5pel- en beeldtherapie vormen Dasis van hulp aan kinderen Koor krijgt ook in de regio meer bekendheid lustrumconcert Gemengd Koor Leusden met Mozart en Handel Innelies Hoving en Janneke van Beek starten pedagogisch bureau plaatselijk nieuws door Anne Bunt WOENSDAG 19 APRIL 1989 I Ie—salen kimib cassettebandjes voorgespeeld, zo dat iedereen zijn of haar partij thuis reeds tot in de perfectie kon instu deren. Eveneens is inmiddels een bandopname gemaakt van ge deelten van het uit te voeren lu strumconcert. Binnenkort is men in soorten problemen door elkaar lo pen, onderscheiden we voor de duidelijkheid gedrags-, emotione le -, sociale - en leerproblemen," vervolgen de beide dames. „Bij ge dragsproblemen ervaart vooral de omgevmg hinder van het kind of de jongere. Bij emotionele problemen betrekt het kind of de jongere de moeilijkheden meer op zichzelf. Bij sociale problemen staat de versto ring van het contact met anderen op de voorgrond. En bij leerpro blemen valt op, dat het kind of de jongere op school niet kan meeko men op school, met alle nare gevol gen van dien. Vaak vormen deze probleemtypes voor de cliënten een aanknopingspunt om het een ander nader samen met de peda goog te bespreken." „Om te onderkennen, wat er aan de hand is met een kind of jongere, moet je zijn geschiedenis kennen en de mensen, die voor hem of haar belangrijk zijn. Dit kan door middel van gesprekken met de betrokke nen. En als we er met gesprekken alleen niet uitkomen, dan doen we ook psychodiagnostisch onder zoek. Daarbij zijn aandachtspunten de intelligentie, de schoolse kennis en de persoonlijkheid zelf. Kortom, wat kinderen of jongeren op een bepaald moment aan verstandelij ke en emotionele ervaring laten zien." „Aan de hand van die informatie wordt met de betrokkene over legd, hoe verder te gaan. Soms is een enkel gesprek voldoende ver helderend, soms is een intensieve begeleiding van kind en opvoe ders gewenst. Vormen van behan delingen, die wij toepassen, zijn speltherapie voor de jongste kin deren en beeldcommunicatie voor oudere kinderen en jongeren." Jan neke van Beek geeft daarvan en kele voorbeelden. SPELTHERAPIE „Kinderen worden vaak aange meld door de ouders, omdat ze hun klachten weliswaar uiten, maar niet onderkennen. Met speltherapie breng je de gevoelens van deze kinderen naar de oppervlakte. Ze kunnen die in hun spel afreageren en de spelleidster of therapeut kan dan meehelpen een nieuw licht te werpen op die emotionele proble matiek. Zo speelde een kind in een poppenhuis-spel een vader en moeder, die uit elkaar gmgen. Voor het in moeilijkheden geraakte kind was dat tot dan toe de enige manier om het probleem te verwer ken. Daardoor ontstond er de mo gelijkheid het bespreekbaar te ma ken met het kind en ook met de ouders." „Een nog duidelijker voorbeeld is dat van een 10-jang kind, dat gedurende drie sessies spelthera pie de begrafenis van een persoon heeft gespeeld. Dat spel luchtte dat kind enorm op. Wat was er aan de hand? Zijn lieve oom was overle den en om hem extra leed te be sparen, mocht hij hem met mee om hem te begraven. Daardoor moest hij die begrafenis, dat rouwritueel m zijn eentje overdoen. Want zon der dat was die lieve oom voor hem beslist niet begraven. Maar omdat hij niet wist, hoe dat ritueel er pre cies uit zag, vroeg hij telkens uitleg aan de spelleidster. Samen zorg den ze ervoor, dat de begrafenis in de beleving van het land een feit werd. Een feit, waarna geen ver dere hulp nodig was." „Hiermee is met gesuggereerd, dat de begeleiding van de ouders vaak overbodig zou zijn. Integen deel. Het voorbeeld moet wat dat betreft geen eigen leven gaan lei den. Lang met altijd zijn problemen zo overduidelijk te delegeren naar de spelleidster. Wel kan spelthera pie worden beschouwd als een op zichzelf staand onderdeel van de hulpverlening. Dus als het kind echt goed uitgespeeld is, dan hoeft het daar ook met beslist uitvoerig met de ouders over te praten. Zijn probleem is dan dankzij een tijde lijke binding met de spelleidster behandeld." BEELDCOMMUNICATIE „Oudere kinderen en jongeren hebben baat bij een andere proce dure, namelijk bij beeldcommuni- catie Zo kan een kind bang zijn voor een spook of heks. Door nu een beeldje van klei te maken en zelf te beslissen of dat kapot moet, raakt het dat probleem kwijt. Deze 1 aanpak sluit aan bij angstbeelden 1 van primitieve volkeren. Zo heb ben primitieve volkeren in de grotten van Lascaut afbeeldingen i van bedreigende dieren gemaakt. Dat zou deze grottenschilders het i gevoel hebben gegeven bezwe rende macht over die dieren te be zitten. Vorm geven aan iets, wat beangstigend is, geeft het gevoel vat te krijgen op de eigen werke- i lijkheid." Maar moet dat kleibeeldje van het spook dan kapot? „Ja, het spook moet worden verdreven, het kwaad moet onschadelijk worden gemaakt In die zin bestaat er dus verschil tussen deze creatieve vorm van hulpverlening en het voorbeeld van de creatieve grot- tenbewoners van Lascaut." „Een ander voorbeeld van beeldcommunicatie gaat over een jochie, dat op school de aansluiting miste. Hij was zeer onzeker in het contact met andere kinderen. We hebben hem geholpen bij het ma ken van verhalen. Daann nam hij in toenemende mate het initiatief daarin zelf centraal te staan. We hielpen hem eerst met magische toverformules en later was hij zelf 1 de tovenaar, die in zijn verhaal heel wat voor elkaar kreeg. Ondertus sen herstelde zich het contact op school," aldus Janneke van Beek. De dames, die beiden huismoe der zijn en daarom pas later peda gogiek zijn gaan studeren, hebben bij de hulpverlening tenslotte het volgende doel voor ogen: „Afhan kelijk van de problematiek is hulp van buiten af nuttig, zodra onderlin ge relaties van het kmd en opvoe ders verstoord raken en betrokke nen vaak in een vicieuze cirkel te recht komen. Die vicieuze cirkel wordt bij de hulpverlening door broken, waardoor goede relaties zich kunnen herstellen," aldus een geschreven tekst van Janneke van Beek en Anneloes Hoving. Het koor tijdens de repetitie. Het bestaat uit negentig leden, waaroonder tien tenoren en tien bassen. LEUSDEN - Leusden krijgt er een Pedagogische Adviesbu reau bij. De Leusdense Anneloes Hoving en Nieuwegeinse anneke van Beek bieden hun diensten aan bij opvoedings - en eerproblemen van kinderen van ongeveer vier jaar tot en met 5 jaar. Het gaat dus om problemen thuis en op school, die lang niet altijd door de kinderen zelf, maar door hun opvoeders worden gesignaleerd. Huisartsen en scholen kunnen dan ook leer binnenkort brieven van hen verwachten, waarin zij wat meer bekendheid geven aan hun werkzaamheden. Hoving en Van Beek zijn in september 1988 in Nieuwegein begonnen en breiden hun werkzaamheden naar Leusden uit. Bij Anneloes Hoving in Leusden-Zuid wordt één en ander nader toegelicht. „We zijn in 1987 afgestudeerd in de klinische pedagogiek," begint fcnneke van Beek. „Dat is de rich ting, waarbij het 'klinische' staat voor vragen van het kind en het ^agogische' doelt op vragen 'var opvoeders. Omdat opvoeders en kinderen nauw bij elkaar be trokken zijn lopen die vragen gauw door elkaar. Zo kan een kind op school meer dan nodig vastlopen in een penode, dat zijn leerkracht Seen puf meer heeft om het een nieuwe leersituatie aan te bieden. Wel beschouwd zitten het kind en de leerkracht dan beiden met een vraag," „Maar dat wordt vaak beleefd een ongescheiden geheel van ®€n met lopende schoolse opvoe- Het gevoel, dat er iets mis is, is eerder duidelijk dan het weten, jat er precies aan de hand kan zijn. Vooral het land geeft dat lang niet «tijd in zoveel woorden aan. En de Opvoeder kan zo betrokken zijn op die vastlopende situatie, dat zijn of saai verhaal voorlopig alleen wijst ?P noodzakelijke hulp Daarom "~iten die beide vragen zeker ïst apart worden bekeken." erschil Omdat zowel orthopedagogen ti® klinisch pedagogen praktize- ik graag het verschil tussen richtingen duidelijk ma- vervolgt Janneke van Beek. jj® termen 'ortho' en 'klinisch' heb- Ede Praktijk weliswaar de- üde betekenis. Volgens beide rcnen gaat het om hulp aan het dividuele kmd, dat zich voorals- met naar een of andere norm Dan wordt van beslis- nd belang, welke achtergronden °°r de pedagogische leermees- rs zijn aanbevolen". 'Zo zoekt de ene universitaire agoog zijn heil in specifiek gnostisch onderzoek (met tests vragenlijsten) en de ander be- •^t zich nadrukkelijker tot het RIAGG uitleggen van allerlei invloeden op de opvoeding van een tijdelijk moeilijk land. De invloed daarvan op in de praktijk werkende peda gogen is als volgt merkbaar." „Terwijl orthopedagogen in de regel een van beide benaderingen volgen, leggen klinisch pedagogen het accent op de tweede benade ring. Ten aanzien van die meer ra tionele en een meer intuïtieve be nadering mogen cliënten bij kli nisch pedagogen altijd die tweede, in emotionele problematiek sterke benadering verwachten." Omdat de vakgroep klinische pedagogiek van professor Lubbers in Utrecht onlangs is opgeheven, kan het misverstand ontstaan, dat de desbetreffende pedagogen geen praktische hulp zouden kun nen bieden. Dat de belangrijkste leermeester de strijd bepaald niet heeft verloren, illustreert Janneke van Beek. „De vakgroep is opgeheven, maar ik werk nog regelmatig met de heer Lubbers samen in het am bulatorium, waarin hij naar harte lust mag praktizeren. Weet u, dat hij in 1988 een belangwekkend en leesbaar boek heeft geschreven over zijn benadering? Daarin biedt de klinisch psycholoog en peda goog Lubbers de achtergrond, waarmee hulpverleners zich ade quaat in leefsituaties van cliënten kunnen leren verplaatsen. Onop gemerkte, wezenlijke betekenis sen ervan kunnen zij hen dan op nieuw uitleggen en met hulpmid delen zeker ook zelf laten uitleg gen." Kortom, een voor leefsituaties geëigend antwoord op de ver vreemding van zichzelf en anderen bij moeilijkheden. „Hij mag het de bat dan theoretisch hebben verlo ren, praktisch is hij er flink op voor uit gegaan," ondersteunt Janneke van Beek haar leermeester. De Leusdense Anneloes Hoving heeft dezelfde achtergrond. Maar ze benadrukt nog een andere erva ring. „Afgezien van een jaar stage kinderpsychopathologie in Zon en Schild heb ik meegedaan aan on derzoek bij de RIAGG's over kin deren van gescheiden ouders. Dat ging vooral over de aandacht voor de met verzorgende ouders. Zoals bekend lukt het gescheiden ou ders lang niet altijd om samen over de opvoeding van hun kinderen te blijven praten. En als die kinderen dan in de problemen komen, kan dat belemmerend zijn bij het bie den van hulp." „Daarom hebben we onderzoek willen doen in alle RIAGG's. Wat bleek? In de uiteindelijk 52 mee werkende RIAGG's vonden we in slechts twee op de 10 gevallen, dat met-verzorgende ouders, meest vaders, wel bij de hulpverlening aan kinderen werden betrokken. We vonden, dat dat wel deaeliik afhing van de stijl van de hulpverle ners. Hulpverleners, die zich daar positief voor inzetten, kregen dat wel voor elkaar. De hoofdconclusie ging dan ook over de angst bij de hulpverleners voor hantenngspro- blemen bij het laten deelnemen van de niet dagelijks opvoedende ou der." „Die hoofdconclusie heeft geen betrekking op de kwaliteit van de therapie van individuele hulpverle ners. Dat zou te bedreigend zijn geweest. Eerder hebben we ons beperkt tot het aantonen van een tekort bij hulpverleners in het alge meen. Dat houdt verder een hoge drempel in voor de niet-verzorgen- de ouders, waardoor de hulp te eenzijdig kan worden." „Ook heb ik m het Academisch Ziekenhuis Utrecht (AZU) taal- en spraakstoornissen pedagogisch behandeld," vervolgt Anneloes Ho ving. Het verschil met de logopedi sche benadering is, dat voor ons de vraagstelling breder is. We richten ons met alleen op de taal. Voor ons is de sociaal-emotionele proble matiek het uitgangspunt. We doen ouders ideeen aan de hand over spelletjes, hometraining en derge lijke. Ouders en kinderen krijgen .daardoor terloops wat meer zelf vertrouwen," besluit Anneloes het relaas over haar ervanng. PRAKTIJK Over hun praktijkervaring ver tellen de dames eerst, dat zij maan delijks met andere praktizerende pedagogen video's van hulpverle ningssituaties bekijken en elkaar ideeen aan de hand te doen. „Dat helpt", stellen ze. In Nieuwegem hebben ze al de nodige initiatieven ontwikkeld. Zo hebben ze de schoolhoofden en huisartsen schriftelijk benaderd. Mede in ver band met de lange wachtlijsten bij de RIAGG's willen die in principe wel van hun diensten gebruik ma ken. „Dat blijkt uit telefoontjes om na dere informatie." Of ze meewerken aan het verwerven van cliënten, moet nog worden afgewacht „De ene school was wel bereid, de an dere haakte af op het tarief. Wel hebben we al via huisartsen enig werk gekregen. Dat is ook wel be grijpelijk. Want de school raad pleegt eerst de ouders, die dan vervolgens de hulp inroepen van de huisarts. Het is dan aan hem of haar te concluderen of pedagogi sche hulp noodzakelijk wordt," al dus de toelichting van Janneke van Beek en Anneloes Hoving. „Aan Leusden moet nog worden begonnen. We hebben inmiddels de scholen en de huisartsen hier aangeschreven. We noemen daar in het soort hulp, de overigens aan pasbare tarieven - de hulpverle- ningskosten zijn overigens aftrek baar van de belasting. Op hun mee werking hopen we. Verder kunnen de ouders ook direct contact met ons opnemen. Het hoeft met altijd via een andere instantie." „Helaas is de drempel voor een bezoek aan hulpverleners nogal hoog. Clienten erkennen moeilijk hulp nodig te hebben. Ze verdra gen het overlijden van hun kind of van een ouder, de geboorte van een gehandicapt land, problemen met een schoolland, problemen met de werkloosheid van een van de gezinsleden heel lang. Vaak moet hun omgeving hen er op merkzaam op maken, dat zij daar door te zwaar worden belast. Maar als ze eenmaal over de drempel zijn, dan hebben ze gauw het ge voel, dat er een last van hun afvalt." WERKWIJZE „Hoewel vaak verschillende Annelies Hoving rechtsen Janneke van Beek: „Helaas is de drempel voor een bezoek aan hulpverleners nogal hoog de gelegenheid om cassetteband jes hiervan te kopen. TOEKOMST Het Gemengd Koor Leusden staat open voor iedereen. Ieder koorlid kan zijn wensen kennis ma ken ten aanzien van hetgeen hij of zij graag wil zingen. Zo wordt aan ieder nieuw lid meteen gevraagd door middel van een enquêtefor mulier wat zijn of haar voorkeuren zijn. Het accent heeft m de voorbije tijd gelegen op klassieke en reli gieuze muziek. In de komende ja ren zal het koor een meer moder ner richting opgaan, waarbij te denken valt aan mooie melodieën uit musicals, popsongs, enzovoort. Woordvoerder Wim van Holstein: „We hebben een actief bestuur dat niet alleen zorgt voor een goede gang van zaken met betrekking tot concerten en repetities. Grote aan dacht wordt er ook besteed aan het gezelligheidsaspect. Zo wordt er bijvoorbeeld jaarlijks een feest georganiseerd m de vorm van een gezellige barbecue, een avondje gourmetten enzovoort." Het concert begint vrijdag 21 april 's avonds om 20.00 uur in de Koningshof aan de Hamersveld- seweg te Leusden-Centrum. De toegangsprijs is 5,-- per per soon. Kinderen tot 12 jaar, vijfen zestigplussers en CPJ-ers betalen slechts 3,50. Kaarten zijn in de voorverkoop verkrijgbaar bij Mevrouw L. Bleeker, Gagelhof 11 te Leusden-Centrum (telefoon: 033-942819). Verder bij de ingang van de kerk vóór de aanvang van het concert. Op vrijdagavond 28 april a.s. zal het Gemengd Koor Leusden mee werken aan een bouwconcert ten behoeve van de nieuwe muziek- school. Dit concert vindt even- eens plaats in De Koningshof. Vervolgens is het koor in juni te 1 gast bij de bewoners van de Lisi- dunahof. van Holstein van het Gemengd Koor Leusden:We hebben een actief dat niet alleen zorgt voor een goede gang van zaken met betrek- ig tot concerten en repetities. (door Jaap Riewald) IUSDEN - Oorspronkelijk werk van Mozart en Handel zal last moderne versies op het werk van deze componisten nstaande vrijdagavond in de Koningshof aan de Hamers- •ldseweg te beluisteren zijn. Het Gemengd Koor Leusden ieft dan zijn jubileumconcert bij gelegenheid van de viering ian zijn eerste lustrum. Dit bijna negentig leden tellende koor ider leiding van dirigent John van Hoek wordt muzikaal igeleid door Rob de Jong (piano) en Rein van Leeuwen (syn- esizer). De woordvoerder van het koor, Wim van Holstein, zegt naar aanlei ding van het komend concert: „Tij dens het concert zal het oudere werk van Handel in de moderne Mozartstijl overvloeien. Het pro gramma bestaat uit gedeelten van 'The Young Messiah', die voor het koor bewerkt zijn door John van Hoek. Daarnaast zingt het koor van G.F. Handel in originele versie het bekende 'Halleluja' en vervolgens, van dezelfde compomst 'And the Glory of the Lord'. Van Mozart ver tolken wij het 'Ave Verum' en het 'Laudate Dominum' in hun oor spronkelijke vorm. De moderne bewerkingen zijn dan weer verder ontleend aan 'The Young Wolfgang Amadeus Mozart' m arrangemen ten van dirigent John van Hoek." „Het koor begint ook in de regio steeds meer bekendheid te krij gen," zegt Wim van Holstein niet zonder trots. „Nog vorige week za terdagmiddag trad het koor op in het Congrescentrum van het Jaar beursgebouw m Utrecht. Een en ander gebeurde op uitnodiging van 'De Zonnebloem', die zich inzet voor de zieke medemens. Veel vrij willige hulpverleners uit de provin cie Utrecht, die samen het veertig jarig bestaan van hun organisatie vierden, konden een uur lang ge nieten van de hoogtepunten uit het repertoire van ons lustrumcon cert." In de voorbije jaren heeft het Gemengd Koor Leusden onder meer concerten verzorgd in Vee- nendaal, Wijk bij Duurstede, het Drentse Roden en niet te vergeten natuurlijk in Leusden zelf. „In sep tember 1984 is het koor van start gegaan met vijfenzestig leden in het Leusdense Claeverenblad. Het ledental heeft m die jaren een forse groei te zien gegeven. Op het ogenblik hebben we bijna negen tig leden, onder wie tien tenoren en tien bassen. Voor het Claeveren blad groeide het Gemengd Koor Leusden al gauw uit zijn jasje. Er werd daarom uitgezien naar een grotere accommodatie die gevon den werd in 'De Hakhorst'. Mo menteel repeteren wij trouwens in het gebouw van de Muziekschool aan de Zwarteweg. Aan motivatie hadden de zangkoorleden geen gebrek. Zelfs bij extreem lage tem peraturen werd er ijveng gerepe teerd door in dikke winterkledij gestoken zangers en zangeressen. De goede sfeer binnen het koor is er mede aanleiding toe geweest, dat zonder al te grote problemen al vrij snel een waardige uniforme koorkleding aangeschaft werd: stropdassen en blouses zijn uitge voerd in een mooie mintgroene kleur." Het Gemengd Koor Leusden heeft de afgelopen jaren regelma tig acte de présence gegeven tij dens de Leusdense Culturadeda- gen. Ook met behulp van een vi deoband is al eens een beeld gege ven van de muzikale prestaties van het koor. „De omstandigheden waaronder je moet optreden tij dens de Culturade zijn niet altijd even ideaal te noemen: eerlijk ge zegd kunnen we constateren dat Leusden eigenlijk geen enkele ge schikte kooraccommodatie heeft voor uitvoeringen (op twee of drie kerken na). Mogelijk of meer wèn- selijk is het dat hier in de naaste toekomst aandacht aan geschon ken wordt. Bovendien is het tijdstip van de Culturade, vlak né de zo mervakantie, voor een koor niet erg gelukkig te noemen. Afgezien daarvan hechten wij er als koor toch wel grote waarde aan om ook hier ons beste beentje voor te zet ten. Maar naar ons idee kan dat slechts wanneer plaats en tijdstip van de Culturade voor ons dan ook werkelijk gunstiger gekozen wor den." Vóór de pauze brengt het koor een aantal werken uit het repertoi re van de afgelopen jaren ten geho re. Zo zal uit „The Sound of Music' van Rodgers Hammerstein het „Climb Ev'ry Mountain' te beluiste ren zijn. Opnieuw zullen de „Canti- que de Jean Racine' van Gabnël Fauré en het bekende „Seventy Six Trombones' in een arrangement van Gerard Myrow weer op het programma staan. Na de pauze ligt het accent op Mozart en Handel. Er is behoorlijk aan de voorberei ding voor dit concert gewerkt, weet Wim van Holstem te vertellen: „Zo zijn de verschillende stemmen voor sopraan, alt, tenor en bas op

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1989 | | pagina 7