'Professionele' kunst uit de eigen woonplaats .Leusder Krant. ulturele Raad organiseert met nieuw elan expositie Leusdense kunstenaars X» Expositie Immy Baron Jan Wingender Annie van de Zande Tjerk Zijlstra Loes Rigter Libbe Wies Venema Verploegh Rienk Visser Jobke Zuiden/aart Dik Erico Plantinga Oorthuis Wilfried de Boer Carel Elemans Steventje Hardeman Ane Harting Cees Krijnen Erik Visser Nan Schepers Nelleke Wicky Nobles J ensdag 20 mei 1992 Pagina 9 ,EUSDEN - In 'de Buy- enplaats', het voormalige iuize Hohorst aan de Hei- igenbergerweg, exposeren anaf donderdag 28 mei 26 „eusdense kunstenaars ,un werk. De meesten heb- jen hun sporen vooral miten Leusden in meerde- e opzichten al nagelaten. 3e Culturele Raad Leus- Jen heeft de (min of meer) .ofcssionele mensen de >pdracht gegeven, iets te naken volgens het thema Van Heinde en Verre'. Dit jitgangspunt bleek te lei den tot veel verschillende «edachtcn, neergelegd in alle mogelijke materialen technieken. Immv Baron werkt met ;las. Want zegt ze: „Glas is eerlijk materiaal. Door ijn eenvoud, het perfecte neerspiegelend. De door- ichtigheid in alle nuances naakt kwetsbaarheid tot neindige ruimte." Zij cx- joseert regelmatig haar bstract ruimtelijk werk. laar impressies van Hong long passen naadloos bij door haar gebruikte echniek en het thema. Jan Wingender is foto- [raaf. Hij wil schrijven net licht. Zijn zwart-wit oto's zitten vol uitdruk- [ing en spanning. Ze ont- taan dankzij een scherp K)g en grote alertheid, rooral tijdens zijn reizen in vakanties. Zijn voor beur gaat uit naar mensen n het algemeen en kinde ren in het bijzonder. Zijn Joto's zijn om lang naar te tijken omdat ze snaren ra- Annie van de Zande werkte met textiel en ker- namiek. Ze is nu bezig met omputertekeneningen. )p de expositie is grafiek ■an haar te zien. Huisjes. Want zegt ze „Huisjes zijn •veral en voor iedereen no- lig- De veiligheid daarin ■erscholen boeide mij ang, zeker na het overlij- len van mijn moeder." Grafisch vormgever Tjerk Zijlstra noemt zijn stijl van schilderen ge makshalve 'symbolisch realisme.' Net zoals de neeste andere exposanten leeft hij een kunstzinnige ipleiding. In zijn geval de Kerrit Rietveld Academie Amsterdam. Desalniet temin noemt hij zichzelf 'amateur' omdat hij schil ler! naast zijn werk in de Jiformatica-industrie. Loes Rigter schildert en "iaat composities in brons. Daarnaast werkt ze met hout en speksteen. Ze ex poseert voor de eerste keer in Leusden. LEUSDEN - 'De Buytenplaets' symboliseert treffend het the ma waarmee de Culturele Raad Leusden kunstenaars binnen onze gemeentegrenzen heeft aangezet tot exposeren. Het voormalige huis voor buitens huis wonende meisjes aan de Heiligenbergerweg ligt de centraal, maar is helemaal Leusdens. Het is in gebruik door mensen van 'verre' maar kunstenaars van 'heinde' krij gen de gelegenheid daar te ex poseren. Hoewel alle betrokke nen lijken te verlangen naar een meer centraal gelegen ex positieruimte, zijn ze blij met deze uitgelezen gelegenheid. Voor de derde keer organi seert de Culturele Raad Leus den een expositie waarin min of meer professionele Leus dense kunstenaars expositie ruimte aangeboden krijgen. Dit keer coördineerde Fennie van der Tol. Haar contacten met de Buytenplaats, waar zij etsles geeft, maakten het mo gelijk om daar komende vrij dag, zaterdag en zondag. 29. 30. en 31 mei twee zalen in ge bruik te nemen. Maar ze deed meer. Ze verzorgde in de drie Coördinator Fennie van der Tol en kunstenares Ellen Stavenui ter-Leerring. (foto- Jan Pit) ,In Leusden bestaat zeker een cultureel klimaat onder leiding van Kees Vial in het Claeverenblad, was werk van 20 Leusdenaren te zien. Bij 'Mozaïk' van Nan Schepers, (foto: Jan Pit) weekenden hieraan vooraf gaand een expositie met de zelfde deelnemers, aangevuld met werk gemaakt door Baarn- se kunstenaars, in Baarn. De beide exposities stralen een nieuw elan uit, waaruit slechts de conclusie valt te trekken dat Leusden kwaliteit in huis heeft. Er doen 26 kun stenaars mee Meer dan ooit tevoren. Bij de eerste expositie, de tweede, met het thema 'Ruimte', deden 22 mensen mee aan de tentoonstelling, die was ingericht in de kelder van het gemeentehuis. De stijgende lijn had nog scherper gekund. Een paar mensen haakten af omdat het thema niet paste bij datgene waar ze mee bezig zijn. Francien van Westering's plan viel bijvoorbeeld in duigen toen haar werk bij de drukker zoek raakte. Fennie van der Tol verklaart het toenemend enthousiasme uit de gevonden ambiance. „In Leusden bestaat zeker een cultureel klimaat Als je ziet hoeveel mensen hier bezig zijn om op de één of andere manier creatief bezig te zijn Niet al leen uit hobby. Heel veel men sen zijn de amateurstatus ont stegen. Ze hebben een gedegen kunstopleiding, verkopen werk, hebben opdrachten en krijgen naam." Deze mensen zoekt zij. Ze wil veel en komt goed beslagen ten ijs. Deze ex positie laat daar iets van zien Thema Het thema 'Van Heinde en Verre' hoort bij het winterpro- gramma van de Culturele Raad en is daar de afsluiting van. Het thema bleek uitgangspunt te kunnen zijn voor vele bena deringen, vormgegeven door middel van vele technieken in een groot aantal materialen. Keramiek lijkt daarbij het minst vertegenwoordigt. In te genstelling tot bij de vorige ex posities zijn slechts één vaas en schaal te vinden, gemaakt door Jobke Zuidervaart. Andere ke ramisten haakten af of kozen voor een andere techniek. Zo als Annie van der Zande die verrast met etsen en Wicky Ho- bels die ongetwijfeld het meest opvallende werk inleverde Haar 'Dijk' is een ruimtelijk werk waarvoor in Baarn een hele kamer ingericht werd Niet alle deelnemers be schouwden het thema als een nieuwe uitdaging. Sommigen werkten vanuit een soortgelij ke benadering. Echt moeizame combinaties tussen werk en thema's zijn daardoor niet te bespeuren. Of het moet de wat rogen te zien, ongeacht om standigheden, verleden en toe komst. hand 'Monument voor een Duif' lijkt slechts een grapje voor wie nog nooit een duif of ander dier, heeft liefgehad. Naast ruimtelijk werk in brons, keramiek, hout en glas veel werk 'voor aan de muur'. De enige noemer die onder de vele technieken schuilt, lijkt zorgvuldigheid Veel Leusden se kunstenaars verkiezen de nauwkeurige uitwerking van details In Leusden zijn nog geen nieuwe Karei Appel of Herman Brood opgestaan Ellen Stavenuiter-Leerring werkt nog het meest vanuit kleurvlakken. Zelf zegt ze hierover: ..Ik ben graag bezig met het spel tussen licht en donker. Wanneer je een poosje kijkt naar mensen die door een draaideur naar binnen en bui ten gaan, vervagen op een ge geven moment de gezichten. Ik hou van die grens tussen ab stract en figuratief." De expositie van Leusdense kunstenaars, met het thema 'Van Heinde en Verre' is te zien in 'De Buytenplaets' op 29, 30 'Mensen in draaideur' van Ellen Stavenuiter-Leerring (foto Jan Pit) vreemd over schapen gepro jecteerde zwaan zijn van Carel Elemans. Zijn fotografische stunt lukte beter bij dezelfde zwaan in een tweede composi tie. Totaal andere fotografisch werk komt er van Jan Winger- der. Zijn reis naar China is te recht samengevat in de foto's onder titel 'Beloond met een wederblik' Zwart/wit foto's om lang naar te kijken en de herkenning in Chinese kinde- Intrigerend is ook het brons van Cees Krijnen. In zijn 'Golddigger' zit een vrouw ver stopt Moeilijk te benaderen7 Ingepakt als een kostbaar pak ketje of simpel materiaal ach ter een gouden vlies? Een vrouw zo dichtbij, maar tege lijk zo onbereikbaar is 'heinde en verre' Met een ander werk dat van hem te zien zal zijn krijgt de kunstenaars onge twijfeld de lachers op zijn >>-. «rf ffripf" I-""'" ------- ■•'•"lüföiÉga 'Kamerscherm' van Hennie van Witzen. (foto: Jan Pit) 'Het zien van de os' van Tjerk Zijlstra. (foto: Jan Pit) -ibbe Venema werkt re- ïelmatig met folie. Gecom- 'ineerd met acryl, olieverf gemengde technieken "rijgen zijn figuratieven, landschappen en stillevens nieuwe dimensie. Ve- lenia is daardoor tot ver 'uiten on2e landsgrenzen Ieen onbekende. Wies Verploegh maakt etsen, aquarellen, oliever ven en potloodtekeningen. Tijdens deze expositie hangt werk gemaakt met gemengde technieken waaruit haar zoeken naar harmonie, perfectie en de tail duidelijk blijkt. Rienk Visser is gefasci neerd door licht. Hij is dan ook specialist verlichting bij een ingenieursbureau. Hij geeft zijn impressies weer met behulp van pot lood, pen en spenseel of airbrush. Jobke Zuidervaart is ke ramiste. Ze draait vazen, schalen en kommen die ze decoreert met lijnen en vlakken die de vormen ac centueren. Holle en bolle vormen zijn voor haar uit gangspunten geweest voor deze tentoonstelling. Dik Plantinga maakt ke ramische schilderijen. De gecompliceerde techniek waardoor uit dunne plaatjes klei, abstracte kunstwerken ontstaan, maakt zijn werk opval lend. Een soort verdiepte schilderijen met een ruimtelijke werking. Erico Oorthuis is schil der. De laatste jaren heeft hij een voorkeur voor aquarel. De natuur is zijn belangrijkste inspiratie bron. Voor iemand die midden in Den Treek woont, niet verwonderlijk wel de juiste man of de beste plek. Wilfried de Boer is do cent tekenen aan verschil lende middelbare scholen in de regio. Hij schildert op panelen met acrylverf, air brush en alle mogelijke materialen, zoals sponzen, hout en textiel. Zijn werk kan worden getypeerd als, zoals hij zelf zegt: „realis me met symbolische ele menten." en 31 mei van 11.00 tot 17.00 uur aan de Heiligenbergerweg 5 in Leusden. Donderdag 28 mei zal wethouder Bram Vroon om 20.00 uur de officiële ope ning verrichten. Carel Elemans is foto graaf. Hij legt. meestal in zwart/wit beelden indrin gende momenten vast. Zijn voorkeur gaat uit naar de zelfkant van het leven en kunstzinnige portretten. Steventje Hardeman doet voor de eerste keer mee met de Leusdense kunstenaars expositie. Zij maakt keramiek en etsen. Haar werk siert de posters. Bij haar is het werk niet 'klaar' wanneer de afdruk gemaakt is. Ze blijft ande re stemmingen creeëren door het gebruik van ande re kleuren bij nieuwe af drukken. Ane Harting is een ge dreven kunstenaar. Hij be heerst vele disciplines. Fotografische technieken, tekenen en schilderen, ab stract en figuraties. De uitdaging tot vormge ving ziet hij als een voort durende ontwikkeling vol strijd met materialen en visuele mogelijkheden. Cees Krijnen maakt bronsplastieken. Ze zijn fi guratief. soms beïnvloed door het surrealisme. Daarbij spelen persoonlij ke emoties uit het verleden soms een rol. Hij doet dit jaar voor het eerst mee in Leusden. Met iets heel bij zonders, waaraan geen brons te pas kwam. Erik Visser is de jongste deelnemer. Hij is achttien jaar. Zijn werk lijkt geïn spireerd door de poster en stripcultuur. Interigerend werk waarbij iedere milli meter van het doek gede tailleerd behandeld is met een penseel voorzien van enkele haren. Om alles wat hij heeft weergegeven tot recht te laten komen is het meenemen van een ver grootglas aan te bevelen. Nan Schepers werkt met email en textiel. Het emailletableau dat te zien is op de expositie, combi neert email met geregen kraaltjes. Gesloten in com binatie met openheid. Nelleke Brons hield zich aanvankelijk bezig met fijn-schilderwerk. Nu combineert zij haar voor keur voor details met ab stractie. Zij schildert ver halen en dromen vol span ning en stilte. Wicky Nobels is beeldhou wer. Klei is haar bouw materiaal. Haar dijk wil een confrontatie zijn tus sen heinde en verre. Ze om schrijft dit werk als: „te kens van kracht, 'schoon' in hun functionaliteit. Fantastisch als lijn, in de vorm gcstolten. Als een kwetsbaar schild goed voor een schijnbare veilig heid." Geborgenheid van thuis tegen de invloeden van buitenaf is haar verta ling van het thema.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1992 | | pagina 9