/lot en muzikaal samen spel bij koffieconcert Bewoners waart spel bij koffieconcert Bewoners waarderen samenzang Goed afgestemd samen spel van 'Interaction' Blijspel 'Een me: te stelen' vlot ge isie om Saxofoonsoli Olga de Roos zorgen voor koude rillingen leusder krant Echtpaar Melissen wint reis in winkeliersactie emengd Koor Leusden vei emengd Koor Leusden verzorgde kerstviering in Lisidunahof P]GU met jaarlijkse toneeluitvoe sring in De Korf Ensemble 4' bij Valleiconcert door ziekte uitgedund WOENSDAG 20 DECEMBER 1989 (door Jaap Riewald) USDEN Het koffieconcert in 't Claeverenblad werd op ndag 17 december verzorgd door de sopraan Elise de Broe it, klarinettist Titus Koster en de pianisten Simon Halie en ine Bunt. Uitgevoerd werden werken van L. Spohr, F. Schu it, J. Brahms, H. Wolf en C. Debussy. Praktisch alle plaatsen de zaal waren bezet door een ademloos luisterend publiek. igonnen werd met de cyclus »chs Deutsche Lieder, Opus 102' L. Spohr. De sopraan Elise de oekert had haar gehoor al met- bi] de eerste maten volledig in muzikale ban. Elise werd op vleugel begeleid door Simon ilie en op de klarinet door Titus «ter. Over het algemeen zong ise de Broekert zeer zuiver en veel innerlijke muzikaliteit met voor mijn gevoel iets te veel jrato. Hoewel de smaken daar- er natuurlijk sterk kunnen ver- lullen. Jammer was het, dat het innetgeluid van meet af aan ver- •zeld werd door een hinderlijk orbare ademstroom, die het ove- jens schitterende klarinetspel Titus Koster van een hesige jldank voorzag die af en toe zelfs het geluid van een pansfluit sed denken. Overigens was er sprake van uitstekend en goed muzikaal jordacht begeleidingsspel, zodat Use de Broekert de gelegenheid reeg om een grote muzikale span- ng op te bouwen. Haar zuiver- •id, verstaanbaarheid en uit- iraak waren over het algemeen jk nog voortreffelijk. nummers 'Sei still mein Herz', wiegesang*, 'Wiegenlied''Das imliche Lied' en 'Wach Auf ga ven als openingsnummers de luis teraars volledig de gelegenheid zich totaal over te geven aan de muziek. Misschien nog meer wist pianist Simon Halie zijn gehoor vervolgens te boeien met een vertolking van 'Impromptu', een thema met vijf va riaties van F. Schubert. Vanaf het eerste ogenblik was Halie voor de volle honderd procent geconcen treerd. Hij leverde een ingetogen en uitermate boeiend pianospel met een rustig ontspannen aanslag. Hij wist zeer veel dynamiek in zijn spel aan te brengen, waaruit een vloeiende stroom van muzikaliteit ontsprong. Voor zijn subliem spel zou misschien moeten gelden, dat goede wijn geen krans behoeft. Als solist kwam Halie trouwens veel uitbundiger naar voren dan als be- Simon Halie (piano), Elise de Broekert (zang) en Titus Koster zorgden voor goed muzikaal samenspel. (door Jaap Riewald) £USDEN - Het Gemengd Koor Leusden verzorgde vorige reek zijn traditionele kerstviering voor bewoners en perso- eel van de Lisidunahof. Over belangstelling had het keurig en lemmig uitgedoste koor beslist niet te klagen. Ook niet over de iel zeer feestelijk versierde gemeenschapszaal van de Lisidu- ahof. plaatselijk nieuws (door Jaap Riewald) USDEN Het koffieconcert in 't Claeverenblad werd op ndag 17 december verzorgd door de sopraan Elise de Broe it, klarinettist Titus Koster en de pianisten Simon Halie en ine Bunt. Uitgevoerd werden werken van L. Spohr, F. Schu it, J. Brahms, H. Wolf en C. Debussy. Praktisch alle plaatsen de zaal waren bezet door een ademloos luisterend publiek. igonnen werd met de cyclus »chs Deutsche Lieder, Opus 102' L. Spohr. De sopraan Elise de oekert had haar gehoor al met bij de eerste maten volledig in muzikale ban. Elise werd op vleugel begeleid door Simon ilie en op de klarinet door Titus «ter. Over het algemeen zong ise de Broekert zeer zuiver en veel innerlijke muzikaliteit met voor mijn gevoel iets te veel jrato. Hoewel de smaken daar- er natuurlijk sterk kunnen ver killen. Jammer was het, dat het innetgeluid van meet af aan ver- •zeld werd door een hinderlijk orbare ademstroom, die het ove- jens schitterende klarinetspel Titus Koster van een hesige jldank voorzag die af en toe zelfs het geluid van een pansfluit >ed denken. Overigens was er sprake van uitstekend en goed muzikaal jordacht begeleidingsspel, zodat ise de Broekert de gelegenheid reeg om een grote muzikale span- ng op te bouwen. Haar zuiver- iid, verstaanbaarheid en uit- iraak waren over het algemeen jk nog voortreffelijk. nummers 'Sei still mein Herz', wiegesang", 'Wiegenlied', 'Das imhche Lied' en 'Wach Auf ga ven als openingsnummers de luis teraars volledig de gelegenheid zich totaal over te geven aan de muziek. Misschien nog meer wist pianist Simon Halie zijn gehoor vervolgens te boeien met een vertolking van 'Impromptu', een thema met vijf va riaties van F. Schubert. Vanaf het eerste ogenblik was Halie voor de volle honderd procent geconcen treerd. Hij leverde een ingetogen en uitermate boeiend pianospel met een rustig ontspannen aanslag. Hij wist zeer veel dynamiek in zijn spel aan te brengen, waaruit een vloeiende stroom van muzikaliteit ontsprong. Voor zijn subliem spel zou misschien moeten gelden, dat goede wijn geen krans behoeft. Als solist kwam Halie trouwens veel uitbundiger naar voren dan als be- Simon Halie (piano), Elise de Broekert (zang) en Titus Koster zorgden voor goed muzikaal samenspel. Na het spel van Simon Halie volg de de 'Sonate voor piano en klari net, opus 120' van J. Brahms. Uitvoe renden waren Titus Koster en Anne Bunt. Ook bij deze uitvoering werd het klarinetgeluid in belangrijke mate meebepaald door het wat he sige bijgeluid, dat sterker gehoord werd bij de zachtere passages in het middelste toonbereik. Dit mocht echter met wegnemen, dat er sprake was van een vlot samen spel, voortreffelijk zuiver met een goede maatvastheid. Wanneer Ti tus Koster de gelegenheid krijgt om te soleren, laat hij uitbundig merken, dat hij zijn instrument technisch volkomen beheerst op zeer muzikale wijze. Slechts twee maal kon men heel eventjes maar een toon horen die niet helemaal klonk als eigenlijk gewenst was. Voor de begeleiding van Anne Bunt is alle lof op zijn plaats. Met veel innerlijke muzikaliteit inter preteert hij de muziek, zodat er een volstrekt muzikaal evenwicht ont staat tussen begeleider en solist. Na de pauze werd een keus ge maakt uit het 'Italienisches Lieder- buch' van H. Wolf. Eigenlijk nog schitterender dan voor de pauze liet Elise de Broekert haar gehoor genieten van haar schitterende stemgeluid, dat alle mensen volle dig in zijn ban bleef houden van begin tot eind. De begeleiding op de piano was precies zoals hij moet zijn, muzikaal en ondersteunend, maar op de achtergrond. Het laatste werk was een vertol king van de 'Petite Suite' voor piano met vier handen van C.L. Debussy. Een schitterend samenspel van Si mon Halie en Anne Bunt, twee vol komen aan elkaar gewaagde musi ci die beslist niet veel voor elkaar onder doen, zorgde voor betover end schone momenten. (door Jaap Riewald) LEUSDEN - Er was vorige week veel belangstelling voor een concert onder auspiciën van JazzSen, een productie van Leus- denaar Peer Hartjesveld. Het combo 'Interaction' trad op in restaurant Bos en Heide. Ans Wouters (zang), Karei Wouters (gitaar) Mischa de Vos (piano), Wouter Kaihatu (basgitaar) en Hans van Asselt (slagwerk) zijn de leden van deze band. Uiterst professioneel en goed voor bereid kwam dit gezelschap over op het pubhek tijdens zijn optre den, waarbij 'easy listening jazz' werd gespeeld, terwijl toch ook voortdurend werd geknipoogd naar de meer serieuze geïmprovi seerde muziek. Er hoefde niet voortdurend een onderlinge af stemming plaats te vinden over de toonsoort, waarin gespeeld zou worden. Alle muzikale afspraken had men van te voren vastgelegd, zodat alle aandacht aan de muziek gegeven kon worden. Uiterst ple zierig was de onderlinge balans die uitstekend afgeregeld was, waar door de spelers volledig aan hun trekken konden komen, wanneer er solistisch gespeeld werd. De to tale samenklank was daardoor be vredigend. Jammer genoeg was dat niet al tijd het geval, wanneer er vocale gedeelten in het programma voor kwamen: bij die stukken, zou je eigenlijk verwachten, dat een com bo meer als begeleider zou optre den, met andere woorden wat zachter zou moeten spelen. In de gezellige ambiance van Bos en Hei de viel meteen het grote plezier op waarmee slagwerker Van Asselt speelde. Hij beschikte over de goede kwaliteit om zich daadwer kelijk als achtergrondspeler op te stellen, daarbij toch voldoende en juiste ondersteuning aan het geheel gevend. De jong ogende, charmante zan geres Ans Wouters wist haar ge hoor te boeien met een mooie, volle diepe en jazzy voice. Gezongen werd met een niet overdreven Ibreekster en 'slachtoffer' kunnen het goed met elkaar vinden. LEUSDEN - David Warren (Ronald van den Bunt) tot de in- breekster die hij net in zijn woonkamer betrapt heeft: ,,Dat in breken, is dit uw eerste keer?" Peggy Shawn (Nanda de Kruil): ,,Ik ben geen groentje, maar dit is wel de eerste keer dat ik gepakt wordt. Het is ook wel heel onvoorzichtig om een stoel in het midden van de kamer neer te zetten. Daar kan een nietsver moedende inbreekster gemeen over vallen." Zo begint het to neelstuk. 'Een meisje om te stelen'. De PJGU gaf afgelopen zaterdag, volgens traditie aan het eind van het jaar een toneel uitvoering in de Korf. In de zaal zaten familie en kennissen van PJGU-leden. lond half acht begon het sfeervolle >rogramma van een zich behoor lik goed consoliderend koor, waar och van moet gezegd worden dat tiet aantal mannen aan de kleine leant blijft tegenover een veel gro ei aantal vrouwen. Zoiets heeft na- uurlijk voor de koorklank in zijn geheel consequenties, hoewel over het algemeen gesteld mag worden, dat met name de dames yan het koor zeer beheerst hun Geopend werd met 'Choral Varié' van Vincent D'Indy, gevolgd door Tableaux de Provence' van Paule Maurice en 'Anathema' van Peter Schat. ACHTERVELD - De Achter- veldse winkeliers hielden ook dit jaar weer een Sinterklaas bonnenactie. Bij besteding van 2,50 werd een waardebon uit gereikt. Er waren weer een groot aantal prijzen beschikbaar, in de vorm van waardebonnen. De 1ste prijs was een waardebon ter waarde van 500,-. Verder wa ren er nog een groot aantal bon nen met een waarde van 100,- (5x) en een aantal prijzen ter waarde van 25,- en 10,-. De hoofdprijs was een reis ter waarde van 1000,-. Bij de actie partijen zongen, zodat het kleine aantal mannen toch voldoende de ruimte kreeg om duidelijk hoor baar en op niet onmuzikale wijze aanwezig te zijn in de totale koor prestatie. Er werd begonnen met een sa menzang met de bewoners van de Lisidunahof. Hoewel niet alle be woners zich de woorden van de diverse liederen goed konden herinneren, werd er ijverig op de Het Choral Vané kenmerkte zich door intens ingetogen spel, zowel van pianiste Bakker als van saxofo- niste De Roos. Jammer daarbij was dat er een kleine ongerechtigheid van vorig jaar was deze prijs niet afgehaald. Dit jaar was het wel raak Na de trekking bleek dat de hoofdprijs was gewonnen door de familie Melissen, die aan de Helweg woont. Vrijdag werd de prijs officieel aan het echtpaar uitgereikt in de RABO-bank. De gelukkigen wer den door de gastheer, de direc teur van de bank, de heer Ver meulen ontvangen. Daarbij waren ook aanwezig de bestuursleden van de Achterveldse winkeliers vereniging S. van Wiennqen H maat van de muziek meegedeind, ritmisch geklapt en zelfs meegedi- rigeerd. Alleen al wanneer je dat zag, moet je er vanuit kunnen gaan dat zowel voor Gemengd Koor Leusden als voor de bewoners en de leiding van de Lisidunahof de concertavond volledig geslaagd was. Na de samenzang was het de beurt aan het zangkoor om als het ware solistisch te laten zien wat het waard is in muzikaal opzicht. De directie lag m handen van Bert Eer den, die op het allerlaatste moment uitgenodigd was om m te vallen voor de eigen, door ziekte gevelde koordirigent John van Hoek. Ook de begeleiding was m andere han den, dan we tot nu toe gewend waren. Tom Koekoek nam dit deel hoorbaar was in één der pianope dalen. Afgezien hiervan werd er uitgesproken muzikaal gespeeld met zeer veel aandacht voor de perfecte en meest optimale afwer king van facetten als zuiverheid, maat, tempo en dynamiek. Er ont stond een schitterende spannings opbouw. Dit beeld werd schitte rend ondersteund door de wel zeer goede akoestische kwaliteiten van de Dorpskerk. Het samenspel van beide musici was perfect, terwijl de diverse soli zowel van saxofoon als vleugel je koude rillingen de den knjgen. Het publiek was in de ban van dit tweetal excellente musici, niet we tend, dat het misschien een geluk bij een ongeluk bleek te zijn, dat Schouten en mevrouw T. Vlug. Na de koffie met gebak werd het echtpaar Melissen door voorzitter Van Wieringen gefeliciteerd met de prijs. Vervolgens werd de prijs door Bea Verhoef, coördinatrice Reizen bij de Rabo-bank uitge reikt. Tevens kregen zij een rug zak en bloemen. Het gelukkige echtpaar dankte voor deze gewel dige verrassing. Er zou een hele mooie reis uitge zocht worden. Het echtpaar was dit jaar voor het eerst samen op vakantie geweest. De prijs maakt een herhaling mogelijk. op ruim bevredigende wijze voor zijn rekening. Geopend werd met het bekende 'O Jesulein süss' van J. S. Bach, waarna werd vervolgd met de composities 'The First No well' in een bewerking van S. v. Balkom: 'I remember" van W.A. Mozart m een bewerking van J. van Hoek en het bekende 'Ave Verum', voor vele koren een echt struikelblok van wege de vele halve toonsfstanden die er in voorkomen. Hoewel het koor het er beslist met onverdien stelijk van af bracht, heb ik het toch wel eens veel zuiverder meege maakt. Hierna stond 'Stay with Me till the Morning" eveneens weer van Mozart in een arrangement van koordirigent John van Hoek. Het eerste deel van dit concert werd met het gehele 'Ensemble 4' aan wezig was. In de wandelgangen bleek namelijk, dat de vleugel-A gestemd was op 440 trillingen, ter wijl de marimba gestemd was met als ondergrond een A van 430 tril lingen. Grote instrumentvaardig heid en uitermate geraffineerd spel waren kenmerken die je kon waar nemen bij de 'Tableaux de Proven ce' van Paule Maurice. ANATHEMA Voor de vertolking van 'Anathe ma' van Peter Schat was eigenlijk een concertvleugel met een zoge naamd derde pedaal nodig, waar door een bepaald accoord kan blij- geleider. Een voortreffelijke eigen- schap, die door het publiek dan ook dankbaar met veel applaus i werd gehonoreerd. besloten met de compositie 'De Sterre gaat stralen' in een koorbe werking van J. van Ingen-Schenau. Het bleef niet geheel onopge merkt, dat het koor af en toe toch duidelijk moeite had om aan de toch ondubbelzinnig dirigerende Bert Eerden te wennen. Na de pauze werd weer begon nen met een samenzang, gevolgd door 'Coventry Carol' in een be werking van Rick Debie; het over bekende 'Transeamus' in een be werking van Robert Cuypers; 'In dulci Jubilo' van A Praetonus; 'You know Him well' weer van Mozart, gearrangeerd door J. van Hoek 'Stille Nacht' en tot slot 'Joy to the World', een melodie uit 'The Mo dern Psalmist' in een koorzetting van Hans van de Laan. ven doorklinken, terwijl er toch ge woon doorgespeeld kan worden. De vertolking door Marjolein Bak ker moet dan ook wel heel anders hebben geklonken dan de compo nist dat voor ogen heeft gehad. Maar bij deze vertolking werd zeer veel goed gemaakt door een zeer goede interpretatie alsmede door een schitterend en volkomen hel der spel, dat het publiek volkomen in zijn muikale charme meevoerde. Van Jules Demersseman werd ver volgens gespeeld de 'Fantasie sur une thème originale', eigenlijk een compositie die geschreven werd op verzoek van de geestelijke va der van de saxofoon, Adolf Sachs en te beschouwen als een demo compositie voor de saxofoon. Prachtige afwisselingen tussen ra zendsnelle en meer gedragen pas sages kwamen hier voor op uiterst mgetogen en muzikale wijze. Na de pauze werd vervolgd met een uitvoering van 'Drei Fantasies- tücke' van A Scriabin. Het geheel kenmerkte zich weer door dat schitterend muzikaal en intense spel, dat alleen even verstoord werd door de onmuzikaal piepen de remmen van een bus buiten. Tot slot werd van Darius Milhaud de driedelige 'Scaramouche' uitge voerd, terwijl als toegift 'Chardas' van Vittorio Monti vertolkt werd. 'Een meisje om te stelen' is een blijspel, dat gespeeld werd in het daarbij behorende hoge tempo. Alle spelers kwamen perfect op tijd op en af Een compliment voor regisseur Riet Spruit. 'Een meisje om te stelen' gaat over David Warren, die midden in de nacht wordt overvallen door een inbreekster Peggy Shawn. Ze ra ken aan de praat, David Warren overtuigt Peggy ervan een ander leven te beginnen: „U zou kunnen gaan trouwen. Een meisje zoals u moet elke man kunnen krijgen die ze wil, als ze maar echt wil. U moet dan veel kinderen nemen, dat houdt u op het rechte pad." Peggy belooft haar leven te beteren. Zoals we gewend zijn van stukken a la theater van de lach, erg rolbe- vestigend. Peggy heeft haar leven gebeterd en komt de volgende I dag haar buit, gestolen juwelen, aan David brengen, zodat hij ze aan de politie kan overhandigen. David Warren en zijn huisknecht Wilkinson weten geen manier om de juwelen, zonder zelf verdacht te worden, bij de politie te krijgen. De juwelen komen dan ook via vele omwegen uiteindelijk bij de juiste persoon, rechercheur Pid- geon (Henk Hogeveen) terecht. Heel mooi is het spel tussen Peggy Shawn en Helen Chandler (Annelies van Wee), de verloofde van David. Peggy heeft haar zin nen gezet op trouwen met David, en zoals hij zelf gezegd heeft: „Een meisje zoals u moet elke man kunnen krijgen, al ze maar echt wil." Peggy komt perfect ge timed op de verkeerde momenten binnen, strooit lippenstiften en oorbellen zo in het rond dat Helen ze wel moet vinden, en jaloers wordt. Beeldend is de manier waarop Peggy en Helen elkaar be schrijven, zoals je van jaloerse vrouwen verwacht maken ze el kaar met woorden af. De huisknecht Wilkinson (Harry Moesbergen) speelt de rol van zondebok „O, Wilkinson zoals gewoonlijk heb je het weer eens behoorlijk verpest," hoort hij dan ook meerdere malen. Terwijl hij eigenlijk de persoon met de goede ideeën en invallen is. Peggy manipuleert alles en ieder een om haar wil (trouwen met Da vid) voorelkaar te krijgen. Zo weet ze Sir George (Dick van Wee), Da vids oom, te overtuigen dat zij de juiste echtgenote voor David is. Om de verwarring in het verhaal nog groter te maken, komt af en toe Lady Warren (Corry Veldhui zen), de moeder van David, het to neel op. Kortom, de verwarring en spanning is compleet. De woordspelingen in het spel zijn niet zo origineel, maar worden wel met de juiste humor en snel- i heid gespeeld. De discussie tus- groot, maar toch muzikaal gezond vibrato, terwijl uitspraak en ver staanbaarheid uitstekend waren. Terecht dat zij regelmatig applaus oogstte. Bovendien waren de mo menten met vokale muziek uitste kend gekozen door het combo: ze vormden rustoases in de veel meer aandacht vragende improvisatie- muziek. Jammer is wel dat de zan geres voor het pubhek wat onzicht baar opgesteld stond achter een grote muziekstandaard. Het spel van zowel gitarist Karei Wouters als basgitarist Wouter Kai hatu kenmerkte zich door een uit stekende concentratie die er mede toe bijdroeg, dat ritmisch en in de diepte het geheel goed onder bouwd werd. Mischa de Vos speel de zijn pianopartijen met een gede cideerde aanslag, regelmatig zijn spel larderend met zeer vlotte en frivole loopjes. Het programma bestond oner an dere uit de nummers als 'Heat Wave', 'A Foggy Day", 'Autumn Lea ves', 'All the Things You are', 'New York State of Mind', 'Secret Love' en 'The Song is You'. sen Sir George en David over Peggy is hiervan een voorbeeld Sir George. „Die Peggy is een hef ding. Ze doet me denken aan een lehetje van Dalen." David rea geert: „Ze is zo koel en berekend als een rekenmachine. Bovendien is ze een inbreekster. In deze ka mer heb ik haar zelf gepakt." Sir George met bedenkelijk gezicht: „Zo zo." Zoals te verwachten ont brak de dubbelzinnige grap tus sendoor dus niet. Een ander voor beeld is als Sir George besluit Da vids maandelijkse bijdrage m te houden: „David, je moet weer eens gaan werken. Je kunt bij mij beginnen; onderaan en dan kun je jezelf langzaam opwerken." Da vid: „Kan ik niet beter zoals ge woonlijk bovenaan beginnen en daan naar onderen afzakken." Uit het gelach van de zaal bleek dat dit soort humor het nog doet. Na de eerste scene gingen de gor dijnen even dicht om aan te geven dat het verhaal een sprong maakte naar de volgende ochtend. Ie mand vroeg zich af: „Is dit nu het einde van het eerste bedrijf, moe ten we klappen." Een ander ant- woorde: „Nee, ze oefenen even hoe de gordijnen open en dicht moeten." Het pubhek het hieruit blijken het spel van verwarring en misverstand op te pakken. Bij het slot speelden de gordijnen weer een belangrijke rol. Peggy en Da vid eindigden verzoend in eikaars armen. Het gordijn ging dicht maar bleef aan beide kanten en kele centimeters van het midden hangen. Het pubhek bleef dus ge tuige van de innige omhelzing tus sen David en Peggy. De decorbouwers onder leiding van Nico van Haaster hadden schitterend werk geleved, met een eikehouten interieur en aan beide kanten van het toneel schar nierende deuren. De spelers be wogen zich snel en vlot en benut- ten het toneel volledig. Het begon al met David en huisknecht Wil- I kinson die naar de linker deur kdj- kend de inbreker sommeerden onmiddehjk te voorschijn te ko- 1 men. De inbreker zat natuurljk achter de andere deur. De voorspelbaarheid en de flauwe humor van het stuk horen bij het genre. Door het vlotte spel van de spelers bleef je geboeid. As ama teur-toneel was de voorstelling ge slaagd te noemen. De familie Melissen krijgt de prijs overhandigd van de voorzitter van de winkeliersvereniging (door Jaap Riewald) LEUSDEN-ZUID - Voor de organisatie van de Valleiconcerten waren het vorige week moeilijke en spannende dagen. Er moest een moeilijke beslissing genomen worden, omdat vlak voor het geprogrammeerde concert van "Ensemble 4' met Olga de Roos, Beverly Lont, Marjolein Bakker, Saskia Kingma en Peter Prommel zich drie spelers ziek hadden gemeld. Uiteinde lijk werd besloten om het concert tóch doorgang te laten vinden met als speelsters Olga de Roos, saxofoon en Marjolein Bakker, piano. Een en ander had natuurlijk tot gevolg dat ook het concertprogramma drastische wijzigingen moest ondergaan. Voor een zeer klein, maar select publiek dat slechts 64 mensen telde, zou het een uitermate boeiende en zeer muzikale avond gaan worden.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1989 | | pagina 7