Goede lijst is goed voorbereid 'Word ik schrijver van avonturenboeken' Dagdromenin een woord ademloos Recensie van balletvoorstelling Ferrari in Leusden De strip Ver langlij stentij d breekt aan Als ik mijn zin krijg Joost Schaeffner net buiten de tien AMSTERDAM/LEUSDEN - 'Dag dromen' is een balletvoorstelling voor de jeugd vanaf zes jaar. Op zaterdag 27 oktober te zien in Cultureel Centrum de Flint in Amersfoort. Onze recensenten Margreet Rolle (10) en Stefan Pic- kee (13) wilden bekijken wat voor een voorstelling dit is. Mar greet Rolle zit in Leusden als ja ren op ballet en Stefan is sinds september een leerling op de Sca- pinoballetschool in Amsterdam. Twee deskundigen. De hele voor stelling zien in een andere plaats in Nederland was niet mogelijk. Maar de dansgroep Arena vond het goed als Stefan en Margreet in Amsterdam een repetitie bij woonden. Vorige week donder dag gingen we naar een klein, warm zaaltje in de Amsterdamse binnenstad. In de zaal veel grote spiegels. Langs de kant lagen allerlei attri buten opgestapeld. Daarbij de blokken van de voorstelling 'Heen en Weer', die te zien is geweest in de gymzaal bij de Bongerd. (Met de zakken spekjes) De dansers waren er ook. De groep bestaat uit twee dansers Andreas Trussat (een grappenmaker als hij met danst) en Borut Kocar (Volgens Margreet een jongen die vanalles alleen al met zijn ogen kan doen.) Verder drie danseressen; Sanneke Schouwstra, Margreet Luitweiler en Ineke Bijlaart. Allevijf al goed bezweet, want ze waren al uren bezig. Eerst anderhalf uur met het warm maken van de spieren, daar na drie uur met repeteren. Nu nog een uur voor Stefan en Margreet. Ze kregen een paar stukken te zien van de voorstelling. Dat was niet erg. De dansers spelen niet een verhaal dat bij het begin begint en aan het einde van de voorstelling is afgelopen. Ze beelden allerlei dingen uit waar het publiek zelf iets bij kan verzin nen. Het lijkt de maker van het ballet, de choreografe Kim van der Boon, een leuk idee dat iedereen in de zaal zo zijn eigen gedachten heeft bij de voorstelling. Bij Stefan en Margreet werkte dit perfect. Steeds opnieuw werd iets uitge beeld waar een kind misschien lie ver niet over spreekt, maar wel van dromen kan. Het minst geliefde meisje dat ineens de ster van de klas wordt, de andere dat ineens iets lukt wat ze altijd gewild heeft en een derde dat eindelijk eens duidelijk wordt wat zolang dwars zit. Onze Mening Margreet en Stefan zaten ademloos te kijken. Allebei vergaten ze tij dens de repetitie ook maar één letter op te schrijven. Toen de dan sers hijgend en nieuwsgiering bij hen neer ploften, wisten ze geen Vein beide ook maar een woord te zeggen. Terwijl ze op de heenweg toch echt niet stil gezeten hadden. Inplaats van vragen aan de dan sers, kregen zij vooral vragen te beantwoorden. Eenmaal buiten zochten we een rustig plekje op om een beetje te bekomen. Toen wisten ze wel wat ze ervan vonden. Margreet hield het bij fantastisch. Terwijl Stefan er maar met over uit kon dat de dan sers 54 minuten lang niet alleen alleen alle passen uit hun hoofd vlekkeloos in de goede volgorde wisten maar ook nog alle oog-en handbewegingen en allemaal pre cies gelijk. Margreet „Het was heel anders dan ik mij bij een ballet had voorge steld. En heel anders dan ik zelf altijd leer. De bewegingen waren veel stijver, veel minder sierhjk maar ze zeiden ook veel meer. De dansers droegen geen balletpak jes zoals ik doe, maar 'gewone'jur ken en pakken en iedereen liep op 'gewone'schoenen, zelfs hoge hak ken. De kleding van de jongens hebben we alleen in het rek zien hangen. Tijdens de repetitie droegen ze een oude 'pyama'broek. Stefan „Op het toneel gebeurde bijna teveel om allemaal te zien. Het was niet een groep. Iedereen deed soms iets anders en altijd weer speelde zich overal wat af.Toch kregen ze allebei 'een lievelingsdanser' waar mee zij zich identificeerde'. Dit wil zeggen dat ze daar het meeste naar keken. Per stukje kon dit verschil len. Margreet keek m hetzelfde stukje bijvoorbeeld vooral naar de ene danser, die iets uitbeeldde wat haar aansprak terwijl Stefan tegelij kertijd 'dagdroomde' met de ande re danser. Stefan zowel als Mar greet vroegen zich af of 'kleine' kinderen van zes jaar zouden kun nen begrijpen wat er gedanst werd. Natuurhjk kan iedereen er bij denken wat hij zelf wil, maar als je het niet begrijpt wordt denken wel moeilijk en het kijken wel lang. Daarentegen vermoedde Stefan, dat zijn vader de voorstelling vast ook heel prachtig zou vinden. „Vooral om de muziek. Steeds weer andere stukken. Jazz maar ook klassiek en iedere keer dan sen ze daar weer op in een andere stijl. Margreet: „Normaal vergeet ik altijd snel weer wat ik gezien heb maar nu denk ik er steeds aan te rug. Dan weer aan het ene, dan weer aan het andere snikje en ik blijf er bij dromen. Stefan: „Het was echt het beste ballet dat ik ooit gezien heb (en hij heeft al wat gezien). Je kon zien dat ze er plezier m hadden. En als Kim van der Boon zei dat ze iets fout deden had ik dat meestal met ge merkt." Allebei gaan ze zaterdag de hele voorstelling bekijken. De kaarten waren uitverkocht, maar volgens een medewerkster van de Flint is de kans groot dat er kaarten van (hele jonge) abonnementshou ders terugkomen. Zaterdag 27 ok tober om kwart over twee Dagdro men, een voorstelling van Dans theater Arena. Op de foto Ineke Bijlaart, een van de danseressen uit Dagdromen; een ballet volgens Stefan en Margreet 'zeker de moeite waard' Hij kan namelijk nauwelijks zijn pen neerleggen wanneer hij een maal bezig is. Wanneer je hem zo enthousiast over zijn verhalen hoort vertellen, word je heel nieuwsgie rig naar hetgeen hij geschreven heeft. Maar totnutoe kreeg nie mand iets te lezen. Alleen vorig jaar met Kerstmis. Toen maakte Dirk- Jan samen met zijn broer Willem (13) een kerstverhaal; „Dat ging over ouders, die hun kind kwijt wilden en het daarom midden m de grote stad achterlieten." Met twee vingers typten ze 'het script' uit, copièerde het zes keer, en gaven het als Kerstgeschenk aan kennissen. Dirk-Jan weet heel goed dat schrijven een eenzaam bezigheid is.„Andere kinderen be grijpen vaak niet wat leuk is aan schrijven. Ze vinden het een beetje gek dat ik zovaak en zolang alleen op mijn kamer wil zitten. Maar ei genlijk zit ik niet alleen. Ik zit met al die kinderen en mensen, waarover ik schrijf en beleef met hen de prachtigste avonturen." Dirk-Jan Koch, onthou die naam. Eens zal hij gedrukt staan op de omslag van een boek. LEUSDEN - Bij Auto Leusden lezen ze de kinderkrant. Vandaar dat deze auto'winkel' wist van de twee Amo's en Maarten én hun belang, stelling voor Ferrari's. Een van de mensen die bij dit bedrijf werkt, P. de Groot, heeft geregeld dat aanstaande zaterdag de grote wens van de drie jongens in vervulling kan gaan. Op zaterdag 27 oktober staat op de Klokhoek, vanaf tien uur 's morgens, een glanzende Ferrari Een rode 308 GT 4. Een kostbaar exemplaar. De jongens mogen daai in zitten. Ze mogen er zelfs een ritje in makentenminste als het iuei regent. Van de eigenaar mag deze auto beslist met nat worden. (Het uitspreken van een wens of mening, in deze rubriek kan onverwachte gevolgen hebben. Wie „Als ik mijn zin krijg....op zijn of haar eigen mamer kan afmaken, moet de telefoon pakken; (marianne de valck), 941495 (redactie leusder krant)). ACHTERVELD - Joost Schaeffner kwam in de herfstvakantie net niet bij de beste tien jengdscha- kers van Nederland. Hij werd elf de van de 64 deelnemers onder de achttien jaar. Geen gekke presta tie van de 11-jarige Achtervel- der, die eind september in zijn klasse Nederlands kampioen Ra pid schaken werd. Olav van der Beek (7) tekende deze strip over zijn lievelingsdieren. Varkens zijn volgens Olav lief en ze hebben een leuke neus. Hij is het niet eens met de mensen die var kens vies vinden. Al heel lang is hij vast van plan om later 'varkens- boer' te worden. LEUSDEN - De pret vooraf is vaak het leukste. Na de herfstvakantie breekt de verlanglijstentijd aan. Door de brievenbus komen sta pels folders vol dingen die op een verlanglijst willen. Winkels waarin de rest van het jaar geen speelgoed te vinden is, puilen binnenkort uit. Alle winkeliers weten heel goed hoe belangrijk kinderwensen de komende maanden zijn. Ze hopen allemaal dat ouders goed naar hun kinde ren luisteren, niet tegen verlan gende smeekogen kunnen en daardoor net wat meer kopen en betalen dan ze eigenlijk van plan waren. In veel winkels zien ze in de rest van het jaar, kinderen niet graag binnenkomen. Zeker niet met z*n vijven tegelijk. Dat geeft maar veel drukte terwijl er wei nig gekocht wordt. In de laatste maanden van het jaar verandert dit. Het is verlanglijstentijd. En een goed lijst is goed voorbereid. Kinderen zijn belangrijk voor de handel, in de komende maanden. Vong jaar werd voor 1,25 miljard gulden aan speelgoed verkocht. Bijna zeventig procent werd be steed in de laatste drie maanden van het jaar, hetgeen neerkomt op gemiddeld f 250,- per Nederlands kind onder de veertien jaar. Speelgoed is een raar produkt. Het wordt heel vaak met gekocht door degene die ermee spelen wil. Het is daardoor te vergelijken met hon- devoer. Een hond koopt ook zijn eten met zelf. Goed speelgoed is minstens zo belangrijk voor een land als goed hondevoer voor een hond. Ouders zijn zich daar wel van bewust. Kinderen (en honden) ge ven waar ze om vragen, kan niet altijd. Een hond heeft net als een kind vaak een totaal andere smaak als een groot mens. Wat een hond lekker vindt, (vlees dat een beetje bedorven is, vuile pens) vindt een groot mens vaak te vies om in huis te hebben. Wat een kind mooi vindt (iets dat glimt, veel kleuren heeft, voorzien is van beweging, lichtje, geluid, veel losse onderdelen en liefst in een grote doos)is volgens een groot mens vaak te duur, niet goed of te teer om mee te spelen. En vaak hebben ze (helaas) gelijk. Wanneer je kinderen vraagt wat ze het liefste eten, zeggen ze ook patat mèt, terwijl ze heus wel weten dat iedere dag patat eten niet gezond is. Maar af en toe moet mogen. (vet)Een verlanglijst met alleen 'verstandige dingen' kan alleen maar afschuwelijk zijn. Een ver langlijst waarop dingen staan waar over je niet hebt nagedacht ziet er dom uit. Televisiereclame Nog nooit was er zoveel speel goed op de televisie te zien als dit jaar. En niet alleen in de reclame. Fabrikanten willen speelgoed ver kopen. Om speelgoed te verkopen moet je kinderen laten zien hoe leuk, mooi en nieuw het speelgoed is. Er is veel meer speelgoed dan past in de reclameblokken van een kwartier (waarin ook andere recla mes dan van speelgoed te zien moeten zijn). Bovendien is televi siereclame erg duur. Grote speelgoedfabrikanten doen het daarom steds vaker op een an dere manier. Ze maken speelgoed dat is afgeleidt van leuke televisie programma's en zelfs andersom- ....ze maken televisieprogramma's waarin het speelgoed meespeelt. Op de meest simpele autootjes ver schijnt een stickertje van Alfred J.Kwak. Met zo'n autootje is niets meer en anders te doen dan met een gewoon autootje maar het kost wel wat meer, want dat stickertje moet ook betaald worden. Het is bijna niet te geloven, maar bijna negentig procent van alle kinder programma's zit vol 'speelgoed'. Grote speelgoedfabrikanten be dachten en betaalden mee aan het maken van tekenfilms als Thunder- cats, Masters of the Universe en the Turtles. Ze weten dat wanneer ie mand iets veel en vaak ziet, het bijbehorende speelgoed gemiddeld vijf maal zo goed ver kocht wordt als speelgoed dat het zonder deze 'reclame van een kwartier' moet doen. Nadelen Speelgoed verschijnt steeds va ker met veel heme, om snel weer te verdwijnen. Ieder jaar komen er heel veel nieuwe artikelen in d winkel. Veel artikelen van vori jaar zijn verdwenen om plaats maken voor net zo iets maar toi weer anders. Door een snelle, grote verkoopvj wat 'iedereen' wil hebben kan ve winst gemaakt worden. Dit sp« goed is altijd veel duurder dan o rest. David de Kabouter maate snel plaats voor Judokus Kwak, H man voor Thundercats, Little Pa voor de droomwereld van de Ms Fins of Precious Places. (Va meisjes is dit jaar veel roze, glins rend en kleins. Meisjes krijg- over het algemeen kleinere, goe kopere dingen als jongens Ei pop van honderd gulden wot door veel grote mensen te da gevonden. Net zo dure Legodoa worden veel vaker verkocht soms meer dan één keer voor h zelfde kind.) Zelfs van een vertrouwd systee als Lego verdween een derde x de collectie om plaats te mah voor nieuwe dozen. De Legoste* tjes kun je blijven gebruiken, ms al het speelgoed met David de bouter, the Nightrider, Batrru Masters of the Universe, Pink h ter, de duizendpoot, de Smurfeni Little Pony, lijkt ineens minder lei geworden te zijn. Goed voor de landermarkten wa een verzamelaar of 'trage starter' misschien nog blij mee is. Ondi tussen proberen speelgoedfah kanten en importeurs kinderen toe te bewegen het nieuwe spe goed op hun verlanglijstje te zettf Liefst niet eén dingetje van deza de soort, liever de hele serie. Al Thundercats, Ferrari's, huisjes GI Joe mannen met bij behoren! spullen. Kinderen zijn belang: voor ze m de verlanglijstentijd. N omdat ze zoveel kinderen houd maar omdat kinderen zo goed z voor een grote verkoop en ve winst. Kinderen die weten hoe ze g bruikt worden, laten zich hope! niet langer gek maken. Die kijki in de folders, de boeken en< winkels uit naar iets waarmee i echt kunnen spelen. Een Alfred) dokus Kwak op zijn tijd is lekte net als een patatjemaar je nw er niet teveel van nemen. ACHTERVELD - Dirk-Jan Koch (10) wil schrijver worden. Hij weet waaaraan hij begint, want nu al maakt hij voor zijn plezier verhalen van minstens twintig kantjes. „Het liefst schrijf ik later boeken over dingen die echt gebeurd zijn, maar die je niet elke dag tegenkomt. Een avontuur of zo." Dirk-Jan schreef een brief naar de redaktie. Daarin staat Mijn liefste wens is om later een schrijver te worden zoals Thea Beekman, Jan Ter louw, Evert Hartman, Gijs Wanders en Anke de Vries." De mooiste boeken zijn volgens hem geschreven door Thea Beek man. Toch is zij niet zijn grootste voorbeeld. „Geschiedkundige boeken zijn wel erg leuk om te lezen, maar niet prettig om te schrijven." Want voor zo'n boek geschreven kan worden moet de schrijver veel lezen en onderzoeken. Lezen vindt Dirk-Jan fijn. Net als naar de film gaan. „Ik ga wel redelijk vaak naar de film, vergeleken met andere kinderen. Dat komt, omdat we thuis geen televisie hebben. Dat vind ik best wel fijn, omdat je dan veel meer vrije tijd hebt. Je komt als je geen televisie hebt, meer op het idee een spelletje te doen. Daarom kan ik nu bridgen, fritsen, klaver jassen, pesten, 21-en, 31-en en 40- en en ga zo maar door." Van onderzoeken houdt hij min der. „Dat is wel leuk als het niet te lang duurt", zegt hij. Het liefst trekt hij zich terug op zijn eigen kamer, aan zijn eigen bureau. Een schrift of blocnote met lijntjes ligt altijd in zijn buurt. Speciaal voor zijn eigen ver halen. Twintig velletjes per avontuur is het gemiddelde. Op het ogenblik is hij bezig met een verhaal dat zich afspeelt tijdens een ski-vakantie. Iemand loopt daarbij een gebro ken nek op, waarna hij invalide wordt. Maar alles loopt redelijk goed af, belooft Dirk-Jan. Voor de medische details kan hij bij zijn vader terecht, maar hij vraagt niet te veel. „Af en toe wat als het be langrijk is voor het verhaal."

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1990 | | pagina 12