CALIFORNIA DREAM. 6 MAART: 6 'Ik ben een zigeuner zonder stam' r5 informatiedag hypotheken zaterdag 2 maart PvdA DREMPELS WEG! Waarom reist auteur Cees Nooteboom? JUPUR SPECIAL Schoeman Hypotheken HET VOLGENDE VERHAAL FA. F. V.D. LAGEMAAT I poelier brons STEAK CALIF0RNIË 100 GRAM 035 :5o 55J Maak nu kennis met de NVM Hypotheekshop en kom (vrijblijvend) op de Van 10.00 uur tot 13.00 uur komt u dan bij Schoeman Makelaars alles te weten over hypotheken. Het Schoeman-team staat voor u klaar: kom eens met Schoeman praten! (Neemt u wel even uw loongegevens mee) Cees Nooteboom Cees Nooteboom Provinciale Statenl Verkiezingen Stem toch (weer)| VAN LOENEN HOVENIERS WOENSDAG 27 FEBRUARI 1991 LEUSDER KRANT AMERSFOORT - Het is een levensbehoefte van hem. Reizen is 'ontsnappen aan een eigen anekdotisch bestaan'. Maar hij reist niet alleen, hij schrijft er ook over. Omdat hij weet dat hij, wat hij vastlegt, beter zal onthouden. Al schrijvend creeert hij zich een herinnering. Hij is iemand zegt hij zelf, die in de normale omgeving van anderen op zoek is naar het bijzondere. Elders lijkt er zich meer achter de dingen te verschuilen dan in de vertoonde dagelijkse werkelijkheid. Maar tevens gaat het bij hem om 'de uitstapjes die hij in zijn binnenwereld maakt, om het verrukkelijke dat je in een ander deel van je wezen stapt'. Nooteboom is ongetwijfeld ook om die reden een uitzonderlijk schrijver van reisverhalen. Steeds weer verrast hij de lezer door zijn manier van kij ken, waardoor je het gevoel krijgt over zijn schouders mee te kijken. Het gaat daarbij niet om de folderinfor matie met bezienswaardigheden, maar om het literair verwoorden van de kleine, vaak vergeten dingen m een nieuwe omgeving. Het literaire schuilt hem vooral m het taalgebruik. Alom wordt Noote boom geprezen om zijn beeldend ver mogen, zijn verrassende metaforen, de sfeer die hij in zijn verhalen weet te leggen. Terecht, want een schnjver die de rozevingerige dageraad om schrijft als 'De zon die zijn slaghout optilt om de wereld een lel te geven', kan er wat van. Zelf noemt hij zijn verhalen literaire reportages. 'Ik ben geen ontdek- kingsreiziger, laten we wel wezen, dat is een andere orde van grootte, dat zijn mensen die dwars over een conti nent trekken en weken m tenten hui zen. Dat is niet mijn manier van reizen. In een interview vroeg iemand hem 'Hoe zou je jezelf noemen?' 'Een zigeuner, maar dan zonder stam.' In 'Voorbije passages' (1981), waar van op de omslag een foto is afgedrukt van zijn vader op een mailboot naar Indie, schrijft Nooteboom: 'Mijn vader is in de oorlog omgekomen, ik heb hem nauwelijks gekend Ik heb niet het gevoel dat ik ooit met hem gespro ken heb. Hij heeft alleen maar een paar amateuristische tekeningen na gelaten, zelfs een graf is er niet van hem. Maar ik weet dat ik dacht toen ik die foto van zijn voorbije passage voor het eerst zag en in zijn spottende gezicht keek: het is jouw schuld dat ik con stant als een gek over de wereld moet draaien, jij hebt het zaad van die on rust in mij gezaaid.' Op zondag 3 maart wordt Cees Nooteboom geïnterviewd door Daan Cartens, publicist onder andere over het werk van Nooteboom en literair redacteur, onder meer van het tijd schrift Bzzletin. Plaats: St Aegtenka- pel te Amersfoort, om 13.00 uur. Stich ting Literair Amersfoorts Café, (SLAC) nodigt hen uit. Cees Nooteboom werd in 1933 in Den Haag geboren. Hij volgde een gymnasium opleiding op klooster scholen te Venray en Eindhoven. Hij werd nogal eens van school gestuurd omdat hij lastig was. In Eindhoven werd hij na een jaar weggestuurd van wege zijn 'perfide invloed op andere leerlingen'. (Waar je gevallen bent, blijf je, 1983). Hij maakte in 1955 een opzienba rend debuut met de roman 'Philip en de anderen', de neerslag van zijn eer ste grote reis die hij al liftend naar Zuid-Frankrijk en Scandinavië maak te. Het boek werd onmiddellijk met de Anne Frankprijs bekroond. Daarna schreef hij een bundel verhalen 'De verliefde gevangene' 1958) en enkele toneelstukken, waarvan alleen 'De zwanen van de Theems' (1959) werd opgevoerd. Voor de roman 'De ridder is gestorven' (1963) kreeg hij de Van der Hoogtprijs. Hij werd columnist van de Volkskrant (1962-1968) en ging op reis. Dat leidde tot publicatie van zijn beroemde reiskwartet 'Een middag in Bruay' (1963), 'Een nacht in Tunesie' (1965), 'Een ochtend in Bahia' (1968), 'Een avond in Isfahan' 1978) en Titter Bolivia/ Maanland Mali' 1972). Zijn belangrijkste reisreportages verschenen in het tijdschrift Avenue. In één van zijn voorwoorden: 'En weer ben ik in Bahia, m Rio, m Athene en Sevilla, lussen in het onein dige touw dat de reiziger chaotisch door de wereld trekt. Het reizen is voor mij nooit meer opgehouden, het schrijven ook niet. Sommige dingen die ik heb opgeschreven zijn mis schien belachelijk geworden, maar met belachelijker dan de dingen die mensen beweerd hebben die niets hebben opgeschreven. En daarmee wordt het wat het is, het portret, hoe dan ook van een tijd en van iemand m die tijd.' Bij Nooteboom zucht alles onder de vloek van de tijdelijkheid. Landschap pen, steden, voorwerpen, hijzelf. Zijn reisverhalen zijn de uitdrukking van de onmacht die hij voelt over de houd greep van de tijd. Zo schrijft hij: 'Wat dat wet ouder worden als vorm van sterven te waken heeft? Dat er ooit een mythische eerste keer is geweest dat je Parijs hebt zien liggen en dat je je, vijfentwintig jaar later, niet meer voor kunt stellen hoe dat eruit zag. Dat beeld is weg, voorgoed ver dwenen, overwoekerd door latere beelden, steeds andere en met die verdwijning is ook degene verdwe nen die het gezien heeft, ik dus. Nooteboom komt in zijn verhalen naar voren als iemand die van buiten kijkt naar de wereld, de mensen en de dingen en zoekt naar een manier om deel te krijgen aan hun intimiteit, hun kern. Om daar inzicht in te krijgen, gaat hij op reis. (Zijn boeken werden in vele talen vertaald en hij zelf vertaalde o.a. werk van auteurs als Pablo Neruda en Vla dimir Nabokov). De behoefte aan ruimte om alleen te zijn vormt de essentie van Noote- (advertenties) MS-DOS COMPUTER (IBM comp.) met 2 dri ves plus 20 Mb schijf voor 1600 met garan tie. Tel. 03494- 58694 Zeisterweg 55,3931 ME Woudenberg tel.:03498-1268/3600 HOUTHANDEL - TUINDECORATIES KEURSLAGER SCHOLENGEMEENSCHAP ,DE AMERSFOORTSE BERG" organiseert extra voorlichtingsavonden: Donderdag 28 februari voor 2e en hogere klassen Donderdag 7 maart voor de brugklas Plaats: de aula van de school Aanvang: 19.30 uur. Ouders en leerlingen worden van harte uitgenodigd. De Amersfoortse Berg Hugo de Grootlaan 25 3818 TA Amersfoort 033-618845 OF EEN VAN DIE ANDERE CULINAIRE DROOMPJES: ZOALS HET HOORT - door plantaardig kwaliteitsvoer steviger vlees, goede smaak, minder vet en twee keer zoveel onverzadigde vetzuren - onafhankelijke controle - kwaliteitskip exclusief verkrijgbaar bij Hamershof 't Erf 10, de Hamershof - tel. 946594 Foto: Vera Beths Periode: 0 maart t/m 13 maart vr 8 I Fiamminqhi Soliste: Vera Beths. viool Mozartproaramma 20.15 uur Stadshal. za 9 The International Super Street Performers Theatre Show Nachtshow 23 uur Stadshal. zo 10 Een Odyssee Variaties op een heldenleven Koffietoneel Let op! Deze voorstelling is verplaatst naar Theater De Lieve Vrouw. Lieve Vrouwestraat 13. 12.00 uur. zo 10 Lois Lane Pop-concert 20.15 uur Stadshal. wo 13 De avonturen van S. Gaaikema 20.15 uur Stadshal. Kaartverkoop v.a. één week voor het evenement ma t/m vr 8.30-9.30 uur en 12.30-17.30 uur. Telefonisch reserveren van 14-17.30 uur, tel. 033-726094. KEER OP KEER EEN BELEVENIS Rundersaucijsjes 500 gram #95 Corned Beef 100 gram Salami 150 gram halen 100 gram betalen Vrijdag en zaterdag biefstukdag v.d. kogel, ..n 200 gram Q™ Entrecöte 200 gram Hollandse 200 gram 50 Let iedere maandag en dinsdag op ons extra marktkoopje KEURSLAGERIJ FRED TIMMER De Biezenkamp 21 Leusden Tel. 033-941455 De Grutterij 4 Leusden Winkelcentrum Hamershof Tel. 033 - 94 11 00 boom's reisverhalen en misschien wel van al zijn werk. Hij reist vaak alleen en wanneer dat niet het geval is, is er nauwelijks iets van zijn gezelschap te merken in zijn stukken. Spanje is zijn tweede vaderland, misschien omdat dat voor hem de mooiste plaats is om alleen te zijn. In 1969 kreeg Nooteboom de prijs van de Nederlandse Dagblad Pers voor zijn columns over de Panjse Mei-revolutie die gebundeld zijn on der de titel: 'Een Parijse beroerte.' Hij schreef ook poëzie o.a. de bun dels 'De doden zoeken een huis' (1956), 'Het zwarte gedicht' (1960), 'Gesloten gedichten' (1964) en 'Open als een schelp, dicht als een steen' (1958). En ook dat leverde hem literai re pnjzen op. Nooteboom beschouwt zichzelf in de eerste plaats als dichter: 'Mijn poëzie staat voor mij voorop. Zonder poezie kan ik mij het leven niet voorstellen. Het is een wezenlijk be standdeel van mijn dagelijks werk. Daan Cartens over de poezie van Nooteboom en wel speciaal over de bundel 'Het gezicht van het oog'( 1989): 'Cees Nooteboom schrijft asceti sche, meditatieve verzen, op een reto rische manier. Tot taal verharde denk processen, misschien is dat een slui tende definitie. Poëzie is voor Noote boom denk ik, vooral een in het open baar gevoerde dialoog met zichzelf.' Nooteboom over zijn werkwijze: 'Je moet met poëzie geen haast heb ben. Poezie komt in ieder geval bij mij met vlagen. Soms schrijf ik in één van die vlagen vrij veel en dat gaat in mappen en dat laat ik rotten, gisten. Pas veel later kijk ik er weer naar. En soms, zelden, pubhceer ik een paar gedichten en dan komt het geheimzin nige moment dat je weet: nu is het een bundel. Omdat ik mijn leven groten deels kijkend doorbreng, is het dus een cyclus geworden over 'Het ge zicht": 'hij blijft in die waaiers van avond het voortdurend kijken benoemen, doelwit, roos, het zachte gezang van de jager, de litanie van het oog. 1980 is een belangrijk jaar voor Cees Nooteboom. In dat jaar ver scheen zijn succesvolle roman 'Ritue len'. De kritiek was bijna eensluidend vol lof en in het kielzog van dit literaire succes werden de reisverhalen die daarna gepubliceerd werden voor het eerst serieus genomen. Aan de bun- de's die vóór de 'wederopstanding' van de schrijver verschenen, werd nauwelijks aandacht besteed. Dat heeft Nooteboom behoorlijk dwars gezeten: 'Ik heb altijd reisverhalen geschreven. Alleen werden die door wat ik de lafheid van het klimaat noem, niet als literatuur beschouwd. De kritiek heeft me in die tijd doodgezwegen. Als je plotseling met een roman komt aan zetten, hoor je er weer bij. Met de reisverhalen die versche nen na zijn 'come-back' in 1980, waar onder 'Voorbije passages', 'De zucht naar het Westen', 'De wereld een rei ziger' hebben de recensenten de schade fors ingehaald. De reisboeken zijn in feite een men geling van reisverhalen en kunstbe sprekingen, interviews en toespra ken. Nooteboom verblijft vanaf 18 maart 1989 in Berlijn en is getuige van de Oostduitse omwenteling. Daarover bericht hij m 'Berlijnse noti ties' (1990): 'Ik woon in de Goethestrasse, dat past me wel. Lindebomen, een berk, om de hoek een loopstraat met veel winkels, de Wilmersdorferstrasse, de andere hoek de Sesenheimerstrasse, AMERSFOORT - Stic ting Literair Ame foorts Café heeft v zondag 3 maart een gt sprek georganiseer tussen Cees Nooteboot a en Daan Cartens. In dl Sint Aegtenkapel vinj* een en ander plaat? vanaf 13 uur. In het kader van dit g</ sprek heeft Ellen dU Jong-De Wilde ee voorbeschouwing g^ maakt van het werk vai Nooteboom. Naar aai leiding van de Boeket week 1991 schreef CeeL Nooteboom het boeker^ weekgeschenk 'Het vof gende verhaal'. In hei Letterkundig Museu te Den Haag is van j maart tot 30 april ees tentoonstelling van werk. met slecht gekozen. Mijn herm j slotte nu hier. Op uitnodiging van de DA Deutscher Akademischer Au dienst, woonde hij, met uitzomf van zijn zomerverblijf in Spanl derhalf jaar in Berlijn. Zijn aantel gen beginnen op 18 maart 1S| eindigen 30 juni 1990. De nu gebundelde artikelerjJ zijn verblijf verschenen in Elsedj de Volkskrant. Cees Nooteboo.f^ in Berlijn toen de Muur viel. M<y vriend en een fotograaf zat hij 1 taxi, toen hij het nieuws over del hoorde. 'Terwijl ik dit schrijf aan alle kanten kerkklokkenM deze week toen de klokken \Jj Gedachtmskirche plotseling in 1 het nieuws van de open Muur oiC stad uitgoten en de mensen op! knielden en huilden. ZichtbaM schiedems heeft altijd iets exdÉ ontroerends, beangstigends. mand ontsnapt eraan. En mei weet wat er gaat gebeuren, djf| stad die veel heeft meegemaal Maar Nooteboom beschrijft meel dit heuglijk feit. Hij doet - op pr( toon - verslag van zijn beleving? hij tentoonstellingen bezoekt, J gen houdt, met mensen spreekt! reizend door de stad de geschiel van de deling tussen Oost er| ervaart. Hij proeft de sfeer en s in voorjaar 1989: 'Achter de Muur wonen de arjfj en die zijn heel anders, zo andei| ze maar het beste kunnen blijver^ ze zijn, al was het maar omd-S ongedaan maken van de scl» waanzinnige eisen stelt aan het I stelhngsvermogen Berhjn weeM stad.f- Het aardige van Nooteboom iK hij met alleen beschrijft wat hij hjp der in de stad meemaakt, maar o? I vooral welk effect dat op her heeft. Zijn frappante bespiegehngej sociaties en overpeinzingen diej het gevolg van zijn voegen eenl dimensie toe aan zijn Berlijns vea Naar aanleiding van de Bof week 1991 schreef Cees Nootd het boekenweekgeschenk 'Hef! gende verhaal.' In het Letterk! Museum in Den Haag is van 7 maT 30 april een tentoonstelling vq werk. Ellen de Jong-de Wilde (advertenties) Alledaags winkelen? Niet zo maar mogelijk voor ruim één miljoen Nederlanders met een lichamelijke handicap. Geef voor een samenleving zonder drempels! Nationaal Revalidatie Fonds Bunnik, telefoon 03405 - 63244 AAjf.y 9C -ei <9 Voor TUINAANLEG en onderhoud, ontwerp en advies. Hoveniersbedrijf Groen en Groei, Ermelo, tel. 03417-58736 Wij hebben een uitge breide collectie GE- BOORTEKAARTEN en huwelijkskaarten. Mo- dellenboeken mag u thuis nakijken. De Leus der Krant. Asschatter- weg 19. TUINADVIES - ONTWERP - AANLEG - ONDERHOü! Clarenburg 36 3834 BG Leusden 033-947483 INTERIEURBEPLANTING GROENVOORZIENINGEN - BESTRATINGEN tal

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1991 | | pagina 12