Panorama Lisiduna „Wat muziek en woorden om over na te denken" lEUSder hrnnl: Achtervelder Alex de Vries (Lex Manuël) evangeliseert met zang, video en toneel: Midzomerdisco Achtervelder verliest vingertopjes Hondsroos „Een plek om even ongestoord bij te kunnen komen" Naam: Zuster Rosa Beroep: Oud-wijkverpleegkundige Favoriete plek: „De tuin bij hui2e St-Ansfridus" WOENSDAG 22 AUGUSTUS 1990 ACHTERVELD/BARNEVELD - Nee, niet iedereen die chris ten is of wordt en voor wie muziek zijn werk of hobby is, moet zich helemaal gaan toeleggen op gospels. Dat hoeft zeker niet, corrigeert Alex de Vries. „Kijk maar naar mensen als Bob Dylan en Denice Williams, die seculiere muziek zijn blijven maken. Maar voor mijzelf ervaar ik op dit moment wel die roeping." Na enkele seizoenen in gospelbands en een jaar solo-optre dens wil de jonge Achtervelder (23) binnenkort met een thea terprogramma met video en toneel het land in. „Het is belang rijk dat het Woord gebracht wordt aan mensen die Jezus niet kennen. De Heer roept ons zelf daartoe op aan het einde van het Mattheüs-evangelie: Ga heen, zegt het alle volken en doopt hen in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Muziek vind ik leuk, maar evangeliseren met muziek is in mijn leven vooral ook een strik gehoorzaamheid aan Jezus' opdracht." kan") wil Alex „terug naar de mu ziek waarmee ik zelf ben opge groeid". „Rock- en new wave-ach- üg. Blondie en The Pretenders, die stijl. Eind dit jaar hoop ik de eerste voorstelhng-nieuwe-stijl te kunnen geven." De voertaal wordt weer Engels, „maar nu kunnen video en toneel genoeg ondersteunen", ver wacht Alex. Eisen blijft de Achter velder zichzelf stellen. „Voor mij gaat het gelijk op: goede kwaliteit èn goede Woordverkondiging." PERSOONLIJK Alex' boodschap is „het Evange lie op zich". „Het feit dat alleen Jezus mensen kan behouden, dat Hij geleden heeft en gestorven is, überhaupt naar onze wereld geko men is en alle rijkdom in de hemel achter zich gelaten heeft om de schuld van ons mensen op zich te nemen, terwijl wij afgedwaalden alle straf verdienden. Zo is de door Adam en Eva verbroken relatie met God weer hersteld." In zijn nieuwe show wil Alex zijn toehoor ders duidelijk maken dat „je zélf de keuze voor Jezus moet maken".Je moet Hem persoonlijk aannemen, dus zelf geloven dat Jezus voor je zonden is gestorven. Dat kunnen je ouders niet bepalen, hoe goed het ook is wat zij je als ondergrond hebben meegegeven zodat je alle bijbelse verhalen kent. Een oude opa die altijd goed is geweest voor iedereen, is daarmee nog met be houden. Hij moet Jezus leren ken nen, de enige weg tot behoud." In het bijzonder wil Alex die jon geren benaderen, die een ver keerd beeld van het chnsten-zijn hebben. „Velen denken dat je als christen dit en dat en zus en zo met mag, dat het leven van een christen saai is. Met een stuk frisheid in mijn optredens probeer ik te tonen dat het tegendeel waar is. Ook wijs ik op de logica van de regels die God de mens gegeven heeft. Als ieder een zich daaraan zou houden, zou het leven een stuk beter zijn. Onze God, die onze Maker is, weet toch zeker wel wat het beste is voor ons." „Dat shirt, dat draag je nietAls w"op vakantie zijn/ Moet je dat haar 'es zien/1 Lijkt wel een vlooienfes- tijn/ Haal daar die kleuren 'es uit/ Want die zijn niet van jezelf/ die make-up. Je ziet er niet u komt beslist in de heil/ B niet dat je daar bent/ Als hee wereld daar komt/ Je gaat disco niet in'Al is t gospelmiu Een pinkstergroep? Nee, nee, vrind/Niet bij zo'n Jesus-freakJ woh, zei onze Heer dat ook?!/' woh, zei Jezus zelf dat ook?!/1 Hij zeiCa van hier/ Breng mei tot mij/ En ik maak ze vrij/ Wees je bent en kom en kniel voor ("Vermaning). Alex' muzikale evangelisatie t hobby. „Mijn inkomen heb ik mijn werk als loketmedewer van de afdeling burgerzaken de gemeente Amersfoort. Met zingen verdien ik niets. Wie evangelisatie doet moet er eei geld op toeleggen. Je mag al zijn als je de kosten eruit la maar dat is niet erg." Een vrienc kring met het oog op zijn *be ning" houdt Alex er wel op na, n „dat is alleen voor de geestel steun". „Het is belangrijk te wi dat er biddende mensen achti staan. Gebed geeft kracht.' ACHTERVELD - Een dolletje met een bromfiets kwam een inwoner van Achterveld op de Jan van Ar- kelweg duur te staan. De man kwam met zijn hand tussen de ket ting en een tandwiel en raakte daarbij twee vingertopjes kwijt. Volgens een woordvoerder van de politie hield de man uit een geintje een bromfiets tegen, maar kwam ten val. Daarbij raakte de man met zijn hand bekneld. De Achtervel der is naar het ziekenhuis afge voerd. Bloedafname-avond ACHTERVELD - De EHBO-vereru- ging in Achterveld houdt dinsdag 11 september in Ons Gebouw, Hes senweg 214, een bloedafname- avond. Bloeddonoren tussen 18 en LEUSDEN - Zaterdag 25 augustus gaat, traditiegetrouw, wijkcentrum De Til een keer in de vakantiepe riode open voor een disco-avond. Deze discoavond is de voorloper op de opening van het nieuwe sei zoen, zaterdag 22 september. De aanvang van de disco is 20 uur. De normale voorwaarden gelden voor dit enigszins feestelijk gebeuren. 65 jaar worden opgeroe] avond bloed af te staan. De avond begint om 19.0C duurt tot 21.00 uur. Postzegels LEUSDEN - De postzeg* ging 'De Loupe' opent het seizoen met een dia-lezi 'tandingen'. De lezing woi dag 4 september gehoudc Til aan de Hamersveldse' lezing wordt opgeluisterd veiling m een aantal ka aanvang is om 20.15 uur. naamde rozebottel, is rijk aan caroteen en vitamine-C en wordt terecht wel de „si naasappel van het noorden" genoemd. Ze worden tot jam en compóte verwerkt, gebruikt men ze voor h< drankjes en eetlust opi kende middelen. G. van Leeu Enige dagen geleden ont dekte ik op de Hondsroos, die in mijn tuin staat, een pracht van een bedeguar, ook wel hondsrozenspons of mosgal genoemd. Dit verschijnsel, dat ook wel op andere wilde rozensoorten voorkomt, wordt veroorzaakt door een bepaalde soort galwesp, Rhodites rosa, waarvan een volwassen exemplaar niet groter is dan 4 i 5 mm. De vrouwtjes van de soort leu gen hun eitjees in de blad knoppen van de roos. De lar ven, die uit de eitjes komen, veroorzaken deze prachtige, draderige gallen. In het cen trum van de gal bevindt zich een onregelmatig gevormde harde kern met vele galka- mers. Ze kunnen tot zes cen timeter groot worden. Soms leven in deze woekering nog andere galwespelarven als een soort onderhuurders of krakers. De gedaantewisse ling geschiedt ook binnen de gal en in de zomer van het volgend jaar verschijnen de volwassen wespen. In het verleden schreef men de gallen magische en medicinale krachten toe. Deze zouden een soort hyp notische kracht bezitten. Als men bij iemand een mosgal onder zijn kussen legde zou die niet eerder ontwaken dan nadat de gal was verwijderd. Daarom wordt de gal in som mige streken ook wel „slaap appel" genoemd. De Hondsroos is bij ons de meest voorkomende rozen- soort. Vaak worden de ande re soorten als Egelantier of Duinroos ook wel Hondsroos genoemd, alleen om de te genstelling duidelijk te ma ken tussen de wilde en ge kweekte soorten. Door de in tensivering van het bodem- gebruik is het aantal groei plaatsen van de soort echter sterk afgenomen. Ook wordt de Hondsroos vaak uitgegra ven om als onderstam voor de veredeling van tuinrassen te gebruiken. De Hondsroos heeft lange, overhangende takken met brede, haakvormige stekels. De bladeren zijn deels vijf-, deels zeventallig. De bloei tijd valt in juni-juli. De bloe men scheiden weinig of geen nektar af; ze worden in hoofdzaak om het stuifmeel door de insekten bezocht. Vaak vindt trouwens al zelf- bestuiving plaats nog voor dat de bloem zich opent. De droge, harige vruchtjes wor den bij rijpheid omsloten door de vlezig geworden bloembodem, die in de regel felrood of oranje is gekleurd. Deze schijnvrucht, de zoge- aan. Een kerstviering die ik eens m een kerk had meegemaakt ben ik me blijven herinneren als 'een spreker boven de mensenmassa uit en een orgel met een heleboel bombane'. In 'De Kandelaar' is ie dereen meer gelijk. De oudsten hebben weliswaar bepaalde ver antwoordelijkheden, maar zij staan gewoon naast je." NEW WAVE Liedjes schrijven en compone ren doet hij reeds vijfjaar. Als zan ger en gitarist debuteerde Alex, toen nog Barnevelder („Ik heb daar zo'n beetje mijn hele leven ge woond, vanaf m'n zevende"), met de gospelband 'I am', een initiatief met vrienden van 'De Lantaarn' en 'De Kandelaar'. Met de bezetting veranderde na een klein jaar ook de stijl, van rustige popmuziek ging de groep onder de nieuwe naam 'Asian' over op melodische (har- d)rock. „Die muziekstijl bleek met bij mijn vnj zachte zangstem aan te sluiten. Ik kon er niet goed bij zin gen," zegt Alex achteraf. „Tijdens de oefenavonden merkte ik dat ik mijn stem te veel moest forceren, want bij normaal gebruik ervan zou ik met boven het volume uitko men." In overleg met de bandleden koos Alex voor de 'solo-toer", met songs uit de 'I am'-tijd en meuwe liedjes, voor een deel zichzelf be geleidend op de gitaar en verder bijgestaan met 'backing tracks' (muzikale begeleiding op band). Het repertoire bestond vooral uit luisterliedjes, aanvankelijk engel- stalig, later ook in de 'moerstaal'. „De engelstalige songs kwamen niet altijd over. Het publiek waar voor ik het meest zong, koffiebar bezoekers in de leeftijd van 15 tot 25 jaar, veelal christelijk, wilde vooral goed luisteren naar wat ik te zeggen en te zingen had. Vooraf zei ik bij elke song wel waarom het ging, maar dat bleek met voor ie dereen voldoende. De songs wer den snel gezongen en moesten snel worden begrepen. Dat was het 'na deel': het waren geen hapklare brokken, er moest over nagedacht worden. En dan bereik je mensen toch beter in hun eigen taal." Optre dens werden onder meer verzorgd in Ermelo (een kmderdienst van de organisatie 'Kruistochten'), Putten (een vakantiereurue van Youth for Chnst-jongeren), Spakenburg (een reformatorische jongerensoos), Maassluis en Kampen. De Achtervelder staat voor een andere aanpak „Die luisterliedjes werden een routine. Iemand belde op of ik wilde spelen, ik kwam, vertelde en zong mijn verhaal en ging weer..." Met het nieuwe to neel- en video-programma („weer een uitdaging, waarmee ik hopelijk meer in het seculiere circuit terecht „Al dat zwart is niks voor mij/ Daar wat jeugd, die lacht erbij/ Op de hoek - da's interessant/Klappen mensen m hun hand/ Zij zijn chris ten; hé, wat is daar aan de hand?/ Godsdienst is niet strak en stijf/ Dus zing mee, beweeg je hjf/ Christen zijn is echt te gek/ Kom erbij, verlaat je stek/ God geeft geen persoonlijkheidsgebrek.('Is dit Utopia?'). Zijn artiestennaam is Lex Ma nuël. „De voornaam spreekt voor zich: m'n eigen naam zonder de eerste letter," legt Alex uit. „'Ma nuel' vond ik er in de eerste plaats gewoon lekker bij klinken. Het be tekent 'God niet ons', en dat God ook met mij is, ervaar ik inmiddels alweer ruim vijf jaar. Bovendien kan de hele naam internationaal worden uitgesproken - ovengens niet omdat dat n odzakelijk zou zijn. Aan grote podia denk ik niet, daarvoor zijn er al genoeg anderen. Juist koffiebars hebben artiesten nodig. Bovendien heb je in kleine locaties meer persoonlijk contact met het publiek, dat belangstelling nu eenmaal meer waardeert dan egotripperij." Het is Alex' bedoeling zijn pu bliek „een gezellige avond te be zorgen en het met wat muziek en wat woorden te laten nadenken over het menselijk bestaan, over God en over het Evangelie". „Mis schien is dat wat vrijblijvend, maar ik ben met iemand die, zoals som mige groepen wel doen, mensen uitnodigen naar voren te komen en voor Jezus te kiezen. Tot die manier van evangeliseren voel ik me niet geroepen. Ik ben meer een zaaier die het Evangelie brengt, die oven gens zelf geen mensen kan veran deren. Ik mag getuigen, de Heilige Geest overtuigt van zonde en gena de." Zijn muzikale bezigheden ziet Alex als „één van de evangelisatie- mogelijkheden". Niet de enige: hij is ook lid van het activiteitenteam van het christelijk jongerencen trum 'De Lantaarn' m Barneveld en evangelisatiemedewerker van evangeliegemeente 'De Kandelaar' in Voorthuizen. Bovendien is Alex actief in een mimegroep die bij De Lantaarn betrokken is, 'BaMi' ge naamd ('Barneveldse Mimegroep'). Zanger Alex wil met name met- christenen bereiken. „Zij die nog nooit van Jezus gehoord hebben en zij die wel van Hem weten maar nooit zijn gekomen tot een per soonlijke keuze voor Hem". Zelf is Alex met christelijk opgevoed. Via de godsdienstlesse i en een optre den van een theatergroep van Youth for Christ op het Johannes Fontanuscollege in Barneveld kwam hij met het christelijk geloof in aanraking. „Het is een geleidelij ke groei geweest. Ik ging de Bijbel lezen..." De doorslag gaf een Er is hoop-evangelisatiecampagne in Barneveld in 1985. Alex raakte in gesprek met het Barneveld wonen de zangduo Eliy en Rikkert (Zuider- veld-Nieman) en maakte zo kennis met 'De Kandelaar". „Dat sprak me Alex de Vries„ledereen moet Jezus persoonlijk aannemen.'' „Ik heb onze tuin als favoriete plek gekozen, omdat ik me hier, in al de tijd dat ik hier woon, altijd even helemaal los kon maken van het drukke dagehjkse bestaan. Maar ook na m 'n pensionering is het een plek gebleven waar ik graag kwam. Het hgt ook uniek; je bent weliswaar helemaal van de wereld afgesloten, maar je zit er gelijkertijd ook middenin. Op de Noorderinslag en de Hamersveldseweg is altijd drukte. „Ik ben in 1962 vanuit Limburg naar Leusden gekomen en viel meteen met mijn neus m de boter. De eerste winter ('62 '63) was zo verschnkkehjk streng. En ik heb juist toen bijna alles te voet moeten doen. Er lag zoveel sneeuw en het stormde vaak zo erg, dat je de weg niet meer van de sloot kon onderscheiden. Ik had nog maar net m'n rijbewijs en durfde er niet goed met de auto op uit." Juist in die ïjd waren er veel zieken. Er overleden ook veel mensen. En ook konden veel jonge moeders in die periode het conslutatiebureau bij ons aan huis niet bereiken. Dat betekende dat ik vaak van 's morgens vroeg tot 's avonds laat op pad was." „Ik voelde me overigens van het begin afthuis m Leusden, hoewel ik daarvoor uitsluitend beneden de grote rivieren bekend was. Ik moest hier een keertje een paar weken mvallen en dacht meteen 'Daar wil ik m de toekomst wel werken.De bevolking was heel erg haitehjk en ik had snel contact. Ook met de andersdenkenden. „Zestien jaar heb ik het werk van wijkverpleegkundige met veel plezier gedaan. En toen kwam het moment dat de dokter zei dat ik er beter maar mee op moest houden; versleten knieën. 'Als je zo doorgaat, zit je binnenkort in een rolstoel', zei hij. Ik heb z'n raad opgevolgd en daar heb ik geen spijt van gehad. Ik loop nog steeds!" „Kort daarna ben ik met pensioen gegaan en dat is me eigenlijk ook prima bevallen. Je hoefde niets meer. Het was alsof er een zware last van je schouders werd gehaald. Ik ben nu lekker bezig met handwerken en verder maak ik graag fietstochtjes m de omgeving van Leusden. „In de tuin zit ik ook graag. We hebben hier de hele dag zon. Lekker met z'n vieren koffie dnnken. Bovendien halen we nog het één en ander aan groenten en fruit uit de tuin Zelf doe ik daar maar heel v/iuug aan. Ik ben niet zo'n tuinman." We wonen hier prima naar ons zin. Vroeger stond hiernaast het oude huis St-Ansfiidus, met een school. Dat werd echter zo slecht dat we eruit moesten. We hebben toen na lang onderhandelen met de gemeente gedaan gekregen dat het gesloopt zou worden en dat dit pand voor ons werd verbouwd We wilden namelijk niet dat anderen in die bouwval zouden worden gestopt. Kijk, het beeld van St-Ansfridus hebben we bewaard. Dat staat hier in de gevel. Die stond in het oude huis helemaal los. Onbegrijpehjk dat'ie in alle stormen overeind is gebleven en niet naar beneden is gekomen."

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1990 | | pagina 6