Eigen arrangementen zorgen voor musiceervreugde Uitgelaten stemming bij zevende Bouwconcert Rolland geeft met muziek vorm aan zijn gevoel leusder krant 3eslaagd Jazzfeest in De Hakhorst Bezoekers laten het afweten in De Brouwerij WOENSDAG 3 MEI 1989 Verburg. Prachtige afwisselingen tussen legati en staccati gaven het geheel een goede klankkleur. Een goede afstelling van de geluidsap paratuur droeg ertoe bij, dat de onderlinge stemverhouding alles zins bevredigend was. Zo viel er ook veel te genieten van het bege- leidmgswerk van contrabassist, slagwerker en gitaarspeler. Hoe wel de zangeres vóór de pauze wat tè sterk door kwam, waardoor de rest van de formatie op de achter grond werd gedrukt. De leden van de Middleton Jazz Set gaven er blijk van goed op elkaar ingespeeld te zijn. Met veel plezier werd dan ook gemusiceerd. Zangeres Wilma Fransen bleek te beschikken over een mooie warme jazz-stem, die jammer genoeg iets aan de hesige kant was. Begrijpelijk overigens: op zaterdagavond moest de Midd leton Jazz Set nog in een Jeugdso- cieteit spelen, waar net iets te veel van het stemgeluid gevergd was. REPERTOIRE Bossa nova's van Antonio C. Jo- bim, bekende swingnummers, standards en ballads maken deel uit van het repertoir van deze for matie, terwijl ook moderner werk gespeeld wordt. Alle nummers worden door de formatie opnieuw gearrangeerd, hetgeen er onge twijfeld toe bijdraagt, dat de musi ceervreugde bij deze groep groot is. De nummers 'Angel Eyes', 'Body and Soul' en 'It might as well be Spring' werden onder meer ver tolkt. Met name bij dit laatste num mer viel de goede instrumentbe- heersing op van ieder lid van de formatie afzonderlijk in combinatie met een grote dosis aan muzieklief de, zodat er uiteindelijk een muzi kaal zeer verantwoorde uitvoering (door Jaap Riewald) jEUSDEN - In het kader van de Leusdense Jazzmiddagen in de Sakhorst onder auspiciën van de Jazz Sociëteit Leusden traden jp zondagmiddag de leden van de formatie 'The Middleton Jazz >et'. „Er zijn jazzformaties die met revolutionaire geluiden de wereld willen veroveren. Er zijn ook groepen die zonder al te ireel pretenties voortbouwen op wat anderen vóór hen hebben gedaan. De Middleton Jazz Set behoort tot de laatste categorie.' Zo schreef Peer Hartjesveld in de uitnodiging van de Jazz Sociëteit aan haar leden. De Amersfoortse groep bestaat uit Wilma Fransen (zang), Martin Verburgh (diverse saxofoons en dwarsfluit), Ton Karmiggelt (gitaar), Jeroen de Valk (contra bas) en leider Gijs van Hamersveld (slagwerk en zang). Tijdens het concert dat wederom weer door velen werd bezocht, zou de formatie echter laten merken, dat ieder van de afzonderlijke leden ook over een uitstekend vocaal geluid beschikt. Hoewel het er m het begin naar uitzag, dat er niet al te veel bezoe kers zouden komen naar de toch zeer voortreffelijke ambiance van De Hakhorst - er werd begonnen een kwartier na de geplande aan vangstijd voor slechts een handje vol mensen - druppelden toch langzaam maar zeker meer en meer mensen naar binnen. Een verrassing voor het Leusdense Jazzpubliek was ongetwijfeld de door de Jazz Sociëteit aangeboden koninginnedag-attentie in de vorm van een voortreffelijk oranjebitter tje.. Na zo'n anderhalf uur was er sprake van een gezellige drukte. De stoelen waren praktisch alle maal in gebruik en de concertbe zoekers lieten zich de nodige con sumpties goed smaken al dan met m combinatie met een goed ge sprek. Juist deze formule is het die ervoor zorg draagt, dat de Leus dense Jazzmiddagen toch iedere keer weer een grote belangstelling trekken. MUZIEK De Middleton Jazz Set kwam voor de dag met een evenwichtig opgebouwd repertoire. Ieder van de leden gaf er blijk van een grote beheersing te hebben op zijn in- strument(en) in combinatie met vol doende muzikaliteit, waarbij het jammer was, dat ze er niet genoeg m slaagden om het publiek tot op grote hoogte te begeesteren. De te kleine verschillen in de dynamiek (hard en zacht) zorgden ervoor dat er niet sprake was van een échte uitstraling naar het publiek. Het geen echter beslist niet wil zeggen, dat de kwaliteit als zodanig niet goed zou zijn. Integendeel. Veel was er te genieten van het uiterst muzikale saxofoonspel van Martin Martin Verburg op saxofoon. Verfijnd en muzikaal spel. Set met van links naar rechts: Jeroen de Valk (contrabas), Martin Verburg (saxofoon). Wil Franssen (zang) en Ton Karmiggelt (gitaar). Achter Wilma Franssen Gijs van Hamersveld (drums). Door Jim ten Boske LEUSDEN - De kinderen moeten lang wachten alvorens zij hun tweede serie liedjes mogen zingen. In het kader van de serie Bouwconcerten mag het kinderkoor van de muziekschool Leusden het groot korenconcert afsluiten. In een uitgelaten stemming verzamelen zij zich op het podium van 'De Konings hof. gerealiseerd werd. Onder de in druk was ik van een uitvoering van 'Flat Foot Floogie' van Slim Gaillard. Een knappe performance vanwe ge het feit, dat alle formatieleden ook samen zongen met elkaar in dit nummer in combinatie met de be geleiding. Ongetwijfeld een van de sterkste kanten van deze groep die hiermee ook een enthousiast en welverdiend applaus mocht innen als beloning. Het bestuur van de Jazz Sociëteit Leusden maakte van de gelegen heid gebruik om het publiek te at tenderen op de komende jazz- drukte m Amersfoort. Uitnodigen de folders werden aangereikt door een ijverig Societeitsvoorzitter Hundepool Op vrijdagavond 12 mei en op de zaterdag en de zon dag daarop volgend zal het m Amersfoort gonzen van jazz-optre- dens. Alle optredens zijn gratis en worden in café's en restaurants ge houden. Op de zaterdag en de zon dag zullen er bovendien veel bui tenoptredens zijn op diverse plei nen in het centrum van Amersfa Bovendien viel in de uitgereü Jazz-agenda voor Midden-Ned land nog te lezen, dat het sloto cert van de Leusdense Jazz Soc teit gehouden wordt op zondag juni. Maar nog eerder, op zond middag 28 mei zal in De Hakhi een optreden plaats vmden van combo „Djezpeeration', genoe naar Peer Hartjesveld. Hij h verzekerd een voortreffelijke s geres mee te zullen nemen. Na vier ontwapende liedjes krijgen zij versterking van het Gemengd Koor Leusden en het Stichts Mannenkoor. Onder lei ding van dirigent Henk de Ridder klinkt, ondersteund door een ritmesektie, 'Ai, ai Olga, als jij niet van mij houdt' door het kerkgebouw. Een prachtige uitsmijter op de avond voor Konin ginnedag. Overzicht van het korenconcert in De Koningshof. Daarbij traden het kmderkoor van de muziekschool, het Gemengd Koor Leusden en het Stichts Mannenkoor op. LEUSDEN - Ook op zondagmiddag, zo tegen de tijd waarop de meeste Leusdenaren zch voorbereiden op de maaltijd of op Stu dio Sport, wordt er af en toe een interessante sessie georgani seerd in café "De Brouwerij". De Amerikaanse saxofonist Mo Rolland laat zich in Holland begeleiden door een vaste groep van drie uitstekende musici uit Amersfoort. Resultaat is een stevige portie funk, blues en zelfs rock and roll. Het concert begint met rock/roll. Terecht, want dit kinderritme bij uitstek leent zich goed voor een liedje als 'De Lieverdjes. Een van de kinderen kondigt het liedje met een rijmpje aan. Dingent Piet van der Ven laat het koor uit volle borst zingen. Het contrast met het daarop volgende 'Stekelvarken tjes Wiegelied' kan nog groter zijn. De toegevoegde basgitaar doet hier echter afbreuk aan het subtiele karakter van deze Annie M.G. Schmidt-klassieker. Na het leuke liedje 'Poes is weg', is het de beurt aan het Gemengd koor onder leiding van John van Hoek SPIRITUALS De vertolkingen van 'My Lord what a morning' en 'Deep river' zijn nagenoeg identiek. Dat het tweede stuk m dezelfde toonsoort staat als het eerste hoeft op zich geen bezwaar te zijn. Maar de zelfde wat vlakke interpretatie in hetzelfde tempo doet wel afbreuk aan deze spiritual. Meer spirit zit er in het 'Ave Verum' van W A Mozart, met dit repertoire kan he koor meer uit de voeten. Pianist Rein van Leeuwen begeleidt ver dienstelijk in 'Cantique de Jean Racine' van G. Fauré. Deze origi nele werken komen veel beter over dan de bewerkingen, die na de pauze door het Gemengd Koor ten gehore worden gebracht. De stukken die 'naar Mozart' en 'naar Handel' zijn bewerkt, blijken mu zikaal een zwakke afspiegeling van het origineel. Repertoirekeus is ook voor een amateurkoor van wezenlijk belang Het verschil in dynamiek wordt bijvoorbeeld in Het Gemengd Koor Leusden tijdens het Bouwconcert. 'Climb ev'ry mountain" van Rod- gers Hammerstein wel goed op gepakt. Het Stichts Mannenkoor onder lei ding van Henk de Ridder kondigt zich zingend aan en krijgt hiervoor een open doekje. De Ridder maakt optimaal gebruik van de kleurschakeringen en contrast mogelijkheden van zijn koor ,,De zwaan zingt vlak voor haar sterven een wondermooi ge zang", aldus de toelichting op een werk van J Arcadelt uit 1509. Dat weet het koor goed over te bren gen. Na de pauze valt de vakkun dige bewerking op van 't Ros Beijaard van Sem Dresden. De Amerikaanse traditional 'Amazing Grace', had in zijn geheel a ca- pella uitgevoerd kunnen worden. De kracht van de melodie is groot genoeg om ook zonder piano-om spelingen vier coupletten te blij ven boeien. Het Stichts Mannen koor sluit zijn bijdrage af met 'Auf der Schwabsche Eisebahne'. Stoom afblazen, het snerpende fluitje en andere trem-effecten zoals versnelling en vertraging be sluiten hun succesvol optreden. De gezamenlijke bijdrage, van het Gemengd Koor en het Stichts Mannenkoor blijkt weer een be werking 'naar Mozart' te zijn. Het rampzalige idee om ook hier de ritmesektie aan toe te voegen maakt van 'Stay with me' een on genuanceerd geheel. Hier valt voor dirigent John van Hoek wei nig eer te behalen OLGA Als de kinderen eindelijk weer op mogen met ijzersterke liedjes op muziek van Paul Chr. van Weste ring en Joop Stokkermans is het pubhek al aardig in de stemming. Het refrein van 'De Tweede-hands jas', wordt klappend ondersteund. Dan is het tijd voor de speciaal aangekondigde uitsmijter. Alle koren betreden het podium voor het speciaal voor deze avond be werkte 'Ai, ai Olga'. Helaas moet nog even geconstateerd worden, dat er nu aanzienlijk meer mensen op en om het podium staan dan er in de zaal zitten. Met zichtbaar ple zier wordt er door iedereen luid keels gezongen. Basgitaar Rode- rik de Ridder en slagwerker Ma- rijn van Berkel voelen zich nu ook op hun gemak en ondersteuner uitstekend. Het lied moet voor eer tweede keer ingezet worden De tekst is in deze omgeving wellicht wat ongebruikelijk in deze samen zang met het publiek. Als dingent Henk de Ridder de aanwezige ko ren bedankt voor hun bijdrage, voegt hij er tot z'n Mannenkoor aan toe: ,,Daar praten we straks verder over" Dat gesprek zal vast onder het genot van een pilsje plaats vinden. Bouwconcert nr. 8 is op vrijdag 12 mei in de aula van de muziek school. Aanvang 20.15 uur. Rolland komt uit Pennsylvania. Van z'n beroemde leermeester Phil Woods heeft hij geleerd zijn gevoel via de muziek vorm te ge ven. Dit in tegenstelling tot veel van zijn jonge collega's, die vaak te veel worden geobsedeerd door technische hoogstandjes. De Brouwerij zit goed vol als de eer ste set besloten wordt met een funk-interpretatie van 'All Blues'. Deze standaard van Miles Davis uit de tijd dat hij zelf nog Jazz speelde, leent zich uitstekend vooreen experiment met de 'wind synthesizer'. Dit is een elektro nisch instrument, dat bespeeld moet worden als een saxofoon, maar dezelfde mogelijkheden heeft als een synthesizer. Mo Rol land heeft het geluid hiervan nog niet helemaal onder controle, zijn toonvormmg op de 'normale' sax is aanmerkelijk aangenamer Bas sist Joop de Man, laat zien dat hij makkelijk soleert. Samen met drummer Martin van Gestel vormt hij een uitstekende ritme-tandem. Beide talentvolle musici behoren tot de 'lichte muziek'-generatie van onze conservatoria, maar zul len het desonkanks wel redden. Zij begrijpen dat kroegen als 'De Brouwenj' minstens een even be langrijke leerschool vormen. AVONDETEN „We weten zelf ook nog niet wat we de volgende set gaan spelen," aldus Joop de Man na de eerste set. Misschien trekt een deel van het publiek hieruit enige ver keerde conclusies. Het kan ook zijn dat men op tijd voor het avondeten wil zijn, wat de helft van het publiek gaat nu weg. De vier musici gaan in conclaaf over een editie van het 'Real Book'. Dit is een soort bijbel voor gelegen heids-formaties waarin de thema's van de meeste Jazz- en fusionstan- Drummer Martin van Gestel Het begeleidingstrio van Mo Rolland. Van links naar rechts Martin van Gestel (drums). Joop de Man (basgitaar) Gert Wantenaar (piano). daards zijn opgenomen. Zo kan het dan gebeuren, dat Rolland zich met waagt aan het akkoor denschema van 'Wave'. Na de eerste min of meer mislukte po ging tot improvisatie op deze Bossa Nova zet hij wat vroegtijdig het melodietje in. De 'vamp', een zich herhalend patroontje van twee akkoorden, geeft hem de ge legenheid om alsnog uit te pakken met een goede solo. Zijn begelei ders zorgen voor het nodige stu wende werk. 'Tutti Frutti' van Little Richard staat niet in het 'Real Book' Deze door Joop gezongen rocker moet er kennelijk even uit. want hierna komt het kwartet wat los. In 'Phase Dance" van Pat Metheny blaast Rolland een uitstekende solo op de wind synthesizer, en pianist Gert Wantenaar demon streert ook hier zijn beheersing van het instrument. De laatste set staat in het teken van de blues. De bladmuziek kan in de koffer. Rol land stopt al zijn gevoel in een solo op mondharmonica Er is nu be hoorlijk wat leven in 'De Brouwe rij'. Houdt het Leusder publiek daar met van of moet het nog bij komen van koninginnedag? Aan de musici ligt het in ieder geval niet. Mo Rolland op saxofoon ...gevoel via muziek...

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1989 | | pagina 12