linema under Siege is oversteek [aar Zuid-Afrika zonder grenzen leusder krant erbondenheid met de atuur in Dubbelzeven I DONDERDAG 19 APRIL 1990 [idafrikaans filmfestival in Lieve Vrouw Programmal ^nDE FLINTi Going Underground RSFOORT - Sinds enkele jaren organiseert het Znidafri- weekblad The Weekly mail in Johannesburg en Kaap een jaarlijks filmfestival. Daarin worden produkties ge- nteerd van een groeiend aantal Znidafrikaanse filmma- dat zich niet conformeert aan de gecensureerde filmcul- In hun films hebben zij al de oversteek gemaakt naar een anse samenleving waarin de grenzen en barrières verdwenen die de bevolking verdeeld houden. Door de erpe censuurwetten van de Zuidafrikaanse regering mogen meeste van deze films niet in het normale bioscoopcircuit leren of worden ze vrijgegeven voor enkel een zwart of dc publiek. Ondanks deze hindernissen heeft de oppositio- filmcultuur in de afgelopen jaren veel talent, vakman- ip en een rijkdom aan materiaal voortgebracht. Cinema »r siege is geboren uit de behoefte dat te etaleren. Door del van deze films is het festival ook een verkenning van de lochterende complexiteit van de Zuidafrikaanse samenle- Ing en laat de beangstigende facetten zien van een land waar Isme legaal is. South African Community ujal Centre (SACCC). In Am- lam heeft in samenwerking het Weekly Mail Filmfestival nitiatief genomen om het West- >pese publiek - naast Neder- is het programma ook te zien erlijn en Londen - kennis te i nemen van deze nagenoeg ïlcende Zuidafrikaanse cine- De enthousiaste medewerking de Zuidafrikaanse filmmakers let het mogelijk om een buiten- oon boeiend festival te pre- eien. Uit de recente filmpro- ie is een selectie gemaakt van jlfilms, documentaires en korte i, aangevuld met een aantal ou- films die het programma in historisch perspectief plaat- Daaronder is ook het werk van makers die op grotere intema- ale festivals erkenning hebben regen. Het Filmfestival Cinema Siege wordt in het theater De e Vrouw omlijst door een aan- indere aktiviteiten, georgani- d in samenwerking met het bim Amersfoort tegen Apart- l en het South African Cultural imunity Centre. Op 19 april: afrikaanse dixo in de Vrije Kei tijdens de hele week tentoon- ing van schilderwerk van Gor- Dumayne en dageiijke vi- rertonmgen in De Lieve uw. Tijdens deze week nog een tterend optreden van de uit l-Afnka afkomstige Thanda Heart Beat Band. Het Platform Ie hele week met een informa- and in het theater aanwezig ch off that machine -Afnka 1986 e: Lee Harvey en Henion Han rpenmentele zwart/wit film met synchroon geluid. Spiegels en flers, kijken in en kijken door, sleutelbeelden. De sound- k ondergraaft de sentimentali- van linkse en rechtse propa- di down •Afnka 1987 Andrew Worsdale Robert Colman, Morgan Krus- Robert Whitehead lis gesproken, 97 min. 35mm efmstreerde filmmaker in spe terug naar Zuid-Afrika en dt door een inlichtingendienst de politie met succes gerecru- d. Hij moet het vertrouwen zien Men van een radikale zwarte felschnjver, wiens stukken in opgevoerd in kleine zalen e zwarte woonoorden. Hij papt meteen producent uit de alter- 'e theaterwereld, gaat naar Imet een zwarte actrice en weet inderdaad op deze wijze in de juis te circuits binnen te dringen. Maar zijn irritaties over de idiote bureaucratie van de veiligheids dienst en zijn eigen grillige, para- noide, verbitterde natuur maken van hem voor geen enkel van de partijen een held. Een thriller met veel snelheid en bravoure, die de gelijk in acht neemt van wat er in Zuid-Afrika aan de hand is. Brother with perfect timing GB 1987 regie: Chris Austen met Abdullah Ibrahim (Dollar Brand) Documentaire, Engels gesproken 90 min. 16mm Brother is het verhaal van de mu ziek van Abdullah Ibrahim, die on der de naam Dollar Brand bekend is als een van de beste jazz pianis ten ter wereld. De film portretteert de man, maar het is vooral door zijn muziek dat we zijn gedachten en gevoelens leren kennen. In navol ging van zijn levendige verhalen, beweegt de film zich tussen New York en Kaapstad en mengt docu mentaire met gedramatiseerde scenes. The Boxer Zuid-Afrika 1989 regie: Guy Spiller Documentaire, Engels gesproken, 30 min. 16mm De verwachtingen en angsten van een blanke jonge bokskam pioen, die zijn entee maakt in de gewelddadige wereld van de vol wassenen, met hun kortzichtig pa triotisme dat gevoed wordt door rechtse politici. Have you seen drum recently Zuid-Afrika 1988 regie: Jurgen Schadeberg Documentaire, Engels gesproken, 70 min. 16mm Het Zuidafrikaanse blad Drum gaf in de jaren vijftig in zijn artike len en fotoreportages uitdrukking aan het plezier, het verdriet, de hoop en het lijden in het dagelijkse leven van een zwarte bevolking die gebukt ging onder de apartheids politiek. De documentaire is sa mengesteld uit het beste van 100.000 foto's uit Drum, aangevuld door terugblikken van voormalige red akteuren en opgeluisterd met de muziek van een jazzformatie die bestond uit de medewerkers aan het blad. I'd love to feel free In my land Zuid-Afnka 1989 regie: Jimmi Matthews Documentaire, Engels gesproken, 90 min. 16mm Een historische rondgang langs de zwarte Zuidafrikaanse muziek. De club- en amusmentsorkesten, straatmuzikanten, jazzformaties en de invloeden uit het - voornamelijk Amerikaanse - buitenland. Inter views, archiefbeelden en uiteraard veel muziek van onder meer The African Jazz Pioneers, Peto, Thandi Klaassens en Robbie Jansen en Heart Throb. The sisters Zuid-Afrika 198. regie: Tessa Fleischer Engels gesproken, 23 min. 16 mm Gebaseerd op een kort verhaal van de in Zuid-Afrika geboren schrijfster Pauline Smith en gesi tueerd in Little Karoo in het begin van deze eeuw. The Guest Zuid-Afrika 1978 regie: Ross Devenish met Athol Fugard, Aletta Bezuiden- hout Engels gesproken, 90 min. 35 mm Eugene Marais sleet zijn laatste levensdagen, gekweld door mor- fine-verslaving, op een kleine boerderij waar hij verzorgd werd door een onbegrijpende Afrikaan se boerenfamilie. Marais was een van de meest gerenommeerde zoölogen van deze eeuw en een eminent schrijver, wat hem een plaats gaf in het pantheon van Afri kaanse culturele helden. De film laat echter een minder bekende kant zien van het leven van deze grote persoonlijkheid, namelijk zijn strijd tegen depressies en drugs verslaving. Devenish maakte geen buiging in de richting van de popu laire smaak, evenmin liet hij zich verleiden tot een goed verkoopba re smaak, evenmin liet hij zich ver leiden tot een goed verkoopbare heldenmmythe. Hij toont Marais als een wankel persoon in verval en Fugard weet perfect uitdrukking te geven aan de pijn van de man, een verlopen kraai in een onleefbaar landschap. Mapantsula Zuid-Afrika 1988 regie: Oliver Schmitz met Thomas Mogotlane, Marcel van Heerden, Thembi Mtshali Nederlands ondertiteld, 100 min. 35 mm Mapantsula is een van de weini ge films die in Zuid-Afrika is ge maakt met de hulp van de plaatse lijke bevolking. De autoriteiten wa ren enthousiast, ze waren in de ver onderstelling dat het een ordinaire gangsterfilm zou worden. De ma kers werkten met een dubbel senpt, één voor de buitenwereld, de ander voor op de set. Mapant sula is een film geworden die on dubbelzinnig stelling neemt tegen het onderdrukkende systeem. Het ANC en de anti-apartheids bewegingen waren na het zien van de film erg enthousiast, de autori teiten verboden verdere vertoning in Zuid-Afrika. Op festivals in het westen werd de film bijzonder goed ontvangen. In veel landen is de film al uitgebracht en is nu ook in Nederland te zien. De film begint tegen het einde van het verhaal met de arrestatie van Panic (Thomas Mogotlane). Middels terugblikken vanuit het heden ontvouwt zich het drama. In Mapantsula wordt, niet zoals gebruikelijk in politieke films, het verhaal opgebouwd rond een anti held. Panic is een „straatgangster", gekleed in glimmende pakken en AMERSFOORT - Heel prettig, zoals Laury Plaisier en André BVaure vaak het werk van diverse kunstenaars weten te abineren in één expositie. Ook deze keer is die combinatie u goed gelakt. Onbedoeld misschien straalt de huidige elling verbondenheid met de natuur uit. 1 zijn in de eerste plaats de lobjekten van Lo van der Lin- ft die zich in het Limburgse Puth verbonden weet met zijn ge- fttegrond. De aarde en de oude «happen voor de akkerbe- fascineren hem. Bij boe- Mjj sloperijen haalt hij land- "^erktuigen en gereedschap- fvandaan, en stelt daar, sieraad- 5. omamentiekwerken uit sa- 1 h allerlei variaties en groot- •staan ze in de tuin, op de plavui- langs een achterwand en in e vitnnes van Galerie Dubbel- J. een onderstel van een lorrie, P hooivork, het grote blad van f êQ, het onderstuk van een lan- L samengesmeed tot oma- solden met poëtische na- L Ze geven een warmbloedig leven aan oude landbouwe- *ten, waaraan de tijd grote onheid heeft verleend. |®J der Lindens vrouw Manetje toont in de vitrines fantasie- -• weelderig geornamenteerde on. Mazèl maakt dekoratieve ahes. artistieke vormen van en, stenen, ivoor en fossielen, k?vn0bele harmonie verkrij- vai* ornamentiek is een zilveren armband met zowel aan voor- als zijkant geslepen en inge legde kiezels. Paarsgrijs, groen en blauw zijn de tinten van een zilve ren broche met aantrekkelijk ver sieringspatroon van onder andere een labradoriet. Verrassend organisch, geënt op de natuur, zijn de keramische vor men van Elt de Boer. Hij wil dat de opbouwstructuur van zijn keramiek zichtbaar blijft. Mede daardoor zijn de objekten typisch aardgebonden natuurvormen geworden. Ze zijn verwant aan fossiel hout, schelpen, die ook langzaam en zorgvuldig worden opgebouwd, en aan graf heuvels, iglo's en poorten, archi tectuur van volkeren die in eenheid met de natuur bouwen. Tenslotte zijn er de acrylschilde- rijen, pastels en zeefdrukken van Hans Dolieslager. Bij Teleac geeft hij in de schildercursus les in pasteltekenen. Poëtisch abstract mysterieus geeft hij het landschap rond zijn woonplaats Goeree weer, met lage horizonten, hoge luchten, opstuwende zeeën en golvende duinnjen. Vooral zijn luchtig in el kaar wrijven van de pastelkleuren, waarmee hij een grote sfeerzeg gingskracht bereikt, is frappant. Dubbelzeven aan de Kamp 77, is open van dinsdag tot en met zater dag van 10.00 tot 17.00 uur. De ex positie duurt tot en met zondag 6 mei. ANCO MALI Johannes Passion AMERSFOORT - In de Franciscus Xaveriuskerk aan 't Zand in Amersfoort wordt vanavond de Jo hannes Passion van Johann Sebas tian Bach uitgevoerd door het Ne derlands Kerkmuziek Ensemble en het Nederlands Bach Ensemble. Als solisien treden op: Robert Cou pe (evangelist), Henk van Heyns- bergen (Christus), Barbara Borden (sopraan), Wouter van den Braak (counter-tenor), Bernhard Loonen (tenor) en Bas Ramselaar (bas). Het concert begint om 20.15 urn en de toegang bedraagt 15,-. CJP en Pas65 houders betalen 12,50. snelle schoenen, hij woont in So- weto in een klem hutje achter Ma Modise's (Dolly Rathebe) huis. Hij waagt zich alleen in de „blanke wereld" om zich beroepshalve be zig te houden met zakkenrollen en andere kleine misdaad. Ma Modi se's zoon Sam (eugene Majola) is politiek actief, betrokken bij de ra dikale jeugd en vakbondsorgani saties. Panic staat onverschillig tegen over de politieke stnjd van de an deren binnen het ghetto. Hij be zoekt regelmatig de lokale nacht club waar hij dnnkt, danst en geniet om gezien te worden. Panic's vriendin Pat (Thembi Mtshali) werkt als verzorgster in een luxueus „blank" huis. Panic be zoekt haar tijde"® bet werk, meest al om geld te vragen. Op een dag weigert ze en Panic maakt moeilijk heden. Pat's baas laat de hond op hem los. Hij voelt zich vernederd, gooit een steen door de ruit en zet het op een lopen. Pat wordt ontsla gen. Geholpen door Sam doet ze haar beklag bij de militante vakbonds leider Duma (Peter Sephuma). Ze bezoekt bijeenkomsten en raakt langzaamaan politiek bewust. Op een dag wordt Sam gearresteerd, ook Panic wordt opgepakt. Panic wordt in een cel bij politieke ge vangenen opgesloten. Zij hebben geen respekt voor zijn zorgelose en egoïstische levensinstelling. De politieverhoorder ziet in Panic een mogelijke informant die wellicht meer weet over de aktiviteiten van vakbondsman Duma en zijn organi satie. Gedurende een aantal dagen wordt Panic afwisselend gevleid en gemarteld totdat hij gedwongen wordt een standpunt in te nemen hetgeen hem mogelijk zijn leven kost. Wind Prints GB 1989 regie: David Wicht met Sean Bean, John Hurt, Marius Weyers. Engels gesproken, 100 min. 35 mm Anton, een jonge blanke came raman, is mentaal stuk door de er varingen die hij filmend in Soweto heeft opgedaan. Hij krijgt van zijn tv-maatschappij de opdracht om oude rot John Hurt te assisteren bij dienst reportages over een zwarte massamoordenaar, die smds enige tijd de zwarte arbeiders op de farms in Namibië de stuipen op het lijf jaagt. De blanke boeren en auto riteiten houden hun ogen ervoor gesloten, maar Anton ontdekt een onwelkome waarheid over de be scherming die de mysterieuze moordenaar geniet. People of the great sand face Zuid-Afnka 1985 regie: Paul Myburgh Documentaire, Engels gesproken, 107 min. 16 mm Myburgh documenteerde de leefgewoonten van de Gwike een volk van Bosjesmannen dat leeft in de Kalahari woestijn. In tegenstel ling tot het grootste deel van dit volk, dat toevlucht heeft gezocht op farms en in kampementen, hebben deze Gwike dankzij hun afzonde ring in Centraal Kalahari tot dan toe de traditionele leefgewoonten kun nen bewaren. Het trieste, ware ver haal van hun exodus uit de woestijn heeft Myburgh met de camera ge volgd. Sales talk Zuid-Afrika 1982 regie: William Kentridge Engels gesproken, 29 min., 16 mm In een wijk van Johannesburg slijten twee dames hun oude dag, Miss Heather in de woonkamer en haar trouwe verzorgster Miss Es ther in de keuken. Totdat hun huis bezocht wordt door Nimrod Kufa, die een oplossing heeft voor al hun problemen. Een ongewone film die de verwachtingen voortdurend be driegt en daarvoor op het New York Filmfestival beloond werd met de prijs voor de beste kort film. My country, my hat Zuid-Afrika 1981 regie: David Bensusan met Peter Se-Puma, Regardt van den Berg, Aletta Bezuidenhout. Engels gesproken, 90 min., 16 mm Bensusan grijpt naar het thriller genre en pittige ironie om de vi cieuze cirkel van racistische voor oordelen, angstige klemburgers en intimiderend politie-optreden te laten zien, die kan ontstaan als een zwarte zich beweegt in de stad van de blanken. Zonder geldige papie ren houdt James zich op in de stad en vindt werk bij Piet, een blanke vrachtwagenchauffeur. In het be gin wordt James vriendelijk opge nomen in het gezin van Piet, maar zodra het huisgezin door enkele incidenten uit zijn wankel even wicht wordt gebracht, breekt de hel los. Programmal «DE LIEVE VR0UWb*I DIRK DUIKER Cees Brandt weet kleuters ein deloos te boeien, dat heeft hij ruim schoots bewezen. In een visueel aantrekkelijk decor bouwt hij een fantasiewereld waarin kleuters zich moeiteloos laten meevoeren. In zijn nieuwe voorstelling DIRK DUIKER neemt Cees Brandt de Ion- deren mee naar een eilandje in de zee en laat ze kennis maken met allerlei figuren die daar leven. De voorstelling draait om Dirk Duiker, hij heeft een café op het eiland en is goede maatjes met de vissen, zijn beste vriend is Harry Hengel. Maar wat te doen wanneer een zware storm opsteekt en Harry aan zijn hengel de zee in getrokken wordt? In ieder geval moet garnaal eraan te pas komen en er duikt een vies en verdrietig olievat op dat een heldhaftige rol speelt. Met Har ry komt alles goed en er wordt een oplossing gevonden voor het grote verdnet van het olievat Er is in de vormgeving van het decor en de attributen heel conse quent gewerkt met papier. Papier is voor kleuters herkenbaar mate riaal, waarmee ze al hebben leren werken. Ze zien in de voorstelling dat met de attributen van papier karakters worden gemaakt die elk een eigen verhaal hebben. Het spel en idee zijn van Cees Brandt en de tekst is van Burny Bos. Theater De Lieve Vrouw Woensdag 25 april: Kindertheater Leeftijd: 3-6 jaar Aanvang: 14.30 uur Entree: 5,-. „EZELS EN KWASTEN" In dit tweede soloprogramma van de winnaar van de Wim Sonne- veldprijs 1988 staan zijn conferen ces wederom centraal. Ze worden afgewisseld met enkele liedjes. In „Ezels en Kwasten" toont hij zich, naast scherp en kntisch, ook als groot verteller. Wat is bijvoorbeeld de relatie tus sen Wieger Ketellapper en de 80- jarige oorlog, of tussen een roman tisch sprookje en de harde wereld van Hollywood? En hoe is de relatie tussen Job en zijn bijzondere vrien din? „Hij wisselt subtiliteit af met de botte bijl, die wordt gehanteerd met een vrijwel vlekkeloos taalge voel." „Hij toont met zijn tweede pro gramma dat hij een bijzondere conferencier aan het worden is" (De Volkskrant). Theater De Lieve Vrouw. Vrijdag 20 april 20.30 uur. Entree 12.50. CJP/Pas 65+ 10,-. DE REISLEIDER Een jonge vrouw en een man op middelbare leeftijd ontmoeten el kaar in de ruines van het antieke Olympos. Zij leidt toeristen rond, en voorziet zo mede in het onder houd van haar zieke vriend. Hij is leraar en zoekt bij de wortels van de Europese beschaving naar een uitweg uit een bestaanscrisis: les geven aan een wanhopige, soms cynische generatie jongeren, door gaan of niet? Er ontwikkelt zich een zekere liefde tussen hen, die overscha duwd wordt door de doodstrijd van haar vriend. Ze vluchten de bergen in, maar hun persoonlijk verleden blijft hen achtervolgen. Strauss voorspelt ook nu weer het einde van dit liefdespaar. In deze moderne erotische fabel, onder zoekt hij ook de concrete kwellin gen, het opportunisme en de hek serij van het liefdesleven. „De Tijd speelt glashelder Alle aandacht is toegespitst op de tekst, die prachtig wordt vertolkt door Antje de Boeck en Bob De Moor" (De Nieuwe Gazet). Regie: Lucas Vandervost. Theater De Lieve Vrouw Donderdag 19 april 20.30 uur. Entree 15- CJP/Pas 65+ 12,50. „De linkerhand van Meyerhold" In de „Linkerhand van Meyer hold" vertelt Karst Woudstra het verhaal van drie broers die samen komen op de dag van de crematie van hun moeder. De oudste broer heeft zijn drie-weken-oude vriend bij zich. Door de aanwezigheid van deze buitenstander en de confi denties van elk van de drie broers aan hem, wordt middels wrange humor en bitterheid het beeld op geroepen in welk een uitzichtloze leegte de moeder elk van haar drie zonen achterlaat. „De Linkerhand" wordt gespeeld door vier jonge Vlaamse acteurs, met wie Woud stra ook „Depressies" van Noren regisseerde. Woudstra heeft de laatste jaren vooral als regisseur een opmerkelijke bedrijvigheid ontwikkeld. De eigenzinnigheid m keuze en benadering van stukken, plus de constant volgehouden kwaliteit maken hem tot een van de weinige „grote regisseurs". Hij wordt vooral beroerd door het ge traumatiseerde wereldbeeld van personages van Lars Noren en Thomas Bernard. In „De Linker hand van Meyerhold" ziet men dan ook niet toevallig een verbluffeld inzicht in de materie van het psy chologische dramas. Spel: Carl Ridders, bart van Avermaet, Peter van den Eede en Wouter van Lierde. Tekst en regie: Karst Woudstra. Zaterdag 21 april, 20.30 uur: „De Linkerhand van Meyerhold". En tree 12.50, CJP/Pas 65+ 10,-. Het onderzoek Van 1939 tot en met 1945 ging Europa gebukt onder het regime van Adolf Hitler. Miljoenen mensen vonden de dood in deze waanzinni ge oorlog. Tegelijkertijd stierven nog eens minimaal zes miljoen mensen, voornamelijk joden en zi geuners, in kampen verspreid over Liederen van Wanhoop en Onge loof H In de laatste show van Hans Dor- restijn herkennen wij de oude meester: op hoogst persoonlijke wijze vertolkt de geteisterde klown zijn grieven en angsten voor wie daar oren naar heeft. Maar ook aan Hans Dorrestijn gaan de jaren niet ongemerkt voorbij: hij hijst zich in een hedendaags kostuum en ont stijgt zowaar af en toe zijn eigen zwartgalligheid. Hans Dorrestijn is met niemand te vergelijken. Zijn eigenzinnige teksten, zijn aanslag op de piano en zijn stem verdelen het land in voor- en tegenstanders. Ook zijn staat van dienst behoeft geen nadere toelichting. Schrijver van teksten voor anderen, tv- en radioprogram- Hans Dorrestijn met Liederen van Wanhoop en Ongeloof ir. ma's, van proza- en poëziebundels en toneelteksten. Maar uiteindelijk is hijzelf in zijn shows de ultieme vertolker van een heel eigen le vensvisie. „Liederen van Wanhoop en On geloof IT' was afgelopen seizoen al in het land te zien. Reeds bespeel de akkommodaties hebben de mo gelijkheid de show wegens sukses opnieuw te programmeren. Voor andere plaatsen is dit de laatste kans deze voorstelling naar zich toe te halen. Dorrestijn: „Ik ben een echte humorist geworden: het la chen is mij vergaan". En terwijl het publiek bulkt van het lachen wist hij zich de tranen uit de ogen. „De bittere tranen van Petra von Kant" De bittere tranen van Petra von Kant is een co-produktie met Stich ting Strooker. Het toneelstuk Die bitteren Tranen der Petra von Kant, sterk autobiografisch getint, werd in 1971 geschreven door Rainer Werner Fassbinder (1946-1982). Het Zuidelijk Toneel met 'De bittere tranen van Petra Von Kant', (foto: Patrick C. Meis). van carrière en materiële welvaart ons dreigen te verblinden, blijkt De bittere tranen van Petra von Kant 20 jaar na dato actueler dan ooit. Fass- binders rake typering van een mi lieu waar het ogenschijnlijk aan niets ontbreekt, kontrasteert op meedogenloze wijze met de een zaamheid en de werkelijke be hoefte van de personages. Als de verwoestende uitwer king, die liefde kan hebben (zoals ziekte op een gestel) haar intrede doet, blijkt de kracht die ontleend wordt aan verworven macht, ontoe reikend. Liefde is nooit logisch, komt al tijd onverwacht en is niet gebon den aan vorm, geslacht, uiterlijk, status of geld. Dit gegeven maakt ieder mens kwetsbaar. Zonderling Piceni brengt een programma daty de sfeer van het oude variété uit de jaren twintig en dertig zeer dicht benadert. Nu eens melancho liek, dan weer erotisch, sensueel, soms vrolijk soms ernstig, telkens verrassend en bijna altijd relative rend met een knipoog naar de kij kers en de luisteraars. Waar „Mi- longa Sentimental" ophoudt, daar begint „Zonderling": muzikale inti miteit, theatrale muziek. De gren zen van de tango worden verlaten. Exploraties door hoofdzakelijk Spaanstalige landen: Colombia, Spanje, Argentinië. De muzikale expressie is verder uitgewerkt en leidt tot eigen kreaties en een ei gen herkenbare stijl. „Zonderling" is muziek om te zien. De produktie wordt beeldend uitgewerkt door Pedro Edo, die eerder zijn sporen verdiende bij Pantarei, is een stylist en dit laat de voorstelling verrassende wendin gen aannemen. LANDELIJKE PREMIERE ZATERDAG 21 APRIL 1990 23.00 UUR DE FLINT STADSHAL Een jaar later verfilmde hij het. De versie van Het Zuidelijk Toneel/ Stichting Strooker wordt geregis seerd door Shireen Strooker. In Petra von Kant portretteert Fassbinder zes vrouwen en hun (on)vermogen tot liefhebben. Petra is een mode-ontwerpster die m korte tijd internationaal carrière heeft gemaakt In haar privé-leven verlopen de dingen minder vlek keloos. Haar eerste man overleed vier maanden voor de geboorte van haar dochter. Ze hertrouwde en liet zich later van haar tweede echtgenoot scheiden. Wanneer zij toevallig kennis maakt met de veel jongere Karin, verandert dat haar leven. Petra wordt verliefd op Karin en bezorgt haar een carrière als mannequin in haar bedrijf. De ver schillen tussen Petra en Karin blij ken echter onoverkomelijk. Als Ka rin Petra verlaat, weten de vrouwen in Petra's omgeving - haar moeder, haar dochter, haar vriendin en haar assistente - zich geen raad met haar. In deze tijd waann de beloftes het gehele bezette Europa. Deze „Endlösung" zoals de volkeren moord werd genoemd is jarenlang verzwegen en daarna zelfs ont kend. De gruwelijke gevolgen van het fascisme zijn nu echter doorge drongen tot alle bevolkingsgroe pen waar ook ter wereld. „Nooit meer Auschwitz" (Ausch witz was het grootste uitroeiings kamp van het Duitse Nazisme) werd de kreet waarmee de wereld definitief afscheid wilde nemen van het fascistisch racisme. Maar massale moordpartijen en martel praktijken woeden nog in vele de len van de wereld. Het racisme steekt openlijk de kop weer op in Europa. Denk aan „Die Republika- ner" in Berlijn en de NDP in Frank furt. Denk aan „Le Penn" in Frankrijk. Denk aan „Het Vlaams Blok" in Bel gië. Ouderen die de oorlog hebben meegemaakt en beter zouden moeten weten getuigen openlijk van hun racistische ideeën, maar vooral jongeren lopen achter ideeën en vlaggen aan die syno niem zijn voor onderdrukking en moord. Toen m 1945 een eind kwam aan de nachtmerrie van de oorlog von den in Duitsland de processen plaats tegen de, Duitse oorlogsmis- dagigers. In Nurnberg het beken de proces tegen de kopstukken van Hitler's regime en in Frankfurt een proces tegen de beulen van het vernietigingskamp Auschwitz. Peter Weiss, de bekende Duitse toneelschrijver („Kaspar", „Marat/ Sade", e.a.) woonde dit proces te Frankfurt bij en legde de getuige nissen van verdachten en slachtof fers neer in zijn toneelstuk: „Die Ermittlung". Dit stuk werd in het Nederlands vertaald door Gerrit Kouwenaar en kreeg de titel „Het Onderzoek". Nu, vijfenveertig jaar na het einde van Tweede Wereld oorlog speelt Theater Antigone deze voorstelling in een bewerking en regie van Franck van Erven. Zondag 29 april, koffietoneel, 12.00 uur, De Flint Theater. AMERSFOORT - In de Kelder is op woensdag 25 april een mulitnatio- nal avond. Er zullen films worden getoond en er treden twee buiten landse bands op. Dat zijn Pullerman uit Duitsland en The Subterranean Kids uit Spanje. De avond begint om20.15 uur en de entree bedraagt 5,—. het is een activiteit van Going Underground. Isidorusfeest LEUSDEN - Het Isidorusfeest in Achterveld, dat door de ABTB, KPO en KPJ wordt georganiseerd, wordt vrijdag 20 april gehouden in Ons Gebouw aan de Hessenweg. Het feest begint om 20.00 uur. Wmterconcert DWS ACHTERVELD - Muziekvereniging Door Wilskracht Sterk (DWS) houdt zaterdag 21 april de jaarlijk se winteruitvoering. Tijdens het concert zulen zowel de drumband, als het orkest, de rruni-leerlingen, de minirettes en de majorettes hun kunsten vertonen. het orkest brengt onder meer de werken ten gehore, waarmee on langs gepromoveerd werd naar de klasse TJitmuntendheid'. Tijdens de pauze is er een verlo ting, waarmee leuke prijzen zijn te winnen. Het concert begint om 20.15 uur en de zaal is open vanaf 19.45 uur.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1990 | | pagina 13