„Ik zou het pastorale werk niet meer willen missen" Leusder Krant Twee Hollandse vrouwen uit Nieuw- Zeeland brengen licht en energie Pater Adri Maat viert 25-jarig priesterjubileum „Ik heb hier veel vrienden en kennissen gemaakt" LEZERSSERVICE TEL 945272 Ruit ingegooid Bingo Bel bij klachten over de bezorging van de Leusder Krant direkt onze hoofdagent in Leusden Woensdag 26 juni 1991 Pagina AMERSFOORT - „Voor mij is het belangrijkste van het werk, waar het op néérkomt: volg het licht. Het licht in jezelf, het licht in anderen, alles wat je lichter doet voelen, alles wat het licht in je ogen doet opvlammen. Als we daér achteraan gaan, als we daar energie aan geven en daar energie aan ontlenen is er méér licht in de wereld. Voor elkaar, voor onszelf. Dat vind ik eigenlijk wat me iedere keer weer trekt in het werk." „We gaan helemaal niet in op het waarom en wat van persoonlijke dingen van mensen. Ons werk is niet thera peutisch. We zeggen van: „Kind, als je daarover praat is er geen licht in je ogen, dus vergeet het maar. Het is alleen maar een verhaaltje, het is alleen maar iets dat je je voor stelt. Het is niet écht." „Zodra er iets is waar mensen over praten, over wat ze willen, over wat ze denken, over wat ze doen, en het is écht, dan gaan de lichtjes branden. En dan zeggen we: „Nü heb je iets te pakken. Hoe kunnen we er met z'n allen voor zorgen dat er méér te zien is, dat er méér energie vrijkomt voor datgene dat je oplicht, blij maakt van binnen. Een gevoel dat ieder mens herkent als hij het eenmaal beleefd heeft, en dat hij herkent in een volgende situatie. Dan weet hij: ja, dat voelt juist aan." De twee Hollandse vrouwen uit Nieuw-Zeeland, Rosema- rijn en Annemieke, weten waar ze over praten Zaterdag 6 en zondag 7 juli geven ze in Amersfoort een privé work shop in Spirituele en Energie Integratie. Ze wonen en werken in Nieuw-Zeeland, een land waar de mens nog dicht bij de natuur kan leven, zuive re energie kan opvangen en doorgeven. Het zijn de Maori's die hen daar eeuwenlang in zijn voorgegaan Misschien is de tijd langzamerhand rijp dat deze zich bij hen zullen voegen, opdat westerlingen en Maori's (door Margreet Hendriks) HOEVELAKEN - Zater dag 29 juni a.s. is een bij zondere dag voor de Paulus- parochie. Met een mis om 15.00 uur in „de Eshof" (vanwege de verwachte toeloop), een receptie in het Pauluscentrum tussen 16.30 en 18.00 uur en 's avonds een grote feest avond in het dorpshuis „de Stuw" wordt het 25-jarig priesterjubileum van Pas tor Adri Maat door zijn Hoevelakense parochianen met joie de vivre gevierd. De 55-jarige salesiaan van Don Bosco laat het alle maal ontspannen op zich afkomen. „De parochie in Hoevelaken wordt gedra gen door de mensen die daarvan deel uitmaken en blijft draaien dankzij hun enthousiasme en inzet. Feest maakt een gemeen schap ook één. Als mijn priesterjubileum aanlei ding is voor een goed en ge zellig feest en er wordt ook in wederzijds respect van el kaar kunnen leren Het is geen toeval, denk ik, dat de Maori s al wéér hier op duiken. Afgelopen week zong de Maon-zangeres Kiri Te Ka- nawa (Kiri betekent klok, Te Kanawa was een Maori-stam- hoofd die rebels en knap van uiterlijk was) ana's van Mo zart in het Concertgebouw, met een opvallend lichte en hoofse uitstraling. T'aiChi Rosemarijn begon in Neder land als actrice, waarna ze dra- nog wat georganiseerd voor de kinderen, dan vind ik dat prima - en natuurlijk best een beetje spannend." Kinderen Kinderen spelen een hoofd rol in het leven en werken van de jubilerende pastor. Dat is ook niet verwonderlijk gezien het feit dat Maat al 25 jaar be hoort tot een congregatie die zich over de hele wereld bezig houdt met de zorg voor de jeugd. Het werkterrein van de in totaal ruim 19.000 salesia- nen (zoals de paters van Don Bosco heten) ligt vooral daar waar de problemen voor kin deren het grootst zijn; of dat nu de armste landen in Afrika, In dia of Azié zijn of de sloppen wijken in Latijns Amerika In Nederland heeft de con gregatie vooral een naam opge bouwd met hun onderwijsin- ternaten, waarvan bijvoor beeld in Leusden aan de Dode- weg nog steeds de gebouwen staan en waar nog immer de BAVO Don Bosco is gevestigd. „De internaten waren fir>nn. cieel niet langer meer te draai en," vertelt Maat in het inter ma- en bewegingslessen gaf Ze nam yoga-lossen, en dat was het: in plaats van naar buiten naar binnen gaan. Ze werd yo- galerares. trouwde met een Nieuw-Zeelander die ze op een yoga-cursus in Engeland had leren kennen, en was jarenlang in een klein plaatsje in Nieuw-Zeeland yoga-lerares. Mensen vroegen haar naar T'ai Chi, en voorzichtig ging ze daarin les geven Ze permitteerde zich een ze kere vrijheid, zei dingen waar van ze voelde dat het déér om ging. Ze probeerde de essentie van T'ai Chi door te geven, de meditatie in beweging, de ge choreografeerde dans Heel langzaam beweegt de mens en met iedere stap doet hij zijn voet op de grond vanuit een totaal bewustzijn van hoe de voet voelt als hij zich afwik kelt. Ook de armen, de wervel kolom, de houding, de door stromende energie zijn daarbij belangrijk. Als de energie van uit de kosmos naar binnenvalt en een mens loopt bewust, dan kan hij energie doorgeven aan de aarde. Rosemarijn. ,,Ik zeg wel eens: je kunt met elke stap die je doet de aarde als het >vare zegenen. Er is ook een andere energiebron en die komt uit de aarde, die is magnetisch en die gaat omhoog Als we ons daar van bewust zijn worden we groter, wijder." Ze werkte al met energie, maar het was allemaal nog niet vrij genoeg Ze volgde tranfor- view naar aanleiding van zijn komend priesterjubileum ,,De overheid begon steeds meer te knijpen op subsidies en op een bepaald moment moes ten we konstateren dat het kostbaarder was om een leer ling op ons internaat te plaat sen, dan de Koningin kwijt was om haar zoon in Engeland te laten studeren. Even afgezien van de vliegkosten dan, maar het kan natuurlijk beter van een stad dan van een dorp De salesianen van Don Bosco zijn zich in ons land inmiddels meer gaan richten op het bie den van andersoortige ontwik kelingsmogelijkheden voor jongeren, meer op het terrein van bezinning. Maat. „Er is een grote vraag naar geloven, maar dit wordt door jongeren niet altijd gevonden in de kerk." Het werk als pastor in Hoe velaken is voor Adri Maat fei telijk een extra baan, naast zijn werk als salesiaan. Maat: „De parochie in Hoevelaken is niet groot genoeg voor een full-time pastoor, dat zou financieel ook niet gedragen kunnen worden. Nadat zeg maar mijn voorgan ger Simon Hoorneman in het begin van de tachtiger jaren matiecursussen, ontmoette Annemieke die op eenzelfde lijn bezig was, nam deel aan workshops waar ieder zijn pro duct liet zien. Beiden ontdek ten dat Palm Beach Bay waar ze wonen in de Maon-taal 'Mawhitipana' heet. de plaats waar geesten dansen en spelen Rosemarijn, Annemieke en anderen dansen gezamenlijk, vieren feest en komen jaarlijks bij elkaar met gasten uit het hele land en met mensen vanuit de gehele wereld die hun werk presenteren op persoonlijk groeigebied. Zullen er op den duur ook Maori's deelnemen? De Maori s werken op pure energie en situaties. Ze hebben daarnaast ook veel te bieden: ze weven met vlas, hebben een enorme spirituele kennis die afkomstig is van eeuwenoude wijsheid. Als het niet juist aan voelt, gaan ze er niet op in. Het zal wel een keer gebeuren, maar we moeten gewoon ge duldig zijn, zeggen Rosemarijn en Annemieke Respect Annemieke. ,,Wij hebben al geleerd om op onze manier toch hun traditie te volgen, dus om de geest van Mawhitipana, van de bergen achter ons, van het land, te eren. Dus we bou wen een traditie op die tussen de culturen hangt Omdat we van Nederland komen worden we op dit tereein meer geac cepteerd dan Engelsen. Er is toch nog kwaad- en bitterheid ten aanzien van de Engelsen was gestopt, werd ik in oktober '82 gevraagd om zo nu en dan eens een mis in Hoevelaken te celebreren. In die tijd werkte ik als beheerder van de Don Bos co gebouwen in Leusden en lag Hoevelaken in feite om de hoek. Vanaf februari '83 ben ik echt gaan assisteren door het doen van de weekendmissen, de huwelijken, doopplechtig- heden en begrafenissen In middels ben ik officieel waar nemend pastoor in Hoevelaken geworden, al ligt mijn werkter rein als salesiaan sinds 1987 in Hoog-Soeren bij Apeldoorn, waar ik teamcoördinator ben geworden van het centrum 'Jongeren op weg'." Italië Wie Adri Maat aan het pra ten krijgt over het werk van de salesianen van Don Bosco kan rustig achterovef leunen in de stoel, want hij heeft daarover heel wat te vertellen. De gebo ren Hagenaar volgde het klein en groot-seminarie, deed drie jaar praktijkervaring op bij internaten van de congregatie in Leusden en Rotterdam, om Nederlanders hebben bo vendien een meer ontspannen en minder afstandelijke ma nier van omgaan met mensen. Voor ons is het bovendien heel makkelijk om hun namen uit te spreken. De Engelstaligen hebben er moeite mee, die kun nen de klinkers niet zo vormen. Er is een dorpje Haumoanna Adem van de Zee), dat klinkt zó warm, en de Maori's horen aan onze uitspraak dat wij er gevoel voor hebben." Op één van de festivals kwam iemand met zijn pro duct: Quality Circles, kwali teitskringen. Hij gooide de lie felijke niet geheel aardse sfeer bij Rosemarijn en Annemieke omver door aan te wijzen wat écht en niet écht was. Hij zei' vervolgens vier jaar filosofie te gaan studeren in Italië vlak on der Napels (een streek die hij karakteriseert als een der arm ste streken van dit land) alvo rens op 10 juli 1966 door kardi naal Alfrink in de kathedraal van Utrecht tot priester te wor den gewijd. Italièjs ook het land van de stichter"van onze orde, Don Bosco," vertelt hij. „Nog jaar lijks organiseren wij voor jon geren een reis naar het land van Don Bosco. In zijn tijd heeft Don Bosco gekozen voor de allerarmste kinderen: kin deren van de straat en kinde ren uit de gevangenis Een pro blematiek die nog steeds aktu- eel is, gezien het groeiende aantal straat- en zwerfkinde ren in de Derde Wereld en in Nederland. Tijdens zo'n reis wordt stilgestaan bij vragen als 'hoe pakte Don Bosco de problemen aan, waar haalde hij de kracht vandaan7' De filosofie achter de manier van werken van de salesianen wordt altijd nog het beste geïl lustreerd door een verhaal over onze stichter. In de sacristie van de kerk van Don Bosco werd een jongen aangetroffen die de koster weer naar buiten wilde sturen Don Bosco ver hinderde dat door te verklaren dat deze onbekende knaap zijn vriend was. Toen hij vervolgens met deze jongen in gesprek kwam, bleek dat deze met geen enkel ritueel van de kerk, zoals bijvoorbeeld bidden, vertrouwd was Op de vraag van Don Bosco wat hij wel kon antwoordde de jongen 'ik kan fluiten'. 'Dat is mooi zei Don Bosco. want dat kan ik ook. We hebben iets ontdekt wat we allebei kunnen.' Van- daaruit kon Don Bosco begin nen met het onderwijzen van deze jongen. Tot op de dag van vandaag vertrekken de salesianen met hun werk vanaf dat punt waar het kind staat. Wat wil je, wat zijn je mogelijkheden In de ja ren na mijn priesterwijding waarin ik godsdienstlessen heb gegeven op verschillende scholen van de congregatie heb ik altijd ervaren dat dit het juiste uitgangspunt is. Aan sluiten bij de belevingswereld van de kinderen waarmee je werkt. Daar passen geen grote woorden, maar moet je duide lijk maken dat het in dit leven gaat om wie je bent, veel meer dan om wat je bent. God doet niets in het leefklimaat van deze wereld. Je moet het geloof zelf waarmaken aan de mede mens." Adri Maat is na vele jaren in het onderwijs en een periode van zes jaar als beheerder van de gebou^ven van Don Bosco in Leusden aangesteld als team- "Als je in een groep zit, zit je als het ware met z'n allen in een vijvertje, vol energie. Als een er in spuwt of erger nog wil de rest er al niet meer in zwem men. Zó sterk is de beïnvloe ding." Hij ging met de groep aan de gang. Wat doe jij?, vroeg de groep links en rechts. Ik doe niets. Ah, zei de groep, jij doet wèl iets. Je zit hier de energie vast te houden, je zit kwaad te zijn. Iedereen moest diep naar binnen en zich afvragen: wat zien ze van mij dat niemand ooit heeft gezegd? Waarheden „In dit werk", aldus Annemie ke, „brengen we de twee waar heden bij elkaar. We kijken coördinator van het centrum 'Jongeren op weg' in Assel (een gehucht behorend bij Hoog- Soeren). Dit is een centrum voor jonge mensen - tussen de 18 en 30 jaar - waar zij zich bezig kunnen houden met ge loofsverdieping en levensvra gen. Zowel individuele jonge ren als groepen en scholen kunnen hier deelnemen aan een groot aanbod van aktivi- teiten die hierop gericht zijn. Er worden van hieruit reizen georganiseerd zoals de reeds genoemde reis naar het land van Don Bosco, maar ook naar de broedergemeenschap van Taizé in Frankrijk (een pro testants klooster waar jonge ren uit de hele wereld samen komen) en reizen naar landen in de Derde Wereld. Er zijn jongeren die op eigen verzoek - en na een strenge selektie - een aantal maanden gaan werken bij salesianen in Derde Wereld landen. Zij worden dan altijd als team (twee aan twee) uitge zonden. Maar er zijn ook heel bijzon dere reizen die veel dichter bij huis gemaakt worden. Jaar lijks organiseren wij een reis naar ,,de andere kant van Ne derland" Op deze reis maken de jongeren kennis met de ver dwaalden in de grote steden, de berooiden en de zwervers' de heroïneprostituees en met mensen die zich voor hen in zetten. De andere kant van onze samenleving. Bij al deze reizen gaat het er om dat de jongeren er zelf wat van opste ken. Liefst iets wat ze verder helpt en beter op weg brengt." De bezoekers van de feeste lijke receptie in het Paulus centrum kunnen aanstaande zaterdag nader kennismaken met het werk van de salesianen en het centrum 'Jongeren op weg'. Er kan een diaserie wor den bekeken en er zijn teamle den aanwezig waarbij men met vragen over hun werk terecht kan. Adri Maat kijkt met plezier uit naar de feestdag en is be nieuwd wat de parochianen voor hem hebben georgani seerd. „Het is niet altijd even mak kelijk om als het ware ander halve baan te hebben, maar ik zou het pastorale werk niet meer willen missen. De paro chie in Hoevelaken is in de af gelopen jaren een stukje van mijn leven geworden. Ik heb hier vrienden en kennissen ge maakt De problemen die het slechts gedeeltelijk beschik baar zijn en het ver weg wonen nu eenmaal meebrengt, worden in de parochie fantastisch op gevangen door de aktieve me dewerking van heel veel men sen. Zonder die medewerking en inzet zou de parochie niet op deze manier kunnen draaien." naar wat werkt, wat niet werkt, en wat we voelen. Zo zijn we gaan leren hoe zéér we elkaar beïnvloeden. Vaak ga je fris en vrolijk naar een verga dering Je zit vol intentie te luisteren, en op een gegeven moment zak je weg. Dat is niet omdat je moe bent, maar dat is omdat iemand in die vergade ring óf zelf moe is en het niet zegt, óf het is omdat iemand een heel sterke veroordeling heeft, zodat zijn gedachtenpa- troon de hele groep tegenhoudt om vrij in energie aanwezig te zijn en eerlijk te luisteren. Zo iemand schakelt jou uit." „Iemand kan ook hoofdpijn krijgen, omdat hij gedachtes oppikt van mensen om hem heen Dat gaan we dan uitzoe ken. Wie denkt dat het van hemzelf is, denkt dat het iets persoonlijks is?, vragen we dan. In het genre van: dan had ik maar eerder naar bed moe ten gaan, of dan had ik die ex tra boterham maar niet moeten nemen Dan gaan we dat 'schoonmaken', gewoon door te zeggen: als ik me op jou richt voelt het goed, als ik me op jou richt is het mis: lieve schat, was is er met jou aan de hand? Dan horen we bijvoorbeeld: „Mijn man wou eigenlijk niet dat ik hier zit vandaag. Wij kunnen dat geld er niet aan besteden, we zouden samen het huis gaan schilderen Hij is pis sig, ik ben tóch gekomen, maar ik zit wèl aan hem te denken." Dan zeggen we: „Wil je hier zijn? Ja? Dan ook helemaal! Laat die man even vallen: die vraagt nog steeds energie van jou en van ons! Als iemand dat dan doet blijkt dat de hele groep zich beter voelt. „Jullie dachten dat het van jezelf kwam, hè?". Dan lachen ze. want dan hebben ze het herkend. En als ze dat vele malen herkennen in zo'n week end, zijn ze zich dat een vol gend keer bewust. Ze kunnen 'buiten' blijven staan. Ze hoe ven het niet op te nemen. Staying out, noemen wij dat. Ze kunnen een schermpje om zich heenbouwen van zelfbe scherming, een bubbel van energie, zodat de blokkade er niet in komt." Energie Rosemarijn en Annemieke be nadrukken dat de mens energie moet geven aan dat wat posi tief is. Energie draait in een spiraal, öf naar beneden óf naar boven. Als de mens voelt dat die spiraal naar beneden gaat moet hij zien te switchen. Soms duurt het lang om een ingang te vinden, maar door een opmerking of een gebaar voelt iemand opeens dat j energie weer omhooggaat. 's Morgens om 10 00 uurc, zaterdag 6 juli beginnen zeq de Weversingel 7 om in o groep over energie te pratg Ze kijken wat in die kric speelt, wat de mensen binne: brengen aan intenties en vr-, gen. Dan geven ze feedback Iedereen moet dan helemaa aanwezig zijn: er is een gn* verschil tussen: ja, ik wil hete ja, ik denk dat ik het wil Z maken de situatie schoon. „Als deze schoon is make we de cirkel open tot een halv cirkel, en dan creëren we ee 'hot chair' situatie, dus da hebben we een interview. D* gene in de hot chair krijs ongeveer een uur om te zegge wat hij wil Iemand kan d; bijvoorbeeld zeggen: „Ik x. een betere relatie met mij man, of met mijn drie kind; ren. Vooral met het tweed kind zit het niet goed. Dan ze* gen wij bijvoorbeeld- „Met man zit het wel goed: daar \v< wat licht in je ogen. Maar d; tweede kind maakt je ontzei tend verdrietig." Dan gaan we uitzoeken hc we meer licht in die ogen kui nen krijgen. Mensen kunne het uur relationeel, emoty neel, spiritueel gebruiken h mand had een stervende moe der aan de andere kant van he land, met wie het in de relat nooit was goed gegaan. Er wi ook nog een stoorzender vjj een schoonzus die dingen blok keerde. Hoe konden we ha: helpen? Op een gegeven mornet vroegen we haar hoe zit hi met andere vrouwen in joui relatiesfeer? Ze zei: „Ik heb es buurvrouw die en ha; ogen vlamden. Wij riepe; "Kerstboom! Kerstboom! \V; is er aan de hand hier7" Tot vertelde ze dat ze een bun- vrouw had die als een moede voor haar was. "Kind, geef die je energie1' zeiden wij „Doe wat je kui met je moeder en je famili maar stop daar niet al je ene: gie in, want dat is een spira; die constant naar benede gaat. Daar kun je niets mee, h; item is té groot Richt je opj buurvrouw: geef héér je liefd die je niet aan je moeder heb kunnen geven en ontvang liefde van die buurvrouw „Ach", zei ze, „eigenlijk wis ik dat al, maar ik moest h? horen." Dan maken we on open voor haar Onze baai moeder, ons hart, onze energie centra, onze intuïtie, onze liei de ons respect: alles geven w aan haar, en zij blijft rondkr ken van ogen naar ogen, na; ogen. We geven haar energie Dat vergeet ze nooit meer D: gaat op een celniveau bij haa naar binnen, waardoor ze al tijd dat kanaaltje weer teroi kan vinden als ze zich rotti voelt. Dat is ons geloof, daaro: doen wij dat werk. Zo wordt wereld verbeterd. Niet doord; we prediken, maar omdat w gewoon zeggen bij mensen vra we zien, en we volgen het lich' En dan doen ze het zélf. He werkt speciaal fantastisd voor de gevoelige mensen di zich afsluiten. We hebben juu behoefte aan gevoelige mense die naar buiten durven trede: maar die hebben dit inzicht no dig, zodat ze kunnen zegge: Ah, zó kan ik er buiten blijve staan! Het is niet voor mij bt doeld Daardoor kunnen ze ht één. Als dié mensen zich volle dig inzetten komt er veel goec energie." Wie geïnteresseerd is om hf weekend mee te maken ka zich opgeven bij Yvonne (Meb Medura), Weverssingel 7, tele foon 033-72 29 64. Anco Ma LEUSDEN - Op winkelcen trum De Biezenkamp sneuvel de dit weekeinde een ruit van een kapperszaak. Onbekenden wierpen vermoedelijk een ver keersbord door het raam. Over de schade is verder niets be kend. LEUSDEN - In jongerencec trum 'De Til', Hamersveldsf weg 30, is vrijdagavond 20.00 uur een bingo Er zulle 10 ronden worden gespeel met elk 3 prijzen. De volgend* bingo-avond is dinsdag 16 au gustus TEVENS OPGAVE Jt# NIEUWE ,CTy ABONNEES. (g'V/// A De jubilerende pastor Adri Maat: de parochie in Hoevelaken is in de afgelopen jaren een stukje van mijn leven geworden. (foto Hans Roggen)

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1991 | | pagina 6