agenda
Vrolijke verwikkelingen rond
een dubbelganger
Leusder Krant
CULTUUR
Nieuwe thriller van Brian De Palma
Nieuw in de Nederlandse bioscopen: 'Johnny Stecchino'
Woensdag 28 oktober 1992 Paginal!
AMERSFOORT - Iedereen in filmland met een beetje Hij stopte zoveel knipogen naar Hitchcock in zijn films dat
thriller-ego probeert op zijn tijd grootmeester Alfred hij door sommigen de nieuwe 'master of suspense' wordt
Hitchcock te overtreffen. Brian De Palma is zo'n regisseur, genoemd.
HM
Maar met zijn thrillers Carrie,
Obsession, Dressed to Kill en
Body Double mag hij dan wel
heel wat kijkers de stuipen op
het lijf hebben gejaagd, het
nivo van Hitchcock haalt hij
bij lange na niet. Juist thrillers
worden geloofwaardig wan
neer de regisseur zich op het
juiste moment inhoudt - en dat
kan van De Palma helaas niet
worden gezegd. Hij gaat verder
waar Hitchcock stopte. Bizarre
moorden, verminkte lijken,
psychopaten: het is het beken
de gerecht dat De Palma ons
voorschoteld.
Met zijn nieuwste thriller,
Raising Caine, is het niet an
ders. Volgens het beproefde re
cept loopt er weer een psycho
paat rond die voor de nodige
moord en doodslag zorgt Dit
keer valt de eer te beurt aan
John Lithgow. Hij speelt de
wel heel erg bezorgde huisva
der Dr. Carter Nix. De over
vloedige aandacht voor zijn
dochter zit zijn vrouw Jenny
(Lolita Davidovich) niet echt
lekker. Want de verzorging van
zijn dochter heeft meer weg
van een vreemd experiment.
Jenny's angst blijkt niet on
gegrond. Griezel Carter werkt
(samen met zijn vader) inder
daad aan een geheim opvoed-
kunig experiment met baby's
Maar hiervoor zijn nog wat
kinderen nodig. En aangezien
die niet uit vrije wil worden
afgestaan, besluit Carter er
maar een paar uit de naburige
speeltuin weg te halen. Daar
voor moet hij wel eerst van de
desbetreffende moeder zien af
te komen En alsof hij niet al
gek genoeg is, blijkt ook nog
eens dat hij een gespleten per
soonlijkheid is met maar liefst
vijf persoonlijkheden. Een
soort Jekyl en Hyde dus maar
dan m de overtreffende trap.
Carter's gewelddadige al-
ter-ego's nemen de overhand
als hij op afstand getuige is hoe
zijn vrouw zich in een niet mis
te verstane vrijpartij aan haar
oude liefde Jack (Steven
Bauer) overgeeft De niets ver
moedende Jenny heeft nog
even last van schuldgevoel
maar erg diep zit dit niet. Haar
overspel houdt ze toch maar
liever geheim.
Voor de getergde Carter zit
er niets anders op dan Jenny
THEATER
Carrousel met 'Het interview'
Het stuk beslaat de tien jaar
waarin een journalist pogingen
onderneemt om de 'beroemde
man' een interview af te ne
men. Elke keer vangt hij bot en
elke keer treft hij de vrouw van
de beroemde man en diens
zuster. In hun ontmoetingen
tekenen zich vier mislukte le
vens af: dat van de interviewer,
de beroemde man, zijn vrouw
en zijn zuster. Een stuk vol
mislukte levens, mislukte lief
des, onvervulde dromen en af
scheidDe regie is in handen
van Matin van Veldhuizen. En
de rollen worden op een ont
roerende en geraffineerd ironi
sche wijze vertolkt door Mar
lies Heuer, Maureen Teeuwen
en Cas Enklaar.
Donderdag 29 oktober
Aanvang. 20.30 uur
Marlies Helder en haar band
met 'Song of a bitch'
Het programma van Marlies
Helder en haar band laat ziel
het best omschrijven als eer
frisse muzikaal-theatrak
show met zowel instrumental
als vocale nummers. De instru
mentale stukken bevatten
sfeertekeningen met verwij"
zing naar Moskou, de Sahara
Marokko en Turkije. In deze
muziek zijn ritmische en melo
dische elementen uit de volks
muziek terug te vinden. In dt
gezongen nummers geeft Mar
lies Helder met passie en hu
mor, met grote gebaren er
theatraal gevoel, haar visie o[
het leven, de eeuwige zoek
tocht van een vrouw, een do
lende dertiger. Als echte 'fem
me fatale' zorgt ze, dat ze altijc
omringd is door goede mannen
Met Marlies Helder (lead zanj
en sopraansax), Bas Odij)
(piano, synthesizer en zang)
Pierre van der Linden (drums
en Peter Sambros (bas).
Vrijdag 30 oktober
Aanvang 20.30 uur
FILM
i
L'ascenseur pour l'échafaud
Julien Tavernier werkt bij de
rijke wapenhandelaar Simon
Carala. Hij heeft een verhou
ding met diens vrouw Floren
ce. De twee besluiten Simon te
vermoorden. Julien doodt zijn
baas in zijn eigen kantoor,
maar blijft op de vlucht steken
in de lift omdat de elektriciteit
wordt uitgeschakeld. Intussen
steelt een jongen met zijn
vriendin de auto van Julien. En
wat begon als een onschuldige
joy-ride escaleert in een
moordpartij waarvan Julien
wordt verdacht. Met een
prachtige, nog jonge Jeanne
Moreau en de wereldberoemd
geworden muziek van Miles
Davis.
Donderdag 29 oktober tot en
met woensdag 4 november
Aanvang. 20.30 uur
Schrei aus stein (Scream o
Stone)
Herzogs nieuwste speelfili
thematiseert de teloorgang va
het echte avontuur. Een erva11
ren, oudere alpinist vecht op d D
helling van de Cerro de Ton
een prestigestrijd uit met ee
jongere glamourboy, die bew
dreven is in het beklimmen va n
kunstmatige, in televisiesti
dio's opgetrokken rotswandei
Het gaat Herzog uiteindeli)
niet om de uitslag van de striji L
maar om het avontuur van d
bergbeklimming zelf, die hij o)r
locatie met onvoorstelbaar 1( 15
gistiek vernuft heeft vastg*
legd Daarbij weet hij de filmt
behoeden voor een overkill aa a
special effects.
Vrijdag 30 en zaterdag 31 okt< j
ber
Aanvang: 23 00 uur
JEUGDTHEATER
Burrp met 'December'
In april sloot Burrp het jeugd-
theaterseizoen af met hun
voorstelling
Spek en bonen Nu, in het be
gin van het nieuwe seizoen, is
er de
première van hun nieuwe voor
stelling
Weer voor kinderen vanaf 4
jaar.
Een toneelstuk met muziek,
veel muziek, steeds meer mu
ziek.
Een verhaal van een liefde tus
sen twee oude mensen die al
vijftig
jaar bestaat. Maar één van de
twee heeft het nog steeds niet
in de
gaten.
Keg woont in een caravan en
verzamelt oud speelgoed.
En dat speelgoed repareert hij
weer.
Dat doet Keg niet alleen.
Dat doet hij samen met Slof.
Slof woont niet in een caravan.
Dat zou ze wel willen.
Lekker tegen Keg aanliggen.
Dat zou ze wel willen.
Maar Keg wil niet
Keg zegt dattie daar te oud
voor is.
Daarom woont Slof ergens an
ders.
Ergens bij haar eentje.
Slof houdt van ouwe poppen.
Keg niet.
Slof houdt van ouwe beren en
li
ii
schoenen. r
Keg niet. lr
Slof houdt van Keg. ,e
Keg niet.
ie
Woensdag 28 oktober as
Aanvang: 14.30 uur
31
n
Petra Dolleman met tekenn in
gen, grafiek en gemengde teel
nieken
Het werk van Petra Dollem; ,e]
kan speels en onderzoeker
genoemd worden. Humor
daarbij een belangrijke le
draad Zij hanteert verschi
lende stijlen. Nu eens tekent 2
wat houterig en naïef, d;
weer soepel en met een vlei
raffinement. Figuratieve
geometrische vormen kom<
naast elkaar voor. Beeldel
menten weet zij verrasser
met elkaar te combiner*
waardoor het werk een du
bele bodem krijgt. Het gebru
van titels geeft soms nog e
extra betekenis. Petra Doll
man maakt ook animatiefiln
Het bewegende, veranderlijl
karakter van animaties is
het beeldend werk duidelijk
herkennen. De tentoonstelt
laat een aantal compositi
zien, die ritme en beweging
een ruimte suggereren. H
werk toont hier verwantsch
met muziek.
Tot en met zondag 8 novemb
AMERSFOORT - Onbekend
maakt onbemind. En dat geldt
zeker in Hollywood. Want het
is niet voor niets dat vele be
kende Amerikaanse kassuc
cessen de laatste tijd een twee
de of derde deel krijgen aange
meten. Voor de filmindustrie in
een land als Italië is een derge
lijke trend praktisch ondenk
baar. Hiervoor zijn er in dit
land recentelijk te weinig we-
i reldsuccessen gemaakt waar-
1 aan een vervolg kan worden
gegeven. In dergelijke landen
zijn filmmakers daarom min of
meer gedwongen iets origi
neels te verzinnen.
En gelukkig maar ook. Want te
midden van al die Amerikaan
se sequels komt er uit Italië een
hele verfrissende komedie-
Johnny Stecchino. Geschreven
en geregisseerd door Roberto
Benigni. Deze bewijst een dui
delijk gevoel voor komedie te
bezitten, en dat blijkt niet al
leen uit zijn timing (een ver
eiste voor een goede komedie),
maar ook uit zijn regie Daarbij
neemt hij ook nog eens de (dub
bele) hoofdrol voor zijn reke-
nirig
Deze in Nederland vrijwel
onbekende Benigni speelt de
niet zo slimme, beetje eenzame,
lelijke maar aardige Dante
Zijn leven verandert van de één
op andere dag als hij de mooie
en rijke Maria (Nicolette Bra-
schi) ontmoet. Tot zijn stomme
verbazing valt zij (letterlijk en
figuurlijk) voor zijn charmes.
Tot dat moment zijn er al in
een hoog tempo een aantal
grappen en grollen over de kij
kers uitgestort. Maar je weet
nog steeds niet wie die Maria
is. En hoe kan hoe kan zo'n
mooie vrouw verliefd worden
op zo'n vreemd, wat onderont
wikkeld mannetje? En inder
daad, het zou ook te mooi zijn.
Als het verhaal zich naar Sici
lië verplaatst wordt duidelijk
dat Maria een doortrapt gang-
sterliefje is. Haar vriend is de
beruchte gangster Johnny
Stecchino (simpelweg Johnnv
Tandenstoker) die zich wegens
verraad al maandenlang voor
de maffiafamilie moet verber
gen En dan komt de aap uit de
mouw. Want laat Dante nu als
twee druppels water op die
Johnnny lijken.
En dat komt Maria en haar
blemen in Palermo, bolwerk
van de Siciliaanse maffia. En
als we de kranten moeten gelo
ven is dat synoniem voor om
koping, afpersing en heroïne
en staat op iedere hoek een een
slechterik. Het duurt dan ook
niet lang of de maffia zit Dante
achterna, in de veronderstel
ling dat ze Johnny voor zich
hebben
Dante, niet op de hoogte
zijnde van zijn gelijkenis met
de beruchte gangster, weet niet
beter of hij wordt achterna ge
zeten wegens diefstal van een
banaan. Dit is de aanleiding
voor een reeks komische ver
wikkelingen.
Op zich lijkt het of er niks
nieuws onder de zon is. Het
gebruik van persoonsverwis
selingen in komedies is immers
zo oud als de weg naar Rome
Al in 1936 was er in Laurel
Hardy's succesvolle komedie
Our Relations sprake van per
soonsverwisselingen en dub
belrollen. Het is dan ook niet in
die zin dat Benigni's film zo
verrassend is. Het is de manier
waarop hij dit gegeven ge
bruikt en er een sprankelende
komedie van weet te maken
En daarbij neemt hij ook nog
even heel subtiel een aantal
Italiaanse misstanden op de
hak.
Door de vele originele vond
sten steekt de film uit boven de
middelmaat. De manier waar
op ze worden gebracht is heel
kenmerkend: gebeurtenissen
en grappen staan nooit op zich
zelf maar komen in de loop van
het verhaal iedere keer weer
terug.
Alhoewel de grappen soms
iets te dik zijn aangezet, Dante
als een wel heel erg wereld
vreemd figuur wordt afge
schilderd en het verhaal niet
geheel origineel is, heeft
Benigni er toch een hele leuke
komedie van weten te maken.
En goede lachfilms zijn dun ge
zaaid, Italiaanse helemaal. Als
dan ook nog eens terloops de
banden tussen misdaad, poli
tiek en kerk aan de orde wor
den gesteld mag je wel zeggen
dat deze film een aangename
verrassing is. Het is dan ook
niet verwonderlijk dat dit in
Italië één van de best bezochte
films aller tijden is geworden.
uit de weg te ruimen. Wraak is
immers zoet. Haar lichaam
dumpt hij in een auto die ver
volgens tot zinken wordt ge
bracht. Nog even wat gruwelij
ke beelden van haar verdrin
kingsdood en dan, exit Jenny.
Creep
Door een slimme zet weet Car
ter de schuld van zijn diverse
moorden in de schoenen van
Jack te schuiven. En net als hij
eindelijk in alle rust verder
denkt te kunnen gaan met zijn
experimenten wordt hij ge
stoord door, jawel, zijn eigen
vrouw Jenny. Door haar ingrij
pen wordt Carter gearresteerd.
Maar hiermee zijn de ontvoer
de kinderen nog niet terecht.
Om deze te achterhalen wordt
de hulp ingeroepen van psy
chologe Dr. Waldheim. Door
hypnose ontdekt zij de diverse
persoonlijkheden van Carter.
Maar helaas, voordat zij hier
melding van kan maken wordt
ze uitgeschakeld en weet Car
ter te ontsnappen.
In een regenachtige apotheo
se volgt de uiteindelijke ont
knoping. Maar met deze Cape
Fear-achtige scene is de film
nog niet helemaal ten einde.
Hoe het wel afloopt kan men
zelf gaan zien in de bioscoop.
Liefhebbers van de kippe-
velfilms van Brian De Palma
zullen niet worden teleurge
steld. Alle vertrouwde griezel
en gruwelingrediënten zitten
er weer in. Wel minder bloede
rig dan in vorige films. Werd in
Body Double Melanie Griffith
nog met een boormachine ver
moord, nu wordt de hoofrol-
speelster verdronken. Mis
schien wel wat minder bloede
rig maar zeker geen lekker ge
zicht.
Ook het spel van John Lith
gow is huiveringwekkend Hij
is momenteel een van de betere
'creeps' van Hollywood. Deze
kwaliteiten had hij al eerder
bewezen in Ricochet, waarin
hij Denzei Washington nacht
merries bezorgt.
Helaas scoort het verhaal
van Raising Caine minder. Het
zit weliswaar goed in elkaar
maar is te ongeloofwaardig.
Zeker wanneer blijkt dat de
vermoorde hoofdrolspeelster
nog springlevend is. Het ver
haal lijkt soms dan ook meer op
een aaneenschakeling van
schrikeffecten. En overdaad
schaadt
Met deze film heeft Brian De
Palma nog eens bewezen dat
hij een fan van Hitchcock is
maar dat dit niveau voor hem
nog steeds onbereikbaar is.
Maar ja, dat zal de echte lief
hebber een zorg zijn.
Johnny Stecchino
vriendje heel goed uit. Want als
de nietsvermoedende Dante als
Johnny door het leven gaat zal
het niet lang meer duren voor
dat de maffia met hem afre
kent, niet wetende dat ze een
dubbelganger neerleggen. Op
deze manier zal voor de echte
Johnnv de weg naar het bui
tenland vrij komen.
Terwijl Maria en haar gang
stervriendje uitdokteren hoe ze
met Dante de maffia bij de
neus kunnen nemen, maakt
Dante zelf kennis met de pro-