Muziek- en dansspektakel
Swing Support
Opnieuw nieuws voor
ziekenfondsverzekerden
033 - 646.203 en 033 - 646.207.
Vrijdag 9 februari in Stadshal van De Flint
'n Sterk nummer.
amersfoort en omstreken l1 11 ziekenfonds
Kort geleden zijn medicijnknaak en specialistengeeltje afgeschaft. Rond de vergoeding van
specialistische hulp is een nieuwe situatie ontstaan die nog niet overal is ingevoerd. Dit
betekent dat er een tweetal situaties kan voorkomen:
Geen nota
Er is een groot aantal specialisten van wie u geen nota meer ontvangt.
U hoeft dan niets te betalen of te doen. De specialist stuurt de nota weer
rechtstreeks naar het ziekenfonds. De verwijskaart van uw huisarts kunt
u weer bij de specialist inleveren.
Wel een nota
Van andere specialisten ontvangt u nog wel een nota. Die geeft u, net als
voorheen aan het ziekenfonds (met declaratieformulier en eventueel
verwijskaart). Het ziekenfonds stort dan de vergoeding op uw rekening
en u betaalt zelf de specialist. (U betaalt geen 25,- eigen bijdrage meer
voor specialistische behandelingen die na 1 januari 1990 plaatsvinden).
Voorlopig kunnen beide situaties in ieder geval tot 1 maart a.s. voorkomen. Verandert er iets,
dan laten wij u dit weten.
Wilt u meer weten?
De klantenservice van Ziekenfonds Amersfoort en Omstreken informeert u desgewenst verder:
Ook uw huisarts is op de hoogte van deze nieuwe regeling.
WOENSDAG 7 FEBRUARI 1990
LEUSDER KRANT
van Asch van Wijckstraat 55 postbus 19 -3800 HA Amersfoort
Een deel van Swing Support.
AMERSFOORT - Op vrij
dag 9 februari komt het muzi
kaal spektakel Swing Support
in De Flint Stadshal. Aanvang
20.15 uur. Met de Amerikaan
se Deborah Brown op vocals,
het twintig man sterke Swing
Support-orkest en het Interna
tionaal Showballet van John
Felter.
Het is een grandioos en nog
nooit vertoond initiatief van
Carlo de Wijs, die zelf op orgel
en synthesizer aan de gang
zal zijn.
Carlo de Wijs studeerde in 1985
af aan het Rotterdams Conservato
rium als docerend musicus. Hij
deed de vervolgstudie voor het so
listendiploma, en sloot die in okto
ber 1988 af met een enorme stunt.
Hij huurde de Bredase stads
schouwburg af, bracht 24 Neder
landse topmusici bij elkaar, en stel
de twee uur muziek samen, die hij
gedeeltelijk zelf schreef. Het werd
een soort suite door allerlei stijlen
heen, waarin de bezetting in al zijn
't Is nu de mooiste tijd vooreen nieuwe De andere mogelijkheid is een lening over
Peugeot 205. Want als u vóór 28 februari 48 maanden met een laag rentetarief van 7,9%
1990 een 205 personenauto koopt en regis- effectief*. Ondertussen profiteert u in beide
treert, kunt u nu kiezen uit twee fantastisch gevallen van wat de 205 allemaal te bieden
mooie aanbiedingen. |^T¥Theeft: comfort, ruimte
De ene moge- w-m w en betrouwbaarheid,
lijkheid is een renteloze -Zo rfctvLI/\t\j-je zeer zujnjge en pjt.
lening tot maximaal 10.000,-. Waarbij u na
aanbetaling tot 1 juli 1990 rijdt zonder rente te
betalen of iets af te lossen.
De aanbetaling kunt u in de meeste
gevallen heel simpel oplossen door uw huidige
auto in te ruilen. Vanaf 1 juli 1990 rekent u af.
tige 205 is niet alleen uitgerust met een soepel
schakelende 5-bak maar ook met 'n benzine-
injectiemotor en 'n 3-weg-katalysator met een
Lambda-sonde.
Zo voldoen vrijwel alle 205 modellen
aan de strengste Europese milieu-normen.
De 205 is verkrijgbaar in maar liefst
33 uitvoeringen. Van diesel tot benzinemotor.
Van 3-deurs tot 5-deurs. Van GTI tot Cabrio.
En wat dacht u van al die fraaie extra's bij de
Accent of de Junior.
Kortom, met dit financieringsaanbod
zijn uw mogelijkheden onbeperkt.
Alle reden om niet lang te wachten en
vandaag nog even bij ons langs te komen.
U bent van harte welkom.
•DE LENINGEN WORDEN VERSTREKT DOOR PEUGEOT TALBOT FINANCIERING ONDER DE GEBRUIKELIJKE VOORWAARDEN VAN HUURKOOPOVEREENKOMST. WAARBIJ DE PEUGEOT ORGANISATIE DE
RENTE/RENTEREDUCTIE VOOR HAAR REKENING NEEMT M.U.V. DE XE I 0 EN DE 1.6 AUTOMATIC PRIJZEN INCLUSIEF BTW. EXCLUSIEF AFLEVERINGSKOSTEN 465.- WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN
JlïiDÊË RfËiUEt Amersfoort Bovee Amersfoort B.V.
EJ lEtUJ D%/WÊbE Berkenweg 3, tel. 033-613846
PTN
I PEUGEOT. DYNAMISCH OP WEG.
verschillende gedaanten te zien
was. Het was uiteraard een kostba
re zaak, en financieel zocht Carlo
steun bij kleine plaatselijke bedrij
ven. Enkele grotere bedrijven
kochten kaarten op, en plaatsten
advertenties in het programma
boekje.
Het exceptionele eindexamen
werd opgenomen door en uitge
zonden voor de VARA-radio. De
zaal van achthonderd personen
was uitverkocht. 800 mensen die
naar het eindexamen van Carlo ke
ken! Pim Jacobs presenteerde de
avond, waarop overweldigende
reacties kwamen. Carlo speelde
hammondorgel, zijn eerste instru
ment, en daarnaast toetsen, alle
moderne electronica, en oogstte
staande ovaties. In die hoedanig
heid was hij ook een keer op televi
sie geweest in Pim Jacob's pro
gramma voor jong talent,Jazz met
Jacob".
De Bredase avond bevatte niet
alleen jazz, maar ook popachtige
nummers, zoals het op een eindex
amen hoort: jezelf van verschillen
de kanten laten zien: Carlo de Wijs
vond het ontzettend leuk om met
allerlei stijlen bezig te zijn. Yamaha
bood hem aan demonstraties voor
hen te verrichten en nieuwe syn
thesizers uit te proberen. Een uitda
ging voor een net afgestudeerd
conservatoriumstudent.
VEERTIEN OPTREDENS
Het overweldigend succes van
het eindexamenconcert nep bij
Carlo een nieuwe uitdaging op: Ne
derland ermee m het rond! Hoe zou
zo iets opgezet moeten worden?
Carlo liep tegen Jan Renssen op,
die jarenlang bij de NOS had ge
werkt, en die een bureau beheert
dat sponsoring bijeenbrengt voor
culturele projecten. Jan Renssen
was enthousiast. Er werd mailing
voor alle theaters gemaakt. Hoewel
vele theaters hun programma's al
afgesloten hadden lukte het een
toer van veertien optredens samen
te stellen.
„Het is een gigantisch groot
spektakel", zegt Carlo de Wijs. „Er
komt zo veel bij kijken. Al zitten al
die veertien zalen helemaal vol,
dan kun je dat nog niet betalen. Dat
is het nadeel van dit soort dingen.
Dus: sponsoring. We zijn bij zo'n
honderd bedrijven geweest. Men
was best wel enthousiast, maar: het
is een nieuw project, en je hebt nog
met de naam."
„We hebben twee flinke en één
heel grote sponsor gevonden. Ya
maha zorgt voor alle muziekspullen
en p.a., IBM heeft grote aantallen
kaarten opgekocht en gaat met
heel veel mensen komen, Barclay
sigaretten wil er zo'n spektakel van
maken dat we het concert officieel
Barclay Swing Support moeten
noemen voor een jaar."
SHOCKEREN
„Ik ben ervoor om te shockeren
op een goede manier", zegt Carlo.
„De toernee staat, en ik heb twintig
fantastische muzikanten bij elkaar.
En het afgelopen jaar ben ik ont
zettend bezig geweest met het
schrijven van muziek. Het jaar
daarvoor had ik voor het eindexa
men vijf stukken geschreven. Nu
zijn er zo'n 17 stukken, die ge
speeld worden. Het zijn niet alle
maal even lange stukken. Er is een
stuk met een bepaalde sfeer, en dat
loopt dan over in het volgende stuk.
Het is eigenlijk een klassieke suite,
waarin je ook verschillende delen
hebt, alleen het is een lichte mu-
ziekproject. De stukken hebben
wel met elkaar te maken. Er zijn
ook delen, die terugkomen."
„Er zijn een paar grote stukken,
big band - of pop stukken, met
daartussendoor miniatuurstukjes,
die de zaken verbinden. De grote
bezetting wordt door allerlei sa
menstellingen en wisselende be
zettingen ook gebruikt. Zowel to
taal als kleine deeltjes daaruit."
De bezetting van Barclay's Swing
Support is opgebouwd uit negen
blazers, een dubbele ritmesectie,
twee slagwerkers, twee percussio
nisten, twee bassisten, twee toetse
nisten en twee vocale solisten, van
wie Deborah Brown een ster begint
te worden en Meindert Velthuis,
die ook bij Pia Beck in het program
ma zit, een rijzende ster is met zijn
schitterende stem.
In december 1989 is Carlo de
Wijs begonnen met de repetities.
en onlangs is voor publiek in NiJ
wegein een try-out gehouden.
„Mensen die komen, weten d
genlijk met precies wat ze moe®
verwachten", aldus Carlo. „Daj1
het punt. Er is ook een dansgrjrt
bij ons programma, die in versctf
lende stukken het geheel visill
ondersteunt. Het is een tienrru#
formatie, maar er zijn stulc)|
waarop drie dansers dansen, w£
op iedereen danst, en stuki-
waarbij geen dans is."
„Dan is er nog een lichtst
Geen populaire rock roll shf
maar eén die m stijl is van het
heel, waardoor alles ook visi/€
een mooi plaatje wordt, zodat jd*
echt een theatergebeuren t
maakt. Het is een totaal muziek 1
danstheater, waarin je alle st;,r
van de lichte muziek tegenkc*1
zonder dat het een allegaa-1
wordt. De show heeft wel duidqi
een richting."
11
SWING
„Alle facetten van Swing kor#
aan de orde. Swing is niet al!"
jazzmuziek. Goede soulmuz
goede blues, funk swingen c
Dat is de achtergrond. Alle s-l"
ken, die ik heb geschreven, L
ben de meeste voeling metK/
groide swingende muziek. Als,*
de popmuziek zegt The Rolling^
nes, nou, daar heeft het absc®!
mets mee te maken. Maar Quü*'
Jones, eén van mijn idolen, cVi
heeft het wel mee te maken. AaiH
ene kant heeft die gewerkt meïi
Count Basey Big Band en Frh
Sinatra. Aan de andere kant vr^i
hij ook met Michael Jackson e^j
nieuwe lichting mensen. Maari
volgens een bepaalde smaai.
principe, die bovenaan bl^J
staan." *e
„De mensen, die komen, knia
een waar spektakel te zien. ZeVi
len in het begin niet weten, waaf.
aan toe zijn. Het eerste numm^1
een klassieke ouverture, wi
een bepaalde basismelodie si^€
terugkomt. Een lage, lang&€C
paslijn, waarin steeds een stuk)"1
de suite voorkomt. Niet te i?ia
want je moet ze nog even de s^e
rung geven. Na dit stuk zullen v
nóg niet weten. De dansers hetls
bij de opening maskers op, 1 d
spannend." :e
vi
'g
U
DANSVLOER g
le
„Maar dan langzamerhand g4
rolt zich het hele spektakel. Daij 1
je reacties uit de zaal merker
Breda was het heel spontaan, M
er toen gebeurde. Nu zijn veel:
gen veel beter uitgewerkt."
Indrukwekkend is de encr|
band, die op het podium zit.P
zijn uitgebreid instrumental:
Achter het podium is de dansiv
omhooggebracht. Het dansen
dus achter de band, boven de bH
uit. rn
m
„Vaak heb je tegenwoordig'n
dus Carlo, „alleen maar electil
ca. Ik heb niets tegen electro:u>
maar ik vind juist de integratie^
akoestische instrumenten en
tronica, die daar iets aan toe
gen, een heel mooi systeem. El
naast is het niveau van de m.
een topper. Gaandeweg de aijs
merken de mensen dat. De dir r
die door de solisten gebeuren^
zó af, zonder dat het zo perfer 1
nistisch is, dat men alleen maai'
hoop noten hoort. Er zijn zo1^
kleurrijke mensen bij elkaar.Ir
zijn zaken, die je vrijwel teP
woordig niet meer meemaakt01
n
lif
nj
POPCULTUUR -e
i:
„Wat ook heel sterk werkt l!U"j
mensen niet een bepaalde st>n
horen krijgen: ze worden vaia6
ene in de andere sfeer gesleept
specifieke bigbandliefheb£®
die komen voor Deborah Bn®1
komen aan hun trekken, tenvv^
jonge mensen, die veel meei
opgegroeid met de hedendai
popcultuur, daar staaltjes van
len krijgen. Maar dan net op
andere manier dan ze gewend
Ze worden ook geconfrontf'
met andere stijlen. Doordat d>
een goede mix zitten, accept^
ze dat ook, zijn ze bereid om er1®
te luisteren."
Barclay Swing Support hee'
de komende weken een livel
dio-uitzending bij TROS Sessie,|
enkele solisten een live radit
zending bij de AVRO, ter proi
In mei zijn er drie grote con<
en twee nachtconcerten in
dam. Voor Barclay zal Swing
port met een kleine bezetting
zomerfestivals, die Barclay
sort, een klein programma
Als de toer slaagt zullen Swing!
port en Carlo de Wijs zeker
eigen leven gaan leiden.
Elk jaar wil Carlo dan een
we toernee opzetten, met rut
muziek, nieuwe muzikanten. H
Swing Support op een bepaal®
veau houden. Gaat in mei
maken. Die zal zeker swinger]
het een lust is, belooft Carl<
chend.
ui