„Ik wil gewoon een beminde gelovige zijn" leusder krant Bazar voor huiskamer in 't Hamersveld Pastoor Jansen vierde vijftig jarig priester jubileum leusder krant raad en daad Rugschool plaatselijk nieuws WOENSDAG 16 MEI 1990 UTERVELD - „Ik heb mijn priesterschap nooit zo als een ping van boven ervaren. Ik wil niet op een verhoog. Het esterschap trok me, omdat de bedrijvigheid in de kerk mij isprak. Ik heb het altijd als een last gevoeld als de mensen ar mij opkeken omdat ik pastoor was. Laat mij nou maar een jnnde gelovige zijn tussen de andere gelovigen in." Aan het lord is pastoor Jansen (75). Na ruim twaalf jaar pastoor te zijn iveest van de Sint Jozefkerk in Achterveld, sinds april 1980 emeritaat. Afgelopen zondag vierde hij in Achterveld nen met zijn oud parochianen zijn vijftigjarig priesterjubi- jn. De Achtervelders bleken hun laatste eigen pastoor, met :e oo's, nog niet vergeten te zijn. fesloor W.J. Jansen is volgens vriend en koster de heer Haaiman 'een echter Achtervel- geworden. Een groter compri- kan hij nauwelijks knjgen. h hield pastoor Jansen geen edvolle betogen vanaf de ikstoel. was het geen sociale waar een dorpsleven om aide, wilde hij geen gast zijn die >ds weer, in ieder huis onver- jits op kon duiken. Pastoor Jan- Icomt uit zijn_eige_n verhaal naar i als een man die graag zijn deed. Hij hield van het leven Sint Jozefkerk. Liefst wanneer daarbij zijn eigen gang kon Het verzorgen van de missen, duiken in de archieven en het en, daar waar nodig is. Aan alle esentatieve functies had hij broertje dood. Al ging hij ze uit de weg als het niet anders „Het was in de tijd dat ik hier un de gewoonte dat de pastoor ral in zat. Was het niet als be- üTshd dan wel als geestelijk dsheer. Wat heb ik die eerste veel vergaderingen bij moe wonen waar werd gesproken onderwerpen waar ik geen gand van had en echt niets mee naken had. De agrarische ver gingen waaruit de vrouwenver ingen voortkwamen, het oolbestuur, bouwcommissies, on het zo gek niet bedenken of pastoor hoorde er bij. Ik had een hekel aan en zo snel ik de kreeg ben ik daar uit gestapt." oster Baaiman vulde later aan: was een uitstekende pastoor chterveld. Echt iemand die zich u moment meer voelde dan de Het is mede aan hem te dan- dat de kerk hier met is leegge- n Hij liet iedereen in zijn waar- Ruzie waar hij bij betrokken onvoorspelbaar. Hij ging zijn eentje als pastoor. En dat deed hij uitstekend." BEMMEL Pastoor Jansen werd op 15 okto ber 1914 geboren in Bemmel. Een plaatsje in de Betuwe bij Nijmegen. Een van zijn oudere broers hield zijn priesterroeping' na een paar maanden op het seminarie voor ge zien. Een van zijn zusters trad in het klooster. Hij kwam duidelijk uit 'een goed katholiek gezm'. Toch werd thuis nooit emge pressie uit geoefend om voor het klooster- of priesterleven te kiezen. Zijn vader was gemeentesecretaris. Zijn moe der bekende haar jongste zoon, jaren nadat hij pnester was gewor den, stilletjes altijd gebeden te hebben dat minstens een van haar kinderen zijn of haar leven m dienst van de Heer zou willen stellen. Ze kreeg meer dan ze durfde te wen sen. Wilhelmus Theodurus Jansen koos, zonder ooit een andere keuze overwogen te hebben, voor het klein seminarie in Culemborg en daarna voor het groot seminarie in Driebergen. Haar zoon werd pnester omdat zijn ervaringen als misdienaar goed bevallen waren. „Ik heb het nooit ervaren als een roeping. Nooit die dwang gevoeld die door andere mensen betiteld wordt als uitverkoren door een hogere macht. Of, zoals ze het zeggen bij de viering van je eerste mis, 'door God geroepen' Het was gewoon het bednjf dat me aantrok. Zoals iemand eens gaat kijken waar hij zou willen werken en daar dan moeite voor doet. Met dat uitgangs punt heb ik moeite gedaan om priester te worden want dat was toen de weg om in een kerk te mogen werken. Ik heb daar nooit Pastoor Jansen vijftig jaar pnester: „Ik heb het nooit ervaren als roeping. bigen rustige gang. Iedereen - -spijt van gehad. Wanneer ik nu zou leerde hem. Waarom ijk uit te leggen. Huis- en zie- :oeken waren zeker niet zijn le kant, net zo min als het van godsdienstlessen op col. Maar hij regelde het hier m >P •ven ïrq moeten kiezen zou ik eenzelfde functie kiezen aangepast aan de eisen van deze tijd. Ik ben er altijd tevreden mee geweest." Op 12 mei 1940, de tweede dag van de oorlog, werd hij tot priester gewijd Hij ging aan de slag als 'wereldheer' bij een parochie in Kampen. Gekleed m een soort zwarte slipjas en het bekende pnesterbord ontdekte hij al snel dat zelfs de Duitsers daar eerbied voor hadden. Hij maakte er gebruik van bij het doorgeven van berich ten en kranten. „Echt verzetswerk was het niet. Je deed wat je kon om te helpen waar nood was." Na twintig jaar kapelaan te zijn geweest werd hij pastoor, eerst m Nieuw Heeten, een dorpje in de buurt van Raalte, daarna in Achter veld. In Achterveld is hij de laatste 'benoemde' pastoor. Inspraak kwam daar niet aan te pas. „Ik her inner het mij nog goed. Ik zou met mijn huishoudster die dag naar mijn ouderlijk huis in Bemmel gaan, toen de post kwam. Daar zat tot mijn schrik een benoemingsbrief bij. Die bneven kwamen, als ze kwamen, altijd op dinsdag. Als ka pelaan diende je dan op vrijdag van dezelfde week op je nieuwe post aanwezig te zijn. Pastoors kre gen een week langer de tijd. Op die manier ben ik ook m Achterveld terecht gekomen." In Achterveld trof hij een kleine re gemeente aan dan hij in Nieuw Heeten gewend was. Maar wel een die hij m zijn eentje moest zien te mmmen. Hij was de opvolger van pastoor Bach. Zijn voorganger woont sinds begin dit jaar, negentig jaar oud, in huize Sint Jozef m Ach terveld. Het was 1965. Twee, drie jaar na de grote bis schoppelijke synode waaruit in Ne derland een grote drang naar ver nieuwing was ontstaan. Pastoor Jansen voelde daar, volgens zijn eigen woorden, veel voor. Niet zo zeer omdat hij ergens tegen was maar wel omdat hij vond en vindt dat de kerk met zijn tijd mee moet gaan. ALTAAR In Achterveld was zijn kerkbe stuur het niet direct met hem eens. Zijn voortvarende plannen om het grote altaar te draaien zodat de priester de Mis met het gezicht naar de gelovigen toe kon lezen stuitte op weerstand. Het grote al taar was een waardevol produkt van de Utrechtse kunstenaar Brom, daar mocht niet mee gedraaid wor den. Pastoor Jansen schafte daar om een vooraltaar aan. Samen met dommee Aalbersberg van de Glind, zette hij de eerste Achter- veldse stappen op het gebied van de oecumene en wie anders dan Jan Schouten vond hij al snel bereid om te helpen met het doorspitten van het kerkarchief. „Het oudste archiefstuk dateert uit 1485. We hebben alle stukken geordend. Daarvoor hebben we heel wat avonden nodig gehad." En volgens koster Baaiman „Pastoor Jansen kon beter schrijven dan praten. Zijn preken waren nog wel eens aan de lange kant. Ook zondag hield de pastoor het ruim een half uur vol. Hij schreef veel leuke stuk jes. Lang niet altijd stichtelijk in de zm dat je er wat uit leren moest. Nee hoor, leuke stukjes over de geschiedenis van de kerk, zijn rei zen, zijn belevemssen m de oorlog en zijn studietijd." De bescheidenheid waarmee de pastoor zichzelf niet wenste te on derscheiden als uitverkoren vorm de waarschijnlijk de reden waar door zowel huis- als ziekenbezoek als het geven van katechismus-les niet erg mt de verf kwamen. Vol ergenis denkt de pastoor nu nog terug aan de tijd waarin strakke regels voor de huisbezoeken gol den „De parochianen werden ge waarschuwd het huwelijksboekje bij de.hand te hebben. Daaruit viel op te maken hoelang ze getrouwd waren, hoeveel kinderen wanneer geboren werden, enzovoorts. Als pnester moest je vragen welke kranten er gelezen werden en wan neer het volgende kind kwam. Aan het einde van het jaar moesten we daar zelfs statistieken over bijhou den. Oh, wat had ik een hekel aan die huwelijkscontróle. Ik wilde me nooit ergens opdringen. Ik heb het altijd als een last gevoeld en was blij toen het niet meer hoefde." Het geven van kathechismus-les- sen kon gelukkig ook op een ande re manier regionaal geregeld wor den. Pastoor Jansen kon zich in toe nemende mate bezig gaan houden met wat hij noemt 'het kerkelijke bedrijf. Alleen van zijn bestuurs functies bij Ons Gebouw en Huize Sint Joseph kwam hij niet af. Huize Sint Joseph werd ondergebracht in een stichting. Daarvoor viel het on der het kerkbestuur. Als bestuur der maakte hij vier jaar lang verga deringen mee waarin de bouw plannen hem om de oren vlogen. „Ik besliste met graag over dingen waar ik niet in thuis was, dus stem de ik altijd wel in." Baaiman: „Hij maakte nooit moeilijkheden, zo ging hij niet met de dingen of de mensen om." SYMBOLISCH De grond waarop Ons Gebouw kwam, werd voor een symbolisch bedrag van de kerk gekocht. Als 'dank' moest de pastoor wel in het bestuur zitten. Hoewel de pastoor liever in het archief zat. Gaande weg het gesprek wordt duidelijk dat pastoor Jansen het liefst ordent en rubriceert. Hij archiveerde met alleen de geschiedems van 'zijn' kerk en hetgeen hijzelf geschreven heeft, hij was ook archivaris bij het Bisschoppelijk Documentatie Cen trum in Utrecht. Daarvoor deed hij onder andere mee aan een onder zoek naar bidprentjes. Zijn oproe pen in Achterveld om deze kleine kaartjes waarop aan de ene kant een plaatje vaak met een Heilige en de andere kant een persoonlijke tekst stond, leverde ruim 10.000 ex emplaren op. Alleen uit Achter veld. Zijn belangstelling voor vogels leidde tot zijn medewerking aan een onderzoek van de universiteit van Leiden, naar het trek-, broed en rustgedrag van vogels. Door vo gels te vangen, te ringen, los te laten en weer te vangen, kon de gevolgde route en de tijdsduur die daarmee gemoeid was, systema tisch in kaart worden gebracht. Een werkje naar zijn hart Zijn taak als 'geestelijk raads man' bij zo ongeveer alle verenigin gen die Achterveld telden, en dat waren er nog al wat, vond hij wel interessant. „Uit die verenigingen zijn veel goede mensen voortgeko men. Door het opzetten van die verenigingen is Achterveld op so ciaal gebied enorm vooruit gegaan. Ik heb daarbij nooit iets opgelegd. Ik heb nooit veel haast. Ik heb altijd gewacht tot ze er zelf toe kwamen. En daarna moesten ze wat ze wil den ook zelf aan hun achterban duidelijk maken. Ik heb nooit ge voeld voor de rol van pastoor als plaatselijke koning De mensen moeten het met doen omdat de pastoor zegt dat ze het moeten doen maar omdat ze er van over tuigd zijn dat het goed is wat ze doen." LEEGLOOP Schuilt achter alle bescheiden heid een progessieve geest? Hoe reageerde de pastoor op de leegloop van zijn kerk, hoewel dit in Achterveld in verhouding tot grotere parochies meeviel. „Toen ik hier kwam behoorde ruim 80 procent van de Achtervelders tot de kerk. Voor mij blijven de men sen die zelden tot nooit m de kerk komen bij de gelovigen horen. Deze mensen voelen zich in hun hart vaak nog vreselijk katholiek. Alleen wanneer ze nadrukkelijk verzocht hebben uit de boeken ge schrapt te worden als Rooms Ka tholiek is voor mij de kous af. Het is met zo dat ik mensen tot de laatste snik wil bekeren. Wel wil ik alujd in gesprek blijven met respect voor ieders weloverwogen mening. Weet u, in de kerk zijn op het ogen blik twee grote stromingen te on derscheiden. De behoudzuchtigen en de vooruitstrevenden. De be houdzuchtigen kunnen daarbij zo vreselijk gemeen doen tegen de vooruitstrevenden. Zodat deze laat ste zich niet meer thuis voelen in de kerk. Dat doet mij pijn. Je moet altijd met elkaar in contact blijven, desnoods tegen beter weten m. Wanneer ik nu zou moeten kiezen zou ik weer voor dezelfde functie kiezen. Waarschijnlijk wel voor pastor (met één o, dus zonder priesterwijding) en weer met woord en daad voor de vernieu wing." Niet alle vernieuwing heeft de steun van pastoor Jansen. „Dat de rozenkrans niet meer gebeden wordt, ach dat doet me niet zoveel. Dat emdeloze gedoe was al bij me weg voor het officieel verdween. Maar het verdwijnen van de echte specialiteiten zoals het bidden van het Onze Vader voor en na iedere maaltijd en het biechten, dat heb ik wel jammer gevonden. Maar ik ben meegegaan. Het is gesleten en nou hoef ik het niet meer terug te zien." PART-TIME Met enige bezorgdheid nam pastoor Jansen in april 1980 af scheid van 'zijn' kerk. Zijn taak werd overgenomen door vier part-time werkende pastors, le- kenwerkers, die zowel voor de pa rochies in Leusden ais Achterveld verantwoordelijk waren. „Het werd mij allemaal wat te veel toen. Ik heb wel tegen ze gezegd dat ze me altijd mochten vragen wanneer ze iemand nodig hadden om in te springen. Dat heb ik in het begin ook wel eens gedaan. Tegenwoor dig met meer. Sinds ik met emeri taat ben. ben ik een ander mens geworden. Ik heb leren leven zon der de tijd in de gaten te moeten houden voor tientallen noodzake lijkheden. Ik heb de rust gevonden in mijn eigen huisje." Pastoor Jansen verhuisde na zijn emeritaat vanuit de pastorie naar een huisje aan de Jan van Arkel- weg. Zijn huishoudster bleef haar vertrouwde taken vervullen. Pas toor Jansen reisde sindsdien veel door West Europa, geïnteresseerd als hij is in geschiedenis. „Dat wa ren steeds goed voorbereide rei zen." Om na al die studie en al dat administratieve en leeswerk zijn handen weer eens goed te gebrui ken. het hij een moestuin aanleg gen. „Op het zware werk na, doe ik alles zelf." verklaart hij trots. „Ik kom uit een streek van groentete lers en dat is te merken." Iedere dag probeert hij minstens een half uur te wandelen of te fiet sen. De Achtervelders spreken hem aan. Hij kent ze, zij kennen hem, ze maken graag een praatje. Niet dat hij er op uit is om de laatste nieuwtjes te horen en nog een stichtelijk woord te kunnen slijten. Maar gewoon een praatje als buur man of mede-dorpsbewoner. Vol gens vriend en koster Baaiman: „gewoon een doodgoed mens. geen boeman, geen praatjesma ker, niet stijf, kortom een prima pastoor en nu een vriendelijke oude baas Pastoor Jansen zegt vergenoegd tijdens zijn preek afgelopen zon dag, heel wat opgespaarde eieren gelegd te hebben. De eieren be vatten geen laatste boodschap, eerder een stuk verantwoording en een grote dank. Het tekende de man. Van hem moeten de rozen die hij kreeg prominent op de foto., als het even kan tenminste. VO-collecte n Si iïSDEN - De AVO, een organisa- (ja die zich inzet voor de integratie gehandicapten, houdt in de skvan 21 tot en met 27 mei een .ecte in Leusden, Achterveld en senburg. De collecte word voor twaalfde keer in successie ge iden. Vong jaar bracht de co de m Leusden 12.751,09 op, aimee Leusden landelijk een £e plaats bezette. Ce organisatie van de collecte is banden van het gemeentediaco- a'rond de Marcuskerk m Leus- c-Zuid. istorische fietstocht USDEN - De Historische Kring risden houdt woensdag 23 mei zaterdag 26 mei historische Bochten langs de Valleistelhng, aplaats waar in de jaren 1940 en tijdens de Tweede Wereld- slog stnjd is geleverd. De toch- staan onder leiding van J.M. bouten. Ds tochten gaan respectievelijk 19.00 uur (woensdag) en 10.00 (zaterdag) van start. Er zijn kosten verbonden aan deel- r« Vertrekpunt is jongeren- De Til aan de Hamersveld- todingproeven IJSDEN - In het kader van fond- werving voor het jaarlijsk terug lende Puddingpopfestival bij -:Serencentrum De Geut, wordt in 6 voorzomer een aantal activitei- a georganiseerd. Zo zal er zater- 119 mei een sponsorloop wor- agehouden, waarbij een aantal %ers zo vaak mogelijk een aid parcours zal afleggen, de usatie hoopt daarmee nun 's duizend gulden binnen te ha- 1 'Avonds zal voor de derde keer Mccessie het 'Puddingproeven' 'nen gehouden, een mini-pop- als opwarmertje voor het spektakel in september. Veel artiesten en groepen zullen 20.30 uur acte de presence Snh recette van nuru-fes- "Hjomt ten goede aan Pudding- De toegang bedraagt 5,-. Open schaaktoernooi LEUSDEN - De schaakvereniging Leusden houdt vnjdag 18 mei het Joop van Santen snelschaaktoer- nooi. Club- en huisschakers uit de hele regio kunnen zich wagen aan de ultra-korte schaakpartijen, waarbij iedere speler slechts vijf minuten bedenktijd krijgt. Het toer nooi is vernoemd naar de animator van het evenement, de vorig jaar overleden oud-voorzitter van SVL Joop van Santen. Plaats van handeling is het ge meentehuis m Leusden (ingang aan de achterzijde). De aanvang is 19.00 uur. Het inschrijfgeld be draagt 5,- Inschrijving aan de zaal. Dauwtrappen LEUSDEN - Evenals vonge jaren bestaat dit jaar de mogelijkheid mee te doen aan het dauwtrappen van de Til. Er is een wandelroute uitgezet van ongeveer twaalf kilo meter en een fietsroute van onge veer vijfentwintig kilometer. Star ten kan in de vroege ochtend van Hemelvaartsdag, donderdag 24 mei, tussen 5 en 6 uur in de Til. Het is ook mogelijk na afloop van de inspanning een ontbijt geserveerd te krijgen, hiervoor is opgave voor woensdag 23 mei, echter verplicht (De Til: 941826 of mevrouw Bok- kers 941916). Dorpsvolleybal ACHTERVELD - Het inmiddels tra- ditonele Avanti-dorpsvolleybal- toernooi wordt dit jaar gehouden op 10 juni. De gezelligheid staat voorop, zodat een ieder zich aan kan melden. Echt goed kunnen volleyballen is geen vereiste, dus ook voor beginners is een plaatsje. Bij voldoende deelname is er een ochtendpoule en een middagpou le. Aanvang is 10 uur. Uiterlijk 20 mei moeten de teams worden op gegeven. Opgave kan geschieden door het formulier uit het jubileum boekje van het feestcomité in te vullen en in te leveren op de Van Geynstraat 1 te Achterveld. Inschrijvingen worden op volgorde van binnenkomst behandeld! Eventuele inlichtingen zijn te ver krijgen op telefoonnummer. 03425 - 1551. Raad en Daad Vragen voor deze rubriek uitsluitend schriftelijk naar Rubriek Raad en Daad, t.a.v. Teus van de Kuilen, Postbus 67, Barneveld. RIET OF BIET? - Kunt u mij uitleggen, waarom rietsuiker beter of gezonder is dan onze binnen landse beetwortelsuiker'' En waar mee wordt bruine suiker licht of donker bruin gekleurd? Is die kleurstof niet schadelijk? Antwoord: Tussen de buitenland se rietsuiker en onze Nederlandse biet- (of beetwortel-)suiker bestaat geen enkel verschil, want schei kundig bezien wordt er precies de zelfde stof gehaald uit het suiker riet en uit die beetwortelen, name lijk: C12H12O11. Suiker bevat geen vitaminen en ook geen schadelijke stoffen, maar levert uitsluitend energie. Ze kan in Onafhankelijk Nieuwsblad voor de gemeente Leusden. Verschijnt elke woensdag. Redaktle: Daan Bleuel en Stefan Steenkamp Redaktle-secretarlaat: Mia Veen en Marijke Bakker Inlevering kopij en advertenties: Uiterlijk maandagmiddag 12 00 uur Redaktle en administratie: Kantoor Leusder Krant. Asschatterweg 19, Leusden-Centrum Op werkdagen geopend van 9.00 tot 12 00 uur en van 14 00 tot 17 00 uur Telefoon 033-941495 (administratie en redaktie) Abonnementsprijs: Kwartaal 13.30. halfjaar 26,10. jaar 49.50 Klachten bezorging: Als abonnee dient u de krant voor woensdagmiddag 17.00 uur te hebben ontvangen Is dat niet het geval, neem dan kontakt op met onze hoofdagent bezorging (woensdag tussen 17 30 en 18.30 uur), tel 033-945272 Bij geen gehoor kunt u kontakt opnemen met onze inspekteur bezorging, overdag 03420-94206 Nabestellen foto's: De meeste In de Leusder Krant gepubliceerde foto's kunt u nabe stellen (met uitzondering van archief- en historische foto's) bij vooruitbetaling op giro 871441, t.n.v. BDU B V. te Barneveld, met duidelijke vermelding van de gewenste foto, het aantal, het num mer van de krant, pagina waarop de foto werd geplaatst Nabestellen kost 7,50 per exemplaar (formaat 13x18 cm) en 15,- voor luchtfoto's (formaat 20x25 cm). U kunt ook contant betalen op ons kantoor Leusden-Centrum. Ongeveer drie tot vier weken na betaling ontvangt u de gewenste fotofs) thuis. DE LEUSDER KRANT Is een uitgave van de BDU-Krantenkomblnatle te Barneveld. ons lichaam in vet worden omgezet en daarom moeten volwassenen er met te véél van gebruiken. Voor kinderen kan een extra schepje geen kwaad. Er is wel eens bietsui ker als rietsuiker verkocht, omdat ze precies eender is en er m onge raffineerde staat ook gelijk kan uit zien. Actiegroepen propageerden het gebruik van rietsuiker om de handel en daarmee de inkomsten van een aantal derde wereldlanden te helpen bevorderen. Enige over ijverige propagandisten kwamen toen aandragen met het verkoop praatje, dat die suiker beter of ge zonder zou zijn. Dat is dus met waar. Suiker wordt niet gekleurd. Dat rietsuiker er meestal bruin uit ziet, komt doordat ze o.m. nog spo ren ijzer en mineralen bevat, zoals ook in diverse groenten voorko men en zeer waardevol zijn m onze voeding. Die vindt u ook in de brui ne suiker welke onze suikerfabrie ken uit de bruine sappen van de beetwortelen halen. Deze sappen worden bij de bereiding van witte suiker gezuiverd. Vandaar dat zo veel mensen tegenwoordig liever bruine kopen dan de (altijd dubbel) gekristalliseerde witte, die jaren lang de boventoon voerde bij de ouderwetse huismoeder die alleen zuiver wit als schoon beschouwt. Tegen de consumptie van die ge kristalliseerde produkten worden wél bezwaren ingebracht, omdat geraffineerde koolhydraten min der gunstig zijn voor ons lichaam. Voor zover wij weten veroorzaakt suiker echter géén ziekten. KAVIAAR - Wat is nu eigenlijk kaviaar precies? En waarom is dat zo duur? Antwoord: Echte kaviaar is de ge zouten kuit van een steur en dgl. grote vissen zijn zeldzaam gewor den. Vroeger trokken ze ook uit de Noordzee tot voorbij Bazel de Rijn op om daar kuit te schieten. Nu bereidt men al kaviaar uit de eitjes van karpers, snoekbaarzen en snoeken, maar die is vaak rood achtig getint en niet zo glanzend grijszwart. De bazar die zaterdag in verzorgingstehuis 't hamersveld heeft f8225,» opgebracht. De opbrengst is bedoeld voor de inrichting van de huiskamer. Aan de actie deden vele Leusdense wmkeliers en bedrijven mee. De band Hammer and Field zorgde voor de muziek. UIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIL' -.iiiiiiiiiiiiiiiiiiini nu nu iiiiiniiimiii inn milium in minimin iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiin ACHTERVELD - In het gezond heidscentrum De Heelkom gaat binnenkort „De rugschool Achter veld" van start. Het doel van de rugschool is om mensen met rugklachten positief te leren om gaan met die rugklachten in het dagelijkse leven. Er zal geleerd worden om verergeren van de klachten te voorkomen en/of een mogelijke aanval van rugpijn beter te kunnen opvangen. De rugschool wil een actief proces in gang zetten bij de deelnemers door middel van informatie en gerichte oefeningen. Er zal zeven avonden gewerkt worden aan deze doelstellingen. De eerste twee avonden werden informatie gegeven door een huis arts, die de opbouw en het functio neren van de rug uitlegt. De derde avond zal een psycholoog komen spreken over de gevolgen van de rugklachten en omgekeerd; hoe rugklachten kunnen ontstaan. Op de vragen hoe zit ik op de juiste wijze in een auto. hoe werk ik m de turn, hoe til ik, hoe stap ik in en uit werd antwoord gegeven. Er zal ge start worden op donderdag 31 mei en de vijf daarop volgende donder dagen De zevende avond bestaat uit een terugblik op de bijeenkom sten. De groep zal bestaan uit 12 tot 15 personen. Verdere inlichtingen 03425-1222 De Heelkom. Foto-expositie ACHTERVELD - Vanavond is er om 20 uur in Ons Gebouw een uitge breid programma over de jaren 1940-1990. Er is een foto-expositie over de verwoestingen in Achter veld, uitgebreide documentatie en gesprekken met bewoners over de oorlogsdaden worden onder steund met een indringende dia projectie. Deze beelden zijn niet geschikt voor jeugdigen. De op brengst van de avond wordt ge schonken aan het Fonds Gedenk stenen. Ponyclubs LEUSDEN - In een onderlinge wed strijd tussen de beide Leusdense ponyclubs in manege De Treek haalde Nieuw Hagenauwe de beste resultaten. De einduitslag was 1566 punten voor de winnaar, de Tree- kerruiters moesten genoegen ne men met 1552 punten. De eerste twee plaatsen in het eindklasse ment worden ingenomen door Ju liette Terschegget met Annetje en Christina Verbeek met Poker van de Treekerruiters. De plaatsen drie en vier waren voor Bianca Veenen- daal met Rossie en Lone Miette met Hemck van Nieuw Hagenauwe. De winnaars kregen een beker met lint, de overigen kregen een herin- neringsmedaille. Impala Gymnastiekvereniging Impala houdt zaterdag haar jaarlijkse on derlinge wedstrijden m de Korf. Naast een wedstrijd gedeelte wor den er ook diverse demonstraties gegeven door de kleutergroep, jazzballet en de turnselectie. Vrouwen voor Vrede LEUSDEN - Vrouwen voor Vrede Leusden houdt zaterdag van 11-12 uur op de Hamershof een actie voor een algeheel verbod op de kern proeven. er zijn bij de stand kaar ten verkrijgbaar, die gestuurd zul len wojrden naar Minister Van de Broek en de voorzitter van de con ferentie over dit onderwerp m Ge neve. Vrouwenberaad LEUSDEN - Het vrouwenberaad af deling Leusden van het Christen Democratisch Appel houdt dins dag 22 mei een thema-avond rond om opzet en inhoud van het Jeugd- en Jongerenwerk in Leusden. Gastspreker is Fnts Ringers, jonge renwerker in dienst van de ge meente. Na de pauze vindt er een forumdiscussie plaats, waaraan door vertegenwoordigers van ver schillende soorten jongerenwerk zal worden deelgenomen. De bij eenkomst in De Kit (Geertrudishof) begint om 20 uur. Voor meer in richtingen: mevrouw Andriessen- Van Gelder, telefoon 94 23 64. Geraniummarkt Zaterdag houdt de Koninklijke Maatschappij Tuinbouw en Plant kunde. afdeling Amersfoort en om geving de jaarlijkse geranium- markt in winkelcentrum De Biezen- kamp. Aan de markt werken mee kweke rij Res Nova, Het Viaduct, tuincen trum Hilhorst, Eurofleur en de win keliersvereniging De Biezenkamp. De propagandacommissie van de KMTP zal aanwezig zijn met een informatiestand, een draaiorgel zal de markt muzikaal opluisteren. Verkoop van bananen LEUSDEN - Zaterdag 19 mei houdt de Solidanteitswmkel Leus den de jaarlijkse bananenaktie. De opbrengst van de bananen komt ten goede aan het Ecodepa-pro- jekt. Met dit projekt wordt bedoeld een keten van plattelandswirikels op te richten. Iedere boer kan zo dicht bij huis tegen betaalbare prij zen landbouwbenodigdheden en verder ook huishoudelijke artike len kopen. De boeren(-innen) be heren de winkels zelf in een coöpe ratief. U kunt op zaterdag 19 mei vanaf half 10 tot 12 uur terecht voor de bananen in de Solidanteitswin- kel, Hamersveldseweg 100 (ge bouw Jeugdhonk) te Leusden. Voor mensen die nog met eerder heb ben kennisgemaakt met de Solida- riteitswinkel, een mooie gelegen heid om van deze gelegenheid ge bruik te maken.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1990 | | pagina 5