Veelzijdig organist maakt goede indruk Treesje the Bloopers' in basisschool Bongerd Vijf éénakters van Culdoto-jeugd bezorgen Achterveld vrolijke avond Brünhilde van Vuuren schildert licht en vrij leusJer kr-uiit; Ixpositie deze maand in de Rabobank Tiende Bouwconcert Leusdense Muziekschool met Gerrit 't Hart WOENSDAG 7 JUNI 1989 (door Jaap Riewald) jEtlSDEN - Soms denk je bij je zelf, dat het zonde is, dat slechts >o weinigen de moeite nemen om een concert in Leusden bij te vonen. Andere keren daarentegen heb je de indruk, dat er ►igenlijk véél te veel bezoekers aanwezig zijn om intens te ^nnen genieten van het gebodene. Het tiende bouwconcert >nder auspiciën van de Leusdense Muziekschool had een mder karakter: slechts veertig mensen waren afgekomen op Ie naam die Gerrit 't Hart reeds lange tijd in Leusden en wijde >mgeving heeft als organist. Het voordeel was dat de weinige nensen tijdens het intensieve luisteren niet gehinderd werden loor eikaars aanwezigheid. p/ie de betekenis van het woord ml opzoeken, moet al een heel [0ede encyclopedie hebben. De ^cyclopaedia Britannica ver- chaft goede informatie over het tftrurnent, evenals de heer G. 't lait deed aan het begin van zijn iigelspel. Het clavichord is niet groot, wel zwaar daarentegen. Het past op een stevige tafel en is voor zien van snaren en toetsen: het is meestal rechthoekig van vorm. Het instrument is bijzonder populair geweest m de jaren 1400 tot 1800 om vervolgens weer herontdekt te worden in de twintigste eeuw. Gerrit 't Hart legde zijn publiek uit, dat in voorbije tijden dit instru ment vaak in een hoek van de ka mer stond, zodat de clavichord- speler ongestoord kon musiceren. 't Hart demonstreerde het dyna- miek-karakter van het instrument door achtereenvolgens zo hard mogelijk en zo zacht mogelijk te spelen. Voor velen een ware open baring: een groot geluid is het be paald niet. Zeker voor onze moder ne oren, gewend aan de geneugten van moderne elektronica, is het een grote overgang om het kleine geluid van het clavichord te appre ciëren. Voor een doodstil luisterend pu bliek speelde 't Hart na zijn toelich ting de „Suite in F groot' van Georg Bóhm (1661-1733), „Inventio 13' en Gemt 't Hart bespeelt het orgel in De Koningshof. Hij benutte de dynamische mogelijkheden van het orgel ten volle in combinatie met een ongekende dosis muzikaliteit en virtuositeit. „Inventio 8' van J.S. Bach (1685- 1750) en „Praeludium en Fuga in g klein' uit het „Wohltemperierte Klavier' deel 2, eveneens van Bach. Na een geweniungstijd van enkele minuten kon men constateren, dat Gerrit 't Hart niet alleen een uiter mate goed geconcentreerd speler is, maar dat hij ook binnen de rela tief kleine mogelijkheden alles aan dynamiek uit het instrument haalde wat maar mogelijk was. Hij wist hiermee een goede spanningsop bouw te bereiken, waarvan je ei genlijk alleen maar dacht hoe jam mer het eigenlijk is, dat dit instru ment zich nauwelijks leent als solo-instrument in een grote ruim te. Het instrument was ongetwijfeld beter op zijn plaats geweest in een kleinere ruimte met veel betere akoestiek. ORGEL In de pauze had Gemt 't Hart beslist niet te klagen over gebrek aan belangstelling voor het clavi chord met zijn zoetgevooisde hel dere geluid. Geduldig legde hij de liefhebbers alles uit Na de pauze hoefde het verwende twintigste- eeuwse oor zich met meer zo in te spannen. De concertgangers wer den vergast op een zevental werken voor kerkorgel. Geopend werd met „Obra de Quinto Tono', een anoniem werkje van Spaanse herkomst. Hierna volgden „Fuga in C van Buxtehude (1637-1707), „Herzlich lieb hab ich dich, o Hen' van G.F. Kaufmann (1733), „Capric cio' van F.W. Marpurg (1718-1795), „Vater unser un Himmelreich' van Bach, „Praeambulum supra Jesu meine Freude' van J.L. Krebs (1713-1780) en „Praeludium en Fuga in a klem' van Georg Bóhm. De verschillende werken wer den gespeeld met een voldoende afwisseling van registers. Bepaald jammer vond ik het, dat de eerste nummers wat te vlak gespeeld werden, waardoor er te weinig spanningsopbouw plaats vond. Naar mijn mening is muziek tijdloos en leent zich uitstekend voor steeds andere interpretaties; het kan daarom interessant zijn om mu ziek die oorspronkelijk zeer sober gespeeld werd, te gaan verleven digen door een geheel nieuwe vi sie op de manier van uitvoeren. Bepaald meesterlijk was de ver tolking van het laatste concertnum mer, waar Gerrit 't Hart zich ont popte als een groot kerkorganist. Hij benutte de dynamische moge lijkheden van het orgel ten volle in combinatie met een ongekende dosis muzikaliteit en virtuositeit. In gedachte hoorde je deze Leusdens kunstenaar in een grote kathedrale kerk spelen. Tijdens het orgelconcert hoorde men voortdurend storende gelui den die afkomstig bleken te zijn van de twee zwelkasten. De heer 't Hart gaf er de voorkeur aan om gebruik te maken van de handbe diende zwelkasten in plaats van de elektrische luchttoevoer voor de orgelpijpen. Het volgende bouwconcert vindt plaats op zondag 11 juni om 12.30 uur in de zaal van de Muziekschool. Enkele ensembles van de muziek school zullen dan spelen in wisse lende bezetting. jEUSDEN - Openbare basisschool De Bongerd is een aktief deelnemer aan het Foster Parents Plan. Door de door deze ichool overgemaakte bijdragen worden twee gezinnen in een lerde Wereld land gesteund. Om deze bijdragen in te zamelen irganiseert de school eens in de twee jaar een fancy-fair. Dit jaar is het op aanstaande donderdag 7 juni weer zover. Vanaf vier uur 's middags zullen in en (met goed weer) om de school (raampjes te vinden zijn waarin spelletjes te doen zijn of ekkers of spullen verkocht worden. De dag wordt afgesloten >m acht uur 's avonds met een optreden van Treesje the Hoopers. De zangeres; Treesje Schaeffer is de moeder van wee leerlingen op deze school. Zij zal voor de eerste keer met baar band 'the Bloopers' in Leusden optreden. De groep trad tot nu toe uitsluitend in Rotterdam en omgeving op. De band 'the Bloopers' bestaat uit zes mannen en twee vrouwen. Be- ahre de zangeres is er een saxofo- niste. De mannen bespelen de toet- de drum, bas, leadgitaar, slag- ataar, en trompet. Ze zijn van plan onderdagavond tijdens hun be- efietvoorstelling nummers ten ge ne te brengen die lekker in het etoor liggen. Volgens Treesje rhaeffer brengt de band geen ieuwe nummers: „We brengen ythme Blues, Soul en Rock Roll uit de zestiger, begin zeventi ger jaren. Nummers als 'Knock on wood', 'Sweet Nothings', 'Stupid Cu pid' en 'I can't let you go'. Alle num mers zijn door de bandleden gear rangeerd, waardoor we ze kunnen brengen in een eigen klank en sfeer." De band kiest haar repe- toire zorgvuldig. „We zijn met op zoek naar grote hits. Er zijn genoeg bandjes die die nummers brengen Maar ik heb geen zin om vergele ken te worden met iemand die dit nummer ooit gebracht heeft. Ik wil in mijn eigen stijl zingen", aldus Treesje Schaeffer. In het dagelijks leven bestiert zij in Leusden een salon voor huidverzorging, de le den van de band hebben uiteenlo pende beroepen als docent infor matica, meubelmaker, opbouw werker en architect. Ze zijn sinds één jaar bij elkaar en treden regel matig op in Rotterdam en omge ving. „Iedere vrijdag rijd ik naar Ber- kel-en-Rodenrijs om te repeteren. Zoals een ander op tennis zit, vind ik hierin ontspanning." Het optre den morgen in Leusden, in De Bon gerd, vindt ze 'best griezelig.' „Tot nu toe trad ik op voor publiek dat ik verder never-nooit meer zie. Maar ach, ik hou er wel van af en toe in het diep te springen." Tijdens of na afloop van het con cert van Treesje The Bloopers zal met de pet worden rondgegaan teneinde de opbrengst voor het Foster Parents Plan zo hoog moge lijk te maken. ACHTERVELD - De jeugdtoneelgroep van de toneelvereni ging Culdoto gaf zondagavond in Ons Gebouw een toneel avond. Het werd een hele mooie en gezellige toneelavond waar bij de zaal geheel gevuld was met belangstellenden. isje The Bloopers. Donderdag treedt de groep voor het eerst voor ten pubhek op in De Bongerd, tijdens een manifestatie voor Foster Farents. De avond werd geopend door Henk Schouten die allen hartelijk verwelkomde. Hij was heel blij dat er zo'n grote opkomst was. Hij wen ste allen een hele mooie toneel avond. Voor de pauze werden er drie stukken gespeeld en na de pauze twee. Als eerste stuk werd opge voerd „Kip ik heb je". Een moedern verteld haar dochter dat ze een fijne kip heeft gekocht en dat ze die middag lekker kip zouden eten. De dochter komt hier tegen in opstand. Omdat ze zondag, maandag en dinsdag al kip hadden gegeten wil de ze nu zuurkool met spek. Na enig gekibbel wordt besloten de kip maar te verkopen en voor het geld zuurkool te kopen. Aan diverse personen van verschillen de pluimage waaronder een poe lier wordt getracht de kip te verko pen. Dit lukt maar niet. Uiteindelijk komt de veldwachter opdagen die er wel oren naar heeft de kip te kopen. Als men het over de pnjs eens is, worden de twee dames door de veldwachter in de boeien geslagen. Het bleek dat de kip 's morgens bij hem van het erf was weggenomen. BAKKER Het tweede stuk had als titel „De Rovers". En stel rovers loopt al zin gend door het bos. Ze zijn voor niemand bang en pakken af wat ze te pakken kunnen knjgen. Plotse ling horen ze iemand aankomen. Het blijkt een bakker te zijn, die de opbrengst van zijn verkoop 400,- naar de bank gaat brengen. Omdat de bakker het nogal warm heeft gaat deze op een bankje zitten om even uit te rusten. Hij gaat dan ook zijn geld nog eens zitten tellen. De rovers sluipen nader en pakken zijn geld af. Nu komt de kwestie naar voren hoe de rovers het onder elkaar zullen verdelen. Daar ze niet goed kunnen rekenen, kunnen ze er maar met uitkomen hoeveel ie der knjgt als men 400 door 5 moet delen. De bakker geeft hen een goede raad. Een strotje trekken en die afvalt knjgt mets. Dit lukt. Het spel wordt verder gespeeld zodat er op den duur slechts één rover overblijft, die alles knjgt. Zowel de bakker als de rovers hebben elkaar geboeid met touw. Als er één overblijft komt de veld wachter en neemt de laatste rover ook gevangen. Het blijkt dat de bakker en de veldwachter het spel samen hebben gespeeld om de rovers te kunnen vangen. NAPOLEON Het derde stuk had als titel Na poleon. In een klem dorp valt er niets te beleven. Er komen geen toensten en ook voor de bewoners is het even saai. De wethouder van de raad is tot de ontdekking geko men bij het nasnuffelen van de ge schiedenis dat Keizer Napoleon in het dorp een nacht in zijn eigen tent heeft gelogeerd. Dit brengt de bur gemeester op het idee om een standbeeld van Napoleon te laten maken en zo toeristen te trekken. De opdracht wordt gegeven aan een beeldhouwer. Deze zit op een zeker moment huilend bij de plaats waar het beeld zal worden ge plaatst. De als napoleon geklede man, die model had gestaan, ter plaatse vertelt de beeldhouwer dat zijn beeld tijdens het transport is stukgevallen. Tweemaal had de burgemeester zijn werkstuk afge keurd en nu het goed was gekeurd en binnen enkele ogenblikken zou moeten worden onthuld, heeft hij niets De beeldhouwer krijgt het model zover dat hij tijdens de ont hulling op de sokkel gaat staan en als beeld zal fungeren. Als de bur gemeester met de raad en de dor pelingen op komen dagen staat het beeld mooi onder een laken op de sokkel Na enkele toespraken wordt het beeld door de burge meester onthuld. Iedereen is het er over eens dat het een heel mooi standbeeld is. Men is het er wel Een forse kip was de inzet van een geschil tussen politie en twee vrouwen, een verhaal dat door de jeugd van toneelveremgmg Culdoto met verve over het voethcht werd gebracht. over eens dat er geen leven in zit. Het model, dat in zijn werk spoor overwegwachter is hoon plotse ling een trem naderen. Er zat nu wel leven in, want hij springt van de sokkel om zijn werk te gaan doen. ■EUSDEN - Bij de Rabobank aan de Biezenkamp 3 is de gehele juni een tentoonstelling te zien van werk van Brünhilde fan Vuuren-Löwe. Het zijn aquarellen en gouaches die het *ndschap, bloemen en stilleven tot onderwerp hebben. Een bloesemimpressie op zijde is tekker vrij geschilderd in een Compositie, verdeeld over de ge- «le oppervlakte van de zijden on- grond. Tere bloesems komen JJgTote weelde tussen de donker- jto van bladgroen tevoorschijn, fan een ander werk is een bloe- speels en luchtig ge- •ïuaieüeerd en fraai uitgelijnd te- vnhet wit van het papier. Verder dij de aquarellen die van de oeer mei oai een aer waterverven die er uit springt door de sympa thieke sfeer waarin hij is geschil derd. Vlot en opgewekt, typisch geschikt voor de kinderkamer. In nig genoteerd is ook de aquarel van de zomerhoed De tulpen in een vaas zijn wat min der gelukkig van compositie. Het 'gat' tussen de bloemen is te groot. Dit trekt de compositie uit een. Een klein tekenachtig land- door Anco Mali schapje uit Zuid-Franknjk is mooi licht gehouden. De zuidelijke warmte en kleurstelling stralen eraf De prent 'Aan de Tam' is wat dicht geslagen en groezelig van kleur Het licht ontbreekt er in hoge mate. De gouache Viool met pluimen is goed van expressie en stofuit drukking. De compositie is inte ressant De gouache met de Keulse pot is verdienstelijk ge schilderd. maar wel wat stijfjes. Een stilleven van Brünhilde van Vuuren-Lowe. Deze maand te zien m de Rabobank op de Biezenkamp. Nu stond daar de beeldhouwer op de sokkel. Dit speelt zich dan heel wat jaren later af. Een vader en een zoontje komen het beeld bekij ken. De vader vertelt dat dit het standbeeld is van een bekende beeldhouwer. Het is een mooi standbeeld en dit heeft tot gevolg dat er nu veel toeristen naar het dorp komen om het beeld te ko men bezichtigen. Het is nu wel steeds druk in het kleine dorp. Wel vind zoonlief dat er geen leven in het beeld zit. Dat klopt volgens de vader als ze zich van het stand beeld verwijderen. Gelukkig kij ken ze met meer om daar ze anders hadden kunnen zien dat er nog ge noeg leven in het standbeeld zat want dit staat hen na te zwaaien. Hierna volgt er een korte pauze. HEMD Na de pauze werd het vierde stuk opgevoerd, getiteld Het Ko ninklijke Hemd. In de waszaal van het Koninklijk paleis zijn drie meis jes met de was bezig. Eén van de meisjes staat een zijden overhemd van de koning te strijken. Het ka mermeisje komt verschillende ma len vragen wanneer het overhemd klaar is. De koning wil namelijk een schoon zijden overhemd aan. Tot grote schnk van de wasmeisjes blijkt dat er een grote schroeivlek op het overhemd is gekomen. Wat nu gedaan? Ze proberen van alles om de schroeivlek weg te krijgen. Dit lukt niet. Terwijl ze zo bezig zijn komt Hare Majesteit de koningin in de waszaal kijken. Ze blijft graag op de hoogte van wat er zc allemaal in en rond het paleis gebeurd. De meisjes krijgen een pluim van haar en zal ze voordragen voor salaris verhoging. Als het kamermeisje weer om het gestreken overhemd komt vragen wordt haar door de strijkster een overhemd in de han den geduwd. Dit is het werkover- hemd van de tuinman. Deze is gro ter dan de koning en er zitten ook geen gouden kroontjes op Kort daarop komt de koningin weer bin nen en verteld de meisjes dat de koning zo blij is met dit mooi dikke overhemd. Hij wil mets anders meer dragen. Er moeten 10 dozijn van deze hemden besteld worden. De meisjes krijgen een grote pluim en worden opnieuw salarisverho ging beloofd. Ook mogen ze mee naar de koninklijke keuken waar ze op het lekkerste eten worden getrakteerd. SCHOENENZAAK Het vijfde stuk was getiteld De Schoenenzaak, de Gouden Laars. De schoenenwinkelier loopt trots door zijn zaak en is groots op de grote verscheidenheid van schoe nen die hij te koop heeft. De win keljuffrouw komt binnen en knjgt al direct een uitbrander daar ze te laat is. Dat is elke morgen, aldus het meisje. Ook is er een kassajuffrouw aanwezig. Het aanprijzen van de schoenen, het werk van het winkel meisje en de kassajuffrouw worden zingend onder de aandacht van het publiek gebracht. Als eerste klant komt een jonge man binnen. Als hem gevraagd wordt waarmee men hem van dienst kan zijn vraagt hij om een lege schoendoos. Hij krijgt die, maar wordt daarna weer naar bui ten gewerkt en hem wordt tevens gezegd niet meer terug te komen. Zingend wordt het geschooi om lege dozen ten gehore gebracht. Een binnenkomende dame wordt door het winkelmeisje heel vrien delijk ontvangen. Ze wil nieuwe schoenen, maat 36, want ze heeft Chinese voetjes. Het moeten schoenen zijn met hoge hakjes. Dan hoort men haar goed lopen zal men vol bewondering naar haar schoenen kijken. Als het lukt een paar van dergelijke schoenen te laten zien, wil ze die niet direct hebben. Het is wel maat 44. Ze loopt er niet zo prettig op, maar ze lopen wel uit zegt de dame. Na veel wat slap gebabbel van de dame wor den de schoenen gekocht. Men is in de winkel blij dat ze weg is en hopen dat ze niet terug komt om ze te ruilen. De jongen komt weer om een schoenei\4°°s vragen, maar wordt heel rap naar buiten ge werkt. De volgende klant is wel een hele aparte dame. Ze wil meuwe schoenen, maar wel heel apart van model en kleur. Ze zijn of te plomp of niet goed van kleur te lomp van model enzovoort. Als alles gepast is zijn er geen schoenen voor haar bij. Als ze wil vertrekken zijn haar eigen schoenen niet meer zo vlug in de schoenenhoop te vinden en gaat ze dan van armoe op haar kousen weg. Vijf hele leuke en mooie stukken die elk op zijn manier heel goed werden gespeeld. Men was wel eens even de kluts kwijt als men in de lach schoot, dit werd door de aanwezigen zeker niet kwalijk ge nomen. Er werd zelfs heel hartelijk meegelachen.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1989 | | pagina 7