s E Internationale School voor Wijsbegeerte 75 jaar liefde voor het tekenen Roofoverval op bejaarde opgelost I lensder» krant: Wat is een filosoof? LTA exposeert Speelgoedbeurs aktueel (advertentie) UITVAARTVERZORGING De Haan en van de Kamp Mozartweg 58 - Amersfoort - Telefoon 033-757007 Begrafenissen - Crematies - Wilsbeschikkingen - Deposito's - Verzekeringen Commercie De finaciele zwakte is al 75 jaar hèt probleem van de school. „Het klinkt heel platvoers, maar we altijd financiële problemen ge had. Alleen in de jaren zeventig kenden we geen problemen. We krijgen nog steeds subsidie van het ministerie van WVC, maar het wordt steeds minder. In 1988 zijn we het commerciële conferen tie-oord De Queeste gestart, be doeld om het hoofd van de school boven water te houden. Dat is gelukt. De Queeste heeft inmid dels een goede naam opge bouwd m het huisvesten van man- ge ment- en communicatieoplei- dingen. Nee, inhoudelijk hebben wij daar als school geen invloed op. De bednjven bepalen dat. Toch leveren de opbrengsten van het conferentie-oord niet genoeg op voor de school, om ooit hele maal zonder steun van de over heid te kunnen draaien." De school heeft dankzij De Queeste de eerste aanslag van de overheid overleefd. Wouters vraagt zich misschien wel terecht af of een lichte dosis wereld vreemdheid niet juist de verkla ring vormt voor het hardnekkige bestaan - 'against all odds'- van een onderneming als de ISVW. Want 75 jaar weten door te gaan met beperkte financiële midde len lijkt bijna op zakelijke onzin. Vlaams Paul Wouters excuseert zich aan het begin van het gesprek voor de rommelige ontvangst. De Vlaamse tongval is, ondanks een kleine tien jaar woonachtig in Ne derland, gelukkig nog niet ver dwenen. Vlamingen hebben altijd iets relativerend over zich. Zo ook deze in Leusden woonachtige Belg. Hij is een beminnelijk man en is makkelijk en eenvoudig in de omgang. De directeur komt dagelijks op de fiets naar zijn werk op de Dodeweg. In zijn kantoor waant men zich midden in een stil bos, ondanks de nabij gelegen snelweg en dankzij een immense geluidswal. Bij de aan leg van de A-28 richting Utrecht ging een gedeelte van het terrein van de School verloren en kwam er asfalt voor in de plaats. Wouters is al bijna acht jaar directeur van de Internationale School voor Wijsbegeerte. Daar voor werkte en woonde hij drie jaar m Antwerpen. Aan de univer siteit van Gent studeerde hij af. „Ik ben alleen naar hier geko men, maar inmiddels heb ik ook een klein gezinnetje; een voor Leusden typerend gezin. On danks alle beperkte mogelijkhe den is het leuk werken hier. Ik zie een toenemend aantal deelne mers aan curssussen, een toene mende aantal activiteiten en een toenemend aantal leden. In 1987 hadden we 750 leden; momenteel hebben we er 1500. Er zit dan ook nog behoorlijke wat dynamiek in de tent." Is het verschil tussen een Vla ming en een Nederlander, dat een Vlaming gewoon blijft doen. De Belgische minister van Bin nenlandse Zaken die door een Hollandse verslaggever hard- nekkkig met de verkeerde vra gen wordt bestookt. De minister weigert te antwoorden en zegt Wijsbegeerte (volgens Koenen woordenboek der Nederlandse taal) is het streven naar wijsheid; de wetenschap der begrippen, opgevat als de hoogste we tenschap of grondslag van alle andere wetenschap pen: filosofie. Een filosoof is dan een beoefenaar der wijsbegeerte. Maar een filo soof is ook een ovenschotel van vlees en aardappelen. Directeur Paul Wouters van de Internationale School voor Wijsbegeerte maakt de 'filosoof meestal op de Franse manier klaar: „Men kookt aardappels en groene selderij. Dat kan samen in één pan, want men moet er toch puree van ma ken. Men neme gehakt, bij voorbeeld half-om-half, kruidt dat naar smaak. Voegt een eierdooier toe voor de smeuigheid en con sistentie. Dan doet men in een ovenschotel, ingevet uiteraard, de gehakt onder in; daarover de puree en de oven in. Het cntenum is dat het gehakt gaar wordt. On dertussen uienringen en to maten in een koekepan bakken. Het uien-tomaat mengsel bovenop de scho tel doen en nog eens vijf minuten laten meebakken. Ik vind het een lekker ge recht. Waarom de schotel filo soof heet is bij Wouters met bekend, maar het filosofi sche verhaal dat erbij hoort, kent hij wel: „Door de kleuren van de tomaat en ui ziet de boven kant er fraai uit; de schotel ziet er aanlokkelijk uit. Ech ter, om de kern van de zaak te bereiken, moet men daar voor eerst door een saaie en droge brij heen. Bij de kern aangekomen, bhjkt deze één van de goedkoopste van de goedkoopste te zijn. Want in feite is filosoof een kliekjesgerecht. Filosofen houden ervan te relativeren waarmee ze be zig zijn. Maar uiteindelijk is de eigen bezigheid toch het meest belangrijke. Hij komt soms ironisch over. Het hjkt of hij niet serieus is, maar je moet filosofen niet echt geloven. Want hebben ze een ideetje, dan is dat van een allesbeheersende im portantie en zouden er meer mensen mee bezig moeten zijn. De Internationale School voor Wijsbegeerte, Dode weg 8 in Leusden, tel. 650700. dat men de juiste minister maar had moeten uitnodigen. Is het verschil dat België schepen naar de Golf stuurt, maar bij een con flict de schepen terughaalt? Dat Raymond van 't Groenewoud een gospel kan zingen en Andre Ha- zes niet? Vragen, vragen en nog eens vragen. In de wijsbegeerte is men ge wend steeds opnieuw vragen te lanceren: zinnige vragen, maar ook soms bij nader inzien onzinni ge vragen. Bij de ISVW is daar tijd en gelegenheid voor. Ik ben geen filosoof, maar komt er ooit een eind aan het filosofe ren? „Nee, maar dat geldt met spe ciaal voor de filosofie alleen. Het is eigen aan het theoretisch den ken. Het is een onpraktische ma nier van denken, want elke vraag roept weer nieuwe vragen op. Het is zaak voor een filosoof dat te onderkennen. Doe je dat niet, dan wordt hij dogmatisch. Kijk maar naar Karl Marx, die voor die tijd een uitstekend filosoof was en goede ideeën had. Men is echter aan die theoneën blijven hangen en dan ga je de verkeerde weg op. Het ergste is als een filosoof aanhangers knjgt." De inzichten die men als filo soof knjgt, kunnen wel degelijk een steun zijn voor de samenle ving. Volgens Wouters kunnen filosofen begrippen verduidelij ken. „Als filosoof probeer je din gen te begrijpen. Je probeert din gen op een njtje te zetten. Ik zal een voorbeeld geven: neem nu het begrip rechtvaardigheid. De filosofie maakt duidelijk dat er twee benaderingen mogelijk zijn. De eerste is een eerlijke verde ling en de andere is 'Hoe ben je in het bezit gekomen van wat je hebt'. De eerste uitleg is dus de verdelende rechtvaardigheid: hoe zijn de middelen verdeeld m de samenleving? Heeft iedereen evenveel of heeft de ander wat meer? Overal in de wereld zie je dat iedereen daar zijn eigen nor men aan stelt." „Een tweede uitleg is rechtvaardigheid te zien als een kwestie van 'de juiste titel'. Hoe ben je er aangekomen? Het is niet rechtvaardig als het gestolen hebt of als je gefraudeerd hebt. Het is wel rechtvaardig als je er op een eerlijke manier aan geko men bent. Door middel van werken bijvoorbeeld. Wat is nu het belang van deze twee bena deringen? In discussies zie je vaak dat die twee benaderingen door elkaar lopen en dat vertroe belt de discussie. Als je dat tegen mensen vertelt dan zeggen ze vaak dat je gelijk hebt. Maar in de verdere discussie gaan ze vaak op dezelfde voet verder." Veel mensen zijn volgens Wouters met filosofische vragen bezig: „De zin van het leven? Mensen zijn voortdurend bezig die vraag te beantwoorden. Aan de andere kant van de wereld verhongeren kinderen. Wij leven ons eigen leven. Als je je daar echt druk om zou maken, heb je geen leven meer. Iedereen heeft het tegenwoordig over geestelijk gezondheid. Misschien is een voorwaarde om geestelijk ge zond te zijn, dat je de wereld van het lijf kan houden. Iedereen is voor mij filosoof, maar de meeste mensen hebben weinig tijd om daar bij stil te staan. Bij onze school kan dat; daar zijn wij voor." Frits Schoenmaker LEUSDEN - Met de aanhou ding medio februari van een viertal jongeren, drie Leusde- naren en een Amersfoorter, heeft de rijkspolitie Leusden onder andere een overval op een 85-jarige inwoner van Leus den opgelost. Het gaat om J. v. S. (18), R. H. enM.V. (beiden 17) uit Leusden en de 16-jarige S. L. uit Amersfoort. Op een avond m augustus 1990 drongen de drie Leusdenaren de woning binnen van een bejaarde waarvan men dacht dat hij nogal vermogend was. Eenmaal binnen werd het slachtoffer door één van de daders in bedwang gehouden terwijl de andere twee de woning doorzochten. De buit, slechts 1000 gulden, ging op aan eten drinken en uitgazin. Tijdens het onderzoek bleek dat één van de jongelui emge maanden daarvoor te Amers foort, met een ander vriendje een overval had gepleegd op een snackbar. Op een avond in maart 1990 stapte het tweetal met nylonkou sen over hun hoofden en gewa pend met een luchtdrukpistool en een mes een snackbar te Amers foort binnen. Daar werden de twee verkoopsters gedwongen de inhoud van de kassa af te staan. De buit, ruim 1000 gulden, werd verdeeld en verbrast Buiten de hiervoor genoemde overvallen hadden de jongelui zich ook nog schuldig gemaakt aan twee woninginbraken, een inbraak in een kerk, fietsendief stal en een tiental autoinbraken. Twee van de daders hadden bovendien vong jaar te Amster dam getracht twee winkelende dames van hun handtassen te be roven. Toen echter de vrouwen begonnen te gillen en een voor bijganger de achtervolging in zette, kozen de twee het hazen pad en wierpen de handtas weg. De daders zijn inmiddels voor geleid aan de officier van justitie en zullen zich te zijner tijd moeten verantwoorden voor de kinder rechter. LEUSDEN Speel-o-lheek Ha- mertje Tik houdt woensdag 20 maart een speelgoedbeurs in peuterspeelzaal Pinkeltje aan de Kuperssmgel 93. De beurs duurt van 19.30 uur tot 21.00 uur. Spullen kunnen dinsdag 19 maart van 16.00 uur tot 17.00 uur en van 19.30 uur tot 21.00 uur worden ingele verd. Afrekenen gebeurt donder dags tussen 16.00 uur en 17.00 uur. Van de opbrengst komt 20% ten goede van de peuterspeelzaal. Voor meer informatie kunnen belangstellenden bellen met: 945865, 94215C of 946036. Internationale School voor jegeerte (ISVW) is ontstaan de eerste wereldoorlog. >rs:„Die oorlog, die uiter- zinloos was, met veel wa- ikletter, was aanleiding om tte maken met het ideaal van gantal mensen. Aan de wieg idealisten als de schrij- redenk van Eeden en de [idige L.E.J. Brouwer. Beide nogal markante figuren, as uiteindelijk de Amers- theehandelaar Daniel Rei de man met geld, die de sende stoot gaf tot de stich- ran de school. De school een internationaal, onaf- lijk centrum worden ter iping van levens- en we ischouwingen. Er is nog d gebakkeleid of het nu een of een hogeschool moest in. Op zich al een raar pro- want de school kent geen ere leerlingen." Het werd lelijk 'school', omdat het ituut voor iedereen moest Vanaf 1916 worden op looi cursussen, congressen, eurten etc. gegeven, school heeft inmiddels 75 -aring met het geven van ;en, congressen en confe- Er bestaat dan ook een 'ekkende lijst van spre- le in al die jaren langs zijn ist. Wouters bladert in het 'Zestig jaar Internationale voor Wijsbegeerte' van ir. Everdingen, oud-be id van de school. De lijst •rofessoren, doctoren en idussen, die volgt, is in- id indrukwekkend. Het is •lijk ondoenlijk ze allemaal imen. Een kleine greep uit ige lijst van sprekers: pro- De Galan, mr. Abel Herz- Wim lbo, Koos Postema, |rt Zuiderveld, dr. Bram van ik, drs. J.Pronk, prof. Karei iet Reve, Joop den Uyl, dr. Jung, prof. dr. Albert iitzer, prof. dr. Werner Levi, is Mousseau en prof. dr. Oppenheimer. jiegeling (uters: „We zijn een inder Directeur Paul Wouters van de Internationale School voor Wijsbegeerte: „Het ergste is als een filosoof aanhangers krijgt. daad internationaal georiënteerd. De sfeer die er hangt en de ideeën van mensen zijn heel be langrijk voor de school. We zijn altijd met de tijd meegegaan. We waren altijd een afspiegeling van de tijd. In de jaren zestig hadden we een directeur die bij ons ex perimenteerde met LSD. Dan kon toen allemaal. Hij is later wel ont slagen, omdat hij te ver ging. In de jaren zeventig zocht de school een striktere aansluiting bij de wijsbegeerte van de universitei ten." 'De ISVW moest een internatio naal geonënteerd en volstrekt onafhankelijk centrum 'ter ver dieping van levens- en wereldbe schouwing' vormen, strevend naar eenheid op geestelijk en maatschappelijk gebied', aldus een persbencht van de school. Wouters: „We hebben nog steeds de functie van een onafhankelijk forum, waar alle gezindten open en vrij kunnen discusiëren. Dat is gelukkig altijd zo gebleven. Dat is ons dierbaar." Volgens de directeur is de be tekenis van de wijsbegeerte met de tijd verschoven. „Wij probe ren de wijsbegeerte niet louter theoretisch te benaderen, maar er meer in praktische zin mee bezig te zijn. Mensen hebben pro blemen en ieder mens ervaart die problemen op zijn of haar eigen manier. Wij proberen daar op in te spelen. Ik denk hierbij, bijvoor beeld, aan onze activiteiten op het gebied van de 'Organisatiefiloso fie'. Wat is dat? „Het bestaat eigenlijk niet al leen hier, maar bij veel andere instituten. Het is het raakvlak tus sen bedrijven, en dan met name het mangement, en de filosofie. Wij organiseren cursussen (bij voorbeeld 'probleemoplossen'), conferenties, workshops en diner pensant. Bij een diner wordt een praatje gehouden; dat gebeurt dus eigenlijk tussen de soep en de patatten. Het is een aangena me manier van kennis overdra gen. Het is de minst ernstige poot van onze school." Volgens de folder over Organi satiefilosofie Vraagt de prakti sche werkelijkheid waarin we le ven voortdurend om vorm gege ven te worden. Als vanzelfspre kend doen we dat ook: we orde nen, organiseren op allerhande manieren ons denken en hande len'. Volgens de filosofen is het van belang hierover 'fundamen teel na te denken, omdat we met de ordening die we nu kiezen ook vooruitgrijpen op de werkelijk heid, de praktijk, van straks. Is onze manier van organiseren wel zo vanzelfsprekend?' a NSDAG 13 MAART 1991 $DEN/AMERSFOORT - De jnationale School voor ibegeerte viert dit jaar haar )rig jublileum. Woensdag ibruari was de officiële da- van het jubilieum. Op die werd er echter gewoon ge kt; dat gold ook voor direc- Paul Wouters. Onder ande- iet te woord staan van de 'I. Het jubileum wordt later in jaar officieel gevierd. Op i|dag 26 oktober zal de jol de jaarlijkse Filosofie- organiseren, die gehouden worden in De Eenhoorn in Ssfoort. financiële situatie van de IJ is momenteel niet al te jdeung. Maar volgens Wou- Bt er nog "behoorlijk wat dy- in de tent'. De functie als kelijk platform, waar alle jdten een open discussie houden, is de jarige zeer dierbaar. Wouters toekomst dan ook met [uwen tegemoet. ant Een winterkoninkje scharrelt tussen de bladeren voor het lage kantoorraam. Het trekt zich niets aan van zijn omgeving: de school voor wijsbegeerte. De rest van de wereld is wit. Het sneeuwvrije reepje langs het raam is voor het vogeltje één van de weinig plekken van het bos aan de Dodeweg om te overleven. De school ligt op de rand van de gemeente Leusden en kijkt als het ware over de Dodeweg en de snelweg heen richting Amersfoort. Ondanks de bizarre ligging is de Internationale School voor Wijsbegeerte nog niet ten dode opgeschreven. Dit ook ondanks de turbulente geschiedenis en de chronische financiële problemen. Een portret van de school aan van hand van de boeiende filosoof/di recteur Paul Wouters. inlijsten, is de pastel van paard en ruiter van de hand van Ina van Gessel. De barrage is realistisch en fel gekleurd, ruiter en paard zijn vaag gehouden, om de bewe ging van het spnngen te suggere ren. Mieke Bol laat een traditio neel figuratief opgevat kinder portret in pastel zien. In inkt en stippeltechniek zijn er een heerlijk in elkaar gedoken slapende poes van Jetty Smith te zien en een zeer verdienstelijke pynet-knstalvorm van Anne ma ne Nanninga. Van Ike Nijland zijn er in deze techniek blikjes te zien, die misschien nog wat zorgvuldi ger verfijnd hadden kunnen wor den uitgewerkt. In kleurpotlood voerde Magda Schoonderbeek een door Mucha en Toorop geïnspireerde Chan son Bleu in Jugendstil uit: een meisje dat water giet uit een kruik. Ook in kleurpotloodtech- mek van Arinemane Nanninga een grappige tekening van naai gerei met heel fijn uitgewerkte knoopjes en een nadrukkelijk aanwezige centimeter. Hetty Malmberg exposeert de gestufte potloodtekening Ver driet, waarin emotie en sfeer ver rassend overkomen. Grappige tekeningen zijn er van Olie Pief en er is een kleurige serie van gele en blauwe bloemen uitgevoerd in viltstift door Sietzke de Ruiter. Verscheidene exposanten hebben ook de aquareltechniek ter hand genomen. Een Japanse wijze van aangifte toont Magda Schoonderbeek met haar grasjes die zij Rust noemt. Mooi wateng laat zij de verf uitvloeien. Ton de Graaff laat een met de penseel getekende kleurige Elspeter hei de zien. Een fijntjes in aquarel met potlood getekend sfeerhoekje komt van Joanne Durtler. Fijntjes Anco Mali SDEN - Tot 22 maart exposeren de leden van de Eerste dense Teken Akademie (ELTA) hun werk bij Lijsten- lerij Het Verstek aan de Hamersveldseweg (boven Coen den Berg). De ELTA is in mei 1988 opgericht. Achttien tteurtekenaars en schilders die onder Francien van gering bij Latent Talent hadden gewerkt wilden met r continuïteit en diepgang met haar door. Enkele leden i de ELTA vormden een bestuur dat zorg ging dragen t de gang van zaken. straalt het plezier van alle werk stukken af. De deelnemers aan de expositie laten diverse technie ken zien, zodat het totaal van de tentoonstelling grote gevarieerd heid oplevert: pastel-, stippel-, de expositie is keurig ver- 1 en mooi ingelijst werk te Het ene werk is wat sterker het andere, het ene is wat t en globaler van opzet dan Lndere, maar boven alles pen-, kleurpotlood-, aquareltech niek. Aantrekkelijk is de pastel van de jonge zwanen van Edith Boer- ma. De korrelige structuur van het papier verhoogt de levendigheid van de uitbeelding. De kleurtoe- passing is mooi gedoseerd. In de zelfde techniek is Anike in tutu uitgevoerd door Riet Huurdeman. Misschien wat in traditionele sfeer, maar de anatomie van de lichaamsvormen en de stofuit drukking van het witte gaas zijn uitstekend. Romantisch, ook in wijze van gepenseeld is ook De stal, om ringd door bloemetjes, van Gerda Abrahamse. Sjoerd Wiegersma penseelde een wijdse zandver stuiving, waarin hij de grassen en boomgroepen met zwart bij-te kende. Margreet Pels Rijcken voerde m waterverf een glas met lathyrus uit, misschien met iets te weinig ronding door het ontbreken van wijkende schaduwpartijen. Voor al van een afstand gezien doet haar waterverf koetshuis het qua gesuggereerd driedimensionale beter. Een heel instructieve fijntjes gepenseelde veenmol komt van Ton Huijbregts. Een aardige tentoonstelling van werk dat met veel liefde en aandacht voor het schilderen en tekenen tot stand is gekomen.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1991 | | pagina 5