„Kinderen bijbelverhaal laten meebeleven" Panorama Lisiduna I Meningen LIESHOUT bv Bette Westera (Stoutenburg) schrijft met moeder serie 'Bijbelse verhalen voor alledag' Golfoorlog Knoflookpad hoofd*"556 0-750 lieuws uit de verenigingen Nieuws uit de verenigingen - „Later mag het van mij een café worden" DENSDAG 6 MAART 1991 interview I GORINCHEM - „Ouders en andere op- aders die de verhalen uit de Bijbel aan de kinderen ertellen willen dat ook zij God leren kennen. Maar leren kennen vraagt meer dan de verhalen horen en de fkenis ervan doorgronden. God leren kennen betekent: God geraakt worden. Gods verhalen begrijpen bete- ze meebeleven, meevoelen, meedoen. We hebben een taal uit de Bijbel pas echt begrepen als we erdoor zijn épen." staat Bette Westera uit Jenburg en haar moeder j Westera-Franke voor ogen (et schrijven en samenstellen ple tiendelige serie 'Heb je gehoord...', lees- en werk- met 'bijbelse verhalen lledag voor kinderen van {let eerste deel, voor drie-ja- is zojuist verschenen bij de sche uitgeverij Narratio nchem. Het bijzondere van eks is dat ieder deel voor bepaalde leeftijd is geschre den geïllustreerd. De serie is in j^rste plaats bedoeld voor de ^ren zelf om er thuis mee aan ag te gaan, samen met ou- verzorgers, broertjes en en andere huisgenoten, c op school of in de kindere- lenjdienst zijn de boekjes te r EEN? Heb je wel gehoord...' is ont- I in de pastorale praktijk van der Mies als hervormd predi- in Aarlanderveen, Leider- S en Katwijk. Sinds haar ver vroegde emeritaat begin dit jaar woont zij in Oldenzaal. Bette, staf functionaris godsdienstonderwijs bij het Centrum voor Educatie van de Nederlandse Hervormde Kerk en „wonend en werkend" in het Franciscaans Milieuproject Stou tenburg ('Kasteel Stoutenburg'): „Er waren doopouders die vroe gen naar een goede kinderbijbel. En de leiding van de kinderne- vendienst had ook behoefte aan leuk materiaal. Ik schreef al wel eens wat liedjes en verhaaltjes. Uiteindelijk is het geen dik boek geworden, maar een hele serie boeken die de kinderen op het lijf geschreven zijn." De ambitieuze opzet van het project is uitgedacht door Narra- tio-uitgever Leen van den Herik. „Toen Mies en Bette bij Narratio aanklopten met de vraag of ik iets zag in een nieuwe kinderbijbel, waarvoor zij een gedeelte als proef hadden uitgewerkt, was mijn eerste reactie: Nog een kin derbijbel? Toch sprak de wijze waarop zij aan het werk waren gegaan, me wèl aan, heel duide lijk op het praktisch gebruik in gezin, kerk en school gericht. Al pratende hebben we op een rijtje gezet op welke bezwaren je stuit in het gebruik van de bestaande kinderbijbels in het algemeen. Twee punten kwamen daarbij heel duidelijk naar voren. Kinder bijbels bevatten altijd een selec tie bijbelverhalen van de auteur én de boeken worden geschre ven voor een leeftijdsgroep, waarbij soms klein en groot bij elkaar genomen worden, terwijl de ontwikkeling van die kinderen dat eigenlijk niet toelaat.. Toen dat op tafel lag, was het niet moeilijk het project verder uit te werken: alle delen geven de in houd van de hele Bijbel en ieder deel wordt geschreven voor eén vaste leeftijd. Iedere leeftijd een eigen boek. De ontwikkeling van het kind is uitgangspunt." EERLIJK Bijbelverhalen horen onlos makelijk bij geloofsopvoeding, meent Bette Westera. „De Bijbel is inspiratiebron voor het geloof. Ik zou niet weten hoe je kinderen gelovig kunt opvoeden zonder dat je bijbelverhalen vertelt. Bij belverhalen, onder meer m de vorm van de bekende 'Woord voor woord'-kinderbijbel van Ka- rel Eykman en Bert Bouman, zijn in elk geval voor mij persoonlijk de aanleiding geweest om na te gaan denken over God en ge loofszaken. Daarbij gaat het er niet om dat de ouders alle ant woorden in huis hebben. Je mag gerust je eigen moeite laten blij ken, dat je als ouder ook zit met al die oudtestamentische gewelds- verhalen. Twijfel hoort af en toe ook bij geloven. Zo ga je heel eerlijk mét de kinderen op ont dekkingsreis, om te bemerken dat die bijzondere "verhalen van toen' verhalen zijn van alledag, voor mensenkinderen van nu. Je kunt er niet omheen dat je iets van je eigen geloofsbeleving door geeft als je met de kinderen in gesprek gaat. Op een neutrale manier vertellen over Bijbel en kerk om de kinderen ten slotte zelf te laten kiezen, lijkt mij heel moeilijk. Als je gelooft straal je er m je leven toch wat van uit?" Wat is er zo bijzonder aan bij belse verhalen dat ouders/'opvoe ders ze al vóórdat kinderen zelf kunnen lezen, aan hen willen overdragen? Bette en Mies Wes tera: „De bijbelverhalen zijn ver halen uit een andere tijd, die in onze tijd nog steeds zeggings kracht hebben. Het zijn verhalen van vroeger, over vroeger, nu en straks. Bijzonder is ook dat het verhalen zijn over God en over mensen. Bijbelse verhalen laten ons zien hoe God met mensen omgaat en hoe mensen met God omgaan. Ze gaan over hoe God doet en over hoe mensen doen die met God leven. Daarom zijn voor velen van ons de verhalen uit de Bijbel zo belangrijk: ze leren ons God kennen." DICHTBIJ Moeder en dochter Westera erkennen dat „we kinderen het geloof met kunnen leren" „Ze moeten het zelf ontdekken. We kunnen hen wel door de verhalen uit de Bijbel laten zien wat men sen beweegt die met God leven. We kunnen hen ook geloofsver- halen zo aanreiken dat zij in staat gesteld worden die verhalen mee te beleven. Begrijpen heeft behal ve met verstand, ook te maken met gevoel en beleving, midden in de verhalen gaan staan en je realiseren hoe dat voelt. De ver halen meebeleven is de enige manier om de gevoelswaarde er van te ontdekken. En de bijzon dere betekenis van de bijbelse verhalen schuilt in de enorme ge voelswaarde van het geloof van mensen m God en van God m mensen, die erin tot uitdrukking komt." De bedoeling van 'Heb je wel gehoord...' is „kinderen van een bepaalde leeftijd te helpen en te stimuleren bij hun ontdekkings reis door de Bijbel". Bette Weste ra: „We doen dat door hen verha len, gedichtjes, liedjes en spel letjes aan te bieden die hen heel dicht bij de bijbelse verhalen brengen. En door de bijbelse ver halen zo te venellen, dat duidelijk wordt dat het verhalen zijn die heel dicht bij de kinderen staan. Het zijn met alleen verhalen die lang geleden gebeurd zijn. Kort om: door bijbelse verhalen te be schouwen als verhalen van alle dag voor kinderen van nu. Die verhalen blijven pas hangen als de kinderen ze kunnen beleven. De verhaaltrant moet uitnodigend zijn, maar het kan ook met een Bette Westera: „Een verhaal uit de Bijbel is pas echt begrepen, als we er door worden gegrepen!" kleurplaat - nog steeds heel leuk om te doen -, of een spelletje of een spiegelverhaal (een verhaal over een voor kinderen herken bare alledaagse situatie, waaraan een in zekere zin vergelijkbaar bijbelverhaal 'gespiegeld' kan worden, red.)." NIET KANT-EN-KLAAR Alle delen van de nieuwe sene hebben volgens Bette gemeen dat zij oud- en nieuwtestamenti sche verhalen bevatten en deze op elkaar betrekken. „We gaan m grote lijnen de hele Bijbel door. Ook stukjes uit Spreuken, Psal men en Openbaringen nemen we op." Verder wordt m ieder boek stilgestaan bij de christelijke feesten. Bij de samenstelling van de boeken wordt terdege rekening gehouden met leeftijd en bevat tingsvermogen van de doel groep. In de deeltjes voor de kleuters, waarin het kind ('ik') in het midden staat, wordt veel 'ge werkt' met spiegelverhalen. Er komt slechts een beperkt aantal bijbelverhalen aan de orde. Bette Westera: „De verhalen die wij hen vertellen moeten een directe relatie met hun eigen doen en laten. Soms brengen we maar één aspect van zo'n verhaal naar vo ren. Later in de serie, als de kin deren wat ouder zijn, komt het verhaal terug en worden ook an dere aspecten belicht. Het schep pingsverhaal vertel je aan drie-ja ngen anders dan aan kinderen van twaalf. Je sluit aan bij vragen als: Heeft God die alles gemaakt heeft, ook de bomen gemaakt, en de blokken waarmee ik speel? Het verhaal van David en Goliath past in een serie over groot en klein, bang zijn en angst overwin nen. Daarbij hoort in ons boek een gedichtje over een reus voor wie alle dieren in het bos bang zijn. Alleen een mug heeft de moed de reus zo in zijn neus te prikken dat hij de benen neemt. Het gaat er met om m die verhalen alles met alles te vergelijken: de reus is Goliath, de mug David. Het voornaamste is dat de verschillen tussen groot en klein, angst en je samen groot voelen dicht bij de kinderen gebracht worden. In de deeltjes voor de oudere kinderen worden daarentegen spiegelver halen en bijbelverhalen met el kaar verweven. Vertellenderwijs brengen we ook iets van de histo rische en culturele achtergrond van de Bijbel onder de aandacht." Kant-en-klaar materiaal heb ben Bette en Mies Westera niet willen leveren. „Het is echt de bedoeling dat de ouders mee kij ken, luisteren en spelen. Verha len, liedjes en spelletjes die de kinderen niet aanspreken moe ten de ouders (een tijdje) laten rusten. Zelf heb ik het deel voor dne jaar uitgeprobeerd toen mijn zoontje al een half jaar drie was. Voor kinderen die net drie zijn, kan het boek best moeilijk zijn. Alles wat wel aanspreekt kan echter, vooral voor kleine kinde ren, niet vaak genoeg herhaald worden, bijvoorbeeld in de zo merperiode waarvoor we geen nieuw materiaal hebben opgeno men." Bette Westera en Mies Weste ra-Franke (tekst) en Loes van der Mark (illustraties), Heb je wel ge hoord, Narratio Gorinchem, per gebonden deel 19,50. Het deel '3 jaar' is reeds verschenen, het deel '8 jaar' verschijnt in april, terwijl m de komende jaren tel kens in het voorjaar de aanslui tende delen uitkomen. perschapsverlof Calligrafie IDEN/AMERSFOORT - In het Ivoor Rechtshulp, Stadsring Sndt op dinsdag 26 maart een natieavond plaats over het jrschapsverlof. Op 1 januari n nieuwe wet in werking ge len, die het mogelijk maakt r ouders met kinderen bene- I de vier jaar gedurende een [jaar de arbeidstijd terug te gen tot twintig uur. De werk- p is verplicht het verlof toe te |en. Over dit onderwerp en indere vragen, die te maken én met werken en kinderen Üe voorlichtingsavond. Aan- f 19.30 uur. ïzin JSDEN - Dinsdag 12 maart iden de afdelingen Zuid en trum van de NCVB een geza- fjke avond in Trefpunt, Arn- eweg 75 in Leusden Zuid. ^kster deze avond is me- r Hoek-van Kooten, over het verp 'Gezin in de bran- De avond begint om 19.45 LEUSDEN - Vanaf 7 maart start de Stichting de Zuidzij een cursus calligrafie, bestaande uit tien les sen. De cursus wordt gegeven op donderdagochtend. Meer infor matie: telefoon 94 02 16/94 10 37/94 66 57. Kleding LEUSDEN/ACHTERVELD - Zater- dag 9 maart kan er gebruikte kle ding worden afgegeven bij de auto van de Emmaüsgangers op de plaats voor de Kerk in Achter veld. De opbrengst van de actie komt ten goede voor onder ande re behuizing van ontheemden. De auto staat er van 9-14 uur. Donorcodocü LEUSDEN - Dinsdag 12 maart houdt KPO een informatieavond over het nut van een donorcodo cü. De heer Van Dijke en me vrouw Berendsen komen vertel len hoe belangrijk het is een co- docü te hebben. Ter ondersteu ning gebruiken zij füm en dia's. De avond in De Kom vangt aan om 20 uur. Deze rubriek staat open voor schriftelijke reacties (kort, bon dig en actueel) op artikelen in de Leusder Krant. De redactie be houdt zich het recht voor brieven in te korten of zonder opgaaf van redenen te weigeren. Anonieme bneven zullen ongelezen in de prullemand verdwijnen. Brieven dienen gestuurd te worden naai Redactie Leusder Krant, t.a.v. Gerrit Jeunng, Asschatterweg 19, 3831 JT Leusden. Betty Dirks van de "Vrouwen voor Vrede' afdeling Leusden kondigt de stop aan van het we kelijks protest tegen het oor logsgeweld in de Golf, maar de Vrouwen blijven zich inzetten voor een wereld waarin mensen gestimuleerd worden elkaar te helpen in plaats van elkaar te doden. Betty Dirks namens Vrouwen voor Vrede Leusden Vrouwen voor Vrede, Leusden, stopt met het we kelijks protest tegen het oorlogsgeweld in de Golf. Gelukkig is er een staakt het vuren in de Golf. Hoeveel doden er zijn gevallen is met precies bekend: 100.000 of 200.000 doden aan de Iraak- se kant en 100 aan de Wes terse kant? Bovendien zijn er veel slachtoffers onder andere bevolkingsgroepen in het Midden-Oosten. Is dat met betreurenswaardig? Als een conflict met ge weld wordt opgelost, wordt er haat m de harten van de mensen gezaaid. Conflicten zullen er altijd blijven, doch deze kunnen op een andere manier dan met geweld worden opgelost. Behalve dat het wapenembargo voor Irak moet blijven bestaan, moet er een wapenembargo voor de hele wereld gelden. Met het geld besteed aan wapens kunnen zoveel an dere dingen gedaan wor den, die de hele mensheid ten goede komen. 40 dagen oorlog kostte, zover we we ten, ongeveer 40 müjard gulden. Dat heeft de wereld er voor over gehad om Koe weit te bevrijden. Koeweit, dat geen bananen uitvoer de, maar olie. Olie, die het Westen nodig heeft voor hun manier van leven. Wat heeft de wereld er voor over om het honger- probleem op te lossen9 Wat heeft de wereld er voor over om het vluchtelingenpro bleem op te lossen? Wat heeft de wereld er voor over om de mensenrechten te verwezenlijken? Vrouwen voor Vrede blijft zich inzetten voor een wereld, waann mensen ge stimuleerd worden om el kaar te helpen i.p.v. om el kaar te doden. Vrouwen voor Vrede streeft naar een wereld, waann mensen vreedzaam naast elkaar kunnen leven. Mevrouw N. van Boetselaer-de Beaufort komt terug op het arti kel over de aan te leggen drink- poelen voor amfibieën. In na tuurgebied Den Treek worden natte plaatsen aangelegd. Naar aanleiding van het artikel over het plan 'poelen' te graven op het landgoed Den Treek-Hen- schoten, ten bate van kikkers, padden en salamanders, ben ik zo vrij op een kleine fout te wijzen. U schrijft namelijk dat de Stichting De Boom, eigenaar van het land goed Den Treek-Henschoten, geen bezwaar maakte tegen de aanleg van poelen op haar ge bied. Ik ben zo vrij, u er op te wijzen, dat de Stichting De Boom geen eige naar is van het landgoed. Het eni ge wat deze twee instanties met elkaar gemeen hebben, is hun beider oorsprong m de familie De Beaufort. Verder zal ik met vreugde het bestaan van salamanders, pad den en kikkers tegemoet zien. Nog een vraag: Hoe ziet een Kno flookpad er uit en vanwaar die naam? N. van Boetselaer-de Beaufort Leusden Een knoflookpad (pelobates fus- cus) is bij uitstek een gravende soort. In Nederland komt hij vrij wel uitsluitend op zandgronden voor. Het is een bedreigd soort, die m Utrecht de laatste jaren ruet is gesignaleerd. Hij plant zich voort in vnj diep, half voedselrijk water. In Nederland komt hij voor in de rivierdalen van Drente, noord-west Overijssel, Gelder land en oostehjk Utrecht, Brabant en Limburg. Als het dier op temperatuur is en je pakt de pad vast scheidt deze huidslijm af wat sterk naar knof look ruikt. Vandaar de naam. (advertentie) bieding 9elü'9 Aanl ontelbare woonoplossingen Belasting INTERyMEUBEL Hamersveldseweg 22, Leusden, tel. 941331 LEUSDEN - De Vereniging Wel zijn Ouderen Leusden biedt in sa menwerking met de belasting dienst, aan de senioren in Leus den de mogelijkheid assistentie te vragen bij het invullen van het belastingformulier. Deze service is gratis. Men kan zich opgeven van 11 tot en met 20 maart bij Mevrouw De Schepper, telefoon 94 63 51. Leusden '90 LEUSDEN - De politieke partij Leusden '90 houdt dinsdag 19 maart de algemene ledenverga dering m de deel van Groot Krak- horst, Bolderikhof 18. Op de agenda staat onder andere een bestuursverkiezing. Tevens zal de partij de nieuwe activiteit voor 1991 onder de aandacht brengen. %Er wordt voorgesteld, een actie te starten onder het motto: Veilig(er) verkeer in Leusden. Naam: Ineke Jansen-Hillen Beroep: Partime docente/huisvrouw Bekend van: PvdA-raadslid Favoriete plek: „Het VTouwenontmoetingscentnlm,, ,Ik heb als favoriete plek gekozen voor het vrouwenontmoetingscentrum in het gemeentehuis, omdat het een mooi voorbeeld is van een zwaar bevochten plek in de gemeente. Zwaar bevochten, zeker als ik het vergelijk met andere faciliteiten m Leusden. Neem bijvoorbeeld de biljartruimte, die ook hier in dit pand is gecreeerd. Niet dat ik het die mensen misgun, maar daar is wel veel minder strijd voor nodig geweest." „De andere reden is dat dit voor mij een warme, gezellige plek is, waar ik mij thuis voel en waar andere vrouwen zich volgens mij ook prima thuis zouden kunnen voelen. „Het heeft bij elkaar wel zes jaar geduurd voor we deze accommodatie in gebruik konden nemen. Het initiatief dateerde al van 1978, toen de toenmalige Vrouwenraad via een huis-aan-huis enquête de behoeften van vrouwen onderzocht. Daar kwam toen uit naar voren dat er behoefte was aan een eigen Plek. Dat idee is uitgewerkt, maar het heeft nog tot 1984 geduurd voor het vrouwenontmoetingscen- trum er eindelijk kwam. Maar zeker niet zonder slag of stoot. Bij ambtenaren bijvoorbeeld werd er vaak nogal lacherig over gedaan. Dat we bij de inrichting zeker ook pannetjes moesten hebben om de spruitjes te koken en dat soort opmerkingen hoorden we regelmatig. „Ik vmd het jammer dat het centrum na zes, zeven jaar bij veel mensen nog het beeld oproept van 'engRooie Vrouwenhof Ik denk dat dat ook ruet klopt. Okee, de Rooie Vrouwen hebben zich fanatiek ingezet om het hier te krijgen, maar in principe is het voor iedere Leusdense vrouw bedoeld. Veel nieuwkomers reageren nog steeds verbaasd, als ze merken dat het hier gewoon gezellig is en dat je i hier ook kan bloemschikken en zo." „Ik denk dat deze ruimte zo belangrijk is, omdat vrouwen hier kunnen zeggen wat ze willen en zichzelf kunnen zijn. Dat is voor hun ontwikkeling goed. Er mogen hier ook geen mannen komen en ik denk dat dat ook nog even zo zal moeten bhjven. Niet omdat we iets tegen mannen hebben, maar om vrouwen de gelegenheid te geven voldoende zelfvertrouwen op io bouwen. In de praktijk blijkt L tamelijk nog steeds dat mannen snel de boventoon voeren. De emancipatie is op dat gebied nog lang iet ver genoeg gevorderd. Pas als vrouwen straks, mede als gevolg van dit soort activiteiten hier, een olwaardige plaats in de samenleving hebben bevochten, is voor mij de kring rond. En dan moeten we er ook maar een Jeuk café voor iedereen van gaan maken ..Ondanks het feit dat we nu een plaats hebben, waar we best trots op mogen zijn, bhjft er natuurlijk iog wel wat te wensen. Ik zou bijvoorbeeld graag zien dat er een professionele emancipatiewerker u komen, om nog beter nchting te geven aan de vormende en scholende activiteiten hier. Wat dat treft zou Leusden zich op emancipatiegebied best eens wat nadrukkelijker mogen manifesteren.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1991 | | pagina 7