", laat Betty Berend-
sen, secretaresse van de stichting,
weten Voor de deelnemers bete
kent het koor, naast een plezierige
tijdspassering, ook een uitgelezen
vakantie, waarbij de koorzangers
een flink stuk van de wereld te zien
krijgen.
Voor dit jaar staan twee trips ge
pland. Op 14 juli aanstaande ver
trekt het koor naar Amenka. In de
maand augustus verplaatst het ge
zelschap zich naar de andere kant
van de wereld, waar bezoeken aan
Australië en Nieuw-Zeeland op het
programma staan. In totaal zullen
de leden van het koor drie weken
'in the land down under' verblijven.
Vorig jaar bezocht het koor met
160 leden Canada. Voor 1990, als
een trip naar British Columbia op
het programma staat, hebben zich
inmiddels 220 potentiele deelne
mers gemeld. Voor de reis naar
Amenka dit jaar zijn er 160 enthou
siastelingen. terwijl er voor het be
zoek aan Australië tot nu toe 45
gegadigden zijn. Zaterdag 21 ja-
nuan oefent het koor, dat zowel uit
geoefende als ongeoefende zan
gers bestaat, in het Dorpshuis m
Amerongen. Belangstellenden
kunnen daar een kijkje gaan ne
men. Voor meer informatie kunnen
geïnteresseerden telefonisch con
tact opnemen met Betty Berendsen,
03434 - 52902.
LEUSDEN - De Woudenbergse
postzegel- en muntenvereniging
'Onder de Loep' houdt op maandag
23 januari een postzegel- en mun-
tenbeurs in jongerencentrum De
Til aan de Hamersveldseweg 30 in
Leusden. Verzamelaars en andere
belangstellenden kunnen daar te
recht om te ruilen of belangwek-
kenden objecten aan te kopen.
De beurs begint om 19.00 uur en
duurt tot 22.00 uur
ACHTERVELD - Maandagavond
zal door de Historische Kring
Leusden een inleiding en diapro-
jectie-avond worden gehouden m
D'Ouwe Peerdestal. De aanvang is
19.30 uur De zaal is open om 19 00
uur.
De inleiding en het diaproject gaat
over het oude Achterveld, Stou-
tenburg en Leusden. De toegang
is gratis. De lezing wordt gehou
den door J.M. Schouten.
LEUSDEN - De Amersfoortse pop
formatie 'Barefeet' treedt zaterdag
21 januari op in jongerencentrum
De Geut. Barefeet, bestaande uit
Joost Lijbaard (drums). Ron van der
Mark (bas), Olaf Windey (toetsen),.';;
Herman Onnen (gitaar) en Miett
Molnar (zang), speelt voornamelijk
covers van onder meer Chaka
Khan, George Benson en The
Bluesbrothers.
Het optreden begint om 21.00 uur,
en de entree bedraagt vijf gulden.
Tot en met 27 januari zijn deze schilderijen te bewonderen in de hal van het gemeentehuis Het is werk van de
1 leden van de schildersclub Loysden.
Alle genres zijn op de expositie
aanwezig: landschappen, portret-
.ten, stillevens, dieren. De schilde
ringen zijn overzichtelijk geexpo-
seerd. Elke schilder heeft een
schot waaraan een mapje hangt
met de titels van zijn of haar werk
Men vormt een hechte club, leert
iveel van elkaar, en dat is aan het
werk af te lezer. Plezier in het schil
deren en de wil om het zo goed
mogelijk te doen
Van T Uilenbroek zijn de aqua
rellen van zonnebloemen, Oostin-
dische kers en branding het meest
geslaagd. Mooi genoteerd en goed
van kleur De schilderingen op de
keerzijde van het schot zoals het
veldboeket zijn wat stijver van op
zet en invulling. Wim Woudenberg
leverde twee olieverven van ko
renschoven en de Leusderheide,
natuurgetrouw en op traditionele
wijze geschilderd. Rietje Wisman
laat een vanèteit aan olieverven
'zien: een schaapherder met zijn
kudde, spechten op een boom.
druppels. Uit haar werk straalt een
zekere romantiek.
Fraai, stil en wateng zijn de aqua
rellen van E. Hubert. Het zijn duin
landschappen, zeegezichten, wa
terstemmingen, silhouetten van bo-
LEUSDEN - Jazz-zangeres Co-
lette Wickenhagen was weer
even terug van weggeweest. Tij
dens het eerste Jazz Podium in
het nieuwe jaar bracht zij in De
Swartesteegh haar talrijke, uit
bundige auditorium tot buitenge
woon enthousiasme. De her
nieuwde kennismaking leidde tot
groot succes, zowel voor de vo
caliste als voor het kwartet van
Wiebe Haanstra en Jan Verwey.
Poppentheater Triangel op herhaling m Leusden. Op zondag 22januari presenteert poppenspeler Henk
Boerwinkel het programma Tno voor Pierrot in 't Ros Beyaart.
LEUSDEN - Liefhebbers van bijzondere theatervoorstellingen
kunnen zondagmiddag 22 januari in de zaal van 't Ros Beyaart
him hart ophalen. Voor de tweede keer in het bestaan van de
Stichting Culturele Raad Leusden geeft het figurentheater
'Triangel' van Henk Boerwinkel een voorstelling in Leusden.
De vonge keer, eveneens op een
zondagmiddag maar dan in Groot
Krakhorst, was een succes en trad
Triangel op voor een uitverkochte
zaal. De werkgroep Winterpro-
gramma van de CRL is blij dat zij
opnieuw een voorstelling van
Tnangel kon boeken. Henk Boer
winkel, niet alleen nationaal, maar
ook internationaal een vermaard
poppenspeler, slaagt er al jaren m
om het publiek op een bijzondere
wijze te boeien met zijn figuren-
theater.
Zondag brengt Tnangel het pro
gramma 'Tno voor Pierrot', geba
seerd op een scene uit een eerder
programma, maar nu uitgebouwd
tot een volledige voorstelling.
Hoewel het genre, poppenthea
ter, doet vermoeden dat het ook I
voor kinderen geschikt zou zijn,
laat een woordvoerder van de Cul- 1
turele Raad weten dat dat in dit
geval mmder waar is. Het program- 1
ma van Henk Boerwinkel is voorna
melijk op volwassen bezoekers
toegesneden.
Kaarten voor deze voorstelling,
die om 14.30 uur begint, zijn in de
voorverkoop verkrijgbaar bij cultu
reel centrum 't Claeverenblad en
het kantoor van de Leusder Krant 1
De toegangsprijs is tien gulden j
CJP- en Pas65-houders betalen een 1
rijksdaalder rrunder