„Het feminisme etekent nog steeds heel veel voor me" ran alles heb ik geprobeerd, maar niets schijnt te helpen' itten drijven buurtbewoonster tot wanhoop „Woonkwaliteit in beperkte ruimte" 'OENSDAG 20 MAART 1991 plaatselijk nieuws i In het vrouwenontmoe- tingscentrum wordt de jaarvergadering dit jaar (donderdag) opgeluisterd met een bijzondere gast: de schrijfster en eertijds enzo bekende cabare tière Marjan Berk. Berk L"ev< 1 tiè: zal voorlezen uit eigen werk en vertellen over haar loopbaan. Anco Mali had aan de vooravond van de komst van Berk naar Leusden een gesprek met de schrijfster. DEN - Nee, terug naar het theater en cabaret verlangt iet. Marjan Berk is zevenentwintig jaar in de wereld van owbizz werkzaam geweest, en dat was oké, maar die Üd houdt ze dan ook wel voor gezien. Toen in Nederland Slangstelling voor het cabaret terugliep en zij steeds r huishoudsterrolletjes moest spelen gaf ze er voorgoed Toch is ze momenteel bezig met een klein theaterpro- nma samen met 'Bos en Van Bemmel', het gitaarduo van op één na jongste zoon Ruud Jan Bos. Weer een ipje van die oude liefde voor musical en toneel? Het spontaan bij hen op. Ze voelt zich uiteraard op het als een vis in het water. Met de beide jazzmusici ze het programma 'Sterke Benen.' Een muzikale noemt ze het, en het drietal oogst er veel succes mee. ijf keer per maand komen ze met 'Sterke Benen' door iele land. Ze geniet ervan. i haar theatercarrière begon Berk met het schrijven pneel, radio en televisie. In schreef ze de muzikale show 'Moeder en haar jon- /aarvan ook een grammo- it werd gemaakt. Eind reef ze voor het jeugdra- ramma van de KRO 'De lutste.' Ook schreef ze |0N (De Pomp) en VARA ('t kosten-show). In 1983 ze in opdracht van de ie kindermusical 'Wordt ruimte nog gelezen?' In te ze in opdracht van iting Nederlandse Koren lermusical 'Hé, dat kan ik lover de Mini Playback ie volgens haar wel een is voor aanwezig talent, tie helaas uitgaat van on- jnkelijk materiaal. - Hoe waren de reacties op uw kindermusicals? - Marjan Berk: „De reacties wa ren dusdanig dat de eerste musi cal spoedig leidde tot een op dracht voor de jeugdsene 'De band' over de lotgevallen van de funkband It's Too Much. Steeds kwamen er daarna meuwe aan vragen voor musicals en nu heb ben mijn man (de musicus Ruud Bos) en ik weer een opdracht ge kregen om een musical voor de middelbare school te schrijven. Daaruit kunt u dus afleiden dat de reacties zéér gunstig zijn." In 1980 schreef Marjan Berk samen met Jeroen Krabbé haar eerste boek: 'Het Bezuinigings kookboek', waarna in 1981 'Nooit meer slank' het licht zag. - Hebt u na het schrijven van deze boeken uw zucht om te eten voor goed onder de knie gekre gen? - Nou nee, hoor. Het is zoals met alle gebreken van de mens. Het feit dat je inzicht verwerft be tekent dat je het beter kunt hante ren. Maar ja, als je een vraatzuch tig type bent zoals ik en de hon gerwinter grondig hebt meege maakt Eten blijft in zoverre veel voor mij betekenen dat je mij wel méé kunt krijgen, ja. In 'Nooit meer slank' gaat het over balen en naar eten grijpen. Als ik nu baal mag ik nog wel eens een stukje bittere chocola verslinden. Het is echt alleen met inzicht dat je ermee kunt leven!" - In 1984 schreef u 'De Feminist' (Arbeiderspers) Wat betekent het feminisme voor u? - Berk: „Het feminisme betekent nog steeds heel veel voor me. Ik kan er absoluut niet tegen als mensen, omdat het op het ogen blik niet zo zeer in de mode is, roepen: Oh, met het feminisme heb ik niks! Ik denk dat de femis- tische golf ontzettend veel heeft veranderd in de maatschappij. Gewoon pragmatisch. En ik denk dat er ook niet veel meer dan pragmatisch veranderd kan wor den, want ik heb het gevoel dat mannen en vrouwen twee ver schillende rassen zijn, en dat zal -op zijn best- wel altijd vreedzame co- existentie blijven." „Ik denk dat het feminisme hard nodig is om de achterstand in praktische gelijkheid (de ge lijkheid m betaling bijvoorbeeld waaraan gelukkig al ontzettend veel verbeterd is) in te lopen. Het feminisme moet waakzaam blij ven, want in tijden van recessie is het meteen weer 'Oh, tweever dieners, dat kan eigenlijk met.' Terwijl ik vind dat ieder mens er recht op heeft om via zijn baan tot zijn recht te komen. Mannen ook, hoor, want daar wordt die eman cipatie natuurlijk ook voor be doeld. Maar vrouwen hebben wat dat betreft grote achterstand. En er is nog steeds een achterstand te merken. Ook in de mentaliteit Het feminisme betekent nog steeds heel veel voor me." (Foto: Sjaak Ramakers) blijft het moeilijk. Het feminisme heeft absoluut met afgedaan. Het wordt uiteraard ook steeds bijge steld. Ik denk dat het practisch feminisme nog lang niet overbo dig is!" - Hoe vond u de film die Dimitn Frenkel Frank met Peter Faber maakte van uw boek De Femi nist? - „Die film heb ik met gezien. In 1984 heeft Houwer van mij de rechten gekocht. Het is natuurlijk heel leuk als een uitgever de rechten van je boek voor een film kan verkopen. Dat betekent een zekere uitbreiding en ook een soort financiële ruimte. Het betrof de rechten van twee boeken: 'De dag dat de mayonnaise mislukte' (1983) en 'De Feminist'. Maar het is allemaal anders gelopen dan de bedoeling was." „Het was de bedoeling dat daar twee films van gemaakt zouden worden. Het is door de dood van Dimitri Frenkel Frank allemaal verstoord. Ook Rob (Houwer) had even zijn handen vol met het Film- net en de flop van 'Het Bittere kruid' waar hij toen ontzettend veel tegenslag mee heeft gehad. Het is een tijd op de plank blijven liggen. Uiteindelijk is er een script van die twee boeken door elkaar van gemaakt. Daar heb ik mij van gedistantieerd. De rech ten waren verkocht en daar kon ik absoluut niets meer aan doen. Ik had daar mets meer mee te maken. Het staat ook heel keung op de rol: Vnj naar feiten mt de boeken van Marjan Berk. Nou, dat zegt genoeg. Ze hebben hier een plotje en daar een situatie gepakt. Die twee boeken hebben niets met elkaar te maken. Voor mij was het dus pijnlijk dat die twee boeken door elkaar werden ge haald. Dat was naar mijn smaak iets dat je absoluut niet kunt doen!" Sex - Sex is een geliefd thema in uw boeken. Wat hebt u met sex? - Berk, haastig en wat veront waardigd: „Nee, nee, ik heb niks bijzonders met sex en het is ook geen thema m mijn boeken. Ab soluut niet. Ik schrijf net zo veel over erotiek. Sex begint onder je ceintuur. Erotiek zit impliciet m mijn boeken. Net zoals het in het leven zit. Dus ik heb daar niks mee. Het is voor mij een onder deel van het leven, en niet iets dat er uitgelicht wordt. In 'Modern Ouderschap' (uit 'Liefde en Haat', 1983), dat u noemt, gaat het om een parabel op de waanzin van de jaren '60, toen alles moest kun nen." „Ik heb dat natuurlijk niet ge schreven als een sexuele opsom ming. Opgroeiende kinderen moeten daar zo ontzetend om la chen, omdat ze hun ouders daann herkennen. Het moet allemaal maar kunnen en als het dan ge beurt, dan is de geest uit de fles en dan wordt het allemaal weer haastig teruggeschroefd. Die mensen m dat verhaal worden volkomen op zichzelf terugge worpen. Dus dat is met anders dan het aantonen van de waanzin van die zogenaamde openheid zonder meer. Ik gebruik die voor beelden alleen om aan te tonen dat het zonder meer alles open en bloot doen net zo zeer als een boemerang werkt als het niet doen." - Er wordt altijd geschreven dat u leuk kunt amuseren, dat u schnjft om de lezer een paar ge- noegehjke uren te bezorgen. Wat vindt u daarvan? - „Dat vind ik best, hoor. Als de lezer genoegelijke uren heeft is mij dat niet onaangenaam. Maar als ik schrijf ben ik met bezig met het publiek, ik ben bezig om het verhaal dat ik in mijn kop heb zo mooi mogelijk op papier te krij gen. Dat ik gebruik maak van de verworvenheden, die ik in het theater ingebrand heb gekregen, namelijk het gevoel voor struc tuur, spanningsboog en dialoog, maakt dat dit organisch m mijn werk zit en de indruk maakt van: Oh, kijk ze nou weer eens te keer gaan. Daar kan ik niks mee. Om het verhaal zo goed mogelijk on der woorden te brengen pas ik er alle middelen op toe, die in mijn bezit zijn." „Ik heb jaren in het lichte genre op het toneel gewerkt en dat gen re wordt altijd onderschat. Het is moeilijker om mensen aan het la chen te maken dan ze tot snikken te bewegen. Er zitten heel veel technieken in, en het zou niet goed zijn als de toeschouwer of de lezer die technieken ziet. Dus als het licht van toon is doet het altijd moeiteloos aan Dan wordt er meteen aan vastgeknoopt dat het geen moeite zou kosten, maar niets is minder waar." - OPZIJ kroonde u als de Konin gin van het Lichte Boek. Vmdt u dat een eretitel? - Breeduit lachend nu zegt ze: „Ja, dat vind ik een eretitel. In Engeland hebben light verse en light comedy een heel speciale klank. Dat is inderdaad zo licht als een veertje. Als je hier het woord licht gebruikt is het net of het heel zwaar is en niks. Men is er enigs zins achterdochtig naar. Dat is een absolute kwestie van intona tie. Koningin van het Lichte Boek vind ik een prachtige titel, en ik ben er heel trots op." Maija Berk heeft ook een gele- genheidswerkje geschreven over de eenwording van Europa. Vorig jaar op de jaardag van Buma-Stemra heeft Rob van Bavel de muziek daarvoor gemaakt en Lieuwe Visser heeft het gezon gen. Het was een eenmalig grap je, zegt ze. Marjan Berk komt op donder dag 21 maart in het Vrouwe nontmoetingscentrum 't Voor onder, Burgemeester Van der Postlaan 2. Aanvang 20.00 uur. Alle vrouwen uit Leusden zijn welkom. De toegang is gratis. Berk zal er vertellen hoe ze tot het schrijven is gekomen. Te vens zal ze voorlezen uit eigen werk. In april komt haar nieuwe ro man TVIotormama' uit. In de theatershow 'Moeder en haar jongens' zat een liedje, Motor mama. Dat heeft dezelfde men taliteit als het boek. Het gaat over een vrouw die gefasci neerd is door snelheid. Met fy sieke snelheid kan ze echter niets. Het is een soort martiale snelheid. Dus het heeft in die zin een dubbele betekenis. Rond Sinterklaas verschijnt er een nieuw kinderboek van Marjan Berk. Anco Mali )EN - Huisdieren leveren leen plezier op voor de ren, maar kunnen ook hoorlijk wat overlast Het meest bekende ild daarvan is de honde- op de straat. Over katten eestal minder klachten te i maar deze dieren kun- 0 ensen soms ook tot wan- 7 irijven. Aan de Prelaten- woont sinds december levrouw J. Geleedts. De tijd had zij nog nergens i, maar vorig jaar begon lar de ellende. Afgelopen ide was voor haar de maat vol. „In mijn voortuin van 10 m2 telde ik op een zondag 38 hoopjes uitwerpselen," vertelt zij. „Van alles heb ik geprobeerd om de katten uit mijn tuin te houden, maar niets schijnt te helpen." Dat zij echt alles geprobeerd heeft om aan de overlast een einde te maken, blijkt wel uit de opsom ming van dingen, die zij het afge lopen jaar heeft uitgetest. „Ik heb tussen de coniferen een hek van plastic draad gezet, koffiedik ge strooid op de plaatsen waar ze gaan zitten, houten sate-pnkkers in de grond gestoken, piep schuim met kopspelden neerge legd en zeker een kilo peper ge strooid," illustreert zij haar wan hoop. Ook de gemeente heeft zij in middels op de hoogte gesteld van haar probleem. Veel begrip kreeg zij volgens haar zeggen met van de ambtenaar op het ge meentehuis. „Het eerste wat nuj gevraagd werd, was of er wel een hek om mijn tuin staat en of ik de katten-eigenaren wel op hun ver antwoordelijkheid heb gewezen. Natuurlijk heb ik met mijn buren gepraat, maar die zeggen alleen, dat ik dan maar water over ze heen moet gooien. Als veront schuldiging knjg ik dan te horen, dat zij met de hele dag achter hun kat kunnen lopen of ze beweren dat hun kat zoiets met doet." Mevrouw Geleedts is het ech ter zat en vmdt dat niet zij degene is die in actie moet komen, maar de eigenaren van de katten. Ook de gemeente zou volgens haar meer kunnen doen. „Voor hon den wordt tenminste nog belas ting betaald, maar voor katten kan en mag alles," zegt zij geer- gerd. Een oplossing voor haar pro bleem lijkt er echter met te zijn. „De Algemene Politie Verorde ning biedt geen mogelijkheden om iets aan deze overlast," zegt gemeentelijk woordvoerder Hans Hermans. „Voor honden zijn er wel bepalingen in de APV. Deze moeten bijvoorbeeld aan gelijnd over straat. Het is voor katten echter onmogelijk om der gelijke bepalingen in de APV op te nemen. De wetgever geeft deze mogelijkheid met." Dat geldt volgens Hermans ook voor be lasting voor katten. „De gemeen tewet verbiedt voor het houden van deze dieren belasting te hef fen." „Ze kan proberen om een rechtszaak tegen haar buren te beginnen," adviseert hij haar. Veel moet zij daar volgens Her mans echter met van verwachten. „Probeer maar eens te bewijzen van wie de katten zijn, die de overlast veroorzaken. Om nu een hele nacht in de turn op de loer te gaan liggen, lijkt mij ook geen prettige bezigheid." Volgens hem zijn er overigens wel hekken in de handel, waarmee de dieren effectief weg gehouden kunnen worden. Ook op ander gebied lijkt het bestrijden van kattenoverlast een onmogelijke zaak. Mevrouw Ge leedts heeft zelf al advies ge vraagd aan de dierenbescher ming. Daar kreeg ze te horen dat de geur van de plant wijnruit m sommige gevallen wil helpen, maar garantie op succes kon niet worden gegeven. Dierenarts Werkman bevestigt dit. Hij geeft mevrouw Geleedts weinig kans m haar strijd tegen de katten „Afdoende middelen zijn er met," zegt hij. „Incidenteel wil het plaatsen van bepaalde planten nog wel eens helpen, maar het werkt met in alle geval len. Soms plaatsen voliérehou- Naam: Ton Voortman Beroep: secretaris Kamer van Koophandel Bekend van: WD-raadslid Favoriete plek: „Nieuwbouwwijk 't Ruige Veld" ders schnkkeldraad om hun hok ken, maar dat lijkt me erg ngo- reus. Een verklaring waarom de katten nu juist de turn van me vrouw Geleedts uitzoeken, kan hij niet geven. „Misschien ligt m haar tuin rulle aarde, waar de katten graag in graven. Als er een zijn uitwerp selen heeft gedeponeerd, willen er ook wel eens andere katten langskomen om ook hun territo rium af te bakenen. Water gooien kan natuurlijk ook, maar dan moet je het dier natuurlijk wel eerst zien." Veel meer dan het advies om met de buren te overleggen, kan hij daarom ook met geven. Mevrouw Geleedts wil dat ook wel, „want," zegt zij, „ik wil abso luut geen ruzie met mijn buren. Het lijkt er echter op dat er voor haar maar een ding op zit en dat is het advies opvolgen van de Amersfoortse Dierenbescher ming: „U moet er maar mee leren leven," zou deze instelling tegen haar gezegd hebben. „Eigenhjk is mijn meest favoriete plek het Lockhorsterbos en dein speciaal het bruggetje. Helaas voor mij was iemand anders m deze serie me daar al voor. Maar toen ik m 1976 in Leusden kwam wonen, maakte die ydillische omgeving een grote indruk op me. En kennelijk op meer Leusdenaren, getuige deze rubriek. Voor mij komt het gebiedje waar we nu staan als een goede tweede uit de bus. Ik vind dat in deze parkachtige omgevmg een prachtige aansluiting tot stand is gebracht tussen de bestaande bebou wing en de nieuwbouw van 't Ruige Veld. Een schoolvoorbeeld van ruimtehjke ordening, zoals we m Leusden met name m de jaren zeventig gewend zijn geweest en waarvan ik vind dat we daar best trots op mogen zijn. Overigens grenst rrujn achtertuin aan dit gebied, zodat ik er elke dag van kan genieten. „De meeste wijken m Leusden zijn ruim van opzet, terwijl rijkelijk met groen is gestrooid. Dat is één van de aantrekkelijke kanten van het wonen in Leusden. Het prettige woonklimaat is voor mij en mijn gezm dan ook een belangrijke overweging geweest om hier te blijven, toen ik werk vond in Flevoland. En van die beshssmg hebben we ook geen moment spijt gehad. Persoonhjk vind ik dat het karakter van Leusden bewaard zou moeten bhjven, hoewel dat nog geen eenvoudige opgave zalbhjken De lijst met woningzoekenden is nog lang en de bouwmogelijkheden zijn beperkt We zullen veel aandacht aan de kwaliteit van de woonomgeving moeten schenken. Zoals we dat ook gewend zijn te doen in Leusden. Die bepaalt uiteindehjk ook voor een belangrijk deel het woongenot van de mensen. Je ziet het al een beetje aan deze wijk hier. De womngdichtheid is veel groter dan in de rest van Leusden. Maar met architectonische trucjes en grappen is men er toch in geslaagd een gevarieerde wijk van de te maken. Het is met meer de eenvormige huizenzee in oudere meuwbouwwijken. Ik zie dat ook als één van de belangrijkste taken van de ruimtelijke ordening in dit tijdsgewricht. In de jaren zestig en later is er enorm veel ruimte verspild en was de aandacht voor de kwaliteit van de woonomgeving m het algemeen minder groot Je ziet bijvoorbeeld overal m Nederland relatief jonge wijken, die nu al weer ondergeschoffeld moeten worden. De ruimtelijke ordening anno de jaren negentig zal zich moeten nchten op een kwalitatief hoogwaardige mvulhng van beperkte ruimte. Voor die taak staan wij als gemeentebestuur van Leusden feitelijk ook. En wat dat betreft gaan we juist nu nog een spannende tijd tegemoet..."

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1991 | | pagina 5