Er helemaal voor God zijn, een mooi leven" ÜSiW* Panorama Lisiduna .Leusder Krant. L E U S D E N Achterveldse zusters van Sint Jozef 60 en 40 jaar bij congregatie Meningen Biblio-bus Boekenmolen „Die goeie, ouwe Hamersveldseweg" Pagina 5 «oensdag 31 juli 1991 Zuster Gaudentia (luiks) en zuster Theodora. (Foto Hans Verhorst) Lensden loor Jan Kas) achterveld/ tMERSFOORT - „Er hele- iaal voor God zijn is een iooi leven." Zuster Gau- entia (81) en zuster Thco- ora (64), bewoners van ejaardencentrum Huize int Jozeph in Achterveld, ebben geen moment spijt ehad van de gelofte die zij fspectievelijk 60 en 40 jaar eleden aflegden. De con- regatie van de Zusters van int Jozef blijven zij trouw. Het was een roeping, wij ilden het graag." De Zusters van Sint Jozef ebben hun moederhuis in mersfoort, waar de congre- :tie in 1878 werd gesticht. De Jigieuzen houden zich vooral ezig met de verpleging van eken en ouderen. Initiatief- Etner was de Amersfoortse inunnik. deken en pastoor enncus Blom. ,,Die bena- ing is er tegenwoordig uit. aar vroeger werden wij wel e Blommetjes' genoemd," irinnert zuster Gaudentia ch De congregatie telt op het ;enblik zo'n 300 zusters. Zuster Gaudentia (Antonia charda Boersen. haar La- nse naam betekent 'Ver ligt u') is ,,op Achterveld ge- iren en getogen". Na de lage- school en voordat zij 'in- ad' hielp zij thuis op. de boer- nj, 'Groot Zandbrink' op de iek Postweg-Asschatterweg. bruari 1939 werd zij onder- ijzeres op een missieschool in edan op het eiland Sumatra, t toen nog tot Nederlands dië behoorde. „De dag na ijn aankomst kon ik meteen or de klas gaan staan, want hoefde geen andere taal te ren Nederlands was toen nog voertaal." Tot maart 1942 >n zuster Gaudentia er haar erk doen De Japanse over- ersing maakte zij mee in ee kampen voor de Neder- ndse vrouwen en kinderen op imatra, waar zij doorging et lesgeven „In het kamp waar we uit- ndelijk terecht kwamen, Desten we het stellen zonder >ed water, zonder fruit en ood Wc hadden alleen grote pe maïskorrels te eten. Er iren veel ziekten, malaria en arree vooral De hygiëne liet wensen over.. De atoom- immcn op Hirosjima en Na- saki in augustus 1985 heb- nons gered, want de gezond- id van de kampbewoners ng zienderogen achteruit, ke dag werd weer een rij do- n het kamp uitgedragen. Je u het niet verwachten, maar had die tijd niet graag willen issen," zegt de Achterveldse i „De ervaring van toen is me el waard. In die jaren waren e als zusters helemaal op el- tar aangewezen; bovendien idden we een fijne commu- iteit Bij gebrek aan een aester vierden we zelf de zon- ig door samen te zingen en te dden Eind 195U kwam zuster Gau- entia weer terug in Medan, na ider meer een jaar taalstudie in Nederland Bahassa Indone sia was nu de schooltaal Be halve op de lagere school was de Achterveldse zuster ook werkzaam op een nieuw opge zette middelbare school. Een ernstige ziekte bracht haar in 1970 terug in Nederland Na enkele jaren op de administra tie van het Plusziekenhuis in Harderwijk, ging zij op haar 65e met pensioen. Sinds 1976 woont zij in Huize Sint Joseph, waar zij tot voor kort de huis bibliotheek beheerde Zuster Theodora (Elisabeth Josephina Joling. 'Godsge schenkopgegroeid in een ge zin van elf kinderen in het Achterhoekse Wehl, is in eigen land gebleven De congregatie kende zij al, doordat zij voor haar intreding anderhalf jaar bij de zusters van Sint Jozef in Doetinchem had gewerkt Ver richtte zij aanvankelijk huis houdelijke taken in het moe derhuis in Amersfoort later was zij gediplomeerd bejaar denverzorgster in Didam, Harlingcn. Gaanderen. Wolve- ga, Gendt. Afferdcn en (vanaf januari 1976) Achterveld Sinds februari 1988 is zij met de vut Als vrijwilligster is zij nog bij het bejaardenwerk be trokken Gedrongen Zuster Gaudentia verbindt haar roeping met het godsdien stig milieu waarin zij opgroei de. thuis in het gezin, op school en in de parochie. „Die sfeer was de bedding voor mijn keu ze voor een 'leven in dienst baarheid' Op dit moment zijn er eigenlijk geen roepingen meer in ons land Dat komt vol gens mij onder meer doordat de mensen veel minder intens met godsdienst bezig zijn dan in mijn jeugd. Toen was het gods dienstige leven nog in orde Als die godsdienstige opvoeding er niet is. zijn er ook geen roepin gen meer De welvaart speelt een rol Vroeger werkten de kinderen na hun schooltijd op de boerderij, zoals de acht kin deren van ons gezin tegen woordig kan de vader het al leen af De kinderen studeren nu en komen, doordat zij in beslag worden genomen door het vele dat zij in de wereld zien, niet meer toe aan een roe ping. 'Roeping' omschrijft zuster Gaudentia als ..een geestelijk gevoel dat Onze Lieve Heer je wil hebben, dat God je roept Zoals in het huwelijk man en vrouw voor elkaar kiezen om voor elkaar te leven, willen re ligieuzen er geheel voor God zijn. Alleen, ten diepste is het niet onze eigen keuze. Wij wór den gekozen, wij wórden ge roepen. Natuurlijk hebben ook zusters hun ups en downs; wij kennen evengoed ziekte en te genslag en je hebt altijd 'je ei gen' mee te nemen." Zuster Gaudentia zegt „zeker niet door mijn ouders aangespoord te zijn" tot een leven als reli- geuze. „Inwendig voelde ik me ertoe gedrongen Let wel niet gedwongen Ook zuster Theodora spreekt van 'roeping'. ,,Je groeit ernaar toe. Je kiest er zelf voor. mede doordat je je niet geroepen voelt voor het huwelijk Zus ter Gaudentia bevestigt dat. „Ik gaf weinig om een huwe lijk Naar feesten en kermissen ging ik in m'n jonge jaren wel, maar ik kwam alleen thuis." „Uiteraard offer je wel het een en ander op, als je ziet hoe an dere broers en zussen trouwen hun werk hebben, uitgaan en kinderen krijgen," erkennen beide zusters „Wij hebben he lemaal gekozen voor Christus Hij heeft alles voor ons overge had, daarom willen wij Hem volgen. Je moet wel blijven willen. Als zuster dien je je lectuur en je gebeden bij te houden, om zo in een goede conditie te blijven. Wij blijven mensen, die het nodig hebben steeds weer 'bijgevijld' te wor den Goed De Achterveldse zusters be treuren veel hedendaagse ont wikkelingen in de Rooms-Ka- tholieke Kerk Zuster Gau dentia „Toen ik in 1970 weer naar Nederland kwam. heb ik eerst een paar jaar moeten wennen Indonesië was een missieland waar het rooms- katholieke geloof nog zo vers was en zo bloeide In Neder land bleek het godsdienstige leven veel losser te zijn gewor den Dat was voor mij echt een tegenvaller. Hier in Huize Sint Jozef hebben we nog wel dage lijks een Heilige Mis. naar mijn overtuiging voor rooms-ka- tholieken het centrum van de eredienst. De meeste mensen zijn er tegenwoordig veel tc ge makkelijk in Als zij moe zijn. slapen zij uit en slaan zij de eucharistieviering gewoon over. Als de zondagse vierin gen geen aandacht meer krij gen. gaat het godsdienstige le ven achteruit en dan moet je er inderdaad niet vreemd van op kijken dat er geen roepingen meer zijn Afgezien dan van een enkele late roeping." Van kerkelijke vernieuwing zoals de progressieve Acht Mei-Beweging bijvoorbeeld voorstaat, willen zuster Gau dentia en zuster Theodora niet weten. „Alsjeblieft niet. De aanhangers van die - richting zien er heil in, maar wij kunnen ons absoluut niet verenigen met hun denkbeelden. Volgens ons begeeft 'Acht Mei' zich op een zijspoor De zusters hou den het liever „bij hetgeen de kerk leert, bij wat de paus en de bisschoppen de gelovigen voorhouden" „Dan ben je vei lig." meent zuster Gaudentia Veilig? „Dan zit je op het goede spoor, denk ik En zeg nou zelf, de eeuwige wetten van de schepping kun je toch niet zo maar veranderen? God Zelf heeft, om iets te noemen, het huwelijk ingesteld. Als je ziet hoe gemakkelijk mensen schei den en 'kinderen maken' en 'kinderen kopen' Dat is nooit Gods bedoeling geweest. Al die proefhuwelijken tegenwoor dig, om eerst te kunnen bekij ken of je wel goed bij elkaar past, bevorderen niet bepaald dat mensen vast bij elkaar blij ven. Terwijl je voor een goed huwelijk wat over moet heb ben, dat moet je opbouwen." De zusters willen niet als 'conservatief' betiteld worden Zuster Theodora en zuster Gaudentia „Het is niet zo dat wij alles maar bij het oude willen houden ómdat het oud is. Je moet altijd wel iets mee met de tijd, maar laten we dan alsjeblieft wel behouden wat goed is, wat waardevol is ge bleken om een goed christen, om een goede religieuze te zijn. Wat Christus zou goedkeuren, daar houden wij ons aan Zoals de Tien Geboden. Helaas zijn ook de zeven sacramenten van de Rooms-Katholieke Kerk deels in onbruik geraakt Eén van die sacramenten is de biecht In het verleden is daar wellicht wat te overdreven mee omgesprongen maar het be vrijdende van de biecht heeft ook nu betekenis. Tegenwoor dig zoeken mensen hulp bij de psychiater Vroeger konden zij biechten en dan waren zij ver zekerd van absolutie, naar het bijbelwoord 'Wier zonden gij vergeeft, hun zijn zé vergeven' Dan was de kous af en hoefden zij hun problemen niet meer met zich mee te dragen Die uitlaatklep is grotendeels ver dwenen nu de biecht nauwe lijks meer in praktijk wordt ge bracht De welvaart zien de zusters als „boosdoener". „Vroeger baden de mensen om een goede oogst, nu hebben zij gewoon kunstmest Zij zijn veel minder dankbaar dan vroeger 'Dat hebben we toch zelf gekocht, daar hebben wij toch zelf voor gewerkt?', zeggen zij. De dank baarheid wordt vaak gemist. Wc vergeten te veel dat alles •wat een mens heeft en is, hem wordt gegeven." De zusters houden dat besef levend „We zijn dankbaar voor de jaren bij de zusters van Sint Jozef. Blij zijn we dat we gehoor hebben gegeven aan onze roeping Zondag 4 augustus wordt in het moederhuis van de Zusters van Sint Jozef, B. Wuylierslaan 55 in Amersfoort, feestelijk stilgestaan hij de 'Achterveldse' jubilea. Van lfo.UO tot 17 00 uur is er een recep tie voor zuster Gaudentia en zuster Theodora. Beide zusters tekenen bij boven staand artikel aan dal de visie op kerk en geloof die daarin vertolkt wordt, hun privé-mening is en niet per se de opvatting van hun con gregatie, Huize Sint Jozeph of de parochie in Achterveld „Er zijn hijvoorbeeld in onze congregatie zusters die er heel anders over den ken dan wij." De heer Burger protesteert te gen de instelling van de biblio bus voor Leusden-Zuid. Het stelt voor een carpoolplaats bij de Rabobank aan te leggen. Se rieus of niet? Naar aanleiding van het voor stel van het college van b&w om de bibliotheek in Zuid op te heffen en een bibliobus te laten rijden, neem ik de vrijheid hier tegen te protesteren. De Nederlandse regering tracht het auto-verbruik terug te dringen, 'nee', zegt Leusden. wij laten een bus rijden, (mi lieuvriendelijke brandstof, electnciteit, of voortgeduwd door het volledige college?) Het achter gebleven gebied Zuid knjgt dus de bus. De tij den van aanwezigheid van de bus worden aangepast aan de tijden van de scholen en de werkkringen van de bewoners. De praktijk. Helaas, de bus is net weg en de regen valt met bakken neer. Wat doet de Leusden-zuid bewoner in de auto naar het 'Statussymbool', de bibliotheek in het centrum. Ik stel daarom het volgende voor: carpoolplaats maken, daar waar de Rabobank zich bevindt De bank is toch ge- slotenen zou een mooi schuil hokje kunnen worden Onkos ten sterk verminderd, geen personeel en geen vakantiere- gelmg. Laat ik mij bezinnen en het idee van de gemeente als een niet doordacht plan aanmer ken Wij discrimineren toch niet, of is het in de politiek een ander woord7 Ik ben dan bevoorrecht, heb heel de wereld gezien en veel zout water over mij heen ge had. Maar zo zout gegeten nog nooit! Leusden-zuid. denk aan uw 'saeck', een spelletje is leuk, maar ook een 'spelletje' kan wel eens kwaadaardig worden en moeilijk terug te draaien J.B. Burger Leusden De heer Swank, ook uit Leus- den-zuid, stelt dat er wederom een voorziening in gevaar komt. Dat kan toch zo maar niet? Hoe dan ook, alle notities ten spijt, maar de Boekenmo len moet blijven!! Leusden-zuid luidt de noodklok, want de Boeken molen is in gevaar Nauwelijks is de opheffing Van essentieel fietspad na massaal protest voorkomen of onze biblio theek. bekend als de Boeken molen, wordt met liquidatie bedreigd Op 17 juli meldt de Leusder Krant 'nieuwe dingen' voor de mensen; één daarvan is het afstoten van de Boeken molen. nota bene Leusdens laatste culturele voorziening van enige betekenis Hoe ver zint men het? Het opheffen van de Boeken molen staat vermeld in een ambtelijke notitie, waarin het uitsluitend gaat om meerdere glorie voor het 'Centrum'. Het riante bibliotheekgebouw al daar kan, zodra het gereed is, slechts functioneren wanneer er personeelsuitbreiding komt en dat (aldus de notitie) 'noopt tot principiële keuze of door afstoting van het filiaal Leus- den-zuid de kwaliteit van de Centrum-bibliotheek dient te worden verhoogd' (einde ci taat). Met een pennestreek wordt de Boekenmolen-bakermat van de Leusdense bibliotheek- om zeep gebracht DAt kan toch zo maar niet? Negen uren per week ge spreid over vier dagen- is het bescheiden, maar doeltreffen de gebouw aan de Irenelaan open voor wie in Zuid woont en lezen wil Zij hebben de keus uit een respectabel aantal ro mans en inzage in de stukken van onze gemeenteraad (een waardevolle dienst aan de de mocratie). En de jeugd? Ook die komt ruimschoots aan haar trekken volop literatuur en materiaal voor scripties. En dat moet verdwijnen, omdat er in het centrum meer personeel nodig is7 Dat kan toch zo maar niet? Onder leiding van mevrouw Van Aken staan zegge en schrijve vijftien vrijwillige me dewerkers garant voor het uit stekend functioneren van de Boekenmolen, inclusief de goe de sfeer, die er heerst en de deskundige advisering aan de vele honderdenj trouwe lezers. En dat zou moeten worden op geofferd aan de straks wel zeer ruim bemeten accommodatie in het Centrum? Dat kan toch zó maar niet? Maar zij van zuid kunnen toch wel naar het centrum om hun leeshonger te stillen? Wel de notitieschrijver durft deze sug gestie toch niet aan, bekend als hij is met het totaal ontbreken van openbaar vervoer tussen zuid en centrum, en daarom heeft men er het volgende op gevonden: naar zuid moet dan maar een bibliobus gaan rij den. Alsof dat financieel aan trekkelijker zou zijn dan hand haven van de Boekenmolen. Kom nou Voor de lente van 1992 wordt over dit onzalige voorstel ge rapporteerd. Dankzij de Leus der Krant (dank u wel redac tie!) weten wij in zuid dus nu wat ons boven het hoofd hangt en zullen wij ons tijdig wape nen tegen deze aanval op de leefbaarheid van onze woon kern Want laat men goed be seffen, zoals de Joriskerk bij Amersfoort hoort en de Dom bij Utrecht, zo hoort de Boe kenmolen bij Leusden-zuid!1 Ten slotte.. Waarom zou dit bezuinigings plan juist nu uitlekken7 Is er sprake van een imitatie van de landelijke strategie om minder mensvriendelijk beleid te pre senteren, wanneer half Neder land aan de Costa Brava of de stranden van zuif-Franknjk ligt? Maar zo zal het in zuid niet werken Landelijk is ons reeds een hete herfst beloofd -het zij zo- plaatselijk zal vóór 1 maart a s. met kracht van argumenten geprotesteerd worden tegen de mogelijke liquidatie van de Boekenmolen Want: DE BOEKENMOLEN MOET BLIJVEN J. Swank. namens vele Boekenmolenfans Leusden. Naam: Wim van den Hengel Beroep: Ondernemer; eigenaar van snackbar/ijssalon De Swartesteegh Favoriete plek: „De Hamersveldseweg" „Als autochtoon, echte Hamersvelder, trek ik nog altijd op het oude centrum aan. Een beetje nostalgie, denk ik. En de Hamersveldseweg is eigenlijk één van de weinige plekken in Leusden, waar je het oude dorp nog terugkent, hoewel het toch ook flink veranderd is Ik weet nog wel; vroeger stonden hier twee rijen eiken en liepen hier aan weerskanten van de weg sloten. En verder was het weiland. De veranderingen kondigden zich in het begin van de jaren zestig al aan. In die tijd bouwde Van 't Klooster hier de garage en kwamen de eerste winkels van Lieshout en Coen van den Berg." „In mijn jeugd heb ik hier ontelbare keren gefietst. Mijn ouders woonden op de boerderij Klein Krakhorst aan de Asschatterweg. De boerderij moest wijken voor de nieuwbouw in De Wetering. Die staat er nu niet meer. Maar wij moesten elke dag die lange Asschatterweg af fietsen om naar school te gaan. En er stonden op dat hele stuk geloof ik maar drie lantaarnpa len. Dus dat was in het donker nog een heel avontuur. De school stond aan de Hamersveldse weg. Het is nu jongerencentrum De Til Er zaten drie lokalen in de school; twee klassen per lokaal. Vroeger zeiden we weieens tegen elkaar 'stond de school maar vlak bij huis'. De ironie wil dat er nu één staat op de plek waar onze boerderij eens stond „De groei van Leusden is voor de Hamersvelders best ingrijpend geweest. Ook voor mijn familie. Wij moesten bijvoorbeeld onze boerderij verkopen. Aan de andere kant heeft de groei ook veel voordelen gehad, waar Hamersvpld ook duidelijk van heeft geprofiteerd. Denk maar eens aan de voorzieningen als winkels en sportaccommodaties. En Hamersveld was toch nooit een echte hechte kern, zoals Achterveld bijvoorbeeld." „Er wordt momenteel in de politiek gesproken over een verkeersplan voor LeusdenIk denk dat het goed zou zijn als in dat kader de Hamersveldseweg aangepakt zou worden. Ik vind dat er een gezellige straat van gemaakt zou moeten worden, die het hart van Leusden vormt Een goede verbindingsas tussen de twee winkelcentra, waar het sluipverkeer zoveel mogelijk moet worden gemeden. Daarvoor zouden er verkeersbelemmerende maatregelen genomen kunnen worden En geef de fietser daar maar voorrang Maak het die maar zo makkelijk mogelijk. Ik vind dat ze dat in Hoevelaken bijvoorbeeld goed hebben opgelost Daar zou de gemeente best eens naar kunnen kijken En misschien kunnen die rijen eiken ook weer terugkomen

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1991 | | pagina 5