I
Jazz van hoog niveau in Hakhorst en Swartesteegh
„Relaxte opening jazz-seizoen
li
Sb
Uhlhorn: eminent
vertolker Chopin
Bosch en Heide' ontbreekt bij start nieuwe seizoen
leusda* hpont
Peer Hartjesveld stopt 'Jazz-Sen'
)Wingprofs spelen thuiswedstrijd in Hakhorst
tfil
agenda
Geslaagd koffieconcert muziekschool
Film
Theater
Kindertheater
WOENSDAG 3 OKTOBER 1990
LEUSDEN - Het afgelopen jazzseizoen 1989-1990 is in alle
pzichten succesvol verlopen. Er was sprake van een royaal
inbod van jazz en niet alleen in de dorpskern van het centrum,
aar zich de concerten hebben afgespeeld. Concerten van
aak hoog niveau en daarvoor vallen complimenten ten deel
tn de initiatiefnemers en organisatoren. Zij zijn het ook, die in
5t komende winterseizoen de jazzliefhebbers van Leusden
dat blijken er zeer velen te zijn - weer goede diensten
•rlenen. Als vanouds zijn er weer twee "jazzcorners of down
wn Leusden': de zondag(middagse) Hakhorst en de donder-
ig(avondse) Swartesteegh. Beide eenmalig per m«»?ud. En
iide warm aanbevolen. De wekelijkse jazz-avond op dinsdag
Bos en Heide vervalt in de agenda. Over het hoe en waarom
laromtrent elders op deze pagina.
horst op te treden met een 'charity-
concert' voor de Lions. Initiatiefne
mers van weleer en tot op de dag
van heden nog altijd volop actief
Kees Hundepool en Pardy Leopold:
)ld soldiers first', lijkt ge-
chtvaardigd. En dan gaat het om
>genen, die al in het begin van de
ren tachtig, in het seizoen 1982-'83
>1 voortouw namen om in de Hak-
'Met fundraising is het begonnen.
En eigenlijk gaat het ons nog altijd
om de societeitsgedachte. Gezel
ligheid staat bij ons hoog in het
vaandel'.
Kees Hundepool, voorzitter van
de sociëteit legt uit: "Kijk, het gaat
ons om het sociaal gebeuren op
zo'n zondagmiddag. De Hakhorst is
dan een ontmoetingsplaats. Het
jazzconcert heeft als zodanig voor-
en nadelen. De voordelen zijn dat
de leden van de sociëteit, dat zijn er
nu tussen de honderd en honder
vijftig, elkaar ontmoeten en voor
een aantal daarvan is de muziek
bijzaak. Die vinden elkaar dan ook
in de omgeving van de bar. Maar
anderen komen expliciet voor de
jazz. Daarvoor hebben we dan
plaatsen in de buurt van het po
dium. Moeilijk is het soms om de
discipline er in te houden. Maar
gelukkig is het dan ook wel weer
zo dat de door ons uitgenodigde
musici, ofwel een speciale solist of
soliste, de nodige rust en aandacht
op bepaalde momenten weten af te
dwingen'.
De Hakhorst heeft met de door
de Jazz Sociëteit nu al acht jaar lang
op elke laatste zondagmiddag van
de maand georganiseerde con
certen de oudste rechten wat be
treft de presentatie van de jazz in
Leusden. Hoofdsponsor is Smit en
Dorlas en deze heeft dan ook zijn
naam verbonden aan het maande
lijkse concert. Daarnaast zijn er nog
diverse co-sponsors. Voorzitter
Kees Hundepool: 'Het is in het ko
mende seizoen mogelijk dat ande
re sponsors bepaalde door hem
favoriet geachte ensembles voor
de Hakhorst wensen te engageren.
Dat kan dan natuurlijk; als men de
Skymasters wil contracteren om
maar eens een voorbeeld te noe
men, dan kan dat best. Maar wel
uiteraard op basis van wat de be
trokken sponsor daarvoor wil be
talen. Alles is mogelijk; maar het
blijft uiteraard afhankelijk van het
prijskaartje'.
In de afgelopen jaren heeft de
Jazz Sociëteit tal van prominente
jazzmusici naar de Hakhorst ge
haald en zich daarmee de erkente
lijkheid van een breed pubhek ver
worven. 'Dat is mede te danken aan
de sfeervolle ambiance van de
vroegere boerderij', aldus Hunde
pool. 'We hebben wel eens moeite
gehad de ondernemers van de
Hakhorst te overtuigen van het be
lang van de jazzconcerten, maar
vooral in de huidige situatie is men
blij met ons en heeft men verze
kerd ons voor geen goud meer te
willen missen'.
Tot de absolute toppers in de
afgelopen jaren behoren de con
certen met Deborah Brown, Sylvia
Droste en onze eigen Greetje Kauf-
feld. Vooral de laatste verklaarde
met buitengewoon veel plezier in
de Hakhorst te hebben opgetre
den. 'Een feit is inderdaad dat de
artiesten zich bij ons altijd byzon-
der op hun gemak voelen. Er is
elke keer weer sprake van een
irdy Leopold en Kees Hundepool organiseren in De Hakhorst jazzcon-
rten van een uitstekend niveau.
LEUSDEN - Op de menu
kaart van de jazz in het ko
mende winterseizoen ont
breekt op dit moment het pro
gramma van de wekelijkse
jazzavonden in het restau
rant 'Bos en Heide' aan de
Doornseweg, waar de familie
Wijnands iedere dinsdag
avond gastvrijheid verleen
de aan een groot aantal mu
ziekminnaars. De reden
daarvan ligt in het feit dat de
organisator van deze serie
jazzbijeenkomsten, de met
veel energie en enthousias
me gestarte iniatiefnemer
Peer Hartjesveld door een
lange periode van ziekte en
afwezigheid gedurende de
zomer de aanvang van de
concerten vooralsnog heeft
moeten uitstellen en zich
thans beraadt over een aan
tal zaken van organisatori
sche aard, alsmede over de
frequentie bij een eventuele
terugkeer van de jazzavon
den onder de noemer Jazz-
Sen.
Hartjesveld: 'De totale or
ganisatie van de wekelijkse
jazzavonden in Bos en Heide,
waar ik overigens geweldige
medewerking heb mogen on
dervinden van de familie
Wijnands, kwam op mij aan
en dat is op den duur toch een
zware belasting voor een en
keling, Dank zij tal van rela
ties en een brede vrienden
kring heb ik een seizoen lang
veel jazzliefhebbers plezieri
ge avonden kunnen bezor
gen met muziek van klasse.
Maar door omstandigheden
van persoonlijke aard heb ik
nu gemeend gas te moeten
terugnemen en vandaar dat
er vooralsnog - en daarbij
ligt het accent inderdaad op
het woord 'vooralsnog* -
geen wekelijkse jazzavond
zal zijn aan de Doornseweg'.
Peer Hartjesveld is overi
gens 'still going strong*. Hij
beroert de zwarte en witte
toetsen weer als vanouds en
leeft er zich in zijn vrije uur
tjes volop in uit. Peer: *En
waarom niet. De muziek
heeft altijd een belangrijke
rol gespeeld in mijn leven en
daarom heb ik ook via de
Jazz Sen, goede jazzmuziek
voor en door senioren, ande
ren getracht een goede
dienst te bewijzen. Het is ge
bleken dat je dat als éénling
niet op je schouders kunt ne
men. Jammer, maar zo is dat
nu eenmaal. Maar nogmaals,
vooralsnog is het helaas
voorbij, de wekelijkse jazz
avond op dinsdag in het ge
zellige restaurant Bos en Hei
de bij de familie Wijnands.
Maar Peer komt terug, dat is
een ding dat zeker is...'
Dat Hartjesveld serieuze
plannen heeft om terug te ko
men moge blijken uit het feit
dat hij plannen heeft om tot
uitwisseling te komen met de
befaamde jazzclub Birdland
in Hamburg, waarmee hij
reeds jarenlang vriend
schapsbanden onderhoudt.
Het Leusdense jazz-kwartet van Wiebe Haanstra is ook dit seizoen (alleen zonder mondharmonica-virtuoos Jan
Verwey) vaste gast in De Swartesteegh.
goed contact met het publiek en
dat komt omdat men van het po
dium af de sfeer uitstekend aan
voelt', aldus de voorzitter.
Ook in het komende seizoen
kunnen de bezoekers van de Hak
horst op de laatste zondagmiddag
van de maand rekenen op voor
treffelijke jazzconcerten. Op 28
oktober treedt Edwm Rutten op
met het Lex Jasper Trio en op 25
november kan men luisteren naar
de fameuze vaderlandse saxofonist
Harry Verbeke met de combo van
Carlo de Wijs. In januari staat weer
een nieuwjaarsprogramma ge
pland met het huisorkest de Swing
profs, bestaande uit Pardy Leo
pold, klarinet/bas, Kees Hunde
pool, bas/zang, Hans Heinhuis, pia
no, Jaap van Berkum, trompet en
Andy Louis, gitaar.
Voorzitter Hundepool tenslotte
over de activiteiten van zijn Jazz
Sociëteit: 'We zouden buiten de
maandelijkse concerten best nog
veel meer willen doen, zoals bij
voorbeeld het Mid-Holland Jazz
Festival van vier jaar geleden,
waartoe wij destijds de aanzet heb
ben gegeven. Maar daarvoor is ab
soluut de medewerking van de
overheid nodig. De gemeente zou
ons daarbij moeten helpen. Er is
immers toch al zo wenig te doen in
Leusden'.
JAZZ OP DONDERDAG
Iedere tweede donderdag orga
niseert het echtpaar Ab en Truus
van Maanen in hun intieme, sfeer
volle café De Swartesteegh aan de
Hamersveldseweg een jazzavond
met Leusdense musici onder lei
ding van Wiebe Haanstra. Het vier
de seizoen is inmiddels ingegaan
en ook nu staan maandelijks jazz
avonden op het programma met
Haanstra en de zijnen, te weten Ab
van den Berg op drums en Willem
Meyboom, bas, In voorgaande ja
ren vormde Wiebe een kwartet
met Jan Verwey, de monharmoni-
cavirtuoos, maar m goed overleg is
besloten voor de sessies in de
Swartesteegh dit seizoen de for
mule te wijzigen m die zin, dat Ver
wey niet meer deel uitmaakt van
het kwartet. 'Meer variatie, dat is de
opzet voor de komende maanden',
aldus Haanstra, die maandelijks
een gastsolist(e) wil uitnodigen ter
verbreding van de klankkleur. Op
zijn lijstje staan topartiesten als Jan
Menu, de saxofonist die vorig jaar
het Loosdrecht Festival won, Hein
de Jong, vibrafoon, Michael Gutts-
dorf, hotviool en de voortreffelijke
zangeres Colette Wickenhagen.
"We gaan een seizoen in met musici
van hoog niveau en de vele bewon
deraars van Jan Verwey, met wie
wij overigens tijdens concerten el
ders in de regio zullen blijven op
treden, hoeven niet bang te zijn dat
zij hem komend seizoen niet kun
nen beluisteren, want ook voor
hem staat een gastoptreden op het
programma', meldt Haanstra.
Wat Jan Verwey betreft, deze is
zojuist teruggekeerd uit de Ver
enigde Staten, waar hij op uitnodi
ging van Mo Rolland een serie van
negen concerten heeft gegeven,
waarvoor hij niet alleen van de zij
de van het publiek groot enthou
siasme en byzonder veel bijval ont
ving, maar ook lovende kritieken in
de bladen.
LEUSDEN - „Een aardigheidje". Zo typeerde Kees Hundepool
an de jazz-sociëteit zijn optreden met het orkest „De Swing-
tofs" tijdens de opening van het jazz-seizoen in De Hakhorst.
at bleek een juiste inschatting van deze middag. Het was
lidelijk te merken dat de vaste kem jazz-liefhebbers elkaar
nds de vakantie niet meer had gezien. Dit gold ook voor het
tkest op de bühne.
„We zijn expres begonnen met
Swingprofs, althans met het deel
at daar nog van over is", aldus
tndepool in zijn welkomstwoord.
In wel om twee redenen: ten eer-
i; uit budgetaire overwegingen,
n tweede: men kan elkaar nu
stig begroeten en met elkaar
aten, want men hoeft niet zo te
ster en. Waren we direct met een
»ed concert begonnen dan moest
er geluisterd worden en werd er
gefluisterd. Dat is nu niet nodig.
Wat de aktiviteiten betreft, er gaat
nog steeds wat gebeuren met de
jazz-societeit. Zolang we nog spon
sors hebben is er niets aan de hand.
Zodra we die niet hebben is er van
alles aan de hand. De gemeente
Leusden zou zo langzamerhand
eens achter in de zak moeten kij
ken of er niet wat uitkwam. Maar
het is nog niet zover. De provincie
heeft de jazz-sociëteit dit jaar wel
gesteund met een niet gering be
drag als aanvulling op de overige
sponsors, waaronder misschien
ook een bank." „We hebben voor
het aankomende seizoen op 28 ok
tober zanger Edwin Rutten met pia
nist Lex Jasper. Op 25 november
verwachten we saxofonist Harry
Verbeke met hammondorganist
Carlo de Wijs. Verder staan er op
tredens op het programma van Litte
Willie Littlefield en de „Swmgma-
tes" van Bernhard Berkhout in vol
ledige bezetting."
Na een uitgebreide introductie
van het huidige bestuur waarin ook
klarinettist Pardy Leopold zitting
heeft, wijdde Hundepool zich weer
aan de contrabas voor de tweede
set van deze middag. De eerste set
was dan al voor deze speech in een
rustige sfeer met binnendruppe
lende mensen afgewerkt. Met
nummers als „On the sunny side of
the street" en „Autumn Leayes"
waarin gasttrompettist Jaap van
Berkum met zijn uitstekende solo
het eerste applaus aan de aanwezi
gen ontlokte. In de tweede set
kwam Pardy Leopold ook wat be
ter op dreef in nummers als „Stom
ping at the Savoy" en vooral „Sweet
Georgia Brown". Het was inmiddels
gezellig druk. Hundepool tastte
voorzichtig zijn vocale mogelijkhe
den af met „I'm in the mood for
Love". Vooral pianist Hans Hein-
huis begeleidde adequaat. Wel
was het bij nagenoeg ieder werkje
aardig om te horen hoe men elkaar
de slotakkoorden toespeelde. Zo
verliep deze openingsmiddag in
een betrekkelijk relaxte sfeer. Echt
vuurwerk wordt er pas volgende
maand verwacht, als Edwin Rutten
zijn opwachting maakt m De Hak
horst.
fSmngprofs met Kees Hundepool (bas) en Pardy Leopold (klarinet) openden het jazz-seizoen met een 'relaxed'
%cert.
Programmal
Vrijdag 28 september tot en met
donderdag 4 oktober
20.00 uur: De actrice en haar fan
toom
vrijdag 5 oktober
20.00 uur: Speaking Parts
Zaterdag 6 en zondag 7 oktober
Media Kunst Manifestatie
maandag 8 tot en met donderdag
11 oktober
20.00 uur: Speaking Parts
Vrijdag 5 oktober
20.30 uur: Rank met 'Kaspar Hauseri
Zaterdag 6 oktober
20.30 uur: Mug met de gouden tand
met "Variety'
Woensdag 10 oktober
14.30 uur: Pompoen met 'Het kleine
huis'
za. zo. wo. 19.15-21.45 uur.
BIRD ON A WIRE
vr. ma. di
15-21.45 uur.
GRAND THEATER
SNOUCKAERTLAAN 4
033-618900/614632
5 t/m 11 oktober
DICK TRACY
vr. t/m do. 13.45-19.15-21.45 uur. zo.
ook 16.15
DAYS OF THUNDER
vr. t/m do. 13.30-18.45-21.15 uur. zo.
ook 16.00 uur.
TOTAL RECALL
vr. ma. di. do. 13.45-19.15-21.45 uur.
1 (advertentie)
za. zo. wo. iy.io-<5i.Ho uur.
PRETTY WOMAN
vr. t/m do. 13.30-18.45-21.15 uur. zo.
ook 16.00 uur.
ANOTHER 48 HRS.
vr. t/m do. 13.30-18.45-21.15 uur. zo.
ook 16.00 uur.
REVENGE
vr. t/m do. 13.45-19.15-21.45 uur. zo.
ook 16.15 uur.
OOK HONDEN GAAN NAAR DE
HEMEL
za. zo. wo. 13.45 uur. zo. ook 16.15
uur.
GREMLINS 2 DE NIEUWE BEN
DE
za. zo. wo. 13.45 uur. zo. ook 16.15
uur.
LEUSDEN - De Organisatie Koffieconcerten Leusden (OKL)
verzorgde afgelopen zondagmiddag het openingsconcert in de
aula van de Leusdense muziekschool. Pianist Herman Uhlhorn
presenteerde een programma met werken van Frederic Chopin
(1810-1849). Uhlhorn wist het in grote getale opgekomen pu
bliek van de eerste tot de laatste noot te betrekken in de
romantische klankwereld van deze Poolse componist. Na de
fraaie vertolking van de bekende Polonaise in As viel de
pianist dan ook een staande ovatie ten deel.
Herman Uhlhorn is hoofdvakdo
cent piano aan het Conservatorium
in Utrecht. Het deed hem veel ge
noegen, dat hij op uitnodiging van
een ex-leerlinge dit concert in
Leusden mocht geven. Het docent
schap kwam ook duidelijk naar vo
ren in de uitgebreide toelichtingen
op de te spelen werken. Voor
zover dit bij een componist als Cho-
pm nog nodig was, werd de toe
gankelijkheid van de composities
hierdoor vergroot. Dat was zeker
het geval bij het demonstreren van
specifieke muziekfragmenten van
de eerstvolgende compositie. „U
vind het vast niet erg om het straks
nog een keer te horen", merkte
Uhlhorn terloops op.
Het programma werd geopend
met een jeugdcompositie: Contre-
danse, een landelijke dans. Vol
gens tijdgenoten was êén van de
aantrekkelijkste aspecten in Cho
pin's eigen uitvoeringen het tempo
rubato. Dit „vrij m tempo" werd
door Uhlhorn, in tegenstelling tot
veel collega's, smaakvol gehan
teerd. Ook de vroege Nocturne in
cis werd met veel gevoel voorge
dragen. Chopm ontdekte als „pia
nist" de mogelijkheden van de
korte-piano met haar beide peda
len. Het rechter pedaal, niet zozeer
om forte te spelen, maar om de
klank warm te laten uittrillen. Het
linker pedaal, om alles in clair-ob-
scure tinten te verdoezelen. Dit deli
cate spel met de pedalen, elemen
tair voor de uitvoering van klassie
ke muziek, kwam in de Nocturne in
C met helemaal uit de verf. De Ta
rantella, een „razende rondedans"
werd met de vereiste geconcon-
treerde intensiteit tot klinken ge
bracht.
JEUGD
Opvallend was, dat de aanwezi
ge jeugd helemaal geen last had
van hinderlijke hoestbuien in te
genstelling tot sommige volwassen
luisteraars. Integendeel, de jonge
luisteraartjes zaten echt te genie
ten. Zij hoefden niet ver te reizen
naar één of andere concertzaaL
Hier konden ze van dichtbij en in
eigen kring een groot kunstenaar
en diens zweetdruppels tijdens zijn
spel bewonderen. De Barcarolle in
Fis opus 60, één van Chopin's laat
ste pianostukken, werd door Uhl
horn uitvoerig toegelicht. Het „gon
delvaren" werd geïllustreerd met
de twee belangrijkste begelei
dingsfiguren en de melodische lij
nen werden helder uiteengezet.
Ook Chopin's bewondering voor
de polyphone schrijfstijl van J.S.
Bach komt in dit werk om de hoek
kijken, Uhlhorn wist al deze aspec
ten in zijn vertolking herkenbaar
naar voren te brengen. Het accent
verschil tussen een „gewone" wals
en een Mazurka kwam levendig tot
zijn recht in de vertolking van twee
van deze geïdealiseerde Poolse
dansen.
„De Etudes zijn een uitdaging
voor iedere pianist" aldus Uhlhorn.
Chopin componeerde deze
werken na het horen van de viool
virtuoos Paganini. Chopin behan
delt in elk van deze etudes een
technische moeilijkheid op een
muzikaal zeer hoog niveau. Zo
doende wist hij ze uit de studeerka
mer te halen en m de concertzaal
neer te zetten. Uhlhorn had veel
concentratie nodig om deze stuk
ken muzikaal en vloeiend uit te
voeren. Het lukte hem om ook met
deze wat minder toegankelijke mu
ziek de aandacht van het publiek
vast te houden. De uitsmijter werd
uiteraard de beroemde Polonaise
in As opus 53. Deze feestelijke mu
ziek kreeg een sprankelende uit
voering. De markante octaven in
de bas werden puntig neergezet en
de melodische „trompetterige" lij
nen kregen extra flair van de pia
nist. Uhlhorn voelde zich duidelijk
in z'n element. Het publiek was dan
ook razend enthousiast en beloon
de de kunstenaar met een staande
ovatie. De Organisatie Koffiecon
certen Leusden kan op een zeer
geslaagd openingsconcert terug-
Het volgende concert is op zon
dag 28 oktober. Dan treden op:
Annelies van Gerven-sopraan en
Lidwien Bonmans-piano.
Jim ten Boske