itaar van Traveling Wilburys voor Paul van der Laan feel publiek bij geslaagd Lustrumconcert Gemengd Koor [lassieke kamermuziek van constante kwaliteit rio Flamare met oude instrumenten in 't Claeverenblad leusderkrant Programma's Koninginnedag cultuur Door Jim ten Boske WOENSDAG 26 APRIL 1989 jpEN - Het kan soms raar lopen. Natuurlijk had Paul van Laan uit Leusden zijn verjaardagsfeestje al van tevoren and. Ook de vijf leden van zijn groep 'Remain* waren afge- vrijdag aanwezig. Maar dat tijdens het muzikanten- itje ter gelegenheid van zijn negenentwintigste verjaardag ijtreiking van een unieke gitaar zou plaatsvinden door ^presentator Peter van Bruggen - dat had Paul een week tx niet kunnen vermoeden. namen uit de popwereld pden vong jaar een unieke ge- L The Traveling De leden waren George Bob Dylan, Tom Petty, en Roy Orbison. 'Deel 1', r op hun eerste LP. Maar er geen volgende delen, om- toy Orbison een paar maan- stierf. KRO's radiopro- Het Weeshuis van de onlangs aan Neder- popgroepen om een eigen te maken van 'End of the een hit van The Traveling De eerste prijs was een gitaar, die beschikbaar gesteld door The Traveling te nemen en vervolgens op nor male snelheid te mixen kreeg Paul het effect van een hele hoge stem. Peter van Bruggen bevestigde la ter dat dit 'babystemmetje' de aan dacht trokken. ,,Ik heb er twee dagen over nage dacht en het liedje in één dag op genomen", vertelt Paul. ,,Alle in strumenten heb ik zelf ook inge speeld. Ik heb al eens wat opna men gestuurd naar 'Sterrenjacht' en 'Sonja Barend', dus enige erva ring heb ik wel met deze werk wijze." In de uitzending van zondagmid dag 16 april werd de winnaar be kend gemaakt, nadat Paul in een eerdere uitzending zijn bijdrage al via de radio had gehoord. ,,Er wa ren in het programma al enkele opvallende prestaties ten gehore gebracht", Ücht Peter van Brug- hoorde de oproep en ging et werk met zijn viersporen- der en drumcomputer. Door g op lage bandsnelheid op gen toe. ,,Er waren vijftig inzen dingen, waaronder veel teksten met een ode aan Roy Orbison." CONGRATULATIONS Paul vertelt hoe hij de uitslag ver nam: ,,Ik was gebeld door de KRO. Normaal zijn we op mijn werk om elf uur klaar, maar er was iets mis gegaan, dus om kwart voor twaalf belde ik mijn vrouw op om te zeggen dat het iets later werd. Maar ondertussen zaten mijn vrienden te wachten op mijn komst, en ik kwam maar niet. Om half één kwam ik thuis en zag ik voor mijn deur een heel groot spandoek met de tekst: 'Paul van der Laan raakt m Hilversum een gevoelige snaar en wint daarmee een gitaar'. Ik vermoedde dus al iets. De deur naar de huiskamer, die normaal altijd open staat, was nu dicht en alles was pikkedon ker. Ik deed de deur open, ieder een begon te klappen en ik hoorde 'Congratulations' van Cliff Richard. Toen de champagne werd aangereikt wist ik wel wat er aan de hand was". Vrijdag is dus de uitreiking van de gitaar door Peter van Bruggen, van Onder het oog van familie, vrienden en leden van zijn band pakt Van der laan de gitaar van de Traveling Wilburys uit. er op kunnen duiden, dat er een 'Limited Edition' van honderd exemplaren m opdracht van The Traveling Wilburys zijn vervaar digd. Op de achterkant staat de vermelding 'Designed by Gretsch'. Gretsch Guitar Com pany is een Amerikaans topmerk op het gebied van gitaren VERSTERKER ,,Ik weet niet of hij gestemd is, maar heb je toevallig een verster ker hier in huis staan?" informeert Van Bruggen. ,,Ik heb een klein versterkertje", bevestigt Paul. „We hebben wekenlang een gi taar uitgeloofd. Hij is nu eindelijk bij iemand terecht gekomen. Ik stel voor, dat we er gewoon even naar gaan zitten luisteren. Er zijn genoeg gasten, die af en toe even een titel kunnen roepen en dan gaan we gewoon kijken of jij het speelt," stelt Van Bruggen voor. Paul speelt de instrumentale in tro's van 'Stairway to heaven' en 'Still believe'. Onder veel enthou siasme zingt hij: 'Black magic wo man' Bii 'Hello Yosephine' gaat er echter iets mis. Er komen akelige kraakgeluiden uit de versterker en Paul moet het nummer onder breken. „Hij heeft het precies vijf minuten gedaan", stelt Van Brug gen spijtig vast. „Volgende week is de eersteprijs een nieuw snoer", roept een kenner onder grote hilariteit. Met een ander snoer is het euvel inderdaad ver holpen. Paul stemt zijn gitaar bij en speelt nog een tikkeltje onwennig een aantal pop-klassiekers, met als uit smijter natuurlijk het bekroonde 'End of the line'. Een aantal nieuwsgierigen vraagt aan Peter van Bruggen hoe hij aan de gitaar komt. „Dat is geheim", probeert hij aanvankelijk. Als hij ziet, dat het genoteerd word, wil hij nog wel kwijt, dat verschil lende landen een gitaar kregen toegewezen. Omdat 'Het Wees huis van de hits' nogal veel aan dacht van The Traveling Wilburys heeft besteed viel de KRO de eer te beurt het instrument ter be schikking te stellen. „Well its all right", zingt iedereen met Paul mee. i van Bruggen van het KRO-radioprogramma 'Het Weeshuis van de Hits 'vraagt Paul van der Laan over mending. Met een eigen versie van 'End of the line'won Van der Laan een gitaar van The Traveling 'Het Weeshuis'. Terwijl er druk wordt gedebatteerd over de leef tijd van mede-presentator Morri son (11 jaar?) treft Peter van Brug gen met zijn draagbare recorder voorbereidingen voor de radio opname van de uitreiking voor de uitzending van zondag. De aanwe zige fotografen kiezen positie. „Ik heb nu een Fender lead gitaar. We spelen met de band stevige symfonische rock met snerpende solo's. Een stratocaster (een popu lair model gitaar) is nog te duur", zegt Paul als toelichting. Hij blijft nuchter: „Ik vind het te gek dat mijn bandje is geselec teerd." Hij weet zelf ook niet om wat voor type gitaar het gaat en relativeert de verwachtingen. On der leiding van Peter van Bruggen wordt er driftig geoefend op de kreet 'ja, echt waar', één van de gimmicks van het radio-pro gramma. De derde poging voldoet aan het gevraagde geluidsniveau en de gitaar kan gehaald worden. Een ovationeel applaus valt Peter van Bruggen ten deel als hij met prijs en microfoon zijn rentree maakt. „De gitaar zit niet in een koffer, maar in een doos met de sticker 'Made in Korea'. „Winnaar van de Traveling Wilbu rys gitaar: Paul van der Laan!" Na deze aankondiging overhandigt Van Bruggen de doos: „Paul, hier is de gitaar, je hebt er hard ge noeg je best voor gedaan, m je eentje." „Yeah yeah", roept Paul, die nu toch wel onder de indruk is, terwijl hij een splinternieuwe gitaar uitpakt. „Dit is de unieke Traveling Wilbu rys gitaar, wow!" constateert hij vol bewondering. Het model is iets kleiner dan de standaardafme tingen en de stemming is hoger dan normaal. Het is een wit instru ment met pastel opdruk. De gitaar heeft één enkelspoelselement en is een 'Les Paul' model. Op de kop bij de stemschroeven, waar door gaans het merk wordt vermeld, staan de initialen T.W.100. Dit zou Van der Laan is duidehjk gelukkig met zijn nieuwe aanwinst. Het goede geluid kwam er echter nog niet uit. (door Jaap Riewald) USPEN - Op vrijdag 21 april vierde Groot Gemengd Koor isden het feit dat het vijfjaar bestaat. Een feestelijk concert de Koningshof in Leusden werd door werkelijk zeer velen locht: de kerk was tot op de laatste plaats bezet. Opvallend binnenkomst was een staaltje hoogst moderne elektronica de vorm van een orgel dat middels een zogenaamde midi- ipeling verbonden was met een computer, waardoor tal van tnimentale geluiden nagebootst konden worden. Mei in rrujn hennnenng nog de irlaatste uitvoering van Ge- ngd Koor Leusden vind ik het Beng te kunnen opmerken dat j over het algemeen een stijgende dens is waar te nemen in het Bikale mveau van Gemengd or Leusden. Allereerst was de otterende uitdossing van het lor in het oog vallend. Een indrukwekkend groot ge lschap is het koor intussen ook Worden, waarbij hooguit mis- hen gezegd mag worden dat het ttnengeluid wat klem klinkt ver leken bij het vrouwengeluid, bar, hoe groot het koor ook ocht zijn, de Koningshofkerk is f eveneens. En voornamelijk achterin de kerk is het totale beeld toch enigszins vlakker overgeko men, dan het meer voor m de kerk heeft geklonken. Voor mijn gevoel had het koor daarom ook wat meer volume mogen geven. Hoewel mo gelijk dan de verhouding tussen mannen- en vrouwenstem ongun stig beïnvloed zou worden. DYNAMIEK Binnen zijn mogelijkheden heeft het koor echter een zeer grote perfectie aangebracht waar het gaat om de dynamiek. Prachtige verfijnde afwisselingen werden gerealiseerd tussen wat hardere en Het jubilerende Gemend koor Leusden in De Koningshof. zachtere passages. En juist hieraan kan men merken, dat er met veel aandacht is gewerkt op de ver schillende vertolkingen. Met veel studeren is men er in geslaagd om een prachnge interpretatie van de verschillende uitgevoerde werkjes te verkrijgen. Hulde is eveneens op zijn plaats voor een zeer duidelijke directie van John van Hoek. Op vaak boeiende en al even sprankelende wijze werd het koor afwisselend begeleid door pianist Rob de Jong en Rein van Leeuwen die de synthesizer voor zijn reke ning nam. Interessant waren met name de eerste vier werkjes na de pauze: zij waren alle gearrangeerd door John van Hoek. Ik was blij dat de zangpartijen van deze Handels tukjes niet veranderd waren. Slechts de begeleiding was spe ciaal gearrangeerd. Het was ei genlijk toch wel even wennen aan deze eigentijdse begeleiding van 'Comfort Ye', 'He shall feed His flock', 'Halleluja' en 'And the Glory of the Lord'. Toch kon ik mij met aan de indruk onttrekken, dat het koor met deze werkjes aan de top van zijn kunnen zat Alles was er wel, maar het hield niet duidelijk over. KLANK Groot Gemengd Koor Leusden vertolkte ook van Fauré 'Cantique de Jean Racine' en van Mozart het 'Ave Verum' In de koorwereld staan deze werkjes bekend als zui verheidstest. Daarom was het te betreuren, dat Gemengd Koor Leusden deze keer niet die goede zuiverheid van het voorlaatste con cert wist te bereiken. Over het al gemeen echter kon echter gesteld worden, dat de zuiverheid ruim vol doende was. Met name goed ver tolkt werden het 'Piu non si trova- no', 'Climb Evr'y Mountain' en 'Se venty-Six Trombones'. Hier ver toonde het koor een innerlijke grootheid. Na de pauze kon het publiek ge nieten van een lichtshow die een extra feestelijk tintje aan het con cert gaf. Op het allerlaatste mo ment besloot John van hoek om het 'Laudate Dominum' van Mozart te laten begeleiden door Vera Agter. Het was jammer dat dit instrument niet steeds even zuivere tonen speelde als de muziek eigenlijk verlangde. Voor een koor dat naast de muzi kale aspecten vooral ook de socia le contacten hoog heeft staan, is er een goede prestatie neergezet waar men met trots naar zal kunnen terugkijken. LEUSDEN - Dezer dagen is huis- aan-huis het programmaboekje van de Oranje-vereniging m het kader van de festiviteiten rond Ko ninginnedag verspreid. Degenen die onverhoopt geen boekje heb ben ontvangen, kunnen alsnog een exemplaar afhalen bij de heer La- gerwey, Hamersveldseweg 18. broer van Joseph Haydn. De klankkleur van deze combinatie werd goed uitgebuit: kamermu ziek in de letterlijke betekenis. Fluitist Martin van Woerkom liet het verschil in klank horen tussen een Franse traverso, die bij voor keur gemaakt werd van palmhout, en een Duits instrument van eb benhout. De traverso heeft één klep en de buis wordt uit verschil lende delen samengesteld. „De traverso is van nature niet zuiver, je moet er zuiver op spelen", lichtte Van Woerkom toe. Hij liet horen deze kunst te beheersen. EXPRESSIE Vooral in de galante sonate van Jo- han Christian Bach kregen we door goed samenspel met Van der Tak een mooi klankpalet met veel dynamische spanning. Beide mu- sisci waren zich kennelijk bewust dat deze jongste zoon van J.S. Bach bekend stond als een expressief musicus. Het was deze Engelse Bach, die in 1768 te Londen het eerste publieke pianorecital gaf op een fortepiano. Het programma werd besloten met Mozart. Beide pianisten wis ten ook in het wat lang uitgevallen rondo allegretto van de Sonate in C de aandacht van de aanwezigen vast te houden, hetgeen als een compliment moet worden opge vat. Want er was te weinig publiek ge komen voor dit trio. De aanwezi gen kregen een toegift en de thuisblijvers hadden ongelijk. Er viel veel te genieten. gaf Van der Tak een uiteenzetting over de forte piano De eerste vorm van het latere Hammerkla- vier, vooral wat betreft de werking van toets op hamer, wordt over het algemeen toegeschreven aan de Italiaan B. Cnstofori (1709). Op dit instrument was het, in tegenstel ling tot clavichord en clavecimbel, mogelijk om met de aanslag zelf verschil te maken tussen forte (sterk) en piano (zacht). Omstreeks 1750 werd door bouwer A. Strei- cher het 'Weense' mechaniek ont wikkeld. Hierbij zijn de hamers di- rekt aan het achterstuk van de toetsen bevestigd. De hamerkop pen van deze instrumenten zijn bekleed met leer. De 'Weense' forte piano's hebben een lichte aanslag. Het instrument waar het duo Mey- ler en Van der Tak op speelden, is een kopie gebouwd door Theo de Haas uit Haarlem, naar een instru ment van Streicher uit 1790. De heldere, gelijkmatige toon van dit instrument kwam vooral tot z'n recht in de sonate in G majeur voor flauto traverso en forte piano van Michael Haydn, de jongste Reggy Meyler en Frans van der Tak achter het Hammerkla vier. De vleugel van 't Claeverenblad moest voor dit instrument deze avond wijken. EUSDEN - Het laatste concert van dit seizoen in 't Claeveren- ■d werd aangekondigd als bijzonder. Het Nederlands Kamer- Bziek Kollektief bracht het trio Framare met een programma in 'Klassieke' muziek. Het bijzondere aan het concert bleek °oral het gegeven, dat er alleen op oude instrumenten wrd *peeld. De vleugel van het cultureel centrum moest afgelo pen donderdag wijken voor een prachtig Hammerklavier, dat zowel vlak voor het concert als in de pauze op stemming werd gehouden. Deze zorgvuldigheid bleek ook van toepassing op het niveau van musiceren. Wel overwogen en van een kon stante kwaliteit. Helaas waren daar te weinig muziekliefheb bers getuige van. „Wij zullen eerst wat spelen om u aan de klank van het instrument te laten wennen", begon Frans van der Tak, één van de leden van het trio. Na deze aankondiging werd het Andante mit Variationen in f mineur van W.A. Mozart ingezet. Deze oorspronkelijk voor piano forte a quatre-mains gecompo neerde kamermuziek bleek in deze omgeving tot zijn recht te ko men. Men had de gordijnen open gelaten om een optimale akoes tiek te bewerkstelligen. Het duo Reggy Meyler en Frans van der Tak, dat een beetje de indruk wekte zelf ook even te moeten wennen, bracht de aanwezigen al direkt in de ban van de intieme klank van het instrument. Aanvan kelijk werd de aandacht licht afge leid door het gekraak van de in stijl ogende pianostoelen, maar ook deze bijkomstigheid had iets authentieks. Na deze muzikale kennismaking van Woerkom liet horen dat hij het spelen op de traverso beheerste.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1989 | | pagina 11