dembenemend enthousiasme
/an Utrechts Blaaskwintet B
en thuisbus naar
uziekcentrum Utrecht
choolvoetbaltoernooi
voor zeventiende keer
Ragfijn spel van
Haydn Kwartet
Statenleden willen
verbod vliegshows
p
plaatselijk nieuws
WOENSDAG 22 MAART 1989
Utrechts Blaaskwintet in de aula van de muziekschool. Desiree van Vhet (fagot), Ton ter Doest (klarmet), op
gezien Hester van Vliet (hobo) en Yvonne Peters (fluit).
SDEN Yvonne Peters (fluit), Hester van Vliet (hobo), Ton
Doest (klarinet), Harry Hoegee (hoorn) en Desiree van Vliet
hebben vorig jaar het Utrechts Blaaskwintet opgericht,
presenteerde op vrijdagavond in de aula van de Muziek-
Leusden bij het vijfde Bouwconcert een interessant pro-
blaaskwintet begon met
(1732-1809), een in deze tijd
onderschatte componist. Ge-
het enorme aantal composi-
evenaarde hij Mozart. Beiden
minstens 600 werken,
er zijn verschillen. Mozart
op zijn 35ste en Haydn op
77ste. Mozart maakte schulden
ën werd ook door zijn dissonant
vonden muziek straatarm,
ydn daarentegen hield aan een
enlange trouwe dienst bij de
rst Esterhazy een gouden hand
en druk over, waardoor hij op latere
neó aèfüjd nog een nieuwe ontwikke-
he g kon doormaken. Hij was in
J"e opzichten de man van
adem.
tot aan de Napoleontische in-
I Wenen en omstreken bezocht,
Haydn tegen. Zo ook de 22-
jange Beethoven (1770-1827) uit
Bonn. Die had al eerder les willen
nemen bij Mozart. Maar wat ge
beurde er. In 1791 lag Beethoven's
moeder op sterven. En weer terug
in Wenen was Mozart er niet
meer. Beethoven nam toen les bij
de inmiddels 60-jarige Haydn.
Maar omdat hij daarover niet te
vreden was, zocht hij zijn heil bij
Salieri en Albrechtsberger. Toch
is de invloed van Haydn's muziek
op die van Beethoven groot ge
weest.
Zo komen motieven m bekende
pianosonates van Beethoven, de
'pathetique' en 'appassionata', al
voor in onbekende, rijpere wer
ken van Haydn. En wel in de rond
1790 gepubliceerde cantate
'Arianna a Naxos' voor sopraan en
pianoforte en de tweedelige pia
nosonate in D. Mocht de 38 jaar
oudere Haydn een tegenvallend
pedagoog zjn geweest, met alleen
vroege, aan hem opgedragen
werken herinneren blijvend aan
zijn invloed. Hiermee is overigens
niet beweerd, dat de muziek van
Mozart Beethoven verder zou zijn
ontgaan.
MUSICEREN
De aldus niet te onderschatten
Haydn componeerde in dienstver
band bijzonder veel verstrooiings-
muziek. Genoeg om tientallen
concerten in de muziekschool
mee te beginnen, zoals een van de
vele Divertimenti. De vijf vlekke
loos inzettende blazers groeiden
tijdens de uitvoering ervan toe
naar een stijl van musiceren, die
beslist ook andere dan de aanwe
zige 42 bezoekers uitermate zal
bevallen. Het Utrechts Blaaskwin
tet was vooral op dreef bij het laat
ste deel, waarvan de thematiek
herinnert aan de fraaie St. Antoni-
koraal uit het tweede deel.
Ook bleek het een van begin tot
eind boeiend werk van Danzi
- Het muziekcentrum Vredenburg te Utrecht orga-
het seizoen 1989-1990 een orkestenserie met daaraan
een „Uit en thuis busservice". Men stapt in Leusden
bus, welke de deelnemers naar het muziekcen-
brengt en na afloop van het concert weer naar Leusden
Voor deze Orkestenserie kan men zich opgeven
WOL, Welzijn Ouderen Leusden.
Dm het bezoeken van het
rechts Muziekcentrum Vreden-
|rg gemakkelijker te maken heeft
I centrum een speciale busdienst
gesteld. Men wordt in de eigen
ionplaats opgehaald en na de
fvoering weer thuis gebracht. Als
jen deelneemt aan deze „Uit en
Busservice" hoeft men ook
fet naar de abonnementerunarkt
Jnaar de kassa te gaan. Alle for-
üiteiten, ook het plaatsbespre-
v/orden verzorgd door de
|0L.
[Bij deelname van minimaal 15
>onen bedragen de kosten van
het abonnement 144 gulden per
persoon, inclusief de buskosten.
Voor dit bedrag kan men de negen
concerten bezoeken van de Or
kestenserie. De data van deze con
certen zijn 18 september, 13 en 29
oktober, 16 november, en in 1990: 4
en 20 januari, 2 februari, 1 en 30
maart. Deze concerten beginnen
steeds om 20.15 uur en worden ge
houden in de grote zaal.
Men kan gemeten van muziek
van Mozart, Mahler, Racmamnov,
Berlioz, Chopin, Beethoven,
Strauss, Saint-Saéns, Ravel en an
dere componisten. De optredende
orkesten zijn het Rotterdams Phil-
harmonisch Orkest, Nederlandse
Philharmonisch Orkest, USSR
Staats Academisch Symfonieor
kest. Concertgebouworkest en het
Gelders Orkest. Ook bekende diri
genten en solisten verlenen hun
medewerking, zoals o.a. Anton
Kersjes, Theo Olof, Daniel
Wayenberg. Deelname aan de
Orkestenserie, inclusief bus, staat
niet alleen open voor senioren
maar voor iedereen.
Betaling kan gebeuren met een
geldige betaalkaartcheque, even
tueel m twee termijnen.
Voor meer informatie of opgave
kan men zich wenden tot mevrouw
T. de Schepper, tel. 946351. Beta
ling en informatie is ook mogelijk in
Ontmoetingscentrum De WOL-
boom, Hamersveldseweg 2a, op
donderdag 23 maart 's morgens
tussen 9.30 en 10.30 uur.
(1763-1826) te hebben gevonden.
Deze verstrooiingsmuziek werd
als geheel even sterk vertolkt als
het slotwerk van de in 1905 gebo
ren Ferenc Farkas. Van de offi
ciële invloed van Bartok en Kodaly
op Farkas bleek daarbij weinig.^
De vijf Hongaarse dansen waren
vrijwel volledig in oudere muziek
talen geschreven. En daardoor
maakten de bezoekers dne keer
mee, dat dit jonge blaaskwintet
hen muzikaal wist te ontroeren
met spontaan gespeelde oudere
muziek.
Verder wist het blaarkwintet ook
behoorlijk raad met modernere
muziek. Ton ter Doest, die het kla
rinetspel en het componeren com
bineert, had zelfs een leuk arran
gement gemaakt van een piano-
werk van Gabriel Grovlez (1879-
1944), "de Almanax in beelden".
Vijf van de acht delen van deze
verder vooral m zingen geïnteres
seerde dirigent en componist
wekten een aantrekkelijk indruk.
Het eerste, vierde, vijfde, zevende
en achtste deel. Geestig was on
der meer de fagotpartij in het
vijfde, Khatchaturianachtige deel.
HINDEMITH
Dat idee van minder te spelen de
len konden bezoekers bovendien
nog toetsen na de vertolking van
de "Kleine Kammermusik" van de
altviolist en componist Paul Hinde-
mith (1895-1963). De vijf muzikaal
zeer geconcentreerde, korte de
len met een eigen idioom deden
het beter dan de acht vaak langere
delen van "de Almanak in beel
den".
Daarbij liet Hinderruth onder meer
de piccolo een keer opdraven en
de fluit en klarinet samen fraai aan
bod komen. Bijna "minimal mu
sic" (met obsederende minimale
veranderingen) ontstond verder
bij de hobosolo met begeleiding
door de vier andere instrumenten.
Een voorbeeld van ijzersterke mu
ziek, die het kwintet gewoon va
ker moet laten horen. De korte de
len kunnen daardoor nog aan rust
en raffinement winnen.
Al met al een buitengewoon ple
zierig concert door vijf op samen
spel ingestelde blazers. Met name
muziekschooldocente Hester van
Vliet verdiende applaus, omdat zij
ondanks haar ver gevorderde
zwangere toestand nog genoeg
lucht blies in de hobo. Inspireert
een dergelijk adembenemend en
thousiasme niet meer Leusdena-
ren tot een bezoek aan muziek
schoolconcerten?
Volgende concert: Aula Muziek
school, zondag 9 april, 13.00, vier
pianisten en twee vleugels.
Harry Hoegee op hoorn. De blazers van het kwmtet waren goed op elkaar
mgespeeld.
Het Haydn-kwartet sluit de cyclus Valleiconcerten af.
LEUSDEN - Wat nog toe te voegen aan het spel van het Haydn
Kwartet? Alexander Tal (eerste viool), Kati Sebestyen (tweede
viool), Ervin Schiffer (altviool) en György Schiffer (cello) be
zorgden 100 bezoekers in de Nederlandse Hervormde Kerk te
Leusden-Zuid meer dan een aangenaam slot van de Valleicon
certen in het seizoen 1988/1989.
Zo benaderde het kwartet op die
donderdagavond de Quartetsatz
(1820) m c van Schubert heel an
ders dan emge jaren geleden.
Toen speelde het dit losse deel
weerbarstig en solistisch en nu
kwam een melancholieke en sym
fonische Schubert tevoorschijn.
Hoewel dat weerbarstige wel bij
het notenbeeld lijkt te passen,
bleef die hechtere samenwerking
binnen een al zo goed spelend
kwartet het meest opvallend. Dat
maakte onder meer de ook al in
het Hongaarse taalgebied gebo
ren violost Alexander Tal hoor
baar.
Het kersverse lid van het kwartet
verstond de kunst de eerste viool
wel en niet te spelen. Hij kwam
namelijk nooit zonder functionale
reden boven de anderen uit, zoals
helaas ooit een primarius van een
kwartet, dat ondanks alle talent
niet meer speelt. Wat verder de
precieze invloed van deze musi
cus op het geheel ook moge zijn,
nu werd de kwartetcultuur zonder
meer gedragen door alle vier strij
kers.
Daarvan profiteerde Debussy's
emge strijkkwartet (1893). Een ze
ker niet voor alle bezoekers een
voudig toegankelijk werk klonk
door die ragfijn en mgetogen ge
worden cultuur op een nauwelijks
door bekende opnames verbe
terd niveau. Het kwartet wekte de
indruk, dat deze laat negentiende
eeuwse muziek emouoneel en
verstandelijk volstrekt toeganke
lijk is. Muziek, waarop musici her
haaldelijk in hun leven tientallen
uren oefenen, hoeft dan niet eens
tien keer te worden beluisterd.
Maar vijf uur gaandeweg meer
herkenning is wel een belevenis.
BEETHOVEN
In zekere zin blijven bezoekers,
die Debussy nog moeilijk vonden
en voor de daarna vertolkte Beet
hoven kwamen, wel gelijk heb
ben. De vroeg negentiende
eeuwse klankwereld blijft de ziel
eerder treffen. Niet vreemd daar
aan is de stijl van deze Wener met
Mechelse voorouders. Een uiterst
gevarieerde vorm en inhoud met
misschien soms wel van de straat
opgepikte, na te fluiten thema's
zijn als geheel altijd herkenbaar.
Geldt dat ook voor het 14e strijk
kwartet in cis uit zijn sterfjaar 1827,
het tiende jaar, waarin hij volsla
gen doof was?
In die door doofheid ontstane een
zaamheid concentreerde Beet
hoven zich niet alleen op zijn
steeds lucratievere muzikale ei
gen zaak. Hij maakte zich als kun
stenaar bovendien in die mate los
van zijn tijd, dat onder meer dit op
een na laatste kwartet een won
derbaarlijke speling der natuur
blijft. De voor zijn latere werk ty
perende fuga's (meerstemmige
delen) komen in dit kwarteit zelfs
herhaaldelijk voor
Zelfs aan het begin, dat voor som
mige bezoekers wel even wennen
was. Waar wilde Beethoven naar
toe met een bijna open harmoni
sche lijn, waarvan de spanning
minder duidelijk verklarend in
muzikale ontspanning overgaat
dan bij Bach? Zit hij met een der
gelijke fuga niet dichter bij Schön-
bergs 'Verklarte Nacht'? Hoe het
ook zij, minder zoekende en meer
verklarende muzikale tekstdelen
kregen de bezoekers genoeg te
horen. Telkens, soms slechts in
luttele maten, wisselden die zoe
kende en gedecideerde, herken
bare delen elkaar af.
Wat het Haydn Kwartet met Beet-
hovens tekst deed, grenst aan het
ongelooflijke. Het speelde uiterst
tekstgetrouw en drong de van be
gin tot eind fascinerende interpre
tatie niet op. Daaraan kan bijvoor
beeld het Julliard Quartet op geen
stukken na tippen. Meerdere
strijkkwartetten van Beethoven
werden door dit Amerikaanse en
semble behalve met foutloos bo
vendien onritmisch op de plaat
vastgelegd. Het Haydn kwartet
raffelde de ingewikkelde tekst
juist verre van af.
De reactie van enkele muzikaal
zeer onderrichte bezoekers op
deze vertolking was interessant.
Een dame had zo geconcentreerd
geluisterd, dat zij na afloop bijna
niets meer kon zeggen. Wat nog
verder toe te voegen aan indruk
wekkende vertolkingen? Een
heer, die de partituur had meege
lezen, miste af en toe wat vuur
werk. Liet het kwartet dat nu juist
niet aan zijn voorstellingsvermo
gen over? Zonder meer speelde
het behalve ragfijn en ingetogen
ook ontroerend. Maar het wilde
die ontroering bepaald niet op
dringen aan de bezoekers. Zo ont
stonden een eenvoudiger moder
nere Debussy en aangenaam
moeilijker visionaire Beethoven.
Een aJfsluitend Valleiconcert om
nog een brok an in de keel te krij
gen.
(advertentie)
m U OOK DRAAGT..
UW BRIL KLEURT ER PERFEKTBU!
3I gg^SDEN - Volgende week
™*ensdag 29 maart vindt het 17e
_^lo°lvoetbaltoemooi voor de
- 'l«jsdense en Achterveldse
nooljeugd plaats. Dit jaar zijn de
en van Roda '46 op het Burg
"IJSi19 sportPar^c het toneel voor
iti<fj|*sPottieve evenement,
gfl De organisatie, bestaande uit Jan
l!f uis. Constance Lohuis, Erik Et-
J»111 Beo Griiben, Ton v.d. Broek,
-J ^Pen Bijkerk, Mieke Eerden en
j v.d Biggelaar, pnjst zich ge-
'^g met het record-aantal deel-
pmers dat zich dit jaar heeft aan-
pmeld, hoewel het maken van
Fn wedstrijdschema er niet een-
gjudiger op werd.
Bespelen 76 teams, dat wil zeggen
i|i -..n 1150 kinderen, verdeeld over
1 1 poepen. Groep A zijn de jon-
aens van 7-8 jaar, groep B jongens
I; van 9-10
11-12-13
de winnaars doorgaan naar de
halve finales. De beste hiervan tre
den voor de finales aan.
De aftrap vindt plaats om 8.30 uur
en wordt verricht door de Leus-
dense wethouder van onderwijs,
mevrouw Corry Verduin. De fina
les worden verspeeld tussen 16.45
en 17.15, waarna rond 17.30 de
prijsuitreiking geschiedt. Voor
riar, groep c jongens van
jaari groep D meisjes van
■fi io TT en Oioep E meisjes van
■51*12-13 jaar.
D werkt een onderlinge
af. De overige groepen
LEUSDEN/UTRECHT - De fracties
van PvdA, WD en CDA in de Pro
vinciale Staten van Utrecht hebben
vragen gesteld naar aanleiding van
het besluit van het Ministerie van
Defensie, eind januari, om vlieg
shows op de basis Soesterberg met
te verbieden. De gemeentebestu-
deze handeling komt de NOS-jour-
naal-presentator Harmen Siezen j
naar Leusden.
Naast de bekers voor de winnaars
van de groepen, zijn er pnjzen te
verdienen voor het sportiefste
team, de sportiefste school, en de
'dichtspijkeipnjs' voor het team
dat de meeste doelpunten tégen
krijgt.
Zeist en Amersfoort hadden om
zo'n verbod gevraagd, na het grote
ongeluk boven het Westduitse
Ramstein, vorig jaar. De Statenle- I
den uit de fracties van de PvdA, j
CDA en WD dringen er bij de
provincie op aan de minister te be
wegen alsnog van zijn besluit terug
Leusden, Winkelcentrum Hamershof, Grutterij 3
roeneveld Opticiens introduceert de Multi Color Bril. Het
montuur dal u zeil, in een handomdraai, in maar liefst 7 modekleuren
kunt veranderen Door het verwisselen van een kunslslolslnp onlslaal
direct een gele, blauw, oranje ol witte bril 01 pink, groen en paars.
Rassend bi] uw kleding en passend bij uw stemming
Er zi|n ook nog eens 5 verschillende modellen in de Multi
Color Bril kollektie
KOM NAAR GROENEVELD OPTICIENS EN PROFITFFR
VAN DEVRIENDELLJKE INTRODUCTIEPRIJS VAN 149, -