van t Rijke Roomse leven De tijd is voorbij" Panorama Lisiduna I O-jarig bestaan St-Jozefkerk wordt uitgebreid herdacht 150 jaar Jozefkerk „Ik heb ruimte nodig" 3ENSDAG 27 MAART 1991 plaatselijk nieuws vervolg op pagina 9 Oud-Leusden staat en da teert van 1050. Bij de hervorming gingen de kerken en de kerkelijke bezittingen over aan de Staat. Op 4 augustus 1585 ontnamen de Staten van Utrecht aan Joannes van Ameringe, de toenmalige pastoor van Lensden, ,,de pas to rye en de cure van Leusden" en besloten een gereformeerde predikant aan te stellen. Het was Lambertus Brinxius, die in 1588 zijn ambt aan vaardde. Het bleef echter een chaos. In die tijd van omwente ling wist men hier schijn baar niet welke kant te kiezen. De bewoners in de omgeving van de kerk werden haast als vanzelf protestant; die wat verder van de kerk af woonden, zoals in Hamersveld, Stou- tenburg en Achterveld, bleven bijna als vanzelf sprekend katholiek. Een dominee Bergius ver klaarde in 1606 voor de sy node der kerken van Utrecht: ,,dat mede seeker paep door het land gaet, het sacrement gevende ende ander paepsche dienst doende, dat oock vele kinders bij den paep gedoopt werden, dat mede vele, de geboden in de kerkeke gehad hebbende, daerna ongetrouwt blijven sitten of bij een paep ge- trouwt worden...". Langzamerhand gingen de katholieken zich meer en meer groeperen en vanaf 1695 werd weer een doop boek bijgehouden. Men hield weer, al bezat men nog geen kerkgebouw, kerkdiensten. Die dien sten werden gehouden in iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih SDEN - Van 5 tot 7 april wordt het 150-jarig bestaan de Sint Jozefkerk, de parochiekerk in Leusden-cen- herdacht. De Werkgroep 150 jaar Sint Jozefkerk 1 ft daartoe een programma opgezet. Alle groepen in kerkelijk leven krijgen aandacht. Jong, volwassen, en zéér oud. en tentoonstelling van religieuze voorwerpen is engebracht, aan de hand waarvan de ontwikkelin- in de kerk zijn te zien. De vice-vooxzitter van de ochievergadering (-bestuur) Jan Burger: „Sommige ,gen zie je nu niet meer, en die zijn tevoorschijnge- aid en op zaterdag 6 en zondag 7 april in De Kom te f dchtigen. Van 10.30 tot 12.00 uur, en van 14.00 tot 00 uur. Beelden, gewaden, een toga, bonnet, kazui- i, een monstrans, kelken, vaandels, héél oude bid- intjes, eerste communieplaatjes. Er is een aardig »kje met bidprentjes bij. Daarbij zit een foto van een isje dat haar eerste communie doet, met datzelfde ïkje in de hand. Er staat geen jaartal op, maar het is oud boekje." )p zaterdagavond geven verscheidene parochianen 1 1 cabaretvoorstelling in de kerk. Aanvang 20.30 uur. t hun zelfgeschreven programma nemen zij vriend vijand?) op de korrel. Zaterdagmiddag is er voor de ogste kinderen een spelletjescircuit, terwijl er die- de avond een programma voor de oudere jeugd is. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiMMiimiiiiMiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiimmiiimiiiiimiiiir? tepunten van de feestelijke herdenking zijn de vierin- p zaterdagavond en zondagochtend. Zaterdag 6 april is i plechtige Eucharistieviering om 19.00 uur. De mis zal n opgeluisterd door het Parochieel en het Jongeren- ondag 7 april is er om 10.00 uur een plechtige Eucha- iering in aanwezigheid van een gast uit het bisdom: igneur Nienhaus. Door de beide koren wordt mede- g verleend. se viering wordt stilgestaan bij het jubileum van de in de geschiedenis van het Christendom. Aan het slot viering zal een pastoraal plan worden overhandigd :e leden van de Parochievergadering, het hoogste orgaan in de parochie. ochievergadering heeft weliswaar gesproken over toraal plan, en heeft het inmiddels ook vastgesteld, de leden krijgen het nu symbolisch overhandigd in e vorm. In dat plan zijn de voornemens voor de de jaren vastgelegd. Burger: „In feite wordt de Paro- ergadering hiermede op zijn verantwoordelijkheid :en: we gaan hiermee de komende jaren aan de slag ihoeve van een nieuwe 150 jaar Sint Jozefkerk." ,Na afloop van de vie- dat is ook wel een aardig denk ik, het staat los van laristieviering, wordt een ie in de muur van de kerk eld heeft gezeten aan de :ant verplaatst naar een n de voorkant. Het is de teen van 150 jaar geleden, en was niet meer goed ir, omdat hi] door de ver- g achtenn een aangren- ïbouwtje terecht was ge- Dat is misschien wel het dat het meest nog de ng van deze 150 jaar mar- Het is eigenlijk verwon- dat we geen meuwe kerk en te bouwen: we kunnen ieperken tot die eerste 'onderlijk", zegt emeri- loor Bernard ter Bekke die '5 tot 1989 de kerkelijke in Leusden zwaaide. „Tja, •k tragisch. Gezien de het aantal gelovigen ier minstens al twee ker- :ten staan! Gemeten naar :staf van de tijd van het oomse Leven. Maar die Dorbij." inersfoorters hebben nog m Leusden, ten tijde van >te kerk van deze omge- aarvan nu nog het torentje d-Leusden, daterend van )0, over is. Het behoort tot ite torens van Nederland, lauvinisten zeggen dat het ook m het middelpunt van Ne derland staat, maar er zijn meer dere kerktorens die daar aan spraak op maken. Gelukkig is de toren in Leusden gebleven en niet bij Amersfoort gevoegd, wat nog even de bedoeling was, want dat zou historisch een klap zijn ge weest voor Leusden. Tijdens de Reformatie werd de kerk overgenomen. Dat betekent dat de rooms-katholieken met on kerkelijk maar wel ontkerkt wa ren. Ze zochten hun toevlucht tot stiekeme missen op verschillen de plaatsen. Onder andere ge beurde dat in verschillende boer derijen. Eén daarvan was De Rossenberg, een bekende naam in deze omgeving. Rondtrekken de priesters lazen de mis en doopten. Er werden boetes uitge deeld als ze betrapt werden op hun 'paapse stoutigheden'. Men heeft gezworven tot er in 1716 een houten noodkerkje werd opge trokken vooraan op het huidige kerkhof, dichtbij de huidige kerk. Die kerk was met het priester koor niet op het oosten georiën teerd. De houten kerk functioneerde tot de huidige kerk in 1841 werd gebouwd en ingewijd door een aartsdiaken. Het was de tijd van pastoor Otten. Sindsdien heeft de kerk onafgebroken gefunctio neerd als parochiekerk, met ver bouwingen aan voor- en achter kant. In 1872 werd de inname van ^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih miniminmin m i minmi mi iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinmi Den Briel gevierd, en toen is er een behoorlijk conflict geweest tussen katholieken en protestan ten. De toren is vernieuwd in 1899. Het priesterkoor is toen ook ver nieuwd en uitgebouwd. De ramen die daar nu in zitten zijn van later tijd. Dat was in de penode van pastoor J.Kok. Diezelfde Kok heeft een houten plafond laten aanbrengen m de plaats van de bogen die er zaten omdat de kalk naar beneden viel. Ter Bekke: „Het leuke is dat men daar on langs een paar engelen ontdekt heeft. Vanaf 1900 zijn er geen be langrijke verbouwingen meer ge weest. De grote verbouwing, om de kerk aan te passen an de ver anderingen in de liturgie, is in 1981 gebeurd." Ter Bekke: „Dat kan ik het beste illustreren met het bezoek van Kardinaal Simonis aan de kerk. Hij stond 's zondagsmor gens om kwart voor negen de kerk in te kijken, en zei: „Jullie hebben nogal wat veranderd m de kerk!" Ik zei: ,Ja, Kardinaal, zoals u ziet zijn we dwars gaan liggen, maar soms is dat wel eens goed in de kerk!" Met andere woorden: het kerkmeubilair is een kwartslag omgedraaid. In de oude kerk was er eenrichtings verkeer. Er was een liturgisch centrum, en daar was alles op georiënteerd. Het liturgisch cen trum is nu min of meer in de ge meente geplaatst, temidden van het volk Gods." Pastoraal plan De onlangs in Leusden be noemde pastor Henk Bloem haakt daar op in: Toen men die ver bouwing deed, zat daar een dui delijke visie achter, en ook de hoop dat wat we hier vieren iets van ons gezamenlijk is. De hoop ook dat dit meer gedragen zal worden door ons allen. Iets waar in allen wezenlijke participanten zijn, en niet alleen consumenten. Ik denk dat wat hier liturgisch gebeurt ook anders is. Jan (Bur ger) sprak straks over het Pasto raal Plan. Daarin zit ook verwoord wat in de kerk verbouwd is. Die twee hangen samen." In het Pastoraal Plan zit een gewelcUye nadruk op de ge meenschap. Wij samen kerk. Wij mannen samen?, zegt u scep tisch? Nou, in het Pastoraal Plan ligt die nadruk er niet. In de prak tijk zal het jammer genoeg nog wel eens zo zijn, maar het Pasto raal Plan kijkt daar wel overheen. En in de dagelijkse praxis is het ook zeker niet zo. De kerk wordt in belangrijke mate gedragen door vrouwen, wat dan ook de officiële directiven mogen zijn. Althans de basis, kun je zeggen. Officieel zijn mannen nog steeds de ambtsdragers, maar er zijn in- Het interieur van de jubilerende Jozefkerk met op de voorgrond pastor Bloem en leden van de Kerkeraad. kelijk, niet meer dan een houten gebouwtje. Uit de oorkonde van Karei de Grote van 777, waarin hij Lisiduna (Leusden) schenkt aan de St.-Maar tenskerk te Utrecht, kun nen we niet opmaken of de kerk al bestond, maar in 1006 is het bestaan ervan wel heel duidelijk want dan schenkt Ansfridus, 18e bisschop van Utrecht, het door hem gestichte klooster op de heuvel van de Hohorst met uitge- sterkte goederen aan 'de kerk te Loysden'. Tot de parochie van die kerk be hoorden Hamersfeld, Amsforde, Hoüaken, Stut- henborg, Hohorst en Ba- che voorde. De uitge strekte gouw Flehite be vatte slechts drie paro- chieën, namelijk die van Leusden, Amerongen en Rhenen. Een bul van bi- schop Andreas van 1132 verplichtte alle lieden van het omliggende land van Loesden, zoals de naam toen werd gespeld, hun doop, synoden en begrafe nis hier te hebben. Leus den bleef nog eeuwen het middelpunt van het noor delijk gedeelte van de Gel derse Vallei, want in de 18e eeuw besloeg het 'ker spel Leusden' een gebied van en met inbegrip van Maam en Maarsbergen tot en met de buurtschap pen onder Bunschoten. Omstreeks 1230 werd in Leusden de stenen kerk gebouwd van uit Duits land ingevoerde tufsteen. Deze kerk werd tegen de toen reeds bestaande ste nen toren aangebouwd, hetzelfde torentje dat nog steeds op het kerkhof van boerenachterhuizenon der andere in Rossenberg en Romselaar. In 1841 kreeg Hamersveld een kerk. Het is de kerk die er nu nog staat en het, voor die tijd, enorme kapi taal kostte van 10.975,-. Elf jaar later was men in staat om de pastorie te bouwen voor de som van 6739,-. De voorgevel en de toren van de kerk wa ren van fraai lofwerk voor zien en gemetseld in een kunstzinnig verband. Dat bleek bouwkundig geen succes te zijn, want bin nen zestig jaar was een en ander zo bouwvallig ge worden dat het niet ver antwoord was het te laten staan. Toen er toch weer opnieuw gebouwd moest worden, maakte men van de gelegenheid gebruik de kerk, naar voren toe, te vergroten. Er kwam een stuk van ongeveer acht meter bij en de kerk kreeg het aanzien en de vorm die deze nog altijd heeft. En de Jozefkerk anno 1991. (foto: Hans Verhorst) De Jozefkerk anno 1890. (Tekening: A. van Leeuwen) De geschiedenis van de kerk in deze streken be- gint al heel vroeg in onze jaartelling. Rond het jaar 1 400 kwam, via de Ro- meinse heirwegen, het christendom naar het E noorden. Tussen Putten en Voorthuizen is een graf ge- vonden van omstreeks 500 waarin een sieraad in de E vorm van een kruis. In 638 i sticht Dagobert een kerk in Utrecht, maar de ker stening komt pas goed op gang als in 689 Willibrord voet aan wal zit in Kat wijk. Willibrord vestigde zich in Utrecht en van daar uit stichtte hij de eerste christenkerken en volgens de overleveringen was die van Leusden daar één van. De kerk stond in Oud- Leusden en was waar schijnlijk, als toen gebrui- Naam: Jan den Hartog Beroep: Architect Voorheen bekend van: Carnavalsvereniging d'Ouwe Klomp Favoriete plek: „De vijver aan de Van Hardenbroeklaan" „Ik zag het in het begin helemaal niet zitten om in Leusden-Zuid te gaan wonen. We zaten heerlijk in Amersfoort aan de Einsteinstraat, aan de rand van het bos. Maar ja, het huis werd te klem met zes kinderen. En nu zou ik hier ook niet meer wegwillen. Ze zullen me nu hier uit moeten dragen. Bij nader inzien is het hier natuurlijk heerlijk wonen. We hebben altijd het ideaal gekoesterd om eens te wonen aan de rand van het bos, bij water, met op de achtergrond bergen. Eigenhjk benaderen we dat ideaal hier heel behoorlijk. Alleen die bergen, hoewel je die er soms bij kunt fantaseren. Mijn moeder bijvoorbeeld zei bij bepaalde wolkenformaties aan de horizon weieens dat het in gedachten net was alsof de Alpen maar een paar kilometer verderop lagen." „Dit is dan het water. Het is wel geen groot open water, meer een vijver, maar het is wel mooi. Er wordt ook veel gebruik van gemaakt. Kinderen vissen er, schaatsen er, spelen er en het parkje is een soort ontmoetingsplaats van buurtbewoners geworden. Vroeger viste ikzelf veel. En toen heb ik hier wel eens vissen uitgezet. Die groeiden uit tot enorme kanjers. Zulke Voorns werden er hier uitge haald. „Ik heb hier in Leusden-Zuid veel worungen gebouwd. Die huizen op de achtergrond bijvoorbeeld, heb ik ontworpen. Mooie huizen hoor, al zeg ik het zelf. Werden ooit verkocht voor twintigduizend gulden. Moet je nagaan, niet veel later waren ze wel twee ton waard! Maar ook 17 van de veertig bungalows die hier staan zijn van mijn hand. En verder heb ik veel huizen later nog eens onder handen gehad, toen ze verbouwd moesten worden. „Ons eigen huis hier heb ik ook zelf ontworpen. Het moest een leefhuis worden, waar veel mensen een plaats konden vmden. Dat moest ook wel met zes grote jongens, de onvermijdehjke aanhang en het nodige personeel van het bureau over de vloer. Ik heb me bij de bouw laten leiden door de Renaissancestijl. In die tijd lagen de deuren recht achter elkaar, waardoor er een denkbeeldige as door het huis liep. Van de ltahanen heb het idee overgenomen het huis naar de achterkant open te leggen. Let maar eens op, in Italië is de straatkant van de huizen meestal erg gesloten, terwijl er aan de achterkant veel meer glas is. Bij de verbouw van een aantal huizen hier heb ik hetzelfde toegepast en het huis van de straat afgekeerd." „De deuren heb ik hierin huis trouwens helemaal weggelaten. Zo creëer je ruimte. En ik ben iemand die ruimte nodig heeft. Ik kan met m een kist leven. Ja, straks als ik dood ben, maar dan heb ik geen keuze meer. Maar het is echt een leefhuis geworden. Laatst met Oud- en Nieuw waren er 78 volwassenen hier en twaalf kinderen. Dan schuiven we wat meubels aan de kant en dan kan er gedanst worden. En dat gmg prima, hoor Reuzegezellig

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1991 | | pagina 5