'Discjockeys kunnen
van de meest
walgelijke nummers
een hit maken'
<ff
Leusder Krant
Robby Valentine scoort momenteel hoog in Indonesië
Bandjes
cR
Popprogramma
,<Jfcomposities
<3 Democratie
<J. Compactdisc
Amerika
Woensdag 8 juli 1992 Pagina 5
LEUSDEN - Onlangs was zijn naam nog te vinden in de hitlijsten en stond
één van zijn hits 'Over and over again' in de Top 40 tussen die van Michael
Jackson en Prince vermeld. Het is nu eventjes rustig rond de in Leusden
wonende popmuzikant Robby Valentine, maar met een reis naar de Verenigde
Staten en een nieuwe cd in het vooruitzicht ziet zijn toekomst er beslist
rooskleurig uit en hij heeft nog ambities genoeg.
Hij was zes jaar toen hij serieus piano begon
te spelen en les kreeg. Dat begon met noten
leren lezen en met het spelen van klassieke
stukken. Als andere hobby had hij destijds
nog voetbal en voor zover hij het zich kan
herinneren was zijn eerste optreden voor pu
bliek op de lagere school tijdens een musi
cal-uitvoering.
Een aantal jaren later kwam hij in allerlei
bands terecht. De eerste was de 'T-Vistix'.
„Dat was een beetje ska en reggae-achtige
muziek. Maar ik vond het gewoon prachtig
om in een bandje te zitten. Een jaar later zat
ik in mijn eerste rock-band: 'Spoiled Brats'.
Daar heb ik zo'n anderhalf jaar ingezeten en
dat was symfonische rockmuziek met heavy
gitaren".
Robby kreeg de kriebels. „Toen werd ik het
op een gegeven moment zat om alsmaar in het
circuitje binnen Amersfoort te blijven zitten
Je komt steeds dezelfde mensen, steeds de
relfde bandjes tegen. Ik wilde een beetje naar
buiten zien te komen. Toen heb ik een adver
tentie in de Music Maker gezet, waarin ik een
professionele band zocht. Daar heb ik toen
een heleboel reacties op gehad, want toetse
nisten waren in die tijd schaars. Toen kwam
ik bij 'Line' in Rotterdam terecht. Daar heb
ik ook zo'n anderhalf jaar ingezeten".
Toen hij daar genoeg van kreeg richtte hij
met de drummer van die band de groep 'First
Avenue' op, een band met een van de voor
malige zangers van 'Vandenberg'
„Drie jaar geleden had ik daar ook geen zin
meer in en ik wilde altijd al gaan zingen enzo.
Dan schrijf je nummers voor die band en de
zangers deden het nooit zoals ik het zelf goed
vond Ik realiseerde me toen, dat ik enkel als
keyboard-speler alleen nooit echt gelukkig
zou worden. Toen heb ik de stap genomen om
het solo te gaan proberen. En dat is vrij vlot
gegaan. Ik sloot me op in m'n schuurtje,
maakte ik continu demo's en een half jaar
later kreeg ik een deal"
Via een kennis uit de groep 'Zinatra', waar
hij nog even ingezeten heeft, werd hij in con
tact gebracht met de platenmaatschappij. In
het begin had hij natuurlijk zijn voorbeelden.
„Freddie Mercury, daar begon het allemaal
zo'n beetje mee. In diezelfde tijd toen ik net
pianoles kreeg zag ik Bohemian Rhapsody'
op t.v. en dat vond ik zo geweldig. Toen had
ik zoiets van: 'dat wil ik later ook gaan doen'.
Dat klassiek getinte, een soort opera met die
vocalen en dan in combinatie met heavy gita
ren en heavy beat en natuurlijk zijn stem met
die piano erbij. Die combinatie vond ik heel
mooi, prachtig!
Als voorbeelden kwamen daar later nog de
'Baby's' bij met zanger John Waite en 'E-
L.O.' met Jeff Lynne.
„Die klassieke dingen met die violen enzo
voort spraken me wel aan. Nu luister ik nog
steeds naar Queen, maar ook naar Billy Joel.
En ben ik fan van Amerikaanse melodieuze
hardrock zoals Giant, Styx en Bad English
Op de vraag wat hij vindt van de popmuziek
van tegenwoordig is Robby Valentine duide
lijk: „Ik ben niet zo'n fan van dat house-ge-
heuren, maar het schijnt dat er toch een
markt voor is. Soms kom je wel eens wat
leuks tegen en komt er iets goeds uit. Maar ik
ben jaren bezig geweest met het idee van: 'als
ik toch eens in de top 40 zou kunnen komen'
en ik heb nu twee top 40-hits gehad. Maar als
je dan kijkt wat er nog meer in staat..'Rub
beren Kaplaarzen' Ja, ik vind het zo lullig
om mensen af te kraken, maar in feite is het
dan geen eer meer om er in te staan. Je bent
jaren serieus bezig en dan denk ik van: 'wat is
dat nu eigenlijk voor maatstaf
Valentine relativeert de successen tot nu toe
Alles goed en aardig, maar succes hebben
heeft ook zo een keerzijde. „Ik heb met mijn
eerste single ontzettend veel airplay gehad en
het werd een top 10-hit. Mijn laatste single
werd alleen door de Tros veel gedraaid, voor
de rest ging niemand mee. Ik ben er echt van
overtuigd, dat als een plaat gewoon veel ge-
pushed wordt door de discjockeys in Hilver
sum ze van de meest walgelijke nummers nog
een hit kunnen maken. En wat je de hele dag
op de radio hoort ga je vanzelf leuk vinden
Het lijkt wel of de mensen gewoon gehersen
spoeld worden. Ik moest ook lachen toen ik
voor het eerst van die 'Kaplaarzen' hoorde,
maardathetook nog een hit ging worden
Valentine mist zijn soort programma's op de
buis. „Er zijn zo weinig muziekprogramma's
op de televisie. Je hebt nu alleen nog Count
down. Je had eerst ook nog Popformule, maar
dat is nu ook gestopt. Countdown was voor
ons eigenlijk het enige programma waar wij
in konden Wij hadden met de platenmaat
schappij afgesproken, dat we ons met zo goed
vonden passen in programma's als 'De vijf
uur show' en 'Service salon' Of neem nu
bijvoorbeeld Nederland Muziekland Dan
krijg je bijvoorbeeld eerst 'De Deurzakkers'
en daarna komen wij op, zoiets kan niet
Maar die eigenwijzigheid heeft ons wel een
beetje de das omgedaan Veel mensen kenden
mijn naam daardoor niet Wij hebben het
zuiver van de radio moeten hebben En als je
dan, zoals de laatste single een nummer van
meer dan zes minuten uitbrengt, dan hebben
ze ook zoiets van 'ja hallo, dan kunnen we
twee platen draaien.' Het nummer mocht
drie keer helemaal gedraaid worden, daarna
moest er een 'edit' gemaakt worden, een inge
korte versie En het is niet leuk als je dan
moet gaan knippen, dan klopt het gewoon
niet meer".
Over andere bekende. Nederlandse groepen
heeft Robby ook zo zijn mening: „Ik ben met
zo'n fan van hun muziek, maar Lois Lane
vind ik echt één van de beste, zo niet de beste
Nederlandse band Ik heb laatst een try-out
gezien en normaal ben ik zoiets al na een paar
minuten zat, maar het klonk echt waanzinnig
en het zag er goed uit. Zij hebben ook veel
gemeen met ons. Zo hebben wij dezelfe crew
Maar wij zijn nu gestopt met touren en doen
nog één optreden. Daarna gaat de crew weer
naar Lois Lane toe. Van de Nederlandstalige
popmuziek vind ik 'De Dijk' wel leuk Ik
houd niet zo van The Scene' en 'Trockener
Kecks', dat is denk ik ook een smaakkwestie
Waar het verschil nu precies in ligt 9 Het zal
wel aan de soort stem liggen"
Van rap-muziek houdt hij in het algemeen
helemaal niet. „Maar soms zit er wel eens iets
tussen dat ik wel leuk vind. Zoals dat num
mer 'Walk this way' met 'Aerosmith'
En over het vele gebruik van samplers heeft
hij een uitgesproken mening: „Dat jatten van
iedereen moet maar eens afgelopen zijn Zo
als bijvoorbeeld Vanilla Ice, die Queen ge
bruikt De huidige generatie kent 'Under
Pressure' niet en denkt, dat die andere versie
het origineel is Ook die oude beats van James
Brown-platen jatten ze, verschrikkelijk ge
woon. Dat moet maar verboden worden".
Hij is vanaf zijn veertiende jaar fanatiek be
zig met het componeren van eigen nummers
„Ik schreef wel altijd liedjes, maar vanaf
mijn veertiende 'echte songs'. Teksten schrij
ven ging nog altijd het moeilijkst, maar het
gaat steeds beter".
De manier van componeren verschilt bij hem
van tijd tot tijd. „Soms heb ik gewoon even
zitten spelen en dan krijg je ideetjes en dan
hoor je daar bepaalde zangmelodietjes bij.
Maar soms heb ik, meestal vanuit een situatie
die ik meegemaakt heb, dat ik achter de pia
no ga zitten en dan dingen ga spelen en de
teksten en muziek tegelijkertijd verzin. Soms
zit je ook dagen te zwoegen op een bepaald
stukje. Als het dan te lang duurt heb ik zoiets
van: 'vergeet het maar' Het moet ineens ko
men. De tekst komt meestal heel fonetisch
Dan hoor je bepaalde klanken en het zijn dan
nog geen teksten maar flarden. Dat is de
basis voor de uiteindelijke tekst. Dan moet
die tekst komen en dat is zo frustrerend, want
dan heb je bepaalde klanken waar je hele
maal aan gehecht bent en die passen dan met
Je moet je in bochten wringen om goed klop
pende teksten te maken. Ik had wel eens dat
ik niet wist waarover het nummer ging. dus
dat je eerst het nummer schrijft en dan pas de
tekst En dan gaan toch die emoties niet goed
samen. Bijvoorbeeld dat je een hele sombere
tekst bij een heel vrolijk nummer maakt. Dat
probeer je dan te voorkomen"
De ideeën die hij krijgt werkt hij dus uit
achter de piano. „Zonder instrument werkt
het nog beter. Als je op een instrument speelt,
of dat nu piano of gitaar is, dan gaat je fanta
sie voor alle andere dingen weg Maar als het
helemaal stil is, het liefst 's nachts, dan hoor
je hele koorpartijen in je hoofd voorbijko
men. Dan moet het natuurlijk, als je het gaat
opnemen, nog maar blijken of het allemaal
wel klopt"
'Na al mijn band-avonturen was ik het een
beetje zat om in een democratische band te
zitten. Ik had zulke rechtomlijnde ideeën
over muziekmaken. Toen heb ik eerst alles
zelf voor elkaar gekregen, de deal gemaakt en
de lp zelf opgenomen met gastmuzikanten
Naar aanleiding van dat resultaat ben ik
gaan zoeken naar de perfecte live-band. Ik
was zeer veeleisend. Ze moesten een goede
persoonlijkheid hebben, het moesten de
juiste muzikanten voor mijn muziek zijn en
iedereen moest kunnen zingen. Ik wilde, dat
de samenzang op de plaat ook live benaderd
zou worden. Zo kwam ik al snel op bassist
Arthur Polini Als gitarist zocht ik iemand
die in dienst van de nummers wilde spelen en
die zijn bijna met te vinden. Meestal zijn het
van die ego-trippers. maar ik zocht dus ie
mand die gewoon de juiste noten met gevoel
kon spelen. Via mijn manager kwam ik toen
op Rob Winter. En tijdens de opnamen van
'Over en over again' kwam ik in contact met
drummer Hans Eijkenaar, die oorspronkelijk
uit de jazz-rock komt. Daarna kwam ik John
Ewbank tegen, die behalve toetsenist ook
producer is van onder andere de zanger Gor
don. Live speel ik ook redelijk veel keyboard,
maar ik moest er gewoon een tweede speler
bij hebben Ten eerste voor een extra stem en
verder kun je als frontman niet steeds achter
je keyboards blijven zitten, dat ziet er niet
uit. Meestal speel ik de intro's van nummers,
of klassiek getinte tussenstukken en dan
neemt John het weer van mij over. Dat werkt
perfect"
Robby past zijn nummers niet aan de band
aan. Dat deed hij vroeger wel en moest hij
rekening houden met de smaak van de muzi
kanten en hoe de zanger was Nu doet hij
precies wat hij zelf wil De tweede cd wil hij
helemaal met de band opnemen Drums vindt
hij live bijvoorbeeld veel beter klinken, maar
zag zich genoodzaakt om een drumcomputer
te gebruiken omdat hij niet met alleen maar
sessiemuzikanten wilde werken. Hij was dan
ook niet helemaal tevreden met de drumge
luiden die er op de cd zijn gebruikt
„Ten eerste had ik te maken met een produ
cer, die niet helemaal op mijn lijn lag Dat is
wel een nadeel geweest. Maar de volgende cd
ga ik zelf produceren Het lekkerste is ge
woon om precies de doen wat je in je hoofd
hebt en als je een goede engineer hebt die de
knoppen begrijpt, die weet wat jij wilt en je
in je ideeën begeleidt"
„Je hebt natuurlijk altijd dromen over een
platencontract. Ik ging uit 'First Avenue' en
ben een half jaar bezig geweest met nummers
maken en demo's insturen. De meeste platen
maatschappijen zeiden van: 'Ja, het is wel
goed maar het is een rock-act, en rock dat
kost veel geld met dure opnames en video's'.
Maar bij Polvdor durfden zij het wel aan en
toen heb ik nog een half jaar gewacht omdat
ik eerst nog wat meer nummers wilde schrij
ven om zo een bredere selectie te kunnen
bieden en ik wilde werken met Erwin Mus
per, die op dat moment nog bezig was met
andere dingen. Deze producer kende ik nog
van 'Zinatra'. Ik had nog niet zoveel ervaring
met producers en vond hem wel o. k.
Maar dat is hem later toch wat tegengevallen.
Hij had de nummers veel overweldigender,
haast bombastisch willen laten klinken „Ik
wilde, dat het heel ruig en dik geproduceerd
werd Het klinkt nu gewoon te licht en het
slaat eigenlijk nergens meer op. Sommige
nummers zijn wel gelukt, zoals 'Over and
over again', maar dat is door een Amerikaan
gedaan en 'I believe in you' hebben we op
nieuw gemixed Dat komt allemaal meer in
de richting zoals ik het bedoeld had in een
nummer vanuit iets kleins groot uitpakken
met allerlei accenten. Bij hem (de Nederland
se producer) is alles gewoon vlak Het is nu
wat subtieler allemaal en dat vind ik niet zo
bij de muziek passen De volgende keer
wordt dat in ieder geval heel anders".
'Over and over again' heb ik met de Ameri
kaan Huberto Gatica opgenomen Hij is een
van mijn favoriete engineers. Hij maakt al
tijd die brede sound die ik altijd in mijn
hoofd heb. Het is gewoon waanzinnig om met
zo'n man te werken. Hij heeft de single in
Amerika gemixed en die zou daar dan meteen
vorig jaar oktober uitkomen, maar dat is
steeds uitgesteld. Ik ga daar binnenkort heen
voor promotie en afhankelijk van het succes
mogelijk ook touren".
In Indonesië staat de band nu op nummer
een. Via een fan kreeg hij een fax opgestuurd
met een aantal artikelen uit de landelijke
kranten aldaar. „Indonesë is eigenlijk het
grootste succes tot nu toe. Misschien gaan we
daar ook heen voor een tour. daar zijn we nu
mee bezig".
Arthur Rombouts.