'Wij zingen met een knipoog naar Mozart jaar' Panorama Lisiduna lauwe haren doen publiek in deuk liggén De Waterdans gaat terug in tijd Sugar Mama in de Geut ldkistje itolen iitomobilist laagd „Dat fietspad moet er komen" lateurvereniging Culdoto knalt van de planken Dgramma viermannenkoren-concert jubileum de Valleizangers Roman van Leusdenaar Frans Vlastum Leger des Heils kijk op kunst DEN - Aan het jubileumconcert van het Leusdens •|menkoor 'De Valleizangers' op zaterdag 20 april in de rCgshofkerk te Leusden verlenen naast het jubilerende Kdrie andere mannenkoren hun medewerking. Het zijn •L'Zangvereniging Weesper Mannenkoor', het Soester nenkoor 'Apollo' en het mannenkoor 'Zanglust' uit Lin en. Het concert onder leiding van dirigent Joop Schrijer ianist Wim Wakelkamp begint om 19.30 uur. De kerk is om 19.00 uur. jdeelte vóór de pauze ken- i ach door composities van terkmuziekcomponist Jan ld en de Amerikaanse com- en-arrangeurs Cannon en nee Lucas. 'Laudat Domi- van Jan Nieland is een lof- waarin de componist het inkoorregister volledig be nut. Van een robuust inleidend gedeelte tot een zeer meditatief Gloriagedeelte, waarin de solo wordt vertolkt door koorlid Jan Huurdeman. Van de twee Ameri kaanse componisten wordt door De Vallleizangers een tweetal ne grospirituals uitgevoerd. Deze composities, 'Soon ah will bedo- DEN - Een onbekende heeft dag in Don Bosco, waar een tentoonstelling werd gehouden, het geldkist]e met de recette ge stolen. Een man meldde zich in het kantoor met het verhaal dat hij de WC zocht. Later bleek het geldkistje te zijn verdwenen. In het kistje zat 300,-. DEN - Een automobilist, die |idagavond omstreeks half n op de A-28 reed, kreeg ter &te van het viaduct op de Ko- van Royenweg de schrik van zijn leven. Een naar schatting 12-jarige jongen gooide op het moment dat de automobilist pas seerde een stuk hout naar bene den. De auto werd aan de voorzij de geraakt, waarbij onder meer de bumper werd vernield. De schade is aanzienlijk. De dader is spoorloos. ne' en 'Deep River' staan borg voor intens doorleefde zeggings kracht. Het vijfde nummer dat De Vallei zangers ten gehore brengen, Je rome Kerns 'Ol'man river" uit de musical 'Showboat' heeft alles in zich om de baritons en bassen van het koor te laten klinken. Een dankbaar werk met vele hoogte punten in de melodische lijn. Het laatste nummer dat de Vallei- zangers vóór de pauze zingen, Opus 13 'Landerkennung' van Ed ward Grieg is geschreven op een tekst van rond het jaar 1000 door koning Olaf Tryggvason. In een droombeeld wil de koning de Noormannen dwingen tot inkeer en afstappen van het barbaarse imago. Zijn opvolger koning Olaf n, bijgenaamd De Heilige, lukte het inderdaad een flink deel van de Noren definitief tot inkeer te brengen. Het koorlid Henk Huur- deman zal als solist de baritonsolo vertolken. Pianist Wim Wakel kamp heeft er een niet gering aandeel in dit werk tot klankvorm te brengen als één van de man nenkoor-composities bij uitstek. Na de pauze Na de pauze zal het programma luchtiger zijn. Musical-melodieèn en volksliederen wisselen elkaar af. Zo zal het koorlid de bariton Jan Vledder 'De twaalf Rovers' bren gen. De Valleizangers kunnen tot vreugde van dirigent (en pu bliek!) over verschillende solisti sche stemmen beschikken. Een drietal volksliederen uit Let land, Nederland en Duitsland zal in sterk contrast tot elkaar staan. Vooral de Nederlandse 'Jacht partij' van Henk Jakma zal de toehoorders opvallen door zijn af wisselend toegepaste melodieën, waarin het koor de vrolijkheid van een mislukte jachtpartij moet zien te vertolken. Gezamenlijke koren Aan het slot van het viermannen- koren-concert, als hommage aan het eerste lustrum van De Vallei zangers, zullen twee werken door de vier koren gezamenlijk wor den uitgevoerd. Het zijn echte 'gouden ouwe' com posities die bij de toehoorders muziek-feestelijk zullen overko men: het koor van de priesters uit Mozarts opera 'Die Zauberflöte' (met een knipoog naar het Mo- zartjaar, lacht Joop Schrijer) en het Jagerskoor uit de opera 'Der Freischütz' van Von Weber. Het geheel zal een jubileumcon cert zijn, waarin het Leusdens mannenkoor voortreffelijk aan zijn trekken komt. LEUSDEN - Bij Handels-Uit- geverij/Drukkerij RE te Oirs- beek is onlangs de roman „De Waterdans" van de Leusdenaar Frans VI as tuin verschenen. „Het is een bijzondere aanvul ling", aldus RE-Timeless Books, „op de 11-deiige Beatles-ency clopedie voor de fans van John, Paul, George en Ringo". In de ik-vorm beschrijft Vlas- tuin de schooltijd van een jongen die opgroeit in de periode van The Beatles. Vlastuin heeft „De Waterdans" gestroomlijnd in bneven aan Greetje op wie de ik-figuur verliefd was, maar met wie deze niet tot een echte relatie kon komen omdat hij minder doortastend was dan de meeste van zijn schoolkameraden. Nooit losgekomen van deze eerste lief de haalt de ik-figuur m de brieven herinneringen aan haar op die nauw verbonden zijn met elpee's en films die The Beatles in die jaren uitbrachten. Vooral in John Lennon herkende de ik-figuur veel van zichzelf. De compositie van het boek is goed. Vlastuin begint de roman in het heden op het kerkhof waar de ik-figuur naar het pas gedolven graf van Greetje zoekt. Daar be sluit deze zijn herinneringen op te héden door haar bneven te schrij ven en af en toe haar graf te be zoeken. In het op eèn na laatste hoofdstuk onthult de schnjver tenslotte hoe de ik-figuur ertoe gekomen is zijn herinneringen te boek te stellen: hij treft de nog jonge Greetje aan als terminaal kankerpatiënte in het ziekenhuis waar hij maatschappelijk werker is. In het laatste hoofdstuk, nadat hij in de brieven zijn gevoelens voor haar heeft verwoord, waar bij steeds liedjes van The Beatles over parallelle gevoelens hem tot steun waren, is het de ik-figuur dan mogelijk voorgoed afscheid van haar te nemen. Het verhaal op zich is boeiend. De terugblik op de tijd van The Beatles en de be levenissen van een verlegen pu ber zijn beslist levendig te noe men door de uitstekende sfeer schets van de 60-er jaren. Jammer is dat het geschrevene met ontkomt aan ontsieringen van stijl-, taal-, grammaticale en zet fouten. Enkele voorbeelden. On juist taalgebruik: blz. 104: „een fles wijn die ik aan het verorberen was", blz. 51: „een hal die vol stond met hertekoppen" m plaats dat deze daarmee vol lung, blz. 66: „de warme dagen begonnen zich aaneen te rijgen", hetgeen waarschijnlijk een verschrijving is véin het aéineennjen der dagen. Blz. 60: „mijn keel was versperd", blz. 22: „schilderijen die om een omlijsting schreeuwden", blz. 38: „doffe tonen die van de trap af kwamen rollen". Blz. 100: „mijn eigen gezicht dat zei:". Enzo voorts. Taalfouten die makkelijk te voorkomen waren geweest als even het woordenboek was ge raadpleegd: stiekum moet zijn stiekem, applaudisseren is met 2 x s, rechtsomkeert wordt niet met een d geschreven, waterskieen moet zijn waterskien. Enzovoorts. En dan is er te vaak sprake van een soort van iets: een soort van koorts. Waarom niet gewoon: koorts? Te vaak wordt het woord gedeisd gebruikt, zelfs aan het sterfbed van Greetje. Ook al te vaak komt er iets op iemands net vlies. Veelvuldig worden het Pa norama Mesdag en het passe- partout vergelijkenderwijs aan gehaald. En waarom moeten een gazon, een massa, een winkel straat altijd „doorkruist" worden? Verder lees je te dikwijls over een massactl gevoel en een mas sale angst. Enzovoorts. Er had beter en cntischer gecorrigeerd dienen te worden. Naam: Henk Ossendrijver Woonplaats: Achterveld Bekend van: Voormalig raadslid voor het CDA Favoriete plek: „Het toekomstige fietspad langs de Asschat- terweg" „Ik heb 25 jaar raadslid geweest en verreweg het grootste deel van die penode is het aanleggen van een fietspad langs de Asschatterweg één van mijn belangrijkste politieke thema's geweest. Ik schat dat ik zeker tweederde van die periode met dat fietspótd ben bezig geweest. Het is verschrikkelijk jammer dat dat nog nooit is aangelegd. „In de periode dat ik dit probleem in de politiek aankaartte, konden we dit project voor 80% gefinancierd krijgen door het Rijk en de provincie. Iemand van de provmeie is in die tijd hier geweest om de plannen te bekijken en die was er zeer enthousiast over. Helaas is dat toen in Leusden, en eigenlijk nog niet, geen aanleiding geweest om toe te happen. „De noodzaak van een fietspad langs deze weg is nog steeds zeer groot. Er maken dagelijks enorm veel schoolkinderen gebruik van. Bovendien zie je w deze tijd dat ook de 55-plussers in beweging gaan komen. Die willen in dit prachtige stukje gemeente fietsend recreëren. Dat moet dan wel op een veilige manier kunnen, vind ik. „Ik denk dat de tijp er best rijp voor is om er weer eens over te gaan praten. Ik noemde net al het toenemende recreatieve fietsverkeer in deze mooie omgeving. Het belang daarvan wordt op ver schillende bestuurlijke niveau's in ons land onderkend. Provincie en rijk hebben recreatie momenteel hoog in het politieke vaandel geschreven. Bovendien zie je dat ook in omliggende gemeenten het besef doordringt, dat langs dit soort wegen een fi etspad hoort te liggen. Barneveld is er bijvoorbeeld el hard mee bezig om het deel van deze weg tussen Achterveld en Barneveld van een fietspad te voorzien. In dat hcht is het jammer dat Leusden nog steeds achterblijft. „Ondanks het feit dat ik me uit de actieve politiek heb teruggetrokken, wordt ik nog steeds door mensen gebeld om me te vragen hoe het ermee staat. Op de achtergrond blijf ik me daarom ook nog uizetten voor dat fietspad. We moeten er gewoon alles aan doen om het erdoor te krijgen. Dat fietspad moet er gewoon komen. Toen ik bij de laatste verkiezingen afscheed nam van de pohtiek, ben ik een tijdje in een leegte terecht gekomen. Je was gewend om drie, vier avonden in de week ergens druk mee te zijn en ineens had ik zeeën van tijd. Het begint nu wel te wennen. Bovendien zijn er nog steeds dingen waar ik me fnee bezig kan houden. Als Achtervelder in hart en nieren begeleid ik nu bijvoorbeeld nog het project Esveld' bij huize St-Joseph, waar binnenkort een aantal seniorenwoningen wordt gebouwd. Maar ik ben ook actief geweest in het Achterveldse Feestcomité, een soort uitgebreide Oranjevereniging. En de viering van 600jaar Achterveld is voor een belangrijk deel een ideetje van mij geweest. Kortom, je wordt wat ouder, moet hier en daar wat gas terug nemen, maar je moet wel met een aantal dingen bezig bhjven. ONDERDAG 11 APRIL 1991 IDEN/ACHTERVELD - Het aloude verhaal van ruzie- ende kinderen over de erfenis van vader, is de intentie het door de Achterveldse amateurtoneelvereniging oto op de planken gebracht blijspel 'Dwaasheid heeft igen recht'. Twee voorstellingen in het weekend in Ons ouw, twee keer een propvolle zaal. Het publiek enthou- de spelers op hun sloffen naar een goed resultaat. Het blijspel van John Patrick was zeker de moeite van het bekijken waard. Na het overlijden van de vader wil de stiefmoeder -sterk neergezet door Greet Wessels- alle gekke dingen gaan doen, die zij als vrouw en moeder, niet kon en mocht. Ze wil gaan toneel spe ilvereniging Culdoto uit Achterveld gaf een sprankelend blijspel ten beste in Ons Gebouw.(foto:Hans torst) len, ballet dansen, Frans leren en een gedachtenfonds stichten om anderen te helpen gekke dromen werkelijkheid te maken. De kinderen, bang dat moeder het familiekapitaal er door zal ja gen, willen haar in een psychiatri sche inrichting laten opnemen. Een eigenlijk te simpel verhaal voor een toneelgroep als Culdoto, die al jaren bewijst veel meer in haar mars te hebben. In het eerste bedrijf maken we kennis met de bewoners van Het Klooster. Of Het Klooster nu een psychiatrische inrichting of een rusthuis is, komt niet helemaal uit het verhaal naar voren. De gasten Floor, Hannibal (een doorgedraaide accountant), Fri da, Jeffrey en mevrouw Van de Wal, die al twintig jaar niet meer gesproken zou hebben uit boos heid op haar man, zijn zeer nieuwsgierig naar de nieuwe be woonster. Als mevrouw Servaas haar intre de doet, gedraagt zij zich echt als iemand die een beetje is dolge draaid. Dit gedrag is echter on middellijk over als de kinderen zijn vertrokken. De kinderen komen haar de vol gende morgen al weer opzoeken. Zij gebruiken alle te verzinnen middelen om hun stiefmoeder aan het praten te krijgen. In het bijzijn van de dokter (Henk Smit) worden de medebewoners ge molesteerd. Dat is op zijn zachtst gezegd een ietwat merkwaardige gang van zaken, hoewel het de komische noot wel versterkte. Er wordt ook getracht de dokter onder druk te zetten om 'moeder* een waarheidsserum te injecte ren. En zo wordt er nog veel meer onzin bedacht, duidelijk bedoeld de lachers op de hand te krijgen. Met de realiteit heeft zoiets na tuurlijk niet veel van doen. De vooral sterk spelende dochter Lily Belle (Eveline Hak) maakt er met haar broers echt een potje van. De broers, die een rechter en een burgemeester moeten voor stellen, zijn eigenlijk een stelletje zielepoten. De vraag dnngt zich steeds meer op, wie er nu eigen lijk in een inrichting thuis hoort. De kinderen, die zich wijs laten maken, dat het geld m de vorm van aandelen verstopt ligt m de plantenkassen van Prins Bernard, of in een opgezette schildpad in een museum te Amsterdam, of in de grond onder de schoorsteen van het ouderlijk huis. Of toch de moeder, die duidelijk niets man keert....! Uiteraard was het eind goed, al goed. Maar wat er uiteindelijk met het geld is gebeurd komt met helemaal uit de verf. Jammer, zo als ook het feit, dat zuster Willie (Lida van Esveld) vaak op het to neel te zien was zonder tekst of een of duidelijke reden. Na de pauze raakt de vaart ook een beetje uit de voorstelling, het be gint te vaak op herhalingen van dezelfde handelingen te lijken. De klasse van de spelers uit zich ook in het inspelen op een aantal versprekingen. Met professiona liteit redden de spelers zich uit deze benarde situaties. De hele voorstelling mag van mij nog met iets meer humor door spekt worden. Jaap Bos als fami lielid Titus en Wim Vos 0r) els Boude wijn geven uitstekend vorm aan de rol van geldwolf. De dialogen tussen de dochter en haëir broers zijn sterk en zelfs af en toe dolkomisch. Hoewel Lily Belle met veel en thousiasme en goed gespeelde emoties op de planken wordt neergezet, is voor mij duidelijk dat Eveline Hak een zwaardere rol rustig aan zou kunnen. We mogen ook de rol van me vrouw van der Wal (Corina van Dijk) met vergeten. Zij moest het vooral met mimiek waarmaken, wat haar goed gelukt is. Culdoto kan zich met deze spe lers overigens sowieso met ver tillen aan een stuk met meer in houd en zwaardere rollen. Over eind blijft, dat deze voorstelling zeker de moeite waard was. Sugar Mama, voor een avond bedrijfszekere blues-magie LEUSDEN - Zaterdagavond treedt de band Sugar Mama op in de Geut. Sugar Mama is een Neder landse formatie, de muziek houdt het midden tussen blues en de Engelse school. Tot in alle uithoe ken heeft de band op festivals, bluesnachten en grote podia ge speeld. Ook werd de groep ge vraagd "nor acts als r»r Feelgood en Rory Gallagher. Samenzang en strakke mondharmonikalijnen zorgen voor voldoende afwisse ling. De deur van de Geut gaat om 21 uur open. De bezetting van de Bas de Jong, gitaar/zang, Martin Bobbe, basgi taar/zang, Evert de Vries, drums en Bas Kleine, mondharmonika. LEUSDEN - de Nederlandse Bond van Plattelands Vrouwen, afde ling Leusden, houdt dinsdag een lezing over het werk van het Le ger des Heils. Majoor Bosshardt zal een lezing geven. De bijeen komst wordt gehouden in 't Voor onder, Burgemeester Van der Postlaan 2 Aanvang 20 uur.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1991 | | pagina 9