Panorama Lisiduna
Kerktoren in
slechte staat
Edwin Rutten maakt
3r een muzikaal
'eest van
Van Gerven en Boumans
bereiken hoge graad
muzikale perfectie
Geslaagd koffieconcert m de muziekschool
agenda-™
(as-entertainer m De Hakhorst
film
Nieuws uit de verenigingen
„Een plek om te knutselen"
plaatselijk nieuws
LEUSDEN - "Liedjes blijven door de eeuwen heen hetzelfde.
Dezelfde sentimentele klanken en altijd eindigend in I love
you". Dit citaat van de componist Charles Ives (1874-1954) is
zonder meer van toepassing op Amerikaanse songs uit zijn tijd.
Het repertoire dat Annelies van Gerven (sopraan) en Lidwien
Boumans (piano) afgelopen zondagmiddag in de Muziekschool
ten gehore bracht bevatte echter zeer veel uiteenlopende stij
len. En uit de gesproken inleidingen door de pianiste bleek de
diepere inhoud van sommige teksten. Het Utrechtse duo mani
festeerde zich als een hechte muzikale eenheid. Bijzonder in de
smaak van het publiek vielen de Canciones populares Espano-
las van M. de F alia.
Het duo werkt al vele jaren samen.
Dit gegeven draagt hij aan de
hoge mate van muzikale perfektie
waardoor hun vertolkingen wor
den gekenmerkt. Enig mate van
gedrevenheid kan hun niet wor
den ontzegd. De invloed van le
raar Herman Uhlhorn beperkte
zich niet alleen tot de pianistiek
van Lidwien Boumans. Het ope
ningsconcert dat Uhlhorn vonge
maand in Leusden gaf werd niet in
de laatste plaats gekenmerkt door
zijn losjes docerende inleidingen
op de te spelen werken. Boumans
legde zich vooral toe op het decla
meren van de teksten. Ook zij wist
hierdoor een hoge mate van be
trokkenheid van het pubhek te be
werkstelligen.
Het openingslied "Meine Liebe ist
gnin" werd direkt op een onstui
mige manier vertolkt. In dit korte
lied was de balans tussen zang en
piano nog niet optimaal, maar al
vanaf het tweede lied van Brahms
was het evenwicht perfect. De
compositie van G. Mahler "Ich bin
der Welt abhanden gekommen"
- ik trek me terug uit deze wereld
- kreeg van Annelies van Gerven
een intense vertolking met veel
dynamische contrasten. De trefze
kere zangeres wist haar stembe-
heersing op een vrijwel constant
hoog niveau uit te buiten, waar
door de diepere inhoud van dit
lied overtuigend kwam
Het muzikale sprookje "Amou-
reux séparés" op muziek van de
Franse componist A. Roussel
werd door Lidwien Boumans aan
stekelijk voorgelezen. Evenals de
inhoud van "Le jardin mouillé"
waarin de neerdruppelende re
gen in de pianobegeleiding aan
sloot bij de gure werkelijkheid
buiten de aula van de muziek
school. Een aangenaam contrast
met deze sfeer vormden de vier
warmbloedige liederen uit Suite
Canciones populares Espanolas
van Manuel de Falla. Deze Lede
ren zijn gebaseerd op Andalusi-
sche volksmuziek. "Ik zal nie
mand vertellen hoe groot de pijn
in mijn hart is", luidde de strek-
lang van het laatste Led "Polo".
Felle staccato akkoorden en vloei
ende arpeggio's stuwden de zan
geres naar een vunge "echt
Spaanse" uitvoering.
Het gulle applaus moedigde Bou
mans aan om de humor en speels
heid van Charles Ives over te
brengen. Onder aan de bladzijde
van de partituur van het gekke
Led "on the counter" schrijft de
componist: "Hoewel er weinig
kans voor is. is het te hopen dat dit
Led niet serieus wordt genomen
en niet in het openbaar zal worden
uitgevoerd."
Ook het tweede lied van Ives
"The greatest man", waarin een
jongetje in een opstel verhaalt
over zijn vader kreeg een expres
sieve interpretatie van Annelies
Gerven.
De twee meest serieuze Hermit
Songs van S. Barber, gebaseerd
op anonieme Ierse teksten uit de
achtste tot dertiende eeuw, toon
den aan dat het duo weloverwo
gen te werk gaat in de keuze van
het repertoire Het contrast met de
daarop volgende Lederen van
Brechten Weill was zowel wat be
treft presentatie als inhoud zeer
groot.
De directheid van de stijl van
Brecht - Weill kwam ook in deze
keurige aula goed over. De subtiel
opgebouwde spanning ontlaadde
zich na deze met flair gebrachte
Lederen in een enthousiast ap
plaus. Ook dit tweede concert van
de organisatie Koffieconcerten
Leusden mag bijzonder geslaagd
worden genoemd.
Volgende concert: Zondag 18 no
vember 1990 o.l.v. Gerard Wij-
nands: Leusdens Vocaal Ensem
ble.
Jim ten Boske
GHOST
vr. t/m do. 13.30-18.45-21.30 uur. zo.
ook 16.00 uur.
DARKMAN 16 jr.
vr. t/m do. 13.45-18.45-21.15 uur. zo.
ook 16.00 uur.
DICK TRACY
vr. t/m do. 13.30-19.15-21.45 uur. zo,
ook 16.15 uur. (behalve dinsdag).
DAYS OF THUNDER
vr. ma di. do. 13.30-19.15-21.45 uur.
za. zo. wo. 19.15-21.45 uur.
PRETTY WOMAN
vr. t/m do. 13.45-18.45-21.15 uur. zo.
ook 16.00 uur.
THE HUNT FOR RED OCTOBER
vr. t/m do. 13.30-20.30 uur. zo. ook
17.00 uur.
ANOTHER 48 HRS.
vr. t/m do. 13.30-19.15-21.45 uur. zo.
ook 16.15 uur.
MOVIECYCUS OP DINSDAG
THE WALL
Dinsdag 13.45-18.45-21.15 uur.
DE REDDERTJES
za. zo. wo. 13.30 uur; tevens zo. 16.00
uur.
Muziekopleiding DWS
ACHTERVELD - De Achterveldse
muziekvereniging DWS start bin
nenkort met een nieuwe muziek
opleiding. Mensen van alle leeftij
den, die een muziekinstrument
willen gaan bespelen, zijn van wel
kom bij de vereniging. DWS is met
name op zoek naar trommelslagers
in spé. Ook meisjes, die majorette
willen worden, kunnen bij DWS
worden opgeleid.
Voor meer informatie kunnen
belangstellenden contact opne
men met penningmeester W.
Wouters, Postweg 7, telefoon:
03425 - 1529.
Open dag Nijntje
LEUSDEN - Peuterspeelzaal Nijntje
houdt donderdag 1 november een
open dag. Van 9.30 uur tot 10.30 uur
en van 13.30 uur tot 14.30 uur kun
nen belangstellenden een kijkje
komen nemen, om te zien hoe de
speelzaal reilt en zeilt. Er is nog
plaats voor nieuwe kinderen, die
vanaf de leeftijd van 2 jaar geplaatst
kunnen worden.
Peuterspeelzaal Nijntje is geves
tigd aan de Rozengaarde 22.
(advertentie)
UITVAARTVERZORGING
De Haan en van de Kamp
Mozartweg 58 - Amersfoort - Telefoon 033-757007
Naam: Frans van de Konijnenburg
Beroep: Bedrijfsleider zwembad 'Octopus'
Bekend van: Bondscoach nationale schoonspringploeg
Favoriete plek: „De omstandigheden bepalen de plek"
IvOENSDAG 31 OKTOBER 1990
LEUSDEN - De toren van de Nederlands Hervormde kerk aan de Arnhem-
seweg in Leusden-Zuid blijkt in slechte staat te verkeren. Het zal naar
schatting f 125.000,- gaan kosten om de toren te restaureren.
Burgemeester en wethouders stellen de raad voor het bouwwerk met
voorrang op de lijst van te restaureren monumenten te plaatsen. De
opknapbeurt zal mogelijk volgend jaar ter hand genomen worden.
d'Ouwe Klomp Vogelshow
kiest prins
LEUSDEN - Carnavalsvereniging
d'Ouwe Klomp maakt zich op voor
de uitverkiezing van de nieuwe
Prins Carnaval. De naam van de
opvolger van Prins Douwe de eer
ste wordt zaterdag 10 november,
om elf over elf, bekend gemaakt.
Achter de schermen is de naam
van de nieuwe man inmiddels be
kend.
De scheldende prins neemt 10
november afscheid in De Hakhorst
De zaal gaat om 20.00 uur open.
Leden van de caranavalsvereru-
ging hebben gratis toegang, niet-
leden betalen 7,50.
LEUSDEN - De Vogelvrienden hou
den komend weekeinde de jaar-
Ljkse vogelshow. De show wordt
inmiddels voor de 23e keer in suc
cessie gehouden. Plaats van han
deling is De Til aan de Hamersveld-
seweg, waar zo'n 300 exotische vo
gels te bewonderen zijn. De inzen
dingen zijn van tevoren gekeurd.
De mogehjkheid bestaat om tijdens
de tentoonstelling vogels te kopen.
De openingstijden zijn: vrijdag, van
20.00 uur tot 22.00 uur, zaterdag van
10.00 uur tot 22.00 uur en zondag
van 10.00 uur tot 16.00 uur
ïehjkh,
eling
■llege
5830
eigen
vanl
kerA
kigis;
.En
slijk
rken.
IXUSDEN - 'Niet alleen jazz, maar ook klassieke muziek
schouw ik als entertainment. We doen op het gebied van het
atste te heilig, te serieus. Weet je dat Mozart in zijn tijd
oziek leverde 'op bestelling'? Ik ervaar dat de laatste tijd zelf
gelmatig. Zelfs kinderen op jonge leeftijd zijn te motiveren
#>r muziek uit Don Giovanni of Entfuhring aus dem Serail, zo
mij persoonlijk gebleken'.
Edwin Rutten aan het woord. Een man die zijn muzikaliteit en
ituositeit afgelopen zondagmiddag breed etaleerde in de
termate geslaagde jazzmiddag van de Jazz Sociëteit Leusden
de Hakhorst, daarbij optimaal terzijde gestaan door het trio
»x Jasper. Maar een man ook, die als afgestudeerd psycho
id in het gesprek tijdens de pauze niet kon nalaten zijn visie
geven op de wijze, waarop muziek niet alleen moet worden
ipresenteerd, maar ook beleefd.
De talrijken, die deze middag de
reg naar de Hakhorst vonden kon
en getuigen zijn van het voortref-
üjk initiatief van Kees Hundepool
de zijnen om Edwin Rutten en
it trio Lex Jaspers in het kader van
Smit Dorlas Jazzconcerten te
_iesenteren. Rutten mag het zich
it zijn persoonlijke eer rekenen er
esss en feest van te hebben gemaakt.
vormt het middelpunt van een
id. H uzikale minishow, waarin zich
'lesstspn aantal elementen van artistiek
akmanschap veremgen.
Het driemanschap op instru
ment, Lex Jasper, piano, Edwin
orzüius, bas en Peter Ypma,
mms, vormt een hechte muzikale
inheid met perfekte feeling voor
Jmng, voor de vocalist dus een
Ja. etrouwbaar draagvlak. Zelf noemt
?enea utten het drietal 'een meesterhjk
10, dat muzikaal gezien staat als
hoorlen huis'. De zanger weet waarover
jpraat; hij heeft met hen jarenlang
dioprogramma's gemaakt.
Het repertoire van deze middag
ormde een duidehjk bewijs van
samenwerking vermag. Muzi-
waaj kwam dat tot uiting in fraai
irklankte blues, afgewisseld met
uurwerk als 'Just m time', Lulu is
maat ack in town' en 'The old black
kuna a9ic - evergreens m een modieus,
sdendaags swingkostuum. Stuk
»r stuk bovendien juweeltjes met
Jistische hoogtepunten.
NTERTAINER
Edwin Rutten heeft zich ander
aal gemanifesteerd als een veel-
;dig artiest, die over een begena-
<gd stembereik en -volume be
schikt. Hij heeft zich grote bekend
heid verworven via zijn kreatie van
'Ome Willem' via televisie en thea
ter. Alleen al naast zijn TV-pro-
gramma's stond hij gemiddeld hon
derddertig keer per jaar m de
schouwburg en trad dan ook nog
veelvuldig op tijdens jazzconcer
ten.
'Die pet van Ome Willem heb ik
voorlopig even aan een klein spij
kertje aan de muur gehangen. Ik
moest en wilde tijd vrij maken voor
andere dingen en wel het schrijven
van verhalen bij klassieke muziek.
Ik heb me toegelegd op het schrij
ven en vertellen van verhalen bij
klassieke concerten.Zo heb ik ge
werkt bij vrijwel alle symfonische
orkesten in ons land, het Noord-
Hollandse, het Gelders, het Bra
bantse. Bij dat laatste heb ik vorige
week een serie afgesloten over
Mozart. Wat het laatste betreft, ik
heb een verhaal geschreven met
als titel 'Mozart - je zult maar een
wonderkind zijn'. Daar is een voor
geschiedenis aan verbonden. Ik
heb namehjk bij toeval op een rom
melmarkt in Duitsland een laden-
kastje ontdekt, waarin zich merk
waardig genoeg een hoeveelheid
papieren bevond, die ik heb ont
cijferd. Het bleken brieven en dag
boekfragmenten te zijn met de on
dertekening van de karakteristie
ke M van Mozart. Op de gegevens
uit dat materiaal heb ik mijn verhaal
'Mozart' gebaseerd, een verhaal bij
wijze van spreken voor 4- tot 74-ja-
rigen. Ik heb in dat verhaal willen
duidehjk maken dat Mozart een
gewone man van vlees en bloed is
geweest; dat hij eigenhjk zijn mu
ziek destijds min of meer op be
stelling heeft gemaakt en dat wij
dus met zo overdreven 'heihg'
moeten doen als het gaat om klas
sieke muziek. Ik vind gewoon dat
klassieke muziek ook entertain
ment is'.
Entertainment, dat is het dus bij
Edwin Rutten, de man, die overi
gens met nadruk stelt, dat 'Ome
Wülem', een episode van vijftien
jaar televisiewerk, nog niet uit zijn
leven is verdwenen. 'Hij komt
vroeg of laat terug', verzekert hij
mij.
LASERSTRAAL
Bij aUe filosofie rond het klassi-
sche bhjft de jazz een prominente
plaats innemen in het muziekhart
van Edwin Rutten. Voordat hij in
Amsterdam als psycholoog afstu
deerde bezocht hij het gymnasium
met als klasgenoot de helaas te
vroeg overleden componist en or
kestleider Rogier van Otterloo. Sa
men met hem formeerde hij een
schoolband. 'Op mijn veertiende
jaar kwam ik in de ban van de jazz
en op mijn zestiende kwam de eer
ste LP van onze schoolband uit. Jazz
is voor mij een soort van laserstraal.
Elke keer, ook nu nog, is het een
gevoel in mijn onderbuik. Dat ge
voel probeer ik over te brengen op
de mensen, voor wie ik optreed'.
Dat gevoel leidt tot een krachtige
uitstraling, zo is deze middag tij
dens het concert in de Hakhorst
gebleken. Dan staat daar niet de
47-jarige docent Lchte muziek en
zang (timing, frasering) aan het
Utrechtse conservatorium, die
moeiteloos zijn studenten onder
richt geeft in ongeacht Frans, Duits,
Engels of Nederlands, met de tele
visieman uit de programma's Klok
huis en Dinges, niet de schrijver
van bundels verhalen, waarvoor
zich al twee uitgevers hebben aan
gediend, maar een bhjmoedige
door de jazz geinfecteerde enter
tainer Edwin Rutten, die het ge
sprek afrondt met alweer een voor
deze allrounder karakteristieke
uitspraak:Weet je, jazz is fun, ge
baseerd op kwahteit. En jazz moet
léven. Stilstaand water trekt
vLegen aan...'
Gerard Trebert
isentertainer Edwm Rutten vermaakte zijn gehoor m De Hakhorst.
„Ik vond het een moeilijke opdracht om een favoriete plek te kiezen. Ik heb er namelijk niet echt één. Ik
ken wel favoriete bezigheden en favoriete omstandigheden. En die bepalen op dat moment welke plek
daarbij hoort. Ik ben bijvoorbeeld gek op mooi weer. een lekker zonnetje. Als ik het mocht kiezen, was het
vaak warm. En daar hoort eigenlijk maar één plek bij en dat is het strand. Bij Den Haag wel te verstaan,
want daar hggen m'n wortels."
„Met favoriete bezigheden bedoel ik met name zwemmen (schoonspringen) en knutselen. En ook die
zaken vragen een eigen plek. Het is duidelijk dat bij het schoonspringen een fikse duikplank en een
zwembad horen. Knutselen doe ik op verschillenden plaatsen. Het liefst had ik deze foto laten maken in de
machinekamer van het zwembad, waar ik werk. Daar ontvlucht ik de drukte graag even om iets voor
mezelf te doen. Let wel. het gaat dan echt om dingen voor mezelf. Ik geloof niet dat de technische dienst
van het zwembad graag zou zien dat ik aan de installatie van het bad ging zitten knutselen. Daar zijn ze zelf
veel beter in.
„Maar in het weekeinde of in een verloren uurtje ga ik graag even de machinekamer in. omdat we daar
een fantastische hoeveelheid gereedschap hebben, waar je iets mee kan doen. Voor de rest knutsel ik
vooral thuis en dan het liefst op deze plaats, bij de voordeur. Kan ik meteen m'n kinderen in de gaten
houden als ze voor de deur aan het spelen zijn.
„Op dit moment ben ik bijvoorbeeld bezig een oude skelter op te knappen. Een beetje verven, dingetjes
repareren of vernieuwen. Zoiets. Dat doe ik dan graag voor de deur. En na gedane arbeid is het hier ook
goed rusten. Met een krantje erbij en een kop koffie.
„Ik ben niet een echt natuur-mens. De omgeving van Leusden ken ik eigenlijk helemaal niet. In het
Henschotermeer ben ik bijvoorbeeld nog nooit geweest. En hoewel ik hier al drie jaar woon, ben ik pas
onlangs voor het eerst met m'n kinderen in De Treek geweest. Dat vond ik eigenlijk best mooi, dat zou ik
wel vaker willen doen.
„Alleen de tijd ontbreekt me daarvoor. Eigenhjk is mijn leefwereld niet veel groter dan de Landweg, de
Burgemeester Van der Postlaan en de Bavoortseweg. En als ik vnj ben, ga ik vaak terug naar Den Haag. Ik
woon hier heerhjk, maar het is niet te vergehjken met de grote stad. Dat mis ik hier ook nog weieens."