an laborant tot jazz-muzikant leustl en krnn t Mo Rolland gastsolist bij kwartet Haanstra HET WEER IN LEUSDEN rartet Wiebe Haanstra/Jan Verwey maandelijks vaste gast in café De Swartesteegh Ik ben erg tevreden over de lokatie café De Swartesteegh"... Ik heb nooit kunnen denken dat het met de jazz-muziek nog eens echt ernst zou worden". De eerste stap was gezet, ïkwerd jazzmusicus"... Ongewoon droog XUSDEN - „Nee, ik heb nooit kunnen denken dat het nog is echt ernst zou worden met wat ik zelf in mijn jonge jaren chouwde als mijn belangrijkste hobby - de jazzmuziek. Ik et nog dat ik op de middelbare school lessen verzuimde om de rij te gaan staan voor kaartjes voor concerten van de Jers. Dat orkest was in die tijd eigenlijk al mijn idool en ■om kon ik het nalaten om van school te spijbelen. Ik stond uren in de rij om een kaartje te bemachtigen, want de langstelling voor de jazzmuziek was in de zestiger jaren en entiger jaren enorm groot, zeker in een stad als Den Haag". door Gerard Trebert Wiebe Haanstra is afkomstig uit n Haag Hij werd er in 1930 ge- :en, groeide er op en ging er a school Hij werd in de jazzstad uitstek met het bacil van deze Bcifieke muziekvorm geinfec- >rd en zou er voor zijn leven mee >rden besmet. Ha zijn middelbare schooloplei- igging Haanstra studeren aan de igere Textielschool in Enschede, deze Twentse textielstad kwam kontakt met de musicus Harry niunk, die later nationale en zelfs emationale bekendheid zou kni fe. Bet toeval wilde dat Wiebe tij- ns zijn studiejaren onderdak reg bij een hospita, die in het zit was van een piano. Van Ban- ik kreeg hij een jaar lang les tot ze vanwege andere verplichtin- |i\ naai' elders vertrok. Maar in der geval had hij voorlopig de ogelijkheden gekregen om zich, het beperkt, te ontwikkelen ►ssen heeft hij nadien met meer >had. Haanstra: „beperkt ja, nog ijd Mijn vrouw Tiny, die op hoog [eau ais amateur in een accor- tonorkest heeft gespeeld, leest eller en beter muziek dan ik". RONKELWEG De maatschappelijke carriere in Wiebe Haanstra vertoont de litouren van een kronkelweg. i bovendien nog wordt verwe- «1 met de nodige muzikale zijpa- en. Nadat hij was afgestudeerd m ischede kreeg hij een benoe- ling tot laborant bij het chemisch ednjf AKZO in Arnhem, een baan te hij acht jaar zou uitoefenen, laar waarin hij zich niet echt ge- ikkig voelde ook al had hij die zelf ikozen. „Maar hoe gaat dat, je bet je werk m het laboratorium maar blijft toch uitkijken naar ande re mogelijkheden". Die mogelijkheden kwamen in derdaad later ook, maar eerst zou zich in het leven van de AKZO-la- borant een cuneuze toevalligheid afspelen, die voor een belangrijk doel bepalend zou zijn voor zijn verdere loopbaan, zowel beroeps matig als in direkt verband met zijn enige en dus belangrijkste hobby, de jazzmuziek. Zoals wel vaker het geval is zou een simpele raamadvertentie in grijpende gevolgen hebben m een mensenleven, m deze situatie die van de Arnhemse laborant. In de etalage van een grammofoonpla tenwinkel - zo heette dat immers in die dagen - hing een eenvoudige annonce met de tekst .Jazzpianist gevraagd voor een combo" - en ook dat heette zo m die tijd. Haan stra las de advertentie en behoef de zich niet lang te bedenken. Hij solliciteerde en kreeg de baan, ui teraard een part-time baantje. Wie be: „Ik werd vrijwel onmiddellijk aangenomen, want hoe gaat dat: in het land der blinden is Éénoog ko ning. Dat was ik dus Wat wist ik nou helemaal van jazzmuziek na dat ene jaar les bij Harry Bannink in Enschede9 Maar in ieder geval was de eerste stap gezet, ik werd en was jazzmusicus!" De „combo", het eerste jazz-en- semble, waarvan de terecht trotse Wiebe Haanstra daar m Arnhem deel uitmaakte, droeg de fiere naam „Het Continental Quintet" Het werd overigens een tijd van weinig optreden en veel repeteren Het stelde allemaal niet zo bar veel voor, herinnert hij zich hoewel het toch wel een plezierige en leerza me penode is geweest. DOORBRAAK Een doorbraak van betekems in de richting van de wat meer serieu zere jazzmuziek brak aan toen hij PRODUKTIE LEUSDEN - In het kader van de serie jazzconcerten in café De Swartesteegh staat don derdagavond een optreden op het programma van de Amerikaanse saxofonist Mo Rolland. Nadat hij reeds kort geleden van zijn kwaliteiten heeft blijk gegeven tijdens een concert in Leusden is hij thans door het kwartet Wiebe Haanstra /Jan Verwey voor een sessie uitgenodigd. De 35-jarige Amerikaan verblijft enkele maanden in ons land en geniet in eigen land on danks het zeer grote arsenaal van gerenommeerde collega musici een uitstekende repu tatie. De aanvang is om 21 uur. Niet onvermeld mag blijven in dat verband het aandeel van een andere vooraanstaande jazz-pro- motor in het Leusdense, de grote man van de Jazz Sociëteit „Peer" Hartjesveld Deze nam het initiatief tot het organiseren van wekelijkse jazz-uitvoenngen in de Hakhorst, toen deze gelegenheid als voor malig zogenaamd „eetcafe" daar toe nog de mogelijkheden en de vereiste ambiance bood. Hartjes veld, bij een toevallige omstandig heid m het ziekenhuis op bezoek bij Haanstra, nodigde deze uit om hem in voorkomende gevallen te vervangen aan de piano Uit deze gelegenheidssituaties en de m later dagen opgeheven reguliere jazz- bijeenkomsten in de Hakhorst is de maandelijkse jazzavond m de De Swartesteegh ontstaan. PUBLIEK Elke tweede donderdag van de maand zetten Truus en Ab van Maanen in hun genoeglijke, sfeer volle café aan de Zwarteweg hun deuren open voor de m tal regel matig toenemende jazzliefhebbers, die als auditorium dienen van het inmiddels zeer populair geworden kwartet Jan Verwey/Wiebe Haan stra. door Jan Versieegi De huidige bloeimaand is tot op heden kurkdroog. Nog geen enkele waarnemings post heeft een druppel regen weten op te vangen, evenals de overige waarnemers in de rest van het land. Morgen wordt de eerste decade (10- daagse periode) afgesloten en het lijkt mij sterk dat er voor die tijd nog neerslag zal vallen. De neerslagkaarten van de Duitse weerdienst zien er tot donderdagochtend schoon uit. De laatste dagen heeft het sterk gedroogd. Ik kon dat zelf constateren tijdens mijn dagelijkse duurloop in de bossen. De paden beginnen al te stuiven. De verdamping bedroeg maandag 2.5 mm en de afgelopen 7 dagen is er al 21.3 mm water verdampt. Dit verschijnsel, ook wel refe rentie-gewasverdamping ge noemd, drukt uit de hoeveel heid water die in een etmaal door verdamping verdwijnt uit een goed van water voor zien referentie gewas. Door die sterke verdamping ko men er groeimoeilijkheden voor de in een zeer jong sta dium verkerende witlof plantjes. Diverse landbou wers hebben besloten de re geninstallatie te gaan inzet ten. Normaal valt er in deze maand rond de 55 mm neer slag. In 1922 viel in De Bilt slechts 10 mm, die lage hoe veelheid is daarna nooit meer geevenaard, ook niet in de super droge zomer van 1976. Gisteren naderde vanuit het noordwesten een zwak koufront. Dat gaf aanleiding tot enkele wolkenvelden, maar het bleef droog. In het zuiden van Frank rijk komt een storing tot ont wikkeling en deze trekt van daag dicht langs ons land naar de Oostzee. Het neer- slaggebied daarvan wordt door de computers net ten zuiden van ons land bere kend. Morgen zou dit, bij eni ge verwarming, aanleiding kunnen geven tot een regen of onweersbui. Maar dit pro ces zal geen einde aan de droogte maken. Dan het weer voor de ko mende Pinksterdagen. Hoe wel nog ver weg, lijkt er wei nig verandering te komen in het huidige weerbeeld. Het zullen geen verregende da gen worden. Medewerker Kielstra gaf mij het afgelopen weekeinde een korrektie door van de ge middelde etmaaltempera- tuur in Leusden. Vorige week gaf ik 6.1 graden door, een nogal groot verschil met De Bilt. Het juiste getal is 7.1, vrijwel gelijk aan het lande lijk Instituut. Vorige week bracht ik een bezoek aan waarnemer Hol ders in Winterswijk. Met hem bekeek ik via een prachtig, zelf gemaakt sta tief, de zon. We zagen een kleine stip op de zuidweste lijke helft, een zonnevlek. Er was op dat moment erg veel aktiviteit op onze warmte bron. Toen afgelopen vrijdag gedurende enige tijd de korte golf wegviel, werd duidelijk dat er ook bewegingen wa ren in de ionosfeer. De kans op het zien van het poollicht werd groter. Medewerker Henk Hoevers uit Ooster beek, die de zon gisteroch tend in Nijmegen nog even bekeek, kwam tot de conclu sie dat, vanwege uitsterven van de zonneaktiviteit op dit moment een herhaling van het scherpe noorderlicht van 13 maart niet waarschijnlijk is. w jm p r 1 WOENSDAG .0 ME. 1989 Wiebe: „Ik ben erg tevreden over deze lokatie. Er is altijd een goed publiek, uitzonderingen daargelaten. Maar als er bijvoor beeld een uitstekende solist of vo- caliste m huis is - en dat is zeer onlangs nog het geval geweest - en de mensen worden een beetje te rumoerig omdat men meer aan dacht heeft voor elkaar dan voor degene, die voor hen staat te werken, wil ik nog wel eens vragen of het niet een beetje rustiger kan tijdens zo'n optreden. Dat lijkt me heel redelijk. REPETITIES Het kwartet van Jan Verwey en Wiebe Haanstra heeft duidelijk zijn plaats verworven in het muzikale patroon van de Leusdense ge meenschap. De regelmatige jazz- samenkomsten hebben geleid tot onderlinge verbondenheid en vriendschappen en daarmee is de sociale functie van het destijds ge nomen initiatief onderstreept. Haanstra: „We zullen er zo lang mogelijk mee blijven doorgaan, want we vinden het zelf ook be langrijk. We werken ook serieus aan de concerten. We krijgen net als destijds bij „Los Marcianos" in Arnhem steeds meer uitnodigin gen en we moeten langzamerhand echt gaan selecteren. Maar als kwartet willen we op niveau blijven doorgaan, dus dat betekent elke week hier bij ons thuis een repeti tie". Tmy Haanstra: „En gelukkig hebben we fijne buren. Die maken geen problemen als het stel hier beneden zit te repeteren." Wiebe: ,.We moeten samen ons kwartet op hoog peil houden. We werken er met ons allen ook aan om het re pertoire te vernieuwen en uit te breiden. Kijk, het is niet zo moeilijk om na te spelen wat anderen al hebben gedaan. Maar als je er iets aan toevoegt, aan oude, bekende nummers iets toevoegt, klinkt het toch allemaal weer wat anders. En de oplettende luisteraar weet en hoort dat. Die komt dan naar ons toe en zegt: „Hé, zo heb ik het nog nooit gehoord.. Het kwartet Wiebe Haanstra is in de regel elke tweede donder dag van de maand te bewonderen in cafe De Swartesteegh. Wiebe Haanstra is samen met mondharmomcavirnioos Jan Verwey de enthousiaste leider van het inmiddels befaamde Leusdense jazz-kwartet. Wat Jan Verwey verder nog be treft: zeer onlangs is op de markt een CD verschenen in de Hotline van CNR m het kader van een sene onder de titel Golden Collection met toppers als ,,If', „One day I'll fly away", „Secrest love", „Chata- nooga Choo Choo" en „The old fashioned way". Het is een briljante produktie geworden en het bewijs daarvan wordt regelmatig gele verd via de Hilversumse radiopro gramma's, die overigens met altijd blijk geven van een juiste taxatie van wat aan vaderlands talent wordt gepresenteerd Maar dan is er nog meer in het met zorg samengestelde kwartet van de beide talentvolle leiders Twee voortreffelijke amateursmu- sici zijn bereid gevonden het vier tal te completeren: Willem Mey- boom en Ab van den Berg. De eer ste is een begaafd bassist, een man die uiterst geconcentreerd en met 1 grote muzikaliteit zijn instrument ten dienste stelt aan het geheel en daarnaast kan van Ab van den Berg worden gemeld, dat hij niet alleen over grote technische vaardigheid beschikt, maar ook duidelijk blijk geeft van het persoonlijk plezier, dat hij aan de muziekbeoefening beleeft. En dat heeft dan weer di rekt effect op de uitoefening ervan. LEUSDEN De switch van Wiebe Haanstra naar Yamaha heeft tevens geleid tot zijn vestigmg in Leusden. En dat dan weer is aanleiding geweest tot zijn belangrijke bijdrage tot de ont wikkeling en de promotie van de j azzmuziek m de gemeente. ef Continental Quintet, waarin Wiebe Haanstra via een raamadvertentie zijn debuut maakte als jazz-musicus aan de piano. Het kwartet van Wiebe Haanstra, de laatste tijd bekend BeWorden als „Het Jan Verwey-Wiebe Haanstra Kwartet", ieeft letterlijk en figuurlijk in Leusden, maar ook in wijde re omgeving een bekende klank gekregen. Het viertal gedreven musici beschikt over een breed repertoire, waarin zowel verfijnde ballads als de meest swingende stukken een plaats hebben gekregen. Initiatiefnemer van het kwartet is de rijk getalenteerde y/iebe Haanstra, die nooit echte muzieklessen heeft gehad roaar door zijn muzikaliteit en enthousiast leadership de overigen optimaal weet te inspireren. Een portret van een man, die in zijn jonge jaren nooit heeft durven denken en hopen, dat hij nog eens een groot aantal muziekliefhebbers met zijn jazzconcerten tal van jezellige, plezierige avonden zou gaan bezorgen. Smds korte tijd heeft hij evenwel een Japanse werkgever. Hij doet thans op even succesvolle wijze de promotie voor Yamaha, het con cern dat zich niet alleen bezig houdt met de fabricage van mu ziekinstrumenten, maar zoals be kend met motoren en zelfs keuken machines. Haanstra: „Je houdt het met voor mogelijk, wat Yamaha zoal produceert, maar voor mij geldt het uiteraard alleen de mu ziek." Het is duidelijk dat het niet allen gaat om de man, die het initiatief heeft genomen tot de maandelijkse jazzavonden in De Swartesteegh. Naast zich vmdt hij in de eerste plaats de virtuoos op de jazzmond- harmoruca Jan Verwey, die regel matig gastsolist is bij het Metropole Orkest, The Skymasters en diverse andere radio- en TV-orkesten, Jan is een bekende in het Hilversumse. Wiebe: „Niet lang geleden was ik in Brussel, waar ik een ontmoeting had met Jean „Toots" Thielemans. Ik vroeg hem bij die gelegenheid of hij wel eens had gehoord van Jem Verwey en het antwoord was: „Ja natuurlijk, dat is toch immers de Hollandse Toots Thielemans?" Wiebe Haanstra de uitnodiging ontvmg om toe te treden tot het orkest „Los Marcia nos" met een repertoire van Zuida- menkaanse signatuur. Daar werd het echt en seneus musiceren. Niet alleen in de stad Arnhem, maar ook m de gehele Gelderse regio won het orkest snel aan bekendheid en populariteit. Het werd vaak en tot in wijde omgeving gevraagd vanwe ge het m korte tijd verworven hoge muzikale niveau en een uitstekend, uitgebalanceerd repertoire. Wiebe Haanstra kreeg door zijn succesvol solistisch optreden in brede kring bekendheid. Het orkest kreeg steeds meer uitnodigingen en werd ook voor radio-uitzendingen, onder andere door de AVRO. uit genodigd. Via relaties in de muziekwereld kwam Wiebe Haanstra in de pro fessionele beroepswereld terecht Het Amerikaanse Baldwm-concern nodigde hem uit voor de promotion en dus mdirekte verkoop van zijn keyboards. Haanstra voerde de monstratieconcerten uit en bleek in toenemende mate een succesvol medewerker

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1989 | | pagina 9