an Menu geeft
isitekaartje af
„On my way to you" I
Pianist Van den Brink is
een met zijn instrument
leest van De Flines
Hond geen rust meer
leusder kncwit;
Eerste prijs
voor Lisiduna
vooronder viert
rste lustrum
innaar Wessel Ilckenprijs in de Swartesteegh
Ruilbeurs
Fred Berkemeier en Nol
Sicking in Bos en Heide
Natuurwandeling
Psychosynthese
Lezing Eminfoundation
positie in 't Claeverenblad tot 27 november
/r\
Vijfhonderdste bezoeker bij Jazz-Senn
plaatselijk nieuws
WOENSDAG 15 NOVEMBER 1989
I usi
M :oni
USDEN Het kon de afgelopen week niet op wat betreft de
icerten. Terwijl Jazz-Sen een programma in optima for-
iresenteerde meldde zich enkele dagen later in De Swartes-
h voor de maandelijkse sessie van het kwartet Wiebe
is tra/Jan Verwey een saxofonist van formaat, de 27-jarige
Vlenu uit Spakenburg,die de afgelopen zomer de belang-
iiicf op zich vestigde van geheel jazzminnend Nederland
het weer in ere herstelde jazzconcours van het befaamde
ijkse Loosdrecht Festival op zijn naam te brengen. De jury
iet festival kenschetste de winnaar in haar rapport „als de
it persoonlijke,complete musicus" en omschreef hem op
ld van zijn timing en frasering als „een indrukwekkende
oonlijkheid op het concertpodium".
Gerard Trebert
dan sta je daar opeens, een
onwennig nog, op een koe-
fstige novemberavond in een
end café in Leusden. Maar
jnmiddellijk bereid de mou-
ip te stropen, want hem is
i dat de roem en reputatie
zijn vooruit gesneld. „Die
is natuurlijk betrekkelijk", al
ii Menu voordat hij nog een
leeft geblazen deze avond,
is in een stroomversnelling
n sinds ik de afgelopen zo-
Loosdrecht ben uitgeroepen
maar van het jazzconcours".
zeven andere finalisten trad
mtvolle Spakenburger aan in
dstrijd van het fameuze con-
dat lange tijd in de ijskast
it jaarlijkse festival was opge-
en dit jaar weer voor het
op het programma van het
jazzfestijn prijkte. De jury
met grote namen als Jerry van
Rooyen, dirigent van het Metropole
Orkest, Jan Huydts, jazz-pianist en
adjunct-direkteur van het Hilver-
sumse conservatorium en Joop de
Roo, jarenlang topman van de
AVRO en thans als adviseur ver
bonden aan datzelfde conservato
rium, noemde hem een saxofonist,
die opviel door zijn technisch vol
waardig spel op een hoog peil. Op
grond daarvan ontving Jan Menu uit
handen van Rita Reys de Wessel
Ilckenprijs, vernoemd naar haar
voormalige echtgenoot, de in 1957
overleden slagwerker. Aan de
prijs is bovendien een geldbedrag
van drieduizend gulden verbon
den.
De gelukkige prijswinnaar was
van plan het geld te besteden aan
een studiereis naar de Veremgde
Staten. Maar het is er nooit van
gekomen want kort na „Loos
drecht" werd hij getroffen door een
zenuwaandoening in zijn rechte
rarm. Dat betekende niet alleen
een streep door de rekening wat
de Amerikaanse reis betreft maar
ook nog eens dat hij niet in staat
was zijn eindexamen af te leggen
aan het conservatorium. Hij werd
dus onverwacht op alle fronten uit
geschakeld. „Amerika komt nog
wel een keer, het examen denk ik
volgend voorjaar te gaan doen en
voor het geld koop ik misschien
wel een nieuwe sax", weet hij te
relativeren.
Het gaat de jeugdige musicus
overigens met slecht. Zijn loopbaan
wijst duidelijk in de richting van de
muziek, alhoewel dat wel eens an
ders is geweest. Na zijn VWO-op-
leiding koos hij aanvankelijk voor
de Landbouwhogeschool in Wage-
ningen, wat naar hij al spoedig vast
stelde op een mislukking berustte.
Daarna koerste hij in de richting
van de Technische Hogeschool
Twente voor de studierichting be
drijfskunde. „Dat komt ook min of
meer door mijn ouders, die een
eigen bednjf hebben in Klooster-
zande, waar ik ben opgegroeid.
Maar de muziek is uiteindelijk toch
voor mij het belangrijkste gewor
den. Vandaar het conservatorium".
ORKESTLEIDER
Reeds tijdens zijn studie aan het
conservatorium kwamen zijn ta
lenten tot uiting. Vong jaar trad hij
een seizoen lang op als orkestlei
der in de theatershows van André
van Duin, waarbij hij tevens in het
orkest tenorsax en klarinet speel
de. Menu: „Ik heb honderdzesüg
maal op de bühne gestaan en heb
van dat jaar enorm veel opgesto
ken. Ik heb namelijk geleerd wat
discipline is; je had er maar op tijd
te zijn en dat is voor musici wel
eens moeilijk". Maar ook daarna en
vooral vanwege zijn grote succes
tijdens het jazzfestival ging het
voorspoedig met Jan Menu. Toen
Ruud Brink als saxofonist het tno
van Greetje Kauffeld verliet kreeg
hij de vererende uitnodiging om
diens plaats in te nemen en tot op
de dag van vandaag vormt hij sa
men met de onverwoestbare top-
vocaliste en de geroutineerde Pe
ter Nieuwerf met zijn vermaarde
akoestische gitaar een meer dan
voortreffelijke muzikale eenheid.
En dan, als het jazzcafé De Swar
testeegh langzaam maar zeker vol
stroomt deze avond en Jan Memu
zijn eerste voorlopig voorzichtige
verkenningen uitvoert in de rich
ting van het kwartet van Haanstra
en Verwey, begint de gastsolist het
bewijs te leveren, dat er ook deze
keer weer sprake is geweest van
een buitengewoon gelukkige
greep. Hij speelt met de innerlijke
overtuiging, waarvan hij gewaagde
toen hij sprak over zijn opvattingen
over de jazzbelevmg van vandaag:
„Geef aan de vele goede stukken,
die bestaan een eigen interpreta
tie. Doe iets met die muziek,ook al
is die nog zo goed. Daarom vind ik
het ook belangrijk met verschillen
de mensen te spelen. Met het trio
Greetje Kauffeld. Of met mijn eigen
kwartet, want dat heb ik dan ook
nog. Of hier in Leusden, zoals van
avond".
Jan Menu gaf vervolgens zijn in
drukwekkend visitekaartje af m
combinatie met een geispireerd
huisorkest, dat het grootste compli
ment verdient. Niet de sound is bij
zo'n gelegenheidsoptreden be
langrijk, wel de wil om een stuk
muzikale beleving over te dragen
op een gezelschap geïnteresseer
de luisteraars, die bewust of onbe
wust ervaren dat er iets bijzonders
aan de hand is. En dat er dan, zoals
Jan Verwey het verwoordde, best
zo nu en dan hard aan getrokken
moet worden, pleit zowel voor
kwartet als solist. De laatste kon het
vaak niet laten en leidde op beslis
sende momenten tijdens gewaag
de improvisaties. En dan blijken
ook weer musici in hart en nieren
als Willem Meyboom en Ab van
den Berg van onschatbare waarde.
Een jazzavondje om m te lijsten.
^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'£
LEUSDEN - Met terechte
trots maakte de talentvolle
Spakenburgse saxofomst in
jazzcafé De Swartesteegh mel
ding van het feit, dat hij deel
mocht uitmaken van het trio
van de vermaarde internatio
nale zangeres Greetje Kauffeld
bij het maken van een CD on
der de titel „ON MY WAY TO
YOU". Met trots, inderdaad,
want wie het onnavolgbare
stemgeluid, de timing en het
brede bereik van een van de
grootste talenten, die ons land
ooit in dit genre heeft gehad
zoveel jaren heeft gevolgd
weet dat het voor een jonge
musicus een eer moet zijn met
deze zangeres te mogen sa
menwerken.
„On my way to you" is een
juweeltje. Elk nummer heeft de
artistieke klasse en waardig
heid, die de zangeres toch al
van nature uitstraalt.Ze lijkt
vanuit haar hart, vanuit een ge
drevenheid en een gevoels
matigheid, die haar tijdens de
opnamen de hitte en tegelij
kertijd de kilte van de studio
doet vergeten, tekst en muziek
over te brengen naar een luis
terend publiek, dat zij niet kent
maar desondanks via haar
weergaloze stem in de armen
sluit. Greetje Kauffeld is niet
meer weg te denken uit de top
van de betere nationale mu-
ziekbeleverus.
Toppers in dit album? Ze zijn
het allemaal: drie kwartier
lang, Peter Nieuwerf aan de
gitaar, Jan Menu op de tenor
sax en Greetje zelf met alles
wat zij te bieden heeft en dat is
dus van het allerhoogste ni
veau. Een produktie, waarmee
Joop de Roo, ook alweer een
absolute topman in de vader
landse showbusiness, alle eer
mag inleggen en derhalve een
ereplaats verdient bij allen,die
de betere jazz een oprecht hart
toedragen.
-.iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiii>~
LEUSDEN - De Woudenbergse
Postzegel- en Muntverenigmg 'On
der de Loep' houdt op maandag 27
november in De Til, Hamersveldse-
weg 30 een ruilbeurs. De beurs is
van 19.00 uur tot 22.00 uur.
LEUSDEN - Op 21 november
brengt Jazz-Sen in Bos en Heide
neo-mainstream jazz, vertolkt door
de Noordhollandse formatie Fred
Berkemeier/Nol Sicking. Fred
Berkemeier, saxofoonm, is kort
geleden bij Jazz-Sen ingevallen
voor Tony Vos. Nol Sicking, leraar
muziekschool, is al vele jaren een
gerenommeerd pianist. Lex Tang-
Ier, slagwerker, is docent aan het
Hilversums Conservatorium en
bovendien muziekcomputer-tech-
noloog. Bassist Rob Langereis ligt
bij de Jazz-Sen-luisteraars nog vers
in het geheugen door zijn optre
den met Bert van den Brink en Mi
chael Gustorff Aanvang half ne
gen.
LEUSDEN - Het Instituut voor Na
tuurbeschermingseducatie organi
seert voor zondag 19 november
een wandeling door landgoed Den
Treek. Het thema van de wande
ling is 'Herfstverschijnselen'. Het is
gewenst om laarzen of ander stevig
schoeisel te dragen. Het vertrek is
om 14.00 uur bij het fietspad over
de A 12. Voor meer informatie kan
men bellen: 033-723141 of 03495-
35441.
LEUSDEN/SLIEDRECHT - Mu
ziekvereniging Lisiduna haalde
afgelopen zaterdag de eerste
prijs bij de nationale federatieve
concertwedstrijden in Sliedrecht.
Deze werd georganiseerd door
de Koninklijke Federatie van
Muziekverenigingen, afdeling
Zuid-Holland. Er deden 10 orkes
ten mee.
Lisiduna speelde als verplicht
werk de nummers "Tales from Fin
land' van Mary Ann Gilby en 'Ou
verture' van Kees Schoonebeek.
Daarmee haalde de band 148 pun
ten. Voor de uitvoering van het
nummer 'Choral' van Ted Huggens
kreeg Lisiduna 146 punten. Het oor
deel van de jury was dat het orkest
in het verplichte werk tot doorzich
tig, ntmisch markant spel wist te
komen. De dynamiek was goed
verzorgd. Dat gold ook voor de
klankbalans. In het keuzewerk was
de articulatie soms te dik. De solo
van Joost Wijnands op altklarinet
was fraai.
In de Schuur, Pachter 16 worden
in het weekeind van 17, 18 en 19
november psychosynthese trai
ningen gehouden. Volgens de or
ganisatoren gaat het om het ont
dekken van de energie die men
als kind had. De training begint
op vrijdag 17 november om 19.00
uur. De bijeenkomsten, die gege
ven worden door Eva Boerma en
Edith Bakker, zijn op zaterdag en
zondag tot ongeveer 17.00 uur.
De deelnemers overnachten tij
dens dit weekeind in De Schuur. De
kosten bedragen 225,-- per per
soon, exclusief de maaltijden.
Daarvoor wordt een aparte bijdra
ge gevraagd. Voor koffie en thee
wordt gezorgd. De deelnemers
moeten zelf een slaapzak en kus
sen meenemen. Ook wordt hen ge
vraagd pen en papier mee te ne
men en een foto uit de kindertijd.
Voor inlichtingen en ischrijvmg:
Eva Boerma: 05220 - 62625 en Edith
Bakker: 020 - 993604.
LEUSDEN - In korte tijd heeft de stichting JAZZ-SEN zich een
vaste plaats verworven binnen het plaatselijke jazz-circuit.
Dat blijkt uit het feit, dat vorige week in het restaurant Bos en
Heide aan de Doornseweg de vijfhonderdste bezoeker zijn
opwachting maakte. Ter gelegenheid daarvan had organisator
Peer Hartjesveld gezorgd voor een byzonder programma,
waarmee hij veel eer mocht inleggen. De avond stond namelijk
in het teken van een luisterconcert, waaraan werd meegewerkt
door de getalenteerde blinde jazzpianist Bert van den Brink, de
virtuoze violist Michael Gustorff en de geroutineerde bassist
Rob Langereis, een trio van uitzonderlijk niveau.
Bridgewater moest begeleiden.
Dat betekende dat aan het kostelijk
jazzmenu een passend dessert
diende te worden toegevoegd. Dat
kregen de liefhebbers voorge
schoteld m de vorm van het optre
den van een trio, bestaande uit Max
Lom aan de piano, de bassist Joop
de Man en de begaafde achttienja
rige drummer Dave van Beek. Zij
zorgden voor een passend, stijlvol
slot van de avond. Van een ge
vreesde anti-climax was gelukkig
geen sprake. Daartoe droeg bo-
door
Gerard Trebert
Voor de vele toehoorders is het
een bijzondere avond geworden m
tal van opzichten. Bert van den
Brink is een fenomeen aan zijn in
strument. Hij is er als het ware mee
vergroeid, hetgeen niet zo opmer
kelijk is als men bedenkt dat hij
reeds op zijn vijfde jaar begon met
pianospelen. Op zijn 23e slaagde
hij cum laude aan het conservato
rium en sindsdien heeft hij in de
afgelopen acht jaar steeds meer
bekendheid gekregen als solist en
begeleider.
Tussen hem en de jazzviolist Mi
chael Gustorff, met wie hij samen
studeerde, is in de loop der tijden
een bijzondere band ontstaan. Ze
werken graag en veel samen en
hoe feilloos zij elkaar aanvoelen is
ook deze avond tijdens het luister
concert gebleken toen zij in vol
strekte harmonie gezamenlijk pa
rafraseerden in een medley van
hedendaags en klassiek, een
meesterwerkje van muzikaliteit en
originaliteit.
Geïnspireerd en gedreven be
roert Van den Bnnk de toetsen, nu
eens met een fluwelen aanslag, dan
weer ontketend, maar altijd trefze
ker. Zijn grote klasse weerspiegel
de zich in het royaal gevarieerde
repertoire, moeiteloos vertolkt
door een man, die zich de jazz zelf
eigen heeft moeten maken. Zijn
spel verraadt fantasie en humor en
Gustorff weet zich daarbij pro
bleemloos aan te passen, zoals
bleek. Moeilijker m dat opzicht
leek de routinier Rob Langereis het
in het gezelschap van deze twee
eenheid te hebben. Niettemin wist
de ervaren musicus op de juiste
momenten de aansluiting te vinden,
waardoor ook hem een verdiend
aandeel in het succes van het fraaie
concert mag worden toebedacht.
Bert van den Brink na afloop van
een avond vol open doekjes: „Het
was plezierig werken vooral ook
omdat we dank zij het publiek ge
concentreerd konden samenspe
len". Aan Hartjesveld dankt het
Leusdense jazzpubliek dat het
heeft kunnen kennis maken met
deze bijzondere musicus. Van den
Brink: „Ik wil niet te vaak optreden.
Dat kan ook met vanwege mijn
werk (als hoofddocent aan het con
servatorium in Utrecht -GT) en
daarnaast ben ik ook al door mijn
handicap erg gesteld op mijn eigen
huis en mijn privacy".
Niettemin moest er aan het luis
terconcert tijdig een emde komen
vanwege de reis,die Bert van den
Bnnk de volgende dag moest ma
ken naar Barcelona waar hij de
Amerikaanse zangeres Dee Dee
vendien in met geringe mate bij het
onverwachte en onaangekondigde
optreden van de plotseling gearri
veerde Tony Vos, die enige malen
wegens ziekte voor Jazz-Sen heeft
moeten afhaken en in dat laatste
uurtje zijn dankbare luisteraars
heeft laten horen wat zij toen heb
ben moeten missen.
- Het Vooronder viert
arig bestaan met een
en een feest
in het Vrouwenontmoe-
entrum 't Vooronder in de
kelder van het gemeentehuis.
Woensdag 15 november is er een
discussie met als thema Vrou
wen in de jaren negentig'. De lei
ding van de discussie is in han
den van Nel Crum. Er zullen ver
tegenwoordigers zijn diverse
vrouwenorgansiaties, zoals het
Dorpsbreed Vrouwen Overleg en
de Nederlandse Christen Vrou
wen Bond.De avond begint om
20.00 uur en de toegang is gratis.
Vnjdag 17 november is er in 't
Vooronder een feestavond met vi
deo, cabaret, speeches en muziek.
Er zal gezorgd worden voor hapjes
en drankjes. De avond begint om
20.00 uur.
LEUSDEN - De Emin Foundation
organiseert voor maandag 20 no
vember een lezing in De Til, Ha-
mersveldseweg 30. Het thema van
de lezing is 'Het Mysterie van het
aura'. De lezing, waarbij ook practi-
sche oefeningen en demonstraties
gehouden worden, wordt verzorgd
door de heer H. Schuier. De lezing
is in het Engels. Er kunnen maxi
maal 15 personen meedoen. De
kosten zijn 10,-- per persoon.
Inlichtingen: 071 - 767300.
I^erlc van Johan de Flines blijkt dat zijn geest na zijn kampervarin-
I Nederlands Indië nooit rust heeft gevonden.
De 'paddestoel' na het vallen van de atoombom.
naakte vrouw, die met het bekken
naar de toeschouwer zit gekeerd
bevindt zich een kat. Rechts, maar
ook pas bij nadere beschouwing
uit de compositie los te maken, zit
aan zijn ezel de schilder opge
steld. Het is een symfonie in geel.
een ode aan het vrouwelijk naakt.
Overtuigend geschilderd.
In 1980 verscheen van Johan de
Flines de gedichtenbundel 'Als
een verminkte vlinder'. Ter gele
genheid van de expositie, die tot
stand is gekomen onder auspiciën
van de Stichting Culturele Raad
Leusden, is in een oplaag van 100
stuks de bundel 'Droom van een
jongeling' uitgekomen. Op don
derdag 23 november is er een
speciale poëzie-avond rond Johan
de Flines. Cecile Oorthuis, fluit en
Anne Bunt, piano verzorgen de
muziek De dichteres Sylvia Sna-
bel leest gedichten van Johan Fli
nes voor. Aanvang 20.15 uur in 't
Claeverenblad.
Een titelloos gedicht van Johan de
Flines drukken wij hier graag voor
u af. Het is teer in zijn woordkeus
en gedachte nvorming.
DEN - Tot 27 november is in Cees Vials galerie 't Claeve-
ad aan de Brink 16, werk te zien van Johan de Flines, die
tycholoog werkte bij het Jeugddorp De Glind. Van jongs af
ekende, schilderde en schreef hij. Als kleine dreumes
hij in een Japans interneringskamp, waarvan de ver
dongen hem zijn hele leven achtervolgden. Het duurde
voordat zijn lichaam zich herstelde. Zijn geest vond geen
neer. Hij bleef een gekweld mens, zoekend naar uitwegen
lossingen die zich niet aandienden, maar die hij door zijn
uitingen zelf trachtte te creëren.
zweeft de symbolische tijd boven
de indigo-donkere skyline van
een modeme stad. Het drieluik
Paradijs I - Hiroshima - Paradijs
II geeft een in zonnige toonzetting
gevalle weergave van het drama
van de atoombom. Van schone ap
pel boven een fraai landschap
gaat het via kleurige atoompad
destoel naar elementen die uit
wen en zwarten is het Koe-
in Zeist uitgedrukt, be-
lend van sfeer en composi-
n schilderij als Timeghost is
luguber. Als een spook
eenvallen. De schilder is met or
denen bezig, maar de destruc
tieve krachten werken hem tegen.
Hij moet getuigen van de afbraak,
de teloorgang van het paradijs.
Ordenen doet hij ook in het drie
luik 'Van chaos naar structuur', vol
emotie zijn eigen geestelijke pro
cessen aan de doeken toevertrou
wend. In het horizontaal lang ge
rekte schilderij 'Spel met de vor
men' lijkt hij een harmonie te heb
ben bereikt. De vormen zijn zacht
afgerond, hebben alle duidelijk
een eigen plaats en zijn prettig
warm van kleur. Maar in 'Het Ste-
kebeest' ligt alles weer overhoop.
Een monster laat Cobra-achtig zijn
gave tanden zien. Er is sprake van
een wirwar van elementen. De
chaos is intensief. Uit alle hoeken
komt de dreiging aanzetten. De
angst slaat toe. De nachtmerrie is
compleet.
Een mooi uitgebalanceerd schil
derij is 'Ho-Tsji-Min-trail'. Harmo
nieus van compositie. Fraai is ook
het naakt Marlies. In grote partijen
is de huid met het paletmes opge
legd, in zachte gelen. Links van de
WIJ DOEN IN
VERZEKERINGEN,
MAAR ADVISEREN
IS ONS VAK
KOOPS ASSURANTIËN
Bohemen 71
3831 ER Leusden
Tel. 033-941430 nvaU.