„Als ik één zin niet mooi vind, tik ik de hele bladzij over" r i .Leusder Krant. Een lachende ober is niet meer voldoende" L E U S D E N Auteur Frans PointI op bezoek in Amersfoort literair café lijkje in de keuken bij 't Ros Beyaart /let drank op Ie sloot in l Woensdag 15 januari 1992 WOENS Pag isdi iMERSFOORT/AMSTER- >AM - „Veel interviews toe- taan is fnuikend. Je wordt dan •en kruising tussen Dik Trom ,n Jos Brink. Maar met u wil ik an nog wel praten," gaf au- eur Frans PointI te kennen. In ijn woning in Amsterdam: fjlk zit hier tussen twee bejaar- enhuizen in, vol ellende, alsof k middenin een groot sterven- uur zit. Dat deprimeert me. Ik eb ook zo'n zelfmoordbalkon. Vaar mijn katten helaas niet p kunnen." >e kat Poelie de Verschnkke- ijke, waar PointI een verhaal jan wijdde in zijn verhalen- [undel 'De aanraking' (1990, ïjgh Van Ditmar/Amster- am) sprong over de tafel tus- en de koffiekopjes en gebak- chotels heen en weer. Hij chnjft over deze gedenk waar- ige kat- £r lag een grote uitge- ïergelde kat op de stoep, o'n donkergestreepte cy- erse. Ik pakte de kat op n liep met hem naar bo en. Hij voelde aan als een rote, met puntige botten evulde vacht vijn andere kat Vlek rommelde /at in een hoek van de kamer h vroeg af en toe dringend om andacht Katten zijn in 'ointl's leven zeer belangrijk, '.venals zijn muziek, zijn boe- en, zijn dagboeken waaruit mslotte Pointl's verhalen zijn oortgekomen De bundel 'De ïp die over de soep vloog' 1989, Nijgh Van Ditmar ie verfilmd zal worden ver- -cheen op zijn zesenvijftigste lar. Een laat debuut Geen Vonder. kas toen zijn moeder overleden /as kon hij alles opschrijven. Iet zijn zestien verhalen die amen één geschiedenis be- chnjven. De hoofdfiguur erin eeft het over de tijd van 940-1988. 'rans PointI was samen met ijn moeder de enige van een rootse iodse familie die de Tweede Wereldoorlog overleefde. Zij ijn bij elkaar gebleven. Tot aar dood in 1958 heeft Frans "ointl verschillende Amster- amse éénkamerwoningen met ijn moeder gedeeld, en benauwde periode; zijn loeder werd vanaf 1945 om de »vee nachten gillend wakker ri bladerde overdag onafge- roken in oude foto-albums. Iet leven voor de jonge PointI riieen louter uit de dood te estaan, in de maatschappij on hij nauwelijks functione- ?n, mensen zag hij vrijwel iet. Zoals hij in 'De kip die ver de soep vloog zo treffend erwoordde: Soms voelde ik me bol an dood en leeg van le en. Onbesuisd vrolijk ijn zoals mijn klasgeno- n kon ik niet.' ierder verschenen een aantal erhalen van hem in de literai- tijdschriften 'De Tweede onde' en 'Tirade'. Ingehouden an toon zijn het aangrijpende :hetsen uit het leven van een >odse moeder en haar zoon na e verschrikkingen van de 'weede Wereldoorlog. Frans PointI werd in 1933 in Amsterdam geboren. Zijn vroegste jeugd bracht hij door in Heemstede, tot moeder en zoon begin 1942 gedwongen werden hun domicilie in Am sterdam te kiezen. Na de oorlog behaalde hij het ULO-diploma, ging werken en volgde nog enkele jaren 's avonds aanvullend onderwijs. Hij had tal van baantjes waar in hij administratieve arbeid verrichtte. Tot een carrière is het echter nooit gekomen. Op zijn achtenveertigste begon hij met het schrijven van verhalen. - Uw moeder speelt een nogal voorname rol in uw boek U schrijft: 'In haar zou het kla gende gaande blijven, zoals zij gaande en klagend in mij zou blijven.'Aan uw vader wijdde u maar weinig woorden. „Ik was het enige dat ze had. Moeder was een vrouw van vijfenveertig toen ze mij kreeg. Bijzonder neurotisch. Ze had een zwaar leven, wat niet ver wonderlijk is als je zo laat nog een kind krijgt, waarschijnlijk niet eens van de man wiens naam ik draag In 1938 scheidt ze en dat als jodin die de oorlog ook nog eens door moet komen. Ze was na de oorlog heel erg bezitterig, ik mocht nergens heen Toen ik vijftien was, was zij zestig. Ze liet wel eens wat los over mijn vader, maar ik hoorde nooit het geheel want daar was ze te preuts voor. Van al die kleine stukjes die mijn moeder losliet over haar verleden en de beetjes die ik ook nog van mijn oom Simon (broer van mijn moeder en eni ge overlevende van de familie) kon lospeuteren heb ik in m'n verhalen iets gereconstrueerd. Duidelijk is dat een oorlog mensen een leven lang gevan gen houdt." PointI zat bij zijn moeder in een 'kooi met tralies van glas' en 'zij was verward en verkild en is zijn neurotische cipier' 'In haar ogen staat soms da genlang een gekristalliseerde schrik' Haar woeste spel op de piano (het enige bezit wat nog over was uit de oor log) haar schreeuwdro- men, haar voornemen om 'uit te stappen' maken dat de zoon zich geïsoleerd voelt en omringd door 'meer doden dan leven den'. PointI verwerkt zijn vroe ge en latere kinderjaren chronologisch: de jaar tallen staan boven de scè nes. Het telkens versprin gen naar dagdromen over de verloren rijkdom van zijn grootouders of de meisjesjaren van zijn moeder, heeft een bepaal de bekoring. In de verhalen van PointI is de herinnering alles be palend, maar op een indi recte manier Over de oorlog zelf schrijft hij niet Hij laat zien hoezeer hij en zijn moeder de mas samoord niet hebben kunnen vergeten en hoe dit hun leven heeft ver stikt. Frans PointI De directe thematiek van de verhalen is héér in vloed op hem. 'De kip die over de soep vloog' zou je als geheel een autobio grafie in losse verhalen kunnen noemen In een laconieke verteltoon die vaak humoristisch is. PointI heeft een soort on derkoelde humor, die de verschrikkingen minder zwaar maakt. 'De kip die over de soep vloog' ver kreeg een nominatie voor de Ako-Literatuurprijs en werd unaniem enthou siast ontvangen in de lite raire kritiek Volgens de jury vielen Pointl's verhalen op 'door hun sobere precisie, hun vaak lakonieke verwoor ding van een wereld die te erg is voor woorden'. 'De aanraking' speelt zich voor een deel af tegen het zelfde decor, maar bevat vooral verhalen waarin de hoofdpersoon, geslagen maarniet geknakt, pogin gen onderneemt om zich uit zijn isolement te be vrijden En waarin hij zegt: 'Ze zal haar oorlog op de mijne blijven stapelen. In haar gezicht zal ik, dag in dag uit, die bevroren vuistslag blijven zien.' Het zijn dertien verhalen die wat toon en sfeer betreft nau welijks afwijken van de ver halen uit 'De kip die over de soep vloog.' Toch heeft PointI zich niet te vreden gesteld met een klak keloze herhalingsoefening. Slechts een minderheid van de nieuwe verhalen gaat recht streeks over zijn excentrieke moeder, wier verstikkende in vloed op het leven van haar zoon in 'De kip die over de soep vloog' zoveel indruk maakte. Voor de meeste verhalen in 'De aanraking' heeft PointI uit an dere bronnen geput, zoals zijn bizarre ervaringen als huurder en kamerbewoner en zijn door gaans weinig bevredigende relaties met vrouwen Waar zit de kracht van de ver halen van PointI? De niet alle daagse persoonlijkheid van de schrijver vooral in de relatie met de moeder, geeft de verha len een specifieke kleur. En de manier waarop hij de ver schillende elementen waaruit het verhaal is opgebouwd el kaar laat beïnvloeden en in el kaar laat schuiven is bijzonder. PointI heeft ook gedichten ge schreven 'Ik droomde dat ik Jan Arends was' (De Carboli- neum Pers 1991) en 'Uit een dagboek gescheurd', dat tien gedichten bevat (Bas Ten Have Boekhandel, Amsterdam 1991). - Waar stoort u zich zoal aan in deze maatschappij PointI zette zijn pientere blik op oneindig, bewoog nerveus met zijn handen over de tafel- „Dat is moeilijk, maar ik zal antwoorden. Ik stoor me aan de oneerlijke verdeling van de materiéle zaken En aan het feit dat de doorsnee burger vo gelvrij is, wat criminaliteit betreft. De gigantische bedragen die men aan wapens uitgeeft. De gewone man die een gironum mer voorgeschoteld krijgt voor de hongerende mensen. Ik kan wel een hele keukenrol vol schrijven met alles waar ik me aan stoor. De onverschillig heid waarmee mensen elkaar gebruiken Maar ja, de maat- Op uitnodiging van SLAC (Stichting Literair Amersfoorts Café) zal auteur Frans PointI zon dag 19 januari aanstaan de optreden in Theater De Lieve Vrouw, Lieve Vrou westraat, Amersfoort. Helga Ruebsamen, schrijfster van 'Op Sche- veningen' en 'Olijfje en andere verhalen', zal hem interviewen. Aanvang: 14.30 uur. schappij zit nu eenmaal zo in elkaar We kunnen helaas niet naar een andere planeet." Eén van de katten miauwde zeer hoorbaar PointI aaide 'm en zei: „Ja, zo kom je ook op de bandrecorder." - Uzegt in een interview dat in boeken niet veel geklaagd of gehuild mag worden omdat ze dan over hun doel heen schie ten. Wat is dat doel dan voor u? „Je moet zo schrijven dat de emotie van de lezer komt, niet van de schrijver. Deze moet zo sec mogelijk schrijven De le zer moet de fantasie opbren gen, er moeten beelden opko men Lezen is eigenlijk de TV in je hoofd hebben. De woor den roepen beelden op en ieder ziet zijn eigen film Bij de ge dichten van Achterberg bij voorbeeld zie ik vaak mooie beelden Bij Bloem ook, maar die legt heel veel uit. Ik lees overigens weinig poëzie. Waar ik niet tegen kan is hermeti sche poëzie, die is zo crypto- grammatisch, daar kom ik niet uit." - Hecht u veel waarde aan de (Foto Hans Roggen) melodie van de taal? Aan het ritme van de zinnen ,Ja, als ik één zin niet mooi vind tik ik de hele bladzijde over Ik heb een ouderwetse schrijfma chine en bij het overtikken neem je toch weer meer zinnen mee, omdat ze niet mooi ge noeg klinken. Dat is een voor deel. Met een tekstverwerker heb je dat niet Schrijven is muziek maken in de taal De taal van auteur Thomése is een prachtig soort poëzie. Hij heeft verdiend de AKO litera tuurprijs gekregen. Schitte rende tegenstellingen in zijn boek 'Zuidland'. Het beste dat ik in tijden gelezen heb." - Welke culturele zaken heb ben uw belangstelling? ,,0, dat zijn zware woorden. Concertbezoek af en toe. Mijn CD's met klassieke muziek." (Muziek speelt een belangrijke rol in Pointl's verhalen. Zijn klassieke platen geven hem rust en de mogelijkheid de da gelijkse realiteit te ontvluch ten). „Op de vlooienmarkt vond ik uit de vijftiger jaren een plaat met Argentijnse volksmuziek. Voor 2,50 Dat vind ik schit terend. Ik ben geen museum- freak Is zo vermoeiend Verle den jaar ben ik één maal naar het Rijksmuseum geweest. Heb ik een uur rondgelopen. Ik zou wel eens naar een tentoonstel ling van oude auto's, 'Old Ti mers' willen." - Het 'droomboek' met diverse automodellen, waar u over schreef, was voor u een vlucht uit het trieste leven. Wordt die 'autodroom' ooit waar9 „Er komt één keer een auto, echt wel, maar met chauffeur Hij voorin en ik achterin in de kistAch wat die autohobby in mijn jeugd betreft, dat is toch een gewone jongensdroom. Be halve dat verzamelen van au tomodellen met foto's was ik niet ondernemend. Waar het in mijn opvoeding aan ontbroken heeft is dit: Mijn moeder heeft mij onvoldoende toegerust om mij in de maatschappij staande te kunnen houden. Om voor mezelf op te komen Met elle bogen te werken in een maat schappij die hard is Ik had de grootste moeite mezelf te handhaven omdat ik niet voor mezelf kon opkomen Bij al mijn administratieve baantjes, die niet op een carrière uitlie pen, heb ik dat ondervonden Zijn stem werd zachter, zijn gezicht sprak boekdelen. - De kip die over de soep vloog' is een succes Er zijn inmiddels ongeveer 80.000 exemplaren verkocht Hoe gaat het met 'De aanraking'9 „De aanraking staat niet stil; is diverse keren herdrukt, maar het is geen hardloper. De eerste zes verhalen zijn als een ver volg op 'De kip die over de soep vloog' te zien. Ik liep op de rommelmarkt en bladerde in een boek over ont aarde kunst en daar stond een reproductie van het schilderij 'Fiinf Figuren im Raum, Römi- sches' van Oskar Schlemmer m. Dat kon ik goed gebruiken als beeld voor mijn omslag, als trefpunt voor de aanraking. Die hand op die schouder dat is het. Een toevalstreffer dat ik dat tegenkwam. Een dag later was het boek weggeweest." - Heeft u nog meer autobio grafische documentatie? „Ik heb dagboeken wegge gooid maar een aantal gedich ten eruit zijn onlangs uitgeko men bij Nijgh Van Ditmar onder de titel 'Het Albanese wonderkind'. Het zijn dag boekverzen uit de periode 1959-1991 Op de achterkant van de bun del een gedicht 'Voor mijn moeder Rebecca': mezelf op de mond ge- >7/ zoend op het scheerspiegeltje een vinger gelegd op je vragende gezicht onder je grote zonnehoed daarna die vinger gekust. - Waarom gooide u al die dag boeken weg? „Gaat niemand wat aan Ze vinden al genoeg als ik de pijp uitga. Het zijn eigenlijk geen gedichten, maar ontboezemin gen, foto's van een moment. Poëzie is zo'n zwaar woord, 't Is maar een kleine oplage hoor." Zijn pennevruchten bevinden zich in dozen en plastic zak ken. „Ik ben chaotisch. Mijn uitge ver verbaast zich erover hoe ik ooit tot een zinnig verhaal kon komen, vanuit die rotzooi Ik begrijp dat zelf ook niet." Terwijl we praatten kwam in eens van ver weg pianomuziek door. „Moeder gaf bijles in pia no, na de oorlog. Er was eens een meisje, dat snel huilde; ik pestte haar geloof ik een beetje. Ze heette Gerda en hield met pianospelen op als het heel moeilijk werd en dan riep mijn moeder hard: Kom op door gaan, doorgaan, al struikel je, de berg over PointI ju: Toch nog een goede he:0f ring aan zijn moeder - Waf nu nog te schrijvei „Eerst moet ik tot rust kc Ik heb nog wat verhalen Maar ik wil eigenlijk dt op van de novelle. Dus iel ders, iets nieuws." - Komt er geen boek meet uw jeugd? „Nee, dat is afgerond. II wel meer stommiteiten b< dan in mijn boeken staan daar schrijf ik niet meer c „Op 't ogenblik heb ik htRV voel dat ik stil sta. Dat ïlslm gen die ik belangrijk vincsch' doe en andersom. Maal n maak continu aantckertfati en in mijn hoofd maaléfg' voortdurend. Ik heb zovee 20 nen in mijn hoofd en van£n veel op. Maar samenge'sta schrijven, zonder cliché' 21 niet eenvoudig Waar ïkf.11 baasd over sta is: Toen ïizij verhaal voor Playboy schr 0 merkte ik dat een heleboel111®1 gen die mensen gezegd hf,ej* ineens tevoorschijn kwaWtj juist toen ik het nodig J4'! Maar voor een verhaal \A 0 bladzijden tik ik 91 pag"1 vol Zo moeilijk is het or staan mensen niet bij stil'or Ik kreeg wel richtlijner®* Playboy, je kan moeilijk verhaal schrijven metan Evangelische Omroep s °P king Maar ik heb geen éér w breus woord gebruikt eU3 staat achter de regels. Het ,i2 trc heel uitputtend. Mijn hem' had het gevoel dat ik drie! bloed had afgestaan. Ik?" met de hoofdpersonen bed en ik stond er mee op w slecht uitgangspunt voo;'_a verhaal voor Playboy." joc Hij lachte guitig en keei^ voldaan aan. na - Waf was uw motivatie verhalen te publiceren? „Geen. Maar de dichtei jet Wieg, die hier in de tjj woonde en auteur Adj z Morriên zeiden; Je mo^ni werk bundelen. Adriaan [jn rièn heeft zelfs de flapteks 'De kip die over de soep v® geschreven" 19 Morrien zegt dat de verhoi stuk voor stuk tragedies iel die door de laconieke, somsw humoristische stijl klein eot naai lijken maar inhoudak van een verbijsterende om' zijn -Wat geeft uw leven inhoi „Muziek en katten Maar denk ik als ik 's nachts me' slapen: ik vind eigenlijk d| uitgewandeld ben Maarl tuurlijk niet op een mamel ik een half jaar op de 'intei care' lig. Als je niet sch heeft het leven geen inhouc dit moment sta ik een b: stil. Als je aan iets bezigt dan heeft het leven ontzag veel inhoud Ik heb altijd een naar gevoe ik de laatste versie van een haal heb geschreven, wordt weggestuurd en da het net alsof je een kind de reld instuurt dat niet meei rugkomt Een eigen leven leiden. Desondanks is schrijven levensvervullend Ellen de Jong-Wilde. EUSDEN - „Dc liefde voor de aktechnische handelingen omt terug." Volgens Jan van e Brink, bedrijfsleider en •ermeester bij restaurant 't os Beyaart is dat de verkla- ng is voor de grote belang- elling voor het kijkje in de euken bij 'zijn' restaurant. De <pen dag in de praktijk' afge- •pen zaterdag werd georgani- 'erd door de opleidingen voor e horeca. Het bleek weer eens wat anders dan een bezoek aan een museum, maar minstens even leerzaam. Tussen elf en drie uur. ont ving het personeel van 't Ros Beyaart, bezoekers voor een rondgang door restaurant en keukens. Ouders met hele jon ge kinderen, groepen vrienden of vriendinnen en gezinnen met pubers hadden 'overal' belangstelling voor. Leer- EUSDEN - Rijden onder in- oed, was afgelopen zondag- >ond de oorzaak van een on- :val op de hoek van de As- hatterweg en de Laapeerse- eg De bestuurder van de ito reed vermoedelijk met te hoge snelheid en onder invloed van alcohol Bij een bocht in de weg slipte hij en kwam in een naast de weg gelegen sloot tot stilstand Van de vijf inzitten den van de auto moesten er twee met verwondingen naar een ziekenhuis worden overge bracht. De bestuurder kreeg een proces verbaal en een rij verbod. Zijn zwaar beschadig de auto moest worden wegge sleept. meester Jan van de Brink was er blij mee. Want de 4.000 leer lingen die jaarlijks afstuderen dekken het tekort van onge veer 13.000 vacatures niet. De horeca is driftig op zoek naar bedienings- en keukenperso- neel op de hoogte van de vak technische kneepjes van het vak „We hebben een tijd ge had waarin de vakbekwaam heid ondergeschikt leek te zijn aan de prettige presentatie van oogde, lekker bekte en vrien delijk was, leek de gast tevre den. Die tijd is voorbij Het be- diendend personeel wordt te genwoordig geacht aan tafel een aantal technische hande lingen te kunnen verrichten zoals flamberen, vlees aansnij den, vis fileren en op de juiste manier de wijn te presente ren." Oefening Daarvoor is techniek en vooral oefening nodig Niet voor niets duurt de opleiding voor de bediening, vier jaar. Even lang als voor de kok Een horeca-opleidmg kan lager, middelbaar en hoger zijn, maar kent altijd de strikte keuze 'keuken' of 'bediening' en kent de combinatie vier dagen werken, één dag school Op de werkplek is altijd minstens één leermeester aanwezig Deze heeft hiervoor examen gedaan; zijn bedrijf moet aan de oplei dingseisen voldoen. Onder zijn supervisie worden de vaktech nische handelingen ingeoe fend Ieder jaar krijgt de leer ling een nieuwe werkplek. De wisselwerking leerling-bedrijf maakt dat de leerling praktijk ervaring opdoet en het bedrijf op de hoogte blijft met de op leidingseisen. Een koelkast zo groot dat je er in kunt staan, was voor een kind de grote verrassing. Het van te voren precies uit tellen hoeveel borden, bestek, glazen en schalen bij een vijf gangen menu voor tien personen klaar moeten staan, was voor een an der iets waar hij nooit aan ge dacht had „Bij een indonesi- sche rijsttafel is het helemaal tellen Onder grote belang stelling plooide Jaco Stoot- man, tweedejaars leerling, de dille over de forelmousse Als antwoord op een van de vragen beweerde hij bijna nooit iets te eten van hetgeen hij klaar maakt. „Wel proeven natuur lijk Maar vaak heb je geen trek in zoveel luxe. Om half vijf eet het personeel gezamelijk een eenvoudige voedzame maal tijd, die we zelf klaarmaken." Een ander stond vol enthou siasme over zijn ervaringen 'in de afwas' te praten, waar hij zoveel geleerd en gezien had. Het harde werken deed menig Havo scholier fronsen. „Vooral met de kerst, als iedereen thuis gezellig bij elkaar zit. moeten werken is toch verschrikke lijk." Valt mee, volgens inge wijden Maar soms is het hard en wordt de achturige werkdag ruimschoots overschreden. Kim van Mosel (13) zit op de Havo en weet wat ze wil Of werken in het tourisme óf in een hotel. Liefst internatio naal Stages in het buitenland lijken haar wel wat. Thuis is ze nog niet echt aan het oefenen maar een kijkje in een andere keuken wilde ze wel nemen. „Het is zo klein hier", merkt ze op met waarschijnlijk een Bil- derberg in gedachten. „Juist daardoor krijg je van alles te doen en heb je bijvoorbeelcf, spraak in het maandmes volgens de leermeester. }J flambeert voor de kijkers. stens één moeder denkt mijn kind dit maar zo keurg 1

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1992 | | pagina 8