Er bestaat veel belangstelling voor het concert"
Spetters vlogen eraf bij Puddingproeven
waliteit voor te weinig bezoekers
Ambachtsmarkt in
De Hamers hof
dngerenkoor Leusden verzorgt optreden met Vicki Brown
)rganisatie tevreden over opbrengst van voorproefje popfestival
legende Eouwconcert Muziekschool Leusden met 'B-Sharp'
plaatselijk nieuws
yOENSDAG 24 MEI 1989 l leusder krant
(Door Jaap Riewald)
jsDEN - Uitvoerig is in de plaatselijke pers reeds medede-
Jgedaan van het feit, dat de Engelse zangeres Vicki Brown
5 mei concerteert in samenwerking met het Jongerenkoor
■den. Naar aanleiding van dit bijzondere samenwerkings-
Eert sprak Jaap Riewald met de dirigent van het Jongeren-
C Jan Beckers.
pe begeleiding van het Jonge-
oor Leusden is in handen van
ust Tom Koekoek, drummer
van Pelt en basgitarist Marcel
•ving.
■igent Jan Beckers: „Compo-
Tom Parker heeft arrange-
:n geschreven op bekende
ïeke melodieen als de Mes
van Handel. Eén van die
,ten is dan ook The Young
uah. Parker heeft een aantal
;en bij elkaar gezocht die op-
»n in „The New London Cho-
te weten Madeline Bell, Gor-
Neville en Vicki Brown. Deze
Bp begon met de vertolkingen
klassieke werken in moderne
Éjes onder leidmg van Parker."
bestaat veel belangstelling
S het concert. Van de diverse
Eooppunten heb ik begrepen,'
wde plaatsen zo goed als uitver-
p zijn. Maar het kan wat ons
betreft natuurlijk nooit vol genoeg
zijn. En als het hier goed gaat, dan
zullen wij in Amersfoort eveneens
een samenwerkingsconcert reali
seren met Vicki Brown in De Flint.
De streefdatum daarvoor is 3 no
vember."
„In De Koningshof zullen wij
werken uit ons oudere repertoire
brengen, terwijl wij ook een keuze
hebben gemaakt uit nieuwere
composities m ons repertoire. Zo
zullen wij onder meer van The Car
penters „Top of the World" laten
horen, uit de Young Messiah bren
gen we het „Hallelujah"en „Ev'ry
Valley". We besluiten met „Some
body to Love" (Queen). Wie het
programma van onze concert
avond bekijkt, zal tot de ontdek
king komen, dat ons koor heel be
wust heeft gekozen voor werken m
de concertsfeer en niet zozeer in
de kerkelijke sfeer. Hoewel ons
koor van huis uit een rooms-katho-
liek jongerenkoor is"
SYNTHESIZER
„De concertbezoekers zullen
ook kunnen luisteren naar de ver
richtingen van Jan Veenje die Vicki
Brown begeleidt met de synthesi
zer. Hij zal daarnaast ook zelf im
proviseren. Leusden kan dan bo
vendien nog kennismaken met
TV-presentator Sipke van der
Land, die de muziekliefhebbers
door het programma voert."
„Binnenkort vieren wij ons twee
de lustrum. Van de eerste vijf jaar
weet ik zelf met zo veel. Maar het
moet voor het koor een grote over
gang geweest zijn, toen het te ma
ken kreeg met de figuur van een
dirigent als vervanging van de be
geleider/organist die tot dan toe
zijn werk gedaan had. Ik had al
gauw m de gaten, dat een aantal
koorleden het alleen-maar-in-de-
kerk-zingen niet alles vond. Er was
bovendien voortdurend een span
ningsveld aanwezig tussen datge
ne wat men van ons als koor ver
langde en wat wij graag wilden
zingen. Toen hebben wij gezocht
naar een mogelijkheid om er iets
naast te doen. Een uitermate gezel
lig hoogtepunt in de geschiedenis-
van ons koor was, toen wij op uitno
diging van de stad Antwerpen
meededen aan een zangconcours
Met schitterend zomerweer heb
ben wij toen in de buitenlucht ge
zongen m de Antwerpse dieren
tuin. En juist dit soort dingen moet
je met beide handen aangrijpen om
jongelui enthousiast te maken voor
het zingen m een koor. Voor het
koor bleek het een goede gedach
te om niet meer slechts in de kerk
dienstbaar te zijn. Zo hebben we
nog vorig jaar met veel plezier ge
werkt aan onze kerstuitvoering."
VOLWAARDIG
„Daarnaast begon steeds meer
de gedachte te ontstaan om zelf
een volwaardig concert te verzor
gen. Drie jaar geleden hebben we
een samenwerkingsconcert gehad
met Gemengd Koor Leusden, waar
we ook de beste herinneringen aan
hebben overgehouden."
Jan Beckers over het karakter
van zijn koor: „Ik weet met of de
naam „Jongerenkoor' wel zo goed
is. De naam is eenmaal ontstaan en
die is zo gebleven. De leeftijdsop
bouw van onze leden is van vijftien
tot vijfendertig jaar. En ouder is met
eens zo'n bezwaar, hoewel de
meesten op die leeftijd toch wel
afscheid nemen van het koor. Veel
jongerenkoren hebben een leef
tijdsopbouw van vijftien tot twintig
jaar. Eigenlijk ben ik wel blij, dat
orize leden wat ouder zijn. Voor de
stemvorming is dat alleen maar
voordelig. Met name bij tenoren is
een goede stem erg belangrijk,
hoewel ik met het aantal van zeven
tenoren beslist niet ontevreden
ben. Bij de bassen ligt dat in ons
koor moeilijker. We hebben er
maar drie, van wie er één net bij het
koor gekomen is. We hebben ge
lukkig steun van een heel goede
baszanger, zodat we met vier bas
sen zullen opkomen."
„Wat de damespartijen betreft,
we hebben elf sopranen, tien alten
en nog acht goede partijzangeres
sen. Het zal duidelijk zijn, dat de
mannensectie best nog steun kan
gebruiken.
„In de Jozefkerk, onze repetitie
ruimte, zingen wij met een fre
quentie van éénmaal per maand.
Een eigen tekstgroep binnen het
koor houdt zich met de voorberei
ding van de themadiensten bezig.
De sfeer is uitstekend te noemen.
Extra repetities vormen geen enkel
probleem Voor nieuwe zangkoor
leden lijkt het mij een plezierige
uitdaging mee te mogen werken
aan het komend lustrumconcert.
Een feestcommissie is druk bezig
met het op poten zetten van tal van
activiteiten. Bovendien zullen we
nog vóór het lustrum m verschillen
de plaatsen concerteren, terwijl we
binnenkort in Eindhoven mee zul
len doen aan een jongerenkoren-
concours. We zullen dan zien, hoe
ver we kunnen komen."
CONTACT
Dirigent Beckers over de wijze
(door Jaap Riewald)
USDEN - Voor de tweede maal vond in jongerencentrum De
ut het minifestival 'Puddingproeven' plaats. Een en ander
telde zich af op zaterdagmiddag en - avond. Het hoofddoel
n deze sportief-muzikale happening was een bijdrage te
yeren in de financiering van het Puddingpopfestival 1989, dat
jaar voor de vierde maal gehouden zal worden op 2 septem-
orafgaande aan het minifestival
er een sponsorloop ten bate
het komende grote Pudding-
pfestival. Ondanks de hoge ten-
■aturen was een redelijk aaital
hardlopers komen opdraven die
met elkaar een bedrag van fl.
1300,- bij elkaar wisten te lopen. Er
was een uitermate gezellige sfeer
op deze zaterdagmiddag, waarbij
diverse aanwezigen zich het frisse
gerstenat goed lieten smaken. Van
organisatiezijde werd meege
deeld, dat men dik tevreden was
over het verloop van de sponso
ring. Zowel het aantal deelnemers
aan de sponsorloop als het uitein
delijk bijeengegaarde bedrag wa
ren aanmerkelijk hoger dan de
verwachting. De voorbereiding
van zowel dit mini-festival als Pud
dingpop 1989 ligt in handen van
Fnts Ringers, Han Schenk, Jan Wil
lem en Boudewijn van Wijk, Edwin
de Wilde en Henk Jan Abbring.
FESTIVAL
Het jongerencentrum De Geut had
's avonds zijn poorten geopend
voor de gasten die massaal zouden
komen. Vanaf half negen werd er m
een stemmige zaal muziek ge
draaid, terwijl de reeds aanwezi
gen zich de diverse consumpties
goed lieten smaken al dan niet in
combinatie met een goed gesprek,
dat vaak wel moeilijk verliep van
wege de muzikale geluidssterkte.
Maar dat is juist een sfeer die de
liefhebbers van deze muzieksoort
zo aanspreekt. Het echte festival
barstte klokslag tien uur los met de
formatie '601', de huisband van De
Geut. Met werkelijk zeer veel ple
zier en met een uitstekend gevoel
voor het show-effect musiceerden
zangeres Monique Schouren, toet
senist Tom Koekoek, de gitaristen
Theo Bekker en Herbie Koekoek,
bassist Mark Hakkenes en drum
mer Alex Bremmer met elkaar. De
ten gehore gebrachte nummers
stammen uit het repertoire van
rock tot jazz-rock. Zangeres Moni
que Schouren die haar debuut be
leefde, wist het talnjk opgekomen
publiek tot het uiterste te bewegen,
zodat regelmatig opklinkend ap
plaus volkomen terecht was. Dat
gold eveneens voor het optreden
van Mark Hakkenes die zeer veel
gevoel voor het show-effect bleek
te hebben, en het publiek in grote
extase wist te brengen.
LEEUWEDEEL
Na de performance van „601' was
het de beurt aan 'Straight Up'.
Deze band bestaat uit drummer
Peter Rillypatty, bassist Eric Dave-
laar, toetsenist Tom Koekoek, gita
rist Ton Prins, altsaxofonist Jeroen
van de Wey, trompettiste Esther
van de Wurff, en de vocalisten Re-
né van de Bedum en Ineke Krudde.
Deze groep heeft het leeuwedeel
van de geluidsapparatuur geleverd
voor dit concert. Voor 'Straight-Up'
geldt eigenlijk hetzelfde als voor
'601': beide zijn formaties die regel
matig oefenen in het Jongerencen
trum De Geut. Dat houdt in, dat zij
van tevoren weten, dat zij een con
cert moeten verzorgen in De Geut.
Wie deze performance mee maak
te, heeft kunnen ervaren dat de
spetters er voortdurend vanaf vlo
gen. Met Zuidamerikaanse ritmen
en bij langzamerhand tropisch ge
worden temperaturen ontstond er
een uitstekende sfeer, waarbij leuk
en vlot gesoleerd werd door onder
andere de trompettiste. De wat
grotere instrumentale bezettmg
zorgde voor een veel voller geluid.
waarop het koor met Vicki Brown
in contact kwam: „Vicki Brown is
nu aan het toeren door Nederland.
De organisatie voor dit concert is in
handen van mensert die het con
tract met Vick Brown in Nederland
hebben. Destijds is een aantal van
onze koorleden m Soest geweest.
Daar heeft Vicki Brown ook gezon
gen. Gesprekken over en weer
hebben er toe geleid, dat wij in
contact konden komen met Vicki
Brown. Eigenlijk waren we op zoek
naar iets voor 1991, ons tweede
lustrumjaar We dachten nog erg
veel tijd nodig te hebben om een en
ander goed voor te bereiden, toen
zich deze mogelijkheid voordeed:
het was toen binnen twee dagen
bekeken. Maar we willen ons con
cert beslist niet bestempelen als
een vervroegd lustrumconcert."
Concert: Jongerenkoor Lens
den en Vicki Brown in De Ko
ningshof, 25 mei, aanvang 20.00
uur. De toegangsprijs voor het
concert bedraagt 15,-. Kaarten
zijn in de voorverkoop verkrijg
baar bij 'Sjops', De Biezenkamp
11 en Radio Drieënhuizen, 't Erf
13 (Hamershof).
Volgens een speler van de groep
'601' was het bij de laatste groep
een constant lallen en brallen. De
stemming zat er volgens hem goed
in, ook al door de reeds genuttigde
alcoholica. Deze laatste band be
stond uit medewerkers van De
Geut en een tweetal gasten. Jan
Willem en Boudewijn van Wijk
speelden achtereenvolgens bas en
slaggitaar, terwijl Flip Mijzen als
drummer fungeerde. Als gasten
waren meegebracht Jan van de
Horst, in de wandelgangen 'de
Haagse Mondharmonicaspeler' ge
noemd en gitarist John Hijmenng.
De eerste gast trad bovendien als
zanger op. De gelegenheidsgroep
die slechts één maal gerepeteerd
had voor dit concert, speelde uit
het repertoire van blues tot rock
and roll, terwijl zelfs Vader Abra
ham van stal werd gehaald. De
vreugde zowel bij spelers als aan
wezige gasten, was onevenaarbaar
groot. Het minifestival duurde voort
tot in de kleine nachtelijke uurtjes.
F
i door Jaap Riewald)
HJSDEN - Geen klassiek concert vrijdagavond in het kader
n de serie bouwcmcerten, maar een popgroep die optrad in
e aula van de Muziekschool aan de zwarteweg. met de op-
engst van deze serie concerten zal de inrichting van de
euwbouw van de school betaald worden. Bij de aanvang van
t concert, dat coor ongeveer veertig mensen werd bijge-
oond, was de stand van de financiële stemvork precies fl.
200,-.
loewel aangekordigd als een
ttpconcert, bleel al gauw dat
leze classificatie .tiet helemaal te-
Bcht v/as. De nunmers die door de
matie 'B-Sharp ten gehore wer-
ten gebracht, Kinnen beter wor-
len omschreven als een selectie uit
jazz-rock' of 'fusion'-repertoire
jdeze muzieksoort worden ritmi-
the en melodische vormen en
ïakook instrumentatie en elektro-
sche geluidsbebandelingen van
"te popmuziek toegepast. Met een
poot gevoel voor ritmiek, samen-
Pel en onderlinge zuiverheid
erd met het nocige plezier door
etserust Nico vai Zadel, saxofo-
®si Remmert Tiomp, basgitarist
•op Sodenkampen drummer Ron
■esteloo een pogramma gepre
steerd. Dat hiéd het midden tus
sen de klassiekejazz-standards en
fe hard-rock. Een evenwichtig op-
ebouwde selecte zorgde ervoor,
zowel de liefhebbers van zeer
luid klinkende muziek ais ook de
liefhebbers van wat gematigder
klanken goed aan hun trekken
kwamen.
REPERTOIRE
De formatie opende met een
warming-up, waarbij de vier leden
zich achtereenvolgens muzikaal
voorstelden. Allereerst was het de
beurt aan drummer Ron Kesteloo
die met zeer veel en hard muzikaal
geweld liet horen, wat hij allemaal
in zijn mars had. Bewondering
oogstte hij meteen voor zijn zeer
groot ritmegevoel. Hoewel het ge
luid in de voor dit soort muziek
akoestisch perfecte zaal wat te
overdadig was voor verschillende
concertbezoekers, wist hij toch al
gauw zijn gehoor uitermate te
boeien. Na enige minuten solospel
voegden zich achtereenvolgens de
Op de ambachtsmarkt in De Hamershof is onder meer een calhgraaf aanwezig.
'B-Sharp' tijdns het optreden in de aula van de Muziekschool. Er waren ongeveer veertig bezoekers.
ovenge bandleden al musicerend
bij het spel van de drummer. De
onderlinge samenklank was bij
zonder goed te noemen, het fortis-
aa/ in zijn mars had.
simo-geluid naar mijn mening wat
té groot. Met name bij de wat zach
tere passages kreeg de concertbe
zoeker veel meer de gelegenheid
om het toch uiterst muzikale spel
van de vier te waarderen.
Veel bewondering is op zijn
plaats voor saxafonist Remmert
Tromp die zonder schijnare moeite
op majestueus niveau afwisselend
musiceerde op de alt-, sopraan- en
midisaxofoon. Met name het laatste
instrument - een staaltje van uiterst
modeme muzikale elektronica -
vraagt een totaal andere bespe
lingstechniek dan de klassieke sa
xofoons. Vooral ook het wisselen
van oktaven vereist een grote tech
nische vaardigheid van de rrudi-sa-
xofoonbespeler. Voor Remmert
Tromp bleken de veelvuldige
overschakelingen ogenschijnlijk
geen enkel probleem.
Anderzijds was er eveneens een
grote bewondering voor toetsemst
Nico van Zadel die eveneens veel
vuldig wisselde van keyboard en
die daarnaast op grootse wijze ook
de vleugel bespeelde Met name
bij deze vleugelbespeling liet Van
Zadel merken, dat hij niet alleen
een zeer gedecideerde aanslag
had, maar vooral ook zeer muzikaal
zijn verluchtigende partijen ten ge
hore bracht.
Gitarist Joop Sodenkamp dwong
bewondering af voor zijn geraffi
neerde technische begeleidingen
die ritmisch en muzikaal op hoog
niveau stonden.
Uit het programma, dat maar liefst
een zestiental nummers kende,
noem ik 'Out of Town', waarbij je
het karakter van deze muziekstijl
goed kon ervaren. Duidelijk kon je
een jazzy invloed ervaren, maar
ook het roek-karakter kwam naar
voren. Moeilijke ritmes die key-
boardbezitters ongetwijfeld ken
nen, werden perfect gespeeld. Met
name dit nummer gaf alle mogelijk
heid om te luisteren naar het goede
samenspel.
Veel gevoeligheid en romantiek
was er onder andere te beluisteren
tijdens de vertolking van 'Foot
Prints' dat een prachtige
klankkleur kende. Bij alle spelers
viel hier de uitstekende ïnstrument-
beheersing op. Het nummer 'Cora-
zon' werd gekenmerkt door een
volkomen ontspannen spelend
band. Saxofonist Tromp wist voor
een zeer aandachtig luisterend pu
bliek een prachtige spanningsop
bouw te bereiken met zijn sublieme
spel. Prachtig en uitermate gevoe
lig spel werd geleverd tijdens de
vertolking van 'In a sentimental
mood'. Met name de mogelijkhe
den van modern muzikale elektro
nica kwamen hier uitstekend naar
voren.
LEUSDEN - Grootmoeders tijden ze kunnen. Er is onder meer een
herleven op zaterdag 27 mei in De calligraaf, een houtsnijder, een
Hamershof. Dan is er een oude am- kunstschilder een wandkleden-
bachtsmarkt m het winkelcentrum, weefster, een glasgraveur, een ke-
waarbij vakmensen laten zien wat ramiste, een Hindelooperschilde-
res en een glasschilder. Ook zal er
een Tiffanykunstenaar aanwezig
zijn. Ook treedt de volksmuziek-
groep De Liereleyers op. De am
bachtsmarkt begint om 10.00 uur.
De Tiffanykunstenaar Cees de Neve is een van de mensen, die zijn werk laat zien op de ambachtsmarkt