ROND LEUSDEN ■eusdep fcn—C van Kees Passchier IN DE NEVELEN Wickenhage is inspiratie voor kwartet Haanstra Persoonlijk handschrift Minse, minse, wat woaren ze veur dat spoek bang Dronken bestuurster Fietser aangereden Gebroken achteras 1990 maatregel!* Kaartavond in Leusden-Zuid plaatselijk nieuws door Anco Mali Dwaallichten, heksen, lijkstaties, doodsvoorspellingen, tienurenhonden, erfluis, weerwolven en ijzeren veulens. Het zijn verschijnselen die je niet verwacht in de nieuw bouwwijken van Leusden. Toch zijn ze in deze omgeving ooit eens waargenomen. Leusden was minder dan vijftig jaar geleden nog platteland. Zonder televisie en video en met niet meer literatuur dan de bijbel. De mensen zagen in hun omgeving meer dan wij nu om ons heen zien. Dingen om nooit te vergeten. Op stille heiden, in mistige weilan den, op slapende dijken en in donkere bossen. In Leusden en in de plaatsen er omheen. De mensen vertelden erover. En zo ontstonden de verhalen, die zich in de nevelen rond Leusden afspeelden. Spookverhalen zouden wij ze nu noe men. Tussen 19Z2 en 1977 verzamelde de heer W.E. Heupers in opdracht van het Amsterdams Instituut voor Dialectolo gie Volks- en naamkunde deze vertellingen. De Leusder Krant heeft toestemming een aantal van deze verhalen te publiceren. Zij werden door Marianne de Valck bewerkt. De plaatsen die in de verhalen voorkomen, werden met behulp van onze medewerker Goos van Leeuwen door onze fotograaf vastgelegd. Elke week wordt in deze krant iets van de sfeer teruggeroepen die hier vijftig jaar gele den nog heerste en misschien nog niet helemaal verdwe nen is. Deze week de laatste aflevering van de serie Nevelen rond Leusden. WOENSDAG 1 MAART 1989 LEUSDEN - Tot en met 16 maart toont Kees Passchier in het Gereformeerd Dienstencentrum, De Beaufortweg 18 in Leus den-centrum, zijn schilderwerk in acryl, olieverf en gemengde technieken op doek en papier, en een reeks monotypes en et- Sen'zoals bij het schilderij 'Eten', zijn 1 zeer perspectivisch geaccen- tueerde strepen van tafels en stoe len door de figuren om wie het gaat heen geschilderd: hun hou ding heeft te maken met het meu bilair waaraan ze staan of waarop ze zitten. Zonder dat meubilair zijn mensen in onze contreien in hun interviews vrijwel met denkbaar. Een Kenyase wasvrouw is in sterk afgepaste toetsen in gemengde techniek op papier genoteerd. In heldere kleuren en driftige pen seelvoering voor de kledij en in ritmische smal gehouden streken voor het twinkelende water. Hoog aan de horizon verschijnen de meer schilderachtig impressionis- tisch-realistisch gedane silhouet ten van exotische bomen. Het werk van Passchier heeft vooral in zijn acryl- en olieverf schilderingen een zeer eigen ka rakteristiek en persoonlijk hand schrift. Ook in zijn keuze van on derwerpen is Passchier een ei genzinnig schilder. Hij brengt on derwerpen op papier en doek die met mensen en hun leven van alle dag te maken hebben. Hij portret teert mensen in hun dagelijkse omgeving en schildert die omge ving er soms letterlijk doorheen Het ruitjespatroon van witte tegels in een keuken loopt door de vrouw heen die voor het aanrecht staat. Telkens suggereert de wijze van schilderen dat de mens bepaald wordt door zijn omgeving. Soms, Een Ugandese serveerster is in ku bistische toets weergegeven, kleurig, en heel verscnipperd in vlakjes, die hier en daar om de vormen van lichaam en omrin gende voorwerpen toch weer sa men te voegen een contouraccen tuering in zwarte belijning krijgen. Op dit schilderij is ook sprake van eriige mate van omschilderde col lage. De afwas in de keuken, een para sol, een koffieapparaat: ze worden alle in hun eigen sfeer weergege ven. Met een helder oog voor het realistisch herkenbare detail dat wordt weggewerkt doordat voor- en achtergrond van het objekt zich aan het objekt opdringen en er als het ware mee worden door trokken. Zo is het doekje 'Koffie' in een haast druipende toetsensoort geschilderd om het vloeistofeffect van de drank te karakteriseren. Mensen in interieurs met bloe men, ramen, een wastafel, een pe daalemmer aan tafels, op keuken stoelen worden licht geabstra heerd om op te gaan in en één te zijn met hun omgeving. Er zijn ook realistischer geschilderde men sen die aan het telefoneren of het schaken ziin. Ze ziin in rake toet sen en met grote vaardig1! neergezet. Het boeiende werk van Keesf schier is in het Diensteneer der Gereformeerde Kerken tel den m de kantine, de gang, dei de vergaderzaal en de confef tiezaal. LEUSDEN - Vanaf 1990 wordet» 18-jarigen verondersteld zelf.™ dig te zijn. Dat is niet alleen financiële zelfstandigheid, ook een zorgzelfstandigheid wassen, koken enzoveert). 1 ke de Witte, emancipatiewerk! bij een vrouwenbond, zal ove| onderwerp op donderdag 9 r- een lezmg houden in Het Voc der in de kelder van het geniet huis. Het begint om 20.00 uui.| toegang is gratis. LEUSDEN - Zangeres Colette Wickenhagen is in Leusden geen onbekende meer. Na haar recente optreden in de Swartesteegh maakte ze afgelopen zondagmiddag haar opwachting in De Hakhorst op uitnodiging van de Jazz-Sociëteit. Tot groot genoe gen ook van het Jan Verwey/Wiebe Haanstra-kwartet, dat deze middag bewees de kunst van het begeleiden uitstekend te be heersen. De diverse ballads waren de muzikale hoogtepunten van deze sessie. Het was jammer, dat deze combinatie niet wat meer experimenteerde met stukken in up-tempo. Dat piarust Wiebe Haanstra spoe- middag-evenement van de socië- dig weer zou aantreden in de Hak horst, werd m januari tijdens de riieuwjaarsinstuif van de Jazz-so- ciéteit al duidelijk. Haanstra le verde, onder meer begeleid door bassist Willem Meyboom, een be langrijke bijdrage aan het welsla gen daarvan. Beide musici, aange vuld met slagwerker Ab van de Berg en mede-naamgever Jan Ver- wey openden met drie instrumen tale stukken het derde zondag- teit. Het kwartet werd geïntroduceerd door de zichtbaar tevreden voor zitter Kees Hundepool, die en pas sant opmerkte dat de leden van de sociëteit het benzinemerk vanaf nu naar eigen keuze konden tan ken, omdat één sponsor zich had teruggetrokken. Terwijl het publiek gestaag bin nendruppelde toonde mondhar monicaspeler Jan Verwey in ,,Over the rainbow" aan, dat hij in derdaad de kunst verstaat jazz te spelen op dit moeilijke instru ment Een vergelijking met vir tuoos Toots Thielemans ligt voor de hand, maar zal ik niet maken. Het lijkt mij voor Verwey m dit sta dium de grootste uitdaging om zich qua stijl- en spel-opvatting juist te onderscheiden van zijn be roemde Belgische collega. Wel licht was later op de middag zijn solo-break in het instrumentale in termezzo ,,On Green Dolphin Street" een aanzet daartoe. SYMPATHIE Om exact drie uur betrad Colette Wickenhagen het podium en opende haar bijdrage met de El lington klassieker 'Satin Doll'. Het publiek reageerde met een en thousiast applaus. Voorzitter Hun depool stak zijn sympathie voor deze zangeres dan ook met onder stoelen of banken. Colette zit al geruime tijd 'in het vak' en heeft een all-round thea ter-opleiding achter zich. Vanaf haar zesde jaar heeft zij gedanst en vanaf haar twaalfde volgde zij di verse beroepsopleidingen, waar onder de Kleinkunst Academie in Amsterdam. Bij het gezelschap 'Introdans' werkte zij mee aan schoolvoorstellingen en ook was zij betrokken bij de tv-film 'De weg naar Peruwela'. Kortom een dame met veel kunstzinnige edu catie in haar mars. Een chronische beenblessure deed Colette besluiten zich ge heel aan de zangkunst te gaan wij den. Gedurende He laatste tien jaar heeft Colette Wickenhagen ervaring opgedaan in een grote verscheidenheid aan zangstijlen, variërend van musical, hard rock en blues tot Afrikaans en jazz. In de jazz voelt zij zich het meest thuis Colettes voorkeur voor het repertoire van Bilhe Holiday kwam in haar optreden onder meer naar voren in stukken als 'The man I love' en 'Lover man'. Het getuigt van een professionele instelling van de zangeres en het kwartet, als je in staat bent deze subtiele ballads geconcentreerd uit te voeren in een wat luidruch tige ambiance, waar het publiek natuurlijk ook komt voor de gezel ligheid en een drankje. Jammer, dat Colette en haar bege leiders deze confrontatie een beetje uit de weg gingen door te blijven kiezen voor stukken in me dium en slow tempo. Bij de uit smijter 'My baby just cares for me' bleek, dat het publiek best wel in was voor een feestje. De opbouw van het repertoire was misschien te ad hoe samengesteld om het er echt van te laten komen. Hoewel, stukken als 'My funny Valentine' en 'Willow weep for me' zijn prachtige standaards en werden goed vertolkt. En als het pubhek dat weet te waarderen op een win derige zondagmiddag kan men van een zeer geslaagde jazz-rrud- dag spreken. Jin ten Boske Colette Wickenhagen temidden van het kwartet van Wiebe Haanstra. Zij wist het kwartet met haar bijdra mspireren. Lambertus Rutten, geboren in 1877 in Achterveld, Nederlands Hervormd, boerenknecht, los-arbeider, vertelde in 1962,Ja, 't was roar vroeger. De mensen hadden het arm hier in de streek en ze aten dikwijls roggemeel deur de knollen. Ook geloofden ze an alles. Dan was die of die een hjkkoets op de Koedijkerweg tegengekomen. Dat was een veurteken en later kwam doar ook een lijk heen. Een dag of wat later was het al zo. 't Waren ook weer geen gekke proatjes want de mensen die dat zo zagen, waren met de helm op geboren. Zij konden dat. Peel van de Hengel, in 1885 geboren in Stoutenburg, sinds 1954 woonachtig te Achterveld, rooms-katholieke boer, vertelde op 2 oktober 1962: „Drie of vier daggelders woaren an 't sloten graven en aan 't spitten. Woar noen de Stoutenburgerlaan is, door moest dat gebeuren. Een van die kerels vertelde mmg dat hie de duvel was tegen ekomme en met hem gevochten had. De anderen geloofden dat ook vast. Hullie wisten het. Die daggelder was nie de boerderie van Donzelaar tegen de achterdeur gekwakt, 't Was net een klein beetje donker en toen had ie z'n schup niet kunnen vinden. Hie vleukte een poar keer stevig en doar opeens vliegt hem wat op de rug. 't Was de duvel eweest want 's morgens bie lichten zag hie dat z'n kleren vol met lange zwarte hoaren zaten, 't Zat an z'n kleer. 't Was 'tbewiesdat de het de duvel was eweest. Hoe zou hie anders an die lange hoaren zijn gekommen." Gerrit Lagerweij, geboren in 1874 in Renswoude, vroeger te Stoutenburg, daarna te Barneveld, Nederlands Hervormde boer. „Op de boerderij Groot Hohorst, op Stoutenburg, hep m 't donker bij valoavond een witte dame rond. Ze had een lichtje bij zich en zwierf over de hei en deur de veenplassen die doar toen nog woaren. Minse, minse, wat woaren ze veur dat spoek bang. 't Is afelopen met dat gespoek nu. Toen lagen er genoeg velden te rusten en woaren het land met houten slieten ofstoaken ofevreed (afgescheiden mdv). 't Spoken hield op toen er droad kwam dat deur de zee gelegen had. Kon je kopen in Amersfoort en de boeren gebruukten het al gauw veur vrejings. Peel van de Hengel geboren in 1885 in Stoutenburg vertelde ook: „Zak je is vertellen wat echt gebeurd is in mien jonge tied toen ik nog maar zo'n jonge was. M'n voader had een dienstmeid en die had verkering. Ze vriede met een knecht uut de buurt van Blauwkapel. Ze kreeg tieding dat hoar moeder die ook in Blauwkapel woonde hard ziek was. Ze was al bediend. Nadat ze bie ons had gemolken en kaas had gemaakt vertrok ze naar Blauwkapel noar haar moeder. Noa een poar dagen kwam ze terug. Haar vnejer brocht hoar. Ze was glad van streek. Ze huilde maar en vertelde dat haar moeder wel dood zou goan. Die was er slim an toe. M'n voader troostte hoar, moar ze wilde niet tot bedaring kommen. „Ik weet het vast, zei ze, „Ik heb de begrafenis al gezien. Op de Zandweg in de Kieftkamp zag ik de begrafenisstoet naar Achterveld trekken. Vier vrouwen zaten op de kist. Ik weet het zeker, het wagentje van Ane Steenkamp liep er achter. Je weet wel dat Utrechtse tentwagentje van hem. Er verliep een hele tied. De moeder van onze dienstmeid wier weer beter en ze knapte oardig op. Een jaar verhep. Moar toen gebeurde het. Ze ging weer eens noar hoar aanstoande in Blauwkapel en ze moest in de Bilt overstappen op het station en doar kwam ze onder de trem en was op slag dood. Vader ging hoar halen want bie die moeder was geen centen veur de begrafenis, dus zou ze hier op Achterveld begraven worden. En toen gebeurde het precies zo zoals zij die begrafenis had gezien, op kloarlichte dag doar m de Kieftkamp ruim een joar geleden. Vier vrouwen op de kist en er waren een paar ouwe mensen bie die met konden lopen en die gingen mee in zo'n tentwagentje van Arie Steenkamp achter het liek an. Ze trokken over de Ouwe Zandweg deur de Kieftkamp noar de kerk in Achterveld. Precies zoas ze het verteld had. 't Gebeurde krek zo. Toen had ze een veurgezicht ehad van hoar eigen begrafenis, 't Was een veurteken eweest dat ze die dag had gezien. LEUSDEN/ACHTERVELD/STOU- TENBURG - Met enige weemoed plaatsen we hierbij de laatste af levering van de Nevelen rond Leusden. De rubriek vol oude dingen die voorbijgingen. Men sen die zich stoorden aan de ver halen van duistere waarheden hebben de waarden van de over levering niet begrepen. Wie het bijgeloof van vroeger tot dom heid durft te bestempelen, doet de oude streekgenoten onrecht aan. Wij missen anno 1989 veel. Elektrisch licht verwijderde de schaduwen en geluiden van de schemering. De auto ontnam ons de ervaring van een lange ver plichte wandeling door avond schemering of ochtendnevel De televisie tenslotte ontnamte de gewoonte elkaar verhalef vertellen en daarmee culti|j goed over te dragen aan onze») deren en kleinkinderen. Grffl len, vermoeden, suggererecl vooral verklaren blijven ge| koosde bezigheden. Onze streekgenoten waren daar i in. De opgetekende volksvel len vormden een hommage hen die wilden vertellen. De rubriek wordt afgesk met een aantal foto's van be) de plaatsen in Leusden, zich volgens de verhalen het en ander afspeelde. Het was mij een genoegen. ACHTERVELD - Een inwoonster uit Leusden kreeg in de nacht van woensdag op donderdag een rij verbod en een proces-verbaal we gens het rijden onder invloed. De vrouw werd op de Koningin Julia- naweg bij een routinecontrole op de Koningin Julianaweg stas gehouden. Na het afnemen van blaasproef en een ademana! zag de politie voldoende aï dmg de vrouw een rijverbod negen uur op te leggen. LEUSDEN - Een twaalfjarig meisje kwam donderdag bij een aanrij ding op de oversteekplaats Groene Zoom/Burgemeester de Beaufort weg met de schrik vrij. De aan dacht van het meisje, M.B. uit Leus den, werd bij het oversteken afge leid, waardoor ze een nadere auto niet opmerkte. De bestuui van de auto, M. van de B. uit schuur, kon een aanrijding me fietser daama niet meer voet- men. De fiets en de auto wer beschadigd. LEUSDEN - Materiële schade was het gevolg van een ongeval, waar bij een automobilist op de Doornse- weg tegen een lantaarnpaal op reed. De bestuurder reed in een auto met aanhanger, toen de ach teras van het voertuig brak. I tomobilist raakte de controle het' stuur dientengevolge i waarna de auto ging slingerer.^ avontuur eindigde tegen eet 1 taarnpaal. LEUSDEN - In de Woelige Hoek aan de Irenelaan 1 in Leusden- Zuid wordt wordt op donderdag 2 maart een kaartavond gehouden. Er is deze avond volop gelegen heid om te klaverjassen en te joke ren. Er zijn diverse leuke prijsjes voor de beste kaarters en ook voor degenen die de minste punten be halen. Er wordt om 19.30 uur begonnen, inschrijven is mogelijk vanaf uur. Voor inlichtingen kan bellen met de Werkgroep Ij den-Zuid, telefoon 940046. VEILIGING UNETO-TBBSgj ERKEND TEL. 033-941^

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1989 | | pagina 10