Ik sleep kinderen aan hun haren mee naar mijn wereld De Valleischool en de paddentrek Kinderboekenschrijver Sjoerd Kuyper komt naar Leusden- ■eustlen krant Het schrijven van een kinderboek geeft me meer plezier dan het schrijven van een boek voor volwassenen. Zodra er fantasie bij mag komen, kan ik me uitleven." Ik schrijf sprookjes. De locaties van sprookjes zijn tegenwoordig dikwijls anders dan vroeger. Mijn werk moet emotie opwekkende kwaliteiten hebben. Liefst dezelfde emotie als de schrijver had bij het schrijven." eusder krant plaatselijk nieuws door Marianne de Valck BDEN - De bibliotheek in Leusden-Centrum bestaat deze jnd twaalf- en een halfjaar. Dit feit wordt, in combinatie met Nationale Bibliotheekdag, gevierd door middel van een j aktiviteiten. Hoogtepunt zal voor veel kinderen de jst van Sjoerd Kuyper (37) zijn, volgende week woensdag, lid Kuyper is auteur van zowel poëzie als proza voor vol- tenen en kinderen. Voor kinderen schreef hij onder andere, |en met Burny Bos en Geert Brands 'Het boek van Ko de Lachter' naar aanleiding van een VPRO radio-programma, [ijl niet zo lang geleden de VPRO-televisie op zondagmor- |de door Sjoerd Kuyper geschreven serie 'Majesteit, Uw hjjt' uitzond. Bij elkaar schreef Sjoerd Kuyper een tiental en voor kinderen in verschillende leeftijdsgroepen en ilen in jeugdbladen zoals Okki en Taptoe. Sjoerd Kuyper tp 22 april in de bibliotheek in Leusden praten voor en met Ieren rond de twaalf jaar. ven. Je zou meer gevoel moeten opwekken voor alles wat er om hen heen gebeurt, dan krijgen ze een zuiverder kijk op hun omgeving" zei Sjoerd Kuyper in een interview >rd Kuyper schrijft alsof het loelmg is, de tekst te zingen, het door Rosemunde, de 5 uit 'Majesteit, Uw ontbijt' of de paar jaar filosofiestudie [e schrijver. In ieder geval la- Ie woorden in zijn twee laatste ken 'Majesteit, Uw Ontbijt' en 'ogen van het paard' zich lezen angerige klanken, zonder veel Jodie alsof de verhalen worden gevoerd door de wind. Een ue'rnaar lekkere gewaarwording. so-: je cujtureel, maar toch niet die a je zou kunnen verwijzen zijn ss Sirenes uit de oude Griekse 17 alen, of naar oude barden in piot ne boegen gelegen in woeste wra] jege hooglanden. Je zou 7 plezie lok simpel kunnen houden met I aststelling dat je bij het lezen boeken van Sjoerd Kuyper kunt wegdromen. zeker met alleen voor geldt. Volgens de kijk- waardeerden volwassenen, en meisjes van rond de [twaalf jaar de serie 'Majesteit intbijt' het hoogst. Vooral de jes en de volwassenen bleken de humor van Sjoerd Kuyper jnjs te stellen. Sjoerd Kuyper [zelf zijn teksten graag te laten in. „Het schnjven van een kin- ik geeft me meer plezier dan :hnjven van een boek voor lenen. Zodra er fantasie bij jkomen, kan ik me lekker uitle- In boeken voor volwassenen iet wel of fantasie taboe is De ;ie die ik in een kinderboek moet natuurlijk wel binnen het lal kloppen. Ik neem een on- irp dat aansluit bij de realiteit, lerkenbaar is voor kinderen. lende situaties die ik er in irk, zijn gefantaseerd. In de leit kom ik namelijk niet zoveel lende situaties tegen. Ik ben iet Willem Wilmink eens dat je ideren iets warms moet ge- I naaiL AA LEO m 1980. In 1989 is hij het daar nog mee eens, zei hij nu. VANZELFSPREKEND Sjoerd Kuyper werd op 6 maart 1972 geboren m Amsterdam. Het grootste deel van zijn jeugd bracht hij door m Noord-Holland en Zee land. Zijn vader was hoofdonder wijzer. Hij zei eens: „Eigelijk heb ik het altijd als iets vanzelfsprekends ervaren dat ik onderwijzer zou worden, net als mijn moeder en vader. Dat komt omdat ik een tijd lang serieus heb overwogen mijn vader te worden." Vlak voordat hij HBS-examen deed, verscheen zijn eerste verhaal in druk. Hij ging niet voor onderwijzer studeren, maar studeerde een aantal jaren filoso fie. Uit hetgeen hij over die tijd schreef, met name in zijn boek 'Kleine jongen en zijn beer', is op te maken dat hij net als zoveel jonge ren in die tijd in Amsterdam, wo nend op een woonboot, droomde over de mooie dingen van het le ven. Het was de tijd na de provo's. Sjoerd Kuyper verzuchtte „Van alle verloren generaties is mijn gene ratie het meest verloren. Net na de golf, gevormd in stilstaand wate- r".In 1974 verscheen zijn poëzie bundel. 'Ik herinner mij Klaas Kris- tiaan'. Hoewel hij daarvoor al het een en ander had gepubliceerd, betekende de ontvangst van dit boek, het einde van zijn filosofie studie en het begm van zijn schrij versloopbaan. Een jaar later ver scheen zowel een kmderboek 'Het boek van Ko de Boswachter' als een boek voor volwassenen 'Hand boek voor overleden knaagdieren' Sindsdien schrijft Sjoerd Kuyper poezie en proza voor volwassenen en kinderen en maakte hij inter views met jonge schrijvers. „Sinds- Sjoerd Kuiper: „Verhalen doden de vijandelijke tijd. Daarom moeten wij ervoor zorgen dat de tijd onze verhalen niet doodt. Dat kan alleen maar door te vertellen en te vertellen." dien heb ik geen jonge schrijver meer gelezen," zei hij. Hij vertaalde verder Jack B.Yeats, Jamake High water en Brian Froud uit het Engels en hij schreef radio-en televisie-se ries vooral voor VPRO. Kinderpro gramma's, zoals Ko de Boswachter, het eerder genoemde 'Majesteit' en Max Laadvermogen. Op dit ogen blik is hij bezig met het schrijven van een nieuwe VPRO televisie-se rie, die 'De freules' gaat heten. In een tiental mappen op zijn werkka mer met uitzicht op de duinen ach ter Bakkum, zit werk te wachten op tijd om het uit te werken. Hoewel Sjoerd Kuyper toegeeft het best te schrijven naar opdracht en met een tijdslimiet. STIJL Sjoerd Kuyper houdt van poezie en schrijft poëtisch. „Mijn werk moet emotie opwekkende kwali teiten hebben. Liefst dezelfde emotie als de schrijver had bij het schrijven." Daar staat tegenover dat lang niet al zijn, met name kin derboeken poëtisch zijn, wanneer je dit tenminste wilt vertalen m dro merig, zangerig of meisjesachtig. In alle boeken staan wel mooie zin nen, maar bijvoorbeeld het boek 'De Verborgen Steeg', geschreven met de bedoeling een boek te schrijven waar Sjoerd als jongen van twaalf, in het jaar 1984, van ge noten zou hebben, heeft een ande re toon. Alle mogelijke herkenbare figu ren en situaties uit de begin tachti ger jaren komen er m voor: Kraken, slopen en de liefde voor kleine winkeltjes die ten onder dreigen te gaan voor een projectontwikke laar. De hoofdpersonen: twee jon gens, bijgestaan door een meisje met bijzondere ideeën en initiatie ven, lossen het mysterie van een gevonden lijk op. Hoewel de fanta sie in al zijn kinderboeken en ver halen in ruime mate aanwezig is, is steeds weer de realiteit terug te vinden. Vaak doordat de hoofdper soon of verteller ontwaakt uit een droom, soms door een maatschap pij-kritische ondertoon. Het laatste werd door Sjoerd Kuyper in ons interview ontkent: „Ik schrijf vanuit mezelf. Natuurlijk zijn mijn boeken gedateerd. Zeker m 'De Verborgen Steeg' zetten wij, (hij schreef het boek samen met Johan Diepstra ten) ons een beetje af tegen de manier van denken die toen bij veel volwassenen gebruikelijk was. Ik bied de kinderen die mijn boeken lezen een wereld aan, en hoop dat ze daarin verdwalen en willen meespelen. Naar mijn me ning ben je als kinderboeken schrijver ook een beetje opvoe dend bezig." Het door hem ge schreven boek 'Het zakmes', be doeld voor zevenjarigen, wordt door dit laatste uitgangspunt over heerst. Hoewel Sjoerd Kuyper mijn kritiek op dit boek dat ze ven-jan gen geen brieven schrijven in for mele stijl en niet zelfstandig op de trein stappen om een vnendje op te zoeken, kan delen, blijft hij achter het boek staan als een poging kin deren uitleg te geven over commu nicatiemiddelen. Heel verbaasd lijkt hij wanneer ik suggereer dat 'Majesteit Uw ont bijt' eigenlijk gaat over het verwer ken van verdriet, wanneer iemand waar je heel van houdt is dood ge gaan. Eerst wil je het niet geloven, daarna word je opstandig, daarna ga je fantaseren om het tenslotte met heel veel moeite te gaan aan vaarden. „Zo diep denk ik niet over mijn teksten na", zegt hij. „Ik schrijf sprookjes. De locaties van sprook jes zijn tegenwoordig dikwijls an ders dan vroeger. De wonderen gaan de wereld een beetje uit. over Amerika kon je vroeger dromen als een land waar de meest onvoor spelbare dingen konden gebeu ren. Nu weten alle kinderen hoe het er daar uitziet en toegaat. Ik sleep kinderen aan de haren mee naar mijn wereld" KINDERBOEKEN Sjoerd Kuyper begon met het schrijven van kinderboeken vol gens zijn zeggen door toeval. „Zo als alles in mijn leven door toeval is begonnen. Een vriend van mij was begonnen aan een kinderboek en kwam daar niet uit. Ik heb, onder zijn naam, voor zijn honoronum, het boek geschreven. Daarna wilde men meer van hetzelfde en ben ik onder mijn eigen naam verder ge gaan. Dat werden de koddige ver halen, die tussen de meer informa tieve verhalen, in Ko de Boswach ter zaten." Zijn eerste kmderboek 'De boommannetjes' heeft hij in ei gen beheer uitgegeven, omdat hij geen uitgever kon vmden. Het boekje was geschreven als pop penspel voor zijn zusje die poppen- speelster is. Sindsdien heeft hij nog drie pop penspelen geschreven, onder an dere het mooie verhaal 'Magiër en de Middelman'. Het verhaal over de gier die kon toveren om de mensen te helpen, maar weg gmg, toen bleek dat toverkunsten voor geld verkocht werden en bij Simon de poppenspeler terecht kwamen. „Met het schrijven van poppen spelen ben ik gestopt, omdat goe de poppenspelers meestal zelf hun verhalen schrijven. Minder goede spelers speelden mijn verhalen met zoals ik mij dat bij het schnjven voorstelde." Sjoerd Kuyper vindt dat hij bij toeval schnjver is geworden. „Vol gens mij moet je eerst schrijven en later pas merken dat je schrijver bent. Zo hoort het denk ik." Voor dat hij een boek begint te schrijven heeft hij ongeveer in zijn hoofd waar het over zal gaan en vooral hoe het zeil eindigen. „Ik begm met het einde en denk net zo lang tot ik weet waar ik uit kom. Hoewel, tij dens het schrijven kan dit helemaal anders worden. Dan gaat de hoofd persoon bij wijze van spreken in eens linksaf inplaats van rechtsaf zoals ik verwacht had." Een kmder boek moet volgens Sjoerd Kuyper altijd hoopvol aflopen. „Iemand die zwaar ziek is, mag van mij aan het einde van het verhaal best sterven, als dat tenminste aanvaardbaar wordt gemaakt" JONGENS Zijn hoofdpersonen zijn meestal jongens: „Eenvoudig omdat ik schrijf vanuit mijn eigen beleving. Schrijven over en vanuit jezelf gaat altijd beter dan vanuit een ander, omdat jij de emge bent die jezelf zo goed kent. Als je het goed doet, gaat het altijd over iedereen. Als je het slecht doet, is het een onuit staanbaar boek, totaal met lees baar. Bij het schrijven vanuit jezelf moet je als het ware deurtjes kun nen openen of zichtbaar maken die andere kinderen ook kunnen bin nen gaan. Bij het schrijven ga ik altijd uit van het kind dat ik was in de leeftijd waarvoor ik dat bepaal de boek schrijf. Sommige hoofd personen lijken daardoor mis schien een beetje op elkaar. Wan neer ik een totaal ander iemand opvoer is dat dikwijls een meisje. Meisjes kan ik alles laten doen waartoe ik mij niet m staat acht. Het meisje Fleur in 'De Verbor gen Steeg' neemt meestal het intia- tief, is ondeugend en durft veel. Ik schrijf de boeken die ik zelf graag had willen lezen. Misschien ga ik ooit nog eens, als ik groot ben, historische boeken schrijven, goed gedocumenteerd. Hier in de buurt van Bakkum, vlakbij Castricum en Egmond, is veel gebeurd. De grond zit hier vol verhalen." POEZIE Sjoerd Kuyper schrijft boeken voor kinderen van alle leeftijden. 'De boommannetjes' en het hele leuke 'Wat moet je doen als je een monster ziet dat erg op een berg lijkt' is vooral bedoeld voor kleu ters. 'Het zakmes voor middenbou wers' en 'Ko de Boswachteri voor kinderen vanaf acht jaar ongeveer, 'Majesteit', 'Magiër' en 'De Verbor gen Steeg' voor de bovenbouw leeftijd en 'De ogen van het paard' voor brugklassers. In al zijn boeken komen gedichtjes voor, in bijna al zijn boeken wordt weggedroomd. „Poëzie komt voort uit liedjes. Ik vind het jammer als poëzie alleen gelezen zou worden door een paar mensen alleen voor de vorm. Poë zie moet nut hebben. Een schrijver heeft een dienst verlenend bedrijf met slechts een functie: hij moet de woorden leve ren om met je emoties verder te kunnen. „Ik zoek naar beeldenrijk proza, wanneer daar ritme in zit, zoals bij poëzieloopt het lekker bij het schrijven. Wanneer in een ver haal een klap wordt gegeven is dat proza, waarschijnlijk geschreven op mijn typemachine. De poëtische zinnen schrijf ik vaak met vulpen Dat is heerlijk, om die bewegingen te voelen, het ntme. Met vulpen schrijf ik poëzie, achter de typema chine schrijf ik de andere dingen, de grappigste ook. Ik kan heel soms echt al tikkend m lachen uit barsten. Heel soms. Veel van mijn boeken ontstonden uit zoete inval len van gedachtenspinsels en poë zie, tegenwoordig schrijf ik minder vanuit dromen en soberder. Ik ben altijd heel enthousiast over wat ik doe en nog ga doen. Achteraf heb ik wel eens kritiek. Van mijn eerste verhalen zou ik de laatste dne hoofdstukken of bladzijden willen verscheuren en herschrijven." Ideeën voor boeken heeft hij nog genoeg. „Soms denk ik weieens, ik wou dat dit boek af was, ik zou zo graag aan het volgende willen be ginnen." De mening van koning Do nald in 'Majesteit uw ontbijt' is de zijne: „Hij vertelt en vertelt. Want verhalen doden de vijandelijke tijd. Daarom moeten wij ervoor zorgen dat de tijd onze verhalen met doodt. En dat kan alleen maar door te vertellen en te vertellen...." leuk om een EHBO diploma te heb ben. „Gewoon weer een bewijs dat je wat geleerd heb, net als bij zwemdiploma's." Vooral de jon gens, maar ook de meisjes, deden heel voorzichtig met hun namaak- wonden. Ze hoopten allemaal de volgende dag op school indruk te kunnen maken op hun medeleer lingen en vooral op de leraren. De eén hoopte de volgende dag met zijn zogenaamde snijwond, die er heel bloederig uitzag, onder gymnastiek uit te komen. Een an der zag mogelijkheden om een proefwerk over te slaan. Tijdens het wachten op de examen-uitslag stelden zij zich voor hoe de volgen de dag gereageerd zou kunnen worden. Een beetje giechelend, van de voorpret en van de span ning. Want alle examenkandidaten zaten behoorlijk in de zenuwen voor de uitslag. Samen met hun ouders kregen ze die: allemaal ge slaagd. De bloemen konden wor den uitgedeeld. Aanstaande zaterdag gaan dertig Leusdenaren, waaronder de verse B-EHBO-ers, naar de re gionale wedstrijden in Baam. Een gedeelte van de EHBO-ers die daarheen gaan, speelt voor slachtoffer, opnieuw met net ech te wonden, het andere deel laat zien wat ze daarmee doen. Aan het Jeugd-EHBO-toernooi doen ploegen uit Leusden, Scherpen- zeel, Veenendaal, Zeist, Utrecht, Woerden, Maartensdijk, Doorn, Rhenen en Baam mee. Wie wil gaan kijken, en aanmoedigen is op 22 april vanaf tien uur 's mor gens in en om het Rode Kruis-ge- bouw aan de Burgemeester Pen straat 6 in Baam, welkom. WOENSDAG 19 APRIL 1989 ndidaten laat op een pop zien wat ze kan. vrouw Pijpekamp kijkt nauwlettend toe. ie aan iemand met zo'n en „waarom neem je niet verband" en „wat zou je iemand niet meer ademt", dacht ik kijkend naar wond, maar dat met het goede antwoord. Ri- 02 jaar) wist het wel. Hij diploma en een badge, is een soort speld, meeste kinderen deden aan examen mee, omdat ze het „leuK vonden, tstner (lo,/, Aman da (13), Diana (12), Hüda (12), Toos(13) en Amanda (13) haalden hun diploma, omdat het misschien goed is voor later. Esther en Aman da willen later verpleegster wor den, Diana kraamverzorgster, Toos dacht eerst arts te worden, maar denkt nu in de toekomst als advo caat vluchtelingen te kunnen hel pen en Amanda wordt dokter of zenueimyc. L»e jongens nebben muider vaste plannen. Zij vinden het vooral handig, interessant en brume kikkers. Er waren er onge veer 20 doodgegaan. Totaal zijn er dit jaar 69 doden geweest. 131 pad den hebben wij overgezet. Een keer lag er een dode spitsmuis in een emmer." „Padden zijn koudbloedige die ren. Dat betekent dat zij hun li chaamstemperatuur aanpassen aan hun omgeving. Ze behoren tot een groep van dieren die amfi bieën genoemd worden. Amfibie betekent zowel m water als op land levend. Padden hebben geen kie- wen maar longen, net als de mens. Padden paren in de sloot waar ze geboren zijn. Waarom ze dat doen, daar zijn de mensen nog met ach ter. Ze hebben een dun velletjes en gifbuiten op him rug. Dus als je ze hard knijpt komen de gifbuiten om hoog en gaat dat gif eruit. Dat is hun bescherming tegen vijanden. Die vijanden dat zijn: de ooievaar, rei gers en natuurlijk de auto. In de winter houden padden en kikkers hun winterslaap. In het voorjaar ko men ze uit hun hol om te gaan pa ren. Dan komt de paddentrek en zoekt ieder mannetje een vrouwtje. Als hij er een gevonden heeft, zoe ken ze samen een paarplaats. Het mannetje is kleiner dan het vrouw tje. Daar, op de paarplaats, klimt het mannetje bij het vrouwtje op de rug, hij klemt zijn dikke voorpoten onder de oksels van het vrouwtje. En dan gebeurt 't. Het vrouwtje stoot de eieren uit, die aan elkaar zitten als parels aan een lange ket ting. Wat om de eitjes heenzit dient als bescherming en voedsel voor de larven. Het mannetje vangt de eitjes met zijn achterpoten op. En bevrucht ze één voor één. Dat alles gebeurt m het water De snoeren bevruchte eitjes wikkelen zich om de waterplanten heen, zodat de zon er goed op kan schijnen. Zo'n snoer is soms wel twee meter lang. Na ongeveer een week komen de paddevisjes uit de eieren. Ze zijn nog heel klein en hebben een staart en ze eten de eitjes op waar ze inzaten. Ze ademen door kieuwen, net als vissen. Daarom worden ze ook wel kikkervisjes genoemd. Of donderkopjes. Later komen de achterpootjes en daarna de voor pootjes. Dan verdwijnt langzamer hand de staart en wordt de bek groter en op het laatst is het een echte pad. En zoekt een vrouwtje en het begint weer van voor af aan." Tot zover het verslag samenge steld uit de opstellen door leerlin gen van de Valleischool. Collage van de tekeningen die de kinderen van de Vallei maakten naar aanleiding van de paddentrek. LEUSDEN - Leerlingen van de basisschool 'De Vallei' hebben geholpen bij het helpen oversteken van padden bij de Groene Zoom. Zij hadden daarvoor een 152 meter lang net geplaatst. Hierdoor werden de padden die de weg wilden oversteken om naar het water te gaan waar ze zijn geboren, en waar zij willen gaan paren, tegengehouden. De leerlingen van de Valleischool raapten de padden op en brachten ze veilig naar de overkant. Van deze aktie hebben de leerlingen verslag gedaan door middel van opstellen en tekeningen. Hier volgt daarvan een samenvatting. „Mensen vragen wel eens waar- goed We hebben twintlg emmers voor dienden de paddenetten. Nou precies naas, he, net m de die dienen ten eerste, omdat die gepiaatst. De padden springen, padden naar de overkant willen, vlak he, ne, precjes m de daar is de paarplaats. Als ze ge- emmers De voigende dag komen woon met de voet oversteken wor- een kmderen, die halen de den. ze misschien wel over gere- dden m, de emmers en brengen den. De paddentrek doen ze wel ze naaJ de aa^laats. Zo lo^en eens met z n honderden. Van die de padden velkg oversteken en dat honderd worden er snel veertig zullen ze best fjjn vulden Toen W1J doodgereden en raken er twirut me( de meesler mee waren ge- gewond. Dus een paddennet dient .wees(> waren er ,4 padden en 10

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1989 | | pagina 9