Verhaal van Jezus vol herkenbare dramatiek" leusder krant .Onzekerheid in Sovjet-Unie maakt antisemitisme des te gevaarlijker" „Veel onjuist schuldbesef in gereformeerde gezindte" (aria Boonzaaijer (Barneveld) regisseert theaterproject 'The Passion' van Adrian Snell cherpenzeels koor 'Masjiach' rigt mee in Amersfoort 'Kruistochten' wil andere naam „Zending en werelddiaconaat te weinig tweerichtingsverkeer" WOENSDAG 9 MEI 1990 •Jan Kas) BARNEVELD - „Een Drine uitdaging is het. Ik ud van regisseren. Als mij de mogelijkheid wordt joden zo'n groots opge- te theaterproductie mede te geven, met een ar- van internationaal ni- laat ik die kans na- irlijk niet schieten." De rneveldse theatervrouw, aroadocente en -thera- ute Maria Boonzaaijer eft graag de regie voor ar rekening genomen van jubileumtoer door Neder- id deze maand van 'The ssion', een eigentijds ora- riura over „de periode uit leven van Jezus van het itste avondmaal tot de ver- lijning aan zijn discipelen zijn opstanding". i'an 8 tot en met 19 mei wor- m den lande in totaal elf tctaculaire totaaltheater- beringen' gegeven van 'The sion', het vooral bij evangeli- christenen bekende mu- Inverk van de Britse gospel- isicus Adrian Snell Maria inzaaijer. ..Muzikaal en ïn- idelijk vind ik The Passion erg mooi stuk. Bovendien is figuur van Jezus, ook vanuit theater gezien, een ontzet- id boeiende - en dat is nog te p uitgedrukt - en wezenlijke iur, een grote inspiratiebron, nand in wie alles aan drama- en menselijkheid zich ge centreerd heeft." ireus lansers, acteurs, backingvo- een live-band onder leiding de bekende Dave Bainbrid- een technische crew voor iten geluid, koren en solisten, luurlijk Adrian Snell zelf, al les verpakt in een touringcar, een busje, twee auto's en twee grote trucks.. Het rondreizende circus van de theatertoer is vol gens organisator Continental Sound „groter van opzet dan van vergelijkbare theaterpro ducties als Jesus Christ Super star of Godspell". Continental Sound-coördinator en -boo- kingmanager Jan Deurloo: „Snell heeft The Passion vaker in Nederland uitgevoerd, maar dit project is drastisch anders. Om alle theatermogelijkheden optimaal te benutten, wordt bij na overal in grote sporthallen gewerkt. De opkomst wordt ge schat op circa 20.000 personen, zo'n 1.500 2.000 bezoekers per avond. Theater kan goed met het publiek communiceren, denken wij. Als er verantwoorde mid delen zijn die een muziekstuk nog meer inhoud geven, die er dus voor zorgen dat het nog ster ker overkomt, moet je die be nutten." In korte tijd moest The Pas- sion-nieuwe stijl verwezenlijkt worden. „Vijf volle zaterdagen en één weekeinde repeteren is eigenlijk te weinig, maar op de een of andere manier lukt het," zegt Maria Boonzaaijer „De medewerkers, voor een deel professionals, maar daarnaast ook amateurs en semi-professio- nals, zijn sterk gemotiveerd Ze vinden het een voorrecht mee te doen en worden gedreven door een diep, integer geloof. Ieder een helpt iedereen verder; men ondersteunt elkaar, ook in het gebed, zo bemoedigend dat men inderdaad het gevoel heeft dat men bergen kan verzetten." Identificeren „Ik hoop dat andere mensen zich kunnen identificeren met mijn muziek en de 'beleving' van de gevoelens en emoties die Je zus en de andere personen uit het paasverhaal ondergingen," zegt Adrian Snell van de inhoud van The Passion Het eerste t.MEKSFOORT/SCHER- iNZEEL - „Voor ons is het een eer met Adrian Snell mee te „en zingen, een behoorlijk ogtepunt van het jaar," zegt stuurslid Mariska Burgstede. I interkerkelijk jongerenkoor isjiach in Schcrpenzeel is één •fj o de vier jeugdkoren die een {ionale bijdrage leveren aan overigens reeds geheel uitvcr- tbte uitvoering van The Pas- o in Amersfoort, vrijdag 11 ii in sporthal De Koppel. „Je igtals klein koor in een groter el, maar niettemin..." wekelijkse repetitieavon- Snell den van het twaalf jaar oude koor gaan sinds een maand of vier, vijf voor een belangrijk deel op aan oefenen voor The Passion „Vooral de laatste maand besteden we er veel aan dacht aan. voor een goede af werking. Wellicht hebben we nog een extra repetitie. Veel tekst zingen we niet, maar de melodie is nogal ingewikkeld Regisseuse Maria Boonzaaijer vraagt enige acteerinspanning van de regionaal gerecruteerde koren die het meereizende bac- kingkoor aanvullen: „Een tekst als 'Long live the King' of 'Cru cify Him' kan eigenlijk niet met een stalen gezicht gezongen worden Die taakverbreding past in de lijn van Masjiach, meent Mariska Burgstede „Wij laten ons tenminste adviseren door een choreograaf, om beter en leuker voor de dag te komen. In sommige kerken en zalen is de akoestiek niet zo best, dan moe ten we het nog meer hebben van een goede, maar natuurlijke uit straling." Het is niet de eerste keer dat Masjiach, 52 leden groot, mee werkt aan uitvoeringen van Adrian Snell. Ook voor toernees met 'Alpha en Omega' en 'Song of an Exile' kon Snell op Scher- penzeelse inbreng rekenen nummer ervan, 'Gethsemané', dat tien jaar later met elf andere songs het uiteindelijke muziek werk zou vormen, schreef de componist op 15-jarige leeftijd „The night is cold and quiet, my Lord, O, let this cup pass from my lips, for I am so afraid." De eerste versie van The Passion had een aanzienlijk budget: sa men met de op de elpee volgende promotietoer kostte het geheel ongeveer 385.000 gulden, een uitzonderlijk hoog bedrag voor een gospelproductie. Aan de el pee-opnamen werkten onder meer mee het Royal Philharmo nic Orchestra, The English Chamber Singers en The Lon don Welsh Male Choir. De En gelse omroep BBC zond het werk met Pasen 1980 integraal uit. In Nederland volgde Goede Vrij dag 1981 de NCR V-televisie, het orchestrale gedeelte werd ver zorgd door het Metropole-orkest van Rogier van Otterloo Mana Boonzaaijer, via een collega bij Continental Sound voor de regisseursrol genoemd, kende The Passion van tevoren niet „Ik had het wel eens ge hoord, maar mij er niet echt in verdiept." Nu waardeert zij het als „een indrukwekkend christelijk geloofsgetuigenis, een knap muziekstuk met een goed gedoseerde afwisseling van rustige en dynamische nummers die op het toneel goed visueel te maken zijn" „The Passion raakt je werkelijk als je het hoort, ie dere keer weer Het slijt niet af." Creatief Maria heeft „bewust niet ge kozen voor een historisch-au- thentieke benadering". „De aanpak is wat meer tijdloos. Ui teraard zijn historische accen ten gelegd, maar het verhaal van Jezus geldt ook nu, gebeurt nu opnieuw en heeft ook thans be tekenis De theateruitvoenng lijkt in dat opzicht niet op de Franse jeugdversie die ik heb ge zien, met historische costuums en Romeinse bogen en zuilen. Met opzet heb ik er moderne ele menten in gebracht, om te voor komen dat de theaterproductie echt zo'n geijkt kerst- of paas spel zou worden." Maria werkt bijvoorbeeld met dia's van kunstwerken die op hetzelfde verhaal gebaseerd zijn als The Passion. „Ik wil ermee aangeven dat het leven van Jezus niet al leen iets is van 2.000 jaar gele den en nu, maar dat het de eeu wen door sporen heeft getrok ken en voortdurend mensen heeft geïnspireerd." The Passion kan zonder thea ter. „Zo heeft het heel goed ge functioneerd, maar ik denk wel dat de nieuwe theaterversie een hele verrijking kan zijn. Ik was me trouwens bewust van het ge vaar dat het te veel illustratief kon worden, zodat het te weinig suggereert en het publiek niet meer de ruimte heeft om zelf creatief naar betekenissen te zoeken. Om die reden laat ik niet alles letterlijk uitbeelden. Er is meer toevlucht gezocht tot sym bolen en tableaus. Het kan voor de hand liggen alles heel con creet uit te beelden, maar dan heeft het publiek er niets meer bij te bedenken. Vooraf wil ik niet al te veel van het theater project aan de openbaarheid prijsgeven, maar een goed voor beeld is het nummer 'Judas' Song'. Judas, in het verhaal de verrader van Jezus die uiteinde lijk de hand aan zichzelf slaat, weet niet waar hij zich moet ver bergen, zo voelt hij dat hij heeft gezondigd, zo haat hij zichzelf Maria Boonzaaijer „Het is niet zo'n geijkt paasspel geworden Dat kan heel realistisch ge speeld worden, zoals ook in de Franse versie is gebeurd: Judas die het zo moeilijk heeft dat hij zichzelf ophangt. In mijn versie wordt er gedanst door zeven 'bo ze geesten', die het kwaad sym boliseren - het kwaad dat Judas overstelpt Dat is de hel waar Judas doorheen moet en waarin hij blijft zitten. Die symboliek gaat verder dan alleen de letter lijke uitbeelding." Zonnebril Niet bij elke song wordt het publiek onthaald op uitgebreid theater. „Dat zou erg ver moeiend zijn en maar afleiden Als je goed luistert, geeft The Passion zelf aan wat je voor de regie moet doen. Het ene num mer vraagt om dynamiek, om actie, het andere om rust, om stilte. Voorop heeft wel gestaan dat de uitvoering een creatief en actief kijk- en belevingsproces bewerkt. De kijkers moeten als het ware van consumptieve toe schouwers deelnemers worden." Is het geen nadeel dat het lij densverhaal van Jezus zo over bekend is dat weinig creativiteit meer rest? „Zeker, sommige scè nes in de nieuwe versie doorbre ken daarom ook het beeld dat van Jezus en de anderen op de zondagsschool en in de kunst is doorgegeven, maar wel zo dat zii de kern raken Pilatus is niet de Romeinse veldheer die velen zich voorstellen Toch beheerst hij de situatie, is hij Pilatus. Maar hij is op een bepaalde ma nier aangekleed, veel symboli- scher, best schokkend voor de genen die Pilatus vooral als machthebber zien. Pilatus speelt het zo dat hij zijn handen in on schuld kan wassen, wat dat dan ook mag betekenen. Die vreem de man, die Jezus, fascineert hem wel, maar hij kan het zich met permitteren voor Jezus te kiezen. Vandaar dat Pilatus op het toneel een zonnebril draagt. Het verhaal van The Passion is Maria Boonzaaijer niet vreemd, in het bijzonder de persoon van Maria van Magdala niet. Zij is 'in de huid gekropen' van deze vrouw in de directe nabijheid van Jezus, in een vorm van 'ge dramatiseerde poëzie' die zij in Barneveld en daarbuiten meer malen heeft vertolkt Maria heeft er geen moeite mee dat haar theologische opvattingen niet altijd overeenkomen met de evangelische visie van Adrian Snell en de meeste medewer kers „In de samenwerking gaf dat geen probleem We respecte ren elkaar. En als Adrian Snell Maria, de moeder van Jezus, 'I meet you in your waking people' laat zingen, dan beleef ik dat ook zo Jezus is in The Passion ten minste niet te soft of te mooi. Hij is geen zondagsschool-Jezus, maar een mens van vlees en bloed die als vriend erg close kan zijn. Jezus na de opstanding ver schijnt ook niet op het toneel De aardse Jezus kun je spelen, de Opgestane Heer niet. Die ruimte heb ik Jezus is niet te hemels, ook niet te triomfantelijk, ie mand die allang wist dat hij zou opstaan. Man, Pilatus wat praat je nou, want ik kom het lijden wel door. de hemel in! Nee, Je zus voor Pilatus is een weerloos mens, de Lijdende Knecht." Wat wil Maria Boonzaaijer met haar theaterversie berei ken? „Ik hoop dat mensen net zo diep geraakt zullen zijn als ik zelf In deze tijd is het al heel wat als mensen met hun hart leven. Dat zo'n man als Jezus kapot ging aan deze wereld is een ver haal van ons allemaal. Alle figu ren uit het lijdensverhaal zijn heel herkenbaar. Het verhaal van Jezus bevat een scala aan menselijke emoties: hoop, over gave. maar ook schuld, verlan gen, hunkering, wanhoop, ver laten zijn, Gethsemané, Golgo tha. Er wordt wel gezegd: Ieder mens heeft zijn eigen Gethsema né. Als het goed is zitten de be zoekers van de uitvoeringen van The Passion voortdurend te her kennen." OEN HAAG (ANP) - „De anti- üitische beweging Pamjat is Jr°m 7.0 gevaarlijk, omdat de W-Unie zich in een over- "gsperiode bevindt. Het land 31 geen democratische tradi- er 's geen normaal gezag en autoriteiten zijn niet tegen antisemitisme opgewassen, maakt Pamjat veel gevaar- 'er dan organisaties als het W National in Frankrijk en Republikaner >n West- island". loch is Elena Doebjanskaja 'imistisch. Zij gelooft dat in 'Sovjet-Unie het humanisme zegevieren, al geeft ze direct *dat de huidige economische 1 morele malaise weinig hoop wt. Doebjanskaja, die in 1976 1 visum aanvroeg voor Israël Pas in 1988 van de Sovjetau- ["eiten mocht emigreren, was s week in Nederland op uitno- van het Centrum Infor- f'ie en Documentatie Israël ')- Zij informeerde onder «wen politici, de Nederlandse 'wenraad en de rooms-ka- tholieke vredesbeweging Pax Christi over het groeiend antise mitisme in haar geboorteland. De Tweede-Kamerfractie van de PvdA heeft inmiddels de rege ring gevraagd zo mogelijk in EEG-verband bij de Sovjetrege ring het opkomend antisemitis me aan de orde te stellen. Toen Doebjanskaja in 1988 van haar schoonmoeder te horen kreeg dat ze naar Israël mocht vertrekken, was haar eerste ge voel er één van grote uitputting Twaalf jaar was haar gezin scherp in de gaten gehouden. Haar telefoon werd afgeluisterd en ze moest regelmatig mee naar het politiebureau. Nooit voelde ze zich vrij. Ze hield het vol doordat mensen uit het buiten land, waaronder Nederland, haar bezochten en politieke lei ders als Margaret Thatcher en Ronald Reagan er bij de autori teiten op aandrongen haar een visum te verstrekken. Kort voor haar visumaan- vraag zegde Doebjanskaja haar baan als lerares geschiedenis en politieke economie op. Anders zuu ze locn zijn ontslagen. Ze werkte twaalf jaar als typiste, want de Sovjetwet verbiedt ie mand werkloos te zijn. Verder was ze zeer actief in de beweging van de 'refuzniks', de joden die wachtten op een visum voor Is raël „De staat stal twaalf jaar van mijn leven," zegt Doebjanskaja. Haar man moest zijn functie van wetenschappelijk onderzoeker opgeven en verdiende de kost als electricien. Haar dochter, die in 1976 ruim 6 jaar was, werd een normale jeugd ontnomen Maar ze had het ervoor over „We had den geen keuze, we moesten vechten voor ons leven." Doeb janskaja vindt het onjuist dat de 'refuzniks' tot de dissidenten werden gerekend „Wij waren nooit tegen de staat We wilden als joden alleen dat we naar Is raël konden emigreren." Pamjat (herinnering) werd in de jaren zeventig opgericht bin nen het ministerie van lucht vaart. De beweging wilde de herinnering aan de oude, ook religieuze gebouwen van Rus land levend houden. Na 1985 is zij een zeer nationalistische koers gaan varen Het program ma ademt een fel antisemitisch karakter. Leden moeten aanto nen dat ze geen joodse wortels hebben. Bij hun aanvraag voor het lidmaatschap moeten ze een lijst van drie joodse families in dienen. Begin dit jaar verstoor den aanhangers van Pamjat een bijeenkomst van de liberale schrijversclub April. Zij riepen antisemitische leuzen en sloegen de schrijvers met boksbeugels Volgens een onderzoek dat is gepubliceerd door het Sovjet weekblad 'Argumenten en fei ten', zou tien procent van de jon geren in de Sovjet-Unie met Pamjat sympathiseren Niet al leen de activiteit van Pamjat heeft de naar schatting twee miljoen joden in de Sovjet-Unie angstig gemaakt. Er zijn meer uitingen van antisemitisme waar te nemen. In de steden Moskou, Leningrad en Odessa zijn pamfletten verspreid waar in de bevolking wordt opgeroe pen op 5 mei, de geboortedag van Karl Marx, aanvallen op jo den uit te voeren. Minister van buitenlandse za ken Edoeard Sjevardnadze heeft onlangs aangekondigd dat de Sovjetregering wetten tegen het antisemitisme gaat invoeren Doebjanskaja reageert laconiek De wetten verbieden nu al het antisemitisme. De opmerking van Sjevardnadze verbloemt daarom alleen maar de laksheid van de politieke leiders. „Nie mand is tot nu toe gestraft om dat hij actief is in een antisemi tische organisatie of zich aan antisemitische daden schuldig heeft gemaakt". Doebjanskaja wijt deze houding van de auto riteiten aan de beroerde econo mische situatie „De Sovjet- Unie staat niet ver van een ramp." De politieke leiders zien liever dat de schuld voor deze crisis op de joden en niet op hen wordt geschoven Door de angst voor het antise mitisme zullen nog veel joden ervoor kiezen naar Israël te emi greren, verwacht Doebjanskaja „De joden voelen zich in gevaar Zij voelen zich vluchtelingen in eigen land. Zelfs mensen die daar vroeger nooit over dachten, vragen nu een visum aan. En in elk joods gezin wordt althans over emigratie gedécht." Het is nu gemakkelijk een vi sum te bemachtigen, maar het is veel moeilijker de Sovjet-Unie uit te komen. De emigranten kunnen nu alleen via Budapest en Bukarest naar Israël reizen, maar de vluchten via Budapest zijn tot. 1992 volgeboekt. Hoe veel joden de komende jaren naar Israël emigreren, zal daar om vooral afhangen van de tot standkoming van directe vluchten tussen Moskou en Tel Aviv. Doebjanskaja, die zelf in Ris- hon Le Zion bij Tel Aviv woont, is ervan overtuigd dat de Russi sche joden in Israël hun weg zullen weten te vinden. „Zij zijn goed opgeleid, ze brengen zoveel mee naar Israël. Zo'n grote golf van ontwikkelde hard werkende mensen is zeer belangrijk voor het land. En Israël heeft genoeg ruimte om alle immigranten op te vangen." AMERSFOORT (INS) - In be paalde delen van de gerefor meerde gezindte lopen mensen rond met min of meer neuroti sche schuldgevoelens, die ze niet zelden ook koesteren. Ze spre ken zo vaak over hun schuld, dat dit gaat lijken op een vorm van zelfrechtvaardiging. Echt schuldbesef zoekt echter naar vergeving, verandering en ver lossing. Als daarvan geen sprake is, mag de vraag worden gesteld of deze schuldgevoelens wel door de Heilige Geest worden gewerkt." De chnstelijk-gereformeerde ethicus prof. dr W. H. Velema (Apeldoorn) heeft dat gezegd op een landelijke conferentie voor ambtsdragers in de Christelijke Gereformeerde Kerken. Velema nam, sprekend over 'Geloof en gevoel', nadrukkelijk stelling te gen de opvattingen van de ex- gereformeerde psychologe Aleid Schilder, die een relatie ziet tus sen orthodox-gereformeerd ge loof en depressiviteit. „Als wet (Gods eis, red.) en evangelie (Gods belofte, red.) beide een plaats hebben in iemands leven, kan depressiviteit niet het ge volg zijn," aldus de hoogleraar, die overigens zei een onder scheid te willen maken tussen depressiviteit en bijbelse droef heid. Volgens Velema is de afgelo pen jaren in de samenleving steeds meer ruimte gekomen voor gevoelens, zijns inziens een reactie op een periode waarin emoties sterk werden verdron gen Ook in prediking en pasto raat kwam meer aandacht voor het gevoel In de ogen van Vele ma is het gevoel, naast de wil en het verstand, een zelfstandig vermogen, hoewel de drie in de praktijk nooit apart opereren. De hoogleraar kan zich geen le ven zonder gevoelens voorstel len. „In het geloofsleven kan het ook niet anders of het gevoelsle ven speelt mee. Het aantal Schriftplaatsen waarin ge voelsleven naar voren komt, is haast onoverzienbaar. Denk al leen al aan de Psalmen, het boek van de emoties. Ook de belijde nisgeschriften spreken op vele plaatsen gevoelige geloofstaal." Met gevoelens kan men ver schillende kanten uit. betoogde Velema. „Het gevoel kan ons blijmaken, vreugde geven en ons bevestigen in het geloof. Maar het gevoel doet een zondaar ook Gods oordeel over de zonde en het verdriet over zichzelf erva ren. Daartoe kan behoren 'het wijken van de genade', met an dere woorden: dat de Here zijn aangezicht verbergt. Dat is een gevoel dat de Dordtse Leerregels als nog bitterder dan de dood omschrijven." Velema bena drukte dat ook de duivel het ge voel als een invalspoort kan ge bruiken, en bepleitte een even wichtig leven waarin Gods Woord als maatstaf geldt - ook voor het gevoelsleven. „Dan hoeft de ernst van de zonde niet uitgevlakt te worden, maar dan mag het ook niet zo zijn dat droefheid ons verslindt." Met Calvijn riep Velema op „maat te houden". Op vragen uit de vergadering of er in de kerkdiensten geen mogelijkheid geschapen zou moeten worden voor het uiten van gevoelens, drong de hoogle raar aan op soberheid. Wel meende hij „dat er meer van een kerkdienst gemaakt zou kunnen worden". „Ik denk aan een meer betrokken gebruik van de voor bede en wat mij betreft mag de predikant ook best zijn psalm keuze eens toelichten.' ERMELO (ANP) - De organi satie Kruistochten, die vooral bekend is geworden door de smokkel van bijbels naar de communistische landen in Oost-Europa, krijgt waar schijnlijk een andere naam. Oprichter Anne van der Bijl wil na de omwentelingen in Oost-Europa het werkterrein verleggen naar de islamitische landen De naam 'kruistochten' doet echter bij een islamiet „alle haren recht overeind staan" Van der Bijl vindt dat terecht. „De kruistochten verdienen geen ereplaatsje in onze geschie denis." Bovendien is Kruis tochten er niet op uit andere re ligies met geweld te bestrijden, maar in de eerste plaats de lij dende en vervolgde medechris tenen te helpen. Van der Bijl heeft de achter ban, ongeveer 30.000 adressen, gevraagd hem bij het vinden van een nieuwe naam te helpen Remonstrantse Broederschap wijzigt naam niet UTRECHT (ANP) - De Re monstrantse Broederschap be houdt voorlopig haar naam. Een overgrote meerderheid van de 10.000 leden is tegen een naams wijziging, zo is uit een peiling in de 45 plaatselijke gemeenten ge bleken De meeste remonstranten blij ken sterk te hechten aan de oude, vertrouwde naam van de Broederschap, die in 1619 in Antwerpen werd opgericht na dat de synode van Dordrecht (1618-1619) de remonstrantse opvattingen had veroordeeld. Het woord 'broederschap' is vol gens hen geen discriminatie van vrouwen. Bovendien blijkt geen der alternatieven, zoals 'Remon strantse Kerk of Gemeenschap', dc leden aan te spreken Voorstanders van naamswij ziging beschouwen het als „een achterhaald patriarchaal stand punt" dat het woord 'broeders' een verzamelnaam voor mannen en vrouwen is. Het woord broe derschap zou bij buitenstaan ders en aspirant-leden een ver keerde indruk wekken. Verder verwijzen zij naar de oecumene waar een nieuw bewustzijn is gegroeid van de kerk als „ge meenschap van mannen en vrouwen" LEUSDEN (ANP) - Het zwaartepunt van het christen dom komt steeds meer in de Der de Wereld te liggen, maar de houding van zending en wereld diaconaat is nog nauwelijks ver anderd. Zij blijven vooral ge richt op het verlenen van hulp aan kerken cn instellingen in dc Derde Wereld en vragen vrijwel nooit hulp van de christenen daar om de problemen van het Westen op te lossen. Dat constateerde dr. J van Raalte deze week bij de presen tatie van een gezamenlijke bro chure- en boekenreeks van een aantal protestantse organisaties op het gebied van zending en werelddiaconaat. Het gaat om de Commissie Werelddiaconaat, de Nederlandse Zendingsraad, de medefinancieringsorganisa tie ICCO, de (hervormde) Raad voor de Zending en het (gerefor meerde) Centrum voor Zending en Werelddiaconaat. Zij begon nen in 1988 met de uitgave van gemeenschappelijk collectema- teriaal. Later volgde samenwer king in de bladen Omkeer cn Vandaar. Binnenkort verschijnt de Vandaar-boekenreeks 'Het evangelie in het Westen' en de eerste brochure in de Omkeer- reeks over 'Mocambique, een verscheurd land' Van Raalte, oud-secretaris van de werkgroep Pluriforme Samenleving van de Raad van Kerken en voorzitter van de redactie van beide reeksen, laakte het eenrichtingsverkeer in de zending en het werelddia conaat. De westerse landen zou den bijvoorbeeld van de ontwik kelingslanden kunnen leren hoe ze dienen om te gaan met de ver dwijning van de religiositeit in hun omgeving. Ook weet men daar beter hoe men het kapita lisme moet bestrijden Volgens Van Raalte is het een vergissing te denken dat de om wentelingen in Oost-Europa hebben aangetoond dat alleen kapitalistische varianten voor de inrichting van de samenle ving toekomst hebben. Er is evenveel reden voor de even ge makkelijke conclusie 'Het com munisme is weg, nu het kapita lisme nog'. Beide conclusies zijn voorbarig, aldus Van Raalte. De Derde Wereld heeft geen baat bij een keuze tussen socialisme of kapitalisme Beide systemen zijn in het leven geroepen voor de oplossing van problemen en voor dc bevordering van belan gen van mensen in de 'westerse' wereld van voor de twintigste eeuw. Van Raalte denkt dat de si tuatie van de Derde Wereld al leen kan veranderen als het Westen en de vroegere commu nistische landen het beslissende aandeel in het beheer van de macht en de rijkdom in de we reld wordt ontnomen Maar mensen die daarvoor pleiten hoeven niet op veel aandacht in het westen te rekenen, ook niet in de kerken.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1990 | | pagina 17