Ie—sder kronE \y t Maria de Groot, vrouwelijke stem in de poëzie Eindelijk warmer Vv Rilke Nieuws uit de verenigingen Winkeldief Heidebrandje WOENSDAG 29 ME! 1991 Dr. Maria de Groot komt vrij dagavond 31 mei naaar theater De Lieve Vrouw in Amersfoort om voor te lezen uit eigen werk. Met deze avond sluit de Poezie kring Eemland het - succes volle - seizoen af. De bijeen komst begint om 20.30 uur. Voorzitter Jan Visser zal haar die avond inleiden. Hij en ik reden samen naar Woudsend in Friesland. In het dorpje voerden slingerende weggetjes ons naar haar woon plaats: een schooltje in de Dwerssteech, waarvan lokalen verbouwd werden tot verblijf voor Maria en haar huisgenote Christianne Méroz. Het is ook haar werkplaats, al tien jaar lang houdt zij in 'Flearstift' een Leerhuis voor vrouwen. Geboren in 1937 in Wormer, brengt ze later haar eerste levensjaren door in Beilen, Drenthe. 'Een mooie jeugd,' zegt Mana. Des te groter de schok toen ze later tot de ontdekking kwam dat haar leeftijdgenoten enkele kilo meters verderop in Westerbork in het voorportaal van de dood leefden. In veel van haar gedichten brengt zij reizen en reiservaringen in nauw ver band met een doodsthematiek, een bepaalde doodsrealiteit. Zij is vanaf haar veertiende jaar seneus met dichten bezig. Na het gymnasium gaat zij Nederlands studeren m Amster dam, waar zij college volgt van prof. Dr N. A. Donkersloot, beter bekend als de schnjver Anthorue Donker. Halver wege de studie kreeg zij belangstel ling voor theologie en studeerde ook daarin af. Later wordt Maria de Groot wetenschappelijk medewerker voor algemene en vergelijkende literatuur wetenschap aan de literaire faculteit van Amsterdam. Zij wint in 1961 de poeziepnjs van de Stedelijke Universiteit van Amster dam met het gedicht 'Beatnjs', dat in haar debuutbundel 'Rabboeru' (1966) staat Ze schreef een vijftiental dichtbun dels waaronder 'Het huis van de dan ser' (1975),' Album van licht' (1979) en 'Westerbork' (1985), 'Lamp van melkglas', Uitgeverij de Prom, Baam. Een kinderboek en een novelle. En een gebedenboekje, een roman en artikelen voor 'Wending' en 'Her vormd Nederland'. Haar stem werd ook gehoord toen zij enige jaren ach tereen voor de VPRO-radio dagope ningen sprak. Zij is bekend als femi nistisch theologe. Begin jaren '80 verhuisde zij van Scheverungen, naar Woudsend: 'Ik was al lang op zoek naar een school tje, waar ik groepswerk kon opzetten. In dit 'Leerhuis voor vrouwen' kan ie dereen komen die interesse heeft. Uit het hele land. Ik houd studiedagen waarop allerlei kerkelijke en maat schappelijke toestanden, toegespitst op de situatie van vrouwen in deze wereld, aan de orde komen. Er is bij vrouwen ook een enorme behoefte aan literatuur, aan mogelijkheden el kaar te ontmoeten, samen te leren, nieuwe vormen te vinden en ook te werken aan liturgieën. Wat het evan gelie doet in een vrouwengroep, daar gaat het om.' In 1988 bood Mana de Groot haar proefschrift 'Messiaanse Ikonen' aan: Een vrouwenstudie van het Evangelie naar Johannes. Zij tracht daann een verbinding tot stand te brengen tus sen feministische theologie en de tra ditionele wetenschapsopvatting. De theologische faculteit van de Rijksuniversiteit in Utrecht wees het af. De heren nieuwtestamentici kon den het werk met waarderen en von den het wetenschappelijk onvoldoen de. 'Ze legden er een meetlat langs die er niet bij paste. Maria's toenmalige promotor Dr. Mieke Bal, hoogleraar vrouwenstu dies bij de faculteit der letteren in Utrecht, bood de studie nagenoeg on gewijzigd dèar aan. Het proefschrift werd unaniem aanvaard. - Waarom verhuisde u naar Woud send? 'Ten eerste omdat ik er mijn school tje vond. Maar ook om in dit schitte rende 'molendorp' nieuwe beelden te vinden, persoonlijk vernieuwende poezie te schrijven.' Haar bundel 'De Watejtuin' 1985) getuigt van deze ver- ruewing. De titel verwijst naar het Fnese landschap, in het bijzonder het meren gebied rondom Woudsend. Het is een bundel met afwisselendstrofische en vrije gedichten. In Woudsend schreef zij ook: 'Reis naar Raron' (1989). Het zijn gedichten die geschreven zijn tus sen oktober 1987 en april 1988. Ze zijn de vrucht van een reis naar Raron in de zomer van 1987, de plaats in het Zwitsers Wallis waar zich het graf van de dichter Rainer Mana Rilke (1875-1926) bevindt, hoog op een rots naast de Felsenkirche; en naar het chateau Muzot bij Sierre, eveneens in Wallis, waar Rilke de laatste jaren van zijn leven doorbracht. "Van een oom kreeg ik in mijn puberteitsjaren het boekje: 'Bneven aan een jonge dich ter* van Rilke. Ik verloor nujn hart aan hem. Hij was mijn poëtische voor beeld. Na mijn puberteit ben ik me langzaam van hem gaan losmaken en kreeg ik andere voorkeuren. Maar mijn jeugdliefde heb ik na een tijdje herontdekt, hij begon me weer te in PJGU trekkertrek LEUSDEN/ACHTERVELD - Be langstellenden kunnen zich bij de afdeling Leusden van de platte landsjongerenvereniging PJGU inschrijven voor deelname aan een Trekkertrekwedstrijd, die zaterdag 6 juli op een terrein aan de Horsterweg (bij de BECO) zal worden gehouden. Het evene ment werd vorig jaar te elfder ure van de agenda geschrapt toen de organisator geen vergunning van de gemeente kreeg. Hoewel er ook nu nog geen vergunning is afgegeven, zijn de vooruitzichten op verlening daarvan een stuk gunstiger na de gemeentelijke nota over milieuhinderlijke acti viteiten. Het gaat bij de trekkertrek wedstrijd om met standaardtrac toren in verschillende catego- neen een sleepwagen zover mo gelijk weg te slepen. Het gaat om tractoren tot een gewicht van 3,4 ton. Voor meer informatie kunnen geïnteresseerden bellen met Henk Hogeveen (951086) of Gert Fokker (940458). LEUSDEN - In een warenhuis in winkelcentrum De Hamershof is zaterdag een 44-jange Leusdense aangehouden op verdenking van winkeldiefstal. De vrouw had voor 20,- aan met afgerekende goederen in haar tas. Het ging onder meer om sokken en papie ren zakdoekjes. De vrouw kwam er met een waarschuwing van af. LEUSDEN - In het Treekerbos, in de nabijheid van de schaapskooi, is woensdag een stuk hei en een stapel opgeslagen hout door brand verwoest. De brandweer had het vuur snel onder controle. De politie vermoedt dat de brand is aangestoken. ö?o\ <po°o°o0 °o0o^ 'O 1-1 Oo 0°0 °0 00 door Jan Versteeg! We mogen een weersver- betering tegemoet zien, maar het proces verloopt tergend langzaam. Mei zal ons daar door niet op een zomers af scheidscadeau kunnen trak teren, maar gelet op de bizar re thermische omstandighe den van de laatste tijd, is een kinderhand al snel gevuld. De laatste dagen was de somberheid troef, bij tempe raturen die eerder aan maart deden denken. Het kwik bleef bij ruim 13 graden ste ken, terwijl er uit het wolken dek soms een spatje lichte motregen viel. Dat was ook in het weekeinde het geval, maar de hoeveelheden wa ren nauwelijks meetbaar. De kwikdraad zal de komende dagen telkens een graadje terreinwinst kunnen boeken en het is niet onmogelijk dat we tegen het aanstaande weekeinde de 20 graden- grens halen of zelfs over schrijden. De oorzaak van de positieve geluiden is echter met gelegen in een radicale aardverschuiving op de weerkaart. Het hogedrukge- bied, al weken in actie op de Oceaan, is zeker met van plan om zich nu definitief bo ven Scandinavië te gaan nestelen, dan wel de Oostzee met een bezoek te vereren. Nee, slechts een mtloper krijgt de opdracht de Noord zee op te stomen. Het gevolg van die ontwikkeling is wel, dat de wind bij ons naar noordoost draait en dat geeft vanaf vandaag een wat vrolij ker beeld te zien. Morgen komt de zon nog beter uit de verf en dat proces gaat de kwikdraad in opwaartse nchting duwen. Echt warme lucht wordt (nog)niet aange voerd, daartoe zou de wind eens een poosje m de zuid hoek moeten belanden. In Spanje, Portugal en het zuid westen van Frankrijk is de zomer heer en meester en loopt de temperatuur dage lijks op tot ruim boven de 25 graden. Ook de tropische grens van 30 graden wordt niet geschuwd. Maandag noteerde Madnd een tempe ratuur van 27 gTaden, bij een luchtvochtigheid van slechts 10%! Dat zijn woestijnachtige taferelen. Volgens Offen bach nestelt zich vanaf zater dag een krachtig hogedruk- gebied nabij Groenland, ter wijl er boven Midden Europa een lagedrukgebied ont staat. Als gevolg daarvan wint warmere lucht (tijdelijk) terrein naar het noorden. In hoeverre wij hiervan profite ren is nog onzeker. Zeker is wel, dat er de komende da gen geen regen van enige betekenis valt te verwachten. Daardoor duurt de droogte, die in feite al sedert half ja nuari heerst, gewoon voort. Ook mei zal als droog de ge schiedenis ingaan. Landelijk is de 30 mm wel gepasseerd, maar normaal moet er 60 mm m de meters sijpelen. Daar mee zal de bloeimaand de vierde opeenvolgende te droge maand worden. Tot en met gisteren is er in de Bilt dit jaar slechts 135 mm gevallen. Dat is overigens niet ex treem. In 1929(zeer droge en strenge winter) viel over de eerste vijf maanden maar net 100 mm. In het jaar 1976, be rucht vanwege droogte en hitte, kreeg ons instituut tot aan juni een neerslaghoe- veelheid van 189 mm. Een simpel rekensommetje leert, dat we nu daarmee vergele ken, met een achterstand van 50 mm de zomer inschuiven. Dat is bepaald geen gunstige start, zeker met voor de land bouw. Brem Gezien de blaadjes van de brem maar klem zijn en ook weinig in getal, vormen die maar een klein oppervlak voor de koolzuurassimilatie. De altijd groene twijgen ne men daarom het overgrote deel daarvan voor hun reke ning. Het voordeel is dat die assimilatie ook in de winter doorgaat, het nadeel is dat de struik daardoor ook zeer gevoelig is voor vorst. Tij dens strenge winters kun nen ze gedeeltelijk en soms ook geheel afsterven. De struiken die onbeschut in het open veld staan, hebben het dan het hardst te verdu ren. Als de vorst diep in de grond doordnngt kan ook nog de forse penwortel met de vele zijwortels, voorzien van de wortelknolletjes, be vriezen. Tegen hitte en droogte is de brem beter bestand. We zullen ze dan ook zelden op humusrijke en vochthoudende grond aantreffen. Ze hebben een duidelijke voorkeur voor zand en gnnt en kunnen een hoogte van vier meter berei ken. Maar dat hangt van het licht af dat ze krijgen. Want dat hebben ze nodig; veel licht. Hebben ze een voorkeur voor de standplaats, ook hebben ze een uitgespro ken voorkeur voor de insek- ten die voor de bestuiving moeten zorgen. Dat mag al leen door hommels gebeu ren. Geuren doen ze niet en ze produceren ook geen nectar, alleen de goudgele kleur van de bloem moet in- sekten aantrekken. Voor alle bezoekers, zelfs voor bijen, blijft de bloem herme tisch gesloten. Alleen als een zware hommel op de bloem neerstrijkt, drukt deze met voldoende kracht op de vouw, waardoor de bloem openspringt. Hier door krullen de vijf korte meeldraden, die onder spanning in de gesloten bloem zaten, om en raken de hommel aan de onder kant van zijn hange lijf. Be weegt de hommel zich naar voren dan splijt de bloem nog verder en volgt een tweede explosie, nu door de lange meeldraden en de stamper, die de hommel op de rug treffen. Is dit eenmaal gebeurd dan blijft de bloem geopend met gekrulde meeldraden, dan kunnen de kleinere insekten als bijen, zweefvliegen en kevertjes van het stuifmeel genieten, maar de bevruchting heeft dan reeds plaats gehad. Aan het eind van de zomer vormen, zich de zaden m de zwartbruine, platte peulen. Die peulen draaien zich als kurketrekkers en als de spanning groot genoeg is, springen ze met een klap open en slingeren de zaden in het rond. Vroeger werd de brem voor veel doeleinden gebruikt. De taaie twijgen lenen zich uitstekend voor vlechtwerk en voor het maken van be zems. Bij de bierbereiding gaf het aan bier een krui dige smaak en het bier werd er 'koppiger' van. Dat klopt wel, want de alkaloïden in de plant hebben een bene velende werking. G. van Leeuwen s -K T m f f J/M 1- j r x 7 >1 spireren. Opmeuw heb ik hem geïnte greerd in mijn werk en gezien hoe hij als dichter leefde. Een leven, openge broken naar de toekomst Zijn ge dichten zijn romantisch, maar hebben nooit een deprimerende romantiek. Christianne en ik zijn op ons bezoek aan Wallis eerst naar het graf van Rilke gegaan en daarna naar zijn huis. Bij zijn huis bloeiden de rozen en kab belde het leven. Daar voelde je een levende Rilke. Ik heb tijdens m'n ver blijf in Wallis alleen aantekeningen gemaakt. Voor het schrijven van de gedichten moet ik de rust en concen tratie van thuis hebben.'Onlangs ver scheen van Mana de Groot de bundel 'De Rozen'. De gedichten in de cyclus 'Rozentuin' zijn geïnspireerd door de Rosengarten bij Bern, waar de dichter Rilke graag kwam. Het middenge deelte van de bundel 'De Rozen' is een weergave van de bundel Franse ge dichten 'Les Roses' (1927), geschre ven door Rilke en na zijn dood uitge geven volgens zijn wens. Het laatste gedeelte 'Rozenkruiser" bevat het prachtige gedicht: - Wat houdt geloof in voor u?' Ervaren van uitzicht en hoop. Dat je niet leeft m een toegesloten, maar een opengebroken wereld naar de toe komst waarin rechtvaardiging is. Waar de waardigheid van de mens om tot een rechtvaardiger samenle ving te komen, mogelijk zal zijn.' Ze zei het zacht en bescheiden, ons aankijkend met heldere, verstandige ogen. Ernstig zat ze in haar stoel, in getogen bijna met veelal gevouwen handen in haar schoot. Er was niets van scherpte of vurige haat ten aan zit n van mannen in haar te bespeuren. Ze sprak weloverwogen en rustig m1 beeldende taal. Zoals ook haar poezie sterk beeldend - Welke dichteressen inspireerden u in Nederland?' Judith Herzberg, zo sober, zo vol un derstatements, prachtig. En Ida Ger- hardt. Henriëtte Roland Holst-van der Schalk, hét voorbeeld van vrouwelijk engagement m de maatschappelijke strijd. En Hadewijch al op het gymna- Dr muren van Muzot dragen de witte rozen als toen. De moestuin achter is in takt De zorgeloze duwt het klaphek open W ie schroomt en terugkeert ziet de rozen stijgen langs het venster waar hij schreef' en schuim opwerpen als de beek die luidop het weerbarstig slot passeert, een troubadour, een sneeuwen muze' 'Het pad waarlangs de vrouwelijke man moest gaan is van woestijnzand wit. Het voert langs krijtrotsen, onherbergzame kusten Wij houden de herinnering daaraan levend met geuren zilt en zoet muskaat. Ga jij nu, vrouw, op mannelijke wijze.' - De gedichten uit De rozentuin' zijn zo paradijsebjk. Wilt u de lezers hier mee bewust laten kennismaken?' Inderdaad is 'De Rozentuin' een metafoor van het paradijs op aarde. Bewust heb ik dat niet gedaan. Ik heb wel willen laten zien dat er een vervul de toekomst op momenten op aarde aanwezig kan zijn, ook zonder het beeld van de opengebroken toe komst.' sium, Opperste mystiek, een grote bron voor me.' Samen met huisgenote Christianne Méroz heeft Maria de Groot kort gele den 'De vrijheid van Edith Stem' ge schreven. Edith Stein was een Dints filosofe van joodse afkomst. Eén van haar werken 'Endliches und ewiges Sem' mocht in 1936 niet in Duitsland gepubliceerd worden. Zij vluchtte in 1938 naar Nederland, maar vond de dood in Auschwitz. In het boek wordt beschreven hoe vrijheid volgens Edith Stein beleefd kan worden en hoe haar levensgang getuigenis aflegt van haar woorden. Centraal staat haar studie over de 16e-eeuwse mysticus Joannes van het Kruis. Drs. Christian ne R. Méroz (1940) is dichteres en psychologe. Van de twee schrijfsters verscheen in 1985 de gedichtenbundel 'Wester bork'. Christianne zal op 31 mei ook gedichten lezen, in het Frans. - Vindt u dat literair werk pas sterk is als er geen boodschap wordt ge bracht? 'Ja,geen vooropgezette althans. In mijn poëzie wil ik iets moois maken. De thematiek druk ik uit in mijn vorm geving. Voor elke bundel kies je een bepaald thema dat je op een bepaald moment bezig houdt, maar het is niet de hoofddrijfveer.' - U heeft eens gezegd: Ik leef het meest intens als ik schrijf. En: de hjn die zich voltrekt m mijn poezie, dat is mijn levenshjn. Ziet u het schrijven van poezie als een opdracht? 'Nee, wel als een onontkoombare noodzaak. Mijn poëzie is een vormge ven van de integratie van alles wat in je huist. Daarom moet die vormgeving overtuigend zijn, het gedicht moet goed in elkaar zitten. In onze gedichtenbundel 'Wester bork' had ik natuurlijk een duidelijk thema voor ogen. Hoe waren die ver schrikkingen mogelijk in de be schaafde Europese cultuur? Dat houdt me nu nog bezig. Toen ik in Beilen woonde liep ik als heel jong meisje zingend door de ko renvelden, terwijl vlakbij de ver schrikkelijkste dingen gebeurden, die ik, zoals gezegd, pas later ontdek te.' Zij verwoordt dat in de gedichten cyclus: 'De Kindertrein' met de begin regels: Er was tens een kindertrein lieve Tanja luister goed in dit sprookje vloeit geen bloed alle ramen waren dicht nergens zag je een gezicht toch was het een volle trein... 'Het gebeurt natuurlijk nog steeds; dat is het wonderlijke van het menselijke bestaan. Het is het thema van die zien lijke en onzienlijke wereld, vandaar die religieuze stroom in mijn werk.' - Wat houdt feministische theologie voor u in? 'Een opengebroken wereld waarin de vrouw en het vrouwelijke tot zijn recht komt.' - U was predikant in de Kloosterkerk in Den Haag?' Ja, maar mijn vrouw-zijn is er de oor zaak van dat ik buiten het ambt ben getreden. Je krijgt teveel met manne lijke censuur te maken. Ook met zelf censuur. Je moet te veel inleveren als vrouw. Toen zijn mij de schellen van de ogen gevallen en ben ik feministe geworden. Ik preek nooit meer.' - Wat trok u destijds aan m de Provo beweging?' Ik was er met bij aangesloten. Maar mijn sympathie ging vooral uit naar het anti-autoritaire karakter ervan. Dat is iets wat ik absoluut niet ver draag in mijn leven. Ook het durven doorbreken van structuren en het inbrengen van fanta sie, wat je als dichter ook doet. Ook het ludieke element sprak me eno aan.' - Speelt ritme, klank, het melodie van uw poezie een belangrijke roP 'Dat vind ik heel belangrijk. Tus de beeldende kracht en muzikaliteit: de poezie moet een evenwicht zij: Dat bereik je nooit, maar dat houd ook gaande. Bovendien heb ik bis ding met het 'vrouwelijk schrijven. I heb behoefte om in lagen van de tai te wortelen die vrouwelijk en met 2 rationeel zijn. De taal waarin wij cor. muruceren is door mannen vorm ge geven. Daarom is het voor vrouwen a moeilijk om zich in poëtische taalt mten, denk ik. Dit wordt ook veroo: zaakt door maatschappelijke onde: drukking en minder opleidingsmoge lijkheden Mede dankzij het femint me is het klimaat veranderd en zulle er steeds meer vrouwelijke dichte: hun stem laten horen. Ellen de Jong-de Wild

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1991 | | pagina 10