'Je bent kerk met elkaar om samen iets te betekenen' I 'Voor jongeren is een zinvolle plaats in de Kerk weggelegd' os (Joseph) van Os, nieuwe pastor van twee Jozephkerken ■eusile»» kpmt «stor Frans Overbeek verlaat Leusden „Kerk staat midden in de wereld' plaatselijk nieuws {IfOENSDAG 14 FEBRUARI 1990 hetr e 5VU eldJSDEN - Het is nauwelijks twee jaar geleden, dat Pastor de ns Overbeek het feit herdacht, dat hij twaalf en een halfjaar toraal werker was. Nog vers ligt in het geheugen, dat pastor n er Bekke afscheid nam van de Sint Jozefparochies te Leus- Ken Achterveld. Het is bekend, dat pastor A. Goes eveneens ^/nenkort zal vertrekken. Afgelopen weekend is de nieuwe f loraal werker, Jos van Os, gepresenteerd aan de Leusdense Achterveldse parochianen. Zaterdagavond 17 februari 'er 1 ndt er een i etCheidsviering plaats in Achterveld. Deze viering vangt aan rERPLAATS ING land die een lange tijd heeft ge- ^tkt als pastor in een parochie, ^»ft met veel mensen een hechte id opgebouwd. Het is daarom rajt vreemd, dat een overplaatsing sbj ,ir een totaal andere gemeente y man toch meer aangrijpt, dan jn'n zo op het eerste gezicht zou '^rnoeden. Pastor Overbeek be- Jnt dit: „In eerste mstantie neem ^zo'n besluit verstandelijk. Toen hier destijds naar Leusden gin- n, stond het voor ons vast, dat wij Bc weer zouden vertrekken. Voor j h$ was het tijdstip, dat de oudste ar het voortgezet onderwijs zou an, een geschikt moment. Vong r vonden we het een beetje te al van het goede om te vertrek- n; immers toen ging ook pastor r Bekke met emeritaat. Maar vrij al daarna nam vicaris Vermeulen ntact op en en hebben we de ^gelijkheden van een andere tats onderzocht. Bij nader inzien ad ik Nieuwegem het meest ürekkelijk: een plaats die al en- Ie jaren zonder pastoraal werker Wanneer ik begin met mijn rk in Nieuwegein, vertrekt één i de nu nog drie priester-pasto- i; we vormen derhalve straks i team van twee priesters en één jtoraal werker. Maar er is ook sinds november een zuster ej!rkzaam op de twaalf katholieke holen. Verder is er dan nog de cature voor de vertrekkende ïester. Maar het is natuurlijk af dichten of die vacature ook daad- drkelijk opgevuld zal worden...' J)p het ogenblik overheersen de r!Voelens van afscheid boven de "ïuwe uitdaging. Af en toe denk ik dat ik eigenlijk met zo veel zin 3 jer heb om weg te gaan, je laat zo el dierbaars achter. Aan de an- ■re kant zegt je verstand, dat je »tig aandacht moet schenken aan soort gevoelens. Het is ook wel ■ns goed om aan den lijve te erva- ki wat een afscheid eigenlijk is...' I stor Overbeek is begiftigd met n gezonde hoeveelheid jeugdig ,.,thousiasme en idealisme, dat in loop der tijd meer plaats ge- riakt heeft voor gewone nuchter- ,üd en realisme. „Ik denk dat er om zeven uur en zal muzikaal omlijst worden door het Paro chieel Gemengd Koor o.l.v. G. Wijnands. Aansluitend vindt er in „Ons Gebouw' een afscheidsreceptie plaats voor de Achter veldse parochianen. Op zondagmorgen 18 februari zal om 11 uur een Eucharistie viering gehouden worden. Het Parochieel Gemengd Koor o.l.v. de heer H. Vrijhoef en het R.K. Kinderkoor o.l.v. de heer G. Bos zullen het geheel feestelijk omlijsten. Na afloop vindt er in het parochiecentrum „De Kom' een feestelijk afscheid plaats van pastor F. Overbeek. 's Avonds is er nog een gezellig samenzijn. duidelijk verschil aan te geven is tussen de eerste en de laatste jaren. Toen ik in Leusden kwam, moest men nogal wennen aan het idee van een pastoraal werker. Vanuit het verleden waren de Hamersvelders gewend alleen maar met priesters te maken te hebben. Deze gewen- ningsprocedure heeft tijd gekost. Zowel parochianen als ik moesten hierin een houding bepalen. Lang zamerhand komt men steeds meer tot de ontdekking, dat een pastor méér kwaliteiten moet hebben dan alléén maar gewijd zijn. Hoewel - wordt lachend toegevoegd - pries ters wel méér kwaliteiten hebben dan juist het gewijd zijn. Steeds minder is de nadruk komen te lig gen op het feit, dat ik geen priester ben, maar op het feit, wie ik wél ben; wat ik wél kan. Steeds meer waardering is er gekomen...' „Ik vind dat donunee Ridderbos goed getypeerd heeft, wie ik ei genlijk ben: „Frans, pastoraal werker, een regelneef van het zui verste water..." (Leusdens NH Ge reformeerd Kerkblad)' TAAK Het beroep van 'pastoraal-werker' is voor veel mensen nog altijd een beetje vaag. De mensen vragen zich af of het wel een volledige baan is en wat een pastoraal werker door de week eigenlijk doet. Pastor Overbeek: 'Er is -net zoals bij iedere andere werknemer- een arbeidsovereenkomst met het pa rochiebestuur. Op papier heb ik een achtendertig-urige werkweek; ik heb zelfs sinds enige jaren recht op arbeidstijdverkorting. Maar dat is in de praktijk natuurlijk niet haal baar. Het is dus een taak, waar rechtspositie en salariëring voor vastgesteld zijn. Enkele jaren gele den is er een rechtspositieregeling in het leven geroepen voor pasto- raal-werkers die in Nederland door zes van de zeven bisschoppen is onderschreven" Priesters en pastorale werkers hebben door de bank genomen een gelijk netto-salans. In de prak tijk zal een pastoraal-werker mis schien iets duurder zijn dan een priester. Immers de eerste heeft veelal een gezin en moet zich bij voorbeeld als zodanig verzekeren tegen allerlei risico's. Wroeging over die iets betere betaling heeft Overbeek echter geenszins. HOOP Terugkijkend op zijn Leusdense periode, maakt Frans Overbeek een balans op van zaken die vol gens hem goed lopen, maar ook staat hij stil bij facetten van het pa rochieleven die eigenlijk voor ver betering in aanmerking zouden kunnen komen. „Ik houd ervan goed na te gaan hoe het werk dat in een parochie ge daan moet worden, zó geregeld kan worden, dat het goed draait; zónder dat daar een pastor direct bemoeienis mee moet hebben. Ei genlijk ben je met veel te veel za ken regelmatig bezig die niet het échte pastoraat betreffen. Het wordt tijd, dat dit ambt uitgezuiverd wordt, zodat je daar kunt zijn waar je hulp het meest nodig is; waar je inspiratie het meest wordt ver wacht, je meeleven, je bemoedi ging; waar het nodig is dat wat extra achtergrond of verdieping gegeven moet worden. Met andere woorden je moet een inbreng ge ven die je van theologisch onge schoolde mensen met zó nadruk kelijk zou mogen verwachten. Bij voorbeeld alles wat er gebeurt rond het voorbereiden van een ge zinsviering; met een groep mensen doorpraten waar het nu eigenlijk omdraait m de schriftlezingen en vervolgens ook dat daadwerkelijk laten óverkomen naar de mensen in de kerk. Hier zit zeer veel regel werk bij, dat ook bést door ande ren gedaan kan worden. Als pastor zou je je moeten kunnen beperken: iets wat mij zeker met altijd goed gelukt is. Op andere terreinen zie je weer, dat dat juist wél goed van de grond gekomen is, gezien al leen al de zeer vele ijveng en hard werkende groepen, die op allerlei terrein het basiswerk leveren. Niet zonder trots kan en mag ik zeggen, dat deze mensen in de parochie zelfstandig zijn gaan functioneren mede door mijn inzet..!' „Ik vind het regelmatig moeilijk, dat je op bepaalde terreinen wel een eindverantwoordelijkheid hebt, die je heel seneus moet ne men. Aan de andere kant heeft een groep mensen die bij een bepaalde voorbereiding betrokken is óók een grote verantwoordelijkheid. Er bestaat eigenlijk een constante spanning tussen eindverantwoor delijkheid en gedelegeerde ver antwoordelijkheid. Bij een eucha ristieviering of een communievie ring sta je er als pastor m belangrij ke mate alleen voor. Je kunt er op aangesproken worden en dat moet ook kunnen. Het komt daarom wel voor, dat mensen vinden dat er te veel door mij wordt gecensureerd, alsof je de dingen teveel naar eigen hand wil zetten. Aan de andere kant moet liturgie natuurlijk aan een aantal eisen voldoen. Je mag toch er vanuit gaan dat een pastor daar een zekere kijk op heeft.' ROEPING Voor pastor Frans Overbeek is een parochie zonder pastor eigenlijk ondenkbaar. De rol van de pastor is niet weg te denken mt een paro chie. „Waar de nood daartoe dwingt, is die rol wel een tijd lang waar te nemen door vrijwilligers, maar op de lange duur is dat moei lijk vol te houden." Frans is ervan overtuigd, dat er belangstelling genoeg is voor het pastoraat. Hij steekt de vinger uit naar de bisschoppen: „Je hoort vaak vertellen, dat er tegenwoor dig zo weinig roepingen zouden zijn. Vast staat echter, dat er nog nooit zoveel theologie is gestu deerd als in onze tijd. De belang stelling is best groot. Alleen heeft de kerk een aantal regels en bepa lingen, waardoor het aantal men sen, dat nu nog in aanmerking komt voor een mogelijke wijding, erg gering is. Het heeft te maken met een ambtsprobleem waar de bis schoppen mede debet aan zijn. Zij lijken te denken wel door deze cri sis heen te komen. De pastorale werkers zouden meer bevoegdhe den moeten knjgen om te kunnen functioneren in een parochie, zoals dat verwacht wordt. De ontstane noodsituatie heeft als goede zijde, dat de mensen zich steeds meer bewust worden van hun eigen ver antwoordelijkheid om samen Kerk te zijn...' Het aantal roepingen neemt de laatste tijd enigszins toe. Toch is de verwachting voor de jaren negen tig, dat er zo'n honderd parochies zonder pastor zullen zitten: „Een triest idee, waarvan je natuurlijk hoopt, dat de kerk die cnsis zal overleven." „Steeds meer zal men zich bewust moeten worden, dat geloven vooral afhangt van de eigen beleving. Naar mijn inschatting zijn voldoen de mensen zich bewust van dit in zicht. Daardoor blijven velen de kerk en hun geloofsgemeenschap een warm hart toedragen." Frans Overbeek is realistisch ge noeg te zien, dat ook m Leusden het kerkbezoek de komende tijd zal afnemen. Overigens een landelijke trend: de kerk zal kleiner worden. „Maar dankzij zoveel mensen die zich blijven uizetten voor hun plaat selijke kerk, zal deze toch uitein delijk weer positieve uitwerking krijgen op onze jongeren." BELANGSTELLING „Bij een afscheid wordt veel meer dan normaal de waardering uitge sproken die de mensen voor je hebben. Bij diverse afrondende ge sprekken met allerlei werkgroe pen heb ik gehoord, dat de mensen blij zijn met de bijdrage die ik heb geleverd. Dat mag ook best ge zegd worden. Zelf heb ik altijd de neiging over het goede maar een beetje vlot heen te praten.Ik heb het eerder over dingen die nog met goed functioneren...' Er blijft nog een aantal wensen lig gen: „Er zouden eigenlijk betere dwarsverbanden moeten ontstaan tussen de verschillende werkgroe pen: de mensen zouden elkaar be ter moeten kunnen vinden en meer belangstelling moeten opbrengen voor eikaars werk. Het werven van nieuwe vrijwilligers voor werk groepen gaat langzamerhand toch steeds moeilijker worden, alsof er iets van verinoeidheid ontstaat. Bij een aantal werkgroepen - en dan speelt vaak een direct eigen be lang mee - speelt het probleem niet zo sterk. Bijvoorbeeld ouders die zelf kmderen hebben vinden het belangrijk dat er iets zmvols ge beurt voor hun kinderen in de kerk. Maar wanneer je kijkt naar de be langstelling van de MOV-groep (Missie, Ontwikkeling en Vrede), dan merk je dat daar de belang stelling afneemt. Dat vind ik jam mer, want je bent juist Kerk met elkaar om binnen de samenleving wat te betekenen.' Overbeek benadrukt dat hij erg tevreden is over de actieve belang stelling van vele Leusdense en Achterveldse parochianen zich in te zetten m allerlei werkgroepen. Niet zonder trots laat hij de nieuw ste parochiegidsen van Leusden en Achterveld zien, waar maar liefst vijftig werkgroepen vermeld staan die zich op een zeer breed terrein bezig houden met de plaatselijke kerkgemeenschap: liturgie, kate- chese, kind en kerk, kerk en sa menleving, oecumene, gemeen schapsopbouw, jeugd, en paro chievergadering- en bestuur, zijn de belangrijkste onderverdelin gen. „Er zijn zoveel ontwikkelingen gaande m de maatschappij, dat je met enkel positieve inzet met kunt bereiken, dat de mensen zich weer meer verbonden gaan voelen met de kerk. Vroeger stonden kerk en geloof heel centraal in het leven. Nu lijkt de kerk meer en meer randverschijnsel te worden voor een groepje mensen dat daar inte resse in heeft. Deze verwereldlij king uit zich ook m de kleding van pastores: zij laten zich er niet op voorstaan, dat zij pastor zijn. Paro chianen zeggen vaak, dat ze het met zo belangrijk vinden om in het weekend naar de kerk te gaan; ze doen dan dingen die ze belangrij ker vinden. Als ik bijvoorbeeld de voetbalvereniging Roda bekijk, dan zie ik dat die qua organisatie te vergelijken is met die van een pa rochie. Het aantal vrijwilligers is bijna gelijk. De energie die daarin wordt geinvesteerd.is eveneens overeenkomstig de energie die door parochianen in de parochie wordt gestoken. Dat tekent de si tuatie: de kerk is een randver schijnsel geworden, een club naast zovele andere.De rol van de Kerk is totaal anders geworden; tóch een grote uitdaging!' „Dat is ook één van de redenen geweest, waarom ik voor Nieuwe gem gekozen heb. Ik neem het se rieus, dat die saeculansatie heeft plaats gevonden, dat de Kerk een randverschijnsel is en dat je vanuit die positie moet proberen gestalte te geven aan het Evangelie.In Nieu wegein zal ik dat nog sterker mer ken dan hier.' „Als de mogelijkheid zou komen, dat ik de eucharistie mocht vieren, dan natuurlijk graag! De vraag doet zich dan natuurlijk meteen voor, of je ook graag als priester gewijd zou willen worden. Dat vraagt veel meer, dat is een levenskeuze. En eerlijk gezegd heb ik gaandeweg steeds meer bedenkingen gekre gen bij het 'beloven aan de bis schop, gehoorzaamheid aan hem, de rite van de wijding, het apart gezet worden'. Eigenlijk denk ik daar ook met aan: het is met aan de orde...' KEUZE „Ik ben indertijd als priesterstu dent begonnen. Eigenlijk had ik dus priester willen worden. Ik heb de studie ook helemaal afgemaakt. Blij was ik, dat in die tijd het trou wen tot een reële mogelijkheid hoorde voor een seminarist. Het emge wat je moest inleveren, was de priesterwijding. In eerste in stantie vond ik dat heel vervelend: je had er toch lange tijd naar toe geleefd...' Na het behalen van het gymnasium diploma ging de jonge Overbeek naar het Groot Seminarie Dijnsel- burg. Aan de Theologisch Hoge school studeerde hij af als docto randus m de theologie.(1975) Twee weken na het afscheid gaat Overbeek met sabbatverlof. Gedurende twee maanden heeft hij dan gelegenheid pastoraal bij te tanken. Hij zal zich dan bezig hou den met een reeds begonnen tweejarige post-academische cur sus Kerkelijk Opbouwwerk om zich wat meer te scholen m het werken met groepen. „Een heel goede aanvulling op wat ik nu nog amateuristisch doe." Familie Overbeek blijft nog in Leusden wonen tot het emde van het schooljaar Vanaf 1 mei gaat Frans Overbeek dagelijks heen en weer van Leusden naar Nieuwe gein totdat de verhuizing heeft plaats gevonden. De Sint Jozefparochies zullen in de komende periode nóg een af scheid meemaken; het derde af scheid in nauwelijks één jaar tijd. Begin september zal Pastor Goes vertrekken. De Sint Jozefparochies zullen dan geleid worden door de pastores H. van Hattum en de on langs aangestelde pastor Jos van Os, terwijl er een vacature blijft bestaan voor een priester-pastor. Er heeft zich inmiddels een serieu ze opvolger gemeld. Vanuit het bis dom wordt getracht zo snel moge lijk m de vacature te voorzien. Scheidend pastor Overbeek over het snelle vertrek van dne pasto res: „Wij hebben daar als pastores natuurlijk onze gedachten over la ten gaan. Destijds hebben wij het op prijs gesteld met een geheel meuw team te kunnen starten, waarbij Pastor Ter Bekke als ver bindingsschakel functioneerde tussen de voorgeschiedenis en de toekomst. Wij zijn er voorstander van, dat er op soortgelijke wijze een start gemaakt wordt met een nieuw team, waarbij pastor Han van Hattum de coördinatierol op zich kan nemen. Hij kan zijn ervaringen overdragen aan zijn nieuwe colle gae, hij weet te vertellen waar be paalde gevoeligheden liggen.' Bij de presentatie van de nieuwe pastorale werker Jos van Os merk te iemand op: „Als je weet dat er een goede opvolger komt, valt het afscheid toch iets minder zwaar...' ;EUSDEN - De opvolger van pastor Frans Overbeek is Jos van (33). Zijn kerk staat midden in de maatschappij en vervult l-aar het kan een voorbeeld functie. Niet alleen op zaken die de f?rk als instituut en de religie betreffen, ook in maatschappe- bewustzijn en bijbehorende stellingname. de pastorale exechese. Hierna werkte hij in Zwaag en Zwaagdij- kwest, terwijl hij woonde in Hoorn. Begin 1985 studeerde hij af en sindsdien mag hij de titel drs. in de Godgeleerdheid gebruiken. Iets wat Jos van Os met snel zal doen, want titels met bijbehorende voet stukken passen met bij hem. Naar mate het gesprek vordert, wordt zijn betrokkenheid met de maat schappij steeds duidelijker. Met smalle handen die onderstre pen, zich vouwen en zijn denken onderschrijven. „Een Nederlandse pastor in 1990 is nog nauwelijks te vergelijken met een pastoor van dertig jaar geleden. De tegenwoor dige pastor is met meer iemand waar je tegen kunt opkijken. Hij is gewoner. Hij staat midden tussen de mensen. Wanneer hij bij de mensen thuis komt is met hun gods dienstbeleving onderwerp van controle. Een goed gesprek is mo gelijk over veel onderwerpen, zon der dat daar de kerk of het geloof direkt aan de orde komen." Hij koos voor het pastor zijn uit betrokkenheid bij de meest uit eenlopende leefsituaties. „Vaak probleemsituaties zoals bij ziekte en sterfte en relatiepenkelen. Wat mij trekt is het individueel pasto raat in al haar veelzijdigheid van =s van Os is getrouwd met Marlies Js Jong. Zij is free-lance regisseur producente van KRO program 's die regelmatig te maken heb- ■m met het omroep-pastoraat. Sa ai beginnen ze in Leusden vol- ns Jos van Os 'iets nieuws'. Leus- n als standplaats is een welover- >gen keuze. Gekozen omdat het it betreft sfeer en samenstelling kt op Hoorn, waar Jos de laatste ren werkte. Groot genoeg om loniem te blijven buiten de werk- ien Wonen in de past one hoort lar met bij. Om in Achterveld te lan wonen, zoals het verzoek was, ►elt hij zich teveel een stadsjon- mJ Zijn doel in Leusden is de ensen te laten weten dat hij, Jos 's, de Joseph-kerken in Leus- en Achterveld ziet als gast- |e, hartelijke kerken die maat- •pelijk verbonden zijn. Dat euwe postcode begint met de JP (Joseph Parochie) kan olijks verwondering wekken et zoveel Josephen bij elkaar Jos van Os, met doopnaam Jo- iph, pastoraal werker geboren en ïtogen in Amsterdam waar hij na *t gymnasium de Katholieke Geologische Hogeschool door- ^p. Tegenwoordig de Katholieke heologische Universiteit ge- oemd. Hij studeerde in 1984 af in geboorte tot dood, met vreugde volle hoogtepunten en droevighe den. Ter plekke maak je de men sen mee. Daar sta je dicht bij de beleving en handel je op de wijze die je het best kunt verantwoorden. Jezus nam deze ruimte ook." Een pastor is in functie bij de kerk. Bij de kerk ligt zijn werk, werk dat hij zo goed mogelijk wil doen. Deze functievervulling geldt volgens van Os niet voor 24 uur per dag en zeven dagen per week. Er moet ruimte zijn voor een privéle- ven, samen met zijn vrouw. Tijd om te lezen, naar goede muziek te luis teren. Tijd voor stilte en tijd om de natuur in te trekken. Zijn keuze voor 'eigen vnje tijd' is uitgangs punt, geen principe. Wie hem no dig heeft, moet hem weten te vin den. De mogelijkheid om niet in de pastone te gaan wonen maar el ders m Leusden sluit bij deze visie aan. Een beetje scheiding tussen werk en privé wil de nieuwe pastor graag in ere houden. De wisselingen in het pastorale team van Leusden gaan snel. Na het in emeritaat gaan van pastor Ter Bekke vorig jaar en het vertrek van Overbeek, zal ook pastor Goes hal verwege dit jaar vertrekken. Het team van vijf man zal daarmee vooralsnog tot twee man zijn terug gebracht. Jos van Os hoopt in ieder geval dat de bisschop toestemming zal geven tot het aanstellen van een derde pastor. Mogelijk op part time basis. De wisselingen hebben als direkt gevolg dat hij in de be ginperiode met het pastorale werk in de breedst mogelijke zin te ma ken krijgt. Zelfs de wijkverdeling zoals tot nu toe gold, komt in ieder geval tijdelijk te vervallen. Dat wordt fietsen voor de nieuwe pastor. Uit principiële overwegin gen maakt hij zo min mogelijk ge bruik van de auto. Leusden werd mede gekozen omdat er genoeg mogelijkheden zijn voor openbaar vervoer. „Wanneer er in Leusden- Zuid nog een stationnetje komt aan het Pon lijntje, is het helemaal voor mekaar" merkt hij optimistisch op. Al snel blijkt Jos van Os een trei- nenhobbyist te zijn. „Ik heb interes se voor alles wat met spoorwegen te maken heeft. Ik bezit een verza meling verpakt in zeven volle do zen. Daaruit is af te leiden dat ik daar de afgelopen vijf jaar druk mee bezig ben geweest, want bij de vorige verhuizing waren het er nog twee. In Hoorn kreeg ik van veel mensen die bij de spoorwe- bewust gemaakt moeten worden. Milieubeschermende organisaties, Amnesty International, de Solidari- teitswinkel kunnen bij hem op een hartelijk onthaal rekenen. De samenwerking met de andere kerken staat bij hem hoog in het vaandel. „De kerk is van de we reld. De kerk staat niet los van deze wereld of boven de wereld, ze staat er midden in", verklaart hij. „De sfeer die de kerk uitstraalt moet er éen van hartelijk welkom zijn. Het moet een plaats zijn waar we be denken waar we staan in de we reld, wat de waarde is van onze samenleving". Dit geldt met alleen voor ouderen. „Ik ben er, en dit woord durf ik in dit verband best te gebruiken, 'hei lig' van overtuigd dat voor de jon geren een zinvolle plaats in de kerk is weggelegd. De kerk moet aan sluiten bij de huidige situatie zon der de basiswaarden aan te tasten. Op zijn oude standplaats had hij veel te maken met de stervensbe geleiding, vooral van jongeren. Met de daarbij behorende rouw verwerking. Of hij dit soort werk zaamheden die hij van 'elementair belang' vindt ook m Leusden zal vinden, weet hij nog niet. Onge twijfeld zal hij zich gaan bezig hou den met de redaktie van het kerk blad want 'dat is hartstikke leuk'. Hij schrijft graag. Afgelopen zondag stelde hij zich voor aan de gelovigen die naar de Sint Joseph kerk m Leusden-Cen trum waren gekomen. Hij had twee Joseph beelden meegenomen uit pnvé-bezit. De ene stond voor de parochie in Achterveld, de andere voor die in Leusden. „Daar tussen stond de levende Josef afkomstig uit Hoorn en Amsterdam, de Josef, die dienstbaar wil zijn aan de twee Joseph kerken". gen werkten gegevens. Als dat ook zo in Leusden zou kunnen zijn!" Zijn principiële opstelling ten aan zien van de auto verklaart hij niette min uit overtuiging en omdat hij vmdt het goede voorbeeld dienen te geven. De kerk als promotor voor positieve maatschappelijke ontwikkelingen waarvan mensen Een jongerenkoor dat alleen maar Engelse teksten zingt is bij wijze van spreken even erg als een koor dat alleen meerstemmig Latijn kan laten horen." Jos van Os vindt het positieve van de huidige situatie in Leusden dat hij met alle aspecten van het pasto rale werk te maken zal krijgen. Hij denkt snel en veel contacten te kunnen leggen. Het voordeel van de huidige samenstelling van het pastoresteam is dat hij met te snel een bepaalde taak krijgt toebe deeld 'alleen kindercatheches bij voorbeeld, hoe leuk dat ook is.'

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1990 | | pagina 11