raaiorgelimitatie zorgt voor koude rillingen Wie wil deze zomer een beeld in zijn tuin? Jazz in de Hakhorst Abstract en romantisch werk van Peter Bego Iciistlen launt louwconcert in "de muziekschool Stichting Kunstkwartier doet oproep aan Leusdense bevolking; Stampvolle kerk geniet van Loeki Stardust Kwartet Samen met Marri de Boer in 't Claeverenblad WOENSDAG 25 JANUARI 1989 .EUSDEN - Het Loeki Stardust Kwartet verzorgde op donder- avond 19 januari het vierde Valleiconcert in de Nederland- ervormde Kerk te Leusden-Zuid. Het uiterst gevarieerde igramma bood oude Engelse, Franse, Italiaanse en Duitse, iwe Nederlandse en Vlaamse muziek en nog een stukje jazz. er dan 260 bezoekers kwamen volledig aan hun trekken bij il van Bertho Driever, Paul Leenhouts, Daniël Bruggen en el van Steenhoven. De grootste hoogtepunten waren een em gespeelde Bodin de Boismortier, een inhoudelijk opmer- [ijke Sweelinck, een mooie speelse orgelimitatie bij fuga's in Bach, overtuigend en boeiend vertolkte „minimal music" jn Geysen en een allesovertreffende toegift, waarbij een EKaiorgel bezield en briljant werd geïmiteerd. Het Loeki Stardust Kwartet bespeelde 30 verschillende fluiten tijdens het concert in Leusden Zuid. jüe N.H.-Kerk is bij Valleicon- |Hen ooit een keer stampvol ge- ®ëffest Toen was zelfs op het bal- >cf§ï geen enkele plaats meer onbe- s§ Dat was bi] het optreden van :ans Bruggen, die als leerling van =ës Otten bij de tweede generatie ïkfluiters in Nederland en ver 1 larbuiten de toon aangaf. Hoewel Je®cerk nu niet zo extreem vol was, 5 jtramen wel meer dan 260 bezoe- 8rs af op het Loeki Stardust Kwar- -t, vier getalenteerde leerhngen ta leerhngen van dezelfde Brug- mi. Hoewel het land al te klein >o|pr hen is, ligt dat ongelooflijke LlHtpte aantal voor een nog jonge :>nLVieratie Nederlandse blokfluiters i. ijeen kleme plaats niet op voor- ,e and vast. Welke jonge groep be- hjücte eerder een meer dan twee Dljéer zo groot bezoekersaantal als rij" de twee vorige concerten, die 1 cok niet slecht bezocht werden? loMtho Driever, Paul Leenhouts, iaruel Brüggen (neef van Frans) en er Karei van Steenhoven vulden de acoustisch geschikte ruimte met le vendig muzikantesk geluid op een 30-tal instrumenten. INTIMITEIT Het concert begon op Renaissan- ce-fluiten met een Fantasia van John Jenkins en twee Canzones (in strumentale liederen) van Tarqui- nio Merula. Het eerste stuk, uit de periode van en na de Engelse Gou den Eeuw van de muziek, werd met die rust en indirectheid van toon geblazen, waardoor een opening weldadig wordt. De in een nog ho gere bezetting (met nog kortere, hoger klinkende fluiten) gespeel de, kleurrijke Italiaanse muziek verraste vooral door ritmische vondsten bij de tweede Canzon. Wie verwacht dat bij althans die hele oude muziek? Mede dankzij de toelichting van Bertho Driever werd de uitvoering van de vijfde Sonate van Joseph Bodm de Boismortier op Barokflui- ten nog verrassender. De overgang van Renaissance-fluiten met een beperkt bereik en verdragend ge luid naar Barokfluiten met een gro ter bereik en zachter geluid frap peerde. Een daardoor geaccen tueerde intimiteit werd meer op een niet onaangename afstand be leefd. Bovendien speelden de mu sici de vier delen niet m extreem verschillende tempi. Ze kozen twee keer voor een ,,andante"-tempo (gaande) en twee keer voor een gematigd ,,allegro"-tempo (opge wekt), waardoor die intimiteit voor het gevoel zo lang mogelijk ge handhaafd bleef. MODERN Het gekke stuk van Chiel Meye- ring uit 1950, „Een paard met vijf poten", maakte daaraan een subiet emde. Zoals zo vaak met muziek van deze tijd, begrepen de aanwe zige kinderen dat het eerst. Die beoordelen geluiden als van een oude stoomlocomotief m een ver der ook al met rustig oerwoud nog niet met ja maar, maar laten in die tot luisteren dwingende concert situatie hun gevoel direct spreken. De ouderen volgden, gelet op het verre van plichtmatige applaus. Met een telkens wisselend instru mentarium demonstreerde het kwartet de sinds Frans Bruggen ontstane kunst moderne blokfluit- muziek als vanzelfsprekend te kun nen spelen. Dat gold verder niet alleen voor de door Paul Leenhouts gearrangeer de „The shadow of your smile" van Johnny Mandell, dat na mooie Can zones van Gioseffo Guami en Fran cesco Mana Trabaci ten gehore werd gebracht. Natuurlijk was het „wa-wa-wa-wa"-effect aan het slot van het jazz-mopje en aan het begin van de pauze schitterend. Maar de compositie „Installaties" uit 1983 van de Vlaming Frans Geysen had als geheel meer vorm en inhoud dan die van Chiel Meyering. Die „minimal music", (muziek met mini male middelen en veranderingen), liet het kwartet met zoveel overga ve horen, dat het met eentonig kon worden Die in de natuur niet onge bruikelijke ritmische herhalings patronen kunnen luisteraars zelfs m extase brengen. BACH Na de pauze viel er nog meer te genieten. Een capriccio van Swee linck, ruim een halve eeuw dood, voor Johann Sebastian Bach werd geboren, fascmeerde reeds door het thema, wat dezelfde Bach vast wel aan zal hebben gestaan. Zelfs een chromatisch thema, dus met de kleinst mogelijke melodieuze sprongen enn, ook waardoor de samenklanken voor die tijd bijzon der konden worden. Daarna speel de het kwartet echt Bach, namelijk de vierde en negende fuga (meer stemmig stuk) uit de „Kunst der Fuge", telkens met hetzelfde the ma. Niettegenstaande de nogal aca demische titel, had het kwartet er geen moeite mee de volgens ken ners niet zo vernieuwende fuga's als zuivere speelmuziek te bren gen. Omdat deze stukken voor kla vier zijn, imiteerden de vier blok fluiten samen een bescheiden or gel met vier weliswaar intoneerba- re houten pijpen. En dat nu bleek zeer veel mooier te kunnen worden dan orgelspel met een zo drukke en zware registratie, dat zelfs orga nisten de vier stemmen met onder scheiden. DRAAIORGEL Anders interessant was het door Daniël Brüggen in een hoge bezet ting gearrangeerde concert in D van Vivaldi aan het emde van de avond. Het kwartet demonstreerde een trapezekunst, door de snel lo pende instrumenten ook een keer echt snel te bespelen. Hoewel zij in de snelle delen op het randje van het gelijkspelen terecht kwamen en het roer terloops recht moesten blijven houden, stond daar een zeer uitbundige speelvreugde te genover. Na het wederom dankbare ap plaus werd de titel van de oude muziekpocket „Van Bach tot draai orgel", door Hendnk Andriessen, toevallig actueel. Het kwartet imi teerde een draaiorgel, dat een pot pourri met onder meer „aan de Amsterdamse grachten" speelt. En hoe? Ze waren bij Vivaldi al aardig in de stemmmg gekomen. Maar deze toegift sloeg werkelijk alles, wat met oplossing van de paradox van vrij en gecontroleerd musice ren van doen heeft. Een bezield en bnljant functionerend draaiorgel, wel te verstaan. Om koude rillingen op de rug of tranen in de ogen van te krijgen. Al met al een onvergetelijk con cert met instrumenten, waarvan niemand 44 jaar geleden had kun nen voorspellen, dat met name Ne derlandse muzikanten daarop in ternationaal zouden gaan uitblin ken. Terwijl de dood van de echte vorser Frans Vester een groot ver lies voor de dwarsfluitcultuur is ge weest, liet dit met speurzin te werk gaande blokfluitkwartet horen, dat de blokfluitcultuur later eventueel zelfs met vier man kan worden be houden. Misschien komen ze nog eens terug in Leusden met een pro gramma van Bach en Frescobaldi, dat ze volgens Bertho Driever op dit moment instuderen. Volgende concert: donderdag 23 februan Brouwershuis te Barne- veld, met pianist Martijn van den Hoek, die Debussy, Mendelsohn en Schumann speelt. LEUSDEN - In De Heelkom, Walter van Amersfoortstraat 36 in Achterveld, exposeert nog tot 31 januari Peter Bego zijn olieverfschilderijen. De Heelkom is dagelijks geopend van 8.30 tot 17.00 uur. Het is opmerkelijk hoe uiteenlopend het werk van Peter Bego is. Hij is een schilder die alle kanten uit kan. Woestromantisch in bruinige tinten is het schilderij van een havengezicht met veel tuigage van zeilschepen dat her en der door elkaar ligt of er een tornado over heen is gegaan. Al even ouderwets romantisch is het zeegezicht in ziltige bruine kleu ren: scheepjes als notedopjes verdwijnen achter hoog opspat tende golven. In broeierige tinten is een meisjesportret geschil derd. Gezicht en handen zijn anatomisch weggeschilderd. Strak realistisch is een stilleven geschilderd met appels, kruiken en een fles. Helder van kleur is een zuidelijk berglandschap met witte zeilen als vrolijke accenten. Een rotslandschap is in grote partijen gehouden: hoge honzon, blauw ge bergte op de achtergrond, over spanning over een kloof heen. Van een geheel andere benadering is een liefelijk groen landschap waar een dorpje wazig in het dal is inge bed. Dit schilderij is weer klein schalig èn zeer realistisch van kleur opgevat. Heel stemmig is een water-bos landschap in blauwen. Het is mooi groot gehouden, is waterig winters van sfeer en toont een harmonieuze compositie en kleurschakering. Overtuigend hoewel iets wilder en minder één geheel is het woelige winterlandschap in blauwen, grij zen en vaal witten met een vleugje oranje m de lucht. Tot 6 februari exposeert Peter Bego ook in 't Claeverenblad aan de Brink 16 in Leusden-centrum, 't Claeverenblad is op zaterdag en zondag geopend van 14.00 tot 17.00 uur. Ook hier zijn vele schilder stro- LEUSDEN - De Stichting Kunstkwartier Leusden bereidt een beeldenroute voor, die in het voorjaar Leusden een andere aanblik zal geven. Cees Schippers, voorzitter van de Stichting Kunstkwartier, wil graag de bewoners aan de Hamersveldseweg mobiliseren. In april, mei en juni zal langs die weg vanaf de Biezenkamp tot 't Claeverenblad de route komen. Particulieren worden daarom gevraagd een beeld in hun tuin te plaatsen. Het gaat om 15 zeer verschillende beelden, die de Leusdense bevolking mag gaan beoordelen. De Stichting wil weten, welke beelden het meest in de smaak vallen. De stichting komt aan beelden door haar samenwerking met de Nederlandse Kring van Beeldhou wers. Die heeft een advertentie ge plaatst in zijn maandblad, waar door beeldhouwers konden in schrijven voor de beeldenroute in Leusden. Nu die inschrijving vol gens Cees Schippers is gesloten, moeten de Stichting en de Kring samen nog een selectie maken uit alle aanbiedingen. Voor de gese lecteerde aanbiedingen zullen uit leenvergoedingen worden be taald. De bedoeling van die beelden route is de gemeente en particulie ren te stimuleren tot de aankoop van een of meer beelden. Er is volgens Cees Schippers al afge sproken, dat mmstens één beeld na afloop een definitieve plaats in de gemeente Leusden krijgt. In dat verband is een prospectus voor sponsors m de maak. Binnenkort zal de Stichting ook de sponsor benaderen van het eerste beeld, „Scrum", wat op het Erf staat „Alles valt of staat met sponsors", aldus de voorzitter. „In Leusden moet toch ook iemand te vinden zijn als die boer m de Hoekse Waard, die jaar lijks geld beschikbaar stelde aan iedere keer weer een andere club?" DergeÜjke initiatieven volgen uit de doelstelling van de Stichting. „De Stichting Kunstkwartier Leus den stelt zich ten doel, het opwek ken van belangstelling voor beel dende kunst in de gemeente Leus den, alsmede het (doen) plaatsen van kunstwerken op de daartoe geeigende plaatsen." De Stichting streeft bij de beeldenroute dan ook naar een zo breed mogelijk draag vlak. Volgens de voorzitter worden er lesbneven gemaakt voor de ho gere klassen van de basisscholen, die eens per maand in 't Claeveren blad een verhaal te horen zullen krijgen van een kunstenaar van de Nederlandse Kring voor Beeldhou wers Ook heeft het bestuur van de Stichtmg een zo breed mogelijke samenstelling, opdat de gemeente ervan overtuigd blijft, dat de Leus dense bevolking bij haar activitei ten wordt betrokken en die kan controleren. In dat bestuur hebben zitting de door de gemeenteraad aangewezen leden Ep Oostra (D'66), Lil van Amerom (WD) en Henk Dokter (Tafelronde nummer 128 Leusden), Barbara Caspers (opvolgster van Tjerk Zijlstra, Cul turele Raad Leusden), penning meester Cees Lelieveld (directeur Rabobank, op persoonlijke titel) en secretaris Marcel Pellikaan (van de gemeente, eveneens op persoonlij ke titel). Voorzitter Cees Schippers is verder de andere afgevaardigde van de Tafelronde, overigens de initiatiefnemer van de Stichting Kunstkwartier. IUSDEN - De Leusdense Jazzso- éteit presenteert zondagmiddag De Hakhorst Bernard Berkhout's ngmates, waarmee de organi- |tie één van de meest besproken zcombo's van dit moment in Ne erland in huis heeft gehaald. Het fncert begint om 14.30 uur en de ïttreeprijs bedraagt tien gulden. Donateurs en leden van De Jazzso- ciëteit betalen mets. Voor het concert zijn inmiddels een groot aantal plaatsbewijzen ge reserveerd. Gezien de belangstel ling, worden de gereserveerde plaatsbewijzen, die om 14.30 uur nog met zijn afgehaald weer in de vrije verkoop gedaan. De zaal is daarom al vanaf 13.45 uur open. BUSDEN - In het kader van de irie Bouwconcerten, die be kneld zijn om financiële midde- m bijeen te krijgen om de ver- «iw van de muziekschool te be- Ö6tigen, verzorgen de sopraan -=nnelies van Gerven en pianiste ,€tdwien Boumans vrijdag 27 ja- nari een optreden. De musici, beiden als docent aan de mu- kschool zijn verbonden, bren- i een gevarieerd programma ?t werken van Mozart, Brahms, rshwin, Weill en Röntgen, let concert vindt plaats in de a van de muziekschool en be- £t om 20.15 uur. De toegangs ijs bedraagt vijf gulden per "soon. Jeugd tot en met 19 jaar aalt twee gulden vijftig. rnelies van Gerven (28) stu- erde van 1980 tot 1987 zang aan >t Utrechts Conservatorium bij inanne Blok. In 1986 behaalde het diploma docerend musicus en in 1987 het diploma uitvoerend musicus. Zij volgde kursussen bij o.a. Udo Reinemann, Cora Canne Meijer en Thom Bollen Lidwien Bouwmans (27) studeerde aan het Utrechts Conservatorium van 1979 tot 1986 bij Herman Uhl- hom en behaalde daar het solis tendiploma. Ze heeft een ruime er varing als begeleidster van voka- listen. Zo begeleidde ze het afge lopen jaar o.a. de sopraan Mariane van Laarhoven tijdens de halve fi nale van het Christina Deutekom- concours. Met de zangeres Suze van Grootel bereikte ze in maart de finale van het Sweelinck/ Kiwa- nis-concours. De samenwerking tussen Anne- lies en Lidwien dateert al uit hun Conservatoriumtijd en nog steeds treden ze regelmatig samen op. Tijdens het Tweede Internaüonale Concours voor liedbegeleiders ontvingen ze samen de prijs voor het beste Nederlandse duo. mingen aanwezig. Haast fauvistisch doet een stilleven van zonnebloe men aan. Abstract is een torero geschilderd, min of meer kubis tisch het spinhuis. De rots bij Colpe, waarin water en lucht de overheer sende elementen zijn, levert een serene verlaten sfeer op die doet denken aan Engelse aquarellisten van water- en zeegezichten. Een schildersstilleven is opgelost in realistische fijnschildertrant met een alert oog voor details. Een mu- ziekinteneur doet in de verte den ken aan de binnenhuizen van de oude meesters. Typisch Hollands is een land schap met grillig kronkelende bo men en een bewogen lucht. En dan zijn er kleurige aquarellen van bloemen te zien, vlot en realistisch gepenseeld. De bloemsoorten zijn allen herkenbaar. In de wandeling zijn ook nog wat abstracte en soms zeer bizarre aquarellen tot stand gekomen. Mede-exposante Marrie de Boer laat in 't Claeverenblad keramiek zien. Golvende vormen van torsen en portretten, soms in wit, in glim mend brons of gnjs uitgevoerd. Zo nu en dan is de keramiek met (spie gelglas gecombineerd. Vazen zijn vaak rollen die aan elkaar gekop peld zijn, schuin afgesneden wor den of waarvan de basis in stnps uiteenvalt. Een dergelijke serie is er in een grasgroene kleur te zien. Maskerachtige portretten zijn in wit en glimmend brons uitgevoerd. Soms zijn een vaas, een portret en een rol van één kleur samenge bracht hetgeen de huid van deze uiteenlopende vormen dood slaat. Het glazuur van de keramiek doet trouwens vnjwel overal stenel aan, wat hard en ongenuanceerd. Peter Bego maakt ook abstracte schilderijen. Dit werk hangt in 't Claeverenblad. Het bekende beeld Scrum m de Hamershof. Er moeten meer van dergelijke beelden in Leusden komen. Het projekt van de Stichting Kunstkwartier deze zomer valt of staat met de bereidheid van sponsors om de aktie i financieel te ondersteunen. kader van de serie bouwconcerten, waarmee financiële middelen de verbouw van de muziekschool bijeen gekregen moeten worden, en sopraan Annehes van Gerven (rechts) en pianiste Lidwien Bou- s op inde aula van de muziekschool Het concert wordt op vrijdag 27 jjjuari gegeven.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1989 | | pagina 7