jazz van hoog gehalte in gezellige Hakhorst
an Veenje schitterend middelpunt
optreden Leusdens Jongerenkoor
Man veroordeelt voor
sex met dochter vriendin
leusderk
LStnd Marz Band professioneel, maar soms wat luid
s
Inbraken
averende muzikale hoogstandjes bij uitvoering Vicki Brown
Bouwconcert
Robertskruid
WOENSDAG 31 MEI 1989
plaatselijk nieuws
(Door Jaap Riewald)
JUSDEN - Onder auspiciën van de Jazz Sociëteit Leusden
nd zondagmiddag een optreden plaats van de Astrid Marz
_,d in De Hakhorst. De Jazz Sociëteit was er in geslaagd om
.ze kwalitatief goede jazzband naar Leusden te lokken. Wie
ef luisterend heeft deelgenomen aan de onlangs gehouden
driedaagse in Amersfoort, weet zich ongetwijfeld het goe
de niveau van deze formatie te herinneren. Met kop en schou
der staken zij boven het gemiddelde uit. De formatie bestaat uit
jangeres Astrid Marz, toetsenist Erwin Hoorweg, slagwerker
jan Hein van Huizen en bassist Martin Zand Scholten. Bij
palend zomerweer vermaakten de bandleden een redelijk
xoot aantal jazz-liefhebbers.
groot muzikaal geluid ervoor, dat
een relatief groot aantal concertbe
zoekers er dit keer de voorkeur
aan gaven om het concert mee te
maken in de zonnige buitenlucht,
dat had weer als bijkomend posi
tief, dat de echt serieuze luisteraars
binnen alle kansen kregen.
Wie regelmatig de concerten
m de Leusdense Jazz Sociëteit bij-
oont, weet dat de Sociëteit een
3ed werkende formule heeft be-
acht om zoveel mogelijk bezoe-
ers naar het jazz-podium te trek
en. Niet alleen de gunstige pnjs-
elling zorgt daarvoor. Zo kan een
>zm voor veertig gulden per jaar
en tiental concerten bijwonen;
en per-persoon-prijs van vijfen-
rintig gulden wordt op jaarbasis
ehanteerd, terwijl de toevallige
ezoeker slechts vijf gulden entree
oeft te betalen. Daarvoor krijgt de
oncertganger een ruim scala aan
ptredens aangeboden, terwijl de
onduit gezellige ambiance van De
akhorst het mogelijk maakt de
iuzikale vreugde te combineren
iet een goed gesprek, een hapje
n een drankje. Een concertfor-
ule die in de afgelopen jaren zijn
arde heeft bewezen.
Het goede weer zorgde in com-
inatie met een overwegend te
OEFENING
zich aan alle omstandigheden kan
aanpassen. De luisteraar ontdekt
een groot gevoel voor swing, dyna
miek en veelzijdigheid. Het goed
uitgebalanceerd programma - een
twintigtal nummers met twee pau
zemomenten - gaf daar goed blijk
van. Tijdens het eerste program
ma-onderdeel werden onder an
dere 'One Man Woman', 'Summerti
me', 'Perdido' en 'Route 66' ten ge
hore gebracht. Het tweede con-
certdeel hield de jazzliefhebbers
bezig met onder meer 'Getting for
Love', 'Dr Long John' en "Bud Land',
terwijl het concert besloten werd
met nummers als 'Think' en 'Happy
Mango Song'.
De band liet vanaf het begin dui
delijk merken dat de ntmes van
uiteenlopende moeilijkheidsgra
Hoewel het ogenschijnlijk alle
maal zo makkelijk leek te gaan,
moet er veel tijd van oefening in
gestoken zijn om zó volkomen op
elkaar ingespeeld te raken. Een
perfecte timing, een uitstekend rit
me en een voortreffelijke base-hne
waren naast een schitterende uit
straling van Astrid Marz de voor
naamste ingrediënten voor een
goed concert.
De formatie van Astrid Marz
heeft m de loop der tijden een groot
repertoire opgebouwd, zodat men
Astnd Marz bleek een goed gevoel voor de verschillende jazz-stijlen te hebben.
den zonder meer goed beheerst
werden. Er werd met een correct
tempo gemusiceerd in een voor
treffelijke onderlinge balans. Met
name tijdens het eerste concert-
deel was de bewondering onder
meer groot voor de drummer die
met zeer veel dynamisch gevoel
speelde: een verademing vergele
ken bij vele andere drumspelers
die vaak slechts aandacht voor hun
eigen spel hebben.
Astnd Marz had de harten van de
Leusdenaren snel veroverd. Met
een juist gevoel voor de verschil
lende jazz-stijlen bleek zij te be
schikken over een goede toonzui-
verheid, een beslist grote stemom-
vang, een grote ademgang en een
verbluffend goed vermogen om
zeer geraffineerd met haar stem
om te gaan. Maar misschien was
wel het belangrijkste kenmerk van
haar optreden, dat haar zang volko
men spontaan en ingeleefd te noe
men was, terwijl het show-effect op
de achtergrond bleef. Een uitste
kend samenspel van eigenschap
pen die ervoor zorgden dat haar
spel grote klasse kreeg.
BEGELEIDER
keyboardspecialist Erwin Hoor
weg was vaste begeleider van
Henk Elsink. Hij maakte deel uit
van het orkest voor de musical
'Cats'. Hij heeft een opleiding ge
volgd aan het Hilversumse Conser
vatorium. Onder meer bij 'Sum
mertime' demonstreerde hij feil
loos enerzijds hoe een begeleider
zich op de achtergrond moet hou
den om vervolgens anderzijds, vol
komen goed getimed, tot luider
spel te komen. Majestueus was zijn
on-cue-spel met achtergrondsbe
geleiding van bassist en drummer.
De formatie weet een uitstekende
spanningsopbouw te bewerken in
het spel.
Slagwerker Jan Hein van Huizen
vormt samen met Martin Zand
Scholten de vaste ritmesectie van
de band van Hans Dulfer en Boris
van der Lek. Hij is geen onbekende
bij de omroepwereld en studeerde
in 1987 cum laude af. Hij bleek in
staat het Leusdense publiek uitbun
dig te laten genieten niet alleen van
zijn grote technische vaardigheid,
maar eveneens van zijn grote muzi
kaliteit Een goede ritmische ver
zorging werd gecombineerd met
een grote mate aan dynamiek.
Martin Zand Scholten speelde
onder andere bij Jaap Dekker en
Choice. Ook hij heeft een goede
bekendheid bij radio en TV en stu
deert aan het conservatorium in
Hilversum. De bassist maakte grote
indruk door zijn uitgekiende
base-lining in combinatie met een
zeer goed ritmegevoel.
Beslist jammer was het, dat de
leden van de formatie gaandeweg
steeds meer in de verleiding kwa
men om het geluidsniveau hoger te
stellen. Langzamerhand ging het
enkelen pijn aan de oren doen. Zij
gingen dan buiten verder luisteren.
Eigenlijk was die geluidsverster
king in het geheel met nodig ge
weest. De afzonderlijke bandleden
beschikten over voldoende muzi
kale vaardigheid om een ruime dy
namiek aan te brengen. Hoewel na
de eerste pauze het geluidsniveau
beduidend minder was, kon de for
matie ook nu de verleiding met
weerstaan langzaam maar zeker
meer volume te geven. Toch kan
:r-
al
beslist met gesteld worden, dat
hiermee de muzikaliteit en kwali
teit verdwenen: regelmatig werden
de optredens beloond met luid ap
plaus.
Astnd Marz maakte allerlei om
zwervingen door het land van hit-
pop-radio en televisie; zij zong ge
durende vijf jaar bij Sommerset;
met wie ze een aantal singles en
een elpee maakte. Zij deed meej
aan het Knokke-Festival en was'
zangeres bij orkesten van diverse!
theaterproducties. Zij timmert de
laatste jaren succesvol aan de weg
met haar band. Ook Marz is in op
leiding bij het Hilversumse Conser-j
vatorium.
Het derde onderdeel van dit con
cert werd in vlot tempo een aant<
composities gespeeld c.q. gezon-|
gen. Het geluidsniveau steeg vooij
memg luisterend oor weer boven
het aangename. Toch was een luid
slotapplaus beslist niet onverdiend:
immers eenheden als geluidsni
veau zijn zeer subjectief. Wat voor
de één nog aangenaam is om aan te
horen, is voor een ander nog niet
luid genoeg.
Aan het eind van het concert
deelde Peer Hartjesveld nog mee,
dat zondag 25 juni een klein Hak-
horst-festivalletje verwacht kan
worden met optredens op drie ver
schillende locaties m de plezierige
Hakhorst-ambiance
LEUSDEN - Aan de Schangersteec
m Stoutenburg werden in de nach
van woensdag op donderdag twei
woningen bezocht door ongenode
gasten. In beide gevallen bleke:
de deuren van de huizen niet goet
afgesloten. Er wordt weinig ver
mist.
(Door Jaap Riewald)
LEUSDEN - Op vrijdag vond in de Koningshof te Leusden een
bijzondere muzikale prestatie plaats tijdens het concert van
Jongerenkoor Leusden onder leiding van dirigent Jan Beckers.
De parkeerterreinen en de kerk waren stampvol. Voor een
kleine vijftienduizend gulden werd voor ongeveer duizend
mensen een schitterende muzikale droom werkelijkheid. Jon
gerenkoor Leusden was er vrij gemakkelijk in geslaagd beslag
te leggen op de landelijk bekende Vicki Brown en haar zeer
muzikale toetsenist Jan Veenje. De presentatie van deze wer
velende show lag in handen van TV-presentator Sipke van der
Land.
Niet helemaal smakelijk te noe
men was de opmerking van Sipke
van der Land, dat het katholieke
Jongerenkoor Leusden voor zijn
concert gekozen had voor de ket
terse Koningshof. Mogelijk heeft
de heer Van der Land het niet zo
scherp bedoeld. Echter voor zó
veel geld had hij wat zorgvuldiger
kunnen omgaan met zijn woordge
bruik. De heer Van der Land slaag
de er eveneens in om de dirigent
van Jongerenkoor Leusden met
een verkeerde naam voor te stel
len. Later zou hij ook een lid van het
begeleidingscombo niet correct
voorstellen.
Wie het ervoor over had, kon
een ogenschijnlijk fraai uitgevoerd
concertprogramma kopen van
deze avond, gedrukt onder auspi
ciën van de International Artist and
Choir Organisation BV te Zoeter-
meer. Wie dit programma kritisch
bekeek, merkte al gauw dat ook
hier niet die zorgvuldigheid be
tracht werd die men zou verwach
ten voor het uitgegeven geld. Het
Jongerenkoor Leusden had voor
een eigen, vlekkeloos uitgevoerd
programmaboekje gezorgd, dat
bovendien gratis verstrekt werd.
REPERTOIRE
Het koor opende met een feeste
lijke selectie uit zijn wat oudere
repertoire. Zo werden onder ande
re ten gehore gebracht 'Top of the
World', 'Deep River", 'Who'll stop
the Rain' en het overbekende 'Hal
lelujah' van Handel, echter in een
meuw jasje gestoken. Ten opzichte
van vorige concerten van dit koor
viel meteen op, dat er niet alleen
met zeer veel meer plezier gezon
gen werd, maar - en mogelijk is dat
véél belangrijker - met veel meer
forte. De damesstemmen waren
over het algemeen zuiver, terwijl
de mannenpartijen met slechts vier
bassen en zeven tenoren zorgden
voor een evenwichtige balans. De
begeleiding door het eigen combo
werd voortreffelijk gedaan door
organist Tom Koekoek, drummer
Arno van Pelt en basgitarist Marcel
Schieving. Het ritme overwe
gend goed aangevoeld .door deze
groep, terwijl de vaak voorkomen
de tempowisselingen niet alleen
uitstekend werden aangegeven
door dingent Beckers, maar ook
perfect werden overgenomen door
een zeer gedisciplineerd koor.
Bij de composities voor vier
stemmige zang viel een ruim be
vredigende samenklank op in
combinatie met een goede stern-
balans. Er moet ongetwijfeld veel
repetitietijd m gestoken zijn om
met een voortreffelijke dynamiek
voor de dag te komen. Bij de vertol-
long van 'Deep River" maakten on
der andere voortreffelijk uitge
voerde zweltonen diepe indruk.
PRESTATIE
weest zal zijn aan de duidelijk an
dere begeleiding.
Bij alle uitgevoerde werken was
eveneens opvallend dat gezongen
werd met een zeer grote mate van
verstaanbaarheid, iets wat bij vele
koren niet gezegd kan worden.
IMPROVISATIE
Hoewel niet geheel vnj van sho
weffecten, maakte de drieëntwin
tigjarige Drent Jan Veenje een
meester-indruk. Volgens Sipke van
der Land die schijnbaar niet uitge-
roemd kon raken over dit jonge
talent, heeft Louis van Dijk eens
gezegd, dat een talent als Veenje
maar eens m de honderd jaar ge
boren wordt.
Jan Veenje werd geboren in het
Drentse Zuidwolde. Hij is de jong
ste van een muzikaal gezin. Op vijf
jarige leeftijd begon hij met zijn
eerste pianolessen. Op zijn achtste
jaar kreeg hij orgelles, terwijl hij op
zijn tiende jaar als vast organist
gecontracteerd werd m de gere
formeerde kerk van zijn geboorte
plaats. Nog dit jaar hoopt hij af te
studeren aan het Zwolse conserva
torium. Jan Veenje is een bizonder-
heid te noemen: zo deed hij voor de
aardigheid in 1984 mee aan een
provinciaal synthesizer-concours,
waar hij winnaar werd. In 1985
werd hij in Wenen Europees kam
pioen.
Een behoorlijke prestatie ener
zijds en een voortreffelijk voor
beeld voor bijvoorbeeld orato
riumverenigingen leverde het koor
bij de vertolking van het 'Halleluja'.
Voor - gemiddeld genomen - ou
dere en meer ervaren leden van
onze oratoriumverenigingen is de
uitvoering van dit werk lang niet tot
de simpelste categorie te rekenen.
Gestoken echter in een meuwe, ei
gentijdse begeleiding, zette dit
koor een schitterende prestatie
neer, hoewel het natuurlijk voor
velen wel even flink wennen ge
Veenje is m staat om met zijn
synthesizer een heel orkest te ver
vangen, zoals hij in Leusden later
op de avond zou demonstreren.
Veenje speelde met grote helder
heid en souplesse, dankbaar alle
mogelijkheden benuttend van de
nieuwste aanslaggevoelige Yama
ha. De dynamische kwaliteiten
werden regelmatig wat te fors door
een te groot aantal decibels, het
geen echter met wegnam dat het
Leusdens publiek aan zijn voeten
lag. De enkele slordigheidjes in
razendsnelle loopjes werden dan
ook graag op de koop toe geno
men. Het minutenlang durende ap
plaus was al van even goede kwa
liteit als het computer-ondersteund
pianospel.
VICKI BROWN
In het programmaboekje van het
organiserend bureau Inarco valt
onder meer te lezen, dat Vicki
Brown in Nederland enorm popu
lair geworden is dank zij haar eer
ste solo-album en haar succes met
The New London Chorale. Haar
eerste opnamen maakte zij toen ze
van Liverpool verhuisde naar Lon
den, waar zij optrad in verschillen
de televisie- en radioprogramma's.
In 1986 kwam RCA met een onge
bruikelijk plan: de song 'Stay with
me till the Morning' uit de 'Young
Amadeus' werd op een single uit
gebracht. Daarmee begon voor
Vicki Brown een tijd van stormach
tige successen.
Voor veel concertbezoekers was
het niet duidelijk, wie van de drie
optredenden met de hoogste eer
mochten strijken: Vicki Brown, het
show-effect met schuwend, die be
schikt over een warme mezzo-so-
praanstem die in de hoogte vaak
wat schreeuwerig van kleur wordt
of Jan Veenje, die blijk gaf van
enorm grote improvisatie-virtuosi
teit, of het Jongerenkoor Leusden.
Zéker is in ieder geval, dat de op
tredens in Leusden langdurig met
applaus werden beloond.
SAMENZANG
Het moge bekend zijn, dat za\
geres Brown zich bij al haar optr<
dens graag laat seconderen dcx
een plaatselijk jongerenkoor. W
gevreesd mocht worden, gebeu
de inderdaad: Het overigens sch:
terend en perfect begeleidenc
jongerenkoor viel volkomen in h
niet bij de veel te grote geluidsve
sterkmg die Vicki Brown kree
Ronduit irritant was het, dat de i
strumentale introducties c.q. b
geleidingen op de door Vic
Brown gezongen nummers op c
band waren opgenomen. Voor h
vnj forse toegangsgeld had men c
concertbezoeker beslist me
waar voor zijn geld moeten geve
Ondanks de tropische temper
turen werd het hele concertpr
gramma na de pauze afgewerkt. T
een aantal mooie vertolkingen v;
Jongerenkoor Leusden, waarond
'Ev'ry Valley', 'King all Glorious'
'Somebody to love', waarbij opvi
dat het koor veel meer plezier h;
en dat er met veel meer lef, gede<
deerd en met een mooi forte gem
siceerd werd, was het weer
beurt aan Jan Veenje. Opniev
kreeg hij duizend Leusdenaren vi
komen in zijn muzikale greep. J
verschillende hoogstandjes die
verwezenlijkte, waaronder e
groot gemengd koor en diver
instrumenten, maakte diepe
druk, met alleen bij het aandach'
luisterende publiek, maar eve
eens bij de koorleden.
Na dit onderdeel zong Vic
Brown een aantal nummers, wa;
onder 'I can't let go', 'Once again'
'Plaisir d'Amour'. Een minutenla
durend applaus was haar belonii
De samenzang met Jongerenkc
Leusden, Vicla Brown en J
Veenje boeide het pubhek dusc j
nig, dat maar liefst twee keer e j
toegift gegeven werd: 'Goi
Home'.
LEUSDEN/UTRECHT - De
Utrechtse officier van justitie mr.
0. Brouwer eiste maandag tegen
een 52-jarige inwoner van Leus
den die jarenlang met de dochter
van zijn vriendin naar bed ge
weest was, zes maanden voor
waardelijke gevangenisstraf. Zo
wel de officier als politierechter
mr. A. Weijsenfeld maakten de
verdachte duidelijk dat als de
zaak niet alweer acht elf jaar
geleden gespeeld had, de man
dan voor langere tijd naar de ge
vangenis was gestuurd.
Op de zitting gaf de Leusdenaar
toe ruim drie jaar lang met de in '78
veertienjarige dochter van zijn
vnendin sexuele gemeenschap te
hebben gehad. „Ze zag er veel
vrouwelijker en verstandiger uit
dan veertien", verdedigde de man
zich. Pas in december vong jaar
was de vrouw volgens de officier in
staat geweest om aangifte te doen.
De verdachte beweerde dat er van
dwang nooit sprake geweest was.
maar mr. Brouwer vond de verhou
ding zo ongelijkwaardig dat er van
keus geen sprake kon zijn
het gebeurde is al
erg genoeg", voegde de politie
rechter hier aan toe.
De officier had geen enkel goed
woord voor de verdachte over.
„Hier zien we een keung gekleed
heerschap, maar als we het verhaal
van het meisje lezen knjgen we een
heel ander beeld", aldus de offi
cier. De man zou vaak onder in
vloed van alcohol verkeerd heb
ben als hij zijn avances maakte en
zou ook het meisje dronken ge
voerd hebben. Zij heeft een keer
een abortus laten uitvoeren.
„Een zieke man die een ander de
LEUSDEN - In het kader van de
serie Bouwconcerten, ter financie
ring van de nieuwbouw van de mu
ziekschool, treedt zaterdag 3 juni
organist Gerrit 't Hart op. 't Hart zal
het orgel van De Koningshof be
spelen, alsmede een clavichord-
ziekte ingejaagd heeft", sprak de
officier, „heel gruwelijk, zij is voor
de rest van haar leven getekend".
Het meisje zou behalve door de
vriend van haar moeder ook door
haar moeder zelf een schuldgevoel
aangepraat hebben gekregen. De
vrouw is in therapie gegaan.
Mr. Weijsenfeld nam de eis van
de officier over, maar benadrukte
nog eens dat het „een heel ernstige
zaak" betrof, dat de verdachte „zo
vaak en zo lang" van de vrouw mis
bruik gemaakt had. Eén a twee
keer per week was de man met
haar naar bed geweest.
replica, dat gebouwd is naar net
voorbeeld van een instrument van
C.G. Hubert uit 1784. 't Hart speelt
werken van onder meer Buxtehu-
de, Bach en Krebs.
Het concert vindt plaats m De
Koningshof en begint om 20.00 uur.
De toegangsprijs bedraagt vijf gul
den. Jeugd tot en met 18 jaar betaalt
ƒ2,50.
soorten voorkomen. De naam
Ooievaarsbek heeft betrek
king op de lange snavel aan
de punt van de vrucht. Als
men de wetenschappelijke
naam Geranium juist ver
taalt, moet de plant eigenlijk
Kraanvogelbek heten, want
het Griekse woord geranos
betekent kraanvogel. De
naam ooievaarsbek komt
dan toe aan de bekende sier
plant van huiskamer en tuin,
van het geslacht Pelargo
nium, want pelargos bete
kent ooievaar.
Het Robertskruid kan men
bij ons overal op schaduwrij
ke plekken bij muren, op
open plekken in het bos en
onder heggen aantreffen. Bij
fijnwrijven van de plant ont
staat een zeer onaangename
geur, veroorzaakt door bit-
terstof en looistoffen. Van
daar de volksnamen Stin
kerds, Stinkende Ooievaars
bek en Stinkende Geranium.
Een dergelijke geur, zo
meende men vroeger, moest
de motten wel op een afstand
houden en daarom werd het
kruid tussen ongebruikte
kleding opgehangen.
De vrucht van de Ooie
vaarsbek bestaat uit vijf de
len, die oorspronkelijk elk
twee zaden in aanleg heb
ben, waarvan er echter maar
één tot rijpheid komt. Van
elke deelvrucht loopt een
dunne, lange stijl langs de
buitenkant van de snavel
omhoog. Wanneer het zaad
rijp is laat de stijl aan de on
derkant los, rolt plotseling
naar boven op en slingert het
zaad wel drie meter van de
moederplant weg.
Tijdens de Middeleeuwen
geloofde men in de leer der
signaturen, dat wil zeggen
dat een geneeskrachtige
plant zijn werking door de
vorm of kleur van zijn delen
onthult. Wat het Roberts-
kruid betreft waarvan de
stengels, vooral in de herfst,
krachtig rood kleuren zou
dat betekenen dat het vooral
bij bloedingen en bloedziek
ten werkzaam was.
Het gebruik om het kruid
als bloedstelpend middel aan
te wenden moet wel zeer oud
zijn want de Romeinse gla
diatoren gebruikten het
reeds voor wondbehande-
ling. Ook wilde het volksge
loof dat het opmonterend
werkte. Het tot poeder ge
wreven kruid kreeg iemand
die neerslachtig was letter
lijk op zijn boterham.
G. van L.
Over de oorsprong van de
naam Robertskruid (Gera
nium robertianum) lopen de
meningen nogal uiteen. Zo
menen sommigen dat de
naam afkomstig is van de
heilige Robert of Ruprecht,
aartsbisschop van Salzburg,
die reeds in de zevende eeuw
het gebruik van deze plant
als geneesmiddel zou hebben
aanbevolen. Anderen menen
dat de wetenschappelijke
soortnaam Robertianum is
afg ;d van Herba rubea of
Heroa ruberta, zoals de plant
oudtijds heette, hetgeen wil
zeggen Rood kruid, omdat de
stengels en de bloemen een
rode kleur hebben. Dit rubea
of ruberta zou verbasterd
zijn tot Robertskruid.
Robertskruid is een van de
vele Ooievaarsbekken waar
van er in Europa ongeveer
zeventien verschillende